iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 7. 2011
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
1307
zhlédnutí

Kulturama

John Malkovich ve Varech — Filmová adaptace komiksu Alois Nebel — Leoš Janáček a hudební slavnost v Hukvaldech

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kulturama

  • 00:00:03 KULTURAMA
  • 00:00:12 Hezké odpoledne, vítáme vás
    u sledování dnešní Kulturamy.
  • 00:00:16 Začneme u módy a to ne ledajaké.
  • 00:00:18 Nahlédly jsme s kamerou
    do zákulisí módní přehlídky
  • 00:00:22 Johna Malkoviche,
    kde se v roli modelů
  • 00:00:24 zcela originálně představili
    čeští herci, a stejně originální
  • 00:00:28 je i náš rozhovor s nimi.
  • 00:00:30 Také poodhalíme tajemství
    skladatele Leoše Janáčka.
  • 00:00:33 Do jeho rodiště,
    kde právě vrcholí hudební festival
  • 00:00:36 Janáčkovy Hukvaldy,
    se vydal Mário Kubaš.
  • 00:00:39 A do Karlových Varů se vrátíme
    ještě jednou.
  • 00:00:42 Na festivalu představili tvůrci
    Aloise Nebela fotografie
  • 00:00:45 klíčových filmových postav
    a prozradili třeba,
  • 00:00:49 jak vrcholí přípravy
    na premiéru snímku.
  • 00:00:56 Kolekci ležérního pánského oblečení
    představil na karlovarském
  • 00:01:00 filmovém festivalu herec,
    režisér a taky návrhář
  • 00:01:03 John Malkovich.
  • 00:01:04 Pojmenoval ji Technobohemian
    a modely mu stáli herci
  • 00:01:07 jako Pavel Liška, David Švehlík,
    Václav Neužil nebo Aleš Najbrt.
  • 00:01:10 Vzhledem k tomu,
    jak nám přišli herci zábavní,
  • 00:01:13 rozhodli jsme se, že o tyto momenty
    neochudíme ani vás, diváky,
  • 00:01:16 takže uvidíte téměř nesestříhaný
    rozhovor tak, jak vznikal.
  • 00:01:36 Mně se líbí nejvíc Aleš
    a Alešův model. Červenej.
  • 00:01:43 To je námořník.
  • 00:01:45 -Pyžamo.
    -Ne, to je námořník.
  • 00:01:48 Může se to samozřejmě použít
    jako pyžamo.
  • 00:01:52 A ty věci, které jste zkoušeli,
    vzali byste si to někdy na sebe?
  • 00:01:57 Já jsem to měl na sobě už podruhý,
    včera, dneska,
  • 00:02:00 a ještě to mám mít na sobě večer.
  • 00:02:03 Takže bych si to na sebe vzal.
  • 00:02:05 Já myslela v civilním životě.
  • 00:02:08 Já bych si chtěl koupit to tričko,
    ale nevím, kolik stojí.
  • 00:02:12 To je ruční práce z Itálie
    a je to prej
  • 00:02:16 normálním lidem nedostupný.
  • 00:02:18 -Opravdu? -Hm. To jsem nevěděl.
    -Je to kvalitní, handmade.
  • 00:02:22 Jste všichni hvězdy,
    to si můžete pořídit.
  • 00:02:24 Ne, všichni nejsme hvězdy,
    já třeba ne.
  • 00:02:27 -Jmenuj ty, kteří nejsou.
    -Aleš třeba. Vašek. David.
  • 00:02:33 -Já třeba nejsem.
    -No, a tady je další.
  • 00:02:45 Nějakým způsobem byste mohli
    tu kolekci okomentovat.
  • 00:02:48 Jmenuje se Technobohemian,
    sedí vám k tomu názvu?
  • 00:02:51 Ono je to z nějakého
    dosud nepublikovaného
  • 00:02:54 italského románu.
  • 00:02:55 Pan Malkovich si to vypůjčil.
  • 00:02:57 On říkal, že Bohemian
    oni v angličtině vnímají jako místo,
  • 00:03:01 kde se cítí člověk dobře.
  • 00:03:04 Takže to se mu na tom asi líbilo.
  • 00:03:06 -Říkal, že to není techno music.
    -Teď mluví Aleš.
  • 00:03:11 Já si tady povídám.
  • 00:03:14 Kamera je úplně jinde,
    než někdo mluví,
  • 00:03:16 což je zásadní abeceda kameramana.
  • 00:03:19 Já jsem chtěl jen vysvětlit,
    co je to to techno v názvu.
  • 00:03:22 To techno není jako hudební styl,
    ale je to myšlený
  • 00:03:25 jako technický, technical,
    ale to přesně nevím, co znamená.
  • 00:03:30 A říkal, že nedělá pro ženský,
    šije jenom pro chlapy.
  • 00:03:34 Ale začne dělat pro ženy?
  • 00:03:36 Nemá čas, prej.
    Ženy by chtěly a John neví.
  • 00:03:44 Připadá vám to jako bohémská móda?
  • 00:03:47 -Ne, to ne.
    -Připadá mi to jako na venkov.
  • 00:03:50 Davide, řekni to, to je otázka
    spíš pro tebe.
  • 00:03:55 S tím bohémstvím na Davida.
  • 00:03:58 Odpovídá to prej určitýmu životnímu
    stylu a vyjadřuje to spokojenost.
  • 00:04:03 A jak jste se v tom cítili?
  • 00:04:05 V kůži Johna Malkoviche skvěle.
  • 00:04:09 To je dobrý, to by mě nenapadlo,
    pohotovej, viď?
  • 00:04:13 Je to příjemná látka.
  • 00:04:15 -Neměls to připravený?
    -Tohle, co vy plkáte, je strašný.
  • 00:04:19 To dáme přeci jen
    do těch Událostí, komentářů.
  • 00:04:23 Ty kostýmy jsou neobyčejně příjemný
    na nošení,
  • 00:04:26 je to z velmi kvalitních materiálů,
    nevím, z čeho to je.
  • 00:04:32 -Pavel k tomu možná něco řekne.
    -Hlavně si vypni ten telefon.
  • 00:04:37 -Mluvíte do televize.
    -To je nepoužitelný.
  • 00:04:42 Ty materiály jsou neobyčejně
    příjemný, tak že se to dobře nosí.
  • 00:04:48 Řekl bych, že jsou svěží
    a je to dotek přírody.
  • 00:04:54 Strašně hebký, volný
    a hezký kravaty má, a šátky.
  • 00:04:59 Myslím si, že se na to hodně
    zaměřuje, protože skoro každý model
  • 00:05:03 má něco kolem krku,
    buď šála, šátek, kravata.
  • 00:05:06 Je to hezký materiál.
  • 00:05:09 Říkali, že nemám nic říkat,
    ale já mám třeba kostým
  • 00:05:12 jako japonský rybář.
  • 00:05:17 Co se týče kombinace těch vzorů,
    já jsem si všimla,
  • 00:05:20 že on kombinuje docela
    nekombinovatelné,
  • 00:05:23 ale ve finále to působí
    docela pěkně.
  • 00:05:25 Víte, co nám říkal? Že některé ty
    vzory jsou poměrně staré
  • 00:05:30 a on s nimi pracuje tak,
    že to zmenšuje
  • 00:05:33 nebo naopak zvětšuje.
  • 00:05:36 Takže de facto on je nemaluje,
    on je přebírá.
  • 00:05:42 On je navrhuje, ale zároveň s ním
    je tým, který soustavně pracuje
  • 00:05:47 na těch modelech.
  • 00:05:51 Takže tady má třeba dvě Japonky,
    které nás oblékají.
  • 00:05:55 A ta jedna je překrásná, no.
    S tou jsme tancovali.
  • 00:06:00 Nezapomeňte na Giorgia,
    kterej dělá kravaty.
  • 00:06:03 -Ten se stará o krky.
    -To je Ital.
  • 00:06:06 Giorgio je zásadní člověk.
  • 00:06:10 Určitě. A nezapomeňte na Johna,
    ten to celé spískal,
  • 00:06:13 to byl nápad Johna.
  • 00:06:16 Co cílová skupina, komu myslíte,
    že jsou ty modely určeny?
  • 00:06:20 Aleši!
  • 00:06:23 -Pardon?
    -Aleši, soustřeď se. Cílová skupina.
  • 00:06:28 Já nevím, nějakejm lidem,
    co se rádi hezky oblíkaj
  • 00:06:31 a rádi nosej příjemný oblečení.
  • 00:06:35 Mě na tom zaráží, že říkali,
    i John to říkal,
  • 00:06:38 že toho Johna víc zajímá ta móda
    než to hraní.
  • 00:06:42 Hraje míň a míň.
  • 00:06:47 Já taky víc chalupařím než hraju.
  • 00:06:52 Pavle, ale nezlob se, ať si to řekne
    on sám, nemluv za něj.
  • 00:06:56 -Ale on to říkal.
    -Pavle, ty vypadni!
  • 00:07:04 My jsme zvyklí na takové moc ostré
    a vulgární věci.
  • 00:07:09 A ten John Malkovich je jemný
    člověk, takže používá
  • 00:07:14 pastelové barvy a dohromady skládá
    takovou mozaiku.
  • 00:07:20 A je to jemně retro, ale takhle dřív
    páni také chodili oblékaní
  • 00:07:25 a vůbec to nebylo divné,
    že jsi hezky oblečený
  • 00:07:28 a jdeš na procházku.
  • 00:07:31 Mně to připomíná hodně 70. léta
    trošku, je to jimi inspirované.
  • 00:07:36 Ano, je. Přijde mi to jako mix
    a také jako mužská móda.
  • 00:07:40 Nemám v tom pocit nějaké
    zženštilosti, že bych ji v tom cítil.
  • 00:07:44 Možná vám to přijde,
    když jsou tam ty šátky,
  • 00:07:48 což není úplně obvyklé,
    ale já jako např. námořník
  • 00:07:52 mám šátek, námořníci nosili šátky.
  • 00:07:55 Nebo třeba květinové vzory
    nebo i ty vzory,
  • 00:07:58 které se spíše objevují
    na dámských modelech.
  • 00:08:01 To jsou takové předsudky a klišé,
    že muž nemůže mít na sobě něco,
  • 00:08:06 na čem jsou květinové vzory,
    proč?
  • 00:08:11 Stejně jako ženy chodí oblečené
    někdy jako muži.
  • 00:08:18 Ale myslím, že John to také ví,
    a jsou to jednoduché věci,
  • 00:08:22 které jsou poskládané
    do takového originálního kompletu.
  • 00:08:29 Ale hlavně má takový jemnocit,
    já mám třeba strakatou košili,
  • 00:08:32 strakaté kalhoty, a je to přidělané
    šlajfkou, kravata.
  • 00:08:38 Ale každopádně jsou pozitivní,
    veselý.
  • 00:08:42 Jsou, ale dej dohromady tři strakatý
    věci, to není jednoduchý.
  • 00:08:45 Já? Proč já? Ty je dej dohromady.
  • 00:08:47 Třeba příklad, kdybys ty měl...
  • 00:08:50 -No, dáš stěží dohromady větu.
    -Natož strakatý věci.
  • 00:08:53 Já to šiju trochu horkou jehlou.
  • 00:08:55 -Alespoň tu větu dej dohromady.
    -To nepůjde.
  • 00:08:58 -My se omlouváme.
    -Kterou větu?
  • 00:09:00 Dobrý, tak pusinku na zámeček
    chvilinku.
  • 00:09:02 Já bych dala úplně poslední otázku,
    kam si myslíte,
  • 00:09:05 že ty modely patří?
  • 00:09:07 Jestli to evokovala ta hudba,
    ty francouzské šansony,
  • 00:09:10 jih Francie, tak jsem si to tak
    představovala,
  • 00:09:13 kde se ti lidé tak prochází.
  • 00:09:15 Tak kam byste to tak zasadili,
    kam byste si to vzali?
  • 00:09:19 Určitě se tahle móda hodí
    do lázeňského města, takže to,
  • 00:09:22 že se to prezentuje tady
    v Karlových Varech, je v pořádku.
  • 00:09:25 Výborná volba.
  • 00:09:27 -Ale ve Františkových Lázních také.
    -Jo, jo, jo.
  • 00:09:29 Já to mám hodně spojený s láskou,
    se vztahem k ženě.
  • 00:09:33 Že ta mužská pozitivní věc,
    která vyzařuje,
  • 00:09:35 by mohla mít dopad i na to.
  • 00:09:41 A ne nadarmo je to šité v Itálii,
    tak si myslím,
  • 00:09:43 že v Toskánsku se v tom také může
    člověk cítit skvěle.
  • 00:09:50 Já Toskánsko schvaluju,
    ale je to hodně inspirativní.
  • 00:09:55 Když si vezmete takovéhle oblečení,
    tak vás mohou napadat různé věci.
  • 00:10:21 Teď, jak jsme slibovaly,
    se vrátíme do atmosféry
  • 00:10:23 karlovarského festivalu,
    kde tvůrci Aloise Nebela
  • 00:10:26 představili na vernisáži fotky
    klíčových postav
  • 00:10:29 z chystané filmové adaptace
    dnes už kultovního komiksu.
  • 00:10:32 Vyzvídaly jsme taky třeba,
    jaké mají tvůrci plány
  • 00:10:36 s filmem v zahraničí
    nebo jaké další projekty
  • 00:10:38 teď mají v plánu.
  • 00:10:51 Během natáčení žádná média
    neměla možnost se na něj dostat.
  • 00:10:55 Není vůbec žádná dokumentace.
    Vám se to podařilo jak?
  • 00:10:59 Má to trochu delší časovou
    kontinuitu, s Tomášem Luňákem
  • 00:11:04 jsme spolužáci ze Zlína
    někdy z 90. let.
  • 00:11:06 Navíc s Jaromírem se známe,
    když jsem fotil obaly pro Priesnitz,
  • 00:11:11 takže to logicky vyplynulo z toho,
    alespoň předpokládám.
  • 00:11:17 Jo, jo, ale např. herec Roden
    je hrozně nervózní z fotografů,
  • 00:11:22 ty sám víš, že ti chtěl rozbít držku
    na začátku, když nevěděl,
  • 00:11:26 že je oficiální fotograf,
    takže tam nikdo nemohl fotit.
  • 00:11:30 Už třeba kvůli tomuhle.
  • 00:11:33 Co ty fotky? Vím, že se k nim sám
    autor asi bude těžko vyjadřovat,
  • 00:11:37 ale jaké to natáčení bylo?
  • 00:11:38 Bylo něčím zvláštní a specifické?
  • 00:11:41 Pro mě úplně jednoznačně,
    protože ten film ve výsledku
  • 00:11:44 je vlastně překreslená záležitost,
    takže dělat nějaké fotosky
  • 00:11:48 nemělo žádný význam.
  • 00:11:50 Navíc tam byla jasná dohoda
    ze strany producenta, režiséra,
  • 00:11:54 že mám volnou ruku, ale musí to mít
    nějaký můj rukopis,
  • 00:11:58 takže je to můj subjektivní záznam.
  • 00:12:07 -A co je teda zač?
    -Nikdo neví.
  • 00:12:10 Vy jste teda postupně pouštěli
    různé informace,
  • 00:12:14 ukazovali různé věci s tím,
    že ta očekávání jsou veliká.
  • 00:12:19 My máme také velká očekávání.
  • 00:12:25 Musím říci, že o tom byla napsána
    spousta věcí,
  • 00:12:28 lidé o tom hovoří, těší se na to
    jako na velkou událost.
  • 00:12:31 Tak co bude potom?
    Co když to bude velké zklamání?
  • 00:12:34 Když už vlastně jste všechno
    tak jako pustili.
  • 00:12:38 Já už jsem ten film viděl
    ve skoro finální, 99% podobě.
  • 00:12:43 Zklamaní nejsme určitě,
    velmi se bavím, jsme moc rádi,
  • 00:12:48 že je to od počátku komiksový film.
  • 00:12:51 To jsme s Jaromírem chtěli,
    aby ten film byl blízko komiksu.
  • 00:12:55 Proto režisér Tomáš Luňák zvolil
    tuto metodu filmu,
  • 00:12:58 který se natočí na digitální video
    a pak se překreslí tou metodou
  • 00:13:02 rotoskopie, takže smutní nejsme.
  • 00:13:05 Ne, ne. Ale hlavně, když se to stane
    a kritici to sepsnou,
  • 00:13:08 tak Jarda má skvělou psychiatričku,
    ta nám pomáhala poprvé
  • 00:13:10 u Bílého potoku,
    když o tom napsali takové věci,
  • 00:13:13 dostali jsme takové prášky.
  • 00:13:17 Přestali jsme pít a bylo nám dobře.
  • 00:13:20 V souvislosti s tím filmem
    se často zmiňuje třeba Sin City
  • 00:13:24 nebo Valčík s Bašírem, tak byl to
    jeden z inspiračních zdrojů,
  • 00:13:28 co se týče té technické stránky?
  • 00:13:30 To právě když se zmiňuje,
    tak myslím na ty prášky zrovna.
  • 00:13:35 Máte to i sami na webu.
  • 00:13:37 -Jo?-No.
    -Kdo to tam dal?
  • 00:13:41 My jsme mysleli, že ten komiks
    bude pro 500 lidí.
  • 00:13:44 Prvního dílu Bílý potok
    se prodalo 7500,
  • 00:13:47 to byl pro nás obrovský šok,
    že se tu vytvořil
  • 00:13:50 vůbec zájem o komiksy.
  • 00:13:52 A to nás nakoplo k tomu,
    abychom pokračovali.
  • 00:13:54 Ale nikdy nás nenapadlo,
    že z toho bude divadelní představení
  • 00:13:59 a teď i film.
  • 00:14:00 Takže já tomu filmu moc věřím
    a i ten zájem,
  • 00:14:04 který o něj je ze zahraničí,
    tak ukazuje, že by to mohlo fungovat
  • 00:14:09 i za hranicemi, že ten příběh
    je srozumitelný.
  • 00:14:13 A za to jsme strašně rádi.
  • 00:14:15 Na to se chceme zeptat,
    jsme v Karlových Varech,
  • 00:14:18 takže se nabízí otázka,
    jak to, že ta premiéra není tady?
  • 00:14:21 Samozřejmě, ještě není dokončen,
    nejsou titulky,
  • 00:14:23 to by se všechno dalo opomenout,
    určitě by do té soutěže mohl...
  • 00:14:27 Já nevím, ta karlovarská soutěž
    je sama o sobě našlápnutá.
  • 00:14:31 My jsme neusilovali o místo
    v soutěži, máme svou strategii
  • 00:14:35 s tím filmem, kterou nemůžeme
    prozrazovat,
  • 00:14:38 ale s filmem se jedná s festivaly,
    i se zahraničím.
  • 00:14:50 Komiks je takové undergroundové
    médium, tak se to snažíme šířit
  • 00:14:55 různými cestami a ne klasicky,
    že se udělá plakát na ulici
  • 00:14:59 nebo že budou jezdit tramvaje
    s Aloisem Nebelem.
  • 00:15:03 My chceme ten film,
    propojili jsme se
  • 00:15:06 s kreativními lidmi, kteří šíří
    tuto mlhovinu českým prostorem
  • 00:15:10 takovým zvláštním způsobem,
    takže hodně zapojujeme internet,
  • 00:15:16 sociální sítě, jsme rádi,
    že funguje taková šuškanda
  • 00:15:19 a napětí nejen mezi fanoušky,
    tak uvidíme, jak to dopadne.
  • 00:15:25 Vzniká to takovou přirozenou cestou,
    není to žádná upjatá strategie,
  • 00:15:29 ale jedna věc navazuje na druhou
    a ladí to dohromady.
  • 00:15:36 My jsme na internetu vyhlásili
    soutěž, vyhraj premiéru.cz,
  • 00:15:40 kde mohou kina a fanoušci hlasovat,
    kde by ten film chtěli mít.
  • 00:15:44 Zajímavé je, že vítězí kina
    v těch pohraničních oblastech.
  • 00:15:48 Možná to souvisí s tím,
    že příběh je zasazen do pohraničí,
  • 00:15:52 on se odehrává na takovém malém
    nádraží v pohraničí,
  • 00:15:55 kde Alois Nebel slouží
    jako výpravčí,
  • 00:15:58 a tím nádražím projíždějí vlaky
    z minulého století
  • 00:16:01 a on zoufale hledá lásku
    a nachází ji jen v jízdních řádech.
  • 00:16:05 Není to moc šťastný týpek,
    o to více jsme radši
  • 00:16:08 a překvapení, že to má takovou
    fanouškovskou základnu.
  • 00:16:11 Mě by zajímalo, vy coby tvůrci,
    když přijedete
  • 00:16:13 na karlovarský festival,
    co tu vlastně děláte?
  • 00:16:16 Protože ten běžný divák si říká,
    že přijede nějaká hvězda,
  • 00:16:19 teď se čeká na tom červeném
    koberci, ne že byste hvězdy nebyli,
  • 00:16:23 ale mě by zajímalo,
    když vy přijedete na festival,
  • 00:16:25 co tady děláte.
  • 00:16:27 My jsme přemýšleli,
    jestli ten červený koberec
  • 00:16:29 nepodpálíme, udělat nějaký skandál,
    ale právě pršelo,
  • 00:16:33 špatně by to hořelo.
  • 00:16:34 Tady jsme mimochodem pokročili
    v těch přípravných pracích
  • 00:16:37 na ten nový komiks,
    seděli jsme v jedné restauraci
  • 00:16:40 několik hodin
    a už jsme trochu skicovali.
  • 00:16:47 V rodišti Leoše Janáčka vrcholí
    mezinárodní festival
  • 00:16:51 Janáčkovy Hukvaldy.
  • 00:16:52 Přestože Janáček patří ve světě
    k nejhranějším českým skladatelům,
  • 00:16:56 v Čechách má stále pověst
    těžko přístupného autora.
  • 00:16:59 Do Hukvald se proto vydal kolega
    Mario Kubaš,
  • 00:17:02 aby poodhalil tajemství
    revolučního díla
  • 00:17:04 hukvaldského rodáka.
  • 00:17:36 Rodný kraj, jeho příroda
    a jeho lidé ovlivnili
  • 00:17:39 málokterého českého skladatele
    tak výrazně jako Leoše Janáčka,
  • 00:17:43 který trávil desítky let života
    tím, že sbíral
  • 00:17:46 místní lidovou hudbu.
  • 00:17:48 Fascinovaly ho zvuky rodného kraje.
  • 00:17:51 Proto ho většina kolegů
    považovala za podivína,
  • 00:17:54 za jakéhosi folkloristu,
    jak se tehdy říkalo.
  • 00:17:57 Nakonec se ukázalo,
    že opak byl pravdou.
  • 00:17:59 Protože Leoš Janáček změnil dějiny
    hudby 20. století,
  • 00:18:03 protože v místní lokální
    hudební tradici
  • 00:18:06 objevil nová univerzální pravidla,
    která učinila z hukvaldského rodáka
  • 00:18:11 reformátora celosvětového renomé.
  • 00:18:43 A jako jeden z mála reformátorů
    se už za svého života
  • 00:18:46 dožil uznání a slávy,
    a zde v tomto domku,
  • 00:18:49 který si Janáček koupil v roce 1921
    jako finančně zajištěný skladatel,
  • 00:18:54 prožil své poslední dny
    po boku své celoživotní
  • 00:18:57 platonické lásky Kamily Šteslové.
  • 00:19:02 Tento prostor vypadá úplně stejně,
    jako když ho Leoš Janáček opustil
  • 00:19:06 v roce 1928, když zemřel.
  • 00:19:08 A zůstal tak proto, že si to přál.
  • 00:19:12 Ložnice, pracovna,
    vše vypadá stejně.
  • 00:19:18 Je tady původní nábytek,
    kamna, harmonium, svatební portrét.
  • 00:19:31 Ten Janáček se hraje
    všude po světě.
  • 00:19:37 Jedinou výjimkou
    je Česká republika.
  • 00:19:40 Pod svícnem bývá tma.
  • 00:19:41 Janáček se sice hraje a studuje,
    ale myslím, že ještě pořád
  • 00:19:46 neoslovil tolik posluchačů
    jako venku.
  • 00:19:51 V době své největší slávy říkával,
    že o takovém světovém úspěchu
  • 00:19:55 se mu nikdy ani nezdálo.
  • 00:19:57 Začínal jako lokální skladatel,
    pevně srostlý se svým krajem
  • 00:20:00 a ke zdejším lidem
    se vždy hrdě hlásil.
  • 00:20:07 Jsem ze Zlínského kraje,
    z Uherského Hradiště,
  • 00:20:09 ale tady jsou lidé trošku jiní,
    tady jsou už trošku vyrýsovanější.
  • 00:20:13 U nás se spíš maluje,
    tady se spíš kreslí.
  • 00:20:16 Po více než 30 letech studia
    místní hudby přišel zlom.
  • 00:20:19 V roce 1904 Brno premiérově uvedlo
    Její pastorkyni,
  • 00:20:22 moravská metropole byla na nohou.
  • 00:20:47 Což byla revoluce,
    protože ta klasická hudební teorie
  • 00:20:53 pracovala s vývojem
    hudebního motivu,
  • 00:20:56 kdežto Janáček klade motivy
    vedle sebe.
  • 00:21:00 A už tehdy přirovnávali
    Janáčkovy opery
  • 00:21:03 k filmovému střihu.
  • 00:21:05 Její pastorkyní ale boj
    o Janáčkovu hudbu teprve začal.
  • 00:21:09 Pražské Národní divadlo nechtělo
    o jeho opeře ani slyšet.
  • 00:21:12 Jeviště zlaté kapličky
    se mu otevřelo
  • 00:21:15 až po dlouhých 14 letech
    v roce 1916,
  • 00:21:18 vídeňská scéna o dva roky později.
  • 00:21:21 Po premiéře ve Vídni
    se Její pastorkyně rozběhla
  • 00:21:26 do celého světa, tam byla
    Metropolitní opera v New Yorku.
  • 00:21:30 Za života Janáčka byla hrána
    asi ve 40 operních domech.
  • 00:21:36 V tragickém příběhu
    inspirovaném skutečnou událostí
  • 00:21:40 Janáček naplno rozvinul teorii
    nápěvkové mluvy.
  • 00:21:43 Po celý život
    byl fascinován psychologií,
  • 00:21:46 zaznamenával, jak se emoce
    projevují v lidském hlase
  • 00:21:50 a intonaci.
  • 00:21:51 A právě tyto intonace
    neúnavně zaznamenával do not.
  • 00:21:54 Zápisníků těchto nápěvků
    je více než 70,
  • 00:21:57 od rozhovoru elektrikářů
    v Janáčkově domě
  • 00:21:59 až po setkání dvou profesorů
    na jedné brněnské ulici.
  • 00:22:02 Je tam napsáno: potkali se
    dva profesoři a jeden říká:
  • 00:22:05 "Má úcta, pane profesore,Ş
    říká jeden a druhý odpoví.
  • 00:22:09 K tomu si zaznamenával,
    v jakém časovém úseku
  • 00:22:13 ta věta proběhla.
  • 00:22:19 Své šedesátiny slavil Janáček
    ještě jako lokální skladatel.
  • 00:22:23 O 10 let později
    bylo všechno jinak.
  • 00:22:25 Ze zatracovaného folkloristy
    se stala skladatelská hvězda
  • 00:22:29 dobývající přední světová jeviště.
  • 00:22:39 Na toho 70letého skladatele
    to byly duchem
  • 00:22:42 tak jiné mladistvé skladby,
    že byly velice oblíbené u moderny,
  • 00:22:49 u skladatelů o 20-30 let mladších,
    jako byl Béla Bartók,
  • 00:22:56 Hindemith, Stravinskij.
  • 00:23:00 Že to byl opravdu vrchol
    Janáčkova života.
  • 00:23:04 V roce 1922 Janáček začíná psát,
    jak sám řekl, své nejlepší dílo,
  • 00:23:09 operu Příhody Lišky Bystroušky,
    ve které vyzpívává lásku k přírodě.
  • 00:23:13 Milan Kundera,
    jeho velký obdivovatel,
  • 00:23:16 považuje Lišku za dílo,
    které navždy změnilo operu.
  • 00:23:20 Janáček totiž odmítl klasickou
    dramatickou stavbu díla,
  • 00:23:24 vypjaté okamžiky střídají obyčejné,
    zdánlivě nic neříkající scény.
  • 00:23:28 Dramatické se setkává s banálním,
    taková je totiž
  • 00:23:31 ve své podstatě skutečnost,
    říká Kundera,
  • 00:23:33 a Janáčka staví po boku
    Jamese Joyce.
  • 00:23:40 Zcela po svém zkomponoval i mši,
    kterou postavil
  • 00:23:44 jako velký panslovanista
    na staroslověnském libretu.
  • 00:23:48 Paradoxem je, že Janáček sám
    kostely nesnášel a odmítal
  • 00:23:53 svou skladbu považovat
    za náboženské dílo.
  • 00:23:56 Výsledkem tohoto napětí
    je Glagolská mše,
  • 00:23:58 jedna z neoriginálnějších mší,
    která byla kdy napsána.
  • 00:24:19 Když dirigujete jiné mše,
    ať je to Dvořák, Mozart, Haydn
  • 00:24:23 či jiné mše, tak je tam vždycky
    cítit taková pokora k tomu Bohu
  • 00:24:29 a k tomu textu.
  • 00:24:31 Jeho přístup, jeho sdělení
    je až rebelské,
  • 00:24:35 kdy on se staví jako člověk
    proti tomu, co nechápe,
  • 00:24:41 ale v co věří.
  • 00:24:43 Ale přesto se neskloní,
    zůstává rebelským člověkem.
  • 00:24:53 Ten expresivní duch, ta struktura,
    kterou vyzařuje Janáčkova hudba,
  • 00:24:58 je přeci té německé kultuře
    mnohem bližší
  • 00:25:01 než dejme tomu francouzské,
    proto taky těm Francouzům
  • 00:25:05 velmi dlouho trvalo,
    než stačili toho Janáčka objevit.
  • 00:25:09 Já osobně jsem byla v Paříži
    na Věc Makropulos,
  • 00:25:14 tu frontu na lístky
    si nedokážete představit.
  • 00:25:17 To jsem ještě v českých zemích
    nezažila.
  • 00:26:00 Dnešní Kulturama je u konce,
    příště se podíváme
  • 00:26:03 třeba na subkulturu točící se
    kolem skateboardingu.
  • 00:26:06 A nebo třeba na to,
    jak přední čeští výtvarníci
  • 00:26:08 spolupracují s vězni.
  • 00:26:09 -Budeme se těšit.
    -Mějte se hezky.
  • 00:26:12 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2011

Související