Příběhy domů - Palác Lucerna
- 00:00:28 Palác Lucerna vznikl tak,
-
00:00:30
že pan architekt a stavitel
Václav Havel -
00:00:33
chtěl v centru Prahy postavit
polyfunkční dům tak, - 00:00:37 jak to viděl ve Vídni, v Paříži,
-
00:00:39
v řadě velkoměst,
kde se stavěly domy, -
00:00:41
které spojovaly několik
důležitých funkcí, -
00:00:44
a které byly také průchozí,
byl tam systém pasáží. - 00:00:49 A tak vlastně vznikla idea Lucerny.
- 00:00:51 Ten název údajně vznikl tak,
-
00:00:53
že když viděla jeho manželka plány,
tak říkala: -
00:00:56
"Ono to vypadá jako lucerna,
ta fasáda do Vodičkovy ulice?, - 00:01:00 a na tom skutečně něco je.
-
00:01:02
Název byl krátký,
snadno zapamatovatelný, -
00:01:05
a také dům se stal vlastně
symbolem té doby. -
00:01:08
Projekt vznikal postupně
od roku 1907, -
00:01:11
první etapa byla dokončena
před 1. světovou válkou, -
00:01:14
a potom hned po jejím skončení
následovala druhá etapa, -
00:01:18
to byla ta část domu
do Štěpánské ulice. -
00:01:22
Trošku se to lišilo
i architektonicky, -
00:01:25
zatímco ta první, starší
fasáda do Vodičkovy ulice -
00:01:28
byla ve stylu architektonické
moderny, -
00:01:30
tak ta druhá fasáda do Štěpánské,
byla v duchu maurského stylu. - 00:01:37 Vznikl tady palác zcela mimořádný
-
00:01:39
právě tím spojením nejrůznějších
funkcí. -
00:01:41
Tady bylo také exkluzívní bydlení,
byly tady také kanceláře, - 00:01:45 čili vznikl polyfunkční dům typu,
-
00:01:48
který potom byl hojně napodobován
v centru Prahy. -
00:01:54
Zajímavým prostorem byl
takzvaný Mramorový sál, -
00:01:56
kde byly stěny dekorovány
umělým mramorem, - 00:02:00 v té době to bylo něco,
-
00:02:02
co patřilo k takovým typickým
ukázkám české architektury -
00:02:05
a v tomto smyslu to byla
naprosto dokonalá práce. -
00:02:13
Pasáž plná obchodů, restaurací
a kaváren, -
00:02:16
velice velkoryse koncipovaná
na výšku dvou pater, -
00:02:19
dokonce takzvaná
"žaponská čajovna?. -
00:02:42
Největší úžas ve své době
vzbuzoval Velký sál, - 00:02:46 na jehož konstrukci se podílel
-
00:02:48
vynikající odborník
na betonové konstrukce - 00:02:51 profesor Stanislav Bechyně.
- 00:02:54 Byly tady plesy, bály, konference,
-
00:02:57
dokonce se hovořilo o tom,
že tady bude kluziště a podobně, - 00:03:02 natočila se tady celá řada filmů.
-
00:03:05
Byl to prostor impozantní na svou
dobu a velice obdivovaný. -
00:03:17
Proběhla v něm také celá řada
významných událostí, -
00:03:20
které jsou spojeny s celými
dějinami Československé republiky. -
00:03:36
Lucerna, to byl ten nejelegantnější
bál tady vůbec, - 00:03:40 nejenom v Praze, ale v Čechách.
-
00:03:42
To byla klasa.
To byla úroveň neskutečná. -
00:03:45
Já jsem tady nikde nic takového
po válce už neviděl. - 00:03:49 Já jsem si jako mladej kluk
-
00:03:50
vždycky za dvě hodiny,
co jsem tady seděl, -
00:03:54
dal dvě grenadiny,
které stály třicet osm korun, -
00:03:56
tak jsem tam nechal čtyřicet korun,
a zase jsem šel. -
00:04:00
A opatrně jsem to pil,
aby mi to vydrželo. - 00:04:03 Ale to bylo opravu takové...
-
00:04:05
kdo sem přišel, tak byl i za té
války každý dobře oblečený. - 00:04:16 Rekonstrukce baru -
-
00:04:17
to byla geniální záležitost
Miloše Havla, -
00:04:20
když dostal po čase nápad,
že by to měli změnit, -
00:04:23
tak pozval ty stálé,
takové dobré hosty, - 00:04:26 aby celý ten bar rozflákali.
-
00:04:29
No a za nějaký měsíc, za dva,
tam byl úplně fungl nový bar, -
00:04:33
a jednou měl takový opravdu
geniální nápad, -
00:04:36
kdy hned od vchodu byla skluzavka,
po které jezdily dolů mladé dámy. -
00:04:43
No a u baru dole byl přímo
příjezd k tomu baru, -
00:04:45
a tam sedávali zase ti pánové,
kteří byli dobrými hosty. -
00:04:49
Tak to bylo velice pro ně zábavné
a asi dobrá podívaná. - 00:05:01 Koncerty jsem tady zažil za války,
-
00:05:03
a sice v roce 1943 jsem tady byl
poprvé, -
00:05:07
to tady byl velký orchestr
R.A. Dvorského, -
00:05:11
potom jsem tady byl jednou
na koncertu -
00:05:13
Das Deutsche Tanzen Unterhalten
Orchester, -
00:05:16
což byli ti nejlepší hudebníci
z Německa, -
00:05:18
kteří natáčeli pro německý
rozhlas tady v Praze. -
00:05:24
Velké plesy - to mi říkali
Lída Baarová s Milošem Havlem, -
00:05:28
že to bylo prostě
něco nezapomenutelného. -
00:05:46
Nacházíme se v jednom z prvních
pražských kin. -
00:05:49
Jeho stavba začala
někdy kolem roku 1907. - 00:05:55 Mlčel jsem příliš dlouho, viďte.
- 00:05:57 Přemýšlel jsem.
- 00:05:58 Přemýšlel jsem o tom,
-
00:06:00
že když si člověk něco usilovně
a soustředěně přeje -
00:06:03
a vloží do toho celou sílu
své vůle, - 00:06:05 že se mu to nakonec splní.
- 00:06:08 Po smrti staré paní Havlové,
-
00:06:10
tedy babičky našeho bývalého
prezidenta pana Václava Havla, -
00:06:14
se museli její synové Miloš
a Václav domluvit na tom, - 00:06:18 aby zvládali tento složitý provoz
-
00:06:23
a vůbec složitý provoz
svého podnikání, - 00:06:25 tak si museli rozdělit činnosti.
-
00:06:27
Miloš si vzal na starosti
filmovou práci ve společnosti AB, - 00:06:33 to znamená ve Vinohradském atelieru
-
00:06:36
a filmařské a filmové aktivity
tady v Lucerně. -
00:06:43
A Václav Havel zase se zabýval
tou stavební činností - 00:06:47 a stavebním podnikatelstvím.
-
00:06:50
Odehrávaly se tady významné
události. - 00:06:52 Na první premiéru Lucernafilmu
-
00:06:55
přišel třeba spisovatel
Alois Jirásek, -
00:06:57
který v té době měl premiéru
své hry Lucerna, -
00:07:00
což souviselo právě
s tímto symbolem. -
00:07:05
Aby ti Havlové to vůbec
mohli postavit, -
00:07:06
tento úchvatný palác,
toto kulturní centrum, -
00:07:10
tak museli pro to něco
dělat ekonomicky. - 00:07:13 A jak to jinak udělat?
-
00:07:15
Museli si vytvořit řadu
postranních aktivit, -
00:07:20
které potom směřovaly
k tomu hlavnímu: -
00:07:22
Postavit palác,
vytvořit dokonalé kino -
00:07:26
a hrát tady věci pro pobavení
a poučení pražského obecenstva. -
00:07:32
Velice obdivovaný interiér
byl interiér kina, -
00:07:34
který byl ve stylu takového
takzvaného "třetího rokoka? - 00:07:38 a potom přilehlá kavárna,
-
00:07:41
odkud byl překrásný výhled
do pasáže, -
00:07:44
kde jste si mohli dát kafe
a dívat se, - 00:07:46 jak dole proudí čilý ruch.
-
00:07:51
Kolem poloviny prosince
zde byla uskutečněna -
00:07:54
slavná premiéra prvního zvukového
filmu Loď komediantů. - 00:08:00 Byl to americký film
-
00:08:01
a lidi byli úplně nadšení
celým tím zařízením -
00:08:04
a tou krásou toho sálu tady,
patřičnou výzdobou ve foyeru, -
00:08:12
byly tam nainstalovány
různé kostýmy, - 00:08:15 zmenšený model Lodi komediantů.
-
00:08:19
Bylo tady 48 premiér Lucernafilmu
mezi rokem 1937 až 1945, - 00:08:27 všechny ty slavné válečné filmy
-
00:08:30
režiséra Otakara Vávry,
Františka Čápa, - 00:08:34 tak ty se odehrávaly tady.
-
00:08:37
I velký popremiérový sedánek
filmu Tanečnice, - 00:08:40 filmové plesy se tady odehrávaly,
-
00:08:43
s tím, že napřed se tady
odehrálo kino, - 00:08:47 pak se šlo do Velkého sálu,
-
00:08:50
kde se pokračovalo v takové
důstojné oslavě - 00:08:52 toho výrobního štábu.
-
00:08:57
Teď už si vzpomínám.
Tam za těmi třemi okny... -
00:09:02
Adina Mandlová tady zpívala
dole v tom restaurantu Kabaret, -
00:09:05
tak zpívala svůj fantastický
kuplet, -
00:09:09
který měla úžasným způsobem
nastudovaný - 00:09:11 s orchestrem R.A.Dvorského,
-
00:09:14
který se jmenoval
Kupte si mé fialky. -
00:09:19
Možná, že celý lidský život
je jen sen. -
00:09:25
Dole byly vynikající restaurace
se skvělou kuchyní, -
00:09:28
kterou jeden čas řídil také
filmový herec Theodor Pištěk. -
00:09:34
Ve 30. letech potom tady vytvořil
známý bar U černého koníčka - 00:09:39 architekt Vladimír Grégr.
-
00:09:58
Začínala jsem tady v 19 letech
jako frekventantka tanečních, -
00:10:02
později jako partnerka
Otakara Landy, - 00:10:04 který v té době tady působil.
-
00:10:06
Před ním v tomto sále působili
manželé Červinkovi, - 00:10:10 pak tady působil ještě pan Florián
-
00:10:13
a potom při výběru asi v r. 1965
jsem převzala taneční školu já. -
00:10:21
Rozdíl mezi těmi dětmi za totality
a dneska je velký, -
00:10:26
protože tenkrát ony neměly
tolik možností vyžití, -
00:10:28
měly pouze možnost dělat
nějaký sport, - 00:10:31 a sotva do toho trošku vnikly,
-
00:10:33
už je hnali,
aby to dělaly vrcholově, -
00:10:35
takže ta masovost se projevila,
co se týká pohybu, - 00:10:38 pouze při spartakiádách.
- 00:10:40 Pak to usnulo a nebylo nic.
-
00:10:44
V těch 50. letech sál byl
doslova nabitý. -
00:10:46
Tady bylo 90 dívek a 140 chlapců
za Otakara Landy, - 00:10:50 a prostě to byla masovka.
- 00:10:52 Ta atmosféra byla taková upjatější.
-
00:10:54
Ty děti nic jiného neměly
a byla to pro ně povinnost, -
00:10:56
takže ony se trošku chovaly
volněji, -
00:10:59
ale pořád tam byla vidět
taková ta školská drezúra, - 00:11:01 nebyly uvolněné.
-
00:11:03
Dneska i když s nima někdy
máme debatu, -
00:11:04
že se mě zeptají do mikrofonu
na určitou věc, -
00:11:07
a já jim tedy odpovím,
nebo je odkážu po hodině, -
00:11:09
ale jsou bezprostřední a je vidět,
že i když to někdy skrývají, - 00:11:14 že je to zajímá, to co jim říkám.
-
00:11:31
Byly tady koncerty slavných
osobností, - 00:11:33 připomínám například
-
00:11:34
ten slavný koncert
Louise Armstronga a mnoha dalších. -
00:12:30
Současný stav Lucerny je přiměřený
situaci. - 00:12:35 Po sto letech od stavby
-
00:12:37
už by si zasloužila nějakou
pořádnou renovaci, -
00:12:39
přehodnocení, co je nakolik
důležité historicky, - 00:12:46 aby se to zachovalo,
-
00:12:47
myslím spíše z té technické
stránky, jako pater-noster. - 00:12:52 Samozřejmě sály, výzdoba,
-
00:12:53
to všechno je památkově chráněné
a je to krásné, - 00:12:59 a proto sem i mimo jiné lidé chodí.
-
00:13:02
Ale z té technické výbavy,
z té infrastruktury, -
00:13:04
ty věci jsou skoro už dávno
za horizontem. -
00:13:09
Ty je třeba opravdu vyměnit,
nahradit moderními věcmi. -
00:13:15
Ty plány s Lucernou jsem formovala
někdy v letech 1993-1994, -
00:13:21
kdy jsme vyzvali, nebo chtěli
vyzvat investory, -
00:13:26
aby se přišli podílet
na obnově Lucerny. - 00:13:31 Bohužel z toho sešlo,
-
00:13:34
protože právníci tehdejšího
mého spoluvlastníka Václava Havla - 00:13:39 na to měli jiný názor,
-
00:13:42
takže plány s obnovou Lucerny
se zatím nerealizovaly. -
00:13:49
Zásadně co by podle těch plánů
mělo být nové je, -
00:13:54
že by veřejnosti byly zpřístupněné
terasy, -
00:13:58
kde by měla být krásná
a velmi kvalitní restaurace - 00:14:01 s výhledem na Prahu,
-
00:14:03
a jinak Lucerna v zásadě
by měla být taková, jaká je. -
00:14:10
Už dnes je Lucerna historická
památka, -
00:14:12
takže i když počítáme s tím,
že to budou nové technologie, -
00:14:17
tak máme samozřejmě už novou
kotelnu, - 00:14:20 dálkově ovládanou, plynovou,
- 00:14:23 máme nový transformátor,
-
00:14:25
v celé budově, v sálech,
jsou opravená sociální zázemí, - 00:14:30 která už odpovídají standardu.
- 00:14:33 Před pár dny jsme dokončili
-
00:14:35
novou vzduchotechniku kina
a v kavárně kina, - 00:14:40 kino je interiérem opravené
-
00:14:43
a v nejbližší době budeme vyměňovat
nová sedadla, -
00:14:47
takže takovéto částečné úpravy
děláme. -
00:14:50
Nedávno se otevřela nová restaurace
s názvem Radio Lucerna. -
00:14:55
Po novém roce hned otevřeme
další restauraci, -
00:14:58
jejíž jméno vám ještě neprozradím,
bude to překvapení. -
00:15:02
Lucerna má obrovskou tradici,
je dobře zakořeněná, -
00:15:06
z toho plyne,
že má velmi dobrou výdrž. -
00:15:09
Já říkám,
že má ještě i anděla strážného. -
00:16:15
Skryté titulky: Vlasta Malíková
Česká televize 2008