iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 12. 2010
21:50 na ČT2

1 2 3 4 5

59 hlasů
14109
zhlédnutí

Kontexty

Národ sobě aneb Inventura českých hodnot

49 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kontexty - Národ sobě aneb Inventura českých hodnot

  • 00:00:14 Hezký pozdní večer,
    milí diváci,
  • 00:00:15 vítejte u posledního dílu
    pořadu Kontexty.
  • 00:00:18 Zveme si do studia hosty,
    kteří nám pomáhají
  • 00:00:21 uvádět věci do souvislostí,
    tedy do kontextů.
  • 00:00:24 A dnešní slavnostní díl
    jsme pojmenovali
  • 00:00:27 Národ sobě
    aneb Inventura českých hodnot.
  • 00:00:31 Našimi hosty jsou:
    Publicista a politolog
  • 00:00:33 Jan Berwid-Buquoy.
    Dobrý večer.
  • 00:00:36 Historik Jiří Rak.
    Dobrý večer.
  • 00:00:39 Sochař David Černý.
    Dobrý večer.
  • 00:00:42 Filosof, přírodovědec a spisovatel
    Stanislav Komárek.
  • 00:00:45 Dobrý večer.
  • 00:00:46 A sociolog Libor Prudký.
    Dobrý večer.
  • 00:00:48 Pane Komárku,
    kdybych na vás vybafl
  • 00:00:50 "národní hodnota",
    co by se vám vybavilo?
  • 00:00:54 U takovéhoto vybafnutí
    je především zvláštní,
  • 00:00:57 že se ptáme
    po českých národních hodnotách.
  • 00:01:00 Je z toho patrno,
    že Česko se ještě příliš
  • 00:01:03 součástí Evropy necítí.
  • 00:01:05 V Číně by si stěží položili
    otázku,
  • 00:01:10 jaké jsou specifické hodnoty
    provincie Chu-pej.
  • 00:01:13 Přitom my se zbytkem Evropy
    drtivou většinu hodnot sdílíme.
  • 00:01:19 Ovšem
    máme určitá specifika.
  • 00:01:22 Jedna specificky česká hodnota
    je minimalizace rizik.
  • 00:01:25 Už před léty
    mi moji polští přátelé
  • 00:01:30 trochu vyčítavě říkali,
    že jsme vlastně
  • 00:01:33 do postkomunistického světa
    prolezli dírou,
  • 00:01:36 kterou prorazilo Polsko,
    konkrétně polská Solidarita.
  • 00:01:41 Takto jsme postupovali
    i v roce 1938 a 9.
  • 00:01:46 A obávám se,
    že i dříve v historii.
  • 00:01:49 Jsme ostatně národ malý
    a každého chromozómu škoda.
  • 00:01:54 Já bych se zeptal prakticky.
    Rozumím tomu příkladu z historie,
  • 00:01:57 ale kdy jste tak v životě
    narazil na tu minimalizaci rizik?
  • 00:02:03 Jestli je to naše národní hodnota,
    jak jsem vás pochopil.
  • 00:02:07 Když jsem třeba vyprávěl
    na Balkáně
  • 00:02:11 při různých příležitostech,
    že u nás propuklo
  • 00:02:16 povstání proti Němcům
    5. května 1945,
  • 00:02:21 v jugoslávských horách
    to vyvolávalo salvy smíchu.
  • 00:02:25 Myslím,
    že to pro ilustraci stačí.
  • 00:02:28 Co se vybaví
    Davidu Černému,
  • 00:02:30 když se řekne
    "české národní hodnoty"?
  • 00:02:34 Samozřejmě jsou to
    ty knedlíky.
  • 00:02:38 Mě spíš zajímá taková věc
    jako "národovec".
  • 00:02:42 Národovec je to,
    co tady založilo tento krásný stát,
  • 00:02:46 který, mám ten pocit,
    byl do té doby daleko větší
  • 00:02:49 a v podstatě to byla
    opravdu součást Evropy
  • 00:02:52 před pár sty lety.
    Tak potom přišli národovci.
  • 00:02:55 Národovci
    je slovo úplně v pořádku.
  • 00:02:58 Když se řekne národovec,
    tak to vůbec není nadávka.
  • 00:03:03 Ale když někdo řekne
    "nácek",
  • 00:03:06 tak to je samozřejmě
    nadávka.
  • 00:03:08 Zaráží mě tady ten rozpor
    mezi tím "národovec" a "nácek",
  • 00:03:11 i když je to znamená totéž,
    tak...
  • 00:03:15 A myslíte, že ti národovci
    jsou spjati s nějakou hodnotou?
  • 00:03:18 Nebo pseudohodnotou?
  • 00:03:21 To byl takový spolek,
    který se rozhodl,
  • 00:03:24 že si založí nějakou skupinku
    jako rybáři nebo něco takového.
  • 00:03:29 A když říkáte "národovci",
    tak tím myslíte
  • 00:03:32 třeba národní obrozence.
  • 00:03:34 Tím myslím obrozence.
    Ano.
  • 00:03:37 -Já si kacířsky myslím,
    že většina našich současníků
  • 00:03:41 si pod pojmem "národní hodnota"
    představí
  • 00:03:43 ceniny České národní banky,
    ty papírky.
  • 00:03:45 Což je správně, ne?
    Prostě ta hodnota, která je makavá.
  • 00:03:48 Ale pokud jde o ten pojem
  • 00:03:51 "národovci, nacionalisti
    a podobně".
  • 00:03:55 Prostě nacionalismus
    se stalo sprosté slovo. To tak je.
  • 00:03:58 A my jsme se tomu vyhýbali
    a vlastně už ti obrozenečtí
  • 00:04:02 předci se tomu vyhnuli,
    protože říkali,
  • 00:04:06 že jsou vlastenci, což znamená,
    že se vztahují k zemi,
  • 00:04:08 kde ovšem byla třetina
    Němců.
  • 00:04:11 Takže tady se dodneška
    drží ten název "vlastenci",
  • 00:04:16 protože říkat
    čeští nacionalisti 19. století
  • 00:04:20 zní strašlivě špatně.
  • 00:04:22 A každý si představí,
    že Jungmann a Palacký
  • 00:04:24 chodí s vyholenou hlavou
    a vykřikovali: "Nic než národ!"
  • 00:04:28 A řádili tady tím způsobem,
    což by se jim
  • 00:04:30 zase v tomhle strašně
    křivdilo.
  • 00:04:33 Já si myslím,
    že oni byli evropští v době,
  • 00:04:36 kdy nacionalistická
    byla celá Evropa.
  • 00:04:39 Prostě v té době máte vlastence
    francouzský,
  • 00:04:42 nacionalisty, ve všech zemích.
    -Stavěly se hranice.
  • 00:04:47 -Neexistovaly pasy, občanky,
    ale hranice.
  • 00:04:51 -Ale my jsme ještě byli
    v rámci velké monarchie.
  • 00:04:53 Takže jsme to měli
    jednodušší.
  • 00:04:56 Ale potom přišel ten problém,
    že koncept Evropy
  • 00:04:58 se vyvíjel a u nás
    to národovectví prostě
  • 00:05:00 zastydlo, zastydlo, zastydlo.
  • 00:05:03 Nechci tady dělat
    nějakou přednášku,
  • 00:05:05 ale vemte si,
    že poprvé je to v roce 48,
  • 00:05:07 pak přijde průšvih,
    tak ty hodnoty ožijí.
  • 00:05:09 Potom zase, potom stačí vzít
    Manifest České moderny,
  • 00:05:13 když říkají:
    Pryč s tím "hejslovaněním",
  • 00:05:15 pryč s "kdedomováním".
  • 00:05:17 Ale přijde první válka,
    zase se to vrátí.
  • 00:05:19 Potom 1. republika,
    zase se to uvolňuje,
  • 00:05:21 dělají si z toho srandu.
  • 00:05:23 Moment, moment.
    Já se znovu zeptám.
  • 00:05:25 Vyrostla z toho posléze
    nějaká hodnota?
  • 00:05:28 Ne.
  • 00:05:30 To národní obrození
    žádnou hodnotu nepřineslo.
  • 00:05:32 Takhle, z toho obrození vylezla
    hodnota,
  • 00:05:34 ale z toho dalšího,
    z toho zastydlého je problém,
  • 00:05:37 že to pak vzal Zdeněk Nejedlý,
    ten to obarvil načerveno,
  • 00:05:40 posunul nalevo, komunisté -
    velicí dědici českého národa.
  • 00:05:44 Tím ty tradice dokonale
    zdiskreditoval
  • 00:05:46 a teď je tady totálně
    nic kromě těch papírků
  • 00:05:49 České národní banky.
  • 00:05:51 -Já bych navázal tady
    na pana kolegu Komárka.
  • 00:05:53 Máte pravdu s tou dírou.
  • 00:05:58 My jsme sice národem malým,
    ale bezvýznamným.
  • 00:06:03 To je třeba
    mít v zorném úhlu.
  • 00:06:08 Tento bezvýznamný národ dokázal,
    dámy a pánové,
  • 00:06:13 přežít
    v těch nejhorších situacích.
  • 00:06:16 Já bych,
    možná že tak budu směšný,
  • 00:06:19 já bych dal do popředí
    Švejka, Haška.
  • 00:06:23 Když si přečtete Švejka,
    tak tam je názorný příklad,
  • 00:06:25 jak člověk nic neznamenající,
    který není na vojně
  • 00:06:28 ani svobodníkem,
    s ním si každý může
  • 00:06:31 jako s hadrem vytřít ledacos,
    ale tento člověk
  • 00:06:36 má to umění přežít!
  • 00:06:40 Pardon, možná je to
    ta minimalizace rizik.
  • 00:06:45 Paní redaktorko,
    to samo o sobě je umění!
  • 00:06:50 Proč neminimalizovali rizika
    Němci za Hitlera?
  • 00:06:53 Podívejte se, jak to dopadlo.
    Stáli před tím,
  • 00:06:56 že Žukov je chtěl nechat
    utopit!
  • 00:06:58 Celý německý národ zahnat do moře
    a utopit!
  • 00:07:02 Před tady tím problémem
    jsme my nikdy nestáli.
  • 00:07:05 My jsme dokázali přežít
    v diktatuře,
  • 00:07:08 naše totalitní diktatura
    nefungovala.
  • 00:07:13 A my dokážeme přežít
    i v demokracii.
  • 00:07:15 Ta demokracie, kterou tady máme,
    taky nefunguje.
  • 00:07:18 Jaké hodnoty podle vás
    a vašich výzkumů si cení Češi?
  • 00:07:23 Já, na rozdíl od dojmů,
    budu mluvit o faktech.
  • 00:07:27 Ne že bych tady musel být
    moc dlouho,
  • 00:07:31 ale my děláme
    nějakých 10 až 15 let
  • 00:07:34 nějaké srovnání všech výzkumů
    hodnot,
  • 00:07:36 které tady byly uskutečněny.
  • 00:07:38 A to nejenom teď,
    ale i dřív.
  • 00:07:41 A pokoušíme se to dát
    do souvislostí,
  • 00:07:43 které mají v sobě i ten běh času,
    i ty hlubší záležitosti.
  • 00:07:47 Takže charakteristika českého
    národa jako Švejka,
  • 00:07:52 to by vás Václav Černý,
    pane kolego, zastřelil.
  • 00:07:57 Protože to je podle něj
    ten nejhorší projev podoby,
  • 00:08:01 co může být.
    Já bych rozlišil dvě věci.
  • 00:08:04 Jedna věc je -
    hodnoty, které jsou.
  • 00:08:06 A druhá věc je - hodnoty,
    které mají být.
  • 00:08:08 To je velký rozdíl.
  • 00:08:10 Hodnoty, které jsou, jsou přijaty,
    jsou dlouhodobě vyvíjeny,
  • 00:08:13 každý je v sobě nese,
    každý máme svý.
  • 00:08:16 A když je chce někdo
    změnit,
  • 00:08:18 tak se tomu brání,
    protože nás definují.
  • 00:08:20 My jsme jimi určeni.
    Každý jsme na nějakých hodnotách
  • 00:08:23 založený, není-liž pravda.
    Každý!
  • 00:08:25 A tady z toho hlediska
    máme velkou setrvačnost
  • 00:08:28 v těch hodnotách.
  • 00:08:30 A v tom případě ty kulturní
    tradice,
  • 00:08:32 historické tradice, které tam jsou,
    jsou velmi silné.
  • 00:08:35 Národní obrození
    je velmi podstatný,
  • 00:08:37 ale ne snad jenom ten fakt.
  • 00:08:39 Fakt je, že v té době
    všechny národy v Evropě.
  • 00:08:42 Problém národa se objevil
    počátkem 19. století
  • 00:08:45 v pravém slova smyslu.
  • 00:08:47 Ale vždycky byl spojen
    s tím,
  • 00:08:49 že jsou tam
    také sdílené hodnoty.
  • 00:08:51 A ty hodnoty se v Česku musely
    imputovat, protože nebyly.
  • 00:08:55 Neměly žádný státní rámec!
  • 00:08:58 Pan profesor Hroch
    o tom napsal moc pěknou studii,
  • 00:09:01 kde říká,
    že ten druh obrození
  • 00:09:04 byl různý podle toho,
    jak bylo tvořeno.
  • 00:09:08 Když tam byla elita,
    která měla své opodstatnění
  • 00:09:11 a měla svou státní existenci,
    měla legitimitu - nemusela se bát.
  • 00:09:16 Když tam byla elita,
    která se měla o co opřít
  • 00:09:20 alespoň v lidu,
    tak se nemuseli bát.
  • 00:09:23 Ale tady se to všechno vytvářelo.
    Takže on říká:
  • 00:09:26 "Základním dopadem toho,
    jak tady to obrození proběhlo
  • 00:09:29 -a to jsou ty věci,
    které trvají dosud,
  • 00:09:32 můžu to dokázat na výzkumech-
    je míra obav a strach.
  • 00:09:36 Vždycky jsme se báli
    a bojíme se dosud,
  • 00:09:38 že odněkud něco přiletí
    a my si to tím pádem
  • 00:09:42 nemůžeme dovolit.
    Radši zalezeme.
  • 00:09:45 Druhá hodnota, která je s tím
    spojená, je jakési plebejství.
  • 00:09:49 Naše elita si musela vytvořit
    legitimitu,
  • 00:09:53 která byla
    v těch Lešetínských kovářích,
  • 00:09:55 v těch písmácích,
    kteří byli a nebyli.
  • 00:09:58 Ale v každém případě
    došlo k tomu,
  • 00:09:59 že jsme se jakoby demokratizovali?
    Ne! Zplebejštěli jsme.
  • 00:10:05 Takže tyto dvě skutečnosti
    plus to,
  • 00:10:08 že ta elita se vytvářela
    z ničeho.
  • 00:10:11 Promiňte, a jsou tohle to
    kořeny toho rovnostářství?
  • 00:10:14 Jsou! Rovnostářství
    je jedna z věcí,
  • 00:10:16 která je doposud patrná,
    konformita...
  • 00:10:18 A za to můžou obrozenci?
    Ne, za to můžeme my všichni.
  • 00:10:20 Další kroky,
    které odpovídaly těm hodnotám,
  • 00:10:22 které tehdy byly založeny.
  • 00:10:24 Nevím,
    jestli předtím byly taky.
  • 00:10:26 Ve středověku se říkalo,
    že Češi jsou nejlepší bojovníci.
  • 00:10:28 Pane Raku?
    Pardon, ale mě by tedy zajímalo,
  • 00:10:31 co byli Češi,
    když se bavíme o tom národu.
  • 00:10:33 Nikdy jsem nepochopil,
    co to je.
  • 00:10:35 Jestli je to opravdu
    jenom ta skupinka lidí,
  • 00:10:37 kteří žijí tady v té díře
    po tom meteoritu, za a).
  • 00:10:40 Nebo jestli ten národ
    byl opravdu
  • 00:10:42 ta součást Rakouska-Uherska?
    Čím je to definovaný?
  • 00:10:45 Je to definovaný
    pravděpodobně jedinou věcí -
  • 00:10:48 jazykem, který je ještě ke všemu
    napůl uměle vytvořený.
  • 00:10:52 Dobře,
    jsme na tom o něco líp
  • 00:10:54 než Slovensko, který už je
    úplně vycucaný z prstu,
  • 00:10:57 ale přesto je to vlastně trochu
    taková jako umělá záležitost.
  • 00:11:03 Ten stát,
    nebo tady ten kus území,
  • 00:11:07 před těmi 200 lety
    mluvil z třetiny německy,
  • 00:11:11 z třetiny hebrejsky,
    nebo skoro z třetiny...
  • 00:11:15 Jidiš. Hebrejsky ne.
    Bezva, jidiš.
  • 00:11:18 A zbytek byla taková trošku
    zmačkaná...
  • 00:11:23 Prostě ti zedníci pravděpodobně
    mluvili česky.
  • 00:11:27 Takže za židovský peníze
    se ten stát postavil,
  • 00:11:30 němečtí architekti
    vyprojektovali,
  • 00:11:33 jak to má vypadat,
    a ti Češi tam ty cihly nastavěli.
  • 00:11:38 -Musím říct,
    že tady to je takový to oblíbený,
  • 00:11:41 ale copak, sakra, ve Francii
    všichni mluvili francouzsky?
  • 00:11:43 Tam mluvili provensálsky,
    bretonsky
  • 00:11:45 a taky z toho museli udělat
    ten jeden národ.
  • 00:11:48 -Ok, domluvíme se.
    -A udělali to líp než my,
  • 00:11:51 protože prohlásili,
    že kontrarevoluce mluví basicky
  • 00:11:55 a kdo mluvil některým
    tady z těch dialektů,
  • 00:11:57 tak mu šla gilotinou
    hlava dolů.
  • 00:12:00 Takže v tom bych zase bral,
    že ti obrozenci nebyli tak zlí.
  • 00:12:02 -Dobře. A já mám jiný dotaz,
    když na to koukáme.
  • 00:12:04 Když se oddělovalo Slovensko,
    tak jsme si říkali:
  • 00:12:06 "No ježišmaria, tak ať se oddělí,
    tak se chtějí oddělit."
  • 00:12:09 Když jsme se my
    oddělovali od Rakousko-Uherska,
  • 00:12:12 respektive se rozbíjelo
    Rakousko-Uhersko,
  • 00:12:15 tak to byla samozřejmě
    sláva.
  • 00:12:17 A mám dotaz: Myslíte si,
    že to bylo dobře nebo špatně?
  • 00:12:22 To je první otázka.
    A druhá věc...
  • 00:12:25 Davide, promiň,
    ale už kladeš třetí dotaz.
  • 00:12:29 Ale ty otázky jsou strašně
    veliký.
  • 00:12:33 (jeden přes druhého)
    Zůstaňme u těch hodnot.
  • 00:12:36 Já jsem se vás ještě chtěla zeptat
    na to rovnostářství.
  • 00:12:39 Protože tady padlo,
    že to je z období obrození.
  • 00:12:41 A měli jsme to rovnostářství
    v sobě i dřív?
  • 00:12:44 Já si myslím,
    že to je jeden z velkých omylů
  • 00:12:47 toho obrozeneckého mýtu.
  • 00:12:49 Když se podíváte na ty obrozenecký
    časopisy doopravdy,
  • 00:12:51 tak tam se o tom lidu
    moc nemluví.
  • 00:12:53 Tam jde
    o to získání elit!
  • 00:12:55 Když je někde
    vlastenecká merenda,
  • 00:12:57 tak aby tam přišli lidi -
    na to kašlou.
  • 00:12:59 Oni jsou úplně na větvi z toho,
    že přišli úředníci,
  • 00:13:04 že přišla armáda, důstojníci,
    že přišlo duchovenstvo.
  • 00:13:06 Když byl druhý Český bál v Praze
    a velící generál
  • 00:13:09 doporučil důstojnickému sboru,
    aby ho navštívili,
  • 00:13:12 tak to měli doklad toho,
    že vstoupili nahoru.
  • 00:13:14 Když se podíváte,
    jak se stavělo Národní divadlo!
  • 00:13:17 To je přece nepředstavitelná
    legenda,
  • 00:13:19 ta představa,
    že se to postavilo z těch krejcarů.
  • 00:13:23 Tam jsou císařské dary,
    šlechta.
  • 00:13:25 A pokud jde o Čechy,
    tak to je pomník
  • 00:13:28 vznikajícího
    českého kapitalismu.
  • 00:13:30 Tam jsou založeny, zastupitelstva
    a tyhle ty...
  • 00:13:33 -To bylo
    asi 10% celého rozpočtu.
  • 00:13:37 -Logicky by se to za to
    mělo postavit.
  • 00:13:39 Stačí se
    postavit na ten barák,
  • 00:13:41 ale problém je ten,
    že ta obrozenecká legenda
  • 00:13:44 z toho udělala
    a zaměřila se jenom na ten lid!
  • 00:13:47 A začala tohle všechno
    vyhazovat.
  • 00:13:49 Řekněte mi obrozeneckou hodnotu,
    na které je možné
  • 00:13:51 stavět i dnes a do budoucna.
  • 00:13:54 Vzdělání!
    To oni preferovali za každou cenu.
  • 00:13:59 Oni promýšleli problém
    malého národa a říkali:
  • 00:14:01 Jediný,
    v čem můžeme vyniknout je vzdělání.
  • 00:14:05 Kultura a vzdělání.
  • 00:14:07 A řekl bych,
    že to se právě opouští.
  • 00:14:10 Pan Buquoy se už dlouho hlásí.
    Nechtěl bych na něj zapomenout.
  • 00:14:14 Já se tady mlčky hlásím
    o slovo z obav,
  • 00:14:16 abych někomu neskočil
    do řeči.
  • 00:14:19 Vy určitě máte, pne kolego,
    pravdu,
  • 00:14:21 to bezesporu, i když říkáte,
    že pan kolega Černý
  • 00:14:25 by mě za mé názory zastřelil,
    myslím,
  • 00:14:28 že není jediný tady
    na tom světě.
  • 00:14:31 -Ne,
    Václav Černý nebyl kolega,
  • 00:14:33 to byl někdo,
    to byl profesor Václav Černý.
  • 00:14:35 -Dobře, všichni jsme děti
    jednoho boha, pane kolego.
  • 00:14:38 -To jistě.
    -Já bych to nenadsazoval.
  • 00:14:41 Co se týká toho Švejka,
  • 00:14:43 já myslím,
    že jste mně moc dobře nerozuměl.
  • 00:14:45 Švejk nikdy nezalézal někam,
    nikdy se nebál.
  • 00:14:48 Když si přečtete Švejka
    pořádně,
  • 00:14:51 tak zjistíte,
    že to je člověk,
  • 00:14:53 který nikdy neopustil svého pána
    ani v těch nejhorších situacích.
  • 00:14:57 A vždycky všechno dělal
    ne pro sebe,
  • 00:14:59 ale pro ty ostatní,
    svým způsobem.
  • 00:15:02 To jenom na okraj.
    My jsme jako Češi,
  • 00:15:06 já se k tomu
    taky samozřejmě hlásím,
  • 00:15:08 i když má jména
    jsou dost evropská,
  • 00:15:11 takže každopádně já se k češství
    hlásím,
  • 00:15:15 tak my jsme nikdy nikam
    nezalézali.
  • 00:15:17 Řešili jsme to převážně
    humorem.
  • 00:15:20 A humor je vždycky
    záležitostí inteligence.
  • 00:15:25 A Češi měli vždycky
    toho humoru dost.
  • 00:15:28 Takže jsou inteligentní,
    někdy kolikrát až moc,
  • 00:15:31 což nám způsobovalo
    dost velké potíže.
  • 00:15:36 A já bych to nechala tady
    na ostatní,
  • 00:15:38 aby třeba tady pan Komárek
    reagoval,
  • 00:15:40 jestli s tím souhlasí.
  • 00:15:42 Třeba s tím
    humorem a práskačstvím.
  • 00:15:46 -To přežívání
    je jistě význačný kumšt
  • 00:15:49 a je třeba pro to mnoho inteligence
    nasadit.
  • 00:15:52 Jde ovšem o to...
  • 00:15:55 Přežít je koneckonců hlavní hodnota
    i v darwinismu.
  • 00:15:59 Ale je-li to přežití
    toho typu,
  • 00:16:02 jako jsme kdysi přežili noc
    v nádražní čekárně,
  • 00:16:05 když nějaká byla,
    tak ten výsledek je takový dost,
  • 00:16:09 řekněme, nevydatný.
  • 00:16:13 Kdyby hypoteticky vzato
    si Jan Hus řekl,
  • 00:16:18 že zdárně přežije
    nějakou scholastickou smyčkou
  • 00:16:22 vyklouzl a potom se těch církevních
    výdobytků
  • 00:16:27 zdárně užíval až do devadesátky -
    kdo by o něm dneska věděl?
  • 00:16:30 Byl by psán petitem
    někde v dějinách české literatury
  • 00:16:34 pod čarou, jako řekněme scholastik
    druhé velikostní skupiny.
  • 00:16:43 Čili někdy je to dobře
    a někdy je to zle.
  • 00:16:47 Souhlasíte s panem Buquoyem?
    Myslím, že on navázal
  • 00:16:51 na vaši teorii
    o hodnotě minimalizace rizik,
  • 00:16:54 nebo o schopnosti
    minimalizovat rizika
  • 00:16:56 jako naší národní hodnotě.
  • 00:16:59 Je to znak inteligence?
    Tak, jak říká pan Buquoy?
  • 00:17:03 Inteligence přechází v jistém
    momentě v plynulou mazanost,
  • 00:17:08 podobně jako třeba
    šetrnost v lakotu
  • 00:17:10 nebo otevřenost ve sprosťáctví.
  • 00:17:15 Čili je to věc inteligence
    a musíme vědět,
  • 00:17:20 kam až tu inteligenci
    v této věci napínat.
  • 00:17:25 -Já bych to jenom doplnil.
  • 00:17:27 Tak jsme inteligentní nebo mazaní?
    My jsme oboje.
  • 00:17:30 My jsme velice mazaní
    a velice inteligentní.
  • 00:17:33 Pane kolego,
    strčit hlavu do oprátky
  • 00:17:35 dokáže opravdu každej blbec.
  • 00:17:38 Tady kolega tvrdí,
    že vzdělání je primární.
  • 00:17:43 Já bych to příliš nezbožňoval,
    protože také existuje
  • 00:17:47 takzvaná vzdělaná pitomost.
  • 00:17:51 Já jsem na různých univerzitách
    evropských i amerických
  • 00:17:54 poznal mnoho profesorů,
    které bych bez obav
  • 00:17:57 označil titulem
    "vzdělaná pitomost".
  • 00:18:01 I na českých univerzitách.
    Buďte v klidu.
  • 00:18:04 Dobře,
    tak my to tady známe,
  • 00:18:06 proto vkládám zahraniční,
    protože o tom se neví.
  • 00:18:10 Já teď budu trošku provokativní.
    Dámy a pánové,
  • 00:18:13 my máme nejlepší demokracii
    na světě,
  • 00:18:16 ale, bohužel v této zemi
    o tom nikdo nic neví.
  • 00:18:19 Protože Čech už se narodil
    jako kritik.
  • 00:18:23 Už jakmile ho přiložili k prsu,
    tak začal pochybovat.
  • 00:18:27 Ale i to je známkou inteligence,
    protože Čech
  • 00:18:30 rychle rozezná
    nedostatky určitého systému,
  • 00:18:34 nedostatky určitého problému.
  • 00:18:37 Neidealizuje tady trochu
    pan Buquoy naši národní povahu?
  • 00:18:41 Já bych skutečně odlišil to,
    co je, od toho, co by mohlo být.
  • 00:18:46 To, co je, jsou věci,
    které mají velkou setrvačnost
  • 00:18:50 a je tam například
    i to uhýbání,
  • 00:18:54 to kličkování, ta konformita.
  • 00:18:59 Ty vrcholy českých dějin
    jsou dva koncepty.
  • 00:19:03 A každý v sobě představuje
    úplně - když se ptáte na to,
  • 00:19:06 co je ten český národ -
    jiný obsah.
  • 00:19:10 A je to problém,
    který můžeme analyzovat,
  • 00:19:14 ale pak se musíme zeptat,
    k čemu je to dobrý.
  • 00:19:17 Ten fór spočívá v tom,
    že ano,
  • 00:19:19 jsme ochotni, jsme schopni přežít -
    za jakou cenu?
  • 00:19:24 Jsme schopni ze všeho vykličkovat -
    za jakou cenu?
  • 00:19:28 Jan Hus byl skutečně
    moderní člověk, protože řekl:
  • 00:19:31 "Já nemohu jinak,
    protože ta pravda,
  • 00:19:34 ke které jsme dospěl,
    je taková,
  • 00:19:37 že mi ji nikdo nevyvrátil
    a já bych sám sebe zradil."
  • 00:19:42 A to my uděláme úplně
    lehce.
  • 00:19:45 Vy se zabýváte
    výzkumem hodnotových preferencí
  • 00:19:47 a orientací Čechů.
  • 00:19:49 To je asi to hlavní.
    A máte i srovnání s cizinou.
  • 00:19:53 A hlavně máte srovnání
    v rámci České republiky
  • 00:19:56 z před třeba 10 let s dneškem
    a tak dále.
  • 00:19:59 Jak na základě těch vašich
    poznatků,
  • 00:20:02 pokud byste se měl pokusit
    fakt o zkratku,
  • 00:20:04 jak vypadá
    takový typický Čech?
  • 00:20:08 Já bych řekl, že je inkonzistentní.
    Nesourodý.
  • 00:20:11 Vejde se tam
    toho hodně proti sobě,
  • 00:20:14 což vlastně samo o sobě svědčí
    o tom, že je poměrně slabý.
  • 00:20:17 Hodnotově slabý.
  • 00:20:20 Ten základní problém spočívá
    v tom,
  • 00:20:23 že se postupně usazují hodnoty,
    o kterých nevíme, jak moc pomáhají.
  • 00:20:28 Já vysvětlím proč.
    Frankl někde říká,
  • 00:20:31 že jsou lepší jakékoliv hodnoty
    než žádné.
  • 00:20:34 Každý že máme
    nějakou hodnotovou strukturu.
  • 00:20:36 A když nemáme žádnou,
    tak je to stav,
  • 00:20:38 kterému se říká anomie
    a znamená to smrt.
  • 00:20:41 Německo na konci
    2. světové války Dahrendorf říká:
  • 00:20:45 "Spáchali
    kolektivní sebevraždu."
  • 00:20:49 Protože byli absolutně
    mimo identitu, mimo hodnoty.
  • 00:20:54 A tím pádem my nějaké
    máme.
  • 00:20:57 Převažují výrazně
    hédonistické hodnoty,
  • 00:20:59 převažují
    individualistické hodnoty,
  • 00:21:01 konzumní hodnoty, zůstávají
    na stejné úrovni ty konformní,
  • 00:21:06 zůstávají výrazné hodnoty
    uzavřenosti proti okolí...
  • 00:21:10 Xenofobie?
    To není až xenofobie.
  • 00:21:15 Je to taková ta situace
    k tomu odmítání cizího.
  • 00:21:18 Nemusí to být nenávist,
    nebo ten strach z toho cizího,
  • 00:21:21 ale odmítání, nejsme rádi,
    když se nám sem někdo cizí motá.
  • 00:21:28 Ale kromě toho ten problém
    spočívá v tom,
  • 00:21:31 že ten fakt toho hédonismu
    a toho konzumu -
  • 00:21:34 samo o sobě to funguje,
    protože lidé
  • 00:21:38 prostřednictvím nákupu
    se třeba identifikují,
  • 00:21:40 nebo kolem Vánoc
    jsou i ty nákupy projevem
  • 00:21:44 toho zájmu o toho druhého.
  • 00:21:46 Problém je v tom, že nevíme,
    do jaké míry
  • 00:21:49 to může pomoct v tom,
    aby ti lidé neztráceli
  • 00:21:52 půdu pod nohama.
  • 00:21:54 A v tom je ten problém, kterým žije
    tato současná společnost.
  • 00:22:02 A je tam jedna věc,
    která je naprosto příznačná
  • 00:22:04 už hodně dlouho.
  • 00:22:06 A to je oddělení toho
    individuálního od toho veřejného.
  • 00:22:09 Na rozdíl
    od řady evropských zemí,
  • 00:22:11 kde máme data za důvěru,
    za participaci -
  • 00:22:15 za takové ty důležité věci.
  • 00:22:17 -To se samozřejmě projevuje,
    jak vypadá veřejný prostor.
  • 00:22:20 -Projevuje se to bohužel
    strašným způsobem.
  • 00:22:23 Tam není možná reflexe.
  • 00:22:25 Ta politika se oddělila,
    hodnoty jsou jakoby samy,
  • 00:22:27 nemá to nic společného
    s veřejností, to všechno platí.
  • 00:22:30 Ale problém je v tom,
    že my nemáme důvod pro to,
  • 00:22:34 abychom ty hodnoty
    přehodnotili.
  • 00:22:37 V té transformaci došlo k tomu,
    že došlo
  • 00:22:39 k transformaci ekonomické,
    politické, právní.
  • 00:22:44 Dahrendorf říká:
    "Transformace není hotová,
  • 00:22:48 když nedochází
    k transformaci hodnot,
  • 00:22:50 když není vytvořený občan."
  • 00:22:51 Říká,
    že je to 60 let potřeba.
  • 00:22:54 Jakoby málokdo říkal lidem,
    proč ty hodnoty mají přijímat.
  • 00:22:56 Říkalo se,
    že to nějak dopadne.
  • 00:22:59 Nebo se říkaly takové hodnoty,
    jako:
  • 00:23:02 "Myslete na sebe,
    starejte se o peníze,
  • 00:23:04 říkejte, že jste pravicoví
    a všechno je v pořádku."
  • 00:23:06 Padlo tady jméno Jana Husa
    v různých souvislostech.
  • 00:23:09 Pane Černý,
    dovedete si představit,
  • 00:23:11 když pomyslíte na Jana Husa,
    že byste třeba udělal jeho pomník?
  • 00:23:17 Například zase vzhůru nohama.
    Nenapovídejte.
  • 00:23:21 Ne, ne, ne.
    Já jsem ho dokonce
  • 00:23:23 v jedný soše udělal,
    to jen tak mimochodem.
  • 00:23:28 Ale já si myslím,
    že určitě tomu člověku
  • 00:23:31 šlo o pravdu,
    to je naprosto jasný.
  • 00:23:34 Bohužel pozůstatek,
    který z něho máme,
  • 00:23:37 jsou ty pitomý háčky a čárky,
    který nesnášíme všichni,
  • 00:23:43 kdo občas používáme počítač.
    To je jedna věc.
  • 00:23:47 A když se potom člověk
    koukne na celý... na Žižku,
  • 00:23:51 tak to není úplně nejspíš
    nejkrásnější stránka
  • 00:23:55 té české národní...
  • 00:23:59 Už rozumím.
    Pane Raku, jak se to stalo...
  • 00:24:01 To je Hus 19. století,
    o kterém mluvíme.
  • 00:24:05 Ten skutečný Hus,
    to byla přeci pravda zjevená.
  • 00:24:09 O to mu šlo.
    To nebyla pravda poznávaná,
  • 00:24:12 která dospěje
    k nějakým přesvědčením.
  • 00:24:14 To je zjevená pravda.
    A on i sám mluví o tom,
  • 00:24:16 že přece nebude riskovat
    zatracení věčný, kdyby to odvolal.
  • 00:24:20 Kvůli několika minutám utrpení,
    které bude teď na té hranici.
  • 00:24:26 Když si obrozenci vzali
    zase toho Husa
  • 00:24:30 a předělali dějiny
    k obrazu svému.
  • 00:24:33 Tak to je ten problém.
    My se díváme na celé ty dějiny.
  • 00:24:36 V tom je to
    dědictví toho obrození.
  • 00:24:38 A nemohl byste pro diváky
    nějak toho Husa očistit,
  • 00:24:42 aby z něj vznikla ta hodnota?
    To už nejde?
  • 00:24:45 Ale to už udělal Josef Pekař,
    kdy říkal: pravda vítězí.
  • 00:24:49 Ale Pekař nebyl v televizi.
    Ano, to ještě nebyla televize.
  • 00:24:53 Pane Raku, když tady pořád padá
    to slovo pravda,
  • 00:24:56 dokonce i "pravda vítězí",
    tak jak hodnotíte to,
  • 00:25:01 to jste si mohli i na internetu
    všimnout - "pravdoláskař".
  • 00:25:04 To je dnes taková nová
    nadávka.
  • 00:25:07 To se stalo nadávkou.
    Ano.
  • 00:25:09 To mě taky zajímá,
    protože potom logický krok,
  • 00:25:12 protože já jsem bohužel
    vychovaný v té
  • 00:25:14 aristotelovské logice,
    z toho už se nevyhnu,
  • 00:25:17 tak jestliže
    nadáváno pravdoláskařům,
  • 00:25:20 tak já říkám,
    že jsem lhář a nenávistník.
  • 00:25:22 Prostě já se k té hodnotě
    musím vymezit jinak.
  • 00:25:25 Jestliže pravda
    a láska je nadávka,
  • 00:25:26 tak logicky musí pochvala být
    tohle to.
  • 00:25:30 Ale ten Pekař už to tehdy řekl
    naprosto jasně.
  • 00:25:35 A jinak s tím "pravda vítězí",
    když jsme předsilvestrovsky,
  • 00:25:38 tak bych odcitoval
    jednoho svého kolegu,
  • 00:25:40 když říkal,
    že s tím souhlasí,
  • 00:25:43 pouze má problém v té kvantitě
    té poslední samohlásky.
  • 00:25:45 Že tam má být "pravda vítězi".
    Pak že to funguje.
  • 00:25:49 -Já bych to doplnil
    z opačné strany.
  • 00:25:52 Já bych toho Husa, co se týká
    těch kladů, příliš nepřeceňoval.
  • 00:25:57 Jako každý revolucionář -
    tam byla obrovská propast
  • 00:26:02 mezi teorií a praxí.
  • 00:26:04 On něco jiného hlásal
    a něco jiného dělal.
  • 00:26:07 Doporučoval bych vám,
    kdo se chce trochu pobavit,
  • 00:26:11 napsal jsem do REFLEXU
    článek,
  • 00:26:13 který se nazývá
    Erotoman Jan Hus.
  • 00:26:16 Já osobně jsem napočítal
    47 milenek,
  • 00:26:20 převážně vdaných žen,
    včetně královny Žofie.
  • 00:26:24 Ale můj kolega
    ze západního Berlína,
  • 00:26:28 profesor Kuhn,
    ten dospěl k částce 118.
  • 00:26:33 To znamená, že takový Casanova
    proti Janu Husovi
  • 00:26:37 je naprostý začátečník.
    Samozřejmě to nějakým způsobem
  • 00:26:41 neznehodnocuje
    jeho teoretické dílo.
  • 00:26:44 Například De Ecclesia,
    což považuji za vynikající.
  • 00:26:48 Ale na druhé straně
    to byl člověk,
  • 00:26:50 který chyboval jako každý jiný.
  • 00:26:53 V určitých chvílích
    to byl slaboch.
  • 00:26:56 Dokonce,
    abych to řekl ortodoxně a neslušně
  • 00:27:01 - za určitých okolností
    i křivák.
  • 00:27:04 Ale to jsou lidské povahy,
    které tady normálně jsou.
  • 00:27:07 I když samozřejmě
    ta jeho teoretická poloha
  • 00:27:10 je tam daná a skutečně se snažil
    teoreticky ten svět vylepšit,
  • 00:27:14 i když sám osobně příkladem
    nešel!
  • 00:27:18 To dokonce prohlásil na koncilu,
    aby ho nikdo nenapodoboval,
  • 00:27:22 že on dělal
    něco jiného než hlásal.
  • 00:27:26 Dobře,
    uzavřeme tuto kapitolu
  • 00:27:28 a pojďme trošku do současnosti.
    Dotkli jsme se tady
  • 00:27:32 hodně obrození, ale i středověku,
    Jana Husa a tak.
  • 00:27:37 A mně se to teď takovým obloukem
    spojilo,
  • 00:27:40 že dnes leckteří politici,
    když je například před volbami
  • 00:27:44 a oni chtějí dát voličům
    vzkaz,
  • 00:27:48 například:
    "My nechceme v této zemi mešity."
  • 00:27:52 Tak pak to doplní dovětkem,
    že my tady musíme bránit
  • 00:27:55 a chránit
    naše národní hodnoty.
  • 00:27:58 Tak je to třeba jako ten Hus
    nebo ti obrozenci?
  • 00:28:01 Jaká je ta národní hodnota,
    která by nás třeba
  • 00:28:03 mohla ochránit do budoucna?
  • 00:28:06 Když si vezmete,
    o které národní hodnoty
  • 00:28:09 se vedly pře na evropské úrovni,
    tak je to z 90% jídlo.
  • 00:28:13 V 90% jde o to,
    že nám zakazují tuhle tu kořalku,
  • 00:28:17 zakazují nám tady ten sýr.
    Tak, přesně tak!
  • 00:28:20 David Černý
    měl pravdu s knedlíky.
  • 00:28:22 Čili o evropských hodnotách
    a o národních hodnotách se mluví,
  • 00:28:25 ale když dojde na lámání chleba,
    tak dojde na to jídlo!
  • 00:28:30 Dalo by se říct,
    že tady to je hodnota
  • 00:28:32 pro všechny evropské národy,
    protože tady o to se hádá.
  • 00:28:37 A opravte mě.
    Že jde také o kvalitu
  • 00:28:40 toho jídla
    a kvalitu té hodnoty?
  • 00:28:42 To už míň.
    My třeba máme to slavné české pivo,
  • 00:28:46 ale my teď už třeba budeme mít
    ochrannou známku na české špekáčky!
  • 00:28:50 To je úplná lahůdka.
    Když jsou.
  • 00:28:55 Ale třeba to pivo
    je klasický příklad,
  • 00:28:57 protože v obrození to pivo
    patřilo k národním hodnotám.
  • 00:29:01 To se oficiálně vyzdvihovalo:
    "Nech si, Franku, voje kafírny,
  • 00:29:04 nech si Uhře svoje vína,
  • 00:29:06 my jsme Češi, máme pivo,
    radujeme se."
  • 00:29:08 A někdy v 60. letech
    se začne zoufale dohánět Evropa
  • 00:29:11 a najednou se z piva
    stane znak provincionality.
  • 00:29:14 A to se mi líbí, a to je
    na mnoha českých hodnotách vidět.
  • 00:29:18 Řekl bych,
    že to je skoro talent -
  • 00:29:20 vzít jednu věc, která dosahuje
    těch světových hodnot,
  • 00:29:22 světového věhlasu,
    a právě z toho udělat
  • 00:29:24 tu značku
    té provincionality.
  • 00:29:27 Že se prostě neřekne,
    že je to myšlenková hloubka
  • 00:29:29 českýho filmu,
    nebo něco takovýho,
  • 00:29:31 ale pivo
    je znak naší provincionality!
  • 00:29:34 Pivo je věc,
    kterou jsme se proslavili.
  • 00:29:37 To chce talent.
    Myslíte si, že je to špatně?
  • 00:29:39 Mně to připadá zvláštní.
  • 00:29:41 Proč mám z piva
    dělat provincionalitu?
  • 00:29:43 A to není naše hodnota?
    Je!
  • 00:29:45 A někdo to popírá?
  • 00:29:47 Vždyť se mluví:
    "pivní humor, pivní rozhled".
  • 00:29:49 Když chcete něco shodit,
    tak řeknete:
  • 00:29:51 "To je takový pivní humor.
    To je pivní rozhled."
  • 00:29:54 Taková zvláštní představa,
    že úroveň debaty
  • 00:29:58 se odvíjí od konzumovaného nápoje
    a ne od intelektuální úrovně lidí,
  • 00:30:02 kteří se té debaty
    účastní.
  • 00:30:04 Ano.
    Pan Prudký chtěl reagovat.
  • 00:30:06 Já si myslím,
    že pokud jde o ty volby
  • 00:30:08 a o to přednášení toho,
    co jsou evropské hodnoty,
  • 00:30:11 že to má řada lidí
    spojeno s tou dávnou
  • 00:30:15 křesťansko-anticko-židovskou
    tradicí,
  • 00:30:19 která je vyjádřitelná
    v těch základních zjednodušeních.
  • 00:30:23 Jako je třeba Desatero
    nebo něco takového.
  • 00:30:27 Že na to poukazují,
    že tomu víceméně rozumíme.
  • 00:30:31 Já mám na to takovou
    hezkou historku z nějakého terénu,
  • 00:30:39 který byl kousek od Brna,
    kde ti rodiče
  • 00:30:41 už tak vlažní v té víře říkali:
  • 00:30:44 "My ty děti posíláme
    do toho náboženství.
  • 00:30:47 Oni se tam doví o tom Desateru,
    co se má a co se nemá.
  • 00:30:49 A ono jim to prospěje."
  • 00:30:52 Hodnoty jsou záležitosti,
    které nemají vymezení.
  • 00:30:56 Mluvíme o něčem, co nemá
    uchopitelnou záležitost.
  • 00:31:01 Má to různou podobu,
    různé struktury.
  • 00:31:03 Jenom v sociologii je shromážděno
    asi 1 600 vymezení hodnot.
  • 00:31:07 Vždycky je to něco důležitého,
    co definuje skutečnost.
  • 00:31:10 Proto také národní hodnoty...
  • 00:31:13 Ten problém národa
    je vymezovaný hodnotami taky.
  • 00:31:16 Je to jazyk, tradice,
    kultura
  • 00:31:19 a v tom jsou
    jakési vytvořené hodnoty.
  • 00:31:23 Dahrendorf mluví o ligaturách.
    To se mi líbí víc.
  • 00:31:27 To jsou takové ty spojky
    mezi notama,
  • 00:31:30 které spojují něco,
    co podvědomě víme.
  • 00:31:33 Čech si s Čechem rozumí,
    když o něčem mluví.
  • 00:31:36 Máme doma multikulturní rodinu
    a je to hrozný problém.
  • 00:31:42 V některých věcech se nedomluvíme,
  • 00:31:44 protože každý tím rozumí
    něco jiného.
  • 00:31:48 A je to záležitost toho,
    co se tady skutečně utvářelo léta
  • 00:31:52 a je to vliv toho křesťanství,
    je v tom vliv antické tradice,
  • 00:31:58 je v tom vliv židovské kultury,
    jak se to tady míchalo.
  • 00:32:02 Nám to nepřijde,
    ale procházíme Prahou
  • 00:32:05 a na každém kroku
    je jiná kultura.
  • 00:32:07 To je naprosto samozřejmý.
    A teď to neumíme!
  • 00:32:09 Pan Komárek na začátku řekl,
    že se ty naše kryjí
  • 00:32:12 s těmi evropskými.
    Z větší částí.
  • 00:32:16 -Nevím, tak 90%.
  • 00:32:20 To jsou hausnumero,
    jak to odhadnout.
  • 00:32:24 Chtěl jsem se vrátit
    k mešitám.
  • 00:32:27 Vidím-li současné novostavby,
    tak osmanská mešita
  • 00:32:32 by proti tomu byla ozdobou.
  • 00:32:35 Problém je spíš s tím,
    že naše původní hodnoty
  • 00:32:40 se nějakým způsobem vykotlávají
    a možná skutečně jednou
  • 00:32:44 budeme mít za národní pokrm
  • 00:32:46 pečené hovězí, knedlíky, zelí
    a pito.
  • 00:32:50 A vy, jako cestovatel,
    jste pobýval v islámských zemích.
  • 00:32:55 Je nějaká česká hodnota,
    kterou si cení třeba šejkové?
  • 00:33:01 Tak určitě,
    řada jejich synů tady studovala,
  • 00:33:06 čili to vzdělání,
    koneckonců i pistole
  • 00:33:10 z brněnské Zbrojovky
    mívaly ve světě výborný zvuk,
  • 00:33:19 ale v posledku řada
    mých muslimských známých mi říká:
  • 00:33:23 "Ale vždyť vy na vaši vlastní
    tradici sami plivete!"
  • 00:33:27 To neděláme my.
  • 00:33:30 Pane Černý,
    vzpomněl jsem si na vaši Entropu.
  • 00:33:33 Máte pocit,
    že by se naše národní hodnoty
  • 00:33:36 tolik kryly
    s těmi evropskými?
  • 00:33:39 Já bych řekl, že v rámci střední
    Evropy pravděpodobně asi ano.
  • 00:33:43 Ale spíš jde o to,
    že ty národní hodnoty
  • 00:33:46 začínají relativně dost
    evaporovat
  • 00:33:51 a začíná se opravdu ten svět
    stávat daleko univerzálnější.
  • 00:33:55 A za chvíli největší
    národní hodnotou bude...
  • 00:33:58 Největším národem bude facebook
    a ten bude mít dva subnárody.
  • 00:34:04 A tím budou windows os
    a nebo to bude mac os.
  • 00:34:08 Takže to je takový trend.
    Pan Prudký?
  • 00:34:14 Já s tím nesouhlasím.
    Důvod je jednoduchý.
  • 00:34:17 Ten svět je čím dál komplikovanější
    a méně srozumitelný.
  • 00:34:20 Ale ta potřeba těch hodnot
    trvá!
  • 00:34:23 A tudíž dochází k zvláštnímu
    rázu.
  • 00:34:26 Například v Holandsku
    nebo v řadě zemí,
  • 00:34:28 kde se to vůbec neočekávalo,
    najednou se objevují
  • 00:34:31 nacionalistické hodnoty
    a přináležitost k národu
  • 00:34:34 jako důležitá hodnota.
  • 00:34:36 Protože všechny ty ostatní
    jakoby vyprchaly.
  • 00:34:38 Ale to, že jsem Čech nebo Holanďan,
    to zůstává.
  • 00:34:42 I když to není přesně definováno,
    tak ten fakt, že mluvím česky,
  • 00:34:46 že jsem se tady narodil,
    že se tady cítím doma je důležitý.
  • 00:34:51 A když nemám
    kde čím naplnit se,
  • 00:34:56 těmi hodnotami,
    tak tady to najednou roste.
  • 00:34:58 Tak si dám pivo.
  • 00:35:00 To už je jedno,
    jaké symboly se k tomu vyjádří.
  • 00:35:02 Jestli pivo nebo chalupa.
  • 00:35:04 Zvláštností Česka jsou těžký omáčky
    a chalupaření.
  • 00:35:09 To nikde jinde ve světě není.
    -V Rakousku to je.
  • 00:35:13 -Ale chalupaření ne.
    To je Česko.
  • 00:35:16 Ale dochází naopak k tomu,
    že ten nacionalismus roste.
  • 00:35:20 V jistém smyslu.
    Ten zpětný ráz narůstá.
  • 00:35:23 Zvlášť u lidí,
    kteří se nemají čeho chytnout.
  • 00:35:27 To je u lidí třeba končících
    se základním vzděláním.
  • 00:35:30 To není jenom potřeba vybít se
    na fotbale,
  • 00:35:33 ale má to i podobu toho
    Čechy Čechům.
  • 00:35:37 To je vyloučení,
    nepřijatelní se chytají toho,
  • 00:35:42 kde se vůbec mají čeho
    chytnout.
  • 00:35:44 Pane Raku,
    nebudeme nakonec svědky
  • 00:35:45 nějakého druhotného národního
    obrození?
  • 00:35:47 Je to možný,
    ale chtěl bych ještě říct,
  • 00:35:50 že mám pocit,
    že tady zaměňujeme několik věcí.
  • 00:35:53 Jednak mluvíme o tom,
    jaké obecné hodnoty
  • 00:35:56 Češi preferují a jaké ne.
  • 00:35:58 A jestli jsou nějaké specifické
    české hodnoty.
  • 00:36:01 Jestli si můžeme říct:
  • 00:36:04 "Tohle nemají jinde,
    to je jenom naše."
  • 00:36:08 Nějaká národní hodnota by
    měla být,
  • 00:36:14 z logiky, jak já to chápu,
    něco,
  • 00:36:16 čím se odlišujeme
    i od těch okolních národů.
  • 00:36:19 Ano. To je to,
    co tady říkal již citovaný Pekař,
  • 00:36:21 když zakončoval tu debatu
    o smyslu českých dějin,
  • 00:36:24 když říkal,
    že smysl českých dějin je v tom,
  • 00:36:26 že jsou český.
  • 00:36:28 To zní strašlivě,
    ale je to pravda.
  • 00:36:30 -Ale je to specifický v tom,
    že jsme měli
  • 00:36:32 vždycky největší počet
    práskačů.
  • 00:36:35 -Neměli jsme. Východní Němci.
    -To není pravdou.
  • 00:36:37 -My jsme těch práskačů
    měli zatraceně málo.
  • 00:36:40 Proto se to vešlo
    do těch Cibulkových seznamů.
  • 00:36:43 Dokonce určitý vtip:
    Tři největší knihy na světě:
  • 00:36:49 Židovský zákoník,
    Encyklopedia Britanica
  • 00:36:53 a Seznam východoněmeckých práskačů.
    Tam skutečně práskal každý.
  • 00:36:56 My jsme jich tolik neměli.
    Nám v tom brání humor.
  • 00:36:59 A když se k tomu nějakým způsobem
    propůjčíme,
  • 00:37:04 tak to většinou děláme tak,
    aby se to ti ostatní dozvěděli.
  • 00:37:07 My sledujeme jiný cíl
    než práskání.
  • 00:37:10 Tady se práská z toho důvodu,
    aby se dosáhlo něčeho jinýho.
  • 00:37:13 Tady se vstupovalo do KSČ,
    aby měl pokoj od komunistů.
  • 00:37:17 A ne aby se k nim
    přidal.
  • 00:37:20 Já bych ještě dodal, co se týká
    toho Čecha, paní redaktorko.
  • 00:37:23 Čecha jako takovýho
    nemůžete definovat.
  • 00:37:26 Nic takového neexistuje.
  • 00:37:28 My jsme obrovským tavicím
    kotlem národů,
  • 00:37:30 který sem zavláčeli
    Habsburkové.
  • 00:37:33 Když se podíváte na jména
    do telefonních seznamů,
  • 00:37:36 třeba pražského,
    tak tam vidíte půl Evropy.
  • 00:37:39 Když si vezmete
    vídeňský telefonní seznam,
  • 00:37:41 kolik je tam českých a maďarských
    jmen, tak to uvidíte taky.
  • 00:37:44 To znamená, že se jako Češi
    budeme těžko definovat.
  • 00:37:49 Ale jelikož je v nás
    tolik evropský krve,
  • 00:37:52 tak jsme,
    dovolil bych si tvrdit,
  • 00:37:55 psychicky nejzdravějším národem
    v Evropě, ne-li na světě.
  • 00:37:58 A vždycky,
    ať zalezete kam chcete,
  • 00:38:02 tak se projděte Prahou,
    co se týká gastronomie,
  • 00:38:05 co tam všechno vidíte!
    To je gastronomie z celého světa.
  • 00:38:09 Nevím, jestli to souvisí
    s tím psychickým zdravím.
  • 00:38:13 Tady bych ještě na vás
    poznamenal.
  • 00:38:16 Já ve vás vidím krystalický příklad
    dědice národního obrození.
  • 00:38:19 -Jak to?
    -Skutečně!
  • 00:38:22 -Já jsem byl v Čechách dokonce
    obžalován.
  • 00:38:25 -Ti vždycky říkali:
    "My jsme nejlepší, nejkrásnější."
  • 00:38:28 Když zjistíte, že to nejde,
    tak vy tady vyprávíte o tom,
  • 00:38:31 jak jsme nejhorší,
    máme nejvíc práskačů,
  • 00:38:32 máme nejvíc lumpů a podobně.
    -Ne.
  • 00:38:35 -Ale úžasný je,
    že tam vždycky musí být to nej!
  • 00:38:37 Musí tam být superlativ.
    My jsme prostě
  • 00:38:39 normální národ v Evropě,
    který má stejný procento toho,
  • 00:38:43 co se mu může líbit,
    stejný procento toho,
  • 00:38:46 za co se může stydět...
  • 00:38:47 Ale pan Prudký má tvrdá data.
    Jistě,
  • 00:38:50 ale já tomu rozumím úplně jinak.
    To je na tom pěkný.
  • 00:38:53 Že ta debata o těch hodnotách
    se vede pořád dokolečka
  • 00:38:57 a pořád je konstruujeme.
  • 00:38:59 Ale to, že si někdo dokáže
    udělat ze sebe legraci,
  • 00:39:02 je opravdu projevem síly.
  • 00:39:05 V tomto případě třeba ta Entropa
    byla indikátor toho.
  • 00:39:09 Ti Bulhaři to nepřežili,
    nepřekousli, my skoro ne taky.
  • 00:39:13 Zvlášť někteří, i třeba
    představitelé hlav státu a podobně.
  • 00:39:18 Prostě bylo to pro ně
    něco neuvěřitelně sprostého.
  • 00:39:21 Protože se bojí!
  • 00:39:23 Kdyby se nebáli,
    tak se té reflexe bát nebudou.
  • 00:39:26 Stejně jako se nebudou bát
    těch lidí navzájem.
  • 00:39:30 Ale v datech
    se opravdu ukazuje
  • 00:39:34 ten zvláštní ráz toho
    nacionalismu.
  • 00:39:37 Nechci v tomto smyslu
    nějak malovat čerta na zeď,
  • 00:39:40 ale ten problém multikulturnosti
    nezvládá Evropa nějak extra.
  • 00:39:44 A ona tu protiváhu
    toho budování superstrátu -
  • 00:39:48 žádná jiná vlastně není -
    tak na to se moc necítí.
  • 00:39:53 Dává tomu spíš tu
    formálně-byrokratickou podobu
  • 00:39:56 kvantifikující nebo schvalující.
  • 00:39:59 Ale ty obsahové věci jakoby šly
    stranou. Je to škoda.
  • 00:40:05 Kdybych chtěl být teď hodně
    obecný,
  • 00:40:08 tak vzpomenu na Mooreovy křivky
    a řeknu,
  • 00:40:11 že tady ta civilizace, tyto
    hodnoty, které představuje Evropa,
  • 00:40:17 a ta americko-evropská civilizace,
    tak tam je jasný hlavní proud,
  • 00:40:20 základní hodnota je,
    že to půjde!
  • 00:40:23 To je ta
    protestantská hodnota.
  • 00:40:25 "Když se do něčeho pustíme,
    že to půjde!"
  • 00:40:27 To nemají Indové a tak dál.
    To je prostě něco jinýho.
  • 00:40:30 Tak tohle se trochu
    přežívá.
  • 00:40:34 A my jsme tak bohatí
    a tak nafoukaní,
  • 00:40:37 že vlastně už nejsme dostatečně
    kritičtí vůči sobě samotným.
  • 00:40:43 Tím pádem na nás ti mladší,
    energičtější,
  • 00:40:46 o Číně ani nemluvím,
    s tou energií, která v nich je.
  • 00:40:53 Tady v Čechách už je ta skepse
    tak výrazná,
  • 00:40:56 jsme v tomto směru moc dobří,
    ale ten problém
  • 00:41:00 skutečně spočívá v tom,
    že my ten nacionalismus
  • 00:41:03 na jedné straně potřebujeme,
    abychom si sebe sami uvědomili.
  • 00:41:06 Ale s tím vtipem,
    s tím odstupem,
  • 00:41:08 že sami budeme kritičtí
    k sobě.
  • 00:41:11 Ale nesmíme se dostat
    do situace toho náckovství -
  • 00:41:13 vidíte, už jsme u toho tématu,
    toho problému,
  • 00:41:16 že budeme nacionalisty
    ve smyslu toho "nic než národ".
  • 00:41:21 Pane Komárku, tady jsme před chvílí
    mluvili o humoru.
  • 00:41:25 Někdo si myslí,
    že humor je známka síly,
  • 00:41:27 někdo si zase myslí,
    že to je známka skepse.
  • 00:41:30 Co si myslíte vy?
    Co si myslíte o českého humoru?
  • 00:41:34 Spíš té síly, ale ono to
    s tou skepsí má taky něco.
  • 00:41:38 Koneckonců sebestřednost,
    která nezná ani kapku skepse,
  • 00:41:43 je trochu smutná.
  • 00:41:47 Kapka sebepochybnosti je vlastně
    to, co liší lidi od zvířat.
  • 00:41:51 Takový krocan nemá o sobě samém
    ani stopu pochybností.
  • 00:41:56 Jak to víte?
    Tak myslím si to.
  • 00:41:59 To ale nevíme.
    S jistotou to vědět nemůžeme,
  • 00:42:03 ale s jistotou
    nemůžeme vědět ani to,
  • 00:42:05 co se odehrává
    v jiných lidech.
  • 00:42:09 Ale řekněme,
    že jsem strávil se zvířaty,
  • 00:42:11 i s krocany, dost času,
    abych je měl trochu prokouknuté.
  • 00:42:18 Sice jiný spolukrocani
    ho můžou štvát
  • 00:42:22 nebo nenajde k jídlu to,
    co by chtěl,
  • 00:42:25 ale v podstatě nemá
    o své vlastní hodnotě stopu pochyb.
  • 00:42:30 To my máme.
    Tím humorem se to taky projevuje.
  • 00:42:34 Ale někdy nám možná chybí
    i to,
  • 00:42:38 že bychom se vlastně měli
  • 00:42:42 ve vědomí
    vlastního významu posilovat.
  • 00:42:45 A to jinak než jenom tím,
    že jsme nejlepší.
  • 00:42:48 Ať už
    nejkrásnější a nejzdravější,
  • 00:42:52 nebo máme tady největší
    gaunery a nejvíc udavačů.
  • 00:42:57 Ona vesnička v Třeboňské pánvi,
    z níž pochází známý zrádce Čurda,
  • 00:43:03 který udal atentátníky
    na Heindricha,
  • 00:43:07 by se jistě mohla nadýmat
    pýchou,
  • 00:43:11 protože tolik tak významných
    podrazáků nepřinesla
  • 00:43:16 ani velká a významná města.
  • 00:43:18 Když už jste mluvil
    o těch zvířatech,
  • 00:43:21 o tom,
    jak jste trávil život s krocany,
  • 00:43:23 nepřipadá vám zvláštní,
    že máme ve znaku lva jako Češi?
  • 00:43:27 Vypovídá to něco
    o našich hodnotách,
  • 00:43:29 které bychom rádi měli
    nebo které máme?
  • 00:43:34 Máme ve znaku zvíře,
    které u nás nikdy nežilo.
  • 00:43:37 A to ani v poměrně
    daleké geologické minulosti.
  • 00:43:42 Ono to taky není tak zvláštní,
    koneckonců to má ve znaku
  • 00:43:45 britské impérium.
  • 00:43:49 Ale naprosto bizardní
    je náš státní znak jako celek.
  • 00:43:54 Tolik živočichů
    a s tolika chvosty
  • 00:43:57 nemá naprosto žádný stát,
    o kterém bych věděl.
  • 00:44:04 -Já bych vás, s dovolením,
    doplnil.
  • 00:44:07 To je skvělý, co říkáte.
  • 00:44:09 Ale každopádně je tam
    ještě jeden fenomén,
  • 00:44:11 který bych nepodceňoval
    s tím humorem.
  • 00:44:14 Je to i určitá dávka
    cynismu.
  • 00:44:17 Já budu vyprávět krátký příběh,
    zkrátím to.
  • 00:44:20 21. srpna 1968 nás Sovětský svaz
    osvobodil od svobody. Tak.
  • 00:44:27 Já jsem jel sedmnáctkou
    z Podolí,
  • 00:44:29 tenkrát jsem studoval
    práva na Karlově univerzitě.
  • 00:44:33 Ta tramvaj byla nabytá, seděli
    lidi, viselo se na klandru.
  • 00:44:38 A přede mnou takový děda
    kouká ven,
  • 00:44:41 my jsme všude viděli ty tanky
    jeden za druhým, kilometry tanků.
  • 00:44:46 Všichni byli bledí, zasmušilí...
    -Těšili se na večeři.
  • 00:44:51 -A tady ten děda se usmíval.
    A já jsem se neudržel a říkám:
  • 00:44:57 "Dědo, to je sranda, viďte?"
    A on se na mě podíval a říká:
  • 00:45:01 "Mladý pane, kolik je vám let?"
    A já povídám: "22, dědo."
  • 00:45:06 On povídá: "A víte, kolik je mně?
    Mně bylo předevčírem 98.
  • 00:45:09 Mladý pane,
    vy tomu nebudete věřit,
  • 00:45:12 ale já jsem dnes
    po čtrnáctý osvobozenej."
  • 00:45:16 Já jsem se chtěl ještě zeptat
    pana Raka
  • 00:45:19 na tu známou definici
    od Heidricha,
  • 00:45:21 že Češi jsou smějící se bestie.
    -To řekl Frank.
  • 00:45:26 Tak my se možná mylně učíme,
    že to říkal,
  • 00:45:29 ale nakonec je to jedno.
  • 00:45:31 Naopak, on proti tomu byl!
    Nakonec je to jedno.
  • 00:45:34 Ale je to vyznamenání?
    Já nevím.
  • 00:45:37 Jednak si myslím,
    že to patří mezi ty slavný výroky,
  • 00:45:39 který nikdy nebyly
    řečený.
  • 00:45:41 Vyskytují se
    pouze v učebnicích.
  • 00:45:43 Ale víte,
    co jsem tím myslel.
  • 00:45:46 Je mi to jasný.
    "Smějící se bestie."
  • 00:45:48 Říká se,
    že smích je zbraní otroka.
  • 00:45:51 Jde skutečně o to,
    jak se na to podíváte.
  • 00:45:53 Prostě ta stará přirovnání:
  • 00:45:56 "Máme ještě půl lahve,
    to je bída."
  • 00:45:58 "Je to fajn,
    máme ještě půl lahve."
  • 00:46:00 Poloplná - poloprázdná.
  • 00:46:02 Prostě u těch hodnot
    a u charakterových vlastností
  • 00:46:04 platí,
    jak to budeme brát.
  • 00:46:06 My jsme prostě ti,
    kteří se předbíhají
  • 00:46:09 a nebo ovládáme skvěle
    umění přežít.
  • 00:46:11 Umíme se postavit
    a nebo jsme sebevrazi?
  • 00:46:14 -On nám tak Heindrich
    hlavně řekl,
  • 00:46:17 že Čechům se má dát pivo,
    jídlo a buřty a budou hákovat.
  • 00:46:23 Když se ohlédnete teď
    za těmi 21 lety.
  • 00:46:27 Vznikly tady nějaké hodnoty?
  • 00:46:30 Nějaké české hodnoty
    důležité třeba pro budoucnost?
  • 00:46:35 Já bych tady na to přímo
    odpověděl.
  • 00:46:38 Řekl bych,
    že nejenom vznikly,
  • 00:46:40 ony se prohlubovaly
    a jsou svým způsobem fenomenální
  • 00:46:43 a ve světě jedinečné.
  • 00:46:45 My jsme během kratičké doby
    dokázali dohonit,
  • 00:46:48 a to nejen hospodářsky,
    vyspělý západní státy.
  • 00:46:53 Nejen, že jsme je
    i demokraticky dohonili...
  • 00:46:58 A které máte na mysli?
    Všechny.
  • 00:47:01 -Maďarsko taky.
    -Maďarsko nebylo demokratický.
  • 00:47:03 Demokratická byla
    Spolková republika Německo,
  • 00:47:05 Francie, Holandsko, Belgie,
    Velká Británie.
  • 00:47:08 My
    dnes máme tolik svobody,
  • 00:47:10 že by nám ji kdejaký Angličan
    záviděl.
  • 00:47:13 Ta svoboda se prohlubuje dál,
    ta demokracie jde pořád dál...
  • 00:47:16 To je váš názor.
    A co ostatní?
  • 00:47:19 Jsou tady nějaké hodnoty?
    Ta svoboda,
  • 00:47:23 která se tady uhnízdila,
    má se svobodou
  • 00:47:26 strašně málo společného.
  • 00:47:29 Ta svoboda je většinou
    bez odpovědnosti.
  • 00:47:32 To znamená, že je to spíš
    představa,
  • 00:47:34 že svoboda je,
    že se může dělat co chce.
  • 00:47:36 To znamená spíš anarchie.
  • 00:47:38 A proniká to do všech oblastí
    toho rozhodování.
  • 00:47:42 To je bohužel posun,
    který je podle mého názoru
  • 00:47:45 silnější než jakékoliv
    jiné pojetí svobody.
  • 00:47:48 To, co tady vzniklo nového
    jsou skutečně,
  • 00:47:51 dokonce i některé pojmy.
  • 00:47:54 Tunelling je dneska ve světě
    používaný termín,
  • 00:47:57 který vstoupil
    do angličtiny z češtiny
  • 00:48:01 a nejsou to ti tuneláři,
    já jsem léta pracoval v Metrostavu,
  • 00:48:05 to je něco jiného.
    Ne tito tuneláři.
  • 00:48:08 Nýbrž ti čeští tuneláři,
    kteří tímto způsobem
  • 00:48:11 obohatili dokonce světový
    slovník.
  • 00:48:14 Ale zdaleka to nejsou
    jenom tyto hodnoty.
  • 00:48:16 Je tady jedna hodnota,
    o které je potřeba říct,
  • 00:48:20 že je opravdu velmi slibná
    a perspektivní.
  • 00:48:22 Ano,
    nejvíc rostoucí resort v této zemi
  • 00:48:25 je resort
    občanského sektoru.
  • 00:48:28 Je tady kolem
    90 tisíc občanských sdružení,
  • 00:48:32 o kterých si můžeme myslet,
    co chceme,
  • 00:48:34 ale to jsou místa,
    kde se lidé učí rozhodovat
  • 00:48:36 sami za sebe, učí se vzít
    nějakou věc sami za sebe
  • 00:48:40 do vlastních rukou
    a odpovídat za ně!
  • 00:48:43 A tam se učí té svobodě.
  • 00:48:45 My se jí nikdy neučili, nikde!
    Protože nebylo kde.
  • 00:48:49 Jan Sokol říká,
    že svoboda je danost.
  • 00:48:51 Ne, svoboda je dispozice,
    my se s ní rodíme!
  • 00:48:55 A jestli to budeme umět nebo ne,
    to se musíme naučit.
  • 00:48:57 Nikdy jsme se to neučili.
  • 00:48:59 A tady to je to místo,
    kde se to učit dá.
  • 00:49:02 Čili tady ta iniciativa
    je nová hodnota,
  • 00:49:05 která bývávala kdysi,
    ale ona vyrostla a vykvasila.
  • 00:49:09 Takže aspoň něco,
    občanský sektor.
  • 00:49:11 My jsme se pokusili
    udělat inventuru hodnot,
  • 00:49:14 českých národních hodnot.
    Byl to pokus.
  • 00:49:16 Já vám děkuji, že jste přišli,
    děkuji našim divákům,
  • 00:49:18 že vydrželi až doteď.
  • 00:49:20 Přeji příjemný nový rok!
    Hezký nový rok.
  • 00:49:37 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2010

Související