iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 5. 2011
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
1014
zhlédnutí

Kulturama

Aňa Geislerová o divadelním festivalu Zlomvaz — Markéta Lazarová v digitální podobě — Mezinárodní hudební festival Kutná Hora — Komiks Zámek a klíč

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kulturama

  • 00:00:03 KULTURAMA
  • 00:00:13 Dobrý den, začíná Kulturama,
    přehled nejzajímavějších informací
  • 00:00:17 z kultury, vítáme vás.
  • 00:00:18 Hezké odpoledne i ode mne.
  • 00:00:20 Ve středu začne přehlídka
    divadelních představení
  • 00:00:23 českých a slovenských
    studentů herectví.
  • 00:00:25 18. ročník divadelního festivalu
    Zlomvaz.
  • 00:00:28 V Kulturamě ho představí
    jedna slavná filmová herečka.
  • 00:00:31 Jeden z nejvýznamnějších
    českých filmů, Markéta Lazarová
  • 00:00:35 Františka Vláčila, se konečně
    po mnoha letech odkládání
  • 00:00:38 dočká digitální podoby.
  • 00:00:41 Cellista Jiří Bárta představí
    Mezinárodní hudební festival
  • 00:00:44 Kutná Hora.
  • 00:00:46 Jediný svého druhu v ČR,
    je totiž založen
  • 00:00:48 na principu tvůrčí dílny.
  • 00:00:57 Začínáme v divadle Disk,
    kde svou kariéru odstartovala
  • 00:01:00 asi většina českých
    divadelních herců.
  • 00:01:02 A kde příští týden začne
    divadelní festival Zlomvaz,
  • 00:01:05 kde se právě čeští a slovenští
    začínající herci představí.
  • 00:01:08 A v divadelní porotě zasedne
    i jedna česká slavná
  • 00:01:11 filmová herečka.
  • 00:01:13 Já ji tady ale nikde
    na fotografiích absolventů nevidím.
  • 00:01:16 Nejsem si jistý, že ona prošla
    jednak DAMU, ale také Diskem.
  • 00:01:21 Tak se jí na to zeptáme.
  • 00:01:29 Aňa Geislerová,
    první host Kulturamy, dobrý den.
  • 00:01:32 My si budeme povídat
    o vašem účinkování na Zlomvaz,
  • 00:01:37 kde budete jako porotce.
  • 00:01:39 Vy už jste tuto zkušenost
    zažila před pár lety
  • 00:01:41 na filmovém festivalu
    v Karlových Varech.
  • 00:01:44 Dá se to nějak připodobnit,
    myslíte, že být divadelní
  • 00:01:48 a filmový porotce je to samé?
  • 00:01:50 Trošku jste mě vyděsil,
    že tam mám účinkovat,
  • 00:01:54 to by bylo trochu šokující,
    protože jak jsem říkala,
  • 00:01:58 pro mě je trochu legrační,
    že já nemám
  • 00:02:02 jednak ani divadelní školu,
    ani v divadle nevystupuji,
  • 00:02:05 ale budu tam v porotě.
  • 00:02:07 Tak říkám, že jsem tam
    za ženu z lidu,
  • 00:02:09 ale na druhou stranu si myslím,
    že to člověk neposuzuje
  • 00:02:13 divadelním okem,
    ale jako normální divák,
  • 00:02:17 jak na něj co působí.
  • 00:02:19 Hodnotit filmy, myslím, že je,
    a teď si to nechci někde
  • 00:02:23 jakoby pošlapat, ale možná je to
    náročnější v tom,
  • 00:02:28 že je to velká a komplikovaná
    forma, pracuje na tom
  • 00:02:32 strašně moc lidí,
    je to jiný formát.
  • 00:02:35 Takže se posuzují i jiné aspekty
    než jeden živý zážitek,
  • 00:02:39 který člověk dostane.
  • 00:02:41 Ale divadlo je zase o to vzácnější,
    že je to právě ten jeden výkon,
  • 00:02:45 který musí přesvědčit.
  • 00:02:47 Já se na to strašně těším,
    protože jsem milovník divadla
  • 00:02:51 z divácké strany.
  • 00:02:53 Tak třeba to ve mně vzbudí chuť
    si i něco zahrát.
  • 00:02:58 Na Zlomvazu se představí
    mladá nastupující generace herců.
  • 00:03:01 Sledujete je nějakým způsobem?
  • 00:03:04 Máte nějaký tip
    na zajímavé herce?
  • 00:03:07 Já si tam hlídám ty mladé herečky,
    jak se to tam vyvíjí.
  • 00:03:12 Mám tam nějaké tipy,
    říkala jsem si,
  • 00:03:16 že se mě na to někdo bude ptát,
    ale já jako porotce
  • 00:03:20 bych nikoho neměla jmenovat,
    protože by to mohlo vypadat,
  • 00:03:25 že jsem nějaká předem zaměřená.
  • 00:03:27 Ale znám tam nějaké mladé herečky,
    mám tam kamarádky,
  • 00:03:31 tak se na ně těším a beru to,
    přijde mi to legrační,
  • 00:03:35 že já budu vybírat
    nejlepšího mladého herce a herečku,
  • 00:03:40 taková poťouchlost.
  • 00:03:42 Vy se ale setkáváte s mladou
    hereckou generací u filmu.
  • 00:03:45 Já už hraju matky.
  • 00:03:47 Máte tam už nějaký svůj tip?
  • 00:03:50 Teď jsme se nedávno bavili,
    třeba Pavla Beretová,
  • 00:03:54 která je teď v Národním divadle,
    to si pamatuju,
  • 00:03:58 že jsem se chodila do Disku
    dívat na ten ročník,
  • 00:04:02 tam byl Vojta Dyk
    a ještě takoví dva úžasní kluci,
  • 00:04:05 já jsem bohužel strašně špatná
    na jména, tak to mě tenkrát
  • 00:04:09 úplně fascinovalo,
    jaké měli úžasné představení
  • 00:04:13 a jaké typy herců se dají objevit
    nebo se objevují.
  • 00:04:16 Ta generace je úplně jiná.
  • 00:04:18 Jsou svobodnější, spontánnější,
    odvážnější.
  • 00:04:20 Nevím, možná je to tím,
    že do toho divadla moc nechodím,
  • 00:04:24 ale Markéta Freslová také...
  • 00:04:26 No, už jmenuji.
  • 00:04:27 Teď třeba přejdu, ve filmu
    Bohdana Slámy hraje kluk,
  • 00:04:32 hraje mého nevlastního syna,
    je mu 16 let,
  • 00:04:36 je normálně z učiliště,
    učí se technický obor.
  • 00:04:41 Ale je to neuvěřitelný talent,
    až mě fascinuje.
  • 00:04:46 Má absolutně herecký přístup
    jako "můžu udělat tohle,
  • 00:04:50 můžu udělat víc, že jsem opilý,
    můžu přidat to, mám brečetŞ,
  • 00:04:55 na to, že je to naprosto
    nepolíbený kluk, tak mě fascinuje.
  • 00:04:59 Marek Šácha. To si myslím,
    že ten člověk by neměl zůstat
  • 00:05:03 hrdinou jednoho filmu,
    ale pokračovat v tom dál.
  • 00:05:06 Vy jste tu zmínila jednu věc,
    bavili jsme se o té mladé generaci,
  • 00:05:10 vy do ní stále také patříte,
    nicméně vy jste se jakoby posunula
  • 00:05:14 od těch mladých milenek, rebelek
    až k těm matkám,
  • 00:05:17 např. v tom Občanském průkazu
    už jste hrála matku velkých dětí.
  • 00:05:21 Jak se s tím srovnáváte?
    Vždyť jste mladá ženská.
  • 00:05:25 Trošku jsem se s tím srovnávala,
    ale pak jsem si to spočítala,
  • 00:05:29 protože tenkrát v té době
    bylo běžné,
  • 00:05:32 že matky rodily v 18 letech
    a těm klukům bylo 16,
  • 00:05:35 takže to bylo úplně OK.
  • 00:05:37 Vlastně jsem hrála mladší matku,
    než jsem ve skutečnosti.
  • 00:05:40 Je to v pohodě,
    je to přirozený vývoj.
  • 00:05:43 To nabízí zase nové pole, polohy,
    jiné příběhy se odehrávají
  • 00:05:48 mezi těmi matkami a dětmi.
  • 00:05:51 Pak si říkám, že bych to mohla vzít
    přes nějaký humor,
  • 00:05:55 to je také ještě neobjevená
    stránka, to by se mi líbilo,
  • 00:06:00 do té komedie.
  • 00:06:01 A pak teda sním o nějakém filmu,
    v podstatě jakékoli,
  • 00:06:06 jsem ochotná vzít cokoli,
    kde budu nalíčená, hezky oblečená,
  • 00:06:10 kde nebudu protivná, kde budu
    taková šarmantní osoba z Prahy,
  • 00:06:16 třeba z Letné.
  • 00:06:18 Protože já, když se vidím
    na place u Bohdana,
  • 00:06:23 tak si říkám, že i kdybych se teď
    probrala z kómatu,
  • 00:06:26 podívala se do zrcadla,
    tak si uvědomím,
  • 00:06:28 že hraju ve filmu Bohdana Slámy,
    protože mám mastný vlasy,
  • 00:06:32 kruhy pod očima, tepláky.
  • 00:06:34 -Takhle to je teď při natáčení?
    -Takhle to je, no.
  • 00:06:38 A u Bohdana Slámy jste opět
    v roli matky?
  • 00:06:40 Opět role matky. Ale já myslím,
    že je to v určité věkové skupině
  • 00:06:45 nevyhnutelné, člověk musí hrát
    matky, je to přirozené.
  • 00:06:48 Tam mám 4letou dcerku
    a nevlastního 16letého syna.
  • 00:06:53 A dělám na poště.
  • 00:06:56 My jsme ještě vůbec neprozradili
    název filmu,
  • 00:06:58 myslím, že se to jmenuje
    Čtyři slunce.
  • 00:07:01 O čem ten snímek bude?
  • 00:07:03 Já jsem si na to opravdu
    zformulovala takovou odpověď,
  • 00:07:07 která se mi čím dál tím víc líbí.
  • 00:07:10 Myslím si, že je to téma nás všech
    v určité fázi života,
  • 00:07:14 že je to o tom, co vlastně
    naplňuje náš život,
  • 00:07:18 co se odehrává mezi tím,
    když se ráno probudíme
  • 00:07:22 a večer jdeme spát.
  • 00:07:24 A jestli to je opravdu to,
    co jsme si mysleli,
  • 00:07:27 že budeme zažívat
    a jestli nám stačí ta výplň.
  • 00:07:31 V určitou chvíli to všechno
    nabere strašlivou rychlost
  • 00:07:35 a je pondělí a najednou je pátek
    a vlastně nic se neděje
  • 00:07:39 nebo všechno se opakuje,
    vznikají z toho krize,
  • 00:07:43 pochybnosti o smyslu.
  • 00:07:45 A pro mě to o tom je.
  • 00:07:47 Člověk v takové fázi
    zpochybní úplně všechno,
  • 00:07:51 protože si není jistý,
    jestli se jeho představy o životě
  • 00:07:55 setkávají s realitou.
  • 00:07:57 My se teď pořád motáme
    kolem toho filmového
  • 00:08:01 a divadelního herectví.
  • 00:08:03 Zeptám se na tu jednu větičku,
    vy jste ji řekla,
  • 00:08:06 že vás to třeba zláká.
  • 00:08:08 Takže je to spíše na vás
    nebo vás osud sune k filmu?
  • 00:08:11 Je to z velké části mé rozhodnutí.
  • 00:08:15 Měla jsem spoustu nabídek
    hrát v divadle.
  • 00:08:18 A já jsem 2x i hrála v divadle,
    jezdila jsem na představení do Brna
  • 00:08:23 a v Praze Na zábradlí jsem hrála.
  • 00:08:27 Ale pro mě je to strašně
    časově frustrující.
  • 00:08:31 Mně ten divadelní systém,
    který je u nás, že se člověk upíše
  • 00:08:36 a hraje, dokud chodí lidi,
    nevyhovuje.
  • 00:08:39 Já bych si to představovala
    nasmlouvat, třeba na 2-3 měsíce,
  • 00:08:43 budu to hrát klidně denně,
    a pak si řekneme čau a zmizím.
  • 00:08:47 To je takový ten londýnský
    nebo newyorský způsob.
  • 00:08:50 To by mi vyhovovalo.
  • 00:08:51 A pak také váhám nad tím,
    co by mě v tom divadle
  • 00:08:55 bavilo hrát.
  • 00:08:57 Buď by to muselo být něco
    jako Anna Karenina,
  • 00:09:01 strašná tragédie, a nebo,
    a s tím mám divadelní zkušenost,
  • 00:09:06 že to jsou ty improvizace,
    kde člověk strašně dělá
  • 00:09:11 ty největší možné kraviny,
    které může.
  • 00:09:16 Je fakt, že je to někdy
    zábavnější pro ty herce
  • 00:09:21 než pro diváky, ale to miluju.
  • 00:09:24 Já se vlastně divadla nezříkám
    navěky, jen si myslím,
  • 00:09:29 že taková osudová výzva
    ještě nepřišla.
  • 00:09:33 I když našel se jeden
    takový opravdu zajímavý člověk,
  • 00:09:38 já jsem se s ním osobně nesetkala,
    ale on mi úplně vážně nabídl,
  • 00:09:42 abych hrála Macbetha
    na Shakespearovských slavnostech
  • 00:09:46 v Bratislavě.
  • 00:09:47 A to jsem si říkala,
    že to musí být nějaký pankáč,
  • 00:09:51 že mi nabídl takovou roli,
    fakt jsem se pobavila.
  • 00:09:55 Tak já doufám, že vás uvidíme
    v nějaké komediální roli,
  • 00:09:58 to by bylo fajn.
  • 00:10:00 Divadlem jsme začali,
    divadlem také skončíme.
  • 00:10:03 Takže musíme říci "zlom vazŞ.
  • 00:10:06 Tak Aňo, zlom vaz!
  • 00:10:13 Jeden z nejvýznamnějších
    českých filmů, Markéta Lazarová
  • 00:10:17 Františka Vláčila,
    bude mít svoji druhou
  • 00:10:19 světovou premiéru.
  • 00:10:21 V červenci se představí
    na Mezinárodním filmovém festivalu
  • 00:10:24 v Karlových Varech
    s vyčištěným obrazem
  • 00:10:25 a v digitální podobě.
  • 00:10:29 Když chci, hledám způsob.
    Když nechci, hledám důvod.
  • 00:10:32 Slova Františka Vláčila
    platí i v případě restaurování
  • 00:10:35 jeho Markéty Lazarové.
  • 00:10:37 Ta o svou digitální tvář
    musela bojovat několik let.
  • 00:10:40 O to lepší by ale měl být výsledek.
    2x kvalitnější než Full HD.
  • 00:10:47 V rámci zadání jsme řešili
    vytvořit master,
  • 00:10:49 který bude mít 4K kvalitu.
  • 00:10:51 Počítáme s digitální 2K kopií
    pro digitální kina.
  • 00:10:54 Počítáme s formátem blue ray, DVD,
    možnosti pro vysílání
  • 00:10:58 digitální televize.
  • 00:11:00 Než ale ukáže Markéta Lazarová
    svůj vyžehlený pohled
  • 00:11:03 na karlovarském plátně,
    restaurátory čeká
  • 00:11:06 ještě spousta práce.
  • 00:11:08 Naskenovat film
    je ta jednodušší část.
  • 00:11:11 Odstraňujeme škrábance,
    nečistoty, různé artefakty,
  • 00:11:15 které vznikly během desetiletí,
    kdy ty kopie byly uskladněny.
  • 00:11:21 Máme tady nějakou špínu.
  • 00:11:22 Řekněme, že chci vyčistit
    tuto tečku.
  • 00:11:26 Takže já musím zvolit metodu
    toho softwaru,
  • 00:11:29 kterou to budu čistit.
  • 00:11:30 V podstatě to není o ničem jiném,
    že já hledám ty špíny v materiálu,
  • 00:11:35 koukám, kde jsou, označuji je
    a takovýmto způsobem
  • 00:11:38 je z toho retušuji.
  • 00:11:41 V poslední fázi restaurátoři
    odstraní optické zkreslení
  • 00:11:45 a zvukové lupance.
  • 00:11:46 Původní mono formát
    chtějí zachovat.
  • 00:11:49 Vláčilův epos by měl na plátně
    vypadat stejně jako v 60. letech.
  • 00:11:53 My tady máme koncorcium 5 lidí,
    kteří sledují každý krok.
  • 00:11:57 To znamená,
    je tady pan kameraman Uldrich,
  • 00:12:00 který se podílel na dokončení
    toho díla.
  • 00:12:02 Staronová Markéta Lazarová
    by si díky digitalizaci
  • 00:12:05 mohla jednodušeji najít cestu
    k divákům než na konci 60. let.
  • 00:12:09 Tehdy totiž válcovala
    černobílý film barva.
  • 00:12:11 V kinech navíc nebyly běžně
    promítačky na širokoúhlé
  • 00:12:15 panoramatické snímky.
  • 00:12:16 A i když si František Vláčil
    se svým eposem vydobyl úctu
  • 00:12:20 světové kinematografie,
    v českých kinech
  • 00:12:22 se kvůli diváckému ohlasu
    dlouho neohřál.
  • 00:12:25 Nejčastěji bylo uváděno
    ve Spojených státech,
  • 00:12:28 kde Gunt III. miluje toto dílo
    a koupil si ten monopol už 4x,
  • 00:12:34 aby to mohl uvádět.
  • 00:12:37 První, kdo vydal Markétu Lazarovou
    na DVD, byli Britové.
  • 00:12:40 Ti ale neměli k dispozici kopii,
    kterou František Vláčil schválil.
  • 00:12:45 Čeští restaurátoři mají i negativ.
  • 00:12:47 Kdyby se objevila
    nějaká technická chyba.
  • 00:12:51 Třeba při kopírování
    se může třeba špatně založit
  • 00:12:56 i kousíček materiálu,
    může tam vzniknout
  • 00:13:00 nějaký bílý pruh.
  • 00:13:02 Musí se ověřit, jestli to byla
    chyba, což se pozná
  • 00:13:07 v tom originálním negativu.
  • 00:13:09 Pokud chápeme film
    jako umění obrazu,
  • 00:13:11 pak Vláčilovu filmovou báseň
    lze bez ostychu označit
  • 00:13:15 za národní poklad.
  • 00:13:16 Jeho digitalizace bude sice stát
    stovky tisíc korun.
  • 00:13:20 Ty by se ale díky možnosti
    uvádění ve vysoké technické kvalitě
  • 00:13:23 na festivalech a v televizích
    mohly brzy vrátit.
  • 00:13:31 Na pozvání nejslavnějšího českého
    violoncellisty Jiřího Bárty
  • 00:13:35 přijíždějí každoročně
    počátkem června do Kutné Hory
  • 00:13:38 vynikající domácí
    a zahraniční muzikanti.
  • 00:13:41 Přes den intenzivně zkoušejí
    a po 9 večerů pak předvádí
  • 00:13:45 své umění.
  • 00:13:46 Koncerty probíhají v prostorách
    historických objektů Kutné Hory.
  • 00:13:50 HUDEBNÍ UKÁZKA
  • 00:14:40 Cellista Jiří Bárta nebo raději
    lépe violoncellista Jiří Bárta
  • 00:14:44 a také umělecký ředitel festivalu,
    musím dodat.
  • 00:14:47 -Já tě vítám.
    -Ahoj.
  • 00:14:49 Hezké odpoledne i ode mne.
  • 00:14:51 Jak tě vůbec napadlo spojit
    festival s tvůrčí dílnou?
  • 00:14:55 Není to úplně novinka
    a není to z mojí hlavy.
  • 00:15:00 Já jsem se s podobnou koncepcí,
    že se hrstka muzikantů,
  • 00:15:05 dobrých muzikantů sejde
    a na místě pak zkouší věci,
  • 00:15:10 které pak hrají, tak s touto
    koncepcí jsem se setkal
  • 00:15:15 v 90. letech,
    kdy jsem začínal hrát v zahraničí.
  • 00:15:19 A strašně se mi to líbilo,
    nesmírně mě to inspirovalo,
  • 00:15:23 setkat se někdy poprvé
    ve formaci na pohled bizarní,
  • 00:15:28 ale která díky určitému porozumění
    může ohromně fungovat
  • 00:15:33 a bavit i ty posluchače,
    ne jen nás na pódiu,
  • 00:15:38 tak mě to opravdu zaujalo
    a chtěl jsem něco takového
  • 00:15:43 zrealizovat tady v Čechách.
  • 00:15:46 A dlouho se mi to nedařilo,
    až tady před 4 lety v Kutné Hoře.
  • 00:15:52 To by mě právě zajímalo,
    jak funguje ten princip,
  • 00:15:55 když se sjedou muzikanti
    z celého světa,
  • 00:15:58 kteří se, předpokládám,
    mnohdy setkávají poprvé,
  • 00:16:01 a mají pár dní na to,
    aby nazkoušeli nějakou věc.
  • 00:16:05 Jak vlastně tohle setkání funguje?
    Ten výsledek je pak nejistý, ne?
  • 00:16:09 Co je jisté, není jisté nic.
  • 00:16:12 Jistá je jediná věc,
    která nás čeká v životě.
  • 00:16:16 Takže i ten ansámbl,
    který je 200% nazkoušený,
  • 00:16:21 tak jsme jen lidé.
  • 00:16:23 Ale tady přichází ten prvek
    čerstvosti
  • 00:16:27 nebo někdy nedozkoušenosti
    někdy více v potaz
  • 00:16:33 než za normálních okolností.
  • 00:16:37 Ale já většinou všechny
    ty muzikanty znám,
  • 00:16:41 znám je lidsky, znám je
    co se týče hráčských schopností.
  • 00:16:48 Musí to být určité typy,
    které jsou vynikající
  • 00:16:53 jako sólisti, ale zároveň
    dovedou poslouchat jeden druhého.
  • 00:16:58 Tzn. že jsou to slavní muzikanti
    nebo i začínající muzikanti?
  • 00:17:02 Je to namíchané, ta sestava
    našeho festivalu, ten základ
  • 00:17:08 je pár mladých hudebníků
    jako Roman Patočka, Jakub Fišer,
  • 00:17:14 Jakub Tilman z Čech,
    kteří buď žijí v Čechách,
  • 00:17:18 nebo jsou ze zahraničí,
    ale to už je jedno,
  • 00:17:21 a kteří jsou doplněni
    pár těmi přáteli ze zahraničí,
  • 00:17:25 většinou skvělými sólisty.
  • 00:17:28 Ale jsou to hvězdy,
    ale nejsou to hvězdy
  • 00:17:31 v tom slova smyslu,
    že já jsem hvězda, a kdo jste vy.
  • 00:17:36 Na to jsem se chtěl zeptat,
    protože když jsem se díval
  • 00:17:40 tady do toho ročníku,
    já jsem to jen tak projel
  • 00:17:43 a viděl jsem tam,
    že tam je třeba vynikající
  • 00:17:46 klarinetista, klavírista,
    houslista.
  • 00:17:48 Vybíráš také violoncellisty?
  • 00:17:50 Je tam vynikající violoncellista.
  • 00:17:52 Kromě vás.
  • 00:17:53 Jakub Tilman možná není
    hvězdné jméno,
  • 00:17:56 ale je to jeden z nejlepších
    cellistů mladé generace,
  • 00:18:01 co jsou v Evropě.
  • 00:18:03 Takže je to takhle.
  • 00:18:07 Ještě by mě zajímalo,
    jak samotný proces těch dílen,
  • 00:18:13 nebo jak bychom to nazvali,
    jak probíhá
  • 00:18:17 a jak si ty muzikanty vybíráte?
  • 00:18:21 Hlásí se vám sami?
  • 00:18:22 Nebo když někde koncertujete,
    potkáte se a řeknete jim:
  • 00:18:26 "Hele, v červnu dělám takovou
    zajímavou věc, přijeď.Ş
  • 00:18:29 Ano, dělám to tak, odpověděla jste
    tou poslední částí vaší otázky.
  • 00:18:35 Jinak já samozřejmě dostávám
    už dnes docela dost emailů,
  • 00:18:40 nabídek i telefonátů,
    protože se o tom začíná
  • 00:18:44 vědět a psát, takže se to rozkřiklo
    mezi muzikanty,
  • 00:18:49 že se tam něco dobrého děje.
  • 00:18:52 Ale já potřebuju toho člověka
    většinou znát předem.
  • 00:18:58 Takže já s tím největším jádrem
    jsem hrál.
  • 00:19:04 Třeba před lety,
    např. D. Kašimoto,
  • 00:19:10 to je skvělý japonský houslista,
    teď je to nově koncertní mistr
  • 00:19:18 Berlínské filharmonie,
    který shodou náhod bude hrát
  • 00:19:24 na zakončení Pražského jara
    s orchestrem.
  • 00:19:29 Takže tady se akorát přesune
    do Kutné Hory, což jsem netušil,
  • 00:19:35 hodí se nám to, samozřejmě.
  • 00:19:37 Tak jsem ho potkal
    před 10 lety v Japonsku,
  • 00:19:39 měli jsme společnou agenturu.
  • 00:19:42 Takže ty naše cesty životní
    i muzikantské se většinou setkaly
  • 00:19:47 a zase se setkají v Kutné Hoře
    a kdo ví, kde zase příště.
  • 00:19:54 Ale většina z nich opravdu
    chce přijet, téměř všichni, zpátky.
  • 00:19:59 To město má nádhernou atmosféru
    a já nemám problém s tím,
  • 00:20:03 že bych neměl koho vybrat.
  • 00:20:04 Já mám spíše problém s tím,
    koho nevybrat.
  • 00:20:07 To je to úplně nejtěžší.
  • 00:20:09 Tak pojďme k tomu,
    koho jsi vybral letos.
  • 00:20:11 Kromě už zmíněného violoncellisty.
  • 00:20:13 Zmiňoval jsem ty české účastníky,
    Roman Patočka, skvělý houslista,
  • 00:20:18 Jakub Fišer, koncertní mistr
    Pražské komorní filharmonie,
  • 00:20:23 bude tam Karel Untermüller,
    violista, bude tam Jan Čech,
  • 00:20:28 můj dlouholetý partner u klavíru,
    přijede z Mnichova.
  • 00:20:34 Konstantin Lifschitz,
    naprosto fenomenální pianista.
  • 00:20:39 Ten přijede už potřetí.
  • 00:20:42 Pak přijede Daišin Kašimoto,
    hraje na housle.
  • 00:20:48 Koho tam budeme mít?
  • 00:20:50 Drahomíra Macnerová,
    konečně necháme zahrát
  • 00:20:55 varhany svaté Barbory.
  • 00:20:58 Michel Raison, skvělý klarinetista
    z Francie přijede.
  • 00:21:02 Já určitě někoho zapomenu,
    to nechci.
  • 00:21:05 Pardubická komorní filharmonie,
    také máme orchestrální koncert.
  • 00:21:10 Koukám, že vám je ten gauč tady
    trošku malý,
  • 00:21:13 hezky se na něm pohupujete.
  • 00:21:15 Já nevím, jak si mám sednout.
    Jde to.
  • 00:21:19 Je to pravda, není příliš pohodlný.
  • 00:21:22 Já jsem jen potřeboval čas
    si najít to svoje místo.
  • 00:21:26 Tak teď už je to dobré.
  • 00:21:28 Pojďte nám prozradit na závěr
    kromě chystaného festivalu
  • 00:21:31 v Kutné Hoře, kde vás můžeme
    jinde vidět hrát
  • 00:21:34 nebo co teď dalšího děláte?
  • 00:21:37 Já žiju hodně tou Kutnou Horou,
    takže i ty projekty,
  • 00:21:41 které mám kolem, tak nechci říci,
    že jsou na pokraji zájmu,
  • 00:21:47 ale možná český posluchač
    by si mě mohl poslechnout
  • 00:21:51 na Dvořákově festivalu v Příbrami,
    kde budu hrát jeho slavný
  • 00:21:55 cellový koncert,
    myslím 30. nebo 31.
  • 00:21:58 Ale opravdu bych srdečně pozval
    na ten festival do Kutné Hory
  • 00:22:02 od 4. do 11. června.
  • 00:22:05 Takže 4. června začínáte?
  • 00:22:07 A vždy je to o tom,
    že je každý večer jeden koncert,
  • 00:22:11 je to tak?
  • 00:22:13 Je to tak. Někdy jsou dva,
    ale to je výjimka, poslední večer.
  • 00:22:18 A hrajete kde v Kutné Hoře?
  • 00:22:20 Většinou ve sv. Barboře, v chrámu.
  • 00:22:23 Podařilo se nám to celkem pěkně
    a nenásilně akusticky
  • 00:22:28 pro ten prostor přizpůsobit.
  • 00:22:31 Prostě jsme postavili pódium
    s akustickou stěnou,
  • 00:22:35 takže na tu komorní hudbu
    je to úplně ideální.
  • 00:22:40 Tam děláme 5 koncertů.
  • 00:22:41 Pak tam je nádherný prostor
    kapel Božího těla
  • 00:22:45 hned pod Barborou.
  • 00:22:46 Jezuitská kolej,
    další fenomenální prostor.
  • 00:22:49 Kutná Hora, nádherné město,
    takže zveme nejen na koncerty,
  • 00:22:53 ale také na návštěvu.
  • 00:22:54 A děkujeme Jiřímu Bártovi,
    že přišel k nám do Kulturamy.
  • 00:22:57 Já děkuji za pozvání.
  • 00:23:03 Komiksy nejsou jen příběhy
    o superhrdinech
  • 00:23:06 nebo pohádky pro děti.
  • 00:23:07 Mluví se o nich jako o médiu
    21. století
  • 00:23:10 a za některé sběratelské kousky
    jsou lidé ochotni dát v přepočtu
  • 00:23:15 i několik desítek tisíc korun.
  • 00:23:17 Teď vám představíme novinku,
    Zámek a klíč.
  • 00:23:20 Napsal ji syn Stephena Kinga.
  • 00:23:32 Připravujeme velmi zajímavý komiks,
    který se jmenuje Zámek a klíč,
  • 00:23:36 u něj je vlastně zajímavost ta,
    že ho napsal syn Stephena Kinga,
  • 00:23:40 poprvé je to veřejně přiznáno.
  • 00:23:42 Je to jeho prvotina
    i zároveň komiksová,
  • 00:23:45 předtím psal beletrii, povídky
    a jeden román.
  • 00:23:48 Příběh se věnuje rodině,
    které zabijí otce
  • 00:23:51 a kolem téhle té zápletky
    se to celé rozvíjí, zjišťuje se,
  • 00:23:54 proč ho zabili, ta rodina
    se odstěhuje do starého domu
  • 00:23:58 v Nové Anglii,
    který se jmenuje Klíčov.
  • 00:24:00 A ten dům má různé dveře,
    které když se otevřou klíči,
  • 00:24:03 které jsou ztracené
    a různě se najdou,
  • 00:24:05 tak se stanou různé zajímavé věci,
    třeba muž se promění v ženu,
  • 00:24:09 mladík ve starce.
  • 00:24:10 Je to velice temná fantasy
    s velmi zajímavými přesahy,
  • 00:24:13 má velice dobrou
    psychologizaci postav.
  • 00:24:15 Tady právě na tom komiksu
    se dá velmi dobře charakterizovat,
  • 00:24:19 že komiks opravdu není pro děti.
  • 00:24:21 Většina komiksů, které my vydáváme,
    jsou od 14, 15 let výše.
  • 00:24:25 Navíc jeho zajímavostí je,
    že je kreslený takovým velmi
  • 00:24:29 hezkým, líbivým stylem,
    který je ve velkém kontrastu s tím,
  • 00:24:32 co vlastně se odehrává
    v tom scénáři.
  • 00:24:40 Je to velice oblíbená série
    a z toho vyplývá i to,
  • 00:24:43 že se o ni zajímá
    Steven Spielberg a natočil,
  • 00:24:46 hodlá natočit podle toho seriál,
    momentálně je hotový pilotní díl.
  • 00:24:50 Je srovnání těch hrdinů
    jaksi na papíře a těch,
  • 00:24:54 co jsou živí a hrají.
  • 00:24:55 Myslím si,
    že se to velice dobře povedlo.
  • 00:24:58 Myslím, že je dobré komiks
    představovat jako médium.
  • 00:25:02 U nás se to plete a řada lidí
    označuje komiks
  • 00:25:05 jako druh literatury,
    což je naprostý omyl.
  • 00:25:08 Je to zhruba tak,
    jako kdybyste porovnávala film,
  • 00:25:11 jeho zvukovou stopu,
    nebo televizní inscenaci
  • 00:25:14 s divadelní hrou a tvrdila,
    že ta zvuková stopa stojí za nic,
  • 00:25:18 protože rozhlasová hra
    je mnohem logičtější, daleko lepší.
  • 00:25:22 Komiks podle mého má navíc
    jednu velikou výhodu,
  • 00:25:26 protože v současné době
    dokáže jakožto moderní médium
  • 00:25:30 přitáhnout mladé lidi ke čtení.
  • 00:25:32 Je to tedy přesně opak toho,
    co se u nás vždycky tvrdilo,
  • 00:25:36 že je to čtení pro plebs,
    které ničí literaturu.
  • 00:25:40 Samozřejmě je malá komunita,
    která se sdružuje kolem superhrdinů
  • 00:25:44 a dalších, které jsou výrazně
    pro mužské publikum,
  • 00:25:48 mladší publikum.
  • 00:25:50 A i si myslím,
    že je to pro takové lidi,
  • 00:25:53 kteří jsou spíše víc uzavření
    sami do sebe.
  • 00:25:57 My se snažíme ty komiksy
    prodávat všem,
  • 00:25:59 protože ony jsou tak zacílené.
  • 00:26:02 Není to vyloženě jaksi věc,
    u které můžete vypustit mozek.
  • 00:26:11 Kulturama končí.
  • 00:26:12 Příště vás Petr s Lucií vezmou
    do filmového Cannes.
  • 00:26:16 My dva se budeme těšit
    opět na viděnou za 14 dní.
  • 00:26:19 -Mějte se hezky.
    -Na shledanou.
  • 00:26:22 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2011

Související