iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 5. 2009
21:50 na ČT2

1 2 3 4 5

90 hlasů
62375
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Babeta nešla do světa

Nový vojenský džíp si zahrál jen ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Tím jeho sláva skončila a armáda musela dál používat sovětské gazíky.

16 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zašlapané projekty - Babeta nešla do světa

  • 00:00:00 .
  • 00:00:20 Když se řekne jeep, každému se vybaví
    americký vojenský automobil,
  • 00:00:25 který překoná všechny
    záludnosti terénu.
  • 00:00:27 Málokdo ví, že na začátku 50. let
    vyvinuli v mladoboleslavské
  • 00:00:31 Škodovce auto, které mohlo
    jeepům konkurovat.
  • 00:00:36 Začali s čistým listem papíru
    a chtěli udělat co nejlepší
  • 00:00:40 terénní auto
    pro československou armádu.
  • 00:00:43 To auto předběhlo dobu
    o 20 let.
  • 00:00:46 Měl vynikající parametry ve srovnání
    s ostatními značkami.
  • 00:00:50 Z hlediska jízdních a konstrukčních
    vlastností je škoda,
  • 00:00:53 že se to auto nedělalo.
  • 00:00:54 Smetli to ze stolu
    a hotovo.
  • 00:01:01 Budu vám vyprávět příběh tvůrců
    vojenského terénního vozu
  • 00:01:04 Škoda 973.
  • 00:01:06 Nikdo mu ale neřekne jinak
    než "Babeta?.
  • 00:01:09 Víte proč?
  • 00:01:10 Babeta až se zpátky vrátí,
    pozná, že chybila,
  • 00:01:18 a bude chtít, mi vyplnit,
    co kdysi slíbila...
  • 00:01:29 Babeta dostala přezdívku,
    protože byla použita ve filmu
  • 00:01:31 "Kdyby tisíc klarinetů?.
  • 00:01:33 Zpívala se tam písnička
    "Babeta šla do světa?,
  • 00:01:37 a tak se to u toho vozu
    zakořenilo.
  • 00:01:42 Když se po celém světě
    řekne Škoda Babeta,
  • 00:01:45 tak každý ví,
    o jaký vůz jde.
  • 00:02:05 Po 2. sv. válce,
    s náběhem civilní produkce,
  • 00:02:10 potřebuje československá armáda
    i vojenské vozy.
  • 00:02:15 Upravil se Popular a stala se z něj
    pohotovostní verze,
  • 00:02:19 které se říkalo "bojový Tudor?.
  • 00:02:22 Na základě zkušeností
    z produkce tohoto vozu
  • 00:02:28 ministerstvo národní obrany
    v r. 1949 poslalo
  • 00:02:33 do Mladé Boleslavi dopis,
    ať se Boleslav připraví
  • 00:02:37 na výrobu prototypu
    pohotovostního automobilu.
  • 00:02:44 Vůz měl typové označení 973.
  • 00:02:48 Škoda 973 měla být lehký
    terénní vůz.
  • 00:02:55 Vývoj začínal z ničeho,
    jen motor byl převzat ze sedanu.
  • 00:03:00 Pak se vyvíjel motor
    o obsahu 1500 cm3.
  • 00:03:09 Vznikla představa,
    že československý průmysl
  • 00:03:12 bude zásobovat nejen
    československou armádu,
  • 00:03:14 ale i armády jiných
    lidově-demokratických zemí
  • 00:03:16 včetně Sovětského svazu
    všemi typy zbraní a techniky.
  • 00:03:20 Vzhledem k zamýšlenému ohrožení
    nebo možnosti vypuknutí
  • 00:03:25 3. světové války se nehledělo
    na ekonomické aspekty.
  • 00:03:36 Vůz vznikal narychlo, byli povoláni
    nejlepší konstruktéři z republiky,
  • 00:03:42 aby se splnily požadavky.
  • 00:03:47 Měl mít velmi dobré jízdní
    vlastnosti,
  • 00:03:50 schopné konkurovat ruským gazíkům
    i tatrovkám.
  • 00:03:58 Měl mít slušnou brodivost,
    velký nájezdový úhel
  • 00:04:04 a schopnost táhnout
    vojenskou techniku.
  • 00:04:13 Vláda chtěla nové automobily
    všech kategorií.
  • 00:04:17 Politické zadání bylo jasné:
    vyrobit vůz lepší než americký jeep.
  • 00:04:23 Vývoj probíhal za nejpřísnějších
    bezpečnostních podmínek.
  • 00:04:26 Jen zúčastnění věděli, jaké varianty
    vozu se ve Škodovce rodí.
  • 00:04:32 Počátkem r. 1952 vznikl
    první prototyp
  • 00:04:36 a hned vyrazil konkurenci dech.
  • 00:04:51 "Rozhodne to zkouška na ztvrdlém
    terénu plném výmolů.
  • 00:04:56 Jeep používá americká armáda i dnes.
    Naši škodovku zatím chválit nebudeme.
  • 00:05:04 Na této terénní vlně jeep
    kapituloval.
  • 00:05:19 Naše škodovka jí projela.
  • 00:05:22 Americký jeep se musí vzít do vleku.
  • 00:05:28 Československý vůz zvítězil
    na celé čáře a dokázal
  • 00:05:31 vysokou technickou úroveň
    našeho automobilového průmyslu."
  • 00:05:39 50 let jsem neseděl v autě,
    ale leze se mi dobře.
  • 00:05:48 Zkušenosti jsou výborné,
    jízdní vlastnosti dobré.
  • 00:05:56 Americký jeep je proti tomu nic.
  • 00:06:00 Bylo to různorodé.
  • 00:06:01 Bylo to bahnité, kamenité,
    stoupání nahoru a dolů,
  • 00:06:11 terén hrozný.
  • 00:06:14 Prach.
  • 00:06:15 Tam byl takový prach,
    že 30-40 cm bylo navezeno
  • 00:06:23 a v tom se jezdilo,
    aby se vědělo,
  • 00:06:27 jak se auto bude chovat.
  • 00:06:38 Škoda 973 se testovala u nás,
    byly vševojskové zkoušky,
  • 00:06:45 zároveň byly zkoušky v NDR,
    kde se jezdilo představitelnými
  • 00:06:50 i nepředstavitelnými podmínkami.
  • 00:06:54 973 dopadla velmi dobře.
  • 00:07:00 Měl 1,5 litru OHV
    s vysokou spolehlivostí.
  • 00:07:06 Všechny požadované parametry plnil.
  • 00:07:12 Vůz má asi danou max. rychlost
    80 km,
  • 00:07:18 já jsem s ním jel i 95, protože motor
    točí velké obrátky.
  • 00:07:24 Tady je vytápění,
    které u jiných vozů nebylo.
  • 00:07:30 Uvnitř je žebrovka a vytápí se okno
    a prostory pro nohy.
  • 00:07:37 Vzduch na žebrovku žene ventilátor.
  • 00:07:48 Babeta se dostane z každého problému,
    protože má uzávěrky,
  • 00:07:53 redukce v kolech a můžete jezdit
    v lese mezi stromy,
  • 00:07:59 aniž byste zastavili.
  • 00:08:06 Protože má trojúhelníkové polonápravy
    a jdou nastavit podle nastavení
  • 00:08:12 torzních tyčí, tak průměrná světlost
    je 36 cm.
  • 00:08:19 Když se torzní tyče přešponují,
    může být větší i menší.
  • 00:08:31 Kdybychom měli Babetu srovnat s tím,
    co tehdy armády používaly,
  • 00:08:36 tak jízdní vlastnosti
    byly úžasné.
  • 00:08:41 Vyhovělo to všem požadavkům
    ministerstva národní obrany.
  • 00:08:46 Měla samonosnou karosérii,
    takže byla lehčí,
  • 00:08:51 měla nezávislé zavěšení
    všech 4 poháněných kol,
  • 00:08:57 takže kola kopírovala
    terén nebo nerovnosti.
  • 00:09:04 Jelikož je to bojový vůz,
    tak se nechaly vyndat okna
  • 00:09:11 i celé dveře.
  • 00:09:16 Do vozu se nastupuje
    zvláštním stylem:
  • 00:09:20 když se sundá střecha,
    tak se nechá položit
  • 00:09:24 okno na haubnu.
  • 00:09:26 Na haubně je záchytka
    a okno je ležaté a odkryté,
  • 00:09:30 takže máte prostor.
  • 00:09:32 Tady je držák na zbraň
    nebo na kulomet.
  • 00:09:37 Dá se tu postavit.
    Na ovládání je to dobré.
  • 00:09:43 Tady jsou páky.
  • 00:09:46 Tady je závěrka, redukce,
    přední náhon.
  • 00:09:50 Vše je blízko, nemusel jste se
    natahovat jako u jiných vozů.
  • 00:09:57 Tady je to krásně.
  • 00:10:00 Tady byl ruční plyn,
    nemusel jste přidávat nohou.
  • 00:10:09 To jste si nastavil
    a jezdilo to.
  • 00:10:16 HUDBA
  • 00:11:02 Osádka je pohodlně usazena,
    odpovídá to parametrům
  • 00:11:06 zadaným při začátku
    vývojového úkolu.
  • 00:11:10 I nosnost byla dodržena apod.
  • 00:11:15 Závěr zněl, že stroj může být
    s velkým úspěchem zaveden
  • 00:11:21 do výzbroje československé armády.
  • 00:11:36 14. května 1955 byla ve Varšavě
    podepsána smlouva
  • 00:11:40 o přátelství, vzájemné pomoci
    a spolupráci.
  • 00:11:44 Vojenský pakt měl být štítem
    proti imperialismu.
  • 00:11:47 V článku 5 se říká:
    "Smluvní strany se dohodly,
  • 00:11:50 že vytvoří spojené velení
    svých ozbrojených sil,
  • 00:11:53 které bude jednat
    podle stanovených zásad.?
  • 00:11:57 Od založení Varšavské smlouvy,
    zároveň od doby,
  • 00:12:02 kdy se uvažovalo o tom,
    co se u nás bude a nebude vyrábět,
  • 00:12:06 tento projekt neměl perspektivu.
  • 00:12:10 V té době bylo Československo
    plné sovětských poradců
  • 00:12:14 a příslušnému poradci se poskytovala
    veškerá dokumentace
  • 00:12:21 k vojenským autům vyvíjeným
    v 50. letech.
  • 00:12:26 On předával zprávy do Moskvy
    a zpětně dával najevo,
  • 00:12:32 jak se to líbí,
    nebo nelíbí.
  • 00:12:34 V té době bylo jasné,
    že v Gorkém jsou Rusové schopni
  • 00:12:37 vyrábět dostatek gazíků
    i pro československou armádu.
  • 00:12:42 Také šlo o unifikaci
    náhradních dílů a příslušenství,
  • 00:12:48 které armády používaly a chtěly,
    aby byly navzájem vyměnitelné.
  • 00:12:56 Gazíky byly těžší
    a měly větší spotřebu.
  • 00:12:59 Týkalo se to i Tatry 803,
    která měla větší motor,
  • 00:13:03 byla těžší, náročnější na výrobu.
  • 00:13:06 To vše hovořilo pro výrobu
    mladoboleslavských automobilů,
  • 00:13:09 např. Babety.
  • 00:13:11 Nikdo netušil, že se parametry
    nastaví tak,
  • 00:13:14 že všechny armády budou používat
    GAZ 69,
  • 00:13:20 který se začal vyrábět
    v r. 1953.
  • 00:13:24 Všichni začali cítit,
    že zájem o vůz opadá.
  • 00:13:28 Vyrobené prototypy skončily
    v garážích,
  • 00:13:31 výkresy, doklady o vývoji
    a testech a všechny spisy
  • 00:13:36 byly ukládány do trezorů
    a archivů s razítkem "Tajné?.
  • 00:13:43 Z jedné strany to konstruktéři nesli
    těžce, protože jim bylo líto,
  • 00:13:47 že se vývoji věnovalo mnoho času.
  • 00:13:53 Z druhé strany se jim ulevilo,
    že se zde mohou vyrábět civilní auta,
  • 00:14:01 které stát potřeboval víc.
  • 00:14:06 V té době byla Babeta
    jedním ze tří
  • 00:14:10 nejmodernějších terénních
    aut v Evropě.
  • 00:14:14 Před ní byli Francouzi a Britové.
  • 00:14:23 Výroba se ukončila tím,
    že se vyrobilo 39 vozů dohromady,
  • 00:14:29 i těch prvních.
  • 00:14:31 Ty se lišily přední maskou
    a drobnostmi.
  • 00:14:36 Nejvíc jich bylo
    v provedení štábním
  • 00:14:39 a tím to skončilo.
  • 00:14:45 Být dobrý neznamená být chtěný.
  • 00:14:47 Z hlediska jízdních a konstrukčních
    vlastnostní je škoda,
  • 00:14:50 že se auto nedělalo.
  • 00:14:52 Je mi to líto proto,
    že to mohl být malý hummer.
  • 00:14:56 Ovládl by svět,
    protože takové auto neměl nikdo.
  • 00:15:05 Je to škoda proto,
    že konstrukcí auto předběhlo
  • 00:15:09 dobu nejméně o 20 let.
  • 00:15:11 Myslím, že do ní ani nepasovalo,
    protože bylo mnohem dokonalejší,
  • 00:15:17 než co vojáci potřebovali.
  • 00:15:24 Vývoj Babety stál spoustu času
    a peněz, které přišly vniveč.
  • 00:15:29 Kdo ví, kam tento projekt
    mohl posunout
  • 00:15:31 náš automobilový průmysl.
  • 00:15:34 Tak to končí vždy,
    když politická moc vítězí
  • 00:15:36 nad zdravým rozumem.
  • 00:15:40 Skryté titulky: Milena Nečadová,
    Česká televize, 2009

Související