iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 3. 2010
16:25 na ČT2

1 2 3 4 5

20 hlasů
5567
zhlédnutí

72 jmen české historie

Josef Wenzig

Cyklus portrétů významných osobností, jejichž jména jsou zlatým písmem napsána pod okny Národního muzea v Praze

13 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Dvaasedmdesát jmen české historie - Josef Wenzig

  • 00:00:16 Do fasády Národního muzea v Praze
    jsou vepsána jména mužů,
  • 00:00:21 kteří vytvářeli historii naší země.
  • 00:00:25 Připomeňme si jejich osudy.
  • 00:00:36 HUDBA
  • 00:00:57 "Národy ve své pestrosti hrají
    v domácnosti Boží významnou roli,
  • 00:01:02 kdyby existoval jen jeden,
  • 00:01:05 ztratilo by lidstvo mnoho ze svých
    vlastností ducha i těla,
  • 00:01:09 charakteru, sil apod. Duši i srdci
    by chybělo mnoho podnětů.
  • 00:01:15 Srdce, které by se nemohlo cvičit
    bít pro tolik rozličných
  • 00:01:19 velkolepých zájmů, by se stalo
    úzkým, studeným.
  • 00:01:31 Rozdílnost národů není tak velká
    jako dříve,
  • 00:01:35 vytváří se něco jako evropská
    identita,
  • 00:01:38 ale přesto národy jako Italové
    se odlišují od Němců apod.
  • 00:01:44 Lidskému pokolení nehrozí velká
    uniformita.
  • 00:01:46 Člověk dokáže vytvářet státy,
  • 00:01:49 nikoli však národy.
  • 00:01:52 Nanejvýš dokáže odnárodňovat.?
  • 00:02:01 Snad se ani nechce věřit že jsme
    slyšeli teoretické úvahy muže,
  • 00:02:06 kterého známe především jako
    libretistu oper Bedřicha Smetany
  • 00:02:11 Dalibor a Libuše.
  • 00:02:13 Byl to převážně německy píšící
    spisovatel,
  • 00:02:16 ale jeho zásluhy o náš národ
    byly takové,
  • 00:02:19 že se jeho jméno také dostalo
  • 00:02:22 na čestné místo fasády
    Národního muzea.
  • 00:02:26 Josef Wenzig, básník, překladatel
    české literatury do němčiny,
  • 00:02:31 dramatik, ale i vlastivědec
    a pedagog,
  • 00:02:34 usiloval o česko-německou
    spolupráci ve výchově
  • 00:02:38 a vzdělávání národa.
  • 00:02:42 "Při výchově se nemá nikdy
    zapomenout,
  • 00:02:45 že individuum je také součástí
    národního celku.
  • 00:02:50 Individuum musí být při výchově
    chápáno se všemi svými znaky.
  • 00:02:54 Dávat pozor na všeobecně lidské
    znaky nestačí,
  • 00:02:58 je třeba dávat pozor i na národní.
    Nepřehlížet rodinu.
  • 00:03:03 Individuum musí být vychováváno
    také pro národ.?
  • 00:03:09 Josef Wenzig se narodil roku 1807
    v Praze.
  • 00:03:13 Pocházel z vojenského prostředí.
  • 00:03:16 Otec byl setníkem pěchoty
    a z důstojnické rodiny
  • 00:03:19 byla i jeho matka.
  • 00:03:22 HUDBA
  • 00:03:28 Jeho německá výchova v mládí byla
    národnostně velmi tolerantní.
  • 00:03:32 A to se odrazilo i v jeho
    pozdějších postojích.
  • 00:03:36 Po základní škole studoval v Praze
    u piaristů a pak na univerzitě,
  • 00:03:40 kde se věnoval pedagogice.
  • 00:03:44 Po složení zkoušek na učitele se
    stal vychovatelem v rodině
  • 00:03:48 nejvyššího purkrabího hraběte
    Karla Chotka,
  • 00:03:51 příznivce všeho moderního
    a pokrokového.
  • 00:04:00 Chotek kdysi budoval vodovody
    v Istrii
  • 00:04:04 a jako památka po něm zůstala
    pravidelná paroplavba
  • 00:04:07 mezi Terstem a Benátkami.
  • 00:04:10 Tady všude se snažil uplatňovat
    moderní pohled na svět.
  • 00:04:22 Když přišel do Prahy, snažil se jí
    pozvednout stavbou silnic,
  • 00:04:26 dalšího mostu přes Vltavu,
    kanalizace,
  • 00:04:29 zřizováním sociálních ústavů.
  • 00:04:32 V takovém prostředí se tedy
    Wenzig pohyboval
  • 00:04:35 a stýkal se i s českými literáty.
  • 00:04:44 Josef Wenzig tehdy poznal například
    Františka Ladislava Čelakovského.
  • 00:04:50 A když se později stal profesorem
    němčiny, stylistiky a zeměpisu
  • 00:04:54 na pražské stavovské reálce,
  • 00:04:57 spřátelil se s Bernardem Bolzanem.
  • 00:05:00 To se nepochybně odrazilo
    na jeho nacionálním smýšlení
  • 00:05:04 a národnostních postojích.
  • 00:05:06 Rok 1848 mu přinesl členství v Lípě
    slovanské a v Národním výboru.
  • 00:05:13 O rok později byl hrabětem Thunem
    vyzván k tomu,
  • 00:05:17 aby se účastnil rozprav
    o budoucnosti českého školství.
  • 00:05:22 O jeho názorech nejlépe svědčí
    článek v časopisu Květy,
  • 00:05:26 který vyšel ještě za jeho života.
  • 00:05:31 "Co pedagog obrátil na se pozornost
    kolem roku 1850,
  • 00:05:36 když vymohl zřízení samostatné
    reální školy
  • 00:05:39 s vyučovacím jazykem českým.
  • 00:05:42 Řízení této školy svěřeno bylo
    Wenzigovi.
  • 00:05:47 Wenzig konaje co školní dozorce
    visity po Čechách,
  • 00:05:50 nabyl vlastním názorem zkušenosti
    o stavu školství neocenitelné
  • 00:05:56 a zkušenosti tyto, když vláda na
    jeho slovo o vyučovací řeči neměla
  • 00:06:01 leč tupý sluch, vydal roku 1860
    s názvem
  • 00:06:06 "Beitrege zur Pedagogik?.
  • 00:06:10 Burcující spis
  • 00:06:12 tento uhodil jako blesk.
  • 00:06:16 Dále praví citace z dobového
    článku toto:
  • 00:06:19 "Wenzig dostal z Vídně z kabinetu
    ministra list,
  • 00:06:24 v němž nazván svůdcem mládeže;
    byl vyzván ,
  • 00:06:28 aby císaře prosil za odpuštění,
    zřekl se úřadu
  • 00:06:32 a vzdal se na milost a nemilost.
  • 00:06:35 Avšak Wenzig po dráze reformátorské
    neohroženě kráčel dále.?
  • 00:06:42 Wenzig skutečně na své snahy
    nerezignoval
  • 00:06:45 a hájil svůj národní postoj.
  • 00:06:48 Částečně se před vídeňským dvorem
    ospravedlnil.
  • 00:06:56 Podílel se dále na zřízení vyšší
    české dívčí školy.
  • 00:07:00 Byl zvolen poslancem do českého
    sněmu a prosadil,
  • 00:07:04 aby se česky vyučovalo na školách,
    kde převažoval počet českých žáků.
  • 00:07:10 Za vlády Antona Schmerlinga se
    ovšem znelíbil ve Vídni tak,
  • 00:07:14 že byl proti své vůli dán
    do výslužby.
  • 00:07:19 HUDBA
  • 00:07:28 Našel si však nová působiště.
  • 00:07:31 Spoluzakládal obchodní akademii,
    stal se prvním starostou
  • 00:07:35 Umělecké besedy a zřídil spolek
    pro chudé studenty.
  • 00:07:40 Bedlivě sleduje počínání
    českých spisovatelů.
  • 00:07:46 "Snažení českých literátů je tedy
    mnohým nepohodlné.
  • 00:07:50 Nepříjemné se snáší lépe,
    když je očekáváno.
  • 00:07:54 Obrození je však neočekávané.
  • 00:07:58 Předpokládalo se, že český národ
    je vyřízen,
  • 00:08:01 že teprve při posledním soudu
    vstane,
  • 00:08:04 ale ono se tak stalo již dříve.?
  • 00:08:08 To napsal Wenzig v jednom ze svých
    literárněhistorických děl.
  • 00:08:21 Tato tvorba souvisela s jeho
    překladatelskou činností.
  • 00:08:25 Překládal do němčiny Tomáše
    Štítného, Smila z Pardubic.
  • 00:08:31 HUDBA
  • 00:08:40 Překládal také Čelakovského,
    Erbena i Vocela.
  • 00:08:50 Od roku 1864 se zabýval především
    dramatickou tvorbou.
  • 00:08:55 Zpracovával historická témata
    i veselohry.
  • 00:08:59 "Vlasta?, "Malíř co Pygmalion?,
  • 00:09:03 "Básník bez látky?,
    "Doktorka medicinae?,
  • 00:09:07 zcela jedinečné místo zaujímá
    "Dalibor?.
  • 00:09:11 Toto libreto napsal
    pro Bedřicha Smetanu.
  • 00:09:14 Jeho opera však při premiéře
    propadla.
  • 00:09:17 Skladatelovi bylo vyčítáno
    "vágneriánství?,
  • 00:09:21 libretistovi zas chatrnost
    ve výstavbě a nelogičnost.
  • 00:09:26 Dalibor, ve kterém později
    triumfovala Ema Destinnová,
  • 00:09:30 zůstal dlouho nepochopen.
  • 00:09:32 Zmizel v archivu
  • 00:09:33 a partitura byla málem zničena
    při požáru Národního divadla.
  • 00:09:38 Jiní zase tvrdili: "A přece je
    každá nota perlou!?.
  • 00:09:42 Útoky na tvůrce nebraly konce,
    až se sám Jan Neruda rozhodl
  • 00:09:46 odsoudit v památné výtce
    malost části svých krajanů.
  • 00:09:53 "Nás Čechy nepochopíš.
  • 00:09:56 Máme-li v literatuře něco
    výborného, málokdo to zná.
  • 00:10:00 Máme-li v umění někoho
    vynikajícího,
  • 00:10:02 buď si ho nevšimnem, nebo ho
    zničíme, nebo mu alespoň,
  • 00:10:06 můžeme-li, vezmeme všechnu možnost,
    aby se velikým stal.
  • 00:10:12 Máme-li v politice muže poctivého,
    ihned ho pošpiníme.
  • 00:10:22 Věru, kdybychom měli národní
  • 00:10:24 a politickou svou existenci zcela
    ve svých rukou,
  • 00:10:28 snad bychom šli a oběsili se.?
  • 00:10:38 Wenzig napsal libreto i k další
    slavné opeře Bedřicha Smetany.
  • 00:10:43 Byla to "Libuše?, ve které chtěl
  • 00:10:45 vytvořit dramatické dílo zcela
    nového obsahu.
  • 00:10:53 Na libretech Dalibora i Libuše je
    zajímavé, že byla psána v němčině
  • 00:10:58 a do češtiny je přeložil
    spisovatel, překladatel
  • 00:11:02 a žurnalista, choceňský rodák,
    Ervín Špindler.
  • 00:11:07 Libuše se skutečně stala
    slavnostní operou.
  • 00:11:11 Původně byla složená ke korunovaci
    císaře Františka Josefa I.
  • 00:11:16 na českého krále.
  • 00:11:17 Ta se však nekonala a tak opera
    zazněla poprvé
  • 00:11:21 při otevření Národního divadla
    až po Wenzigově smrti.
  • 00:11:27 Josef Wenzig zažil za svého
    života obdiv mnohých,
  • 00:11:30 ale také řadu zklamání.
  • 00:11:33 Pro svou zemi mnoho vykonal
  • 00:11:35 a jako zastánce ideálů humanity
    požíval všeobecné vážnosti.
  • 00:11:41 Na sklonku života se ještě stal
    předsedou edice "Matice lidu.?
  • 00:11:46 Po smrti své ženy odejel do
    Turnova,
  • 00:11:50 kde zemřel roku 1876.
  • 00:11:53 Pohřben byl slavnostně
    na pražských Olšanech.
  • 00:12:00 "Ejhle, spravedlivý!
  • 00:12:03 Wenzig i německým perem vždy
    sloužil vlasti české.
  • 00:12:07 Byl prostředníkem mezi Čechy
    a Němci
  • 00:12:10 a jakožto duševní žák
    Herderův hlásal
  • 00:12:13 spravedlnost k národům
    a tedy i k našemu.?
  • 00:12:20 HUDBA
  • 00:12:47 Skryté titulky
    Miroslav Hanzlíček

Související