iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 12. 2008
13:30 na ČT2

1 2 3 4 5

193 hlasů
35870
zhlédnutí

Po stopách starých rabínů

Putování po významných izraelských lokalitách, spojených s počátky rabínského judaismu

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Po stopách starých rabínů

  • 00:00:14 Ulice starého Jeruzalémského
    města jsou prakticky
  • 00:00:17 po celý rok plné turistů.
    Většina z nich sem přichází,
  • 00:00:20 aby hledali stopy
    po Ježíši Nazaretském,
  • 00:00:23 který sem před 2000 lety z Galileje
    přišel hlásat své evangelium.
  • 00:00:30 Ježíš po ulicích tohoto
    města chodil, kázal zde
  • 00:00:33 a polemizoval s rabíny o tom, jak
    správně vykládat židovské zákony.
  • 00:00:38 I jeho samého někdy
    v evangeliích nazývali "rabí?.
  • 00:00:41 Kdo vlastně byli rabíni,
    kteří žili na prahu křesťanské éry?
  • 00:00:45 Vydejme se nyní po stopách
    starých rabínů po Svaté zemi i my.
  • 00:00:52 Doba před 2000 lety,
    kterou připomíná model tehdejšího
  • 00:00:55 Jeruzaléma byla pro židovství
    dobou náboženského kvasu.
  • 00:01:00 Vyrojilo se velké množství
    nových názorů a směrů.
  • 00:01:04 Tou nejbohatší a nejvýše postavenou
    skupinou byli saduceové.
  • 00:01:09 Bohatí Židé, kteří měli blízko
    k okupační římské politické moci.
  • 00:01:13 Ale hlavně k jeruzalémskému Chrámu
    a k rodinám kněží,
  • 00:01:17 vykonávajících obětní obřady.
  • 00:01:22 Známí jsou rovněž zélóti.
  • 00:01:24 Bojovní horlivci,
    kteří chtěli Řím porazit vojensky.
  • 00:01:28 A také sekta zbožných esejců,
    kteří si vybudovali sídlo
  • 00:01:31 v jeskyních judjské pouště,
    daleko od zkaženosti
  • 00:01:34 obyčejných smrtelníků,
    aby tam očekávali příchod Mesiáše.
  • 00:01:49 Pravými představiteli lidové
    zbožnosti byli před 2000 lety
  • 00:01:52 zákoníci a farizeové.
    Toto označení neznamená pokrytci,
  • 00:01:55 jak se dnes mnozí domnívají.
    Naopak cosi, jako "oddělení?.
  • 00:02:00 Tedy ti, co se od ostatních
    odličují oddaností Bohu a zákonu.
  • 00:02:07 Jako výrazná společenská síla
    se začínají objevovat v posledních
  • 00:02:11 staletích před přelomem letopočtu.
  • 00:02:14 Většinou pocházeli
    z prostých vrstev.
  • 00:02:16 Velice často jako řemeslníci,
    farmáři, nebo obchodníci.
  • 00:02:21 Nestranili se prostého lidu
    jako saduceové.
  • 00:02:24 Ani obyčejných hříšníků,
    jako esejci.
  • 00:02:30 Sami sebe považovali především
    za milovníky a znalce Tóry.
  • 00:02:34 Tedy Božího zákona obsaženého
    v pěti knihách Mojžíšových
  • 00:02:38 a ústní tradici, která se
    kolem nich vytvořila.
  • 00:02:41 Studium zákona nebylo jejich
    povoláním, ale posláním.
  • 00:02:45 Často byli oslovováni
    titulem učitel, rabi.
  • 00:02:49 Po roce 70 se ujímá název rabíni.
  • 00:02:53 Chtěli, aby všichni židé
    zákon ctili a studovali.
  • 00:02:57 Nejen slepě plnili,
    co jim kněží řeknou.
  • 00:03:03 Význam těchto učitelů vzrostl poté,
    co v letech 66 až 70 po Kristu
  • 00:03:08 Židé opět povstali proti Římu.
  • 00:03:11 I toto povstání bylo rozprášeno
    a jeruzalémský Chrám v r.70 zbořen.
  • 00:03:17 Zůstala po něm jen Západní zeď,
  • 00:03:19 které se někdy nesprávně říká
    Zeď nářků.
  • 00:03:28 Zničením chrámu
    se pro Židy mnohé změnilo.
  • 00:03:32 Kněžská rodina Levitů ztratila
    svůj hospodářský i politický
  • 00:03:36 základ a začala se vytrácet.
  • 00:03:38 Rovněž zéloti a esejci
    odešli do propadliště dějin.
  • 00:03:43 Na druhou stranu již zmiňovaní
    rabíni začali nabývat na významu.
  • 00:03:48 Protože se stali znalci
    a nositeli židovské tradice.
  • 00:03:52 Náboženský život Židů se přesunul
    do synagog, tedy modliteben,
  • 00:03:57 které se rozšířili jednak
    po celé izraelské zemi,
  • 00:04:00 ale i v zemích okolních.
  • 00:04:06 Když byl jeruzalémský chrám
    rozvrácen a tamější židé
  • 00:04:09 povražděni a vyhnáni,
    odešli učenci nejdříve sem,
  • 00:04:12 do města Javne.
    V tomto městě, které je známé
  • 00:04:16 také pod názvem Jamnie,
    obnovili Sanhedrín.
  • 00:04:20 Tedy náboženskou radu,
    které předsedal
  • 00:04:22 rabi Jochanan ben Zakai.
  • 00:04:25 Toto nevelké a do té doby
    nevýznamné město
  • 00:04:28 se tak na čas stalo
    centrem židovské učenosti.
  • 00:04:31 Právě tady byl sestaven kánon
    Bible, který v prakticky stejné
  • 00:04:35 podobě přijali i první křesťané
  • 00:04:39 Ze školy, která se v průběhu
    času přesouvala do dalších
  • 00:04:42 izraelských měst, se v Javne
    do dnešní doby nezachovalo nic.
  • 00:04:46 Dávné rabíny tu připomíná
    jen hrob rabi Gamliela,
  • 00:04:51 známého i z Nového zákona.
    Jen tradice říká, že se učenci
  • 00:04:55 kdysi scházeli v domku
    na vinici nedaleko holubníku.
  • 00:04:59 Mnozí ale říkají, že název
    "vinice? či "holubník?
  • 00:05:03 byly míněny obrazně,
    protože komunita v Javne
  • 00:05:06 se scházela ve velmi
    stísněných prostorách.
  • 00:05:12 V okolí Javne jsme žádnou vinici
    nepotkali, až daleko na severu,
  • 00:05:16 na Golanských výšinách.
  • 00:05:18 I tam jsme ale vzpomněli
    Jochanana ben Zakaje,
  • 00:05:21 jehož škola byla pro další vývoj
    rabínského židovství tak významná.
  • 00:05:31 Učenci v Javne si totiž
    byli velmi dobře vědomi krize,
  • 00:05:34 do které byla po zboření Chrámu
    vržena jejich víra.
  • 00:05:38 Do té doby soustředěná
    na rituál obětování v Jeruzalémě.
  • 00:05:42 Vždyť prostřednictvím obětí
    v Chrámu se Izrael očišťoval
  • 00:05:46 od hříchů a obětoval tu
    také smírčí oběti za celý svět.
  • 00:05:51 Za všechny nevědomé národy světa.
  • 00:06:00 Rabíni se rozhodli k velké inovaci.
  • 00:06:03 Napříště bude základem židovství
    místo obětování modlitba.
  • 00:06:07 Rabi Abaku například prohlásil:
  • 00:06:10 "co nahradí,Hospodine, býčky,
    které jsme Ti, Hospodine přiváděli?
  • 00:06:14 Naše rty!?
  • 00:06:16 Liturgie často byla inspirována
    přinášením obětin v Jeruzalémě.
  • 00:06:20 Což později částečně ovlivnilo
    i liturgii křesťanskou.
  • 00:06:25 Synagogy na celém světě
    se staly místem,
  • 00:06:28 kde nad shromážděním mužů
    se vznášela Boží přítomnost.
  • 00:06:32 Zechina, která opustila
    své místo na Chrámové hoře.
  • 00:06:40 ZPĚV
  • 00:06:50 Tlak Říma, kulturní,
    politický a náboženský neustával
  • 00:06:54 ani po potlačení povstání
    a zničení Jeruzaléma v roce 70.
  • 00:06:59 Tak už po pár desetiletích
    židé znovu povstali,
  • 00:07:03 aby se postavili drtivé
    římské přesile v povstání,
  • 00:07:07 které skončilo v roce 135.
    Bylo sice lépe organizované,
  • 00:07:12 vedl ho Šimon bar Kochba,
    ale skončilo opět další
  • 00:07:16 katastrofou národní i náboženskou.
  • 00:07:20 Na hlavy mnoha předních učenců
    dopadly kruté římské represe.
  • 00:07:24 Například rabi Akiva,
    tehdejší vůdce Sanhedrinu,
  • 00:07:27 byl Římany umučen sedřením kůže
    z těla pomocí železných kartáčů.
  • 00:07:33 K jeho hrobu v Tiberias
    se Židé dodnes přicházejí modlit.
  • 00:07:40 Období po druhé velké porážce
    bylo jedním z nejtěžších
  • 00:07:43 okamžiků židovských dějin.
  • 00:07:46 Mezi rabíny se ale našlo
    dost duchapřítomných mužů.
  • 00:07:49 Udělali smutné,
    ale realistické rozhodnutí.
  • 00:07:53 Uvědomili si totiž,
    že s fyzickou existencí rabínů
  • 00:07:57 jako znalců a vykladatelů tradice
  • 00:07:59 je ohrožena i sama existence
    židovství, jako takového.
  • 00:08:04 Rozhodli se proto, že sepíší
    veškeré zásady svého náboženství.
  • 00:08:09 Své názory na právo, morálku
    a další skutečnosti tak,
  • 00:08:13 aby bylo možné tradici
    předávat dále šířit i bez nich.
  • 00:08:19 Tak začala vznikat Mišna,
    soubor náboženských předpisů
  • 00:08:24 i občanských zákonů, který
    kolem roku 200 našeho letopočtu
  • 00:08:27 upravil do definitivní podoby
    Jehuda Ha-Nasi, Juda Kníže.
  • 00:08:33 Tento významný rabín
    byl pohřben tady,
  • 00:08:36 v rozsáhlém jeskynním
    pohřebišti v Bejt Šearím.
  • 00:08:41 K Mišně postupně přibývaly
    další vysvětlující komentáře.
  • 00:08:45 Až nakonec vznikla kniha,
    které se začalo říkat Talmud.
  • 00:08:49 Dnes zabírá desítky silných svazků.
  • 00:08:52 Jen jejich prosté přečtení
    trvá celá léta.
  • 00:08:56 Talmud obsahuje to,
    co židé nazývají ÚSTNÍ Tórou.
  • 00:09:00 Tedy tradici, která se
    během staletí nahromadila
  • 00:09:03 kolem pěti knih Mojžíšových.
    Těm se říká PSANÁ Tóra.
  • 00:09:08 Talmud je vlastně obrovským návodem
    na to, jak chápat Starý zákon.
  • 00:09:20 Talmud je zcela unikátním
    fenoménem v duchovních dějinách.
  • 00:09:25 Nepředstavuje zákony,
    ale debaty o nich.
  • 00:09:28 Nepředkládá pravdu,
    ale spory o pravdě.
  • 00:09:33 Talmud obsahuje nejrůznější,
    tvrzení, někdy i protichůdná,
  • 00:09:37 jednotlivých rabínů,
  • 00:09:39 teří žili v různých dobách
    na různých místech.
  • 00:09:42 A komentáře k nim,
    které přinášejí ještě další
  • 00:09:46 pohledy na daný problém.
  • 00:09:49 Jedná se o naprosto jedinečný
    a dialogický způsob myšlení.
  • 00:09:53 Místo toho, abychom se dozvídali,
    jaká je pravda a v co máme věřit,
  • 00:09:57 dozvídáme se pouze to,
    jak naši předchůdci přemýšleli
  • 00:10:00 a jak ke svým názorům došli.
    A teprve na základě vlastního
  • 00:10:04 studia a svého vlastního úsudku
    si tvoříme svůj názor.
  • 00:10:08 O tom, jak se bude
    ten který zákon vykládat,
  • 00:10:11 se někdy mezi rabíny hlasovalo.
    Zaznamenány ale byly i ty názory,
  • 00:10:16 které byly menšinové
    a nezískaly podporu.
  • 00:10:21 To dalo židovství neobyčejnou
    pružnost a schopnost reagovat
  • 00:10:24 na nové problémy, jako byly
    nové vynálezy či nové prostředí,
  • 00:10:28 do kterého se židé dostávali.
  • 00:10:32 Rabíni věřili,
    že zachovávají tradici,
  • 00:10:35 ale přitom vytvářeli novou kulturu.
  • 00:10:37 Kulturu, která stála
    na úctě k učenosti.
  • 00:10:41 Být vzdělaný ve věcech Tóry
    znamenalo víc, než cokoli jiného.
  • 00:10:45 Víc, než být bohatý,
    mocný nebo krásný.
  • 00:10:53 HUDBA
  • 00:11:11 Rabínská kultura byla pěstována
    a předávána jednak v synagogách,
  • 00:11:15 které se (jak jsme slyšeli)
    staly centrem náboženského
  • 00:11:19 života židů místo zbořeného Chrámu,
    jednak ve školách zvaných ješivy.
  • 00:11:25 Jak synagogy,
    tak ješivu jsme navštívili
  • 00:11:28 v pozoruhodném městě Cfat.
  • 00:11:33 Rabi Jose ben Kisma
    jednou vyprávěl příběh,
  • 00:11:36 že jednou potkal na cestě muže,
  • 00:11:38 který mu nabídl
    tisíckrát tisíc zlatých,
  • 00:11:40 jestli se přestěhuje do jejich
    města. Rabi Jose to odmítl s tím,
  • 00:11:45 že nechce žít jinde,
    než tam, kde je Tóra.
  • 00:11:49 Protože při odchodu z tohoto světa
  • 00:11:51 nás nebudou
    nedoprovázet drahé kovy,
  • 00:11:54 ale pouze Tóra a dobré skutky.
  • 00:12:00 Rabíni rozhodli,
    že v každém městě musí být
  • 00:12:03 veřejně přístupná škola a učitel.
  • 00:12:05 Tak mělo být vzdělání
    zajištěno pro každého.
  • 00:12:08 Děti chodily do školy
    od šestého až sedmého roku.
  • 00:12:12 Jeden z rabínů v talmudu
    dokonce říká, že dítě je třeba
  • 00:12:17 nacpat znalostmi jako dobytče.
  • 00:12:21 To sice neodpovídá
    moderním pedagogickým zásadám,
  • 00:12:24 ale přesto se dá říci,
  • 00:12:26 že židé přežívali těžké doby
    útlaku právě díky vzdělání.
  • 00:12:30 Židé věřili, že jen vzdělaný
    člověk může být opravdu zbožný.
  • 00:12:35 A také že učitel
    je vlastně posel Boží.
  • 00:12:38 O tom by si dnešní
    učitelé mohli nechat jen zdát.
  • 00:12:43 Tradice zachovala vzpomínku
    na muže, který prý neposnídal,
  • 00:12:47 dokud své děti neodvedl do školy.
    Tato úcta k učencům a učenosti
  • 00:12:51 pak mezi židy přetrvala
    další dva tisíce let.
  • 00:13:17 Židovská tradice nám zachovala
    diskuze, spory a dokonce
  • 00:13:21 i hádky rabínů v písemné podobně.
    Díky tomu máme k dispozici
  • 00:13:25 značné informací o několika
    generacích židovských učenců.
  • 00:13:30 Známe jména stovek z nich,
    víme, jak smýšleli
  • 00:13:33 jednotlivých událostech a známe
    jejich historky z jejich života.
  • 00:13:39 Například o rabi Akivovi,
    který žil až do svých 40 let
  • 00:13:43 jako nevzdělaný pastýř. Pak jednou
    s údivem zpozoroval rýhu,
  • 00:13:48 kterou na kameni u studny
    zanechala odkapávající voda.
  • 00:13:52 Jeho přátelé mu řekli:
    Proč jsi překvapený?
  • 00:13:55 Vždyť už v Písmu se praví,
    že voda přemůže i kámen.
  • 00:14:01 Akiva si tehdy řekl:
    Copak je mé srdce tvrdší než kámen?
  • 00:14:05 A rozhodl se, že půjde studovat.
  • 00:14:08 Akiva se nestyděl jít
    se svým synem do školy.
  • 00:14:11 Sedl si k nohám učitele,
  • 00:14:13 v ruce měl tabulku na psaní
    a začal abecedou.
  • 00:14:17 Nakonec se stal
    jedním z největších učenců.
  • 00:14:21 Mezi vůbec nejvýznačnější učence
    patřili rabíni Hilel a Šamaj.
  • 00:14:26 Byli přátelé,ale i věční soupeři.
    Vždycky zastávali opačné názory.
  • 00:14:32 A stejně tak jejich žáci
    a pozdější pokračovatelé.
  • 00:14:36 Zatímco škola Šamajova
    se vyznačovala přísností,
  • 00:14:39 Hilel obvykle preferoval
    umírněný přístup.
  • 00:14:43 Říkalo se, že vždycky zmíní
  • 00:14:45 nejdříve názor jiných
    a teprve pak ten svůj.
  • 00:14:49 Evangelia nám zachovala
    celou řadu podobenství,
  • 00:14:53 kterými Ježíš svým posluchačům
    přibližoval své poselství.
  • 00:14:57 Přemýšlení v podobenstvích
    bylo typickým prvek
  • 00:15:01 rabínské moudrosti té doby.
    Například v celé řadě z nich
  • 00:15:06 byl Hospodin líčen
    jako král vinice, nebo sadu.
  • 00:15:12 Nebo pán hodných
    či nehodných služebníků.
  • 00:15:15 Podle jedné z rabínských
    moudrostí byl představen jako král,
  • 00:15:20 který má před sebou prázdné poháry.
  • 00:15:23 Řekl si:
    pokud do nich naliji vodu
  • 00:15:25 příliš horkou nebo příliš studenou,
    tak puknou.
  • 00:15:29 Naliji do nich tedy vlažnou vodu.
  • 00:15:32 Tak je to i se světem.
    Pokud by Bůh byl pouze milosrdný,
  • 00:15:36 na světě by se příliš
    rozmnožila nepravost.
  • 00:15:40 Kdyby byl zase pouze spravedlivý,
    svět by byl nesnesitelný.
  • 00:15:45 Je tedy potřeba,aby svět byl řízen
    na jedné straně spravedlností,
  • 00:15:50 na druhé straně
    milosrdenstvím a odpuštěním.
  • 00:15:55 To, že zmiňujeme evangelium,
    není náhoda.
  • 00:15:58 Ježíš s učiteli zákona
    rád a často diskutoval.
  • 00:16:01 Dokonce spory s nimi sám vyvolával.
  • 00:16:04 Tak to bylo mezi rabíny obvyklé.
  • 00:16:06 Debaty o Božím zákonu vedli rádi
    a často jeden druhého provokovali.
  • 00:16:11 Je velmi pravděpodobné,
    že se některé z těchto diskusí
  • 00:16:14 odehrávaly v těchto místech,
    ve městě Korazim, Korozaim.
  • 00:16:24 V evangeliích vystupují předchůdci
    rabínů pod jménem farizeové.
  • 00:16:29 Právě z jejich učení
    se rabínský judaismus vyvinul.
  • 00:16:33 Podle rabínských spisů to byli
    muži zapálení pro Boží zákon.
  • 00:16:38 Ochotní za své
    přesvědčení i zemřít.
  • 00:16:41 Navzdory sporům,
    které s Ježíšem z Nazareta vedli,
  • 00:16:45 měli mnozí z nich
    k jeho učení docela blízko.
  • 00:16:50 Některé výroky jsou
    dokonce prakticky stejné.
  • 00:16:53 Například že máme nejprve
    vyndat břevno z vlastního oka,
  • 00:16:57 než budeme vytahovat
    třísku z oka svého bližního.
  • 00:17:02 Nebo že není správné
    odpovídat na urážky urážkami,
  • 00:17:05 ale raději s láskou
    nést své trápení.
  • 00:17:09 Či že sobota je pro člověka
    a ne člověk pro sobotu.
  • 00:17:19 Tyto a jiné rabínské
    moudrosti se asi nejvíce podobají
  • 00:17:23 Ježíšovu kázání na Hoře.
    Právě na této hoře zrovna stojíme.
  • 00:17:29 S Ježíšem bývá nejčastěji
    srovnáván rabi Hilel,
  • 00:17:32 který žil několik desítek let
    před Kristem. Proslul pro svoji
  • 00:17:35 mírnou a laskavou povahou.
  • 00:17:37 Když se ho ptali
    na důležitá pravidla, řekl:
  • 00:17:40 nečiň druhému to,
    co nechceš, aby druhý činil tobě
  • 00:17:44 a nikdy nesuď svého bratra,
  • 00:17:46 dokud jsi sám nebyl
    ve stejné situaci.
  • 00:17:50 Ptali se ho také,
    jestli by byl schopen vysvětlit
  • 00:17:53 podstatu židovství,
    zatímco bude stát na jedné noze.
  • 00:17:57 Rabi Hilel odpověděl :
  • 00:17:58 Miluj svého bližního,
    jako miluješ sám sebe
  • 00:18:01 a Boha víc než sám sebe.
    Všechno ostatní je už jen komentář.
  • 00:18:08 Jedno z témat, které hrálo
    v rabínské etice přední úlohu,
  • 00:18:11 bylo odpuštění. I v tomto ohledu
  • 00:18:14 se rabínské učení podobalo tomu,
    které kázal Ježíš.
  • 00:18:24 Rabíni například říkali,
    že pokud jsme se proti
  • 00:18:27 nějakému člověku provinili,
    musíme, dříve než požádáme
  • 00:18:30 o odpuštění Boha,
    vyprosit odpuštění od toho,
  • 00:18:34 komu jsme ublížili. Je prý dokonce
    naší povinností modlit se k Bohu,
  • 00:18:38 aby odpustil viníkovi ještě dříve,
    než se s námi přijde usmířit.
  • 00:18:45 Rabíni byli nejenom teologové
    a idealisté, ale také mužové praxe.
  • 00:18:49 Říkali například,
    že je třeba nejprve učinit
  • 00:18:52 tři pokusy ke usmíření.
  • 00:18:54 Pokud druhá strana odmítá smíření,
    potom je človšk zproštěn.
  • 00:18:58 Ale pokud se dopustíme
    nějakého konkrétního zranění
  • 00:19:02 vůči druhé osobě, je třeba
    ho také konkrétně nahradit.
  • 00:19:07 Říkali, že za prvé
    je potřeba uhradit škodu,
  • 00:19:10 odškodnit za bolest,
    zaplatit za léčení,
  • 00:19:14 zaplatit ztrátu výdělku a srovnat
    eventuální újmu na důstojnosti.
  • 00:19:38 Jedním z měst, kam se na čas
    rabínská rada přestěhovala,
  • 00:19:42 bylo město Cipori
    na samotném severu země.
  • 00:19:45 Díky práci izraelských archeologů
  • 00:19:47 můžeme dnes procházet
    mezi základy domů,
  • 00:19:50 mezi kterými chodila
    i celá řada slavných rabínů.
  • 00:19:54 Patřil mezi ně i rabín
    Jehuda ha Nasi, tedy Juda Kníže.
  • 00:19:58 Který kolem roku 200 inicioval
    sepsáním Mišny, první části
  • 00:20:03 soupisu židovské tradice.
  • 00:20:07 Rabíni si velmi vážili modlitby,
    věřili v její silnou moc.
  • 00:20:11 Vypráví se, že Juda kníže,
    zvaný též jen Rabi,
  • 00:20:15 tehdy už žijící tady v Cipori,
    jednoho dne vážně onemocněl.
  • 00:20:20 Ostatní učenci se sešli
    u něj doma, vyhlásili půst
  • 00:20:24 a modlili se za slitování
    nad svým mistrem.
  • 00:20:28 Judova služebná zatím vyšplhala
    na plochou střechu domu a řekla:.
  • 00:20:33 Lidé chtějí Rabiho na zemi
    a andělé ho chtějí v nebi.
  • 00:20:37 Bože, prosím, ať tentokrát
    lidé přemohou anděly!?
  • 00:20:40 Tak velkou sílu měla
    tehdy modlitba v očích židů.
  • 00:20:48 Když ale dívka viděla,
    jak její pán trpí,
  • 00:20:51 změnila názor a začala se modlit,
    aby Rabi mohl zemřít a najít klid.
  • 00:20:56 Ale ostatní rabíni se nepřestávali
    modlit za Judův život.
  • 00:21:00 A tak služebná vzala džbán
    a shodila ho ze střechy na zem.
  • 00:21:05 Učenci uslyšeli ránu, lekli se
    a na chvíli se přestali modlit.
  • 00:21:10 A v ten okamžik mohla duše
    Judy knížete jeho tělo opustit.
  • 00:21:14 Rabiho trápení skončilo.
  • 00:21:18 Modlitba byla i pro rabíny jednou
    z důležitých cest k Bohu.
  • 00:21:23 Už jsme si řekli, že po zničení
    jeruzalémského chrámu
  • 00:21:26 rabíni rozhodli, že židé
    budou Hospodinu předkládat
  • 00:21:29 místo obětí svá slova,
    tedy modlitbu.
  • 00:21:32 Modlitba se stala jedním
    z nejdůležitějších úkonů judaismu,
  • 00:21:36 a také prostředkem k vyjádření
    důležitých myšlenek.
  • 00:21:40 Mnohé tradiční modlitby pocházejí
    právě od velkých rabínů.
  • 00:21:45 Například rabi Akiva složil
    krásnou modlitbu Avinu Malenu.
  • 00:21:51 V ní se zpívá:
    "Otče náš, králi náš,
  • 00:21:53 slituj se nad námi a vyslyš nás,
  • 00:21:57 i když jsme nevykonali
    dobré skutky...?
  • 00:22:00 Akiva prý tuto modlitbu odříkal
    v době velkého sucha
  • 00:22:04 a sotva skončil, hned se rozpršelo.
  • 00:22:10 ZPĚV
  • 00:22:25 Právě rabínská etapa vývoje
    judaismu měla na vznik
  • 00:22:28 klasických modliteb největší vliv.
    Tak Sanhedrin po příchodu do Javne
  • 00:22:32 sestavil modlitbu zvanou
    Osmnáct požehnání,
  • 00:22:35 kterou se věřící židé
    dosud modlí třikrát denně.
  • 00:22:39 Tato krásná modlitba
    obsahuje jak chvalořečení Boha,
  • 00:22:43 tak i prosby o vykoupení, o návrat
    do Jeruzaléma a obnovu Chrámu.
  • 00:22:53 Naši pouť po Izraeli
    starověkých rabínů skončíme tam,
  • 00:22:57 kde jsme ji začali. V Jeruzalémě.
    Proč? Protože právě to je místo,
  • 00:23:02 ke kterému se rabínská
    literatura stále vrací.
  • 00:23:06 Zničení svatého města,
    zničení Chrámu, pociťovali rabíni
  • 00:23:11 jako palčivou bolest, jako jakési
    prázdné místo ve svém životě.
  • 00:23:17 Obnovení Jeruzaléma a obnovení
    Chrámu bylo pro ně prakticky totéž,
  • 00:23:22 co příchod Mesiáše.
    Proto se rabíni i generace židů
  • 00:23:27 za návrat do Jeruzaléma
    denně modlili.
  • 00:23:31 Rabíni se sami sebe ptali,
  • 00:23:33 jak je možné, že jeruzalémský
    Chrám mohl být zničen.
  • 00:23:37 Talmud nabízí několik odpovědí.
  • 00:23:40 Možná proto, že lidé
    byli málo soucitní.
  • 00:23:45 V jiném traktátu se říká,
    že Chrám padl kvůli zbytečnému
  • 00:23:49 lpění na liteře zákona.
    A ještě jinde je psáno,
  • 00:23:53 že důvodem byla
    nenávist mezi lidmi.
  • 00:23:57 Talmud pokládá nenávist
    za hřích stejně těžký,
  • 00:24:00 jako je modloslužba
    nebo krveprolití.
  • 00:24:05 Talmud zaznamenává, jak jednou
    šli čtyři rabíni,
  • 00:24:08 mezi nimi i nám známý Akiva,
    směrem k Chrámu.
  • 00:24:13 Ten byl tehdy už dávno zničený
    Římany. Když došli na horu Skopus,
  • 00:24:17 na které právě stojíme
    a podívali se směrem
  • 00:24:20 k chrámové hoře, tak si na znamení
    žalu si roztrhli svá roucha.
  • 00:24:26 Když přišli na místo
    kde stál Chrám, uviděli,
  • 00:24:29 jak z jeho trosek vyběhla liška.
  • 00:24:32 Byl to obraz nejstrašnějšího
    zpustošení tohoto svatého místa.
  • 00:24:36 A v tu chvíli
    se rabi Akiva rozesmál!
  • 00:24:40 Akivovi přátelé byli pobouřeni.
    Ale on jim vysvětlil,
  • 00:24:43 proč se na tak smutném místě směje.
  • 00:24:46 Proroci předpověděli
    zničení Jeruzaléma.
  • 00:24:49 I to, že Sion bude zorán jako pole.
  • 00:24:52 Proroci ale také pravili,
    že jednou budou v Jeruzalémě
  • 00:24:56 opět posedávat staří muži
    a staré ženy, což znamená,
  • 00:25:00 že se do tohoto města vrátí život.
  • 00:25:04 Tím náš výlet do Izraele
    starých rabínů končíme.
  • 00:25:08 Po ulicích Jeruzaléma
    dnes procházejí a posedávají
  • 00:25:11 nejen staří muži a staré ženy,
    ale také mladí chlapci a děvčata.
  • 00:25:17 A mnozí z nich dosud slova
    starých rabínů studují.
  • 00:25:22 A spolu s nimi
    jsme dnes do světa
  • 00:25:24 rabi Akivy, Jehudy a Hilela
    nahlédli i my.
  • 00:25:56 Skryté titulky
    Martina Vrbská
  • 00:25:57 .

Související