iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 10. 2018
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

8 hlasů
9376
zhlédnutí

Z metropole

Vinice — Rekonstrukce vchodu do metra — Festival světla — Oceněná rotunda — Marie José Růžičková — Architekt roku — Vodárenská věž — Rekonstrukce Čapkovy vily — Divadlo Masaryk-Čapek — Archeologické nálezy v Jinonicích

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Z metropole

  • 00:00:01 Z METROPOLE
  • 00:00:17 -Procházka pražskými vinicemi
    od Hradu po Vyšehrad.
  • 00:00:20 Kdysi dala přednost
    ušmudlanému Československu
  • 00:00:24 před přepychem v Monaku,
    malířka Marie-José Růžičková.
  • 00:00:27 Unikátní archeologické nálezy
    v Jinonicích,
  • 00:00:29 hned dva středověké mosty.
  • 00:00:31 Je tady nejnovější várka
    pražských zpráv a zajímavostí.
  • 00:00:34 Vítám vás u pravidelného
    reportážního magazínu Z METROPOLE.
  • 00:00:40 Vinné hrozny
    zrající na slunných svazích
  • 00:00:43 podél Vltavy, pohled,
    který stovky let
  • 00:00:46 k Praze neodmyslitelně patřil.
  • 00:00:48 A dodnes je jím území
    14 vinohradů,
  • 00:00:51 především v Troji,
    u Pražského hradu
  • 00:00:53 a v okolí Vyšehradu.
  • 00:00:56 Navazují na tradici,
    které sahá až do 10. století.
  • 00:00:59 Zlatou éru vína v Praze
    přinesl Karel IV.,
  • 00:01:02 který přikázal vysázet révu
    v okruhu tří mil
  • 00:01:05 za pražskými hradbami.
  • 00:01:07 V následujících staletích
    patřilo vinohradnictví
  • 00:01:10 mezi Pražany k dobrému tónu
    a většina produkce
  • 00:01:13 se taky přímo v Praze vypila.
  • 00:01:15 -Každý i řemeslnický mistr
    nebo kdo v Praze něco znamenal,
  • 00:01:20 chtěl alespoň kousek vinice
    mít pronajato.
  • 00:01:23 -Řádky révy byly nejen
    na území dnešních Vinohrad,
  • 00:01:26 ale taky třeba Strašnic,
    Malé Strany nebo Smíchova.
  • 00:01:30 Většina z nich ale nepřežila
    třicetiletou válku
  • 00:01:33 a do konce 18. století
    réva z Prahy skoro vymizela.
  • 00:01:36 A jen na několika místech
    se dochovala dodnes.
  • 00:01:39 Přímo v srdci metropole,
    pod Pražským hradem
  • 00:01:42 u Starých zámeckých schodů,
    je Svatováclavská vinice.
  • 00:01:45 Podle legendy ji před 11 staletími
    založil světec, jehož jméno nese.
  • 00:01:49 I historici potvrzují,
    že vinice v okolí Pražského hradu
  • 00:01:53 byly už v 10. století.
  • 00:01:57 -Svědčí asi i o tom,
    že byla dobře zvolená, to,
  • 00:02:01 že tady ta réva
    dozrává poměrně rychle.
  • 00:02:04 V Čechách je známá oblast
    Mělnicka, Litoměřicka
  • 00:02:07 a my jsme vždycky
    o nějakých 14 dní dřív.
  • 00:02:10 -Většina plochy
    je osázená Ryzlinkem rýnským
  • 00:02:12 a Rulandským modrým.
  • 00:02:14 Tyto keře vysázeli
    na tehdy zpustlém vinohradě
  • 00:02:16 současní provozovatelé
    před 10 lety
  • 00:02:19 a místo taky poprvé
    zpřístupnili veřejnosti.
  • 00:02:22 Na svatého Václava
    tu navíc pořádají
  • 00:02:24 tradičně vinobraní.
  • 00:02:25 -Zachovala se tady
    neporušená příroda.
  • 00:02:28 Po celou dobu těch deseti století
    až dodnes tady vinná réva rostla.
  • 00:02:33 To, že se tu udržela,
    je malý zázrak.
  • 00:02:37 -Největší vinicí v Praze
    je Salabka, má 4,5 hektaru.
  • 00:02:41 Její jádro pochází z roku 1955
    stejně jako tyhle
  • 00:02:45 nejstarší keře
    Rýnského ryzlinku v Čechách.
  • 00:02:49 -To, že je ten ryzlink
    z roku 1955,
  • 00:02:53 nám potvrzuje dopis,
    který jsme našli zazděný v lahvi,
  • 00:02:58 když probíhala
    rekonstrukce areálu.
  • 00:03:02 -Vinohrady byly v těchto místech
    prokazatelně
  • 00:03:05 ale už před 800 lety.
  • 00:03:07 Vinné révě tady prospívají
    mikroklimatické podmínky
  • 00:03:10 ovlivněné blízkostí Vltavy.
  • 00:03:14 -Se tady střídají teplé dny
    a chladné noci.
  • 00:03:17 Je tady hlinitopísčité podloží
    z části tvořené i břidlicí,
  • 00:03:20 a to ovlivňuje právě
    i výslednou chuť.
  • 00:03:24 -Celkem se tu pěstuje 15 odrůd.
  • 00:03:27 Vlastní hrozny si vinice Salabka
    sama zpracovává,
  • 00:03:30 částečně dokonce
    v dubových sudech.
  • 00:03:33 Většina lahví je určená
    pro restauraci přímo v areálu.
  • 00:03:36 -Okrajově barikujeme bílá vína,
    co se týče červených vín,
  • 00:03:41 tak ta projdou prakticky všechny
    přes dřevo.
  • 00:03:44 -S pěstováním vinné révy
    byly po staletí spojené taky
  • 00:03:48 svahy Vyšehradu,
    správa kulturní památky
  • 00:03:50 se rozhodla tuto tradici
    alespoň částečně obnovit.
  • 00:03:53 Vinice na Vyšehradě
    zachycuje už Sadelerova rytina
  • 00:03:56 z roku 1606.
  • 00:03:58 Tehdy pokrývaly i část Podolí,
    mimo jiné i oblast
  • 00:04:01 dnešní podolské porodnice.
  • 00:04:03 Ta tu jako připomínku
    někdejšího rozsáhlého vinohradu
  • 00:04:06 několik řádků před šesti lety
    znovu vysázela.
  • 00:04:09 Další vinice jsou na hradbách.
  • 00:04:13 -Vraceli jsme je na Vyšehrad
    v roce 2006.
  • 00:04:16 O tom, jestli jsou přesně
    ve stejném místě, kde bývaly,
  • 00:04:19 je trochu pochybnost.
  • 00:04:20 -Ze třech malých vinohradů
    vzniká jen něco
  • 00:04:23 přes 200 lahví vína.
  • 00:04:25 -Děláme jednak bílé couvé,
    to děláme z bianky a z festivalu,
  • 00:04:27 a pak děláme Marlenku
    jako samostatnou odrůdovou.
  • 00:04:30 -Poněkud stranou
    od jiných pražských vinic
  • 00:04:33 je Máchalka,
    nachází se na Proseku.
  • 00:04:35 Pečuje o ni
    Vinařské družstvo Svatý Václav.
  • 00:04:38 Vinice tu bývaly
    od počátku 12. století.
  • 00:04:40 Členové družstva
    je začali obnovovat v roce 1996
  • 00:04:43 a první víno
    ochutnali v roce 2000.
  • 00:04:46 Snažili se zachovat
    původní skladbu odrůd.
  • 00:04:49 -Rýňák, ten má svoji
    typickou vůni, chuť.
  • 00:04:55 A je to podložím,
    tady je to na opukách,
  • 00:04:58 fility, buližníky, písky.
  • 00:05:01 -O révu se tu starají
    členové družstva spolu s místními,
  • 00:05:05 kteří si jednotlivé řádky
    pronajímají,
  • 00:05:07 vinice je tak od začátku
    i místem setkávání.
  • 00:05:10 -Bylo to takové anonymní,
    nové sídliště, lidi se neznali,
  • 00:05:14 a dala jsem tomu možnost,
    že to měli i jako relaxaci.
  • 00:05:18 -Stejně jako předešlé vinice
    i Máchalku můžou lidé navštívit
  • 00:05:22 a víno z pražských svahů
    ochutnat přímo v místě,
  • 00:05:25 kde vzniká.
  • 00:05:31 Kvůli opravám je od úterý uzavřen
    vstup do metra z Karlova náměstí.
  • 00:05:36 Cestující musí používat vestibul
    z Palackého náměstí.
  • 00:05:38 Kromě výměny eskalátorů
    a osvětlení
  • 00:05:41 se zrekonstruují
    taky elektrické rozvody.
  • 00:05:43 Znovu by se měl vchod do stanice
    otevřít v srpnu příštího roku.
  • 00:05:50 Světelná vlna,
    která prostupuje celou
  • 00:05:53 prosklenou
    administrativní budovou.
  • 00:05:56 Jedna z novinek letošního
    Signal festivalu.
  • 00:05:59 A taky způsob,
    jak do hry světel a stínů
  • 00:06:02 zapojit nejen historické budovy.
  • 00:06:05 -My jsme kdysi začínali
    s těmi starými budovami
  • 00:06:09 a dělali jsme projekční mapping.
  • 00:06:11 A teď jsme trochu přeřadili
    do jiného segmentu,
  • 00:06:14 že se zaobíráme
    přímo tím světlem jako takovým.
  • 00:06:17 -Tato instalace reaguje na to,
    že jsme chtěli
  • 00:06:22 nějak zajímavě pracovat
    s charakterem čtvrti Karlín,
  • 00:06:25 jak ho vnímáme dnes.
  • 00:06:27 Kdy je to jedna
    z nejrychleji rostoucích čtvrtí
  • 00:06:30 v Praze a začíná pro ni být
    poměrně signifikantní
  • 00:06:33 nová architektura.
  • 00:06:35 -Tohle není výhled
    z okénka letadla,
  • 00:06:37 ale dvorana Clam-Gallasova paláce.
  • 00:06:40 Nebe na zemi snesl Richard Loskot.
  • 00:06:42 Umělé mraky
    spolu se světelnými výboji
  • 00:06:45 připomínají dokonalou bouři.
  • 00:06:49 -Je to pěna,
    je takzvaně extra suchá.
  • 00:06:52 Dělá takové větší bubliny
    a používají ji filmaři,
  • 00:06:55 takže je to speciální efekt.
  • 00:06:57 A dokáže se udržet
    až v pětimetrové výšce
  • 00:06:59 sama o sobě.
  • 00:07:02 -Poprvé má festival společné téma,
    Next One Hundred.
  • 00:07:06 A jak by mohlo umění
    vypadat za sto let,
  • 00:07:09 ukazuje studio _STROY
    vedle budovy Sokola.
  • 00:07:13 Nasprejovaný, tedy statický dravec
    tady ožívá pomocí videomappingu.
  • 00:07:17 -Myslím si, že za sto let
    bude ta technologie tak levná,
  • 00:07:24 že třeba může být graffiti
    složené nejen z malby,
  • 00:07:27 ale i z dalších věcí,
    třeba právě projekce a podobně.
  • 00:07:31 -I Signal festival tak reaguje
    na blížící se oslavy republiky.
  • 00:07:34 Místo do minulosti
    se ale dívá do budoucnosti.
  • 00:07:44 Matematicko-fyzikální fakulta
    Univerzity Karlovy
  • 00:07:47 oslavila svůj velký úspěch,
    a to překvapivě
  • 00:07:50 v úplně jiném oboru.
  • 00:07:51 Cenu Evropské unie
    pro kulturní dědictví
  • 00:07:54 získala za záchranu
    pozůstatků rotundy,
  • 00:07:56 na kterou se přišlo náhodou
    při opravě budovy
  • 00:07:59 na Malostranském náměstí.
  • 00:08:01 Úspěch, který nevzešel
    z fyzikálních pokusů
  • 00:08:04 nebo matematických výpočtů.
  • 00:08:06 Ale ze snahy uchovat
    dávnou historii.
  • 00:08:26 Pozůstatky stavby
    z konce 11. století
  • 00:08:29 objevili dělníci při rekonstrukci
    v roce 2004 náhodou,
  • 00:08:32 a to tady, v budově
    Matematicko-fyzikální fakulty
  • 00:08:36 na Malostranském náměstí.
  • 00:08:38 -Tady si můžete povšimnout
    půdorysu přízemního patra,
  • 00:08:42 kde je jednak vidět obvod
    původního svatováclavského kostela
  • 00:08:46 i prostor,
    který zde byl objeven v roce 2004,
  • 00:08:50 respektive zde byly objeveny
    pozůstatky svatováclavské rotundy.
  • 00:08:54 Tento prostor byl zasypán
    a původně jsme tady
  • 00:08:57 v rámci rekonstrukce naší budovy
    plánovali, že zde bude vytvořen
  • 00:09:00 buď sklad nebo serverovna.
  • 00:09:02 -Na znovuobnovení
    čekala skoro 400 let.
  • 00:09:05 Rekonstrukce
    a pak její zpřístupnění veřejnosti
  • 00:09:08 trvalo dalších 12.
  • 00:09:09 Podařilo se to díky penězům
    z Norských fondů a veřejné sbírky.
  • 00:09:12 -Zde se jedná o unikátní dlažbu
    z 11. století,
  • 00:09:16 původní románskou dlažbu,
    která v rotundě byla,
  • 00:09:19 a zachovalo se pouze 5 %,
    ale v rámci projektu
  • 00:09:23 jsme připravili i repliku podlahy,
    takhle pravděpodobně
  • 00:09:27 dlažba v 11. století vypadala.
  • 00:09:36 -Když už se nějakým řízením osudu
    stalo, že nám takhle
  • 00:09:39 spadla do klína
    takováto vzácná věc,
  • 00:09:42 tak se o ni snažíme starat,
    jak nejlépe dokážeme.
  • 00:09:45 -Rotundu fakulta
    zpřístupňuje veřejnosti
  • 00:09:47 jen ve výjimečných příležitostech,
    zpravidla třikrát do roka.
  • 00:09:54 Dáma s krásným českým jménem
    Marie Růžičková
  • 00:09:57 se narodila 11. 11. 1943
    v přepychovém Monaku.
  • 00:10:01 Tehdy nemohla tušit,
    kam ji osud
  • 00:10:04 o 40 let později zavede.
  • 00:10:06 Její útěky z monackého luxusu
    začaly už v roce 1964,
  • 00:10:10 kdy si koupila kufr
    a odjela na sedm let
  • 00:10:13 za italským malířem do Florencie.
  • 00:10:16 Do Monaka
    se pak na 10 let vrátila,
  • 00:10:18 než přišlo osudové setkání.
  • 00:10:20 Psal se rok 1980
    a český jazzman Karel Růžička
  • 00:10:24 obeslal mezinárodní
    kompoziční soutěž v Monaku
  • 00:10:27 třemi svými díly.
  • 00:10:29 Se všemi uspěl
    a napřesrok už byl členem poroty.
  • 00:10:32 Pro jazzovou soutěž
    tehdy pracovala
  • 00:10:34 i tehdy ještě Marie José.
  • 00:10:37 -Ten ředitel říkal:
    "Pojď, uvaříš kafe."
  • 00:10:40 Pak jsme pili kafe,
    popovídali jsme.
  • 00:10:44 A pak říkal: "Já už jdu, ahoj,"
    A dal mi pusu.
  • 00:10:47 A ten kluk říkal: "Me too."
    A dal mi pusu tady.
  • 00:10:54 A já jsem myslela, že umřu.
  • 00:10:57 -Takhle to bylo.
  • 00:11:04 -Takhle, ano.
    -Takhle to bylo.
  • 00:11:07 -Láska na první pohled
    není v tomto případě žádné klišé,
  • 00:11:10 už o dva roky později se Marie,
    teď už Růžičková,
  • 00:11:13 stěhovala natrvalo do Prahy,
    do ušmudlaného
  • 00:11:16 komunistického Československa.
  • 00:11:19 -Já jsem to věděla,
    jak to je tady,
  • 00:11:22 už jsem četla všechny knihy,
    které tady byly zakázané,
  • 00:11:27 viděla jsem také filmy
    a říkala jsem, že je mi to jedno.
  • 00:11:32 První slova,
    která jsme se naučila, byla:
  • 00:11:36 nemáme, už nemáme, ještě nemáme.
  • 00:11:43 A když jsem chtěla koupit,
    říkala jsem: "Náhodou nemáte?"
  • 00:11:47 Jednou ročně jsme jeli do Monaka
    a tam jsem si koupila všechno.
  • 00:11:53 I olivový olej,
    který tady neexistoval.
  • 00:11:57 -Z Mariina rozhodnutí
    žít za železnou oponou
  • 00:12:00 nebyli pochopitelně nadšeni
    její rodiče.
  • 00:12:02 A tatínek v sobě nezapřel
    policejního inspektora.
  • 00:12:06 -Můj otec měl opravdu strach
    a nevím, jestli to mám říci,
  • 00:12:11 napsal na konzulární oddělení
    tady v Praze a říkal:
  • 00:12:15 "Moje dcera si chce vzít
    jednoho člověka.
  • 00:12:19 Můžete mi něco říct?"
  • 00:12:22 A oni říkali:
    "Víme, že to je skvělý muzikant."
  • 00:12:39 -My jsme říkali,
    že tady se hraje jazz
  • 00:12:42 a venku zuří socialismus.
  • 00:12:44 To byl oblíbený slogan
    a skutečně se tady scházeli lidé,
  • 00:12:48 kteří buď jazz hráli
    nebo jazz měli rádi.
  • 00:12:53 A každopádně tady
    vždycky člověk pookřál.
  • 00:12:58 -Společně s Karlem Růžičkou
    pak vymetli kdejaký jazzklub
  • 00:13:02 a Marie se tu nikdy nenudila.
  • 00:13:04 Jazz milovala
    a k tomu svoje malování.
  • 00:13:06 -Vždycky, když Karel někde hrál,
    já jsem ho doprovodila autem
  • 00:13:11 a malovala jsem,
    protože to byla pro mě inspirace.
  • 00:13:15 Hlavně maluji v jazzklubu.
  • 00:13:19 -Tak vznikly desítky,
    ba stovky obrázků a maleb
  • 00:13:22 s jazzovou tématikou,
    ale nejen s ní.
  • 00:13:25 Marie brzy objevila
    starodávné protosinajské písmo,
  • 00:13:28 které vychází z obrázků a symbolů
    a začala jím vytvářet
  • 00:13:31 unikátní obrazy.
  • 00:13:33 Například jména lidí.
  • 00:13:36 -Například Petr.
    To znamená, že P, to je pusa.
  • 00:13:43 Tady máš pusu.
  • 00:13:46 E, to je ten človíček.
    T, to bude křížek.
  • 00:13:53 A R, to je profil takhle.
  • 00:13:57 A takhle můžu dělat stokrát
    a bude to stokrát jiné.
  • 00:14:04 -A Marie Růžičková
    nevynechá jedinou příležitost,
  • 00:14:07 kdy může malovat a kreslit.
  • 00:14:09 Neustále má při sobě
    jakousi malířskou krabičku
  • 00:14:13 poslední záchrany.
  • 00:14:15 -Tady jsou tužky mini,
    ale stačí.
  • 00:14:20 Tady jsou barvy,
    to jsme koupili v Polsku.
  • 00:14:25 Tady je vždycky voda.
  • 00:14:29 To je nádherné,
    protože jsou tu všechny barvy.
  • 00:14:36 -Své obrázky teď vystavuje
    v kavárně Čas
  • 00:14:39 v ulici U lužického semináře.
  • 00:14:42 Skoro tolik co jazzklubů
    vystřídali Růžičkovi
  • 00:14:45 adres svých bytů.
  • 00:14:47 Po začátcích v ďáblické garsonce
    to byl byt
  • 00:14:50 na tehdejším
    náměstí Sovětských tankistů,
  • 00:14:52 později se pak Růžičkovi
    přestěhovali na Janáčkovo nábřeží
  • 00:14:56 do krásného prostorného bytu,
    který později vyměnili
  • 00:14:59 za mnohem menší
    a skromnější barrandovskou adresu.
  • 00:15:02 Po rodném Monaku
    se Marii Růžičkové nijak nestýská,
  • 00:15:05 a to přesto,
    že už dva roky žije sama.
  • 00:15:07 -Oni staví veliké věže moderní.
  • 00:15:12 Kde bylo staré pobřeží, rybáři,
    to už neexistuje,
  • 00:15:20 je to nová moderní čtvrť.
  • 00:15:24 A teď už začali dělat nové u moře,
    berou takhle
  • 00:15:30 a budou stavět moderní
    a strašně velkou čtvrť.
  • 00:15:36 Já to nemám ráda,
    necítím se dobře,
  • 00:15:40 cítím se jako cizí.
  • 00:15:42 Tady se cítím dobře
    a zůstanu tady až do smrti.
  • 00:15:46 -Dnes vás ještě mimo jiné
    zavedeme sem,
  • 00:15:49 do areálu Jinonického zámečku.
  • 00:15:51 Archeologům se tu nedávno
    podařily výjimečné nálezy.
  • 00:15:54 Třeba hned dva
    středověké mosty.
  • 00:15:58 Už za chvíli v METROPOLI.
  • 00:16:02 Rekonstrukce vodárenské věže
    a její transformace
  • 00:16:06 na dům dětí a mládeže,
    rodinný dům vytvořený na míru
  • 00:16:09 nebo dřevěné terasy
    paláce Lucerna.
  • 00:16:11 Práce Petra Hájka
    v různých oblastech
  • 00:16:14 současné architektury.
  • 00:16:17 -Jsme v areálu staveb,
    které jsme teď dokončili,
  • 00:16:21 je to takzvaný DOX plus,
    je to rozšíření
  • 00:16:24 současného centra umění
    o prostory, které zde chyběly,
  • 00:16:27 jako je multifunkční sál,
    kde se budou konat akce hudební.
  • 00:16:32 Budova sálu je postavena z betonu,
    ale zvenku je obložena
  • 00:16:38 takovou zvláštní fasádou, měkkou,
    připomíná čalouněnou sedačku.
  • 00:16:44 -Projekty vymýšlí se svým týmem
    na pražském Smíchově.
  • 00:16:47 K vidění tu jsou modely staveb,
    které se už podařilo zrealizovat,
  • 00:16:51 ale i ty úplně nové,
    třeba muzeum lanové dráhy
  • 00:16:54 v Peci pod Sněžkou,
    ke kterému povede
  • 00:16:56 speciální stezka.
  • 00:16:58 -Když jdete po té lávce,
    tak se můžete zastavit
  • 00:17:01 třeba v tom prvním pavilonu,
    kde můžete slyšet
  • 00:17:05 zesílené šumění lesa,
    nebo v tom druhém
  • 00:17:08 je možné slyšet zvuk řeky,
    která teče 4 km v podzemí.
  • 00:17:13 -Přírodou se nechal inspirovat
    už při návrhu
  • 00:17:16 Centra environmentálního vzdělání
    ve Vrchlabí.
  • 00:17:19 Zajímá se ale i o hudbu
    nebo filozofii.
  • 00:17:22 Ke svým projektům
    přistupuje jako k dílům,
  • 00:17:25 která překračují hranice
    jeho oboru.
  • 00:17:27 -Myslím, že architektura
    je spíš umění než technologií.
  • 00:17:31 Technologie se mění,
    ale v architektuře
  • 00:17:34 konečně jako i v umění
    není žádný pokrok,
  • 00:17:37 nedokážeme říct,
    jestli je katedrála
  • 00:17:40 lepší než barokní chrám.
  • 00:17:43 -Prostory, které vybudoval,
    žijí dál vlastním životem
  • 00:17:46 a slouží i jeho možným
    budoucím kolegům.
  • 00:17:49 Tito studenti architektury
    tak na střeše DOX
  • 00:17:52 možná nenajdou pouze odpočinek,
    ale i inspiraci
  • 00:17:54 k vlastním projektům.
  • 00:17:56 Právě rekonstrukce
    vodárenské věže na Letné,
  • 00:17:59 zpracovaná ateliérem
    architekta Petra Hájka,
  • 00:18:02 byla hned dvakrát oceněna
    v soutěži Stavba roku 2018.
  • 00:18:05 Renovace významné
    letenské památky
  • 00:18:07 si odnesla Cenu poroty
    a Cenu předsedy Senátu
  • 00:18:10 Parlamentu ČR.
  • 00:18:12 Porota kladně hodnotila
    stavební detaily 50. a 60. let
  • 00:18:15 i funkční náplň věže,
    která je určena dětem a mládeži.
  • 00:18:25 Vila Karla Čapka
    tady na Vinohradech
  • 00:18:28 stále čeká na rekonstrukci.
  • 00:18:30 Před pěti lety
    ji koupila Praha 10,
  • 00:18:32 už rok a půl je prázdná.
  • 00:18:34 V domě totiž pořád pokračuje
    průzkum.
  • 00:18:36 Na historickém inventáři
    už ale restaurátoři pracují.
  • 00:18:39 Přesně, pečlivě a trpělivě.
  • 00:18:41 41 koberců,
    po kterých před více než 80 lety
  • 00:18:44 chodil Karel Čapek,
    restaurují v Jindřichově Hradci.
  • 00:18:48 Opravit potřebují vyšlapaná místa,
    vydřené okraje
  • 00:18:51 nebo potrhané třásně.
  • 00:18:53 S použitím tradičních materiálů
    a metod tu dokáží
  • 00:18:57 prodloužit životnost koberců
    o několik generací.
  • 00:19:01 -My to takhle stabilizujeme,
    doplníme esteticky
  • 00:19:06 a to může být třeba
    na 100, 200 let.
  • 00:19:10 -V samotném domě
    se zvenku na první pohled
  • 00:19:13 nic neděje.
  • 00:19:14 Všechno zařízení a nábytek
    nechala Praha 10
  • 00:19:17 odvézt už loni v březnu.
  • 00:19:19 To podstatné od té doby
    probíhá uvnitř vily.
  • 00:19:23 -Pokračujeme v dalších
    stavebně-historických
  • 00:19:26 a stavebně-technických průzkumech
    právě proto, že když je prázdná,
  • 00:19:29 tak se nám to lepší dělá.
  • 00:19:31 -Velmi důležitou
    a někdy i rozhodující roli
  • 00:19:33 hrají památkáři,
    bez jejich souhlasu
  • 00:19:36 nemůže vzniknout ani projekt.
  • 00:19:38 Restaurátoři
    teď například zjistili,
  • 00:19:40 že na stěnách je pod malbou
    několik vrstev tapet.
  • 00:19:43 -Tohle jde krásně dolů.
  • 00:19:46 -Tady vidíme zatím jen dvě,
    ale je možné,
  • 00:19:48 že později se ještě objeví
    ta třetí.
  • 00:19:51 -V patře pak budou muset památkáři
    rozluštit záhadu,
  • 00:19:53 kdo a kdy nechal zmenšit dveře,
    které byly v ložnici
  • 00:19:56 Čapkovy ženy Olgy Scheinpflugové.
  • 00:19:58 -Byly původně
    mnohem větší a vyšší.
  • 00:20:01 -Projekt ještě není hotov,
    rozhodnuto ale už je,
  • 00:20:04 v jakém duchu
    bude rekonstrukce probíhat.
  • 00:20:07 Praha 10 chce vilu
    dostat do stavu 30. let,
  • 00:20:09 kdy ji Karel Čapek užíval.
  • 00:20:11 Včetně podkrovního
    salonu pátečníků,
  • 00:20:14 do něhož chodil i T. G. Masaryk.
  • 00:20:16 Nebo zahrady,
    kde její majitel rád odpočíval,
  • 00:20:19 ale i pracoval.
  • 00:20:21 Projekt na rekonstrukci
    Čapkovy vily
  • 00:20:23 by mohl být hotov
    do poloviny příštího roku,
  • 00:20:26 samotná rekonstrukce
    pak potrvá ještě dva roky.
  • 00:20:31 A Karel Čapek ještě jednou.
    Tentokrát s T. G. Masarykem.
  • 00:20:34 Jejich fiktivní setkání
    v březnu 1933
  • 00:20:36 zachycuje divadelní představení
    Masaryk-Čapek
  • 00:20:39 ve Winternitzově vile.
  • 00:20:41 Hra odhaluje prezidentův strach
    ze stáří a samoty
  • 00:20:45 a také Čapkovy pochybnosti
    o vlastním talentu.
  • 00:20:48 Moudrý mentor
    a zbožně naslouchající učedník.
  • 00:20:51 Divadelní soubor Sektor pro hosty
    přináší neučesanou verzi
  • 00:20:55 hovorů Čapka a TGM.
  • 00:20:57 -A co mám napsat,
    sbírku lidové poezie?
  • 00:21:01 Znáte tu básničku,
    která by ji mohla
  • 00:21:04 tak pěkně otevřít?
  • 00:21:06 Zvoním, jak zloději
    parlamentem chodějí!
  • 00:21:08 -Hra ukazuje Masaryka
    jako pragmatika,
  • 00:21:10 který dělá v zájmu zachování
    stability křehkého
  • 00:21:13 demokratického státu
    taktické ústupky
  • 00:21:16 včetně zavírání očí nad korupcí.
  • 00:21:19 -To, co říká ve hře Masaryk,
    že cenu určují
  • 00:21:22 obě strany transakce.
  • 00:21:24 Pokud jste velký humanista
    a setkáte se s někým,
  • 00:21:26 kdo o humanismu nikdy neslyšel,
    vůbec neví, co to je,
  • 00:21:29 prostě v demokracii
    se musíte domluvit
  • 00:21:31 i s těmi nepoctivými.
  • 00:21:33 -Když už mám mít ruce ve sračkách,
    to, slečno Zdenko,
  • 00:21:36 rozhodně nepište,
    tak je tam chci mít
  • 00:21:38 jen po zápěstí, ne po lokty.
  • 00:21:41 -Strach o republiku
    ve stínu nastupujícího nacismu
  • 00:21:43 a také ze stáří a smrti.
  • 00:21:46 TGM je na kolenou.
  • 00:21:48 -Já nechci umřít
    uprostřed další války.
  • 00:21:51 -Když ztrácí půdu pod nohama
    velký vzor,
  • 00:21:54 co teprve labilní spisovatel,
    jímž zmítají pochybnosti
  • 00:21:57 o vlastní ženě
    a hlavně o svém talentu.
  • 00:22:00 -Myslíte si,
    jsem dobrý spisovatel?
  • 00:22:03 -Jak mohly vypadat hovory TGM,
    se pokusí rekonstruovat
  • 00:22:06 také film.
  • 00:22:07 Snímek se opírá o scénář
    Pavla Kosatíka
  • 00:22:10 a o dosud nezveřejněné
    Masarykovy dopisy.
  • 00:22:12 -Na složité otázky člověk odpovídá
    celým svým životem.
  • 00:22:15 -Premiéru bude mít
    ke stoletému výročí
  • 00:22:17 vzniku Československé republiky.
  • 00:22:24 Když jsme v sevřeném dvoru
    Jinonického zámečku
  • 00:22:27 natáčeli v červnu,
    netušili tehdy archeologové,
  • 00:22:30 že se ve své práci prokopou
    až do začátku 14. století.
  • 00:22:33 Teprve před několika týdny
    tady odkryli středověkou tvrz
  • 00:22:37 i s takzvanou vlčí jámou,
    součástí obranného systému.
  • 00:22:41 -Šlo v principu o jakousi
    past na útočníky.
  • 00:22:45 Systém mohl fungovat i tak,
    že vlčí jáma byla otevřena
  • 00:22:52 nebo byla udělána
    takovým způsobem,
  • 00:22:56 že se při zvýšené váze
    propadávala do prostoru,
  • 00:23:01 který měl, řekněme,
    výšku minimálně 2-2,5 metru.
  • 00:23:07 -Ještě v hlubších partiích
    pak narazili
  • 00:23:10 na výborně dochovanou
    dřevěnou mostní konstrukci.
  • 00:23:13 -Vidíme tady základový trám
    o délce 3,7 m,
  • 00:23:18 svislé prvky,
    které nesly vozovku, mostovku.
  • 00:23:24 A šikmé vzpěry,
    které celou konstrukci zpevňovaly.
  • 00:23:31 Je to vzácný nález
    z technického hlediska,
  • 00:23:35 z hlediska možností poznání
    technologie výstavby
  • 00:23:41 takovýchto konstrukcí.
  • 00:23:43 A samozřejmě i vzácný z pohledu,
    že v Praze nejsou
  • 00:23:46 příznivé podmínky
    na konzervaci dřeva.
  • 00:23:49 -Po tomto mostě
    mohl teoreticky na návštěvu tvrze
  • 00:23:53 přijít třeba i Karel IV.
  • 00:23:55 -Po tom mostě spíše chodíval
    Václav Pikoun z Jinonic.
  • 00:23:58 To je první osoba,
    která je jmenovitě spojena
  • 00:24:02 s Jinonicemi.
  • 00:24:04 Je to osoba, díky které si my
    můžeme udělat představu o tom,
  • 00:24:09 kdo byl majitelem
    takovýchto objektů.
  • 00:24:14 Jednalo se o zástupce
    měšťanské vrstvy.
  • 00:24:19 -Ani tento objev
    ale není tím nejstarším,
  • 00:24:22 který archeologové
    v lokalitě našli.
  • 00:24:24 Dokonce začátek 14. století
    a tedy vládu Jana Lucemburského
  • 00:24:28 pamatuje konstrukce dalšího mostu.
  • 00:24:30 Novověká je naopak tato studna,
    kde se dosud drží voda.
  • 00:24:34 -Je to objekt vyzděný z kamene.
  • 00:24:37 Podle dendrochronolýzy datovaný,
    víme, že je to konec 16.
  • 00:24:43 a začátek 17. století.
  • 00:24:46 -Celé mimořádně vzácné naleziště
    teď překryjí geotextilií,
  • 00:24:50 zasypou pískem
    a teprve pak hrubšími materiály.
  • 00:24:53 Dřevěné konstrukce
    ale čeká další zkoumání
  • 00:24:56 a konzervace.
  • 00:24:58 -Větší články,
    mimo jiné ten dřevěný most,
  • 00:25:01 ten odvezeme, zabezpečíme ho
    na určitou dobu tak,
  • 00:25:06 aby se dostal v pořadníku
    do konzervátorských van,
  • 00:25:11 ve kterých bude napouštěn
    polyglykolem tak,
  • 00:25:15 aby vydržel ještě několik dalších
    desítek, ne-li stovek let.
  • 00:25:18 -Vzácný nález teď navíc
    výrazně zasáhl
  • 00:25:21 do projektu rekonstrukce
    celého Jinonického zámečku.
  • 00:25:24 Na místě archeologických nálezů
    nevznikne podzemní parkoviště,
  • 00:25:27 jak předpokládal projekt.
  • 00:25:29 Garáže se vysunou
    z areálu uzavřeného dvorce.
  • 00:25:35 Dnešní METROPOLE je minulostí.
  • 00:25:37 Příště si připravte knoflíky,
    tedy pokud chcete mít štěstí.
  • 00:25:41 Hned dvě reportáže
    budou o pražských kominících.
  • 00:25:44 Ti letos slaví 150 let
    své jednoty.
  • 00:25:47 Natočili jsme navíc
    výjimečný příběh rodiny,
  • 00:25:50 kde se kominictví
    dědí z otce na syna
  • 00:25:53 a dokonce i na dceru,
    a to už pátou generací.
  • 00:25:55 Na shledanou za týden.
  • 00:25:57 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2018