iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 1. 2013
14:30 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
910
zhlédnutí

Kulturama

Nominace na ceny Thálie — Davida Bowie — Staroseverská legenda o Sigurdovi a Gudrún — Motýlí efekt — Amor Psyché — Rozhovor s Jaroslavem Andělem

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kulturama

  • 00:00:03 KULTURAMA
  • 00:00:12 Vítám vás v Kulturamě.
  • 00:00:14 Ceny Thálie už znají
    své nominanty.
  • 00:00:16 Koho políbila divadelní múza
    a proč si oblíbila Ostravu?
  • 00:00:21 O tom si budeme povídat
    s dramaturgem
  • 00:00:24 ostravského Národního divadla.
  • 00:00:26 Rocková legenda David Bowie
    znovu ožívá, po dlouhé
  • 00:00:30 desetileté pauze vydává singl.
  • 00:00:32 Vrátí český fanouškům koncert,
    který jim stále dluží?
  • 00:00:36 A neopomeneme ani výtvarné umění.
  • 00:00:38 Zavítáme do galerie Rudolfinum,
    která zkoumá podstatu křídel
  • 00:00:42 motýlího efektu
    aneb jak je na tom
  • 00:00:44 současná česká malířská generace.
  • 00:00:47 Radikální, šokující.
  • 00:00:49 Taková je zkrátka výstava
    vídeňského akcionismu
  • 00:00:53 v pražském Doxu,
    která měla v tyto dny končit.
  • 00:00:56 Nakonec ale byla prodloužena.
  • 00:00:57 Jak ji zvládá česká veřejnost
    a jak ji zvládnou diváci Kulturamy?
  • 00:01:07 Tak trošku překvapivý rekord
    provází letošní nominace
  • 00:01:10 na cenu Thálie, a to rekordní počet
    nominací pro jednu scénu.
  • 00:01:14 Sedm jich míří do Ostravy,
    do Národního divadla
  • 00:01:17 moravskoslezského.
  • 00:01:19 Činohernímu umění zase dominovaly
    pražské divadelní scény.
  • 00:01:22 Více už Pavla Sedliská.
  • 00:01:24 A co teprve herečky?
  • 00:01:27 To je přece prostituce
    jak vyšitá, ne?
  • 00:01:30 Nominace za výkon v představení,
    které se už nehraje,
  • 00:01:33 v divadle, které už neexistuje.
  • 00:01:35 V historii Thálií poprvé.
  • 00:01:37 V roli zbohatlé prostitutky
    excelovala Gabriela Míčová
  • 00:01:41 v pražské Komedii
    do loňského léta.
  • 00:01:44 Kvůli neshodám s úředníky
    tehdy divadlo skončilo.
  • 00:01:47 Hrála jsem to představení ráda,
    ráda jsem to zkoušela,
  • 00:01:52 tak snad to bylo na tom výkonu
    nějak vidět.
  • 00:01:56 Namířila si to do mýho bytu
    a vylítla ven, kudy to zrovna šlo.
  • 00:02:01 Ivan Trojan coby sarkastický
    glosátor všeho dění.
  • 00:02:04 Role Boha ve hře Ucpanej systém
    může výraznému členu
  • 00:02:07 Dejvického divadla přinést
    v pořadí druhou Thálii.
  • 00:02:13 Ano, to víte, že jo,
    že bych byl rád,
  • 00:02:15 ale svět se nezboří,
    když to tak nebude.
  • 00:02:18 Soupeřit o divadelní trofej
    bude s mladým pražským hercem
  • 00:02:21 Miloslavem Königem
    a Richardem Krajčem.
  • 00:02:23 Ten oslovil jako Denny
    v Deštivých dnech na scéně
  • 00:02:26 pražského Ungeltu.
  • 00:02:28 Měli mě zastřelit nebo mě měli
    alespoň zranit,
  • 00:02:31 ale neudělali to, ne, ne!
  • 00:02:32 Zatímco nejlepší výkony podávali
    letos, alespoň podle komise Thálií,
  • 00:02:36 herci v pražských divadlech,
    unikát drží Ostrava.
  • 00:02:40 Moravskoslezské národní divadlo
    posbíralo sedm nominací.
  • 00:02:48 I tenor Tomáše Černého
    pomohl k rekordu,
  • 00:02:51 který se za 20letou éru Thálií
    žádnému divadlu nepovedl.
  • 00:02:55 Zaujal rolí Rinalda
    v Dvořákově Armidě.
  • 00:02:58 Myslím si, že to je bomba
    a je to super, myslím si,
  • 00:03:02 že jsme to natřeli tý Praze.
  • 00:03:06 Ostravská opera má neustále
    stoupající úroveň.
  • 00:03:12 Hrají zajímavou dramaturgii,
    zvou zajímavé režiséry
  • 00:03:15 a mají tam výborné pěvce.
  • 00:03:17 Když ne Tomáš Černý,
    bude to Aleš Briscein
  • 00:03:20 nebo Luciano Mastro,
    kdo Ostravě Thálii získá.
  • 00:03:23 V mužské opeře ji má už teď jistou.
  • 00:03:25 V této kategorii posbírala
    ostravská scéna všechny nominace,
  • 00:03:29 v historii Thálií další unikát.
  • 00:03:39 Já už tady vítám muže,
    který by měl být opravdu šťastný.
  • 00:03:42 Patrik Fridrichovský kromě toho,
    že zasedá v cenách poroty Thálie,
  • 00:03:46 je dramaturgem Národního divadla
    moravskoslezského.
  • 00:03:50 Jsi opravdu šťastný nebo je
    ostravské Národní divadlo šťastné
  • 00:03:55 a říká si "konečně jsme to
    té Praze nandali"?
  • 00:04:01 Tak já myslím,
    že ten pocit není o tom,
  • 00:04:06 že bychom to nandali, ale myslím,
    že šťastni všichni v divadle
  • 00:04:11 mohou být, protože je to zúročení
    dlouholeté koncepční práce
  • 00:04:14 a také sázka a risk,
    který se vyplatil,
  • 00:04:17 tzn. všechno, co se tam vytvořilo
    za poslední léta,
  • 00:04:20 dělá mladá generace.
  • 00:04:22 Takže je to zčásti způsobeno
    jak dramaturgií,
  • 00:04:25 tak samotnými výkony.
  • 00:04:28 Nebo můžeme říci, že ta dramaturgie
    nebo samotné představení
  • 00:04:32 je kvalitnější
    než na pražských scénách?
  • 00:04:36 To si nemyslím, myslím si,
    že v zásadě jedna z výhod
  • 00:04:40 ostravského fenoménu je,
    že pražští kritici do Ostravy
  • 00:04:44 tak často necestují.
  • 00:04:46 Ale zároveň my mladí máme možnost
    dělat některé věci
  • 00:04:49 více či méně bez této supervize
    té ostré kontroly.
  • 00:04:53 Ale na druhou stranu jsme také
    zodpovědnější a učíme se to.
  • 00:04:59 A jde to vidět i na návštěvnosti,
    že by opera byla běžnou součástí
  • 00:05:04 kulturního života v Ostravě?
  • 00:05:06 Já si myslím, že ostravská opera
    je fenomén v rámci celé republiky
  • 00:05:11 a v současnosti je to opravdu
    to nejkvalitnější,
  • 00:05:14 co se dá v ČR vidět.
  • 00:05:16 A samozřejmě ten fenomén
    těch nových titulů a dramaturgie
  • 00:05:20 je v tom, aby si ten divák
    na to zvykl.
  • 00:05:24 Hraje tam nějakou roli
    ono kontroverzní sloučení
  • 00:05:27 Státní opery a Národního divadla,
    zmatky, nespokojenost,
  • 00:05:32 mohlo se i toto podepsat
    na celkové atmosféře
  • 00:05:36 pražských souborů, na té kvalitě?
  • 00:05:39 Nepodepsalo se to na kvalitě
    ostravské opery,
  • 00:05:42 ale určitě se ta Praha na tom
    trochu nešťastně vyoutovala.
  • 00:05:46 Ale nemyslím si, že to je tak,
    že by se vyoutovali ti tvůrci,
  • 00:05:49 spíše se vyoutoval v Praze
    ten systém.
  • 00:05:52 Pojďme se dostat k tomu celému
    divadelnímu roku.
  • 00:05:55 V reportáži zazněla
    i pražská činohra.
  • 00:05:57 Jak na tebe působil ten uplynulý
    divadelní rok?
  • 00:06:00 Posouvá se někam výrazně
    české divadlo, je tam znát trend?
  • 00:06:05 Už jsme zmínil ten fenomén
    ostravské opery,
  • 00:06:08 a tam si myslím, že ten trend
    je naprosto jasný,
  • 00:06:12 protože ta dramaturgie
    je opravdu neobvyklá,
  • 00:06:16 zajímavá a tvůrčí, což se nedá
    vždy říci o regionálních divadlech
  • 00:06:20 v celé ČR, kde většinou vidíme
    ten standardní repertoár.
  • 00:06:24 Co se týče činohry, tam si myslím,
    že Ostrava i Praha
  • 00:06:28 si nemají co vyčítat,
    obě města mají krásná představení.
  • 00:06:32 To mě přivádí k otázce,
    která mě osobně velmi zajímá.
  • 00:06:36 Tím nominantem je Ivan Trojan,
    Richard Krajčo,
  • 00:06:40 velmi známé tváře, známá divadla.
  • 00:06:43 Má toto vliv na ten úspěch?
  • 00:06:45 Můžeme skutečně říci,
    že oni jsou ti nejlepší?
  • 00:06:49 Nebo je to způsobeno tím,
    že jsou známí a holt kritici
  • 00:06:53 do těch menších divadel
    na méně známé herce nezavítají?
  • 00:06:57 U Thálií to není ani tak věc kritiků
    jako spíše oborových hodnotitelů.
  • 00:07:01 A tam výrazná tvář může představení
    vždy pomoci.
  • 00:07:05 Ale ty jsi jmenoval Ivana Trojana
    a Richarda Krajča,
  • 00:07:09 ale myslím, že by představení
    i bez známé tváře nezanikla.
  • 00:07:15 Pojďme se dostat ještě
    k jedné otázce,
  • 00:07:18 porovnání cen Thálie a Radoka.
  • 00:07:21 Jak ty to osobně vnímáš,
    když jsi součástí té administrativy
  • 00:07:25 nebo poroty cen.
  • 00:07:27 Je tam to napětí nějak patrné
    pro tebe?
  • 00:07:31 Já jsem nikdy necítil soupeření
    mezi Radokem a Thálií,
  • 00:07:35 protože Radoci je soutěž kritická
    a Thálie je velkoformátová
  • 00:07:40 hodnotitelská věc, kde se sejdou
    všichni, kdo to divadlo
  • 00:07:45 dělají zevnitř, což je trochu jiné
    a daleko více si navzájem fandíme.
  • 00:07:52 Takže nelze říci, že Thálie jsou
    např. konzervativnější?
  • 00:07:58 Myslím, že např. v mé kategorii
    se tomu tak letos nestalo,
  • 00:08:02 protože v kategorii operety
    a muzikálu zrovna Ostrava
  • 00:08:06 a vlastně všichni tvůrci,
    kteří jsou nominováni,
  • 00:08:09 tak jsou do 35 let,
    což se v historii Thálií nestalo,
  • 00:08:13 a je to další rekord Thálií.
  • 00:08:15 -Tak ať se mladým umělcům daří
    a děkujeme za návštěvu.-Díky.
  • 00:08:25 Rocková legenda
    a hudební chameleon je zpět.
  • 00:08:28 Nebylo o něm ani vidu,
    ani slechu 10 let,
  • 00:08:31 k vystoupení na otevíracím
    ceremoniálu olympijských her
  • 00:08:35 ho nepřemluvil ani jeho
    dlouholetý přítel a známý režisér
  • 00:08:39 Dannie Boyle.
  • 00:08:40 A teď bez varování
    se David Bowie vrací,
  • 00:08:43 vydal nový singl.
  • 00:08:51 Britský rockový zpěvák David Bowie
    se během koncertního turné
  • 00:08:55 v Německu podrobil operaci srdce.
  • 00:08:57 Tu lékaři provedli kvůli ucpané
    srdeční tepně.
  • 00:09:00 Dva dny před operací, 23. června,
    se zpěvák zhroutil
  • 00:09:04 při koncertu v Praze.
  • 00:09:05 I přesto, že budí od začátku
    své kariéry svou tvorbou
  • 00:09:09 velmi rozporuplné reakce,
    na konci vždy slaví úspěch.
  • 00:09:45 Od zdravotních problémů před 9 lety
    jako kdyby David Bowie nebyl.
  • 00:09:49 Bez varování a předchozí reklamy,
    v den svých 66. narozenin
  • 00:09:52 na začátku ledna,
    zveřejnil novou píseň a klip.
  • 00:10:13 Videoklip je typicky
    bowieovsky divný,
  • 00:10:16 ale zároveň velmi přitažlivý.
  • 00:10:18 Nechybí odkazy na Bowieho
    tvůrčí pobyt v Berlíně,
  • 00:10:21 dokonce ukazuje autoopravnu,
    nad kterou měl umělec svůj byt
  • 00:10:25 v 70. letech.
  • 00:10:26 Čím více se budete dívat,
    tím více uvidíte.
  • 00:10:39 Nová píseň Davida Bowieho
    vyvolává hodně otázek.
  • 00:10:42 Na některé známe odpověď.
  • 00:10:44 Jasné je, že v březnu vyjde
    po 10 letech nové album.
  • 00:10:47 Už 25. deska se bude jmenovat
    The Next Day.
  • 00:10:50 Zpěvákovi se ale podle všeho
    zatím moc nechce koncertovat.
  • 00:10:54 Členové jeho doprovodné kapely
    pro zahraniční média prohlašují,
  • 00:10:58 že se ho snaží přemluvit zatím
    jen k několika menším koncertům.
  • 00:11:01 V Británii se začíná spekulovat
    o Bowieho účasti
  • 00:11:04 na obřím festivalu v Glastonbury.
  • 00:11:06 Tuzemským fanouškům navíc Bowie
    dluží nedokončený koncert.
  • 00:11:24 Tolkienovu Středozemi
    zná každý fanoušek fantasy.
  • 00:11:27 Dnes se ale podíváme,
    jak se světoznámý autor
  • 00:11:30 vypořádal se staroseverskou
    legendou o Sigurdovi a Gudrun.
  • 00:11:34 Vůbec poprvé se na českém trhu
    objevuje knížka,
  • 00:11:37 která byla pro Tolkiena
    jedním z hlavních zdrojů inspirace
  • 00:11:41 pro vytvoření Středozemě.
  • 00:11:42 Místo hobitů, elfů a skřetů
    se tu spisovatel zaměřil
  • 00:11:46 na mytologické a hrdinské písně,
    které se sbíraly od 9. století,
  • 00:11:50 a byly spojeny do sbírky Edda.
  • 00:11:52 Čtenář, který zná Tolkienovo dílo,
    si zase povšimne,
  • 00:11:59 jaký se tam objevují symboly,
    který zná z tý Středozemě.
  • 00:12:03 Hrdinné drakobijce
    s tragickým osudem.
  • 00:12:07 Ten tragický osud je propojen s
    pokladem, který se skrývá v prstenu.
  • 00:12:15 A jsou tu i další spojitosti
    mezi starou legendou
  • 00:12:18 a světem Pána prstenů,
    třeba postava, která se popisem
  • 00:12:22 až nápadně podobá Glumovi.
  • 00:12:23 Forma díla je ale na druhé straně
    úplně odlišná,
  • 00:12:27 legenda je psaná ve verších.
  • 00:12:35 Před věky v počátku
    prázdnota zela...
  • 00:12:43 Tolkienovy verše jde jen obtížně
    převést do češtiny.
  • 00:12:46 Právě proto trval překlad
    celé tři roky.
  • 00:12:49 Překlad se říká,
    že je jako manželka,
  • 00:12:52 buď je věrnej a nebo je krásnej.
  • 00:12:55 A já jsem se vždycky klonil
    k tomu věrnej.
  • 00:12:58 Tolkienovu pozůstalost zpracovává
    momentálně jeho syn Christopher.
  • 00:13:02 A podle posledních informací
    hodlá uveřejnit i další otcova díla
  • 00:13:06 z šuplíku, třeba legendární příběh
    o Artušově smrti.
  • 00:13:13 Nepatrná změna počátečních
    podmínek s dalekosáhlými následky.
  • 00:13:17 Taková je podstata
    motýlího efektu.
  • 00:13:19 A takový je i název výstavy
    v pražském Rudolfinu.
  • 00:13:23 Co znamená, když se řekne
    současné české malířství?
  • 00:13:27 Obraz začínám většinou skvrnou
    nebo jednoduše řečeno
  • 00:13:30 flekem barevným.
  • 00:13:32 A ten potom dál koriguju razantním
    gestem nebo i jemnýma úpravama.
  • 00:13:38 Ale ten výsledek, jak to dopadne,
    tak to přesně nevím.
  • 00:13:55 Šest malířů,
    šest různých způsobů,
  • 00:13:57 jak rozložit realitu na kusy,
    a potom z nich na plátně
  • 00:14:01 znovu sestavit
    její skutečnou podobu.
  • 00:14:14 V tomto obraze není jediný prvek,
    který bych udělal sám,
  • 00:14:19 všechno jsou to věci,
    který už někdo předtím zpracoval.
  • 00:14:23 Například Cindy Shermann,
    tady Jeff Kuns, Chapmani atd.
  • 00:14:29 Je to taková photoshopová
    metoda malování.
  • 00:14:49 Já na mých obrazech
    vytvářím umělé prostory,
  • 00:14:53 do kterých potom následně
    vkládám vlastní dramata a děje.
  • 00:14:56 Vytrhávám z mediálního světa,
    z filmového světa
  • 00:15:00 a vlastních zkušeností nějaké
    momenty, které se pak snažím
  • 00:15:05 sestavit do prostoru obrazu.
  • 00:15:20 Vycházím z portrétu
    plačícího mimina,
  • 00:15:22 který je zmnožený, je na obraze
    12 hlav jednoho dítěte.
  • 00:15:26 Namaloval jsem tu hlavu 12x
    z toho důvodu,
  • 00:15:29 že mě zajímá ta sériovost,
    protože industriální výroba
  • 00:15:32 nám chrlí stejná auto,
    která nám jezdí po ulici,
  • 00:15:35 ale vlastně sériovost,
    která je přenesená na portrét
  • 00:15:38 jednoho dítěte,
    které má svou identitu,
  • 00:15:41 tak najednou se stala nežádoucí.
  • 00:15:48 Jedno mají společné,
    jejich obrazy stále pobuřují.
  • 00:15:52 I v 21. století totiž dokáže
    návštěvníka galerie rozčílit,
  • 00:15:55 když z klasické malby Madony
    zbyde jenom plášť.
  • 00:16:09 A u výtvarného umění
    ještě zůstaneme.
  • 00:16:11 Výstava Amor - Psýché - Akce Vídeň
    je radikální
  • 00:16:14 návštěvnickou zkušeností.
  • 00:16:16 Ostatně sami tvůrci
    se za své akce dostali do vězení.
  • 00:16:19 Uplynulo ale několik desetiletí
    a trest se změnil ve slávu,
  • 00:16:23 jejich díla jsou k vidění
    ve světových galeriích.
  • 00:16:26 Akční umění ale nepřestává
    vyvolávat otázky, a my si budeme
  • 00:16:30 za chvíli s Jaroslavem Andělem
    povídat, zda vůbec česká veřejnost
  • 00:16:34 má odvahu se ptát.
  • 00:16:36 Nejdříve ještě reportáž
    Terezy Radvákové.
  • 00:16:39 A před jejím začátkem
    jedno velmi důležité upozornění.
  • 00:16:42 Pokud jste slabší,
    citlivější povahy,
  • 00:16:45 následující tři minuty
    nemusí vůbec být příjemné.
  • 00:16:49 Dobře to zvažte.
  • 00:16:50 A teď už vídeňský akcionismus.
  • 00:17:02 Akce místo obrazu,
    krev a tělo místo barev a plátna,
  • 00:17:06 radikální způsob, jakým vídeňští
    akcionisté v 60. letech
  • 00:17:09 protestovali proti přetvářce
    rakouské společnosti.
  • 00:17:13 Chtěl jsem prožívat
    co nejhlouběji, tak,
  • 00:17:16 jak nám to umožňuje naše kůže.
  • 00:17:21 Mám dokonce za to,
    že máme povinnost žít
  • 00:17:23 tímto intenzivním způsobem.
  • 00:17:25 Umělecké dílo jako zkušenost
    překračování hranic,
  • 00:17:28 nikoli artefakt, který se vždy
    může změnit v kýč.
  • 00:17:31 Na statku Hermanna Nitsche
    prožil před lety rituál
  • 00:17:34 inscenované smrti i jeden Čech.
  • 00:17:40 Tohle jsou fotky z daný akce,
    kde vidíte to rozervání těla,
  • 00:17:44 se tam zabije zvíře,
    většinou je to býk,
  • 00:17:48 vnitřnosti se kladou na účastníky,
    takže mají přímý kontakt s krví.
  • 00:17:53 Každý pohyb šestidenní akce
    byl do detailu rozplánovaný
  • 00:17:57 v partituře, hudba, pohyby zbraní
    i pozice těl účastníků.
  • 00:18:05 Na tom kříži jsem tam byl
    tři, čtyři hodiny přivázanej,
  • 00:18:09 ztrácíte pojem o čase,
    uvědomujete si mnohem víc
  • 00:18:13 svoji ohroženost, ale taky sílu.
  • 00:18:16 Pocity účastníků během akce jsou
    smysl a výsledek akčního umění.
  • 00:18:20 Nic trvalého tu nevzniká,
    vystavovat je tak možné
  • 00:18:24 jen dokumenty o vytváření pocitu,
    fotky, videa,
  • 00:18:27 plátna potřísněná krví
    nebo barvou.
  • 00:18:36 Nejprve jsme nanášeli barvu
    na plátno nebo na zdi,
  • 00:18:41 a hledali jsme způsoby,
    jak ji prožít.
  • 00:18:44 Velmi brzy jsme začali malovat
    přímo na sebe.
  • 00:18:47 Svlékla jsem se
    a Günter mě pokrýval barvou,
  • 00:18:50 která tak dostala další rozměr.
  • 00:18:52 On sám šel ale ještě dál,
    začal svoje tělo pokrývat
  • 00:18:55 exkrementy, řezat do něj,
    ničit ho, nebo se alespoň snažil,
  • 00:18:58 aby to tak vypadalo.
  • 00:19:00 Hledali jsme novou podobu extrému.
  • 00:19:05 Všechno v prostoru bylo bílé,
    ani mé tělo nebylo vidět.
  • 00:19:08 A postupně se začalo zjevovat,
    až se úplně objevilo.
  • 00:19:11 Musel jsem cítit dotek barev
    na kůži, jak mě svírají,
  • 00:19:15 smísit je s vlastním tělem,
    jít s nimi do prostoru
  • 00:19:18 a nakonec i na veřejnost.
  • 00:19:24 Ale konzervativní Vídeň
    tehdy ještě nebyla připravená.
  • 00:19:27 "Nepřístupné pornografické řádění",
    "hanobení Kristova mystéria",
  • 00:19:31 psaly tehdejší noviny,
    a tak Brus i Nitsch
  • 00:19:34 skončili za mřížemi.
  • 00:19:35 Rakouská společnost se vyrovnávala
    s minulostí tak,
  • 00:19:39 že se omezovala jen na rodinu,
    na náboženství,
  • 00:19:42 a v tom se objevila skupina
    mladých lidí,
  • 00:19:44 kteří právě tyto hodnoty
    rozřezávají na kusy.
  • 00:19:47 Akcionisti naučili společnost
    svobodě, a to je podle mě
  • 00:19:50 pravá definice umění,
    bez vnitřní svobody
  • 00:19:52 jde jen o dekoraci.
  • 00:19:55 Jaroslav Anděl, pro diváky
    Kulturamy v tuto chvíli
  • 00:19:59 muž v první bojové linii.
  • 00:20:01 -Dobrý den.
    -To snad ne.
  • 00:20:03 Mířím na to, že samozřejmě naše
    diváky, ale i návštěvíky DOX
  • 00:20:07 může ta výstava trošku vykolejit.
  • 00:20:11 To místo, které vídeňský
    akcionismus v dějinách umění má,
  • 00:20:16 určitě o tom není žádná diskuse.
  • 00:20:19 Ale proč to vystavovat teď
    po několika desetiletích,
  • 00:20:23 jaký to má smysl?
  • 00:20:24 Smysl to má ten, že tato kapitola
    je vlastně důležitá
  • 00:20:30 i pro současné umění,
    protože celá řada světových umělců,
  • 00:20:34 tedy nikoli umělců rakouských
    na dílo vídeňských akcionistů
  • 00:20:39 navazuje a jimi se inspiruje.
  • 00:20:43 Jak na to reaguje
    česká veřejnost? Překvapila vás?
  • 00:20:49 Neřekl bych, že tam bylo
    nějaké překvapení,
  • 00:20:54 vždy ty reakce mají určitý rozsah.
  • 00:20:58 Zazněly tam ty klasické hlasy
    od toho "je to umění",
  • 00:21:05 až po pobouřené hlasy,
    že je to pro silné žaludky apod.
  • 00:21:12 Až po ty, jak bych to řekl,
    znalecké posudky,
  • 00:21:19 že je to důležitá kapitola,
    zaplať pánbůh, že tu máme
  • 00:21:25 první větší přehlídku tohoto umění.
  • 00:21:29 Ta výstava měla teď skončit,
    je prodloužena.
  • 00:21:33 Jaký je divácký
    a návštěvnický zájem?
  • 00:21:37 Čekali jste menší nebo větší účast?
  • 00:21:41 Je to v normálu, není to,
    že by to bylo málo navštěvované
  • 00:21:48 ani extra navštěvované,
    že by se z toho stala senzace.
  • 00:21:53 Myslím, že to ukazuje z širšího
    hlediska normalizaci
  • 00:21:59 v jiném smyslu,
    než známem tento termín.
  • 00:22:04 Takže přibližování českého publika
    tomu evropskému publiku.
  • 00:22:10 Myslím, že tam úplně ještě nejsme,
    ale je vidět,
  • 00:22:16 že zvláště s mladými generacemi
    ta reakce je podobná,
  • 00:22:22 jako by byla v jiných zemích
    v Evropě.
  • 00:22:25 Když trošku zamířím do vlastních
    mediálních řad,
  • 00:22:29 jak tuto výstavu zvládla
    česká média?
  • 00:22:33 Všiml jsem si titulku "šokující,
    brutální, pornografické",
  • 00:22:37 to vypadalo jak titulky
    z nejmenovaného bulváru.
  • 00:22:41 Byl jste překvapen touto zkratkou?
  • 00:22:44 Vypořádala se s tím česká média
    tak, jak jste si představovali?
  • 00:22:49 No, představovali, to by bylo
    na delší diskusi,
  • 00:22:54 protože my máme trochu
    s kulturní publicistikou problém.
  • 00:22:59 Ta má opravdu na rozdíl
    od širokého kulturního publika,
  • 00:23:03 si myslím, že tam je opravdu
    velká mezera mezi tím,
  • 00:23:08 co je standard, když si čteme
    německé nebo i polské noviny.
  • 00:23:13 A české, tam je velký rozdíl
    v rozsahu, kvalitě atd.
  • 00:23:18 Ale co se týče obsahového zaměření,
    řekl bych, že to bylo to,
  • 00:23:25 co se dalo čekat, že to někde bude
    zjednodušeno, zkresleno,
  • 00:23:32 snaha dělat skandál, senzaci.
  • 00:23:36 To vidíme každý den
    v českých médiích,
  • 00:23:40 to není vůbec překvapující.
  • 00:23:43 Docela mě i potěšilo,
    že těch zkreslujících komentářů
  • 00:23:50 nebylo tolik, protože např.
    když si vezmeme termín pornografie,
  • 00:23:57 je jasné, že toto s pornografií
    nemá absolutně nic společného.
  • 00:24:03 Takže občas se to objevilo,
    ale vlastně okrajově.
  • 00:24:07 Kdybychom se vrátili ještě
    k samotné výstavě,
  • 00:24:11 mohl byste se pokusit
    o krátkou apologii, obranu,
  • 00:24:15 vysvětlení vídeňského akcionismu
    pro diváky,
  • 00:24:19 kteří se s tímto fenoménem,
    nechci říci hnutím,
  • 00:24:23 to asi hnutí nebylo, nesetkali?
  • 00:24:25 O krátké vysvětlení, proč to má
    hodnotu a místo v dějinách umění?
  • 00:24:30 To je dost obtížný úkol,
    protože to předpokládá znalost,
  • 00:24:35 kterou lidé dostanou
    už se základním vzděláním,
  • 00:24:40 ten základní kontext
    moderní kultury.
  • 00:24:45 Pokud ho nedostanou,
    což je problém starší generace,
  • 00:24:51 která k tomu vůbec nepřišla,
    pokud o to neměla zájem,
  • 00:24:57 tak tam je to velmi obtížné
    vysvětlovat.
  • 00:25:02 Dá se na to jít mnoha způsoby.
  • 00:25:05 Jeden ten silný argument
    je téma tělesnosti.
  • 00:25:10 Tělo je něco velmi důležitého
    pro člověka.
  • 00:25:15 A dalo by se říci, že tito umělci
    otevřeli to téma
  • 00:25:22 mnohem radikálnějším způsobem,
    než tomu bylo
  • 00:25:26 v předešlých generacích,
    protože ti používali taková ta
  • 00:25:30 tradiční média, malbu například.
  • 00:25:33 -Já vám děkuji za rozhovor.
    -Také děkuji.
  • 00:25:36 A příště už s Jiřím Svobodou.
  • 00:25:37 A do nového týdne vám přeji
    spoustu odvážných
  • 00:25:40 kulturních zážitků, na shledanou.
  • 00:25:44 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2013

Související