iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 10. 2013
21:15 na ČT1

1 2 3 4 5

14 hlasů
29572
zhlédnutí

Příběhy slavných

Konec starých časů

Marie Glázrová

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Příběhy slavných - Marie Glázrová - Konec starých časů

  • 00:00:09 Dobrý den vespolek!
  • 00:00:13 Ale panstvo,
    co se na mě tak díváte?
  • 00:00:16 To byly jiné filmy než jsou teď.
  • 00:00:20 Láska tam byla, pohoda,
    pochopení jednoho k druhému.
  • 00:00:28 Ta naša lávečka,
    aj, už sa polámala.
  • 00:00:36 Co jsem se synečkem,
    co jsem se synečkem,
  • 00:00:43 aj, na ní sedávala,
    aj, na ní sedávala.
  • 00:00:53 Na silnici nadešel jsem
    hezké děvče z Tošanovic.
  • 00:00:58 Pane Bok, děvuška švarná.
  • 00:01:02 (Pokračuje namlouvaný text v polštině)
  • 00:01:09 To je nádhera!
  • 00:01:10 -Asociace z dětství?
    -Samozřejmě, nejen z dětství.
  • 00:01:13 Já si myslím, že když se někde
    narodíme,
  • 00:01:16 tak v sobě ten kraj nosíme
    stále.
  • 00:01:20 Do pieruna, jaks je švarna,
    jake oči, jake renčky...(POLSKY)
  • 00:01:27 Jsme ze stejného kraje,
    ze Slezska.
  • 00:01:30 Paní Glázrová se narodila
    v Horní Suché
  • 00:01:33 a ten kraj je úžasný v tom,
  • 00:01:34 že se tam zrodila spousta
    vynikajících umělců.
  • 00:01:38 Najednou mi srůstá projev
    paní Glázrové s ryzí hudbou,
  • 00:01:44 zejména kdybychom mluvili
    o Leoši Janáčkovi,
  • 00:01:48 tak ji můžeme vysledovat.
  • 00:01:49 To je hudba a projev,
  • 00:01:51 který při soustředěném poslouchání
    jde až do morku kostí.
  • 00:02:02 Tatínek Marie Glázrové doktor
    Vavřinec Glaser,
  • 00:02:06 to byl doktor-lidumil
    v Horní Suché,
  • 00:02:09 který podle pamětníků
    léčil kdekoho.
  • 00:02:11 I toho, kdo neměl peníze.
  • 00:02:17 Dědeček tady měl ordinaci.
  • 00:02:20 Kolem chodili horníci,
  • 00:02:24 chodily si sem děti hrát
    a muzicírovalo se v tomto domě.
  • 00:02:29 Co budu žít,
    nezapomenu na slovo,
  • 00:02:33 které stařenka říkala:
  • 00:02:36 "Že pan doktor Glaser
    byl jejich ojčec", tj. jejich táta.
  • 00:02:43 Tam se mluvilo polsky i německy.
  • 00:02:47 I paní Glázrová
    byla velice hodná paní.
  • 00:02:51 Když byly Vánoce, dávala dětem
    do škol dárečky, věci, šatstvo.
  • 00:02:59 Byl to velice chudý kraj.
  • 00:03:03 Dědeček se zasloužil
  • 00:03:05 v první řadě o české školství
    v Horní Suché.
  • 00:03:11 S baronem Larischem vytipovali
    pozemky,
  • 00:03:14 které následně pan baron zaplatil,
  • 00:03:19 dědeček zaplatil
    projektovou dokumentaci,
  • 00:03:22 ale nebylo to jenom o tom školství.
  • 00:03:24 On byl i vášnivý ochotnický herec.
  • 00:03:27 Zakládal tady české spolky,
    to byl pro něho základ.
  • 00:03:32 Ve všech kronikách,
  • 00:03:34 (a převažují kroniky s polským
    jazykem)
  • 00:03:37 se o tom to člověku
    mluví opravdu pěkně.
  • 00:03:40 Na obou stranách.
  • 00:03:42 Když byl na šachtě úraz,
    o musel na šachtu.
  • 00:03:46 Zuby trhal, děti se rodily,
    a to všecko musel zastat.
  • 00:03:51 On to uměl.
  • 00:03:53 Maminka vzpomínala na to,
  • 00:03:56 jak vždycky s dědečkem
    vyjížděli bryčkou za pacienty.
  • 00:04:00 Dědeček tak jezdil za pacienty
    v jakýkoli den do domů.
  • 00:04:04 Dokonce byla v 8 letech
    u svého prvního porodu.
  • 00:04:09 On hlavně chtěl, aby stále četli
    něco českého.
  • 00:04:14 Mamince dával to,
    co převzala pro mě.
  • 00:04:19 Když se probudila,
  • 00:04:21 dával jí na postýlku
    různé výstřižky, knížky
  • 00:04:24 v různých jazycích, v polštině,
    ve francouzštině, němčině.
  • 00:04:29 Ona byla vzdělaná i lingvisticky,
    protože tatínek,
  • 00:04:32 pokud vím, ji nutil,
  • 00:04:33 aby si ve 14 letech udělala
    univerzitní zkoušku z francouzštiny.
  • 00:04:38 Přesto to byl tatínek,
  • 00:04:40 který jí nabídl to, aby mohla
    studovat herectví.
  • 00:04:50 Dramatické oddělení státní
    konzervatoře hudby vzniklo r. 1919
  • 00:04:56 z iniciativy členky Národního
    divadla,
  • 00:04:59 prof. Marie Laudové-Hořicové.
  • 00:05:02 Byl tam zpěv, bylo tam melodrama
    a tanec.
  • 00:05:06 Ona učila tenkrát zacházení
    s kostýmem,
  • 00:05:10 chození s vlečkou do schodů,
    ze schodů.
  • 00:05:14 Zacházení s vějířem.
  • 00:05:17 Děvčata se tomu tenkrát strašně
    smála,
  • 00:05:22 ale jak říkala Štěpničková,
    smály se své nešikovnosti.
  • 00:05:25 Pak pochopily,
    když hrály Wildea, Shawa atd.
  • 00:05:29 jak je jim to užitečné,
  • 00:05:31 jak je dobré, že tím výcvikem
    prošly.
  • 00:05:34 Prof. Laudová učila na textu,
    který se jmenuje Herecká abeceda.
  • 00:05:40 Místo se baviti na besedě,
    učte se Herecké abecedě.
  • 00:05:44 Zvolna ji říkej,
    pak rychleji a rázně.
  • 00:05:47 Z hlubiny vzhůru
    a dolů zas srázně.
  • 00:05:50 Hlas aby sílil a vytrval dech,
    nechceš-li pilen být,
  • 00:05:54 radš toho nech.
  • 00:05:55 Pěkné je taky:Přísloví
    staré přec napomíná,
  • 00:05:58 neštěstí holé je huba líná.
  • 00:06:00 Teď bych vám ukázal,
  • 00:06:03 jak bratři Deglové natočili
    na Žofíně tzv. Slovanský sjezd.
  • 00:06:08 Tady je Alois Jirásek,
    toho jistě poznáte.
  • 00:06:11 Za chvíli bude z pravé strany
    prof. Laudová,
  • 00:06:14 která se tam objeví.
  • 00:06:16 Tady je paní Laudová.
  • 00:06:18 Čím byla významná
    pro Marii Glázrovou?
  • 00:06:20 Právě tím, že ji naučila
    dokonale dýchat, artikulovat,
  • 00:06:24 hlasová cvičení...
  • 00:06:38 (Proslov z pásku hlubokým hlasem)
  • 00:07:01 Takhle to učila Marii Glázrovou?
  • 00:07:04 Takhle to učila Marii Glázrovou.
  • 00:07:10 Některé další kolegyně
    Marie Glázrové opustily konzervatoř,
  • 00:07:15 protože je angažovalo
    komerčnější divadlo,
  • 00:07:21 takže měla taky takový nápad
    a šla za Vlastou Burianem,
  • 00:07:24 ohlásila se tam,
    jestli by ji nevzal do angažmá.
  • 00:07:28 On říkal, že je velmi půvabná,
  • 00:07:31 a že na konzervatoři
    ji stejně nic nenaučí.
  • 00:07:35 Ptal se, jaké role jsou jí blízké.
  • 00:07:40 Marie Glázrová řekla:
  • 00:07:42 "Já bych usilovala o dramatický
    až tragický repertoár."
  • 00:07:48 V tom okamžiku pochopila,
    že z jejího angažmá nebude nic,
  • 00:07:54 což se samozřejmě naplnilo.
  • 00:07:56 Přece jen ale zůstala zafixovaná
    v duši V. Buriana.
  • 00:08:03 Když pak realizoval film,
  • 00:08:06 na kterém se spolupodílel
    jako spolurežisér,Ulice zpívá,
  • 00:08:11 tak říkala Marie Glázrová,
  • 00:08:13 že ji tam angažoval
    do výraznější role.
  • 00:08:20 KLEPÁNÍ
  • 00:08:22 Lorinko, tak já už jsem vypátral,
    kdo mně schoval moji kombinaci.
  • 00:08:27 Jakou kombinaci?
  • 00:08:28 Rum se žitnou.
  • 00:08:29 Nepřísahal jsi, že se už kořalky
    ani nedotkneš?
  • 00:08:33 A to nevíš, že jsem křivopřísežník?
  • 00:08:35 Lorinko...
  • 00:08:36 Prosím tě...
  • 00:08:37 -Vždyť je to lék!
    -Pěknej lék.
  • 00:08:41 Na tý flašce je napsáno
    3x denně polévkovou sběračku.
  • 00:08:47 Tak nejdřív se najíš
    a potom dostaneš štamprli.
  • 00:08:51 Ty seš taková divná.
  • 00:08:52 Pak je taky pozoruhodné,
    že byla rok v angažmá
  • 00:08:57 jako absolventka konzervatoře
    v plzeňském divadle.
  • 00:09:01 Plzeňské divadlo mělo vždy obrátky
    a dobrý herecký ansámbl,
  • 00:09:08 který pak přetahovala
    pražská divadla,
  • 00:09:11 Vinohrady, které v té době byly
    už velmi slavným divadlem.
  • 00:09:17 Erbovní role paní Glázrové byla
    Kateřina ve Zkrocení zlé ženy 1932
  • 00:09:23 K tomu bych si dovolil
    takovou maličkost.
  • 00:09:26 Tohle byla role, která měla dokázat,
    jestli je schopná hrát
  • 00:09:30 na těch Vinohradech nebo ne.
  • 00:09:32 Největší kritik té doby píše:
  • 00:09:35 "Kateřinu hraje slečna Glázrová
    poněkud neurčitě a kolísavě,
  • 00:09:39 křečkovitou a prskavou zlobu
    musí mocí přidávat a nanášet."
  • 00:09:43 Ona na něj doslova prskala
    ten text chvilkami.
  • 00:09:47 "Ale je hezká, mladě vznícená,
    mluví pěkným a čistým hlasem
  • 00:09:51 rozdychtěné jasné věty
  • 00:09:53 a umí se vnitřně shodnout
    se svým partnerem,
  • 00:09:56 přizvukovat mu
    se stoupající libostí,
  • 00:09:58 rozehřát se jeho rozehřátím,
  • 00:10:00 nadchnout se svým uvolněným,
    osvobozeným ženstvím."
  • 00:10:11 Prvním filmem Marie Glázrové
    byla komedie Poslední muž.
  • 00:10:17 Ona byla vybrána
    právě pro ten svůj svěží půvab.
  • 00:10:21 A já kdybych začala...
  • 00:10:23 No tak, neboj se, jen do toho.
  • 00:10:27 Tak já mu to řeknu!
  • 00:10:31 Tatínku, ty jsi takový
    nesnesitelný tyran,
  • 00:10:34 že jsem se k tobě nikdy neodvážila
    pro milé slovíčko nebo pro pomazlení
  • 00:10:38 Místo hubičky,
    jakmile jsi mě spatřil,
  • 00:10:41 hned jsem musela pro něco běžet,
    něco ti podat.
  • 00:10:43 Zkrátka, byla jsem tvoje služka,
    ne tvoje dcera!
  • 00:10:47 Abych vás dlouho nenapínal,
    ten ženich stojí tady.
  • 00:10:51 Hugo Haas se smál a říkal:
  • 00:10:53 "Musíte ubrat.
  • 00:10:55 Pořád na to myslete,
    ubrat, ubrat, přiškrtit,
  • 00:10:58 protože vy, slečno,
    hrajete i ušima."
  • 00:11:03 No, ale neztrácejme času,
    do práce, do práce.
  • 00:11:06 Ona výborně zpívala,
    hrála na klavír,
  • 00:11:08 což několikrát uplatnila
    i v těch rolích.
  • 00:11:11 Aona velmi moudře
    v některých rozhovorech říká,
  • 00:11:15 že schopnost vnímat hudbu
    třeba jen vnitřně,
  • 00:11:20 umožňuje tomu herci
    si nějak rozvrhnout ten prostor,
  • 00:11:25 ve kterém hraje před kamerou,
    a v tom se pohybovat.
  • 00:11:36 Česká kinematografie
    se vyznačovala tím,
  • 00:11:39 že se točilo neuvěřitelně rychle.
  • 00:11:42 Producenti stáli za zády režisérů
    s tím, ať to zkrátí.
  • 00:11:46 Každý natáčecí den stál
    na Barrandově několik desítek tisíc
  • 00:11:51 Herci byli proto obsazováni
    takoví, kteří to pak zvládali.
  • 00:11:57 Mezi ně patřila ta Marie Glázrová,
    která to zvládla.
  • 00:12:01 -Máte oheň?
    -Bohužel nekouřím.
  • 00:12:09 Nemyslete si, že jsem
    nějaký náruživý kuřák.
  • 00:12:12 Kouřím, jen když jsem vzrušena.
  • 00:12:15 -Tak? A to vás něco vzrušilo?
    -Ano. Váš příchod.
  • 00:12:19 Můj příchod? No, tomu nerozumím.
  • 00:12:22 Myslela jsem, že se sejdeme
    až později,
  • 00:12:26 mělo to být jako náhodné,
  • 00:12:28 ale shodou okolností to dopadlo
    opravdu náhodou a dřív.
  • 00:12:32 Ano, ano, správně, ale tedy...
    Dovolte mi laskavě otázku.
  • 00:12:37 O čem to vlastně mluvíme?
  • 00:12:39 Profesore, nehrajme si
    na slepou bábu.
  • 00:12:42 Jsem pro to si situaci vyjasnit
    vždycky hned.
  • 00:12:45 Projevil jste o mě určitý zájem.
  • 00:12:47 Až příliš určitý,
    dle slov paní radové.
  • 00:12:50 A já vám na to odpovídám toto:
    Nejsem proti.
  • 00:12:52 Jste docela sympatický
    roztržitý profesor.
  • 00:12:54 Ale...
  • 00:12:55 Nechtě mě domluvit.
  • 00:12:56 Naše manželství jistě nebude hořet
    vášnivou láskou,
  • 00:12:59 ale taková bývají nejlepší
    a nejtrvanlivější.
  • 00:13:02 Jste překvapen, viďte?
  • 00:13:04 Zmiňovala se někdy o tom,
    čeho si nejvíc považuje?
  • 00:13:08 Na co je nejvíc pyšná?
  • 00:13:11 Na to, že se dostala
    do Národního divadla,
  • 00:13:13 protože to byla generace těch,
    kteří si velmi vážili toho,
  • 00:13:17 že to je vrchol českého herectví,
    českého pěvce, tanečníka,
  • 00:13:21 dostat se do Národního divadla,
  • 00:13:23 protože si to
    "Národ sobě" vystavěl.
  • 00:13:30 Teď se podíváme na Fausta 1939,
    Národní divadlo
  • 00:13:34 a jedna z prvních velkých rolí,
    která je zachycena.
  • 00:13:39 Tady máme všecky 4 představitele
    hlavních rolí,
  • 00:13:42 jak si zkoušejí roli v šatně.
  • 00:13:44 Ladislav Boháč připravuje
    masku Fausta.
  • 00:13:51 Já slyším poselství,
    leč víry ve mně není.
  • 00:13:56 Já od žádosti k rozkoši
    jsem štván,
  • 00:13:59 v rozkoši hynu touhou po žádosti.
  • 00:14:03 Slečna Glázrová se vtěluje
    v Markétu.
  • 00:14:07 Tak si to zopakujeme?
  • 00:14:11 Tak začněte, Maryčko.
  • 00:14:13 Ach, paní Marto...
  • 00:14:15 -Copak je? -Jen koukejte, to záření!
    -Jsi ty mi šťastné stvoření.
  • 00:14:20 Jak ráda bych se tak projít chtěla
    a nesmím v tom ani do kostela.
  • 00:14:26 Ve filmech, ve kterých paní
    Glázrová hrála,
  • 00:14:30 měla vždycky za partnery
    také členy Národního divadla,
  • 00:14:35 pokud si vzpomínám dobře.
  • 00:14:39 To pak znamenalo, že ti lidé,
  • 00:14:41 ti herci před kamerou
    na sebe slyšeli.
  • 00:14:45 Oni se vzájemně jinak vnímali.
  • 00:14:48 Já si ji pamatuju,
    že ve všech těch filmech,
  • 00:14:52 a to jsem byla hodně mladá holka,
    byla hodně výrazná.
  • 00:14:59 Ona pro mě vždy jako by přetékala
    přes to plátno.
  • 00:15:06 Jenůfo, tady ztratil tu voničku,
    co dostál od kterejsi z tech,
  • 00:15:11 co prý sa na něho všady smějú.
  • 00:15:13 Ukaž, já ti ju zastrčím za pás.
  • 00:15:15 Daj ju sem!
  • 00:15:17 Takovú voničku, co dostal
    můj chlapec na počest,
  • 00:15:20 sa možu enom pýšit.
  • 00:15:23 On na tobě nevidí nic jiného
    než ty jablúčkové líca.
  • 00:15:27 Tady máš to své zahoděné kvítí,
    ale zadarmo ti tu voničku nedám!
  • 00:15:31 Opovaž sa!
  • 00:15:33 Cos ně to udělal?
  • 00:15:37 Je obdivuhodné,
  • 00:15:39 jak ona na jedné straně
    zahrála paní kněžnu v Babičce.
  • 00:15:44 Marie Glázrová proti Boženě Němcové
    ukazuje tu paní kněžnu
  • 00:15:48 jako skutečně aristokratku,
  • 00:15:50 která z pozice šlechtičny
    sedícína tom koni
  • 00:15:54 se moc nesklání k poddaným,
    udržuje si důstojnost.
  • 00:16:03 Děkuji vám za vaše přání.
  • 00:16:05 Pan správce se postará
    o vaše pohoštění.
  • 00:16:08 Vivat!
  • 00:16:13 Proti tomu hned následný film
    byl z prostředí moravského venkova
  • 00:16:19 a ona tam hraje s plným nasazením
    venkovskou dívku,
  • 00:16:23 takže je skutečně velmi autentická.
  • 00:16:35 V každém případě ji Protektorát
    Čechy a Morava zastihl
  • 00:16:38 jako hvězdu nejvyšší velikosti.
  • 00:16:41 Už v té době patřila k top star
    hvězd.
  • 00:16:45 Na rozdíl od těch hvězd,
    jako byla Adina Mandlová
  • 00:16:48 nebo Lída Baarová,
    mela velmi dobrou průpravu
  • 00:16:51 na jevišti, v divadle,
    měla za sebou vynikající role.
  • 00:16:55 Já si vzpomenu jen na Mášu
    ve Třech sestrách,
  • 00:16:58 na Maryšu, kterou hrála výborně,
    Mahulenu atd.
  • 00:17:02 Já si troufnu říci,
    že byla vynikající herečka,
  • 00:17:06 že byla v mnoha směrech lepší
    než byly tyto hvězdy.
  • 00:17:10 Určitě období Protektorátu
    pro ni bylo vrcholem.
  • 00:17:14 Je to dáno tím,
    že v žádném historickém období
  • 00:17:19 nebylo v Praze tolik divadel
    a tolik zábavných podniků,
  • 00:17:24 nebo chceme-li varietního
    charakteru, jako za války.
  • 00:17:31 Všechny nejznámější filmové
    veselohry počínaje Kristiánem,
  • 00:17:37 a to Němci silně oklešťovali
    výrobu českých filmů,
  • 00:17:43 se natočily za války.
  • 00:17:45 Když opadlo to národní zoufalství,
    že jsme se nebránili
  • 00:17:52 při té zářijové mobilizaci,
    že jsme přišli o Sudety,
  • 00:17:56 a pak jsme byli dokonce okupováni,
    najednou jako by to Češi
  • 00:18:02 hodili za hlavu,
    a že se budou bavit.
  • 00:18:08 Když si probereme život M. Glázrové
    v letech 1939-1945,
  • 00:18:13 nedozvíte se, že by vyhledávala
    nějaké večírky,
  • 00:18:18 snažila se z těch akcí
    vycouvat.
  • 00:18:23 Už tehdy byla trošku jiná.
  • 00:18:25 Když se mluví o shromáždění herců
    v Národním divadle,
  • 00:18:29 kde byla i Marie Glázrová
    24. 6. 1942, v den,
  • 00:18:33 kdy hořely Ležáky,
    je třeba si uvědomit,
  • 00:18:36 jaká to byla doba.
  • 00:18:38 Vezměte si od atentátu na Heydricha
    1942 do 24. 6.,
  • 00:18:46 než bylo to shromáždění,
    bylo popraveno přes 800 lidí.
  • 00:18:49 To bylo 25 poprav denně.
  • 00:18:52 Později ten průměr byl
    70 poprav denně.
  • 00:18:55 To byla takováhle atmosféra.
  • 00:18:57 Dneska těžko člověk pochopí,
    do jaké situace se ti lidé dostali,
  • 00:19:01 a herci zvlášť.
  • 00:19:03 Navíc herci mají problém ten,
    že jsou hodně vidět.
  • 00:19:07 Suma sumárum,
    dostala se Protektorátem
  • 00:19:10 do velmi svízelné situace
    jako všichni další herci.
  • 00:19:14 Já osobně si myslím,
    že tu dobu zvládla se ctí.
  • 00:19:22 Faktem je, že se podařilo
    několik představení nacvičit,
  • 00:19:26 která měla až skrytý
    proti-totalitní výraz.
  • 00:19:31 Jan Bor, režisér Národního divadla,
  • 00:19:34 z některých historických pramenů
    utkal úžasné představení, hru,
  • 00:19:40 která se jmenuje Zuzana Vojířová.
  • 00:19:44 Tu Zuzanu ona hrála.
  • 00:19:47 To bylo nejnavštěvovanější,
    nejzářivější představení
  • 00:19:51 v Národním divadle za celou válku.
  • 00:19:54 Dosáhlo stovky repríz
  • 00:19:56 a tam ta postava pro M. Glázrovou
    byla působivá tím,
  • 00:20:00 že měla možnost zahrát Z. Vojířovou
    od mladého děvčete
  • 00:20:04 až po starou ženu a dokázala
    pod vedením režiséra Bora
  • 00:20:11 Zuzanu úžasně modelovat.
  • 00:20:14 Jako mladá žena měla problém,
    jak má hrát Vojířovou ve stáří,
  • 00:20:21 a tak chodila a pozorovala
    života cvrkot
  • 00:20:25 a najedou uviděla v Praze na nábřeží
    venkovskou babku,
  • 00:20:30 která ji zaujala tím,
    že měla takové polo-papuče,
  • 00:20:34 aby se jí pohodlně chodilo.
  • 00:20:36 Ty papuče měly trochu zvednuté
    špičky,
  • 00:20:39 zřejmě jak byly zešmajdané,
  • 00:20:43 a to vytvářelo specifickou
    šouravou chůzi té stařenky.
  • 00:20:48 Marie Glázrová ji pozorovala
    nějakou dobu a pak si nechala udělat
  • 00:20:53 tyhle bačkory a hrála v nich.
  • 00:20:57 Všichni kritici byli nadšením
    bez sebe,
  • 00:21:00 jak tu iluzi dokázala vytvořit.
  • 00:21:12 Na Kampě maminka bydlela
    celou válku
  • 00:21:15 a myslím si, že to bylo prostředí
    zklidnění,
  • 00:21:21 protože po asi 10 podnájmech,
    kde bývala po celé Praze předtím,
  • 00:21:28 tady našla romantické místo
    nad jezem
  • 00:21:33 s pohledem na Národní divadlo,
    v blízkosti Karlova mostu,
  • 00:21:39 Malé Strany a toho všeho,
    co nám nabízí tento pohled.
  • 00:21:46 Myslím, že to je ideální místo
    pro kumštýře.
  • 00:22:01 Tady to je trošku změněné,
  • 00:22:04 protože v těchto prostorách
    byla malá skleněná budka
  • 00:22:10 a tam byl pan vrátný Landa.
  • 00:22:13 Nahoře nad schodištěm byla vývěska,
    nechávala se tam i pošta.
  • 00:22:26 Maminka u toho stála
    a kolem šel tatínek,
  • 00:22:30 tehdy ještě pan Eduard Haken,
    něco si brblal a prozpěvoval,
  • 00:22:36 a maminka řekla:
  • 00:22:38 "No, vás bych si tak vzala!"
  • 00:22:40 Tak došlo k seznámení.
  • 00:22:46 -Promiňte! -Letíte jak blázen!
    -Nápodobně, slečno!
  • 00:23:17 Maminka sledovala jeho výkony
    při představeních
  • 00:23:21 a psala mu kritické cedulky,
    někdy i nepříliš laskavé.
  • 00:23:31 Marie Glázrová byla pedant,
    chodila na představení
  • 00:23:34 a vždycky mě velmi přísně
    kritizovala.
  • 00:23:38 Mě to trošičku zlobilo,
    ale teprve po čase jsem si uvědomil,
  • 00:23:42 že to byla pro mě velikánská pomoc
    v mé hereckém tápání.
  • 00:23:53 Bylo to těsně v květnových dnech
    kolem 5.
  • 00:23:58 a rodiče se potkávali na barikádách
    po nábřežní straně Národního divadla,
  • 00:24:04 kde byly ty kostky.
  • 00:24:07 Maminka ale byla také v Emauzích
    jako zdravotní sestra.
  • 00:24:31 Rodiče spolu chodili
    prakticky 7 let,
  • 00:24:34 protože tatínek byl toho názoru,
    že musí odsouhlasit jeho otec,
  • 00:24:40 koho si bere.
  • 00:24:44 Myslím si, že pak to bylo docela
    roztomilé.
  • 00:24:47 Dědeček, když přijeli k požehnání,
    tak řekl:
  • 00:24:50 "Kdybych věděl, koho si chceš brát,
    dal už bych souhlas dávno."
  • 00:24:55 Zbytečně čekali, a proto neměli
    těch deset dětí,
  • 00:24:59 ale měli už jenom mě
    a brali se tady v r. 1947.
  • 00:25:04 Svatba měla být tajná,
  • 00:25:07 měli být jen svědkové
    a maminka s tatínkem,
  • 00:25:12 ale stalo se nedopatření,
    protože maminky bratranec,
  • 00:25:17 který to měl fotit, byl tak dojatý,
    že pořád plakal
  • 00:25:21 a fotil bez filmu.
  • 00:25:24 Žádné fotografie tak neexistují.
  • 00:25:41 Maminka, protože neměla fotografie,
    tak si jedou řekla,
  • 00:25:45 když jsem byla malinká,
  • 00:25:47 že bychom to mohly zkusit
    nafotit spolu.
  • 00:25:50 Vzala si tatínkův frak,
    na mě navěsila své svatební šaty
  • 00:25:54 a udělaly jsme tyto fotky.
  • 00:25:57 Říkám, že do mě vložili
    jak do deseti dětí.
  • 00:26:02 Abych znala nějaká slovíčka,
    ráno mě zkoušela ze slovíček,
  • 00:26:06 když mě vedla do 1. nebo 2. třídy.
  • 00:26:09 Pak velmi často mi dávala
    výstřižky z časopisů a novin.
  • 00:26:13 Také v několika jazycích.
  • 00:26:17 Rozina, tys donna bella.
    Ty jsi pěkná!
  • 00:26:21 To si jdi povídat vašim holkám
    do Benátek.
  • 00:26:24 Jsi jako květ jablka pomerančího,
    myslím na tě, kudy chodím.
  • 00:26:27 Jednoho bere čert,
    druhýho láska.
  • 00:26:30 Když se někoho zeptáte
    na M. Glázrovou jako herečku,
  • 00:26:35 na prvním místě se vždy dotazovaným
    vybaví Rozina sebranec,
  • 00:26:39 protože ten film je zaujal
    celkovou výpravností,
  • 00:26:43 je to historické drama,
    nebo konkrétní osud
  • 00:26:47 té tragické dívky.
  • 00:26:48 To byla velká postava.
  • 00:26:53 BIMBÁNÍ ZVONU
  • 00:26:57 Nikolo!
  • 00:27:06 Pomoz mi!
  • 00:27:09 Tady je!
  • 00:27:14 Proboha, co děláš?
  • 00:27:16 Jdi mi z cesty!
  • 00:27:20 Jestli uděláš ještě krok,
    tak tě...!(VÝSTŘEL)
  • 00:27:31 Skončila válka, ale už v r. 1945
    se zásadně změnila dramaturgie
  • 00:27:37 a začaly se točit filmy
    z jiného ranku,
  • 00:27:42 ve kterých, upřímně řečeno,
    pro řadu hvězd předchozího období
  • 00:27:50 nebylo uplatnění.
  • 00:27:52 Mnohé herečky a herci měli cejch,
    že jsou symboly předchozí
  • 00:27:58 buržoazně-soukromé kapitalistické
    kinematografie,
  • 00:28:03 od které se soudruzi museli
    ve znárodněném filmu odstřihnout.
  • 00:28:12 V poválečném filmovém období už rolí
    Marie Glázrová moc nedostala.
  • 00:28:20 Další!
  • 00:28:27 -Víc nemáš?
    -Mám, ale nedám!
  • 00:28:32 Ty se opovažuješ protiviti se
    rozhodnutí královu?
  • 00:28:36 Jaképak rozhodnutí?
    Nesmysl to je!
  • 00:28:39 Mlč, hubo nevymáchaná!
  • 00:28:41 To já ti teprve ukážu,
    co je to huba nevymáchaná!
  • 00:28:44 A panu králi taky!
  • 00:28:45 Však on dobře ví,
    proč před námi zalez!
  • 00:28:48 Stydí se, to je ono!
  • 00:28:50 Pohádka s mistrem Werichem
    Sůl nad zlato.
  • 00:28:54 Myslím, že přesně vystihuje,
  • 00:28:56 jaká paní Glázrová byla
    i v životě.
  • 00:29:00 Krásná, rázná žena.
  • 00:29:02 A čím budeme solit, to nevíš,
    ty přetrhdílo!
  • 00:29:07 Já přetrhdílo?
    Jazyku zlý, uvrhnu tě do žaláře!
  • 00:29:13 Mě?Ty!
    (FACKA)
  • 00:29:17 Ona byla heroina,
    to nebyla obyčejná herečka.
  • 00:29:22 Ona byla silně dramatická herečka
    se zvláštním témbrem v hlase.
  • 00:29:29 Ona jistě mohla dělat Hyppodamii
    nebo něco takového velkorysého,
  • 00:29:36 ale v té době se to v divadle
    nedávalo.
  • 00:29:45 Ona se do těch budovatelských filmů
    nehodila.
  • 00:29:48 Ona byla dáma a potom přišla
    60. léta, nová vlna,
  • 00:29:54 a tam ji ti mladí režiséři
    taky nepotřebovali,
  • 00:30:01 protože dělali filmy
    úplně jiného druhu,
  • 00:30:03 s neherci atd.
  • 00:30:06 On začátku mi připadala
    strašně plachá,
  • 00:30:10 ona nepatřila k těm hercům,
    kteří by sedávali v klubovně
  • 00:30:13 a povídali si, vyprávěli.
  • 00:30:15 Ona mi připadala až strašně bojácná.
  • 00:30:18 Ale ono už začínalo být to období,
    kdy se měnil šéf
  • 00:30:21 a obsazovali se jiní lidé,
    repertoár se měnil.
  • 00:30:26 Na tyto herečky, které měly
    tu slávu jako Maryčka Glázrová,
  • 00:30:31 což byla star,
    hvězda Národního divadla,
  • 00:30:36 jako by se zapomínalo.
  • 00:30:38 Když hráli, tak epizodní roli
    nebo tak.
  • 00:30:41 Pak jsme něco točili
    s p. režisérem Krškou,
  • 00:30:43 kde se sešla:
  • 00:30:45 "Ty jseš tady, ježišmarjá,
    to tady nebudu sama!"
  • 00:30:49 Měla už potom obavu a strach
    před tou kamerou.
  • 00:30:53 Ta paní, která tam byla pečená
    vařená, šla z role do role.
  • 00:31:00 Madonna mia! Nemohla jsem to udělat,
    protože s tebou nesouhlasím.
  • 00:31:04 A pamatuj si!
    Pan Kluber je osobnost!
  • 00:31:06 Jeho čest je ohrožena
    a jeho postavení je otřeseno!
  • 00:31:10 Danke, Fraule Nora.
  • 00:31:13 Já už nejsem vaše nevěsta
    a vaší ženou nikdy nebudu.
  • 00:31:23 Přivedla jsem toho,
    koho mám ráda.
  • 00:31:29 Paní Lenoro, prosím vás o ruku
    vaší dcery.
  • 00:31:33 A dovolte mi, abych řekl,
    že slečnu Gemmu miluji.
  • 00:31:37 Ne, ne, ne, nikdy!
    Madonna mia!
  • 00:31:40 Čeho jsem se to dočkala!
    Jak jsem mohla být tak slepá!
  • 00:31:43 Mamá.
  • 00:31:45 A nic nevidět!
    Jděte pryč! Jděte pryč!
  • 00:31:47 Tam se stala velice nepříjemná věc,
    na kterou nerad vzpomínám.
  • 00:31:52 V jedné důležité scéně
    v italské rodině
  • 00:31:55 najednou p. Glázrová přestala hrát,
    přestala mluvit.
  • 00:32:00 Dostala takový psychický šok.
    Blok a nešlo s tím pohnout.
  • 00:32:08 Tak se na to šlo znova a zase nic.
  • 00:32:11 Zase tam byl velký zásek.
  • 00:32:13 Udělala se velká polední pauza
    a odpoledne se to nějak natočilo.
  • 00:32:18 Ne, ne, nepřibližujte se ke mně!
    Zůstaňte sedět tam, kde jste!
  • 00:32:23 Můžete být rád, že tu můžete zůstat.
  • 00:32:26 Tak seďte a mlčte.
  • 00:32:35 Tak co jste chtěl?
  • 00:32:37 Prosím, abyste mě vyslechla,
    paní Lenoro.
  • 00:32:39 Jsem čestný člověk!
  • 00:32:40 Jste dobrodruh a taškář.
  • 00:32:42 Já jsem to tenkrát nepochopil,
    ani jsem se tím nezabýval,
  • 00:32:46 ale po letech jsem přišel na to,
    co se stalo,
  • 00:32:49 protože mně se to stalo
    svým způsobem taky.
  • 00:32:52 Když jsem po 10 letech v dabingu
    najednou začal točit,
  • 00:32:56 tak jsem měl nervy na špagátu.
  • 00:32:59 Je to jako když malíř
    dlouho nemaluje a spisovatel nepíše.
  • 00:33:06 Když se to malíři nebo spisovateli
    stane, má tu výhodu,
  • 00:33:10 že je sám, že se může jít do hospody
    ožrat, počkat si
  • 00:33:14 a třeba ten řemen nahodit,
    kdežto ten herec ve filmu,
  • 00:33:18 to je tady a teď.
  • 00:33:21 Přijdete do toho a ten maskér
    je pořád stejný,
  • 00:33:24 kamera je stejná, všechno,
    jenom já nehraju velkou hlavní roli
  • 00:33:29 Ona to brala tak,
    a to jsou její slova:
  • 00:33:32 "Abych vám to nezkazila, hlavně tobě,
    prosím tě, dívej se na mě..."
  • 00:33:42 Já jsem bojoval se slzou v hlase.
  • 00:33:46 HRA NA KLAVÍR
    (občas falešně)
  • 00:34:09 POTLESK
  • 00:34:14 Tenhle valčík mám z celého Chopina
    nejraději.
  • 00:34:17 Tím obdivuhodnější je odvaha,
  • 00:34:20 s kterou ho tak originálně
    pozměňujete, drahá vévodkyně.
  • 00:34:23 Děkuji vám,
    drahá přítelkyně.
  • 00:34:24 Děkuji vám a teď vám zahraju...
  • 00:34:26 Ne, ne, ne, teď si musíte odpočinout.
  • 00:34:29 Vystydla by vám káva.
  • 00:34:30 Abyste pila studenou kávu,
    to by od vás nežádal ani sám Chopin
  • 00:34:35 Ona měla způsob herectví
    trošku jiný.
  • 00:34:41 Taková dramatická za každou cenu.
  • 00:34:44 Kdyby přišel režisér,
    to bylo to neštěstí,
  • 00:34:48 který by respektoval její talent
    a dal si tu práci
  • 00:34:53 a odstranil tu křeč, byla by to
    velmi zajímavá herečka.
  • 00:34:59 Radok, protože byl určitým způsobem
    sebevědomý, řekl:
  • 00:35:06 "Heleďte se, já si ji vezmu
    na Dům Doni Bernardy.
  • 00:35:12 Uvidíte, že jí tu křeč sundám."
    To si myslel.
  • 00:35:20 Začaly zkoušky a on řekl:
  • 00:35:25 "Jděte takhle kousek
    přes to jeviště, nehrajte.
  • 00:35:31 Když vám přijde něco nepravdivé,
    tak mi to řekněte."
  • 00:35:36 Každý šel, nikdo nehrál
    a on se ptal: "Cítíte se pravdivě?"
  • 00:35:42 "Jo, cítíme."
  • 00:35:44 A šla Glázrová jako hlavní postava
    a ona hrála.
  • 00:35:50 A on: "Milostpaní, ne,
    já jsem říkal, ať nehrajete,
  • 00:35:55 ať jenom tak jdete."
  • 00:35:58 Týden to trvalo,
    každý den několikrát
  • 00:36:02 a ona pokaždé hrála s tou křečí.
  • 00:36:07 Za ten týden šel na ředitelství
    a říká: "Nejde to, mrzí mě to."
  • 00:36:18 Byla mu sympatická,
    on byl hrozně hodnej.
  • 00:36:22 Říkal, že by byl šťastný,
    kdyby to šlo, ale nešlo to.
  • 00:36:27 Vzal si obrácený typ Doni Bernardy,
    čili "měkkou" herečku.
  • 00:36:33 A to byla Fabiánová.
  • 00:36:42 Tehdejší paní ředitelka divadla
    Maringotka,
  • 00:36:45 ve kterém jsem působil asi 4 roky,
    myslím, v r. 1970,
  • 00:36:50 potřebovala herečku, osobnost,
    starší dámu,
  • 00:36:55 kterou jsme v souboru neměli,
    a bylo to malé divadýlko,
  • 00:36:59 kde bylo asi 10 členů souboru,
  • 00:37:02 a bylo to v podstatě zájezdové
    divadlo, se kterým jsme jezdili
  • 00:37:06 po celé republice,
    p. Kočová psala hry
  • 00:37:09 a v jedné potřebovala starou dámu.
  • 00:37:13 Oslovila paní Glázrovou
    a ona to vzala.
  • 00:37:19 Já jsem ji pozoroval při zkouškách,
    v tom představení jsem taky hrál,
  • 00:37:23 ale v jiných obrazech,
    takže jsem ji mohl pozorovat.
  • 00:37:27 Sedl jsem si do první řady,
    naše divadlo mělo asi 150 míst,
  • 00:37:32 viděl jsem ji i v Národním divadle.
  • 00:37:36 Čekaly se od ní velké výrazové
    prostředky,
  • 00:37:41 ale ona to tak ztlumila,
    že z ní vyzařovala ta osobnost.
  • 00:37:46 Úplně to zcivilnila a jako by s vámi
    normálně mluvila bez patosu.
  • 00:37:52 To se mi hrozně líbilo.
  • 00:37:55 Dneska, když herečka z velkého
    divadla odejde hrát do menšího,
  • 00:38:00 je to pro ni velké obohacení.
  • 00:38:03 Soubor se na to spíše dívá
    se závistí.
  • 00:38:05 Neštěstí těch 70. a 80. let
    bylo v tom,
  • 00:38:10 že řada herců z Národního divadla
    včetně dam neměla možnost
  • 00:38:17 vyskytovat se mimo Národní divadlo
    nebo neměly, kam by šly.
  • 00:38:31 Najednou přišel příkaz,
    že tito a tito herci
  • 00:38:35 musejí do důchodu.
  • 00:38:37 Ne že jim bude nabídnut,
    prostě příkazem.
  • 00:38:41 Tenkrát byl šéfem Jiří Dohnal,
  • 00:38:44 celý soubor činohry měl schůzi
    a on na závěr povídání řekl:
  • 00:38:53 "A teď trošku nepříjemná věc,
    ale trošku logická.
  • 00:38:59 Od příští sezony vzhledem k věku
    nebudeme počítat
  • 00:39:04 s Bohouškem Záhorským, což byl
    jeho nejlepší kamarád z dětství,
  • 00:39:09 s Vlastičkou Fabiánovou,
    s Jiřinkou Šejbalovou,
  • 00:39:13 Maryčkou Glázrovou..."
  • 00:39:16 Jmenoval celou tuhle plejádu lidí,
    kteří byli jádrem Národního divadla.
  • 00:39:26 Někdo na to neměl nervy,
    podepsal to a odešel.
  • 00:39:29 Někdo z protestu k tomu druhému
    odešel taky,
  • 00:39:33 pak byli ti statečnější,
    kteří řekli, že na to nemají právo.
  • 00:39:38 Že tam mají trvalé smlouvy,
    a že o tom s nimi někdo musí jednat.
  • 00:39:44 Ale paní Glázrová tehdy tu výpověď
    nepodepsala.
  • 00:39:49 Za těchto okolností
    asi bylo správnější setrvat
  • 00:39:52 a bránit se.
  • 00:39:54 Ta sprostota, která se valila
    ze všech stran v Národním divadle,
  • 00:40:01 nemohla zůstat bez odezvy.
  • 00:40:04 Pak přišel moment vydírání:
  • 00:40:06 "A vám by nebylo hanba tady brát
    peníze a nehrát?"
  • 00:40:14 Na to si moc dobře pamatuju.
  • 00:40:16 Říkala, že jí už leze krkem chodit
    si do divadla jen pro gáži a nehrát
  • 00:40:21 Já bych tam třeba i umyla podlahu,
    cokoliv bych dělala,
  • 00:40:25 jen abych neměla ten pocit,
    že jsem tam zbytečně.
  • 00:40:32 Hrála tak úžasné úkoly,
    jako ženu 3. havíře
  • 00:40:34 v Kutnohorských havířích
    nebo jiné nezapomenutelné postavy.
  • 00:40:39 Maryčka téměř nehrála, nebo služku,
    epizodu, jeden výstup.
  • 00:40:45 My jsme tam měli kustodku,
    to byla bývalá baletka,
  • 00:40:49 která před představením zjišťovala,
    jestli jsou všichni herci připraveni
  • 00:40:56 Když ne, tak se volalo do rozhlasu
    nebo k milenkám.
  • 00:41:00 Dámy měly v kanceláři
    i čísla milenek,
  • 00:41:03 když někdo zapomněl,
    jestli je u ní.
  • 00:41:08 Mařenka šla a nesla krásnou kytku.
  • 00:41:12 Já povídám: "Mařenko,
    to je krásná kytka, tos dostala?"
  • 00:41:19 "Ne, ne, to já ti nemůžu říct."
  • 00:41:22 -A proč mi to nemůžeš říct?
    -To nejde. ?To je pro někoho? ?No.
  • 00:41:30 Tak mi to řekni, já to dám tomu
    člověku na jevišti.
  • 00:41:37 To už vůbec nepřipadá v úvahu!
  • 00:41:40 Najednou z ní vypadlo,
    že hraje paní Glázrová,
  • 00:41:47 a že si Na Příkopě objedná
    kytici, aby jí ta kytice
  • 00:41:53 přišla na jeviště.
  • 00:41:58 Já jsem byl zasažen.
  • 00:42:03 Nic nebylo, práce nebyla
    a ten herec musí vyjít na jeviště
  • 00:42:08 a musí si aspoň trošku věřit,
    jinak tam nemá co dělat.
  • 00:42:14 Ona si tuto důvěru té slavné éry,
    kdy byla herečka 1. řádu,
  • 00:42:22 Zuzana Vojířová a všechno toto,
    dodávala sebevědomí,
  • 00:42:30 že ten večer je taky trošku její.
  • 00:42:37 Byla to velká osamělost,
    ona našla ve mně duši, vrbu.
  • 00:42:44 Já ji poslouchal,
    pamatuji si na důležitý telefonát,
  • 00:42:49 kdy jsem potřeboval mluvit
    s panem Hakenem a on nebyl doma.
  • 00:42:54 Volal jsem tam z vrátnice
    Smetanova divadla
  • 00:42:59 a ona mě na telefonu držela
    skoro tři čtvrtě hodiny.
  • 00:43:04 Potřebovala se mi vypovídat
    ze všech svých bolestí a problémů.
  • 00:43:09 To už byla doba, kdy se uvažovalo,
    že se bude dávat Kočičí hra.
  • 00:43:18 Tu roli jí kdosi slíbil
    a potom zjistila, že do té role
  • 00:43:22 byla obsazena kolegyně Medřická.
    Ona tam dostala jenom štěk.
  • 00:43:30 Ona chtěla hrát hlavní roli,
    to, co Dana Medřická.
  • 00:43:35 Nedala to najevo, byla docela hrdá.
  • 00:43:39 Vím, že strašně trpěla,
    že jí nic nedávali a dali jí tohle.
  • 00:43:45 Zbláznila ses?
  • 00:43:47 Tak takhle se mnou nemluv, Adélo,
    prosím.
  • 00:43:50 Kolik ti vlastně je?
  • 00:43:52 Bude mi 62.
  • 00:43:53 Že ti bude, to bys byla ráda, viď?
    Myslíš, že nevím, kdy ses narodila?
  • 00:43:58 A co to máš na nohou?
    Boty nebo bačkory?
  • 00:44:02 Voboje.
  • 00:44:04 Ty už se nedovedeš
    ani pořádně obout
  • 00:44:07 a lezeš mi sem, abys mému ubohému
    chlapci popletla hlavu.
  • 00:44:11 Taková jsi byla vždycky!
    Samé zmatky, komplikace...
  • 00:44:13 Aspoň 10 minut.
  • 00:44:14 Jestli Viktora opravdu miluješ,
    tak mu teď půjdeš z cesty!
  • 00:44:17 Aspoň 5 minut!
  • 00:44:18 Chceš opravdu zničit jeho štěstí.
  • 00:44:20 Nedělej, jako bys to nevěděla.
    Copak ti to neřekli?
  • 00:44:22 Kdo?
  • 00:44:23 Mladí. Že se budou brát.
  • 00:44:27 Todleto? To jo, to já vím,
    to mi řekli, to jo.
  • 00:44:32 I když vím, že tě to bude bolet,
    musím ti říct,
  • 00:44:36 že já jsem velmi spokojena.
  • 00:44:39 Tvoje přítelkyně Pavla
    je pravý opak tebe.
  • 00:44:42 Je vyrovnaná a celá atmosféra
    kolem ní je uklidňující.
  • 00:44:46 Nepřibližuj se, prosím tě.
  • 00:44:49 Já přece mám právo si s ním
    ještě jednou promluvit!
  • 00:44:51 -Není doma! -Slyším ho hekat!
    -Špatně slyšíš.
  • 00:44:54 Šel si koupit elektrickou dečku
    do postele.
  • 00:44:56 -Chci k němu do pokoje!
    -Proč? Nevěříš mi?
  • 00:44:57 Pusť mě k němu do pokoje!
  • 00:45:01 -Prosím, drahá!
    -Věřím. Servus, Adélo.
  • 00:45:10 -Není ti dobře?
    -Nic mi není.
  • 00:45:12 -Vždyť sotva popadáš dech.
    -Nic mi není.
  • 00:45:14 Nechceš prášek? Nitroglycerín?
  • 00:45:16 Děkuju, jsi moc hodná.
  • 00:45:17 Nehraj mi tady divadýlko!
    Já ti dám cigaretku pro astmatiky.
  • 00:45:21 Děkuju, nepotřebuju.
  • 00:45:23 Já mám spoustu prášků,
    dám ti nějaký.
  • 00:45:25 Prášky neberu, nikdy nemocná nejsem.
  • 00:45:33 Ona hrála matku Viktora,
  • 00:45:35 kterého milovala Dana Medřická
    celý život.
  • 00:45:39 Ona s tou novou noblesou hrála
    tak protivnou dámu,
  • 00:45:45 že stačilo podívat se na ni
    a člověk pochopil,
  • 00:45:49 proč její syn je takový
  • 00:45:51 a proč je to pro tu D. Medřickou
    tak strašně těžké.
  • 00:45:55 A že dokud jeho maminka bude živa,
    že se jeho život nezmění.
  • 00:45:59 To je něco, co se málokdy
    v inscenaci podaří.
  • 00:46:03 Už tím obsazením a tím,
  • 00:46:05 jaký ten herec je svým vnitřním
    ustrojením, dá té inscenaci směr.
  • 00:46:13 Tatínek s maminkou tvrdili,
  • 00:46:17 že absolutně nepodporují
    rodinné podniky,
  • 00:46:21 ale byli zváni po celé republice
    a koncertovali.
  • 00:46:25 Maminka přednášela nebo dělala
    melodramys doprovodem klavíru
  • 00:46:32 nebo sama jezdila s orchestrem.
  • 00:46:37 Mám na ni krásnou vzpomínku,
    kdy jsme jezdili na koncerty,
  • 00:46:42 kde byl zástupce opery, činohry
    a baletu.
  • 00:46:48 Pan Haken tam zpíval árie vodníka
    a třeba Kecala a paní Maryčka
  • 00:46:56 přednášela Maryčku Magdonovou.
  • 00:47:00 Jak jsme seděli v šatně,
    říkám:
  • 00:47:04 "Paní Maryčko, vy máte každou botu
    jinou!"
  • 00:47:09 Ona se na mě podívala,
    pak na své boty a řekla:
  • 00:47:14 "Vlastíku, vy máte ale postřeh!"
  • 00:47:19 Ohromilo mě, že si z toho
    vůbec nic nedělala.
  • 00:47:22 Mohla zpanikařit,
    že nemůže na jeviště... Hysterie.
  • 00:47:29 Vůbec, bylo to tak skvělé.
  • 00:47:33 Věděla, že se lidé budou dívat
    kamkoliv jinam, jen ne na její boty.
  • 00:47:44 Já jsem se osobně setkal
    dokonce několikrát s paní Glázrovou,
  • 00:47:47 ale bohužel už v období,
    kdy byla odstavena
  • 00:47:51 od divadelní herecké tvorby,
    zvlášť od té filmové.
  • 00:47:59 Měl jsem možnost ji doprovázet
    a moderovat několik besed
  • 00:48:03 ve filmových klubech.
  • 00:48:05 Když vystoupila na jeviště
    v kině před diváky,
  • 00:48:12 zase ožila, protože to brala
    jako příležitost, že má diváky.
  • 00:48:18 Už to bylo s ní velmi špatné,
    byla zatrpklá, hořekovala
  • 00:48:24 nad nespravedlností,
    kdyby jí dali ještě příležitost,
  • 00:48:29 že by to určitě zvládla...
  • 00:48:32 Mnohdy konce herců jsou tragické.
  • 00:48:40 Na pastvách zelených...
  • 00:48:48 Žili pak tím tatínkem,
    mistrem Hakenem,
  • 00:48:54 který pokračoval do vysokého věku
    díky hlasovému školení, které měl.
  • 00:49:00 Tam se to prolínalo.
  • 00:49:04 Její tvůrčí život se odehrával
    v tom jeho.
  • 00:49:10 ZPĚV
  • 00:49:18 Když pan Haken zemřel,
  • 00:49:19 pohřbíval jsem ho na Vyšehradě
    do hrobky vedle pana Blahuta.
  • 00:49:26 To bylo poslední setkání
    s paní Glázrovou,
  • 00:49:28 kdy mi ona řekla,
    že za ním brzy půjde.
  • 00:49:33 Řekla to velice dramaticky, rozhodně,
    bylo z ní cítit,
  • 00:49:39 že to byl její skutečný,
    dokonalý životní partner,
  • 00:49:46 který jí vynahrazoval
    absenci toho divadla.
  • 00:49:52 V podstatě se s tím asi nevyrovnala.
  • 00:49:56 Tatínek odešel. Když zůstala,
    bylo to zvláštní.
  • 00:50:01 Byl tam moc krásný vztah.
  • 00:50:03 Dobře, že jsme pod stromem,
    protože oni měli kořeny propojeny
  • 00:50:07 a větvemi byli taky propojeni.
  • 00:50:10 Jsem moc ráda, že jsem byla u konce
    života tatínka i maminky.
  • 00:50:18 Musím říct, že tam jsem pochopila,
    co je to život.
  • 00:50:23 Maminka, i když neměla život
    vůbec lehký,
  • 00:50:27 to dokázala překonávat
    a držela to v sobě.
  • 00:50:32 Na konci života řekla úžasnou větu:
  • 00:50:36 "Proboha, co jsem to dělala
    za povolání!
  • 00:50:38 Jenom těch lidských životů!"
  • 00:50:41 Ježišmarjá, těch bylo!
  • 00:50:43 Maryša, Noční motýl,
    kněžna v Babičce,
  • 00:50:51 to bylo nezapomenutelné.
  • 00:50:53 Kdyby toho televize dávala víc.
    To bychom se těšili.
  • 00:50:59 Babičko, rytířka, podívejte se!
  • 00:51:02 Co tě napadá! Nejsou rytířky.
  • 00:51:04 Paní kněžna jede sem nahoru.
  • 00:51:09 Když někdo řekl Marie Glázrová,
    to byla noblesa.
  • 00:51:18 To nejde jinak říct.
    To byla velká herečka.
  • 00:51:35 Skryté titulky: M. Gajdová
    Česká televize 2013

Související