iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 5. 2006
21:40 na ČT2

1 2 3 4 5

139 hlasů
18988
zhlédnutí

Pot a slzy Pražského jara

Napětí mezi příběhem začínajících hudebníků a příběhy, v nichž jsou hlavními postavami světově uznávaní mistři. Režie Pavel Koutecký. Film byl dokončen několik dní před jeho tragickou smrtí.

58 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Pot a slzy Pražského jara ( Opus 2 )

  • 00:00:31 - ZNÍ HUDBA -
  • 00:00:48 - DÁVÁ ORCHESTRU POKYNY -
  • 00:01:07 Ale prosím, všichni to hrajte,
    jak jsme si řekli včera.
  • 00:01:14 Mnoho dělali, ale všichni musí.
  • 00:01:18 On hledá tu dívku všude.
    A on ji najde.
  • 00:01:28 On ji najde a objímá ji.
  • 00:01:35 To je jako opera bez zpěváků.
  • 00:01:38 Musíte rozumět, co se v tom děje.
  • 00:02:14 To je dobrý, ale musí to být
    rychleji.
  • 00:02:23 - BUBNUJE -
  • 00:02:30 A kdybyste to dělali dřevěným?
  • 00:02:43 To je lepší.
  • 00:02:48 Zkuste to takhle.
  • 00:02:52 Já nechci vás učit Janáčka,
    ale mohl byste to zkusit?
  • 00:03:01 - BUBNUJE -
  • 00:03:03 To je lepší.
  • 00:03:05 Podle mého názoru nejlepší
    je hrát na dva talíře.
  • 00:03:18 - HRAJÍ -
  • 00:03:22 Mnohem slabší, prosím.
    A taky ne moc pomalu.
  • 00:03:27 Musí to být důrazně,
    ale přesně v tempu. OK?
  • 00:03:38 -Prosím?
    -Číslo čtyři?
  • 00:03:41 Ano. To je vždycky ten, co dělá
    příliš dlouhý první tón.
  • 00:03:52 - HRAJÍ -
  • 00:03:58 Prosím!
  • 00:04:04 Nová fráze.
  • 00:04:25 Slyšíte dobře zvony?
  • 00:04:28 Ano, slyšíme.
  • 00:04:30 Tak dobře.
  • 00:04:35 Ale obecenstvo to chce taky
    slyšet. Oni totiž platili.
  • 00:04:39 - SMĚJÍ SE -
  • 00:04:41 Co? Co?
  • 00:05:15 Pomalu.
  • 00:05:28 - DOHADUJÍ SE O PRÁCI -
  • 00:05:49 - JE SLYŠET HUDBA, ROZEHRÁVÁNÍ -
  • 00:06:43 Pět!
  • 00:06:45 Čtyřicet dva!
  • 00:06:47 Třicet tři!
  • 00:06:48 Dvacet dva!
  • 00:06:50 Třináct!
  • 00:06:51 Čtyři!
  • 00:07:14 Klavíry byly vyrobeny pouze dva,
    dochovaný je pouze tento.
  • 00:07:18 Poslední stopa toho prvního
    skončila někde v Severní Americe.
  • 00:07:21 Tam nebyl nalezen.
  • 00:07:26 - LADÍ -
  • 00:07:56 Nejhorší na tom je ladění,
    protože je to velmi pracné.
  • 00:07:59 Ty nástroje se nedají ladit
    úplně najednou.
  • 00:08:01 Nejprve se musí naladit ten spodní,
    pak přijdou stěhováci, nadzvednou
  • 00:08:05 a usadí vrchní korpus na spodní.
  • 00:08:08 Teprve pak se může ladit ten horní.
  • 00:08:10 A už se zpátky nemůže ladit
    ten spodní,
  • 00:08:13 protože už je nepřístupný.
  • 00:08:20 Zkusme to, padadada...
  • 00:08:30 Ale nesmíme slyšet,
    když děláme bééé... jo?
  • 00:08:38 To je místo, kde otec přijde
    a vidí, že se ti dva milují.
  • 00:08:44 - SMĚJÍ SE -
  • 00:09:33 Není to dost jasný.
  • 00:09:37 Prosím, ale...
  • 00:09:42 Já bych chtěl, abyste hráli
    stálý interval.
  • 00:09:46 Rychlejší než moje tempo.
  • 00:09:54 Jako to bylo před adagiem,
    rozumíte?
  • 00:09:59 Adagio, prosím.
  • 00:10:04 - HRAJÍ -
  • 00:10:23 To je příliš slabý.
  • 00:10:25 Příliš slabý.
  • 00:10:28 Je to příliš slabý,
    to nesmí být tak slabý,
  • 00:10:33 to musí být skoro tak,
    jako hraje první tón.
  • 00:10:40 Ne úplně tak silný.
    Můžu to slyšet, prosím?
  • 00:10:45 - ZAHRAJE TÓN -
  • 00:10:49 Ne, to zní směšně.
  • 00:10:52 Pořád stejné jako první, prosím.
  • 00:10:56 - ZAHRAJE TÓN -
  • 00:11:00 Takhle. Dobře. Prosím adagio.
  • 00:11:06 - HRAJÍ -
  • 00:11:31 Prosím, pořádné trombóny.
  • 00:11:36 Oni jsou profesionální hudebníci.
  • 00:11:38 Oni chápou velmi rychle,
    když chtějí.
  • 00:11:41 A když nechtějí, můžou být velmi
    líní a pomalí atd.
  • 00:11:52 Je třeba inspirovat hudebníky,
    a to není možné vždycky,
  • 00:11:58 to není možné pokaždé,
    to musím přiznat.
  • 00:12:07 Ačkoliv dirigent zná nějaký
    orchestr velmi dobře,
  • 00:12:12 může být velmi báječná zkouška
    jeden den, a příští den
  • 00:12:18 může být úplně špatná. S tím samým
    orchestrem a dirigentem.
  • 00:12:24 To záleží na náladě,
    na dobré vůli, na mnoha věcech.
  • 00:12:37 Pro mě je vztah mezi dirigentem
    a orchestrem velmi složitá věc.
  • 00:13:19 - HRAJE -
  • 00:17:26 Prosím vás, kdo tady nemusí být,
    tak prosím, abyste odešli,
  • 00:17:31 ať tady je maximální klid.
    Kamera!
  • 00:18:00 Ale potom přišel komunismus
    a Václava Talicha propustili
  • 00:18:06 ze všech jeho postů.
  • 00:18:18 On musel zůstat ve vile v Berouně.
  • 00:18:22 Jeho neštěstí se stalo pro mě
    a jiné studenty štěstím.
  • 00:18:35 Protože měl problémy s očima
    a nemohl číst, tak vřele uvítal
  • 00:18:42 ve svém domě mladé studenty.
  • 00:18:50 Já jsem k němu jezdil třikrát
    týdně do Berouna
  • 00:18:55 a moc jsem se toho naučil.
  • 00:19:39 Jakmile se člověk o soutěži dozví,
    tak už se na ni začne připravovat.
  • 00:19:44 Asi tak rok.
  • 00:22:09 - POTLESK -
  • 00:22:19 - HRAJE -
  • 00:24:57 Normálně se na klavír hraje takhle.
  • 00:25:01 Jenže tady se musí hrát takhle.
  • 00:25:05 A to je právě ta potíž,
    protože ruka na to není
  • 00:25:07 vůbec stavěná.
  • 00:25:09 Je to zvláštní, protože Hába Sam
    byl do toho úplný fanatik.
  • 00:25:12 Ono to čtvrttónové období
    u něj netrvalo dlouho.
  • 00:25:15 Ono trvalo tuším 10... málo,
    kdy soustavně komponoval
  • 00:25:19 jenom čtvrttónovou a šestinotónovou
    hudbu. To trvalo chvilku.
  • 00:25:23 - HRAJE -
  • 00:25:36 A tak dále. To je šílený.
  • 00:25:49 Jenže Hábovi to vůbec nevadilo,
    protože on měl geniální sluch.
  • 00:25:53 A pořádal s tím Fersterem,
    který postavil tenhle klavír,
  • 00:25:57 pořádali ne přímo nábory,
    ale takové jako animační koncerty.
  • 00:26:01 Tam se na to hrálo i normálně,
    vysvětlovalo se, jaký to má účel.
  • 00:26:05 On dokonce tenkrát požádal
    o podporu na stavbu tohoto klavíru
  • 00:26:10 od prezidenta Masaryka.
    Ale nevím, jestli ji dostal.
  • 00:26:15 - HRAJE -
  • 00:26:45 Já vám slibuji, že to budu
    dělat vždycky takhle.
  • 00:26:49 A vím, že oni to dělali v Brně
    takhle.
  • 00:26:53 Promiňte, ale oni znali Janáčka.
  • 00:27:04 - HRAJÍ -
  • 00:27:11 Prosím, snažte se neutíkat.
  • 00:27:26 Alegro, prosím.
  • 00:27:34 - HRAJÍ -
  • 00:27:48 Mazurka bude ovšem rychlejší,
    než jste myslím zvyklí.
  • 00:28:04 - HRAJÍ -
  • 00:29:56 Já jsem dokonce uplatnil
    takovou zajímavou metodu,
  • 00:29:59 se kterou mě kdysi seznámil
    pan profesor Plch,
  • 00:30:02 který tady na této škole,
    kam chodím cvičit na AMU,
  • 00:30:05 učil jako odborný učitel
    tělesnou a pohybovou výchovu
  • 00:30:10 pro dirigenty a pěvce.
  • 00:30:12 On se taky zabýval
    rehabilitací sportovců.
  • 00:30:15 On tvrdil, že lidská psychika
    je úžasná věc.
  • 00:30:19 Že člověk vůbec nemusí sport
    a hudbu trénovat v reálu,
  • 00:30:24 ale že stačí trénovat v představě.
  • 00:30:27 A dělal takovou skupinku
    dobrovolníků, takový experiment,
  • 00:30:31 kde měl 3 skupiny sportovců.
  • 00:30:34 Jedna trénovala v denní dávce
    normálně, jedna trénovala
  • 00:30:38 polovinu dávky jenom v představě
    a polovinu doopravdy
  • 00:30:41 a třetí trénovala jen v představě.
  • 00:30:44 Ale když říkám v představě,
    že ti lidé skutečně seděli
  • 00:30:48 a museli si představovat,
    že ten fyzický úkon dělají.
  • 00:30:51 Že skáčou o tyči, že napínají svaly
    - úplně do detailu,
  • 00:30:54 jako když si hrajete film.
  • 00:30:56 A po měsíci zjistili,
    že největší výkonnost mají ti,
  • 00:30:58 kteří cvičili jen v té představě.
  • 00:31:01 Protože klavír doma nemám
    a musím sem občas chodit,
  • 00:31:03 tak jsem si to taky zkusil.
  • 00:31:05 Doma jsem si sedl na balkón,
    četl jsem si noty
  • 00:31:08 a představoval si, jak dávám ruce.
  • 00:31:11 A jak je to děsné se to učit,
    protože to nejde a trvá to dlouho.
  • 00:31:15 A můžu vám říct, že mi to pomohlo.
  • 00:31:20 Jinak samozřejmě si člověk
    na některé věci musí zvyknout.
  • 00:31:24 Chce to opravdu cvičit.
    Připadáte si jako idiot.
  • 00:32:34 - PÍSKÁ SI -
  • 00:33:06 - POTLESK -
  • 00:33:14 - HUDBA -
  • 00:34:02 Byl jsi dobrej docela.
  • 00:34:03 Mohlo tam být míň kanárů.
  • 00:35:44 To musí být dva tóny.
  • 00:35:46 A třikrát.
  • 00:35:51 Příští takt taky.
  • 00:35:58 Asi na to nejste zvyklí,
    ale tak to určitě Janáček napsal.
  • 00:36:11 - HRAJÍ -
  • 00:36:40 Prosím, musí být všechno stejně,
    pianissimo. Kromě houslí.
  • 00:36:57 Kdežto ostatní nástroje prosím
    absolutní pianissimo. Áááá!
  • 00:37:02 - HRAJÍ -
  • 00:37:12 Je to hloupé, že musím opakovat
    všecko, co jsem řekl.
  • 00:37:16 Prosím, žádné crescendo
    před presto, až na poslední takt.
  • 00:37:26 Žádné crescendo, jen první housle.
  • 00:37:29 - HRAJÍ -
  • 00:37:47 Velké akcenty. Velké crescendo.
  • 00:37:52 - HRAJÍ -
  • 00:39:01 - HOSPODSKÝ RUCH -
  • 00:40:12 Z technického hlediska je asi
    nejtěžší najít na to grif.
  • 00:40:22 I když musíte hrát takhle,
    aby to neznělo takhle,
  • 00:40:26 ale takhle - jako melodie.
  • 00:40:32 On si přeje, aby to byla melodie,
    i když je to šíleně divoké.
  • 00:40:36 On nechce, aby se hrálo pomalu.
  • 00:40:43 Ono to má být...
  • 00:40:47 ...jako melodie.
  • 00:40:51 A to je těžké, protože tady se
    neustále hraje takhle
  • 00:40:54 a melodie takhle.
  • 00:40:56 Tak to si myslím,
    že je asi nejtěžší.
  • 00:40:58 - HRAJE -
  • 00:42:04 - POTLESK -
  • 00:42:22 - HUDBA -
  • 00:45:21 Já jsem to utrhl,
    tady byla taková vsuvka.
  • 00:45:23 To je originál.
  • 00:45:26 To je třetí.
  • 00:45:28 To je třetí? Třetí tam má taky,
    tohle je něco podobného,
  • 00:45:31 ale o nějakou tu tercii výš.
  • 00:45:34 Aha, tak já vám ukážu,
    jak to má být.
  • 00:45:40 To je strašně vysoko.
    Asi takhle.
  • 00:45:46 To je druhé.
  • 00:45:49 Ale já myslím, že je to lepší,
    když to zahrajete takhle.
  • 00:45:59 Ano, ale něco tam má taky třetí,
    nějakou melodii napsanou.
  • 00:46:03 Můžu vám přinést ukázat,
    co má ta třetí?
  • 00:46:07 Ano.
  • 00:46:15 - HRAJÍ -
  • 00:46:31 To jsme dělali. Ne legato.
    Ne úplně legato.
  • 00:46:35 Jo, jasný.
  • 00:46:37 Pardon, já jsem hned hotový.
  • 00:46:40 Pane Mackerras, jak je ten konec,
    my jsme to hrávali ve třech.
  • 00:46:44 Mám to hrát taky,
    nebo stačí jen ty dvě?
  • 00:46:47 Ne, oktávy, musíte hrát spodek.
  • 00:46:51 Já se ptám jen na ten závěr,
    rozumíte mi, co myslím?
  • 00:46:56 Mám to hrát s nimi?
    My jsme to hrávali ve třech.
  • 00:47:01 -Ano, prosím.
    -Děkuji.
  • 00:47:09 - HRAJÍ -
  • 00:47:39 Tohle by bylo lepší.
  • 00:47:46 Dobře, ano, a dál už to je
    v pořádku.
  • 00:47:49 Čtete to dobře: Des, As, Ges,
    As, Des - to je dobrý nápad.
  • 00:47:55 Mě to nikdy nenapadlo.
  • 00:48:03 - HUDBA -
  • 00:48:54 Já myslím, že celá práce
    dirigenta je rozdávat se.
  • 00:49:14 Děkuji mockrát.
  • 00:49:30 - HRAJE -
  • 00:52:00 - POTLESK -
  • 00:54:29 - POTLESK -
  • 00:54:52 Přeji vám hodně úspěchů.
  • 00:55:07 - POTLESK -
  • 00:55:23 Čtyřicet dva.
  • 00:55:27 -A pět?
    -Pět.
  • 00:55:34 Alexandr Skrjavin, eightytwo
    cis moll, opus čtyřicet dva...
  • 00:55:46 Šedesát čtyři.
  • 00:55:48 Šedesát?
  • 00:55:50 -Še...
    -Šedesát...
  • 00:55:54 Šedesát čtyři. OK.
  • 00:56:03 Chopin, cis moll. Very thank.
  • 00:56:10 - POTLESK -
  • 00:57:49 Skryté titulky: Simona Sedmihorská
    Česká televize 2006

Související