iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 6. 2008
21:00 na ČT2

1 2 3 4 5

171 hlasů
40167
zhlédnutí

Brněnský zázrak architektury a obchodu

80 let brněnského výstaviště

119 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Brněnský zázrak architektury a obchodu

  • 00:01:08 Dobrý večer, dámy a pánové.
    Tak, jsme tady.
  • 00:01:13 Brněnské výstaviště
    slaví totiž osmdesátiny.
  • 00:01:17 Není to vlastně tak trochu zázrak?
  • 00:01:24 Dobrý den, dobrý den.
    Á, vivat osmdesátiny.
  • 00:01:28 To chce přece nějaké nadšení!
  • 00:01:33 Ale pánové!
    Pusťte se do toho s vervou!
  • 00:01:35 Možná trochu nalevo,
    nebo víc napravo?
  • 00:01:38 Vyrovnejte to, prosím vás!
  • 00:01:40 Taková sláva!
    A pečlivě!
  • 00:01:44 Uvědomte si, že se sem architekti
    sjížděli už před válkou zdaleka,
  • 00:01:47 aby obdivovali architektonické
    a technologické řešení pavilonů.
  • 00:01:52 Dobrý den, dobrý den.
    Jsem tady včas.
  • 00:01:55 Kolik asi tímhle vchodem
    prošlo za 80 let zaměstnanců?
  • 00:01:59 Kolik generací tady pokoušelo
    svůj um a svoji nápaditost?
  • 00:02:03 Že i já jdu na výstaviště pracovat?
    Však já pracuji rád.
  • 00:02:06 No, dobrá, tak pozdravme píchačky.
  • 00:02:10 Tak, tohle je slavné kino
    a kavárna architekta Emila Králíka,
  • 00:02:14 kde se hrálo divadlo. Vystupoval
    tady kdysi i Voskovec s Werichem.
  • 00:02:18 Na stěnu tehdy někdo vyryl:
    Voskovec a Werich - volové.
  • 00:02:22 Ale my máme namířeno
    do divadelního podzemí.
  • 00:02:25 Kdepak tu někdo je? Haló!
    Potřebujeme se dostat do sklepa!
  • 00:02:29 Sklepník! Že je to absurdní
    lézt při oslavách do sklepa?
  • 00:02:32 Zdánlivě, dámy a pánové.
    Zdánlivě.
  • 00:02:34 Tam je totiž opravdový poklad.
  • 00:02:38 Archivní filmy z celé
    doby existence výstaviště.
  • 00:02:41 Filmové pásy se starými
    dokumentárními i reklamními snímky.
  • 00:02:44 To báječné svědectví o době,
  • 00:02:46 o její estetice
    i společenské atmosféře.
  • 00:02:50 A já vám pro dnešní večer
    vyberu z každého období po jednom.
  • 00:02:55 Můžete si je vychutnat
    se vším všudy.
  • 00:02:57 A buďte prosím milosrdní
    k tehdejším komentářům.
  • 00:03:01 I ony jsou přeci dítětem své doby.
  • 00:03:04 Vychutnejte si obrazem
    tu nezapomenutelnou atmosféru
  • 00:03:08 mezinárodních výstav
    s představením mnoha ikon
  • 00:03:11 československého designu.
  • 00:03:13 Dobrý večer, dámy a pánové,
    vítejte na brněnském výstavišti.
  • 00:03:34 Tohle je Brno v polovině 20. let.
    Mělo tehdy 250 000 obyvatel
  • 00:03:38 a bylo druhým největším městem
    předválečného Československa.
  • 00:03:43 Městem s bohatou historií
    výročních trhů a výstav
  • 00:03:46 a s tradičním textilním průmyslem,
  • 00:03:48 který však v tomto období
    začínal být vytlačován
  • 00:03:51 nastupujícím strojírenstvím.
  • 00:03:54 Téměř 50 let bojovalo Brno
    za vlastní výstaviště
  • 00:03:57 a podařilo se to právě
    v tehdejší době.
  • 00:04:07 Jeho výstavba začala v r. 1926
    na základě rozhodnutí
  • 00:04:10 uspořádat v Brně rozsáhlou
    akci k 10. výročí vzniku
  • 00:04:14 Československé republiky,
  • 00:04:15 nazvanou : Výstava soudobé
    kultury v Československu.
  • 00:04:21 16 miliónů korun bylo k dispozici,
    aby vznikl patrně nejmodernější
  • 00:04:25 výstavní areál
    v předválečné Evropě.
  • 00:04:42 Prvky, materiály a úprava
    expozic odpovídají své době.
  • 00:04:46 Avšak architektura pavilónů
    tuto dobu daleko předběhla
  • 00:04:49 uplatněním neobvyklé nápaditosti
    a účelné komunikativnosti.
  • 00:04:58 Na přípravě expozic
    se podíleli odborníci
  • 00:05:00 mnoha vědních i praktických oborů
    a na celou výstavbu
  • 00:05:03 dohlíželi zástupci výstavní
    akciové společnosti.
  • 00:05:10 Na jaře r. 1928 už zbývá
    do zahájení výstavy
  • 00:05:13 soudobé kultury
    jen několik málo týdnů.
  • 00:05:17 Ale všechno musí být včas hotové.
  • 00:05:19 I tramvajová zastávka
    u brány výstaviště.
  • 00:05:26 Obchodní palác, skvělé dílo
  • 00:05:28 architektů Josefa Kalouse
    a Jaroslava Valenty,
  • 00:05:31 je připraven k inauguraci.
  • 00:05:37 Jeho vnitřek udivuje
    vysoce účelnou stavební koncepcí
  • 00:05:40 vestavěných poschodí a galerií
    na ocelových skeletech
  • 00:05:43 pokrytých palubovými panely.
  • 00:05:45 K podobnému využití
    prostoru v obchodním paláci,
  • 00:05:48 dnešním pavilonu A,
    se vrátí správa výstaviště
  • 00:05:50 až po více než 50 letech.
  • 00:06:03 Je sobota 26.5.1928,
  • 00:06:05 den zahájení Výstavy soudobé
    kultury v Československu.
  • 00:06:10 Slavnostní průvod se vydává
    z dnešního Rudého náměstí
  • 00:06:13 směrem k výstavišti v počtu
    několika desítek tisíc lidí.
  • 00:06:17 Tato výstava je především
    výstavou státně propagační.
  • 00:06:20 A tak nejen každá politická strana
    ale i správní celky,
  • 00:06:24 zájmová sdružení a organizace
    tehdejší společnosti
  • 00:06:27 zde chtějí demonstrovat
    své zásluhy na úspěšném vývoji
  • 00:06:30 Československa
    v jeho desetiletém trvání.
  • 00:06:34 Československá republika
    žije v této době ještě za dočasně
  • 00:06:37 příznivé stabilizace kapitalismu.
  • 00:06:40 Pestrost průvodu
    a alegorických vozů nám dnes
  • 00:06:43 naznačuje složení tehdejší
    buržoazní společnosti.
  • 00:07:13 Návštěvníci ze všech koutů
    republiky i ze zahraničí
  • 00:07:16 očekávali zahájení výstavy.
  • 00:07:24 V tento den se zde konalo
    také valné shromáždění Syndikátu
  • 00:07:28 československých novinářů.
  • 00:07:38 Jiří Kroha,
    tehdy předseda akčního výboru
  • 00:07:40 Výstavy soudobé kultury,
    v kruhu svých studentů.
  • 00:07:57 Na výstaviště se sjíždějí
    tisíce návštěvníků,
  • 00:08:00 aby byli přímými svědky
    slavnostního zahájení
  • 00:08:02 této významné výstavy.
  • 00:08:12 Je 11 hodin dopoledne.
  • 00:08:14 Početná oficiální delegace vlády,
    diplomatického sboru,
  • 00:08:17 správních a politických orgánů
    a institucí je připravena.
  • 00:08:30 Kamera zachycuje
    místopředsedu vlády Šrámka,
  • 00:08:33 který v zahajovacím projevu
    oslavuje 10 let existence republiky
  • 00:08:36 jako vítězství buržoazní ideologie.
  • 00:08:39 Projev je vysílán v přímém přenosu
    tehdejším Radiožurnálem.
  • 00:08:49 Dominantní expozice
    Výstavy soudobé kultury
  • 00:08:51 byly instalovány
    v rotundě průmyslového paláce,
  • 00:08:54 dnešního pavilonu A.
  • 00:08:56 Expozice vědy, školství
    i některé další tematické celky
  • 00:08:59 projektoval profesor Jiří Kroha
    ve spolupráci s profesorem Úlehlou.
  • 00:09:22 Střed rotundy vyplňovala
    socha prezidenta Masaryka.
  • 00:09:26 Touto glorifikací mělo
    být zdůrazněno poslání výstavy
  • 00:09:29 v rámci masarykovské
    buržoazní filozofie.
  • 00:09:37 Jednotlivé tematické celky
    výstavy byly uspořádány tak,
  • 00:09:41 aby demonstrovaly vývoj
    a současný stav daného oboru.
  • 00:09:59 V expozici žurnalistiky
    byly například ukázky
  • 00:10:02 účinnosti inzerce
    v denním tisku a časopisech.
  • 00:10:06 Jinde zase působily
    na návštěvníky funkční exponáty.
  • 00:10:13 Typickou ukázkou vývoje
    i tehdejšího stavu
  • 00:10:16 se prezentovala expozice
    pošt a telekomunikací.
  • 00:10:24 Tady byl například vystavován
    i první československý dálnopis.
  • 00:10:41 Na výstavě soudobé kultury
  • 00:10:43 už byly uplatněny
    světelné cyklové poutače.
  • 00:10:46 Byla vystavována
    i složitá technická zařízení.
  • 00:11:02 Nechyběla zde ani
    expozice poštovních známek.
  • 00:11:05 Modely a demonstrace
    exponátů navazovaly nepochybně
  • 00:11:09 účinný kontakt s návštěvníky.
  • 00:11:14 V rotundě průmyslového paláce
    využil Jiří Kroha možnost
  • 00:11:17 instalovat na vestavěné galerii
    exponáty z oboru dopravy.
  • 00:11:24 Na této výstavě měly
    v tematických expozicích
  • 00:11:27 ukázky svých výrobků také
    významné strojírenské podniky.
  • 00:11:38 Plzeňská Škodovka vystavovala
    např. nejnovější typ
  • 00:11:41 vysoce výkonné
    elektrické lokomotivy.
  • 00:12:29 Na výstavu přicházelo
    mnoho významných hostů.
  • 00:12:32 Těm nejvýznamnějším zajišťovalo
    vedení výstavy odborný doprovod.
  • 00:12:59 V celkovém uspořádání
    vystavovaných exponátů
  • 00:13:01 se zvláště dbalo na zásadu,
    aby každý prezentovaný celek
  • 00:13:05 vyjadřoval svou
    vlastní specifičnost.
  • 00:13:09 Na tak významné výstavě
    nesměla chybět ani expozice filmu,
  • 00:13:12 který právě v této době
    prodělával už bouřlivý vývoj.
  • 00:13:22 Návštěva Dr. Kramáře,
    právě tak jako návštěvy dalších
  • 00:13:25 předních buržoazních politiků,
  • 00:13:27 měly výrazný
    propagandistický význam.
  • 00:13:30 Stejné poslání měly
    i některé expozice.
  • 00:13:32 V této se např. zdůrazňuje
    formálně proklamovaná
  • 00:13:35 národnostní jednota
    předmnichovského Československa.
  • 00:13:42 Do tohoto rámce spadaly
    i návštěvy prezidenta Masaryka,
  • 00:13:45 který si přišel prohlédnout výstavu
    soudobé kultury celkem dvakrát.
  • 00:13:49 Tato návštěva je z 9.6.1928.
  • 00:13:52 Při zahájení výstavy v květnu
    se s jeho účastí nepočítalo.
  • 00:13:56 Mimo jiné i proto,
    že některé pavilony a expozice
  • 00:13:59 nebyly ještě zcela dokončeny.
  • 00:14:09 Výstavu navštívil
    také ministr zahraničí Beneš.
  • 00:14:16 Vysoce reprezentativní
    bylo zastoupení nejlepších děl
  • 00:14:19 soudobých československých
    výtvarných umělců
  • 00:14:21 v expozici výtvarného umění.
  • 00:14:23 Na instalaci obrazů se osobně
  • 00:14:25 podíleli např. Václav Rabas
    a Václav Špála.
  • 00:14:29 Nechyběly zde ani práce
    Švabinského a Obrovského.
  • 00:14:32 Vedle soch Štursových dominovala
    i díla Františka Bílka
  • 00:14:36 a dalších předních
    sochařů předválečné doby.
  • 00:15:17 Předvést určitý tematický
    obor z hlediska pokroku
  • 00:15:21 se na výstavě soudobé kultury
    obzvláště podařilo
  • 00:15:24 autorům elektrostatku.
    Jeho budovy byly umístěny
  • 00:15:27 v prostoru dnešního pavilonu C
    a jednotlivé expozice byly
  • 00:15:30 instalovány za vedení předního
    odborníka v elektrotechnice
  • 00:15:33 prof. Lista z Vysokého učení
    technického v Brně.
  • 00:15:37 Zde také byly výrazně
    zastoupeny ty podniky,
  • 00:15:40 které tehdy u nás vyráběly
    moderní zemědělskou techniku.
  • 00:16:18 V živočišné výrobě
    se pak předvádělo
  • 00:16:21 už vysoce výkonné
    mechanizované dojení.
  • 00:16:25 V návaznosti na zemědělskou
    techniku umístili autoři
  • 00:16:28 v prostorách elektrostatku
    také plně elektrizovanou kuchyni.
  • 00:16:55 Tyto záběry byly pořízeny pro film
    Západomoravských elektráren Brno.
  • 00:16:59 Snímek byl po výstavě
    promítán i v zahraničí
  • 00:17:02 jako státně propagační
    a reklamní prostředek.
  • 00:17:11 Součástí výstavy soudobé
    kultury byla i kolonie
  • 00:17:13 obytných domů v Žabovřeskách,
    která měla ukázat koncepci
  • 00:17:17 moderního perspektivního bydlení.
  • 00:17:19 Nejvýznamnějšími autory
  • 00:17:21 tohoto sídliště byli architekti
    Syřiště, Kroha a Fuchs.
  • 00:17:34 Starosta města Brna Karel Tomeš
    zajišťoval později jako předseda
  • 00:17:37 výstavního sboru výstavy
    pro brněnské výstaviště.
  • 00:17:55 Na výstavu zavítalo
    i mnoho zahraničních hostů.
  • 00:17:58 Podle statistiky
    jich bylo na 40 000.
  • 00:18:00 Někteří z nich přijeli
    až ze zámoří.
  • 00:18:12 Architektura výstaviště
    však obsah pojmu
  • 00:18:15 Výstava soudobé kultury
    daleko předstihla.
  • 00:18:18 Mladá generace českých
    architektů např. Josef Kalous,
  • 00:18:22 Jaroslav Valenta, Bohuslav Fuchs
    nebo Emil Králík zde zanechala
  • 00:18:26 v konstruktivistickém
    pojetí staveb dědictví,
  • 00:18:29 jehož umělecká i funkční hodnota
    budí ještě dnes úctu a obdiv.
  • 00:18:37 Návštěvnost se zajišťovala
    především organizovanými zájezdy,
  • 00:18:41 o jejichž nábor
    se staral propagační odbor.
  • 00:18:44 Na výstavu přijíždělo
    denně kolem 50 až 90 zájezdů.
  • 00:18:48 Tiskový odbor
    pak organizoval publicitu
  • 00:18:51 v redakcích deníků a časopisů.
  • 00:18:53 K získání návštěvníků
    vynaložil propagační odbor
  • 00:18:56 přes jeden milión korun.
    Jen tak bylo možné dosáhnout,
  • 00:18:59 aby od května do září,
    kdy se výstava konala,
  • 00:19:02 přišlo na výstaviště
    téměř 2 700 000 návštěvníků.
  • 00:19:06 Úspěch výstavy se projevil i na
    zisku výstavní společnosti,
  • 00:19:09 který činil přes 16 miliónů korun
    a to především ze vstupného
  • 00:19:13 a z pronájmu výstavní plochy.
    Cena vstupenky byla 5 korun,
  • 00:19:17 zlevněná stála 3 koruny,
    večerní vstupenka 1 korunu.
  • 00:19:37 Návštěvnost byla také
    povzbuzována různými atrakcemi
  • 00:19:40 typu rekonstruovaného mamuta,
  • 00:19:43 kterého nechal vytvořit
    prof. Karel Absolon.
  • 00:19:46 Také tam byly večer různé
    ohňostroje, soutěže,volby krásky,
  • 00:19:52 volba miss a tyto věci,
    které návštěvnost povzbuzovaly.
  • 00:19:56 Ale i tak můžeme říci,
    že se jednalo z hlediska historie
  • 00:20:00 o největší výstavní podnik,
    který se kdy na území
  • 00:20:04 Čech, Moravy a Slezska kdy konal.
  • 00:20:07 Ta návštěvnost překonala
    počty návštěvníků
  • 00:20:10 z těch velkých pražských
    výstav z 90. let 19. století.
  • 00:20:15 Ale také v dobách
    takových těch zlatých časů
  • 00:20:19 brněnského výstaviště
    z konce 50. let a v letech 60.,
  • 00:20:24 tak tady ty velké strojírenské
    veletrhy a další výstavní akce
  • 00:20:28 už poté nikdy
    nenavštívilo tolik lidí.
  • 00:20:31 Já bych to zdůvodnil opravdu
    tím silným patriotismem
  • 00:20:35 tehdejších lidí a také tou velice
    nádhernou architekturou výstaviště,
  • 00:20:42 která ty lidi musela
    přitahovat jako magnet.
  • 00:20:45 Osobně se domnívám,
    že architektura výstaviště
  • 00:20:48 byla dost možná tím nejcennějším,
  • 00:20:51 co se podařilo tehdy vůbec
    tady vytvořit a vystavět.
  • 00:20:54 Jestliže budeme chtít
    zhodnotit tu základní ideu
  • 00:20:58 samotné Výstavy soudobé kultury,
    tak znovu tady zdůrazňuji
  • 00:21:02 dobový silný patriotismus,
    hrdost na novou republiku
  • 00:21:06 a silný podíl brněnských vysokých
    škol na vytváření koncepce výstavy.
  • 00:21:12 Tady z prostředí těchto škol
    vznikl výstavní výbor,
  • 00:21:16 kde slovutní páni profesoři
    promýšleli tu základní ideu výstavy
  • 00:21:22 a dospěli k názoru,
    že nejpodstatnější bude
  • 00:21:25 taková základní idea tří
    podstatných složek školství,
  • 00:21:30 vědy a umění společně
    s reprezentací státní organizace
  • 00:21:34 Československé republiky.
  • 00:21:42 Tomu obrovskému úspěchu
    Absolonovy expozice
  • 00:21:45 na brněnském výstavišti předcházela
    mezinárodní popularita,
  • 00:21:49 kterou si získal díky
    svým archeologickým výzkumům
  • 00:21:51 jak v Dolních Věstonicích
    tak v Moravském krasu,
  • 00:21:55 kdy o Moravu začali jevit
    zájem zahraniční badatelé.
  • 00:22:00 Neboť Absolon velmi dbal na to,
    aby se zprávy o jeho výzkumech
  • 00:22:03 objevovaly ve společenských
    žurnálech amerických, anglických,
  • 00:22:07 francouzských a začali
    na Moravu jezdit zahraniční
  • 00:22:10 badatelé z Francie, Ameriky.
  • 00:22:12 Např. i Aleš Hrdlička,
    kterého kontaktoval atd.
  • 00:22:15 Což Absolona vedlo velmi
    rychle k myšlence založení
  • 00:22:18 mezinárodního vědeckého ústavu,
    který by konkuroval
  • 00:22:22 tehdy nejznámější instituci
    výzkumu prehistorie člověka
  • 00:22:26 a to muzeu člověka v Paříži.
  • 00:22:29 První příležitost mu byla
    dána právě v r. 1928
  • 00:22:32 na výstavě soudobé kultury,
    kde instaloval výsledky svých
  • 00:22:36 výzkumů jak v Dolních Věstonicích
    tak v Moravském krasu,
  • 00:22:40 ale také tam instaloval
    celou řadu exponátů,
  • 00:22:44 které díky zahraničním badatelům
  • 00:22:47 získal do Moravského zemského muzea
    různými nákupy, výměnou atd.
  • 00:23:01 5,4,3,2,1
  • 00:23:08 VÝBUCH
  • 00:23:45 Senzační objev.
  • 00:23:47 Co znamená záhadný výrok ctěného
    a všemi milovaného politika?
  • 00:23:51 Všude je o vás slyšet,
    všude se o vás mluví.
  • 00:23:56 To jsem zkusil nedávno
    na výstavě v Brně.
  • 00:23:59 Ukazují mi, že je jakési hovado
    30 000 let staré a na tom Baťa.
  • 00:24:08 Hovado. Jaké hovado?
    Film už víc neřekne. Je němý.
  • 00:24:19 Rozeberme si základní situaci.
  • 00:24:21 Jde o úryvek z projevu pana
    prezidenta Tomáše G. Masaryka.
  • 00:24:26 Týká se jakéhosi hovada
    a Tomáše Bati,
  • 00:24:30 zakladatele světové
    obuvnické firmy.
  • 00:24:34 Ví se, že pan prezident navštívil
    Zlín v neděli, 24.6.1928.
  • 00:24:42 Z toho plyne, že někdy
    před tím musel být v Brně.
  • 00:24:46 Na výstavě.
  • 00:24:52 Na jaké výstavy
    chodí asi hlavy státu?
  • 00:24:56 V r. 1928 probíhala v Brně
  • 00:24:59 Výstava soudobé kultury
    v Československu.
  • 00:25:02 Byla uspořádána k 10.výročí
    vzniku republiky.
  • 00:25:11 Tehdejší tisk nešetřil chválou.
  • 00:25:14 Nepřeháníme, tvrdíme-li,
    že výstava je opravdu velkolepá.
  • 00:25:18 Do rámce nádherné přírody
    dovedli tu projektanti vklíniti
  • 00:25:21 moderní palácové město.
    Jest potřebí tisíců návštěvníků,
  • 00:25:25 abyste na výstavišti uviděli
    větší ruch, neboť výstavní paláce
  • 00:25:29 polykají diváky
    a nevypouštějí jich dlouho.
  • 00:25:42 Ovšem pro nás děti tady
    Za sklem stojí mamut mladý.
  • 00:25:46 Čím se krmí? Nemám zdání.
    Jednou Kč za koukání.
  • 00:25:51 Je to mamut, ne snad slon,
    Stvořil ho Dr. Absolon.
  • 00:25:55 A Moravskému zemskému muzeu
    ho daroval pan Tomáš Baťa.
  • 00:25:59 Velkoprůmyslník ve Zlíně.
  • 00:26:03 "Baťa musí být všude?,
    řekl s úsměvem
  • 00:26:06 pan prezident Masaryk
    při návštěvě pavilonu
  • 00:26:08 Člověk a jeho rod,
    když jeho bystrý zrak
  • 00:26:11 postřehl nápis hlásající dar Baťův.
  • 00:26:19 Mamut. Tak to je to
    30 000 let staré hovado
  • 00:26:22 z projevu pana prezidenta.
    Všechno je prosté a jednoduché.
  • 00:26:27 A začalo to tady.
    V kraji pod Pavlovskými vrchy.
  • 00:26:31 Zde žili pravěcí lovci mamutů.
  • 00:26:34 Od r. 1924 zkoumá
    prof. Karel Absolon,
  • 00:26:37 kustód oddělení pro diluvium
    Moravského zemského muzea,
  • 00:26:41 lokalitu v Dolních Věstonicích.
  • 00:26:55 Archeologické nálezy jsou unikátní
    v celosvětovém měřítku.
  • 00:26:59 A prof. Absolon
    prosadí jejich prezentaci
  • 00:27:02 na Výstavě soudobé kultury.
  • 00:27:06 Absolon sám byl samozřejmě
    svérázná osobnost.
  • 00:27:10 Viděl jsem, že to byl člověk,
  • 00:27:12 který vždycky byl
    nesmírně zaujatý, plně zaujatý.
  • 00:27:15 Dokonce by se dalo říct,
    že v tom zaujetí byly okamžiky,
  • 00:27:21 kdy neviděl nic jiného,
    nežli svůj záměr.
  • 00:27:26 Pouze s touto obrovskou
    investicí energie
  • 00:27:29 měl naději některý z těch
    svých velkých záměrů realizovat.
  • 00:27:36 Říká se, že Karel Absolon
    získal Tomáše Baťu
  • 00:27:39 pro svůj projekt ve chvíli,
    kdy mu předvedl kostěná šídla,
  • 00:27:43 nálezy z Dolních Věstonic.
    Král bot se prý velice zaradoval,
  • 00:27:47 když slyšel, že nejstarším
    řemeslem na světě je ševcovina.
  • 00:27:54 Já se domnívám, že to nebyl
    hlavní důvod pro Baťu,
  • 00:27:57 nýbrž že Baťa viděl
    tu sílu Absolonovy osobnosti
  • 00:28:02 a jeho rozhodnutí
    realizovat určitý program.
  • 00:28:07 Že tím mu byl Absolon sympatický
    a proto na něj vsadil.
  • 00:28:12 Přitom chápal,
    že podpoří tedy vládní politiku
  • 00:28:16 i kulturní politiku
    a on jako mecenáš, průmyslník,
  • 00:28:21 se postaví před veřejnost
    s vizitkou člověka,
  • 00:28:26 který má vztah
    ke kultuře svého národa.
  • 00:28:34 Franz Dáňa, Němec ze starého Brna,
  • 00:28:36 vlastnil a vedl
    pozlacovačskou firmu.
  • 00:28:39 Rodinný podnik,
    ve kterém vyráběl i sádrové sochy
  • 00:28:43 a sošky nejrůznějších světců.
    Když otec Dáňa a jeho synové
  • 00:28:47 zvládli k plné spokojenosti
    prof. Absolona odlitky
  • 00:28:50 rozmanitých archeologických nálezů,
  • 00:28:53 proč by se nemohli pustit
    i do rekonstrukce 5 m vysokého
  • 00:28:56 diluviálního monstra.
    Trvalo jim to 3 měsíce.
  • 00:29:01 Mamut byl ze 6 dílů. To umožňovalo
    jeho rozebrání a transport.
  • 00:29:12 Starý Dáňa si nejprve
    namaloval toho mamuta
  • 00:29:15 v té životní velikosti na plocho,
    tedy jako obraz,
  • 00:29:19 a pak takovým zajímavým
    až téměř žertovným způsobem
  • 00:29:22 ho skládal z kdejakého prkýnka
  • 00:29:25 a nakonec i chobot
    tedy podložil slámou.
  • 00:29:30 Tedy samozřejmě byly tenkrát
    už jiné materiály.
  • 00:29:34 Zřejmě tam nebyla velká zkušenost.
  • 00:29:37 A konečně kdyby tedy zvažoval,
  • 00:29:40 že odléval sošky
    jako byla panenka Maria atd.,
  • 00:29:43 tím se živil,tak od toho přistoupit
    k této rekonstrukci
  • 00:29:48 v životní velikosti mamuta,
    to byla velká odvaha.
  • 00:29:54 To byla i riskantní odvaha.
    Ale je třeba hned říct,
  • 00:29:59 že oba dva, Absolon i Dáňa,
    se tohoto úkolu zmocnili úspěšně.
  • 00:30:13 Můžeme téměř s jistotou tvrdit,
    že tito návštěvníci
  • 00:30:16 Výstavy soudobé kultury jistě
    viděli a obdivovali mamuta.
  • 00:30:21 Vždyť pavilon Člověk a jeho rod
  • 00:30:23 navštívilo už v den jeho
    otevření 5.6.1928 6000 osob.
  • 00:30:28 Vstupné 1 Kč pro dospělé,
    30 haléřů pro žáky.
  • 00:30:34 Mamut a jeho tvůrce
    neunikli ani bystrému oku
  • 00:30:37 redaktorů lidových novin.
  • 00:30:39 Tak viděl největší výstavní atrakci
    karikaturista Otakar Mrkvička.
  • 00:30:48 A Ondřej Sekora radí,
    že by mamut mohl občas vyjít
  • 00:30:51 do ulic a dělat výstavě reklamu.
  • 00:31:01 Všichni se baví.
    Jen pan prof. Absolon má starosti.
  • 00:31:04 Chce, aby jeho expozice byla
    zachována i po skončení výstavy.
  • 00:31:09 Chce ji rozšířit, změnit
    na samostatný vědecký ústav.
  • 00:31:12 Má pro něj i název.
    Anthropos.
  • 00:31:16 Obrací se na nejvýznačnějšího
    hosta a protektora výstavy.
  • 00:31:20 Na pana prezidenta Masaryka.
  • 00:31:28 20.7.1928 jej provází
    do Dolních Věstonic.
  • 00:31:33 Ale na příslib půl miliónu korun
  • 00:31:35 pro budoucí ústav
    si počká až do r. 1930.
  • 00:31:40 A stejně to bude jen zlomek toho,
    co by velkorysý Absolon potřeboval.
  • 00:31:45 Skromnější varianta stavby
    ústavu počítala s 5 milióny korun.
  • 00:31:50 A ta náročnější měla
    stát dokonce 15 miliónů.
  • 00:31:57 Pokud se dovedu,
    tady podle tehdejšího plánku
  • 00:32:00 a podle dnešní situace zorientovat,
  • 00:32:03 tak hned tady,
    za tím velkým pavilonem,
  • 00:32:06 stál ten původní pavilon
  • 00:32:08 Člověk a jeho rod,
    kde už byl mamut.
  • 00:32:13 Ale ten pavilon
    se musel zlikvidovat velmi brzo
  • 00:32:17 po skončení výstavy
    a Absolon dokázal nebo prosadil,
  • 00:32:22 že se ta expozice nezlikvidovala,
    ale přemístila se sem tady někde,
  • 00:32:27 kde je dnes ten velký pavilon.
  • 00:32:31 Tak na tom pozemku
    stál pavilon Praha.
  • 00:32:34 A do něj byla tedy ta Absolonova
    výstava s mamutem přemístěna.
  • 00:32:41 V neděli 1.6.1930 byla slavnostně
    zahájena výstava Anthropos.
  • 00:32:48 Hned při vstupu narazí
    divák na známého mamuta,
  • 00:32:51 který byl přispěním
    továrníka Bati opraven
  • 00:32:54 a po stránce zoologické věrnosti
    ještě zdokonalen.
  • 00:33:00 V době dalšího mamutího stěhování
    v r. 1934 však už Tomáš Baťa nežil.
  • 00:33:06 Expozice byla přemístěna
    do pavilonu Morava
  • 00:33:09 a časem pro ni Karel Absolon
    získal i pavilon Brno.
  • 00:33:13 Mamut se však z pavilonu
    Morava už nehnul ani na krok.
  • 00:33:19 Největší loviště na světě
    z doby diluviální
  • 00:33:22 jsou pálavské kopce jižně od Brna.
  • 00:33:27 Součástí expozice bylo i dioráma
    Lovci mamutů pod Pavlovskými vrchy.
  • 00:33:34 Zde chytali diluviální lovci
    mamuty do zvláštních jam.
  • 00:33:47 Z četných nálezů
    bylo možno sestavit
  • 00:33:49 úplnou kostru mladého mamuta.
  • 00:33:59 A podle ní model dorostlého mamuta,
    který má 5 m výšky a 9 m délky.
  • 00:34:08 Byl to nejmohutnější savec,
    který kdy žil na povrchu naší země.
  • 00:34:15 Absolonův sen o tom,
    že bude v Brně postavena
  • 00:34:18 moderní budova pro ústav
    a muzeum Antropos,
  • 00:34:21 se definitivně rozplynul
    po okupaci českých zemí Německem.
  • 00:34:26 Badatel byl penzionován a německé
    vedení Moravského zemského muzea
  • 00:34:30 mu znemožnilo jakoukoliv
    vědeckou činnost.
  • 00:34:34 I kontakt s tím, co léta budoval.
  • 00:34:38 Přišel 45. rok,
    a když sem přišla Rudá armáda,
  • 00:34:41 no tak uviděla mimo jiné
    v těchto prostorách obraz Hitlera.
  • 00:34:47 Tak ho rozstříleli a stříleli
    i do ostatních věcí,
  • 00:34:50 které byly okolo. Poněvadž tito
    lidé samozřejmě nevěděli, o co jde.
  • 00:34:56 Zbytky Absolonovy expozice
    putují do muzejních depozitářů.
  • 00:35:01 Tohle už byla minulost.
  • 00:35:06 Pavilon na výstavišti
    si pronajal ing. Hrůza
  • 00:35:09 a začal tu vyrábět rentgeny.
  • 00:35:11 Mezi stroji ve výrobní hale
    však zůstala pravěká zvířata.
  • 00:35:15 Nebylo je kam dát.
  • 00:35:20 Vynalézavý personál
    je využíval k tomu,
  • 00:35:23 že se proboural do jejich útrob
    a ty byly tak veliké,
  • 00:35:29 že třeba v břiše mamuta
    se dalo soustředit až 8 pracovníků,
  • 00:35:32 Ale nebyly využívány
    k pracovnímu procesu,
  • 00:35:36 ale spíš k odpočinku
    a úschově před slídivými zraky
  • 00:35:39 vedoucího výroby,
    který v té době byl můj otec.
  • 00:35:44 Já jsem tedy k této
    historce tímto přišel,
  • 00:35:47 že jsem ho chodil
    jako malé dítě navštěvovat.
  • 00:35:51 Kam se poděly slavné dny výstavního
    mamuta, miláčka návštěvníků?
  • 00:35:56 Co se v něm všechno děje?
    Všechno, úplně všechno!
  • 00:35:59 Hovado jedno. To je konec.
  • 00:36:06 Při pokusu ho nějak přesunout
    to zaskřípalo a on se složil
  • 00:36:10 do plocha za velkého
    vrzání hřebíků,
  • 00:36:14 že ty prkénka
    a to všechno povolilo.
  • 00:36:18 Prof. Karel Absolon
    zemřel v r. 1960.
  • 00:36:23 V té době se už nedaleko
    brněnského výstaviště dokončoval
  • 00:36:26 nový objekt Moravského muzea,
    pavilon Anthropos.
  • 00:36:30 Chlouba brněnských brigádníků.
    Stavěl se totiž v akci "Z?.
  • 00:36:35 V pavilonu nechyběl ani nový mamut.
  • 00:36:38 Takže já jsem udělal
    sádrový model třetinový
  • 00:36:42 a podle tohoto modelu
    potom propagační oddělení
  • 00:36:46 výstaviště zhotovilo
    ve skutečné velikosti toho mamuta.
  • 00:36:53 Ten korpus se dělal z polystyrénu.
  • 00:36:56 Když to bylo nahrubo,
    tak já jsem potom prostě
  • 00:36:59 domodeloval ten povrch tak,
    aby to odpovídalo těm představám.
  • 00:37:07 No a v konečné fázi se polepilo
    celé tělo kokosovými vlákny,
  • 00:37:12 takže ten mamut skutečně
    vypadal tak, že jen odejít.
  • 00:37:19 Ale neodešel. Stojí tu dodnes.
    Už víc než 30 let.
  • 00:37:59 Výstava sama o sobě svou náplní,
    která není moc publikována,
  • 00:38:05 přinesla opravdu souhrn tehdejšího
    vědění i v oblasti vědy a výzkumu
  • 00:38:13 i tedy v oblasti kultury
    a je to vidět i na těch pavilonech.
  • 00:38:19 Že třeba pavilony UMPRUM tady
    měla pavilon za architekta Janáka.
  • 00:38:24 Nebo Akademie výtvarných umění
    od architekta Gočára
  • 00:38:29 a další pavilony,
    které přežily celou tu historii
  • 00:38:32 jako třeba divadlo
    s krásnou kavárnou.
  • 00:38:36 I když je to hodně přestavěno,
    tak přece jenom to byly opravdu
  • 00:38:40 takové milníky vývoje moderní
    architektury v meziválečném období
  • 00:38:45 nejen v Brně,
    ale také v republice.
  • 00:38:49 Sám pavilon A samozřejmě ,
    nebo pavilony Brno, Morava
  • 00:38:53 od architekta Fuchse a Chrousta.
  • 00:38:55 Nebo pavilon G s tou skvělou věží
    od architekta Čermáka.
  • 00:38:59 To byly opravdu na tehdejší dobu
    skvělé výkony architektonické.
  • 00:39:06 Podle mě daleko důležitější
    než architektura jednotlivých
  • 00:39:09 pavilonů je vlastně urbanistický
    charakter, to pojetí,
  • 00:39:12 které je velmi odlišné od většiny
    ostatních výstavišť v Evropě.
  • 00:39:16 Protože to výstaviště
    rostlo jako město.
  • 00:39:19 To znamená, že to nevyšlo
    z prkna jednoho architekta.
  • 00:39:22 Ale tím, že to byla řada pavilonů,
    tak získala různorodost,
  • 00:39:25 jakou získává rostlé město.
  • 00:39:28 Navíc vlastně i to urbanistické
    založení je vlastně na dvou osách,
  • 00:39:32 které jsou lemovány alejemi stromů,
    podle nichž jsou vyskládány
  • 00:39:37 jednotlivé pavilony
    v městském pojetí.
  • 00:39:40 Takže vlastně vznikalo
    město ve městě.
  • 00:39:43 Nota bene začátek té osy
    je na kruhovém náměstí
  • 00:39:47 takového francouzského,
    později německého charakteru.
  • 00:39:50 Takže to, co je na tom výstavišti
    báječné, je jeho atmosféra,
  • 00:39:54 poskládaní zeleně, právě tou řadou
    různorodých pavilonů,
  • 00:39:59 těmi neustále se měnícími zážitky.
  • 00:40:03 Na konci té vrchní aleje
    podél ulice Hlinky,
  • 00:40:06 to se dnes moc neví,
    byl obrovský zábavní park,
  • 00:40:09 který byl součástí výstaviště.
  • 00:40:11 Tak vlastně o žádném
    jiném výstavišti neexistují
  • 00:40:15 takové krásné básně
    jako o brněnském výstavišti
  • 00:40:18 od největšího brněnského básníka
    Ivana Blatného.
  • 00:40:22 To je v jeho sbírce z mládí,
    druhé sbírce, kterou se proslavil,
  • 00:40:27 Melancholické procházky,
    kde píše o Pisárkách,
  • 00:40:31 o výstavišti, o lunaparku.
  • 00:40:33 Vlastně v jeho sbírce,
    de facto poslední,
  • 00:40:37 kterou vydal v 68 Publishers
    v exilu v Torontu,
  • 00:40:42 tak obě z nich
    reflektují výstaviště.
  • 00:40:45 To myslím, že jen
    odpovídá jeho kvalitě,
  • 00:40:49 nebo že reflektuje tu jeho kvalitu,
    právě tu poetičnost,
  • 00:40:53 čímž je asi v Evropě
    naprosto jedinečné.
  • 00:41:42 Vystavovati, tož pyšniti se,
    píší Lidové noviny v květnu 1928
  • 00:41:48 při otevření
    Výstavy soudobé kultury.
  • 00:41:52 Zrak je nejspolehlivější
    lidský smysl.
  • 00:41:55 A to, co lidé vidí na vlastní oči,
    je působivější nežli řeč.
  • 00:42:00 Výstavnictví, toť obor moderní,
    v němž věda s uměním
  • 00:42:04 i praktickým zájmem
    spojují se k vděčné spolupráci.
  • 00:42:10 Areál brněnského výstaviště
    je toho zářným příkladem.
  • 00:42:14 Podnětem k jeho výstavbě
    byla vůle uspořádat k 10. výročí
  • 00:42:18 Československé samostatnosti
    velkolepou výstavu.
  • 00:42:25 Volba místa byla nadmíru šťastná.
  • 00:42:28 Malebné údolí řeky Svratky rámované
    ze tří stran zalesněnými stráněmi.
  • 00:42:38 Ve veřejné soutěži
    obeslané 31 návrhy řešení
  • 00:42:41 budoucího výstaviště
    získal nejvyšší ocenění
  • 00:42:44 projekt architekta Josefa Kalouse.
  • 00:42:50 Výstaviště imponuje návštěvníkovi
  • 00:42:52 nejen svou polohou,
    ale také svou rozlehlostí.
  • 00:42:55 Zabírá plochu 36 ha,
  • 00:42:57 z čehož je 30 000 metrů čtverečních
    výstavní plochy.
  • 00:43:01 Na této rozloze
    vzniká výstavní město,
  • 00:43:04 do něhož je vsazeno
    70 budov pavilonů a kiosků.
  • 00:43:10 Celý areál je uveden
    kruhovým náměstím,
  • 00:43:13 od vlastního výstaviště
    odděleným segmentem správní budovy.
  • 00:43:17 Prof. Emil Králík vytvořil
    jakýsi předěl mezi městem
  • 00:43:21 všedního dne a svátečním
    prostorem výstaviště,
  • 00:43:24 které svými pavilony
    míří do budoucnosti.
  • 00:43:31 Několik budov,
    které se již dokončují,
  • 00:43:33 svědčí už i v tomto stavu o tom,
    že jde o zajímavé a ladné stavby,
  • 00:43:38 jejichž hodnota není určena
    jen přechodnou dobou výstavy.
  • 00:43:42 Jsou to arci jen některé
    z četných paláců, které rostou
  • 00:43:46 dnes uprostřed sadů a které
    ve svých síních obsáhnou veliký,
  • 00:43:50 živý a zajímavý obraz
    kultury naší doby.
  • 00:44:11 Architekt Fuchs přispěl důmyslným
    řešením tramvajové zastávky.
  • 00:44:16 Ze zvýšené terasy se návštěvníkům
    skýtá první, velmi působivý pohled.
  • 00:44:21 Všiml si toho i bystrý Karel Čapek.
  • 00:44:26 Když vystoupíte z tramvaje
    a stojíte nad hlavním schodištěm,
  • 00:44:30 máte před sebou jako na ohromné
    dlani celé výstaviště.
  • 00:44:34 Nejdříve nízký a široký
    oblouk vchodu, za ním teplé,
  • 00:44:38 cihlové a skromné
    žluté budovy samospráv
  • 00:44:42 a za oslnivě bílým náměstím
    modrosivé oblouky hlavního paláce
  • 00:44:47 i za nejjasnějších dnů
    jakoby obestřeného závojem mlhy.
  • 00:44:54 To je tak překvapující podívaná,
    velkorysá a plná čistoty,
  • 00:44:58 že žádná výstava, kterou jsem
    kdy viděl, se jí nevyrovná.
  • 00:45:03 Dělej, co dělej. Tady se člověk
    musí poklonit principu jednoty.
  • 00:45:11 Tou jednotící myšlenkou
    byla touha vymanit se
  • 00:45:14 z historizující zdobnosti
    a v co nejširší míře uplatnit
  • 00:45:17 nové postupy a materiály.
  • 00:45:19 Železobeton, ocelové skelety, sklo.
  • 00:45:22 To vše vnášelo do stavitelství
    nové a netušené možnosti
  • 00:45:26 jak ztvárňovat prostor.
  • 00:45:30 Pro kulturu 20.let byla
    charakteristická činorodost,
  • 00:45:34 aktivita, energie moderní práce.
  • 00:45:38 Obdivu se těšil automobil,
    aeroplán, biograf.
  • 00:45:43 K atmosféře doby patřily kavárny,
  • 00:45:46 uvolněná móda, reklama, plakáty,
    novinové stánky a obchodní poutače.
  • 00:45:56 Architektura podléhala kouzlu
    funkčnosti a racionálnímu účelu.
  • 00:46:12 Hlavní výstavní třídu
    se vzrostlým stromořadím
  • 00:46:15 lemovaly po obou stranách
    pavilony a ukázkové rodinné domy.
  • 00:46:22 Kupříkladu vzorový dům
    Oldřicha Starého.
  • 00:46:25 Byla to pokusná realizace
    předpokládaná k hromadné výstavbě.
  • 00:46:31 Pavilon akademie výtvarných umění
    od Josefa Gočára
  • 00:46:34 se sochařskou výzdobou průčelí
  • 00:46:36 byl koncipován
    jako jednopodlažní objekt.
  • 00:46:41 Pavilon pražské uměleckoprůmyslové
    školy vyřešil Pavel Janák
  • 00:46:44 jako rodinný a obchodní dům
  • 00:46:47 knihkupce a obchodníka
    s uměleckými předměty.
  • 00:46:53 Přitažlivým a oblíbeným místem
    na hlavní výstavní třídě
  • 00:46:56 bylo kino navržené Emilem Králíkem.
    Jeho sál pojal na 800 diváků.
  • 00:47:06 Klidná a vyvážená architektura
    obepínala plnými plochami
  • 00:47:10 široce otevřené vstupní průčelí.
  • 00:47:15 Součástí stavby byla i elegantní
    cukrárna s kavárnou,
  • 00:47:20 které přitahovaly svojí lehkostí,
    proskleným přízemím,
  • 00:47:24 otevřenými terasami
    a křehkostí točitého schodiště.
  • 00:47:33 Dnes zazděného v neforemném bloku.
  • 00:47:41 K osobitě ztvárněným pavilonům,
    které známe už jen z fotografií,
  • 00:47:45 patřil třeba pavilon brněnských
    plynáren od Bohuslava Fuchse.
  • 00:47:49 Obdobně jako jeho nevelký pavilon
    obranných národních jednot.
  • 00:47:55 Jaroslav Ressler
    byl tvůrcem pavilonu
  • 00:47:58 československých stavitelů.
  • 00:48:00 Krohův pavilon
    Člověk a jeho rod
  • 00:48:03 na sebe upozorňoval
    půlkruhovým zasklením
  • 00:48:05 s prosklenou čelní stěnou.
  • 00:48:09 Velkoryse byl koncipován německý
    pavilon Verbung der Deutsch,
  • 00:48:13 který tvořil protějšek
    našemu pavilonu
  • 00:48:17 národního školství od Jana Velka.
  • 00:48:21 V ose výstavní třídy byl situován
    obchodně živnostenský pavilon
  • 00:48:25 brněnských výstavních trhů,
    dnešní pavilon G,
  • 00:48:28 navržený architektem
    Bohumírem Čermákem.
  • 00:48:39 V poslední době
    byl citlivě rekonstruován
  • 00:48:42 inženýrem architektem
    Viktorem Rudišem.
  • 00:48:48 Svou hranolovou prosklenou věží
    byl výrazným akcentem a výškovou
  • 00:48:52 dominantou celého výstaviště.
  • 00:48:58 Druhou výstavní třídu zdobil
    pavilon hostitelského města,
  • 00:49:02 který architekt Fuchs koncipoval
    jako horizontální blok
  • 00:49:06 spočívající na podpůrných pilířích.
  • 00:49:10 Ty původně tvořily
    otevřené přízemí.
  • 00:49:13 Jistým odlehčením masivní stavby
    je velké prosklení vstupní haly.
  • 00:49:19 Obdobnou funkci plní i elegantní
    točité schodiště na jednom z rohů.
  • 00:49:24 Sloužilo jako východ z pavilonu.
  • 00:49:35 Také sousední pavilon země Moravy
    od Ladislava Chrousta
  • 00:49:39 byl obdobného dispozičního
    a tvarového řešení.
  • 00:49:43 Oba pavilony tvořily
    harmonický celek.
  • 00:49:56 Původně k nim patřil i pavilon
    města Prahy od Emila Roškota.
  • 00:50:00 Měl však dřevěnou konstrukci
    a ta neumožnila jeho dlouhé trvání.
  • 00:50:09 Nevšední dominantou
    se stal a je jí dodnes
  • 00:50:12 monumentální obchodně průmyslový
    pavilon architekta Josefa Kalouse.
  • 00:50:18 Původní návrh předpokládal
    nosné oblouky půlkruhové,
  • 00:50:22 avšak statické výpočty
    inženýra Valenty umožnily
  • 00:50:25 zaklenout výstavní prostory
    převýšenými parabolickými
  • 00:50:29 klenbami na štíhlých sloupech.
  • 00:50:32 Odvážné vzepjetí železobetonové
    konstrukce doprovázené lehkostí
  • 00:50:36 prosklených stěn rázem
    proměnilo vzhled pavilonu
  • 00:50:39 v symbol funkcionalismu
    v architektonické tvorbě.
  • 00:50:44 Dodnes je obdivován
    pro svoji křehkost a vzdušnost.
  • 00:50:48 S potěšením vnímáme
    vyvážené propojení techniky
  • 00:50:52 a výtvarného projevu.
  • 00:51:15 Prosté a ušlechtilé
    budovy brněnského výstaviště
  • 00:51:19 působily nenuceným a klidným
    dojmem, přirozenou elegancí
  • 00:51:23 a ze všech úhlů pohledu
    poskytovaly a poskytují
  • 00:51:26 estetický zážitek z tvarů,
    ploch a ubíhajících linií.
  • 00:51:46 Architektura, technicky avantgardní
    a estetická, je dílem své doby.
  • 00:51:51 Stala se projevem nové harmonie
    konstruktivní a výtvarné,
  • 00:51:55 opustila estétské konvence
    a přiklonila se k základním
  • 00:51:59 zdrojům a hodnotám tvorby.
  • 00:52:09 Právě na brněnském výstavišti
    dosáhl funkcionalismus
  • 00:52:12 svého rozhodujícího vítězství.
  • 00:52:15 Dodnes nás výstaviště
    okouzluje sváteční pohodou
  • 00:52:18 a optimismem oněch
    vzrušujících 20.let.
  • 00:52:32 Soubor realizovaných staveb
    měl pro vývoj meziválečné
  • 00:52:36 české architektury stěžejní význam.
  • 00:52:39 Svou stavební a výtvarnou
    hodnotou spočívající na nových
  • 00:52:43 tvůrčích zásadách se stal
    vyvrcholením tehdejšího vývoje.
  • 00:53:11 Ano, jednotná vůle,
    jak psal Karel Čapek.
  • 00:53:15 Jednotná vůle vymezila
    tyto rozsáhlé prostory
  • 00:53:18 a jednomu stylu se podřídili
    všichni projektanti.
  • 00:53:23 Odtud přísná a čistá harmonie,
    jíž u nás nejsme zvyklí.
  • 00:53:27 To by mělo být nejlepší
    kulturní poučení, které nám dává
  • 00:53:31 tato Výstava soudobé kultury.
    Je v ní tolik moderního ducha,
  • 00:53:35 tolik opravdové soudobé
    jasnosti a určitosti,
  • 00:53:39 že bychom si měli ve všem
    podnikání a projektování říci,
  • 00:53:43 aha, tedy takhle se to má dělat.
  • 00:56:05 A co přišlo na konci roku 1929?
    To byla velká hospodářská krize.
  • 00:56:10 Ta znamenala takový
    velice nepříjemný a tvrdý mezník
  • 00:56:15 nejen pro samotný rozvoj
    brněnského výstaviště,
  • 00:56:19 ale vůbec pro rozvoj republiky
  • 00:56:23 a pro další vývoj
    evropského kontinentu.
  • 00:56:26 Už v r.1930 se na výstavišti žádná
    velká výstavní akce nepořádala.
  • 00:56:31 V r. 1930 tady také
    ukončilo provoz divadlo.
  • 00:56:36 Každopádně v těch 30. letech
    celý ten areál spíše chátral.
  • 00:56:42 Také ta výstavní akciová společnost
    měla ještě z r. 1928 dluhy,
  • 00:56:48 které se patrně nějakým
    obtížným způsobem dařilo splácet.
  • 00:56:55 K tomu si ještě musíme představit
    další tehdejší skutečnosti
  • 00:57:00 z dobové mezinárodní politiky,
    kdy od poloviny 30. let
  • 00:57:04 začal vzrůstat tlak nacistického
    Německa na Československo.
  • 00:57:11 -Od května 1938 už byla
    vyhlášena mobilizace.
  • 00:57:15 Areál zabrala československá
    armáda, které sloužil až do vzniku
  • 00:57:18 protektorátu v r. 1939.
    Pak následně volně vystřídaly
  • 00:57:23 československou armádu
  • 00:57:24 jednotky německého Vermachtu SS
    a Schutzpolizei.
  • 00:57:28 V podstatě celý areál
    sloužil jakoby jakési zázemí
  • 00:57:32 různých skladišť, opravárenských
    dílen a dá se říct,
  • 00:57:36 že těžce byl poškozen jednak
    během války spojeneckými nálety,
  • 00:57:40 ale hlavně také byl poškozen
    během osvobozovacích bojů,
  • 00:57:44 které vedla Rudá armáda
    tady v pisáreckém údolí.
  • 00:57:48 Počátkem 50.let se samozřejmě
    také projevovala nechuť
  • 00:57:52 v době nejtvrdší
    komunistické diktatury
  • 00:57:55 pořádat různé výstavy a veletrhy.
  • 00:57:58 Tato situace se radikálně
    změnila v polovině 50. let,
  • 00:58:01 kdy byla ustanovena vládní
    komise, která hledala
  • 00:58:05 po Československé republice
    vhodný výstavní areál.
  • 00:58:08 A doslova tuto komisi
    okouzlilo Brno.
  • 00:58:11 Nejen z důvodu významného
    geografického rozložení
  • 00:58:14 v centru Československé republiky
    a srdce Evropy, ale samozřejmě
  • 00:58:18 také velmi vhodným
    a urbanisticky řešeným areálem.
  • 00:58:24 Proto bylo v červnu roku 1955
    rozhodnuto o pořádání
  • 00:58:28 1.výstavy československého
    strojírenství v Brně.
  • 00:59:06 Brno vás vítá.
  • 00:59:08 V tomto městě pořádá
    československý strojírenský průmysl
  • 00:59:12 velkou přehlídku své práce.
    Ať přijíždíte z kterékoliv strany,
  • 00:59:16 otvírá se před vámi pohled
    do malebné krajiny
  • 00:59:19 nepatrně zbarvené
    blížícím se podzimem.
  • 00:59:24 Je 8.září,
    den zahájení výstavy
  • 00:59:27 a do Brna se sjíždějí
    první návštěvníci.
  • 01:00:23 Zájemci z celého světa
    sem přicházejí,
  • 01:00:26 aby si prohlédli nejnovější stroje,
  • 01:00:28 strojní zařízení a přístroje
    československé výroby.
  • 01:00:32 Ohlášeni jsou hosté
    z více jak 60 států.
  • 01:00:52 Výstava je zahájena.
  • 01:00:55 A velká přehlídka se otevírá,
    aby ukázala zájemcům
  • 01:00:58 více než 3000 exponátů,
  • 01:01:00 předvedla přes 300 novinek
    a zlepšení a dokázala,
  • 01:01:04 že československý
    strojírenský průmysl
  • 01:01:07 dovede vyrábět levně,
    rychle a dobře.
  • 01:04:36 Československé obráběcí stroje
    si vítězně razí cestu světem.
  • 01:04:40 Jsou tu zastoupeny všechny.
  • 01:04:43 Od těch nejmenších, jako je tato
    elektro erozivní děrovačka
  • 01:04:47 vyvrtávající okem sotva viditelné
    otvory pomocí elektrických výbojů.
  • 01:04:55 Až po ty nejmohutnější.
  • 01:04:56 Jako je například horizontální
    vyvrtávačka VD 250.
  • 01:05:04 Výkonné dieselovy motory
    československé výroby
  • 01:05:07 se staly předmětem
    velkého zájmu návštěvníků.
  • 01:05:13 Podobně, jako Francisova turbína
    určená pro velkou vodní stavbu.
  • 01:05:18 Do prostorného potrubí lze vejít
    a prohlédnout si je i zevnitř.
  • 01:05:26 Ó, pardon.
  • 01:05:38 Podíváme se i do moderních kuchyní,
    kterých je tu více.
  • 01:05:42 Jsou vybaveny
    nejmodernějším zařízením
  • 01:05:45 a můžeme se zúčastnit přípravy
    pokrmů zcela zblízka.
  • 01:06:12 Dokonalé nemocniční
    zařízení imponuje.
  • 01:06:15 I když nás právě neláká,
    abychom je ihned vyzkoušeli.
  • 01:06:20 Velmi pohodlné křeslo
    pro ošetření zubů.
  • 01:06:23 Račte.
    Ó nikoli, až příště.
  • 01:06:30 Pozor! Opatrně.
  • 01:06:33 Tyto zbraně jsou přesné!
  • 01:06:37 Přesnost, elegance, všestranná
    použitelnost a trvanlivost
  • 01:06:41 jsou hlavní znaky přístrojů
    a zařízení československé výroby.
  • 01:09:12 I když jsme ještě
    zdaleka neprohlédli vše,
  • 01:09:15 skončíme procházku
    u letištního osvětlení
  • 01:09:17 připomínajícího pestré lampiony.
  • 01:09:29 Sklání se již k večeru.
  • 01:10:24 Výstava československého
    strojírenství v Brně 1956
  • 01:10:27 nebyla jen přehlídkou úspěchů
    československého průmyslu.
  • 01:10:33 Byla především přátelským pozváním
    zájemcům ze všech končin světa.
  • 01:10:38 Přijďte, podívejte se
    a přesvědčte se
  • 01:10:42 o všestrannosti
    a kvalitě naší práce.
  • 01:10:46 Nebyli jste u nás letos?
  • 01:10:48 Tedy příště jistě
    nashledanou v Brně.
  • 01:11:20 Ta první výstava
    československého strojírenství
  • 01:11:22 vlastně dala i podnět k tomu,
  • 01:11:25 že by se zde mohlo
    konat něco většího,
  • 01:11:27 na což Brno myslelo odjakživa.
  • 01:11:30 Šlo o to,
    dostat ten mezinárodní charakter
  • 01:11:33 a dostat cenu v zahraničí.
  • 01:11:37 Tady ta druhá etapa byla
    spojena s velkými problémy.
  • 01:11:41 Protože nejenom uvnitř země,
    ale i za jejími hranicemi,
  • 01:11:46 nebyla tato myšlenka
    přijímaná s velkým nadšením.
  • 01:11:53 A byly to bohužel
    právě socialistické země,
  • 01:11:55 které k tomu neměly dobrý vztah
  • 01:11:59 a zakrývaly se Lipskem
    a plánovaným hospodářstvím apod.
  • 01:12:09 To, že se to podařilo,
    za to patří mnoha osobnostem dík.
  • 01:12:12 Myslím, že dnes je na ně vhodné
    vzpomenout alespoň takto.
  • 01:12:16 Ale také Slovensku, protože
    v tehdejším Československu
  • 01:12:22 ta slovenská nóta něco platila.
  • 01:12:26 I když byly tendence spíš
    znovu oživit pražské výstaviště,
  • 01:12:31 tak Slovensko se přiklonilo
    k názoru odborné komise,
  • 01:12:37 která projela celou republiku
    a brněnské výstaviště zvolila.
  • 01:12:44 V roce 1968 samozřejmě
    nějaký ten závan Pražského jara
  • 01:12:48 tady byl vidět. Chystaly se
    určité hospodářské reformy.
  • 01:12:52 Společnost Brněnské veletrhy se
    chystala stát akciovou společností.
  • 01:12:57 Trošku se začal už nabuzovat
    veletržní program.
  • 01:13:00 Už to nebyl jeden veletrh do roka,
    ale bylo jich několik.
  • 01:13:05 Pomalu nastávala situace,
    že mezinárodní strojírenský veletrh
  • 01:13:08 nebyl schopen pobrat
    všechny vystavovatele
  • 01:13:11 a tak vznikaly
    nové odborné veletrhy.
  • 01:13:13 To byl také trend ve světě.
  • 01:13:15 A ten srpen to také
    do určité míry ovlivnil.
  • 01:13:18 21.srpna v den okupace nás tehdejší
    generální ředitel Jan Čubík
  • 01:13:24 shromáždil do pavilonu "B?,
  • 01:13:27 kde měl projev, kde odsoudil
    okupaci a požádal o neutralizaci.
  • 01:13:33 Ten den tomu ale nebyl konec.
  • 01:13:35 Vzápětí se dostavila
    jednotka Sovětské armády
  • 01:13:38 a chtěla výstaviště okupovat.
  • 01:13:40 Jenže v tu dobu již probíhaly
  • 01:13:42 přípravy na 10. strojírenský
    veletrh, takže to nebylo možné
  • 01:13:46 nějakým způsobem dopustit.
  • 01:13:49 Tak tehdejší náměstek generálního
    ředitele ing. Svoboda
  • 01:13:52 s nimi po dlouhých jednáních
    dojednal úzus, aby odešli.
  • 01:13:56 Že by nemělo smysl,
    aby tady okupovali výstaviště
  • 01:14:00 a ještě tím způsobili chaos.
    A to že by byl právě důkaz
  • 01:14:04 té kontrarevoluce,která tady není.
  • 01:14:07 A když se bude konat,
    tak to je právě ono,
  • 01:14:10 že tady neexistují nějaké
    kontrarevoluční momenty.
  • 01:14:14 To, co se odehrálo, to pak
    mělo po normalizaci určitý dopad.
  • 01:14:18 Personální změny.
    Generální ředitel musel odejít
  • 01:14:21 a další pracovníci byli
    nějakým způsobem postiženi.
  • 01:14:24 Ale fakt je ten,
    že se hospodářskému vedení
  • 01:14:27 podařil uhrát takový status
    proti požadavkům partajních orgánů,
  • 01:14:33 aby neodešlo mnoho lidí, aby podnik
    nebyl existenčně ohrožen.
  • 01:17:01 Jedním z nejvýznamnějších
    veletrhů na světě
  • 01:17:04 je Mezinárodní veletrh Brno
    v Československu.
  • 01:17:07 Jeho brány se otevírají
    v září každý rok.
  • 01:17:10 A každý rok také
    stoupá počet vystavovatelů.
  • 01:18:04 Mezinárodní veletrh Brno
    je veletrhem strojírenským,
  • 01:18:07 uspořádaným podle oborů.
  • 01:19:14 Na mezinárodním veletrhu Brno
  • 01:19:16 se setkávají obchodníci,
    výrobci a odborníci,
  • 01:19:19 aby si vyměnili názory
    a navázali nová obchodní spojení.
  • 01:21:09 Vědecká sympozia,
    oborové dny nové techniky,
  • 01:21:13 mezinárodní setkávání
    redaktorů technického tisku
  • 01:21:16 se staly tradiční
    součástí veletrhu.
  • 01:22:56 Každý rok jsou na
    mezinárodním veletrhu Brno
  • 01:22:59 udíleny zlaté medaile
    za nejlepší exponáty.
  • 01:25:06 Mezinárodní veletrh Brno je
    naplněním své ústřední myšlenky
  • 01:25:08 technika do služeb pokroku a míru.
  • 01:25:28 Ty veletrhy měly jakousi zelenou,
  • 01:25:31 když musely plnit svoje
    hospodářské ukazatele,
  • 01:25:34 odvádět zisk, odvádět devizy.
  • 01:25:36 Nicméně státu šlo o to,
    aby fungovaly ze dvou důvodů.
  • 01:25:41 Za prvé.
    Bylo potřeba nějakým způsobem
  • 01:25:43 realizovat zahraniční obchod.
  • 01:25:46 Bylo potřeba vyvážet
    a to také i na západní trhy.
  • 01:25:49 I když zdaleka ne
    v takové míře jako teď.
  • 01:25:51 A bylo také potřeba
    hodně věcí dovážet.
  • 01:25:53 A byla na to nutná nějaká
    velká hospodářská platforma.
  • 01:25:57 A to právě veletrhy v Brně byly
    a to výstaviště to umožňovalo.
  • 01:26:01 Takže jakási přízeň tady byla.
  • 01:26:04 Ovšem ty běžné investice, opravy,
    ty se probojovávaly velice těžce.
  • 01:26:09 Protože to byl stát,
    který povoloval centrální investice
  • 01:26:13 a neměl to toho příliš velkou chuť.
    Ale vždycky nějak povolil,
  • 01:26:16 takže to výstaviště se udržovalo
    i trochu modernizovalo.
  • 01:26:20 Postavily se některé nové haly,
    takže v tomto to fungovalo dobře.
  • 01:26:25 A jednotlivé veletržní
    projekty skutečně naskakovaly.
  • 01:26:30 V roce 1974 to byla Salima,
    před tím Embax, Welding,
  • 01:26:34 Fondex, Intrama a další,
    takže už koncem 70.let
  • 01:26:37 se tady ročně dělalo
    tak 20 veletrhů a výstav.
  • 01:26:49 Brno, město s bohatou tradicí
    mezinárodních veletrhů.
  • 01:26:54 Místo, kde se po celý rok
  • 01:26:56 setkávají výrobci s obchodními
    partnery z nejrůznějších podniků
  • 01:26:59 a firem z celého světa.
  • 01:27:02 Místo, kterým projde ročně
    přes milion návštěvníků
  • 01:27:05 z Československa i ze zahraničí,
  • 01:27:07 aby viděli čím se opět
    pochlubí vystavovatelé
  • 01:27:10 a jak se vyvíjí
    mezinárodní nabídka.
  • 01:27:15 Tak to bývá většinou
    u každé velkolepé podívané
  • 01:27:18 několik dnů před zahájením.
  • 01:27:20 Zdánlivý chaos a shon
    připomíná jeviště,
  • 01:27:23 než se zvedne opona před premiérou.
  • 01:27:27 Protože i zde je každá
    expozice vždy jiná.
  • 01:27:31 Vždy s jinou atmosférou
    a s jinou vůní.
  • 01:27:34 A tahle, ta bude vonět
    nejrůznějším sortimentem potravin.
  • 01:28:07 Stovky domácích
    a zahraničních vystavovatelů,
  • 01:28:11 nejrůznějších podniků a firem,
    soustřeďují své výrobky
  • 01:28:14 v sedmi pavilonech na ploše
    20 000 čtverečních metrů.
  • 01:28:20 Problém výživy lidstva
  • 01:28:21 lze řešit pouze v úzké spolupráci
    s jinými zeměmi.
  • 01:28:25 Další vývoj zemědělství není možný
    bez vyspělé průmyslové základny
  • 01:28:29 a vysoké vědeckotechnické úrovně
    zemědělsko potravinářského odvětví.
  • 01:28:36 V tomto duchu také vyznívá základní
    heslo mezinárodního salonu Salima.
  • 01:28:41 Potraviny světa
    - úroda a práce člověka.
  • 01:28:46 Vystihuje celou
    závislost zemědělství
  • 01:28:49 na průmyslu a práci lidí.
  • 01:28:59 Hlavním motivem salonu Salima 77
    byla živočišná produkce.
  • 01:29:04 Od prvovýroby až po její
    finální zpracování.
  • 01:29:18 Současné požadavky
    vyžadují výrobu potravin
  • 01:29:21 s vysokým obsahem ochranných látek,
  • 01:29:23 ale s diferencovaným
    obsahem kalorií pro různé
  • 01:29:26 věkové kategorie obyvatelstva.
  • 01:29:39 Zefektivnění produkce
    průmyslového vyrábění potravin
  • 01:29:43 lze docílit jenom modernějšími
    a výkonnějšími stroji.
  • 01:29:47 Jedním z mnoha kandidátů
  • 01:29:49 na Zlatou Salimu je tahle
    automatická třídící linka.
  • 01:30:00 Tradice salonů založená
    v roce 1974 potvrzuje,
  • 01:30:03 že jeho expozice jsou
    skutečnou přehlídkou světové
  • 01:30:07 produkce potravin,
    zemědělských výrobků
  • 01:30:10 a potravinářské technologie.
  • 01:30:14 Potravinářské výrobky
    a technologická zařízení
  • 01:30:17 zde předvedlo celkem 708 výrobců,
    firem a společností.
  • 01:30:23 Československé organizace
    zahraničního obchodu
  • 01:30:26 zde uzavřely se svými
    zahraničními partnery
  • 01:30:28 obchody za 2 miliardy
    československých korun.
  • 01:30:33 Během trvání salonu Salima 77
    byly také pořádány odborné
  • 01:30:37 semináře, sympozia
    a konference s nejrůznějších oborů
  • 01:30:40 zemědělskopotravinářského odvětví.
  • 01:32:02 Hodnotitelská komise,
    která posuzuje kvalitu
  • 01:32:04 vystavovaného zboží
    má svá přísná kritéria.
  • 01:32:08 Chuť, kalorická a výživná
    hodnota, vzhledová úprava,
  • 01:32:12 ale také jejich cenová relace.
  • 01:32:15 Z toho se vychází při vyhodnocování
    soutěže o Zlatou Salimu 77.
  • 01:32:28 Velký zájem vzbudila
    u návštěvníků salonu
  • 01:32:31 potravinářská samoobsluha
    v pavilonu "G?.
  • 01:32:34 Kde bylo možné nakoupit
    kromě jiných druhů zboží
  • 01:32:37 také množství potravinářských
    novinek, které se dosud
  • 01:32:40 v Československu neprodávaly.
  • 01:32:44 V závěru úspěšného
    potravinářského salonu
  • 01:32:47 rozdělila odborná komise
    nejlepším výrobkům
  • 01:32:49 tradiční nejvyšší ocenění.
    Zlatou Salimu 77.
  • 01:33:06 Taková byla Salima roku 1997.
  • 01:33:11 Ta příští
    se uskuteční opět v Brně
  • 01:33:13 jako mezinárodní potravinářský
    veletrh od 15. do 22.února 1978.
  • 01:33:46 To výstaviště bylo
    spojení se světem.
  • 01:33:48 To byla taková enkláva,
    kdy se těžko dalo cestovat,
  • 01:33:52 nebo prakticky nedalo cestovat
    a kdy se těžko dalo obchodovat.
  • 01:33:56 A my jsme měli jakousi výsadu,
    že mezinárodní veletrhy
  • 01:34:00 se tady mohly dělat
    už od těch padesátých let.
  • 01:34:04 Byla založena ta tradice a díky
    tomu jsem dnes tam, kde jsme.
  • 01:34:07 Ty haly byly důležitý aspekt
    a ta výstavba po tom roce 1928.
  • 01:34:12 Ale ten život do těch hal
    se dostal teprve tou náplní,
  • 01:34:16 těmi mezinárodními veletrhy.
  • 01:34:19 A s tím se potom
    začaly stavět další pavilony.
  • 01:34:22 Takže když se začalo
    v roce 1928 pavilonem A,
  • 01:34:25 tak se potom v těch dalších
    letech pokračovalo v té abecedě
  • 01:34:29 a postavil se i ten
    slavný pavilon Z.
  • 01:34:55 10.mezinárodní veletrh
    spotřebního zboží se konal
  • 01:34:59 v Brně na jaře roku 1979.
  • 01:35:01 Navštívilo jej více
    než 100 000 lidí a z toho
  • 01:35:04 50 000 odborníků československého
    spotřebního průmyslu.
  • 01:35:08 Na prvním veletrhu v roce 1970
    bylo jen 20 000 odborníků.
  • 01:35:13 Veletrhu se tentokrát zúčastnilo
    782 vystavovatelů z 25 zemí.
  • 01:35:19 Vystavovali na více než
    43 000 čtverečních metrech
  • 01:35:23 V roce 1970 to bylo
    jen 33 000 metrů
  • 01:35:27 a vystavovatelů bylo
    téměř o polovinu méně.
  • 01:35:31 Tehdy byly uzavřeny veletržní
    obchody za 1,5 miliardy korun.
  • 01:35:36 Kdežto na 10.mezinárodním
    veletrhu spotřebního zboží
  • 01:35:40 už za celé 3 miliardy korun.
  • 01:35:42 A jak ten jubilejní
    veletrh vypadal?
  • 01:35:45 Podívejte se s námi.
  • 01:47:24 U nás na výstavišti byli lidé
    pyšní na to, co tady dělali.
  • 01:47:27 Protože tehdy museli
    nahrazovat nedostatky
  • 01:47:29 jak v organizaci nebo materiálu
    nadšením a svým umem.
  • 01:47:33 A spousta lidí tady také
    získala ostruhy a díky tomu
  • 01:47:37 se také výstavnictví v Brně dostalo
    na mezinárodně srovnatelnou úroveň.
  • 01:47:41 Naši lidé potom jezdili zajišťovat
    a stavět veletrhy do zahraničí
  • 01:47:45 a sbírali body a vozili
  • 01:47:47 z celého světa diplomy a metály
    za to, co umíme.
  • 01:47:51 Když bychom dnes měli mluvit
    o veletržním průmyslu,
  • 01:47:54 protože veletrh má tu specifiku,
    že musí sem přijet vystavovatelé,
  • 01:47:59 musí se tady potkat
    se svými obchodními partnery,
  • 01:48:03 tzn. s návštěvníky. A to
    generuje finance pro ten region.
  • 01:48:07 Pro restaurace, pro hotely.
  • 01:48:09 A v podstatě z těch mezinárodních
    studií i z těch našich analýz
  • 01:48:13 je zřejmé, že každá koruna,
    kterou veletržní správa vydělá,
  • 01:48:17 je investovaná těmi vystavovateli
    a návštěvníky nejméně 3x až 5x
  • 01:48:21 do toho regionu, nebo toho města.
  • 01:48:23 Takže každé město,
    které má veletrhy si je pěstuje.
  • 01:48:26 A pochopitelně tam,
    kde jsou mezinárodní veletrhy,
  • 01:48:29 tak spolu s tím se exportuje
    do světa to město i ten region.
  • 01:48:33 Takže za rok k nám přijede
    řádově milion návštěvníků,
  • 01:48:36 z toho víc jak 100 000 přijede
    ze zahraničí a to jsou ti,
  • 01:48:40 kteří šíří buďto dobré jméno toho
    města v zahraničí, nebo také ne.
  • 01:49:43 V týdnu od 15.- 20.dubna 1989
  • 01:49:46 se v Brně konal jubilejní
    20.veletrh spotřebního zboží,
  • 01:49:51 kterého se zúčastnilo
    760 vystavovatelů z 38 zemí světa.
  • 01:50:17 Z 42 000 čtverečních metrů
    pronajaté výstavní plochy
  • 01:50:21 připadala největší část
    na Československo, NDR,
  • 01:50:24 Sovětský svaz, Jugoslávii,
    Rakousko a SRN.
  • 01:50:37 Součástí veletrhu byl
    i 17. ročník mezinárodní přehlídky
  • 01:50:41 módní tvorby Intermóda 89-90.
  • 01:51:37 Vystavovatelům byl poprvé
    k dispozici rekonstruovaný
  • 01:51:40 pavilon B a elektronický
    informační systém ELIS.
  • 01:51:55 20. mezinárodní veletrh
    spotřebního zboží navštívilo
  • 01:51:58 116 000 návštěvníků
    z Československa i ze zahraničí.
  • 01:53:06 Československé podniky
    uzavřely na veletrhu se svými
  • 01:53:10 zahraničními partnery obchody
    za více než 2 miliardy korun.
  • 01:53:14 Další kontrakty v hodnotě
  • 01:53:15 500 miliónů
    korun byly rozpracovány.
  • 01:55:22 Doprovodný program veletrhu
    tvořilo 26 sympózií, konferencí
  • 01:55:26 a dalších akcí, kterých
    se zúčastnilo 1200 osob.
  • 01:55:43 Příští 21.mezinárodní veletrh
    spotřebního zboží Brno
  • 01:55:47 se uskuteční od 7.-12. dubna 1990.
    Přijeďte i vy!
  • 01:56:05 Víte, ona je to taková
    trošku kultovní záležitost.
  • 01:56:09 Brňané vždycky tíhli k veletrhu
  • 01:56:11 jako k takové věci osobní prestiže,
    brněnské prestiže.
  • 01:56:17 Možná trošku i takového toho
    brňáctví, když to řeknu škaredě.
  • 01:56:24 Ale pravda je, že to nadšení
    pro ten veletrh tady vždycky bylo.
  • 01:56:30 Jednak za toho minula,
    kdy to byl vlastně jediný
  • 01:56:35 kontakt se západem,
    když tady ty děcka chodily
  • 01:56:38 a sháněly odznáčky a tužky,
  • 01:56:41 ale viděly také poslední
    modely automobilů.
  • 01:56:44 Viděly poslední modely motocyklů
  • 01:56:47 a vůbec všech strojů,
    ale i také oblečení.
  • 01:56:51 A Brňané byli hrdí na to,
    že je tady ten veletrh.
  • 01:56:57 Taky když byl veletrh v krizové
    chvíli, tak vždycky se ukázalo,
  • 01:57:03 že to Brno ho dokáže zachránit.
    Původně bylo rozhodnuto,
  • 01:57:08 že tady bude dvouletkové sídliště,
    což samozřejmě bylo nešťastné.
  • 01:57:13 Protože to je mlžné údolí, inverzní
    a bydlení tu není to nejvhodnější.
  • 01:57:19 No tak se to výstaviště
    dalo dohromady, zrekonstruovalo.
  • 01:57:24 Když vyhořelo Áčko dvakrát,
    to si vzpomínám,
  • 01:57:30 že to bylo takové nadšení,
    že vedení podniku telefonovali
  • 01:57:35 ředitelé podniků,kolik potřebují
    lidí, aby se to dalo do pořádku.
  • 01:57:40 Jeden den před zahájením
    veletrh vyhořel,to Áčko,
  • 01:57:45 a druhý den nikdo nepoznal,
    že všechna okna byla vysklená,
  • 01:57:51 popraskaná, všechno přes noc se
    znovu zasklilo a znovu vymalovalo.
  • 01:58:00 A všechny expozice
    se znovu nachystaly.
  • 01:58:03 Já jsem tehdy dělal
    pro Turka expozici,
  • 01:58:06 a on říká : to žádný národ
    na světě nedokáže,
  • 01:58:09 aby přes noc dal
    vyhořelou stavbu dohromady.
  • 01:58:13 Skryté titulky
    Martina Vrbská
  • 01:58:14 .

Související