iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 2. 2021
17:28 na ČT24

1 2 3 4 5

21 hlasů
8728
zhlédnutí

Interview ČT24

Tereza Matějčková, filozofka a vysokoškolská pedagožka

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:08 Láska k moudrosti.
  • 00:00:10 Asi tak většina z nás popisuje
    filozofii.
  • 00:00:14 Co znamená filozoficky
    žít a myslet?
  • 00:00:18 Má současná krize
    nějaký hlubší rozměr?
  • 00:00:20 Zasloužili jsme si, jak si někteří
    vysvětlují pandemii?
  • 00:00:25 Je to, co prožíváme,
    nejlepší doba pro filozofii?
  • 00:00:28 Prohledání věcí kolem nás?
  • 00:00:32 Jaká je výchova mladých
    filozofů a filozofek Čechách?
  • 00:00:36 Zeptáme se Terezy Matějčkové,
  • 00:00:38 vysokoškolské
    pedagožky a filozofky.
  • 00:00:40 Dobrý večer, jsme
    rádi, že jste přišla.
  • 00:00:42 Dobrý večer.
  • 00:00:43 Děkuji za pozvání.
  • 00:00:47 Mám pocit, že teď každý hledá
    nějaké odpovědi na zásadní otázky,
  • 00:00:53 na otázky zdraví, peněz,
    morálky, smyslu práce a tak.
  • 00:00:57 Nabízí filozofie nějaké
    odpovědi nebo je to o tom,
  • 00:01:02 že dává otázky a odpovědi
    musíme najít sami?
  • 00:01:08 Samozřejmě takový klasický
    výměr filozofie je o tom,
  • 00:01:13 že klade otázky.
  • 00:01:17 Pro někoho to může
    působit až poraženecky.
  • 00:01:20 Anebo to může spoustu lidí zklamat.
  • 00:01:25 Může to zklamat studenty
    nebo veřejnost.
  • 00:01:27 Já si vlastně myslím, že to tak je.
  • 00:01:31 Filozofie klade otázky.
  • 00:01:33 Její poselství dnes je ukázat
    veřejnosti a člověku,
  • 00:01:42 že svět se neskládá z problémů.
  • 00:01:47 Tím míním, že my jsme si zvykli
    na to dívat se na svět technicky.
  • 00:01:53 Perspektivou vědy.
  • 00:01:56 Jenomže málo z toho, co zažíváme
    běžně, je binární problém,
  • 00:02:02 na který bychom mohli najít
    odpověď, aby byl vyřešen.
  • 00:02:10 Když mají matematici problém,
    vyřeší ho a je pryč.
  • 00:02:13 Ale naše problémy
    jsou spíš jako výzvy.
  • 00:02:16 Nějak na ně zareagujeme
    a přichází další výzvy.
  • 00:02:22 Poselství filozofie je ukázat,
    že naše problémy nejsou problémy.
  • 00:02:30 Jsou to transformující se výzvy.
  • 00:02:34 Je nějaký filozofický směr
    anebo konkrétní filozof,
  • 00:02:37 který by uměl nějaké otázky
    dneška zodpovědět dobře?
  • 00:02:45 A co znamená dobře?
  • 00:02:48 Často je riziko, když vstupují
    filozofové do veřejnosti.
  • 00:02:52 Někdo se bojí anebo
    si filozofové myslí,
  • 00:02:55 že budou někomu sdělovat pravdu.
  • 00:03:00 Opravdu to tak není.
  • 00:03:01 Je to pasé.
  • 00:03:02 Ale to neznamená,
  • 00:03:03 že by filozof neměl
    být na veřejnosti nebo by se neměl
  • 00:03:06 vyjadřovat k současným výzvám.
  • 00:03:09 Zkrátka zastává
    určitou perspektivu.
  • 00:03:15 Třeba zproblematizuje to,
    na co se díváme tradičně.
  • 00:03:24 Třeba co je spravedlnost?
  • 00:03:28 Najednou byste byla v úzkých
    stejně jako já.
  • 00:03:31 Filozofie nás učí poznat to,
    s jakými pojmy vlastně pracujeme.
  • 00:03:37 Často to nejde skrze odpovědi.
  • 00:03:41 Máte tady spravedlnost,
  • 00:03:43 musíte se na to podívat ještě
    z tohoto úhlu, z tamtoho apod.
  • 00:03:49 Myslím si, že toto je vytváření
    perspektiv možných náhledů.
  • 00:03:55 To je podle mě správná filozofie.
  • 00:03:58 Oporu spíš než ve filozofii
    bychom měli hledat v sobě samých?
  • 00:04:02 V některých hodnotách,
    které už máme?
  • 00:04:06 Klidně bych řekla, a že můžeme
    najít oporu ve filozofii.
  • 00:04:13 Ale nemyslím si,
  • 00:04:14 že odpovědi a jistoty nám skýtají
    kdovíjakou oporu.
  • 00:04:22 Možná je to předsudek.
  • 00:04:25 Jediná jistota, kterou
    čelíme, je smrt.
  • 00:04:28 S tou nic moc nenaděláme.
  • 00:04:31 Tak možná nihilismus bude ten směr.
  • 00:04:36 To ne.
  • 00:04:37 Nihilismus určitě ne.
  • 00:04:40 Nihilismus si nemůžeme dovolit.
  • 00:04:41 Žijeme ve velmi
    zajímavé a dobré době.
  • 00:04:46 Konkrétně západní
    společnost je velmi bohatá.
  • 00:04:50 Cítíme to jako filozofové, že máme
    luxus být na katedrále.
  • 00:04:55 Nemůžeme si dovolit
    beznaděj nebo pesimismus.
  • 00:04:59 Musíme otázky tematizovat,
    dívat se na ně.
  • 00:05:05 Mechanismus v zásadě
    nepřipadá v úvahu.
  • 00:05:08 A to myslíte my jako filozofové
    nebo my jako společnost?
  • 00:05:14 Myslím si, že společnost si často
    nadřadila taktiku nad strategii.
  • 00:05:27 Všichni tak nějak řešíme
    bezprostředně, něco se děje,
  • 00:05:31 co je kde zrovna třeba uhasit.
  • 00:05:33 To je taktika.
  • 00:05:35 Jsme ale velmi slabý jako
    širší společnost v tom,
  • 00:05:40 abychom formulovali nějaké cíle.
  • 00:05:45 To znamená, jak by měla
    vypadat budoucí,
  • 00:05:47 v jaké společnosti chceme žít.
  • 00:05:49 To jsou pochopitelně otázky,
  • 00:05:50 na které nebudeme
    mít takové odpovědi,
  • 00:05:52 že se na nich shodneme všichni.
  • 00:05:54 Ale už jen položit si otázku může
    ukázat taktiku v jiném světle.
  • 00:06:02 V loňském rozhovoru pro časopis
    Host jste řekla v kontextu
  • 00:06:07 francouzského spisovatele
    a jeho knihy Serotonin,
  • 00:06:10 že cesta jak se zbavit
    utrpení je utlumení žádosti.
  • 00:06:18 Je odpovědi na tuto
    dobu smíření se s tím,
  • 00:06:22 co se děje a nechtít o moc více?
  • 00:06:27 Může to tak být.
  • 00:06:31 Filozofům se kladou
    tyto otázky právem.
  • 00:06:38 Filozof zároveň musí říct,
  • 00:06:39 že jeho schopnost odpovědět
    na obecné otázky, je omezená.
  • 00:06:47 To, co jste zmiňovala,
    bylo v kontextu žádostí.
  • 00:06:54 Myslím si,
  • 00:06:55 že konzum a současné krize nějakým
    způsobem opravdu zproblematizovala.
  • 00:07:04 My jsme před krizí často uvažovali,
    že by bylo lepší méně létat,
  • 00:07:10 méně konzumovat apod.
  • 00:07:17 My vlastně velmi dobře víme,
    co máme dělat, jde o to,
  • 00:07:21 jak se k tomu přimět.
  • 00:07:24 Bylo nám to předvede no a my jsme
    to vlastně zkusili.
  • 00:07:30 Je zajímavé, že se mi zdá,
  • 00:07:31 že v prvních měsících jsem cítila
    stejně jako moji známí úlevu.
  • 00:07:38 Nemusíme létat na pracovní cesty,
    nemusíme stále něco nakupovat.
  • 00:07:45 Mohu být doma, mám více času.
  • 00:07:51 A teď jsme postoupili trochu dále
    v krizi a najednou už nás trochu
  • 00:07:56 popadla panika a netoužíme
    po ničem více,
  • 00:07:58 než se vrátit zpět do konzumu.
  • 00:08:05 Ten konzum není jen špatný,
    dává smysluplnost,
  • 00:08:09 protože dává lidem zaměstnání.
  • 00:08:12 Přestaneme létat, projeví
    se to na nezaměstnanosti apod.
  • 00:08:22 Najít model, ve kterém bychom mohli
    žít v rámci udržitelné ekonomiky,
  • 00:08:28 abychom méně toužili,
    méně konzumovali,
  • 00:08:31 ale byl by to model udržitelný,
    je výzvou budoucnosti.
  • 00:08:41 Předvedla nám to také tato krize.
  • 00:08:44 Tuto výzvu bychom možná neměli
    přenechat jen ekonomům.
  • 00:08:49 Je to opravdu výzva, na kterou
    odpověď nemám.
  • 00:08:54 Často se v rámci hledání
    pozitivních momentů krize mluví
  • 00:08:58 o tom, že nás to promění.
  • 00:09:00 Společnost bude lepší.
  • 00:09:02 Mluvila jste o tom částečně
    před chvílí,
  • 00:09:04 že budeme lepší a budeme dále.
  • 00:09:06 A to je naivita nebo
    tomu opravdu věříte?
  • 00:09:09 Nebo filozofie věří
    tomu, že se posuneme?
  • 00:09:13 Může to být naivita nebo nemusí.
  • 00:09:16 Společnosti se vždy
    vyvíjí skrze krize.
  • 00:09:26 To ale neznamená, že každá
    krize vede k vývoji.
  • 00:09:31 Ne každá krize vede
    k lepšímu vývoji.
  • 00:09:36 Já bych nepřeceňovala, že nikdy
    nic nebude jako předtím.
  • 00:09:41 Myslím si, že lidé budou
    mít tendenci vracet se.
  • 00:09:45 My chceme návrat,
    návrat dětí do školy,
  • 00:09:47 my chceme návrat k normálu.
  • 00:09:51 A když to lidé chtějí,
    tak je to znamení,
  • 00:09:54 že se něco takového stane.
  • 00:09:56 Budeme se vracet.
  • 00:10:00 Budeme ale zaznamenávat
    také posuny.
  • 00:10:02 Na vysokých školách proměnila
    on-line výuka způsob výuky.
  • 00:10:08 Nebude možné vrátit se do doby
    jako předtím,
  • 00:10:12 protože studenti budou třeba
    žádat nahrávky mých přednášek.
  • 00:10:17 Takže já se musím ptát sama sebe,
    jestli se vyplatí opakovat to,
  • 00:10:23 co mají nahrané anebo jestli musím
    nově promyslet to, jak učím.
  • 00:10:29 Obojí platí.
  • 00:10:31 Nějaký hlubší filozofický
    rozměr to může mít?
  • 00:10:38 Hnali jsme se pořád dopředu,
  • 00:10:39 ale může být dobré
    vrátit se o krok zpět?
  • 00:10:45 Myslím si, že filozofickým
    poselstvím je to,
  • 00:10:49 že jsme si dost dlouho mysleli,
  • 00:10:56 že změny provádějí lidé a že stačí
    lidem říct správné věci
  • 00:11:05 a ono to bude dobré.
  • 00:11:07 Teď se ukázalo, že obrovskou
    transformaci provedla příroda.
  • 00:11:12 Ukázalo se, že to, že jsme
    se báli počítačových virů,
  • 00:11:17 že napadnou kurzů apod.,
    bylo vlastně sice na místě,
  • 00:11:23 ale reálné viry mají
    také něco do sebe.
  • 00:11:27 Prostě jsme tělesné bytosti
    a s tím spojujeme mnohé radosti,
  • 00:11:36 které patří k tomu, že jsme lidé.
  • 00:11:39 Třeba to, že se setkáváme.
  • 00:11:40 Jakmile ztratíme kontakt s druhým,
    ztratíme kontakt s námi samými.
  • 00:11:48 Ukázalo se také mnoho nebezpečí.
  • 00:11:51 Všechno se přesouvá do on-line
    prostředí, lidé nechodí nakupovat,
  • 00:11:54 já nechodím na univerzitu,
    nejezdíme na konference.
  • 00:12:01 Nebezpečí je ztráta veřejnosti.
  • 00:12:04 Právě na veřejnosti stojí
    moderní demokracie.
  • 00:12:09 Takže to je další verze obavy,
    kterou můžeme mít oprávněně.
  • 00:12:16 Jak se učí filozofie na dálku?
  • 00:12:19 Filozofie na dálku se učí dobře.
  • 00:12:24 Já si myslím, že dobře.
  • 00:12:27 Musíme si přehodnotit to,
    jakým způsobem učíme.
  • 00:12:31 Takový ten model,
  • 00:12:33 kdy vepředu stál jeden pán a kolem
    něho spoustu posluchačů,
  • 00:12:38 je ze středověku,
  • 00:12:39 kdy jeden pán měl jednu knihu
    a ostatní často neuměli číst.
  • 00:12:44 A to platí často pro další
    disciplíny.
  • 00:12:46 Samozřejmě.
  • 00:12:48 Dnes už ale máme knihy, video,
  • 00:12:51 můžeme se pro kliknout
    ke skvělým osobnostem,
  • 00:12:54 kteří umí vysvětlit základy.
  • 00:13:03 Takže univerzitu můžeme ponechat
    třeba pro intenzivní semináře.
  • 00:13:12 Spoustu věcí si dospělí
    lidé mohou nastudovat sami.
  • 00:13:16 Mohou přijít jinak
    připraveni na semináře.
  • 00:13:21 Myslím si,
  • 00:13:22 že vzdělání se v humanitních
    vědách musí změnit.
  • 00:13:26 Některé vaše přednášky jsou
    stále dostupné na YouTube.
  • 00:13:31 Mě zaujala jedna věc.
  • 00:13:32 Mám pocit,
  • 00:13:33 že se velké filozofické
    myšlení snažíte trochu ponížit
  • 00:13:37 tím způsobem, že to je i lidštější.
  • 00:13:47 Je váš záměr přiblížit
    těmto lidem filozofii?
  • 00:13:53 To si nemyslím, že je to můj záměr.
  • 00:13:56 Myslím si, že filozofie
    zkrátka taková je.
  • 00:14:00 Není pouze pro moudré
    postarší pány.
  • 00:14:06 Je to něco, z čeho
    žijeme, z čeho žijete vy.
  • 00:14:14 Pro lidský druh je zkrátka jazyk
    důležitý stejně jako myšlení.
  • 00:14:21 Můžeme hovořit třeba
    o tom, co je jazyk,
  • 00:14:24 co je humor a co chci
    od sebe, od druhého.
  • 00:14:28 To všechno jsou vlastně
    filozofické otázky.
  • 00:14:31 My vlastně žijeme z toho, že víme.
  • 00:14:36 Ale když se nad tím zamyslíme,
    zjistíme, že nevíme.
  • 00:14:39 Filozofie může přibližovat to,
    že máme jasno o tom, co nevíme.
  • 00:14:51 A to je dost důležitá věc.
  • 00:14:53 V první řadě nevidím
    filozofii jako disciplínu,
  • 00:14:56 která by měla být zavřená
    na univerzitních pracovištích
  • 00:15:00 a měla by se praktikovat jen jako
    dopisy mezi přáteli.
  • 00:15:13 Psát si specifickými jazyky dopisy
    a specificky to komentovat nemůže
  • 00:15:18 být jediná role filozofie.
  • 00:15:21 To si nemůžeme v této
    společnosti dovolit.
  • 00:15:24 Jací jsou dnes mladí lidé,
    kteří jdou studovat filozofii?
  • 00:15:36 V dnešním racionálním
    světě, kde se honí úspěch,
  • 00:15:40 je možné obhájit si studium
    neperspektivního oboru,
  • 00:15:43 jako je filozofie?
  • 00:15:47 Já si nemyslím,
    že by to byl neperspektivní obor.
  • 00:15:52 My nevíme, jaká zaměstnání
    tady budou za 20 let.
  • 00:15:55 To, že budete muset být schopná
    se plynule,
  • 00:16:00 smysluplně vyjádřit a předložit
    argumenty nebo umět mluvit a opřít
  • 00:16:04 se o tradici nějakých idejí,
    je velmi perspektivní.
  • 00:16:19 Já jsem se ptala schválně
    trochu provokativně.
  • 00:16:23 Zároveň je to vzdor
    vůči duchu doby.
  • 00:16:32 Zároveň nikdo jiný než mladí
    lidé, by měli studovat filozofii?
  • 00:16:38 Oni se rozhodují o tom,
    co je pro ně důležité.
  • 00:16:42 Kam chci jít?
  • 00:16:44 Co chci od života?
  • 00:16:47 To je to období,
    kdy se o tom rozhoduje.
  • 00:16:53 Když už potom pracujeme,
  • 00:16:55 na smysl života se moc neptáme
    nebo nám to připadá banální.
  • 00:17:01 Ale mladí lidé to berou
    vážně a to je správně.
  • 00:17:08 Jsou to zvídavý, inteligentní,
    motivovaní mladí lidé.
  • 00:17:12 Z vašeho díla jsem pochopila,
  • 00:17:14 že vaším největším filozofickým
    učitelem je Högel.
  • 00:17:19 Co byste poradila začátečníkům
    s filozofickým myšlením?
  • 00:17:23 Na koho se mají zaměřit?
  • 00:17:25 Kdo je stravitelnější než Hegel?
  • 00:17:37 Myslím si, že to je docela jedno.
  • 00:17:43 Je důležité najít jazyk svého
    myšlení, své filozofie.
  • 00:17:49 A ten člověk získá
    skrze studium druhých.
  • 00:17:53 Proto si myslím, že tradice
    je důležitá.
  • 00:17:58 Číst proto, abych si rozuměla
    sama sobě.
  • 00:18:03 Chápu tradici jako jazyk.
  • 00:18:04 Bez jazyka nemůžete myslet.
  • 00:18:06 Bez tradice filozofické
    nemůžete klást filozoficky
  • 00:18:11 relevantní otázky.
  • 00:18:14 Určitě bych asi nedoporučila
    Hegela začátečníkům,
  • 00:18:18 ale klasika typu Platónovy
    dialogy jsou dobré.
  • 00:18:24 Je tam vtip.
  • 00:18:25 Ukazuje se, že se mluví s prostým
    člověkem o tom, co je spravedlnost,
  • 00:18:30 co je dobro.
  • 00:18:32 Často se říká, aby se začínalo
    Nietzchem,
  • 00:18:34 ale podle mě je dobré začít
    tím, vůči čemu se vymezuje.
  • 00:18:48 Zajímavé.
  • 00:18:51 Tři kategorie.
  • 00:18:53 Myšlení, čtení, psaní.
  • 00:18:55 Co je pro rozvoj
    člověka nejdůležitější?
  • 00:19:04 Odpovím banálně.
  • 00:19:07 Nemůžete myslet bez mluvení.
  • 00:19:12 Nemůžete ani pořádně myslet,
    aniž byste zároveň psali.
  • 00:19:17 Představa toho,
  • 00:19:19 že myšlení je někde vevnitř
    a my to realizujeme skrz mluvení
  • 00:19:28 nebo psaní není úplně dobrá.
  • 00:19:31 Zkrátka myšlení je domýšlení
    napsaného.
  • 00:19:35 Myšlení je domýšlené nakousnutého.
  • 00:19:48 Lidé by se měly učit mluvit,
    psát a skrze to myslet.
  • 00:19:55 V rámci čtení jak mám poznat,
  • 00:19:57 že jsem se setkala
    se zásadním dílem?
  • 00:20:02 To nepoznáte úplně snadno.
  • 00:20:06 Od toho je tady právě tradice,
    která nám to vybrala.
  • 00:20:09 Některé texty přežily
    mnoho tisíciletí.
  • 00:20:13 Já si myslím, že se o ně můžeme
    opřít.
  • 00:20:21 Ukazují nám, že společnost
    může být úplně něco jiného,
  • 00:20:24 než co si myslíme.
  • 00:20:27 Rozšiřují nám představu možného.
  • 00:20:31 Takže v tomto smyslu si myslím,
    že tradice a dobrý učitel,
  • 00:20:36 který vás k tomu vede,
  • 00:20:37 je pro mladého člověka
    opravdu něco klíčového.
  • 00:20:42 Časem se to myslím naučíte.
  • 00:20:51 Často mám problém rozlišit, jestli
    je něco blábol nebo filozofie.
  • 00:20:57 Hranice je tenká.
  • 00:21:00 Ano.
  • 00:21:00 Proto je filozofie dost
    ošemetná disciplína.
  • 00:21:03 Když se podíváte na klasické texty,
    kolikrát vám to připadá jako dada.
  • 00:21:12 Ale je tam něco, co inspiruje.
  • 00:21:16 Něco, na co můžeme navázat.
  • 00:21:22 A to je nakonec to rozhodující.
  • 00:21:23 Často se to ukáže až dlouhou
    dobu po smrti daného autora.
  • 00:21:29 Takže bych se tím tolik netrápila.
  • 00:21:32 Píšete také literární recenze.
  • 00:21:34 V čem vás baví tento žánr?
  • 00:21:36 Tříbíte si na tom styl psaní,
  • 00:21:38 aby byl jednodušší ve filozofických
    myšlenkách?
  • 00:21:42 Zjistila jsem, že když si knihu
    pouze přečtu, nic moc o ní nevím.
  • 00:21:49 A to souvisí s tím, jak souvisí
    myšlení, mluvení, psaní.
  • 00:21:56 Já si musím ujasnit myšlenky
    tím, že o tom něco napíšu.
  • 00:22:01 V tomto smyslu je to naprosto
    samoúčelné.
  • 00:22:06 Na druhou stranu si také myslím,
  • 00:22:08 že je zkrátka důležité
    reagovat na kolegy.
  • 00:22:17 Je důležité, aby také oni věděli,
  • 00:22:20 že jejich myšlení je dále
    předáváno a že s nimi myslíte.
  • 00:22:26 Myšlení nikdy není
    pouze v první osobě.
  • 00:22:30 Vy myslíte s někým.
  • 00:22:31 Když tady nebude člověk, o jehož
    myšlení se budete moci opřít,
  • 00:22:35 bude to jako s jazykem.
  • 00:22:36 Jazyk si sama nevymyslíte.
  • 00:22:53 A v tomto smyslu
  • 00:22:54 je to
  • 00:22:55 Když někdo z vaší knihou
    pracuje, je to důležité.
  • 00:22:59 Filozofové často takovou
    zkušenost nemají.
  • 00:23:03 Když jsme u ega,
  • 00:23:04 tak milovat se nebo sebeláska
    jsou termíny kolem nás.
  • 00:23:08 Mám pocit, že nabývají na významu.
  • 00:23:09 Naopak Hegel prosazoval
    umenšování vlastního já.
  • 00:23:13 Proč je to dobré?
  • 00:23:17 To je podmínka myšlení.
  • 00:23:20 Když se dnes podíváme
    do veřejnosti, tak mám pocit,
  • 00:23:27 jakoby to nejdůležitější
    na člověku byl názor.
  • 00:23:32 Mít na něco názor.
  • 00:23:35 Ale filozofie nás učí,
    že není nutné mít názor.
  • 00:23:44 Máte na něco názor proto,
  • 00:23:46 že jste z určité sociální skupiny
    nebo chcete někam patřit anebo jste
  • 00:23:51 pod vlivem médií.
  • 00:23:56 To není podstatné.
  • 00:23:57 Podstatné je zeptat se, proč
    si to myslím, s čím to souvisí,
  • 00:24:02 z čeho to vychází?
  • 00:24:05 Tak tomu už musíte
    mít nějaký odstup.
  • 00:24:10 A tady začíná myšlení.
  • 00:24:12 A s tím zkrátka souvisí také to,
  • 00:24:14 že odstoupíte od zabedněnosti
    do sebe sama.
  • 00:24:18 Připustíte jiné možnosti.
  • 00:24:22 V souvislosti s vámi mě zaujal
    výraz odpracovat si sebe sama.
  • 00:24:26 Co to znamená?
  • 00:24:29 Možná to, co jsem říkala.
  • 00:24:30 Prostě testovat vlastní hranice.
  • 00:24:34 Když jsem začala studovat
    Hegela, tak mojí motivací bylo,
  • 00:24:38 že mi byl velmi nesympatický
    a vůbec jsem mu nerozuměla.
  • 00:24:42 Ne vycházet si vstříc, nejít
    si na ruku a dělat také něco,
  • 00:24:47 co se člověk často bojí dělat,
  • 00:24:49 tak tam se nám otevírají
    naše možnosti.
  • 00:25:02 Nakonec tam žijeme
    spokojenější život.
  • 00:25:05 Jaká je generace třicátníků?
  • 00:25:08 Většina lidí kolem vás prý polyká
    prášky a není schopná milovat.
  • 00:25:12 To je generace, která má příliš
    mnoho a zároveň Kynic?
  • 00:25:17 Jak se díváte na fenomén
    sociálních sítí?
  • 00:25:23 Generace třicátníků.
  • 00:25:25 Vždy ráda mluvím o jednotlivých
    lidech.
  • 00:25:32 Tyto generační soudy
    jsou velmi těžké.
  • 00:25:36 Já si myslím,
  • 00:25:37 že generace třicátníků jsou
    často velmi úzkostliví lidé.
  • 00:25:48 Žijí v době, která před ně staví
    strašně moc možností volit.
  • 00:25:54 Neustále si něco můžeme volit.
  • 00:25:57 Můžeme o všem rozhodovat.
  • 00:26:00 A máme docela dost času na sebe
    sama, což se dost často podceňuje.
  • 00:26:06 Máme pocit, že jsme uspěchaní.
  • 00:26:09 My ale máme docela dost času.
  • 00:26:16 Může to vést k určitému
    pocitu bezradnosti,
  • 00:26:20 co vlastně se svým životem.
  • 00:26:25 Aspekt, který strašně vstupuje
    do života třicátníků, je ten,
  • 00:26:30 že se všechny rozhodující okamžiky
    života už neodbývají ve 20,
  • 00:26:37 kdy se zakládaly rodiny, stavěli
    domy, vstupovalo na pracovní trh.
  • 00:26:43 Najednou se to posunulo
    a třicátníci už jsou obezřetnější.
  • 00:26:50 Více toho vědí, více se bojí,
    jsou méně naivní.
  • 00:26:56 A možná to těm začátkům
    úplně nepřeje.
  • 00:27:01 Stále nemáte žádné hodnoty?
  • 00:27:04 To byla určitá nadsázka.
  • 00:27:06 Hodnoty mám.
  • 00:27:08 Jsem ale alergická na to,
  • 00:27:09 když se vzývají ve veřejnosti
    hodnoty jako prostředek k boji
  • 00:27:13 proti druhému a když se velká
    slova jako svoboda, pravda, láska,
  • 00:27:18 důstojnost nad užívají.
  • 00:27:20 A především v té souvislosti,
    že druhý je nemá.
  • 00:27:24 To zažíváme nejčastěji.
  • 00:27:28 Mně se to nelíbí a vyloženě
    mě ta v pravém slova
  • 00:27:32 smyslu otravuje.
  • 00:27:34 Říká Tereza Matějčková, filozofka,
    vysokoškolská pedagožka.
  • 00:27:37 Děkuji, že jste přišla.
  • 00:27:39 Děkuji za pozvání.
  • 00:27:41 Teď už Události.
  • 00:27:43 Krásný večer.
  • 00:27:44 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Mluvčí: Naděžda Zajíčková

Související