iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 1. 2020
11:00 na ČT1

1 2 3 4 5

6 hlasů
18494
zhlédnutí

Z metropole

Fontána před Národním muzeem — Vzpomínky hydrotechnika — Změny v MHD — Demolice bývalých jeslí — Bourání hasičárny — Soud o epopej — Státní opera — Historie Státní opery — Portréty v Čechách — Heart Beat — Pankrác

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Z metropole

  • 00:00:01 Z METROPOLE
  • 00:00:20 -Jak funguje fontána
    před Národním muzeem
  • 00:00:22 a jak vypadá její skryté zázemí?
  • 00:00:25 Státní opera po rekonstrukci.
  • 00:00:27 Na fasádu se znovu vrátili
    Schiller, Goethe a Mozart.
  • 00:00:30 Legendy lokálů, tentokrát toulání
    po pankráckých hospodách.
  • 00:00:34 Je tady pravidelný přehled
    pražských zpráv a zajímavostí.
  • 00:00:37 Je tady pravidelný reportážní
    magazín Z METROPOLE.
  • 00:00:40 Vítejte při jeho sledování.
  • 00:00:45 Zdánlivě tajemné
    podzemní prostory,
  • 00:00:47 ve skutečnosti ale vůbec nejsou
    v podzemí,
  • 00:00:51 malebné sklepení
    najdeme pod hlavním vchodem
  • 00:00:54 Národního muzea
    v samém srdci metropole.
  • 00:00:57 Zraku návštěvníků
    zůstávají skryté,
  • 00:01:00 jde totiž o technické zázemí.
  • 00:01:03 -Teď jsme v podstatě
    pod nájezdovou rampou
  • 00:01:08 Národního muzea
    a jsme u strojovny fontány,
  • 00:01:11 kterou všichni lidé
    z Václavského náměstí vidí.
  • 00:01:14 -Strojovna stejně
    jako budova muzea
  • 00:01:17 prošla kompletní rekonstrukcí.
  • 00:01:19 Jak je vidět
    na archivních záběrech,
  • 00:01:21 prostory kvůli špatné izolaci
    připomínaly spíš
  • 00:01:24 krápníkovou jeskyni.
  • 00:01:26 Ještě hůř na tom byla fontána.
  • 00:01:28 -Fontána byla v takovém stavu
    jako celá historická budova
  • 00:01:31 Národního muzea, tedy havarijním,
    my jsme ji podle mě
  • 00:01:34 udržovali v provozu
    jen silou vůle.
  • 00:01:37 -Kromě historického
    litinového odpadního potrubí
  • 00:01:40 je vnitřní mechanismus
    kompletně nový.
  • 00:01:42 -Jak to čerpadlo,
    to hnací zařízení,
  • 00:01:45 opravili jsme všechny vany
    ve fontáně tak,
  • 00:01:47 aby z toho neunikala voda,
    i zvenku se fontána
  • 00:01:50 umělecky restaurovala.
  • 00:01:54 -Tady je písková filtrace,
    můžeme támhle ještě přidávat
  • 00:01:59 chemii do toho, což se děje.
  • 00:02:01 Zadalší jsou tady UV lampy,
    kde je ultrafialové záření,
  • 00:02:05 ničí některé zárodky ve vodě
    a některé typy řas.
  • 00:02:09 Čerpadlo honí
    přes jednotlivé stupně fontány
  • 00:02:13 28,7 kubíků vody,
    samozřejmě je to uzavřený okruh.
  • 00:02:18 Tímto výklenkem vstupujeme
    do části,
  • 00:02:22 kde je už za stěnou přímo kašna.
  • 00:02:30 To je původní klenba,
    která je dnes skoro 130 let stará,
  • 00:02:36 z doby výstavby Národního muzea.
  • 00:02:38 -Nově má kašna
    promyšlené osvětlení.
  • 00:02:41 Každé z 35 světel
    stálo desítky tisíc korun,
  • 00:02:44 umožňuje totiž
    programování na dálku
  • 00:02:47 a desítky tisíc
    barevných kombinací.
  • 00:02:50 -Má svoji IP adresu a může být
    selektivně řízeno zvlášť
  • 00:02:55 a můžou se pak vytvářet kombinace.
  • 00:02:58 To znamená těch 35 světel,
    každé můžete naprogramovat
  • 00:03:02 do jiné barvy, jiného odstínu.
  • 00:03:05 Tam jsou ty barvy RGBW, to znamená
    červená, zelená, modrá,
  • 00:03:09 což je standardní,
    co se používá ve světě,
  • 00:03:12 tady navíc je ta arktická bílá.
  • 00:03:15 Lidé si možná všimli,
    a je to asi to nejkrásnější,
  • 00:03:18 ten bílý kontrast
    vůči pískové fasádě.
  • 00:03:21 -Ideální předpoklad
    pro hudebně-světelné představení,
  • 00:03:25 kvůli hluku z magistrály
    to ale u muzea není možné.
  • 00:03:28 Na místě fontány měl podle
    původních stavebních plánů
  • 00:03:32 stát kníže Václav na koni.
  • 00:03:34 Pak se ale plány změnily
    a stavitelé jezdeckou sochu
  • 00:03:37 posunuli níž na náměstí.
  • 00:03:39 Autorem fontány
    stejně jako celé budovy muzea
  • 00:03:42 je architekt Josef Schulz.
  • 00:03:44 Zdobí ji alegorické sochy
    od Antonína Wagnera
  • 00:03:47 a Čeňka Vosmíka.
  • 00:03:49 -Znázorňují zaprvé tři země,
    Čechy, Moravu a Slezsko,
  • 00:03:53 a pak jsou tam
    symbolicky znázorněné
  • 00:03:55 naše dvě největší řeky,
    Vltava a Labe.
  • 00:03:58 -Při stavbě metra v 70. letech
    musela být fontána rozebrána
  • 00:04:01 a několik let byla skrytá
    pod bedněním.
  • 00:04:05 Teď už je fontána bez vody,
    zazimovali ji koncem listopadu.
  • 00:04:09 Znovu ji spustí na 1. máje.
  • 00:04:16 To už jsme se střihem přenesli
    ke trochu jiné fontáně,
  • 00:04:19 která zatím dočasně stojí
    na Pankráci,
  • 00:04:22 toto zařízení vyrábí pitnou vodu
    ze vzduchu.
  • 00:04:25 -Tato technologie
    je vhodná do míst,
  • 00:04:29 kde není žádný zdroj vody
    k dispozici
  • 00:04:31 a musíme ji brát ze vzduchu,
    vzdušné vlhkosti.
  • 00:04:34 Nejprve zfiltrujeme vzduch,
    odstraníme z něj pylová zrna,
  • 00:04:37 alergeny nebo prachové částice.
  • 00:04:39 Potom dojde prudkým ochlazením
    k vysrážení vody,
  • 00:04:42 dále k jejímu vyčištění
    na parametry destilované vody,
  • 00:04:46 a k obohacení minerály
    dle požadavků vyhlášky
  • 00:04:49 pro pitnou vodu.
  • 00:04:51 -Čistou vodu bez mikroplastů
    tady mohli lidé ochutnávat
  • 00:04:54 od poloviny října.
  • 00:04:56 Na jaře se přístroj přesune
    na dětské hřiště
  • 00:04:59 nebo do parku městské části,
    tam, kde není jiný zdroj
  • 00:05:02 pitné vody.
  • 00:05:04 Když jsme minulý týden
    upozorňovali,
  • 00:05:07 že budeme vysílat reportáž
    o fontáně před Národním muzeem,
  • 00:05:10 hned se nám přihlásil
    pan Ing. Jičínský,
  • 00:05:13 který tu zhruba před 20 lety
    prováděl rekonstrukci.
  • 00:05:17 Pane inženýre,
    co bylo tehdy nejtěžší?
  • 00:05:22 -Když se rekonstruovala fontána
    hlavně po stránce kamenické,
  • 00:05:27 tak se mi podařilo prosadit
    takovou úpravu v toku
  • 00:05:33 ve všech třech bazénech,
    a tím se potom
  • 00:05:38 spolu s novým čerpadlem
    podařilo všechno vyladit tak,
  • 00:05:43 aby to fungovalo.
  • 00:05:46 -Spočítat průtok vody fontánou,
    která má několik
  • 00:05:49 nestejně objemných van
    a různě dlouhé přelivy,
  • 00:05:53 není věc snadná.
  • 00:05:55 Inženýr Jičínský
    to ale tehdy vyřešil.
  • 00:05:58 -To je právě jeden vtok
    vespod bazénu,
  • 00:06:02 támhle je vidět
    pod obrubou se světly,
  • 00:06:06 který se musel navrhnout
    namísto malých vtoků,
  • 00:06:09 které měly velký odpor
    a čerpadlo to vlastně nezvládlo.
  • 00:06:15 A z krásných paprsků
    zbyly jen čůrky.
  • 00:06:19 -Že byl propočet správný,
    dokazuje fontána v momentech,
  • 00:06:23 kdy funguje.
  • 00:06:25 Ani onen čůrek,
    ani přetékání do ulice.
  • 00:06:34 164, jedna z linek,
    kterých se dotýká
  • 00:06:38 celoplošná změna jízdních řádů
    v metropoli.
  • 00:06:41 Cestující po celé Praze
    si tak na některé autobusové spoje
  • 00:06:45 počkají déle.
  • 00:06:47 -Týká se linek typicky s intervaly
    pěti šesti minut v ranní špičce
  • 00:06:52 nebo deseti patnácti minut
    v odpolední špičce.
  • 00:06:55 A ty linky,
    které mají delší intervaly,
  • 00:06:58 dvacet minut,
    tak ty už omezovány nejsou.
  • 00:07:00 -V prvních měsících nového roku
    městskou hromadnou dopravou
  • 00:07:04 jezdí s výjimkou letních prázdnin
    nejméně lidí z celého roku.
  • 00:07:07 Zároveň tím chce dopravní podnik
    řešit problémy
  • 00:07:10 s nedostatkem řidičů autobusů.
  • 00:07:13 -Chybí nám okolo 9 %.
    Takže asi 200 řidičů.
  • 00:07:16 -Loni tak měli řidiči autobusů
    na podzim
  • 00:07:19 už všechny přesčasy vyčerpané.
  • 00:07:21 Jízdní řády se proto musely omezit
    ke konci roku,
  • 00:07:24 kdy je naopak poptávka
    cestujících nejvyšší.
  • 00:07:27 -Proto letos plánujeme výkony tak,
    abychom si ušetřili
  • 00:07:30 na podzimní měsíce,
    kdy jezdí lidí více
  • 00:07:33 a abychom měli jistotu,
    že řidičů bude dost
  • 00:07:36 i na konci letošního roku.
  • 00:07:38 -Zároveň ale se změnami
    jízdních řádů
  • 00:07:41 vznikly i nové linky autobusů.
  • 00:07:43 Dočasné změny v jízdních řádech
    budou platit do konce února.
  • 00:07:46 Od března by se počet cestujících
    měl opět zvýšit.
  • 00:07:53 Opuštěná budova někdejších jeslí
    tady ve Znojemské ulici
  • 00:07:55 jde po mnoha letech k zemi.
  • 00:07:57 Po jejím zbourání
    volali hlavně místní,
  • 00:08:00 ve zchátralém domě totiž přebývali
    squatteři a bezdomovci.
  • 00:08:03 Demolice by měla skončit na jaře.
  • 00:08:11 Staré matrace, oblečení,
    koberce i zbytky jídla.
  • 00:08:14 Takového odpadu
    odsud demoliční firma
  • 00:08:17 vyvezla už 20 kontejnerů.
  • 00:08:19 -Zbývající část
    je ještě na hromadách,
  • 00:08:23 které se postupně odváží.
  • 00:08:25 -Někdejší jesle
    se v posledních letech
  • 00:08:27 změnily v útočiště
    lidí bez domova.
  • 00:08:29 -Ten stav před 3. prosincem
    byl velmi tragický,
  • 00:08:32 všude odpadky, zarostlá tráva.
  • 00:08:34 -V téhle místnosti
    bylo zhruba půl metru odpadu.
  • 00:08:37 Na nepořádek i nové obyvatele
    si stěžovali hlavně místní.
  • 00:08:40 Hned vedle budovy
    totiž dochází děti do školky
  • 00:08:43 a rodiče se báli
    třeba injekčních stříkaček.
  • 00:08:47 -Vždycky je to obrovské semeniště
    problémů pro lidí,
  • 00:08:50 kteří bydlí v nejbližší blízkosti.
  • 00:08:52 -V Praze jsou přitom
    desítky opuštěných budov,
  • 00:08:55 které se pak stávají
    snadným terčem.
  • 00:09:00 -Snažíme se s tím bojovat,
    ovšem leckdy bývá
  • 00:09:03 velmi komplikovaná komunikace
    s vlastníky
  • 00:09:05 těchto velmi zchátralých budov.
  • 00:09:08 -Místo squatterů a bezdomovců
    by se sem za několik
  • 00:09:11 mohly vrátit zase děti.
  • 00:09:13 Magistrát chce totiž
    na tomto místě postavit
  • 00:09:16 hudební konzervatoř.
  • 00:09:20 A ještě jedna demolice.
  • 00:09:22 V Holešovicích v Argentinské ulici
    byla stržena
  • 00:09:24 protektorátní hasičská stanice.
  • 00:09:26 Byla montovaná, částečně dřevěná,
    a když ji za války
  • 00:09:29 v roce 1942 postavili,
    počítalo se,
  • 00:09:32 že bude jen provizorní
    na dobu 5-10 let.
  • 00:09:35 Nakonec sloužila dosud,
    plných 77 let.
  • 00:09:38 Nahradí ji nová stanice
    se zázemím a garážemi
  • 00:09:41 odpovídajícími moderní době,
    která už se v areálu staví.
  • 00:09:48 Naposledy mohli lidé plátna
    inspirovaná slovanskou mytologií
  • 00:09:52 vidět před rokem v Obecním domě.
  • 00:09:54 Od té doby zůstávají v depozitáři
    Galerie hlavního města Prahy.
  • 00:09:58 -Nejdůležitější je,
    aby se epopej
  • 00:10:01 co nejdřív vystavila.
  • 00:10:04 -Já bojuji za to,
    aby epopej byla tady,
  • 00:10:07 zachráněna, zpřístupněna lidem.
  • 00:10:09 -Přesto spolu hlavní město
    a vnuk slavného malíře
  • 00:10:11 vedou už tři roky
    soudní spor o to,
  • 00:10:14 kdo dílo vlastní.
  • 00:10:15 Podle Johna Muchy
    na něj Praha ztratila nárok,
  • 00:10:17 když nepostavila
    samostatné výstavní prostory.
  • 00:10:20 Metropole teď musí dokázat,
    že dílo získala v dobré víře.
  • 00:10:22 -Což podle mého názoru
    je velice těžký oříšek
  • 00:10:25 pro Prahu,
    prostě Praha není schopna
  • 00:10:28 doložit poctivost držby
    z jediného prostého důvodu,
  • 00:10:32 že nesplnila podmínku daru
    Alfonse Muchy.
  • 00:10:35 -To je zcela jiný problém.
  • 00:10:37 Otázka vydržení
    je otázka čistě právní
  • 00:10:39 a s touto věcnou podmínkou
    to nemá vůbec nic společného.
  • 00:10:42 -Soud se ke sporu vrátí v dubnu,
    už v létě by se přitom
  • 00:10:45 měla plátna přesunout
    do Moravského Krumlova,
  • 00:10:48 kde byla vystavena přes 50 let.
  • 00:10:50 Moravský Krumlov teď pracuje
    na podmínkách,
  • 00:10:52 které mu hlavní město dalo.
  • 00:10:54 Tady na zámku
    musí prostory upravit tak,
  • 00:10:56 aby v nich byla
    stálá teplota a vlhkost,
  • 00:10:59 aby se plátna nezničila.
  • 00:11:00 Pražský magistrát chce mezitím
    najít vhodné prostory,
  • 00:11:03 kde Slovanskou epopej
    vystaví natrvalo.
  • 00:11:14 Poslední představení
    ve Státní opeře v červenci 2016,
  • 00:11:17 Pucciniho Turandot.
  • 00:11:19 Pak se budova uzavírá.
  • 00:11:21 -Pevně věřím, že za 27 měsíců,
    v květnu 2019,
  • 00:11:25 bude Státní opera v plném lesku
    otevřena veřejnosti.
  • 00:11:29 -Trvá to déle.
  • 00:11:30 Největší bolestí staré budovy
    jsou rozvody,
  • 00:11:33 elektroinstalace, topení i odpady.
  • 00:11:35 Problémem je taky vlhkost.
  • 00:11:37 A jeviště je téměř
    v havarijním stavu.
  • 00:11:41 -Když děláte
    takovou velkou rekonstrukci,
  • 00:11:44 tak nemá cenu nechávat zařízení,
    které je staré desítky let,
  • 00:11:47 protože hrozí, že ho budete
    za dalších 10, 20 let měnit.
  • 00:11:50 -Rekonstrukcí prochází
    i skleněná fasáda
  • 00:11:52 a přilehlé provozní budovy.
  • 00:11:54 Renovují se baletní zkušebny
    i hudební sály.
  • 00:11:56 Interiér potřebuje
    restaurátorské práce.
  • 00:11:59 Jedním z největších zásahů
    je hloubení jámy
  • 00:12:02 pro novou technologii,
    nejmodernější točnu v Evropě.
  • 00:12:05 Právě to stavbu prodlužuje
    a prodražuje.
  • 00:12:08 Celková cena,
    miliarda a 300 milionů,
  • 00:12:10 skoro o třetinu víc
    než původní plán.
  • 00:12:14 -My jsme prokopávali
    6,5 metru do skalního terénu,
  • 00:12:18 abychom udělali prostor.
  • 00:12:19 -Rekonstrukce vrací Státní opeře
    vzhled z roku 1888.
  • 00:12:23 Staré vinylové tapety
    na stěnách lóží
  • 00:12:25 nahrazují textilní.
  • 00:12:27 Scéna má nové úsporné
    diodové osvětlení.
  • 00:12:30 Do hlediště přibyla nová křesla.
    Je jich dohromady 1130.
  • 00:12:33 Jednou z posledních instalací
    je zavěšení opony.
  • 00:12:35 Scénograf Martin Černý
    ji maloval v dílně
  • 00:12:38 Národního divadla
    víc než 1000 hodin.
  • 00:12:41 -Ten výjev má zobrazovat básníka,
    který se rozhlíží po světě
  • 00:12:45 a nechává se inspirovat
    lidskými ctnostmi a neřestmi.
  • 00:12:48 -Opona je kopií originálu
    od malíře Eduarda Veitha.
  • 00:12:51 Původní se ale
    po druhé světové válce
  • 00:12:53 záhadně ztratila,
    a tak výtvarníkovi
  • 00:12:55 musela pro inspiraci stačit
    její jediná dochovaná
  • 00:12:58 černobílá fotografie.
  • 00:13:01 Nové německé divadlo
    otevřela Wagnerova opera
  • 00:13:04 Mistři pěvci norimberští.
  • 00:13:06 Scéna se tehdy rychle vypracovala
    mezi významné kulturní instituce.
  • 00:13:10 Tehdejší ředitel Angelo Neumann
    dokázal kolem sebe shromáždit
  • 00:13:13 talentované dirigenty
    i operní zpěváky.
  • 00:13:17 -Ten přizval ke spolupráci
    světové hvězdy,
  • 00:13:20 například Enrica Carusa.
  • 00:13:22 Mezi dirigenty
    tady v počátku pohostinsky působil
  • 00:13:26 Gustav Mahler,
    který tady dirigoval
  • 00:13:29 jím upravenou operu Tři pintové.
  • 00:13:32 -Ve 30. letech
    zažívalo Nové německé divadlo
  • 00:13:35 zlatou éru.
  • 00:13:36 Ta skončila v září 1938.
  • 00:13:38 Vývoj politických událostí
    vedl k uzavření divadla.
  • 00:13:42 Než stačil budovu
    československý stát odkoupit,
  • 00:13:45 zabrali ji nacisti.
  • 00:13:47 -Vznikla velká německá opera,
    která ovšem během války
  • 00:13:51 úplně nesloužila k účelům operním,
    sloužila spíš k politickým srazům
  • 00:13:57 a výjimečně se zde konala
    představení.
  • 00:14:03 -Radikální změna přišla po válce.
  • 00:14:05 V květnu 1945
    se divadlo znovu otevřelo.
  • 00:14:09 -V budově někdejšího
    pražského německého divadla
  • 00:14:12 buduje svou scénu
    Divadlo 5. května.
  • 00:14:15 Už svým názvem
    zavazuje se k odpovědnému úkolu
  • 00:14:19 tvořit v duchu revoluce.
  • 00:14:21 -Mladí divadelníci
    včetně režiséra Václava Kašíka
  • 00:14:24 přišli s poměrně odvážným
    programem.
  • 00:14:27 -Takové zajímavé představení,
    které tady odehráli,
  • 00:14:31 byli Braniboři v Čechách,
    které se hrálo na půdorysu
  • 00:14:35 hákového kříže,
    bylo to novátorské, bylo to jiné,
  • 00:14:40 než se třeba hráli Braniboři
    v Národním divadle.
  • 00:14:43 -Jen pár týdnů
    před nástupem komunistů k moci
  • 00:14:46 se tu konal vůbec první
    ples v opeře.
  • 00:14:49 A na téměř 50 let taky poslední.
  • 00:14:52 -Zvláště ceny vstupné
    značně předběhly dobu,
  • 00:14:55 našeho kameramana
    tam pustili zadarmo,
  • 00:14:58 tak se podívejte,
    jak takový ples vypadá.
  • 00:15:02 -A teď se na průčelí
    zrekonstruované budovy
  • 00:15:05 vrací po víc než 70 letech
    němečtí umělci
  • 00:15:08 Schiller, Goethe a Mozart.
  • 00:15:10 Tedy jejich busty.
  • 00:15:12 Z průčelí budovy
    byly po válce odstraněny.
  • 00:15:15 Teď znovu připomínají,
    kdo budovu před 132 lety postavil.
  • 00:15:24 Tváře lidí dneška a těch,
    kteří žili před dvěma staletími.
  • 00:15:28 Zajímavé portréty napříč styly
    i rozdílnými epochami
  • 00:15:32 ukazuje výstava spolku Mánes
    na Pražském hradě.
  • 00:15:35 S dámou v klobouku
    se může jednat jen v rukavičkách.
  • 00:15:39 Na zeď se dostala jako poslední.
  • 00:15:42 Komu patří tvář tajemné dámy,
    se už asi nikdy nikdo nedozví.
  • 00:15:46 Podle mnoha odhadů
    se však jedná o slavnou herečku
  • 00:15:49 Saru Bernhardtovou,
    se kterou se autor obrazu,
  • 00:15:53 Vojtěch Hynais, nejspíš znal.
  • 00:15:55 ZPĚV
  • 00:15:58 Jedno téma, více obrazů.
  • 00:16:00 Ženy se zahalenými vlasy
    inspirovaly malíře
  • 00:16:03 v různých dekádách.
  • 00:16:07 -Hynaisova Dáma v klobouku
    je vrcholné salónní dílo.
  • 00:16:10 Vedle toho dílo Antonína Procházky
    je specifickou formou
  • 00:16:14 českého kubismu
    a je to jenom 40 let.
  • 00:16:18 -Největší prostor konírny
    je věnován kubistickým dílům
  • 00:16:22 Emila Filly
    a autoportrétům Václava Špály.
  • 00:16:24 Nechybí ani obraz
    z jeho modrého období.
  • 00:16:28 -Koncem první republiky
    psali v novinách,
  • 00:16:31 že není modrá barva,
    protože ji všechnu skoupil
  • 00:16:36 malíř Václav Špála.
  • 00:16:38 -Výstavu otvírají
    díla Josefa Mánesa,
  • 00:16:41 od jehož narození uplyne 200 let.
  • 00:16:43 Některá z děl prozradí
    o malíři i to,
  • 00:16:46 že byl znalcem květomluvy.
  • 00:16:48 -V tomto portrétu baronky z Dobrše
    je krásně vidět
  • 00:16:52 jeho detail obrazu s břečťanem,
    který je symbolem věrnosti.
  • 00:16:56 -Generace Národního divadla,
    autoři inspirováni
  • 00:16:59 francouzskými vlivy, solitéři,
    díla příznivců surrealismu
  • 00:17:03 nebo i těch,
    kteří tvořili v době války.
  • 00:17:06 Kde končí tedy těch 200 let?
    Když to je 200 let portrétu?
  • 00:17:10 -Doufám, že nekončí,
    ale v naší výstavě
  • 00:17:13 ji ukončujeme
    dílem mladých autorů současných.
  • 00:17:16 -Nejmladší z děl
    je dokonce z letošního roku.
  • 00:17:19 Portrét ve druhém tisíciletí
    se už často podobá fotografii.
  • 00:17:28 Na konci 60. let
    spolu napsali filmový scénář,
  • 00:17:32 který ale zůstal nerealizovaný.
  • 00:17:34 Neznámé dílo Václava Havla
    a režiséra Jana Němce
  • 00:17:37 teď zdramatizovali v Divadle ABC.
  • 00:17:40 -Nezlobte se,
    ale zbytečně se namáháte!
  • 00:17:42 Mám svoje zásady!
  • 00:17:44 -Svérázný a sebevědomý
    kardiochirurg z východní Evropy,
  • 00:17:47 Doktor B, je natolik úspěšný
    v transplantaci srdce,
  • 00:17:51 že dostane šanci
    vycestovat do Ameriky
  • 00:17:53 a splnit si svůj sen.
  • 00:17:55 -Má to v sobě
    konspirativní teorie o tom,
  • 00:18:00 jak světu vládne
    vrstva nejbohatších mafiánů.
  • 00:18:03 Ale myslím,
    že se u toho i dost bavili,
  • 00:18:06 že to nebylo myšleno
    zas tak vážně.
  • 00:18:10 -Ten doktor přijede do Ameriky
    a je takový nervózní z toho,
  • 00:18:13 co se děje okolo něj
    a já jsem taky takový nervóza
  • 00:18:16 v reálu, takže se můžu vyřádit
    aspoň sám za sebe.
  • 00:18:19 -Politická gangsterka
    o ctižádostivých lidech,
  • 00:18:22 kteří nakonec dopadnou špatně,
    se nikdy nenatočila.
  • 00:18:25 I když o ni americký producent
    na konci 60. let zájem měl.
  • 00:18:28 Jenže přišla normalizace.
  • 00:18:32 -Je to z dnešního pohledu
    taková nostalgická věc.
  • 00:18:35 Je to takový pokus obou pánů
    o malé české sci-fi.
  • 00:18:39 -Václav Havel a Jan Němec
    dopsali filmový scénář
  • 00:18:42 přesně před 50 lety.
  • 00:18:44 V Divadle ABC ho převedli do hry
    i k 30. výročí
  • 00:18:47 sametové revoluce.
  • 00:18:49 -Dáme to ještě naposled celý!
  • 00:18:51 -Režisér David Czesany
    se s Václavem Havlem potkal
  • 00:18:54 právě během revolučních dní
    listopadu 1989.
  • 00:18:57 Jako student 1. ročníku DAMU
    nechyběl na demonstracích.
  • 00:19:00 -Účastnil jsem se demonstrace
    17. listopadu,
  • 00:19:03 byl jsem pak cenný
    revoluční artikl,
  • 00:19:06 protože jsem byl zmlácený student
    z Národní třídy,
  • 00:19:09 takže jsem pak hodně jezdil
    po menších městech vyprávět,
  • 00:19:12 co se na té Národní třídě stalo.
  • 00:19:15 -Režisér Jan Němec byl v té době
    v emigraci v Americe.
  • 00:19:18 Do Československa se vrátil
    o pár týdnů později,
  • 00:19:21 v prosinci 1989.
  • 00:19:23 Za normalizace zakázaný autor
    tady začal opět točit.
  • 00:19:26 -Janu Němcovi...
  • 00:19:28 -A právě od Václava Havla
    dostal v roce 2002
  • 00:19:31 medaili Za zásluhy.
  • 00:19:33 Před pěti lety ji ale vrátil
    na protest proti výběru osobností
  • 00:19:36 vyznamenaných
    prezidentem Milošem Zemanem.
  • 00:19:44 Na Pankráci, na malém vršíčku,
    stojí staré stromořadí,
  • 00:19:48 tuto Hašlerovu písničku zná každý.
  • 00:19:50 Ne každý ale ví,
    že Na Pankráci kromě stromořadí
  • 00:19:53 stávala řada vyhlášených hospod,
    které doslova zmizely
  • 00:19:57 z povrchu zemského.
  • 00:20:00 -Od Táborské brány od Vyšehradu
    až k ulici Hvězdově
  • 00:20:04 bylo celkem po pravé straně
    deset hospod, restaurací,
  • 00:20:08 a po levé straně šest.
  • 00:20:10 -Naše první zastávka,
    park Na Topolce,
  • 00:20:13 kde byla kdysi vyhlášená tančírna
    Na Slepičárně.
  • 00:20:16 Název získala díky původnímu
    podnikatelskému záměru
  • 00:20:19 Ferdinanda Welindera,
    který chtěl v těchto místech
  • 00:20:22 vybudovat drůbežárnu.
  • 00:20:24 Místní vojenská posádka
    na Vyšehradě však byla
  • 00:20:27 jiného názoru
    a chov slepic mu nepovolila.
  • 00:20:29 A tak postavil hospodu.
  • 00:20:33 -Před první světovou válkou
    zde byl jenom takový stan,
  • 00:20:36 a to sezení
    bylo pod širou oblohou.
  • 00:20:39 Potom postupně,
    jak vylepšoval ty prostory,
  • 00:20:42 vybudoval takové sezení
    v takových prosklených boxech,
  • 00:20:46 které byly do tvaru U.
  • 00:20:48 Dále pokračovaly
    dva taneční altány,
  • 00:20:52 takže já předpokládám,
    že se tady najednou
  • 00:20:56 dokázalo bavit přes 100 lidí.
  • 00:20:59 -A Slepičárna
    byla za první republiky
  • 00:21:02 skutečně vyhledávaným místem.
  • 00:21:04 -Moji prarodiče a rodiče
    žili v nuselském údolí,
  • 00:21:07 měli to tady kousek a o víkendech
    se tu pořádaly taneční zábavy,
  • 00:21:12 kde se zúčastňovaly
    i tehdejší hvězdy
  • 00:21:16 divadelní a filmové,
    takže sem chodili
  • 00:21:21 například Jára Kohout
    nebo Ferenc Futurista,
  • 00:21:25 a samozřejmě živá muzika.
  • 00:21:27 ZPĚV:Líto je mi to
    a nedá mi to spát,
  • 00:21:30 že se tomu můžeš ještě smát.
  • 00:21:33 -Obsluha měla k dispozici
    tento rohový dům
  • 00:21:37 a to bylo takové zázemí
    pro restauraci,
  • 00:21:40 odtud obsluha nosila pivo.
  • 00:21:43 -Dnes budova Na Topolce 1
    patří Jedličkovu ústavu,
  • 00:21:46 který ji využívá
    jako domov mládeže.
  • 00:21:49 V parku na místě
    bývalého tanečního parketu
  • 00:21:52 stojí altán, který má připomínat
    tehdejší bohatý kulturní život.
  • 00:21:55 Další zajímavou hospodou
    v této části Pankráce,
  • 00:21:59 která jako jediná stojí dodnes,
    je restaurace U Smrťáka.
  • 00:22:03 Po původní čtyřce
    už tu sice není ani památky,
  • 00:22:06 ale název si hrdě nese
    už více než 50 let.
  • 00:22:09 Kousek od ní stávala
    hospoda U Horymíra,
  • 00:22:12 kam se prý chodilo na suché buřty.
  • 00:22:15 -Ty visely na klice u okna,
    byl to celý věnec takový.
  • 00:22:19 -A k této putyce
    se pojí ještě jedna zajímavost.
  • 00:22:22 -Dole ve sklepě měl sklepní byt
    pan Blažek,
  • 00:22:27 on ve svém bytě se svojí,
    dnes by se řeklo partnerkou,
  • 00:22:31 to byla Polka, tak oni nakládali
    zeleninu, rybičky a malé cibulky,
  • 00:22:38 okurky a pak to chodil prodávat
    po hospodách v upraveném koši,
  • 00:22:45 a to nosil na sobě zavěšené.
  • 00:22:48 -Pít se chodilo
    i do vedlejší vinárny,
  • 00:22:51 které prý neřekl nikdo jinak
    než Kořárna.
  • 00:22:54 V oblibě ji ale měly
    i místní hospodyňky,
  • 00:22:57 od plotny si sem během dne
    odskočily pro rum do pečiva.
  • 00:23:00 Směrem k Pražskému povstání
    pak byly ještě hospody U Šmejkalů,
  • 00:23:03 U Bílého lva a U Kotyšanů.
  • 00:23:06 -To byla taková
    rohová zahradní restaurace.
  • 00:23:09 Já jenom vím, že byla velká,
    snad se říkalo,
  • 00:23:12 že měla být i zájezdní.
  • 00:23:14 -Také po levé straně ulice
    Na Pankráci byly oblíbené lokály.
  • 00:23:18 Hospoda U Attlů zanikla
    během náletu 14. února 1945.
  • 00:23:21 Tehdy dopadly bomby na tři domy.
  • 00:23:24 V důsledku stavby metra
    pak v 70. letech
  • 00:23:27 zmizely další dva hostince.
  • 00:23:29 -To byla hospoda Na Krétě,
    ale nebyla moc navštěvovaná.
  • 00:23:33 A o dva domy dál,
    tak tam byla restaurace U Najmanů.
  • 00:23:38 Tam byl i kulečník.
  • 00:23:40 Takže tam chodili takoví páni,
    oblečení opravdu v obleku,
  • 00:23:44 a to jsem obdivovala,
    že měli hodinky
  • 00:23:48 protažené skrz dírku u vesty.
  • 00:23:52 A u těch Najmanů
    tam měli štamgasti
  • 00:23:56 takovéhle porcelánové
    vlastní korbílky na pivo.
  • 00:24:02 Nikde jinde jsem to neviděla.
  • 00:24:05 Výborně tam vařili,
    a to vařila paní Najmanová
  • 00:24:09 to byla taková dáma.
  • 00:24:11 Vždycky zástěrku a vždycky
    Venoušku sem, Venoušku tam.
  • 00:24:14 -A nesmíme zapomenout
    ani na hospodu U Špringrů
  • 00:24:17 a Baráčnickou rychtu.
  • 00:24:20 -Všichni říkali
    ?jdeme do baráčku?,
  • 00:24:22 tam chodil můj dědeček.
  • 00:24:24 Když se tam přišlo,
    tak od stropu visel provaz
  • 00:24:29 spletený různobarevně,
    už ty barvy byly dost zašlé.
  • 00:24:33 Na konci byla velká rukavice
    jako ruka vycpaná
  • 00:24:38 a nad ní byl takový střapec
    a rolnička.
  • 00:24:41 A kdokoliv z hostů přišel,
    tak potřásl tou rukavicí
  • 00:24:46 a už nemusel podávat ruku
    ostatním.
  • 00:24:49 -Pankrác se zapsala do historie
    také svým autobusovým nádražím,
  • 00:24:53 historicky prvním nádražím
    tohoto typu v Praze.
  • 00:24:56 Denně jím prošlo
    až 11 000 cestujících,
  • 00:24:59 kteří si čekání na svůj spoj
    krátili pobytem
  • 00:25:02 v hospodě U Tří schůdků,
    tu už tu dnes také nenajdeme.
  • 00:25:05 Ale vydejme se ulicí Na Pankráci
    ke stanici metra Budějovická.
  • 00:25:09 Také tady byly ještě v 60. letech
    hojně navštěvované lokály.
  • 00:25:13 V těchto místech byla točna
    tramvajové linky číslo 3.
  • 00:25:16 V její těsné blízkosti
    byla hospoda Na Smyčce,
  • 00:25:19 která si zahrála
    i ve filmu Tam na konečné.
  • 00:25:22 ZPĚV:A jé, kuchařka zajíčka
    obrací, dělá si z něho legraci.
  • 00:25:29 -Vystupuje někdo Na Smyčce,
    prosím?
  • 00:25:33 -Rok v životě obyvatel
    předměstského činžáku,
  • 00:25:37 jejich obyčejné
    i neobyčejné příběhy
  • 00:25:39 natočili podle povídky
    Ludvíka Aškenazyho
  • 00:25:42 režiséři Ján Kadár a Elmar Klos.
  • 00:25:47 Dnešní METROPOLE končí.
  • 00:25:48 Příště se mimo jiné
    s historikem Petrem Blažkem
  • 00:25:52 vypravíme po pražských stopách
    Jana Palacha.
  • 00:25:54 Na shledanou za týden.
  • 00:25:56 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2020