iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 1. 2011
20:20 na ČT2

1 2 3 4 5

126 hlasů
45738
zhlédnutí

Hranice po našimu

Těšínské Slezsko jako místo proměny: celník mystikem, svářeč hvězdářem, kněz fotbalistou, policistka Matkou Terezou…

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hranice po našimu

  • 00:00:18 Tak.
  • 00:00:26 A ta hranice vede kudy?
  • 00:01:11 Já?
  • 00:01:16 A ...
  • 00:01:18 Jak se mám tvářit?
  • 00:01:24 Tak můžeme spolu.
  • 00:01:30 A co to děláme?
    Co to je?
  • 00:01:32 Jak by se dal nazvat obraz,
    který tady spolu děláme?
  • 00:01:38 SMÍCH
  • 00:01:40 Tak to si můžeme podat ruku.
  • 00:02:20 Kam byste umístila do fotky sebe?
  • 00:02:59 -To je ona tam?
    -Jo.
  • 00:03:05 Dobrý den, prosím, můžeme vás
    poprosit na 30 minut,
  • 00:03:08 že bysme si natočili
    váš živý obraz, portrét?
  • 00:03:13 Točíme si tady galerii
    před galerií.
  • 00:03:24 Točíme živé portréty před galerií,
    zastavujeme lidi.
  • 00:03:28 Jestli můžeme mladou paní poprosit.
  • 00:03:50 Jak byste nazvali ten obraz?
  • 00:04:05 -Novomanželé.
    -Novomanželé.
  • 00:04:08 A kdo je autor tohoto obrazu?
  • 00:04:31 Jako kdo?
  • 00:04:43 Jak byste jako předtavitelé obou
    Těšínů nazvali tuto fotografii
  • 00:04:47 z r. 1903?
  • 00:05:02 Každopádně to byla optimistická akce,
    všichni se tváří radostně,
  • 00:05:08 protože se postavilo něco,
    co spojovalo oba břehy.
  • 00:05:13 Řeka je vždy problém
    a stavba mostu vždy spojuje.
  • 00:05:20 Tady už bychom se museli oddělit,
    to byly momenty,
  • 00:05:23 kdy se oba národy oddělily.
    Každý stojí na své straně.
  • 00:05:30 Já stojím tam a ty se musíš
    postavit tam.
  • 00:05:36 A už je to polská strana
    a tady zůstává česká strana.
  • 00:05:42 A kdybyste to sundali
    a udělali tu kompozici s ním?
  • 00:05:48 Kompozice s ním už není tak výstižná,
    protože most držíme spolu.
  • 00:05:54 V tento moment už se spolu
    nedrželo nic.
  • 00:05:59 A kdo je autorem tohoto
    vašeho společného obrazu?
  • 00:06:04 Autorem je historie, která se
    tady protáhla přes oba Těšíny,
  • 00:06:10 přes most, přes hranici,
    podepsala se na generacích,
  • 00:06:14 které spolu žily, pak se rozdělily
    a pak k sobě zase hledaly cestu.
  • 00:07:05 Já bych chtěl být u toho,
    kdy byla zahájena tramvajová linka
  • 00:07:12 od dnešního nádraží v Českém Těšíně
    po náměstí v Polském Těšíně.
  • 00:07:20 Ta bohužel trvala jen 10 let,
    protože v r. 1920,
  • 00:07:25 kdy se rozdělilo Těšínské Slezsko,
    byla zrušena.
  • 00:07:29 -Ale u toho bych chtěl být.
    -Kde bys chtěl sedět?
  • 00:07:32 Tehdy bych strašně rád byl
    tím tramvajákem,
  • 00:07:38 to byla určitě významná funkce
    na tuto dobu a toto město.
  • 00:07:44 Ukaž nám, prosím, kousek,
    jak bys řídil tramvaj.
  • 00:07:47 No, tak to se musím přiznat,
    že nevím,
  • 00:07:50 jak se tehdy řídila tramvaj.
  • 00:07:52 Já si za tebe sednu jako pasažér.
  • 00:07:54 Kdybys mohl jet a dělat zvuk
    tramvaje, a já se budu třepat.
  • 00:07:59 Jo, tak těžko říct,
    jak tramvaj tehdy ...
  • 00:08:05 A jedeme z nádraží!
    Jedeme po Nádražní ulici.
  • 00:08:10 Přijíždíme na Hlavní ulici.
  • 00:08:14 Tehdy se ulice jmenovaly úplně jinak,
    samozřejmě.
  • 00:08:18 A teď máme hlavní most.
  • 00:08:21 Zacinkej, že je zastávka,
    já vystoupím.
  • 00:08:25 To musíme mít nějakou skleničku,
    protože já cinkat neumím.
  • 00:08:28 Ale zkusíme.
  • 00:08:34 Takže zkusíme.
  • 00:08:41 ZPĚV V POLŠTINĚ
  • 00:09:47 Můžete udělat svůj obraz.
  • 00:09:49 Tak jak byste chtěl,
    aby vypadal váš portrét.
  • 00:10:15 Gorulové chodili přes hranici
    mimo celnici?
  • 00:10:32 A jak to, že to celníci připustili?
  • 00:11:00 Jak se jmenuje ten obraz?
  • 00:11:13 Jak to, že se s tím nic neudělalo?
  • 00:11:20 Bylo vůbec možné s tím něco udělat?
  • 00:11:28 Namalujte ještě nějaký obraz.
  • 00:11:44 -Vy jste tak hodná?
    -Tak hodná.
  • 00:11:51 A proč Matka Tereza?
    Od policie k domovu důchodců.
  • 00:11:55 Od policie jsem přešla
    k domovu důchodců.
  • 00:11:59 Pomáhám a chráním stále.
  • 00:12:06 ZPÍVAJÍ PÍSEŇ NA UVÍTANOU
    V POLŠTINĚ
  • 00:13:04 Tančit, to je meditace v pohybu.
  • 00:13:14 A hop.
  • 00:13:19 A medituješ i při něčem jiném
    než při cvičení?
  • 00:13:22 Není čas na meditace.
    Ráda bych, ale nemám čas.
  • 00:13:27 Medituji v práci, jak vidíte.
  • 00:13:31 -Jak se dá meditovat v práci?
    -To je nejlepší meditace.
  • 00:13:37 -Co?
    -V práci.
  • 00:13:39 Jak to?
  • 00:13:57 Takže by se dalo zacvičit
    třeba kopání na poli?
  • 00:14:06 Tak zkusme.
  • 00:14:28 A tak už potom jdete tak
    čím dál níž..
  • 00:14:31 A už kopete.
    Pak můžete hodinu, dvě...
  • 00:14:36 A už to jde.
  • 00:15:25 My jsme měli úkol.
  • 00:15:28 Tam chodili přes hranici pašeráci
    z Polska.
  • 00:15:33 A měli jsme za úkol je chytit.
  • 00:16:08 To máte dobře, že už nejsem u SNB,
    já bych vás sebral,
  • 00:16:13 a bylo by zas po jednom pašerákovi.
  • 00:16:34 Tady dostaneme jenom čaj.
  • 00:16:39 Aby to mělo nějakou chuť,
    namíchám tam lžičku marmelády.
  • 00:16:56 No však rodina, mladí by mohli
    donést, ne?
  • 00:17:08 No to je to, víte?
    A dostanete jenom kapesné, že?
  • 00:17:15 Jak to?
  • 00:17:22 Jejda ...
  • 00:17:29 Jejda, tož to já dostanu aspoň
    patnáctého kapesné,
  • 00:17:34 a to ještě splácím dceři dluh,
    musela uvolnit byt, vymalovat
  • 00:17:41 a všecek majetek šel
    do Oldřichovic do sběrného dvora.
  • 00:17:47 A je. Ještě dobře, že jsem tady.
  • 00:17:52 A musím jí z toho kapesného
    ještě splácet dluh,
  • 00:17:57 co za mě zaplatila.
  • 00:18:17 Prosím vás, ještě na závěr
    bych vás chtěl poprosit.
  • 00:18:22 -Můžeš pomoct pánovi?
    -Jasné, jasné.
  • 00:18:48 A já jsem ani nezapomněl
    ještě ani salutovat.
  • 00:19:02 Všecko vám odpouštím
    od těch šmelinářů.
  • 00:19:07 A včil jsme tady jedna rodina,
    buďme tady pospolu.
  • 00:19:13 -Mějte se dobře.
    -Též tak. A hlavně zdraví.
  • 00:19:22 Svařování je věc fortelu.
    To je spíš kovařina.
  • 00:19:28 Odjakživa kováři v každé vesnici byli
    těmi, kdo spojovali.
  • 00:19:43 U nás se to dědí.
  • 00:19:45 Spojování kovů a spojování lidí.
  • 00:19:50 Každý předmět je prostorově
    ohraničený
  • 00:19:53 a svářením se dostane dohromady
    a zruší se ta hranice.
  • 00:20:06 Zenové principy jing a jang
    jsou vlastně světlo a tma,
  • 00:20:11 teplo a zima,
    to jsou extrémy.
  • 00:20:13 A každý člověk,
    který musí pracovat s lidmi,
  • 00:20:17 kteří jsou u nás v regionu
    celkem znesváření,
  • 00:20:22 pracují neustále na spojování
    dvou principů, světla a tmy.
  • 00:20:26 Ale nelze to interpretovat jako že
    jeden národ je světlo a druhý tma.
  • 00:20:38 To je jen určitý pohled na věc.
  • 00:21:14 Přímo svařování, to je slunce.
    To je hvězda.
  • 00:21:30 Tady jsem slunečnímu procesu
    na 20 cm,
  • 00:21:34 ve hvězdárně je to 150 mil. km.
  • 00:21:43 Jsme v Návsí v soukromé hvězdárně,
  • 00:21:46 která byla postavena z práce
    astronomů-nadšenců.
  • 00:21:55 Plány a ten um začali jen dva lidé,
    já a bratranec.
  • 00:22:01 Pak se přidali kamarádi, rodiče
    a přešlo to v takový valivý efekt,
  • 00:22:06 ve vlnu.
  • 00:22:13 Dá se říct, že práce v železárně
    nabíjí vesmírnou energií?
  • 00:22:19 Práce v železárnách člověka
    spíš vyšťavuje. Spíž odebírá.
  • 00:22:28 Aspoň to je můj názor.
  • 00:22:31 Vy přece z práce odcházíte
    plný sluneční energie.
  • 00:22:37 Oči jsou nabité sluneční energií
    a tělo je vyšťavené.
  • 00:22:48 Co je na nebi, to je i na zemi.
  • 00:22:52 Hranice je jen ve schopnosti vnímat.
  • 00:22:58 Je hranice jenom v mysli, že když
    lidé chtějí, hranici zesílí tím,
  • 00:23:07 že řeknou: "Tady jsem já na Zemi,
    a tam je vesmír, kam nemůžu."
  • 00:23:13 Ale ve skutečnosti mezi vesmírem
    a mnou tady není žádná hranice.
  • 00:23:21 Mohla by si paní v rámci demonstrace
    vesmíru bez hranic jít sednout
  • 00:23:27 za vámi třeba na klín?
  • 00:23:31 Není problém.
  • 00:23:38 Tak, jak je to ve vesmíru,
  • 00:23:41 že vše se vším se gravitačně
    a vibračně ovlivňuje,
  • 00:23:46 tak i v manželství je to
    jako mezi galaxiemi a hvězdami.
  • 00:23:55 Těžké hvězdy, třeba takovéhle, velice
    rychle spalují svou hmotu a energii.
  • 00:24:06 Je to to samé jak u lidí,
    kteří mají velké ego.
  • 00:24:12 Člověk s extrémní hmotností
    svého ega zaniká také vyzářením,
  • 00:24:21 sebedestrukcí.
  • 00:24:23 Naopak malé lehké hvězdy dokáží
    svou energii ušetřit o miliardy let.
  • 00:24:38 Jsem narozený 29. 2. 1920.
  • 00:24:42 Takže jsem měl výročí narození.
    Devadesáté.
  • 00:24:50 -A tady jste pracoval jako kdo?
    -Tady jsem byl šéfkuchař.
  • 00:24:55 ZPĚV
  • 00:24:57 Mámo, ty víš, tak to bývá,
    když člověk má něco rád.
  • 00:25:02 I kdyby chtěl, nezazpívá,
    co slyšel bezpočtukrát.
  • 00:25:09 Mámo, ty víš, tak to bývá,
    pak už jen zbývá se ptát.
  • 00:25:15 No, to by bylo něco, něco,
    to by bylo něco, něco,
  • 00:25:19 no to by bylo něco,
    to by bylo něco.
  • 00:25:28 Znám jednu, jednu dívku,
    ta má, ta má dukáty.
  • 00:25:37 ZPÍVÁ "PO NAŠIMU"
    (česko-polské nářečí)
  • 00:26:11 -V jakém jazyce píšete ty písničky?
    -Po našimu.
  • 00:26:15 Ale česky jsem taky nějakou napsal,
    ale už si nevzpomenu.
  • 00:26:19 -A Tomáši, ty píšeš v jakém jazyce?
    -Po našimu. Ve slezském nářečí.
  • 00:26:25 Jak bys charakterizoval tvé písničky?
  • 00:26:28 Jak bych je charakterizoval?
  • 00:26:31 Jsou trošku jiné, kdybych je
    srovnával s dědou Žabkou.
  • 00:26:34 On je má víc do folkloru,
    já je mám víc do současnosti.
  • 00:26:40 Ale zase jsme dostali skoro darem
    od dědy Žabky tři písničky,
  • 00:26:46 které jsme použili na CD,
    a moc si jich vážíme.
  • 00:26:56 ZPÍVAJÍ V NÁŘEČÍ "PO NAŠIMU"
  • 00:28:43 Já jsem doma v Jablunkově, ale
    u pana Žabky se cítím jako doma.
  • 00:28:47 To je dobře.
  • 00:28:50 A hranice toho domova
    pro tebe končí kde?
  • 00:28:54 -Hranice domova pro mě končí ...
    -V Jablunkově na rynku.
  • 00:28:57 Hranice domova pro mě končí tam,
    kde se už nemluví po našimu.
  • 00:29:05 Já mám polskou národnost
    a jsem gorol, Slezan.
  • 00:29:10 Polskou národnost, žijící v Česku,
    české občanství, polskou národnost.
  • 00:29:15 Já jsem ...
  • 00:29:18 Já se v tom nevyznám,
    toho je nějak moc naráz.
  • 00:29:21 Mám české občanství, jsem Čech,
    ale mám polskou národnost.
  • 00:29:26 Já s tím nemám problém,
    že bych řešil,
  • 00:29:29 jestli jsem víc Čech nebo Polák.
  • 00:29:33 A podle čeho poznáš, kdo jsi?
  • 00:29:40 ZPÍVAJÍ "O SOLE MIO"
  • 00:29:41 Ma n'atu sole
    cchiu bello, oje ne'.
  • 00:29:47 O sole mio
    sta 'nfronte a te!
  • 00:29:54 O sole
    O sole mio
  • 00:30:01 sta 'nfronte a te!
    sta 'nfronte a te!
  • 00:30:10 Jste Čech, zpíval jste v polském
    sboru, mluvíte po našimu,
  • 00:30:17 zpíváte latinsky, italsky,
    německy, maďarsky.
  • 00:30:22 Tak kdo jste?
  • 00:30:24 Kdo jsem?
    Obyčejný synek z Jablunkova.
  • 00:30:28 ZPÍVÁ
  • 00:30:54 -Dobrý den.
    -Já jsem nechal odemčené.
  • 00:30:57 My tady na vás čekáme.
  • 00:30:59 Chtěli jsme se vás zeptat,
    jak to tady ladí, neladí.
  • 00:31:06 Jak to tu na tom místě ladí?
  • 00:31:09 No, haha! To jste se zeptal!
  • 00:31:15 Jak to ladí, víte...
  • 00:31:17 Ono už se asi v naší společnosti
    a vůbec na světě myslí,
  • 00:31:26 že lidi nemají uši.
  • 00:31:30 Kdybych to vzal od toho,
    jak jsem slyšel jako malé dítě,
  • 00:31:39 jak telegrafy zněly,
    to byla symfonie!
  • 00:31:46 Teď přejedeme kolem telegrafu
    a neslyšíme nic,
  • 00:31:51 protože máme sluch zničený.
  • 00:31:55 To harmonické slyšení
    spočívá právě v rezonanci.
  • 00:32:05 My vlastně rezonujeme.
  • 00:32:08 Na filmování se asi nedá složit
    melodie, že?
  • 00:32:12 Vy chcete, abych složil
    nějakou melodii?
  • 00:32:18 Jako na filmování?
  • 00:32:22 Tož to jde!
    Na všechno jde složit melodie.
  • 00:32:27 My žijeme ve vesmírné harmonii,
    která nás tvoří,
  • 00:32:31 a my proto neslyšíme.
  • 00:32:32 A všecko, co je pozemské,
    to je pozemské znění.
  • 00:32:40 Jestli máte požadavek složit melodii
    na natáčení, pro nás to je těžké,
  • 00:32:48 protože jsme se nic takového
    neučili, ale poptávka je poptávka.
  • 00:32:55 Jestli to nebude dneska dobré,
    já si myslím,
  • 00:33:02 že je důležité mít tu odvahu
    a vůbec začít.
  • 00:33:08 Tady máte sluchátka.
  • 00:33:13 On mě teď neslyší, ne?
  • 00:33:15 -Slyšíte mě?
    -Jo.
  • 00:33:18 Mohl byste nám tady nahrát
    nějaké zvuky?
  • 00:33:23 Mikrofon zachycuje pouze melodickou
    výšku, nikoliv harmonickou složku.
  • 00:33:47 Mám pravdu.
  • 00:33:54 Zachycuje pouze melodickou výšku,
    ne harmonickou složku.
  • 00:34:42 Nejdříve začátek, potom klapka
    a potom se to začíná natáčet.
  • 00:34:51 A konec.
  • 00:34:54 Dá se ladění města charakterizovat?
  • 00:34:58 No, dá se charakterizovat?
    Tu je tzv. D.
  • 00:35:04 HLUK DAVU
  • 00:35:18 A zajímavé je, že to D se také
    projevuje do písní a mentality lidí.
  • 00:35:31 Každá tónina má určitou
    charakteristiku.
  • 00:35:36 Základní tón je C a to D je
    pohybové mezi tím E klidovým a C.
  • 00:36:02 Můžete to D zaznít?
  • 00:36:04 ZPÍVÁ TÓNY
    D, C, D
  • 00:36:13 STARTUJE AUTO
  • 00:36:23 G.
  • 00:36:34 Já v tom slyším G.
  • 00:36:37 Přidejte.
  • 00:36:43 Ještě.
  • 00:36:46 Ještě přidej.
  • 00:36:48 Ten spodní tón je tam pořád.
    Počkat.
  • 00:36:52 PROZPĚVUJE TÓNY
  • 00:36:59 Fakticky to bylo C.
  • 00:37:04 Já jsem se na to nevyladil dneska.
  • 00:37:11 Někdy jsou v tom tónu meze
    a ty meze jsou pak prostorem
  • 00:37:16 společného ladění.
  • 00:37:20 Já to beru tak.
  • 00:37:23 Hranice u nás byly meze, které různě
    překračovaly přes hranice.
  • 00:37:30 Tam to byly jen přístupové cesty
    v poli,
  • 00:37:34 ale bylo to jakési prostředí
    spolupráce Čechů, Poláků a Slováků.
  • 00:37:44 Ale potom u hranic vyorali
    pohraniční pás.
  • 00:37:51 A tím skončilo všechno.
  • 00:37:53 Skončilo společné hospodaření
    a lidé ztratili schopnost ladění,
  • 00:38:01 a tím pádem narůstá hluk.
  • 00:38:18 Krásně nám to svítí.
  • 00:38:20 Jsem zvědav, co nás dnes čeká.
  • 00:38:23 A kde si uděláme stanoviště?
  • 00:38:25 Nacházíme se v prostorách mateřské
    školy, kde máme vystavené střepy,
  • 00:38:31 které jsme našli při hledání kořenů
    obyvatel Tyry.
  • 00:38:39 Někdo skáče bunjee-jumping,
    někdo hledá střepy.
  • 00:38:42 Někomu se to zdá směšné, někomu ne.
  • 00:38:48 Nám se to zdá jako příjemný koníček,
    že pane Knybel. Jsme v přírodě.
  • 00:38:54 To ani není koníček,
    to je životní náplň.
  • 00:38:58 Koníček je, když někdo sbírá pivní
    tácky, ale toto je smysl života.
  • 00:39:07 Odkrývat tajemství.
  • 00:39:13 Tady vidíme obrázky z míst,
    kde jsme dnes natáčeli.
  • 00:39:19 Ty zídky jsme objevili už dříve
    a zakreslili jsme je do plánku.
  • 00:39:26 Na základě plánku jsme udělali
    rekonstrukci obydlí,
  • 00:39:32 která tam byla, s tou technologií,
    která byla před 500 lety.
  • 00:39:39 Ale mám krásný!
    A bez glazury. Fakt.
  • 00:39:47 -A úplně tady v té jeskyňce.
    -Teda tohle ...
  • 00:39:51 To je paráda, že?
  • 00:39:54 I na tom lomu je vidět
    ta hrubá struktura.
  • 00:40:00 Je to ohořené? Že je to tak tmavé.
  • 00:40:03 To je od toho, jak vařili na ohni.
  • 00:40:08 To musela být dost velká nádoba.
  • 00:40:11 To je krása.
  • 00:40:14 Jdeme na to.
  • 00:40:17 Já myslím, že minulost pomalinku
    přechází a prosakuje do současnosti.
  • 00:40:24 Takové zapomenuté světlo
    z minulosti.
  • 00:40:30 Já bych chtěl bydlet v té chalupě.
    Je zajímavá, má pavlač.
  • 00:40:37 To bylo pěkné romantické místo,
    ale život tam byl tvrdý.
  • 00:40:43 Strejdo, ty vezmi krávu na pastvu,
    já jdu pustit ovce.
  • 00:40:49 Co mi zbejvá.
  • 00:40:59 Tak, já už jsem v chlívku.
  • 00:41:01 Tak pojď, Stračeno, jdeme na pastvu.
  • 00:41:06 -Tady jsem zjistila otvor.
    -Jo?
  • 00:41:11 Strako, Strako, jdeme.
  • 00:41:16 Ovce už dostaly a já jdu upéct
    chleba, ať máme na večeři.
  • 00:41:23 Ať ho nepřipálíš!
  • 00:41:24 A nezapomeň vzít dřevo,
    ať máme na zítřek.
  • 00:41:29 Kde se tam vidíte?
  • 00:41:32 Na té pavlači.
  • 00:41:36 Na pavlači sypu zrní slepicím.
  • 00:41:41 A ty běž zítra ještě pokácet ten les,
    ať tam můžu nasadit brambory.
  • 00:41:47 Já jdu pomýt nádobí do škopku
    a zanést praseti.
  • 00:41:55 Už jsem toho měl dneska dost.
  • 00:42:00 Nepřáli si dobrou noc.
  • 00:42:03 Zalehli zničení, ztrápení na lavici
    a spali.
  • 00:42:10 Na fotografii je malá holčička.
  • 00:42:14 -Nejste to vy?
    -Možná že jo.
  • 00:42:17 Podle podoby, těžko říct.
  • 00:42:20 Co vás vede k tomu, že jste se
    umístila do této expozice?
  • 00:42:23 Byl tam volný hřebík.
  • 00:42:28 Dá se tomu rozumět tak,
    že chcete být taky odkazem?
  • 00:42:33 Ne. Chci tady být asi přítomná.
  • 00:42:36 Moc jsem o tom neuvažovala,
    ale jsem tady ráda.
  • 00:42:39 -Cítíte se tu doma?
    ĐAsi tak.
  • 00:42:43 To je takový náš svět.
  • 00:42:47 Co by měli naši potomci za 200 let
    vykopat z toho, co jste používali?
  • 00:42:53 Máme strach, že po nás
    nic nezůstane.
  • 00:42:55 Zůstane. Plastové lahve, smetí.
  • 00:43:00 -To není moc povzbuzující.
    -Po nás toho zůstane strašně moc.
  • 00:43:05 Umělecké předměty, obrazy,
    literární díla, hudba.
  • 00:43:11 Ale po nás konkrétně?
    Po vás zůstanou tyto obrázky.
  • 00:43:16 Ale já jsem nevytvořila nic.
  • 00:43:19 Ne, to si myslíte.
    Vy jste skromná.
  • 00:43:22 Možná ty sbírky zůstanou.
  • 00:43:40 Amen.
  • 00:43:59 Je možné hrát fotbal
    křesťanským způsobem?
  • 00:44:06 Jo, fair-play.
  • 00:44:21 Když mám milovat bližního svého,
    tak bych mu neměl dávat gól, ne?
  • 00:44:26 Ne, to je zákon.
    Vyhrává ten, kdo dává gól.
  • 00:44:30 Já jsem to tak jednou zkusil
    a kluci na mě byli naštvaní.
  • 00:44:40 PÍSKNUTÍ FAULU
  • 00:44:55 A co ten pás tady?
    Co to je za pás?
  • 00:44:58 Ten pás, to je další "osobnost"
    mého života
  • 00:45:07 nebo nějaký jiný způsob prožívání
    mého kněžství.
  • 00:45:14 To je bojové umění sebeobrany,
    ju-jitsu.
  • 00:45:19 Proč je černý?
  • 00:45:21 Jsem nositelem 3. danu, to je vyšší
    stupeň sebeobrany v ju-jitsu.
  • 00:45:31 A ty jiné barvy jsem měl.
    Barvy žáků.
  • 00:45:40 Teď už mám černý pás,
    musím ho s úctou nosit.
  • 00:45:48 Ju-jitsu není jako karate.
  • 00:45:51 Že se tam postaví ve své pozici.
  • 00:45:57 Ju-jitsu má bojovou pozici,
    ale ta je přirozená.
  • 00:46:04 Úplný klid.
  • 00:46:22 Proč jste se musel stát
    dobrovolným hasičem?
  • 00:46:25 Hasičem? Nemusel, to je dobrovolné.
  • 00:46:32 To mě obohacuje.
  • 00:46:34 Bude to hasič, bude to ju-jitsu,
    kopačky, kvítka.
  • 00:46:42 To mám rád, starám se o to.
  • 00:46:46 Prostě být, žít, mluvit s lidmi
    jejich jazykem a způsobem života
  • 00:46:52 a myslet realisticky.
  • 00:47:04 Ten gól, co jsem dal, moje oblíbená
    střela z oblíbeného úhlu.
  • 00:47:10 Obvykle vychází.
  • 00:47:18 Člověk může používat názory,
    filosofie,
  • 00:47:23 standardní otázky a odpovědi,
    ale realita je úplně jiná.
  • 00:47:29 Standardně připravená odpověď
    najednou zklame,
  • 00:47:34 protože život každého z nás
    je zvláštní.
  • 00:47:38 Ten křížek je zvláštní.
  • 00:47:40 I tam člověk musí nalézt sílu
    najednou aspoň půl slovem,
  • 00:47:47 mlčením, odpověď.
  • 00:47:56 Když si oblečete celnickou uniformu,
    jste celníkem?
  • 00:48:00 Ne. Jen se tak cítím.
    Ale to vypadá krásně.
  • 00:48:05 Ne. Jak to říct česky.
  • 00:48:15 Můžete mluvit po našimu.
  • 00:48:29 Jak je to možné?
  • 00:48:31 Protože jsem člověk.
  • 00:48:34 To lidství nepustí.
  • 00:48:38 I když jdeme v tom směru k hranici,
    pro kněze nemůže být hranice.
  • 00:48:44 On má být připravený všude.
  • 00:55:41 HRAJE NA DUDY
  • 00:56:23 Skryté titulky: Věra Mikulenková
    Česká televize, 2010

Související