iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 9. 2017
18:28 na ČT24

1 2 3 4 5

3 hlasy
1658
zhlédnutí

Interview ČT24

Jan Chvojka /ČSSD/, ministr pro lidská práva a legislativu

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:06 Právní experti jednat znovu o tom,
  • 00:00:08 jak by se mohla nebo měla
    změnit česká ústava.
  • 00:00:10 Návrhy se týkají poslaneckého
    práva navrhovat zákony.
  • 00:00:15 Pravomoci prezidenta, nebo
    zakotvení soudní moci české ústavě.
  • 00:00:18 Měli by mít možnost
    navrhovat zákony občané?
  • 00:00:21 Kdyby se česká ústava změnit mohla?
  • 00:00:23 Před volbami se otevírají diskuze
    o počtu úřadů nebo ministerstev.
  • 00:00:28 Potřebujeme resort, který
    se zabývá lidskými právy?
  • 00:00:31 I o tom bude dnešní interview.
  • 00:00:33 Přišel ministr pro lidská
    práva pan Chvojka.
  • 00:00:35 Dík za to.
  • 00:00:36 Hezký den.
  • 00:00:40 Pane ministře, jak je náročné
    hledat shodu na ústavních změnách?
  • 00:00:45 Je vůbec zásadní revize
    české ústavy v dohledné
  • 00:00:48 době proveditelná?
  • 00:00:50 Tak je to samozřejmě náročné.
  • 00:00:52 Protože co právník, to dva názory.
  • 00:00:57 Ale Ta moje zásadní věc proto,
    abych ty kulaté stoly udělal,
  • 00:01:04 tak byly celkem jednoduché.
  • 00:01:06 Ty důvody byly takové,
  • 00:01:07 že v tomto období jsme měli
    několik návrhů na změnu ústavy.
  • 00:01:11 Bylo jich hodně.
  • 00:01:12 Ať už vládní návrhy
    nebo poslanecké.
  • 00:01:15 Ale například poslanecké
    byly v podstatě takové
  • 00:01:18 ty jednotlivé drobnosti.
  • 00:01:22 Kde sedával článek bez odborné
    konzultace.
  • 00:01:25 Bez dotace ať už s ostatními
    stranami nebo právě lidmi,
  • 00:01:30 kteří rozumí k ústavnímu právu.
  • 00:01:33 Já to pomocné proč, já to pojmu
    z druhé strany.
  • 00:01:40 Senátorem toho oprava
    čeká jsem názoru,
  • 00:01:49 že by se to mělo řešit
    na bázi odborné.
  • 00:01:52 Pokud jsou změny, některé
    slabá místa v ústavě,
  • 00:01:55 tak je potřeba
    vyslechnout odborníky.
  • 00:02:00 Bodoval kulaté stoly.
  • 00:02:02 Tam musí být lidé, kteří
    to tvořili před 25 lety.
  • 00:02:08 A také, kteří se tomu věnují dnes.
  • 00:02:11 Určitý konsenzus.
  • 00:02:13 Proč se žádnou z těch
    změn nepodařilo prosadit?
  • 00:02:15 Ani v tom uplynulém
    volebním období?
  • 00:02:18 Když třeba ústavní expert
    Aleš Gerloch říká,
  • 00:02:20 že se dovede představit,
  • 00:02:22 že bych těm změnám dojít mohlo
    v polovině příštího volebního
  • 00:02:25 období, není přehnaný optimista?
  • 00:02:27 Když opravdu vycházíme
    z té politické reality?
  • 00:02:29 Pestrost názorů a pes to zastoupení
    politických stran ve sněmovně?
  • 00:02:35 Už to říkáte sama.
  • 00:02:36 Pro každou změnu ústavy nebo
    ústavního zákona potřebujete
  • 00:02:41 kvalifikovanou většinu.
  • 00:02:44 To je o 120 minimálně.
  • 00:02:48 Takže co strana, to názor.
  • 00:02:50 Co právní odborník, to také názor.
  • 00:02:52 Jak jsem ale říkal, my jsme
    dnes ukázali brožuru,
  • 00:02:58 která má ukázat to jednání.
  • 00:03:02 Jsou tady věci, které
    by se změnit mohly.
  • 00:03:06 Pak jsou tady věci, kde někdo
    říká ano, někdo říká ne.
  • 00:03:15 Co byste si přál, aby se s těmito
    závěry stalo?
  • 00:03:18 Budou předkládány
    dalšímu ministrovi?
  • 00:03:21 Má to nějaký smysl?
  • 00:03:23 Chtěl bych, minimálně u těch
    10 věcí, kde jsme se shodli,
  • 00:03:29 že by změna být měla,
  • 00:03:30 tak aby se to dostalo
    do legislativního znění.
  • 00:03:33 Do podoby změny ústavy.
  • 00:03:36 Aby ať už příští vláda
    nebo například já,
  • 00:03:39 pokud bude ve sněmovně,
    tak aby došlo k předložení.
  • 00:03:43 Aby práce, kterou jsme
    udělali, nebyla marná.
  • 00:03:48 Aby to mělo závěr.
  • 00:03:49 Když vezmeme postupně
    jednotlivé body.
  • 00:03:52 Zákonodárná iniciativa poslanců.
  • 00:03:55 Shoda padne na tom, že experti
    a i vy konkrétně nechcete,
  • 00:04:00 aby právo neměl jen jediný
    poslanec?
  • 00:04:05 Navrhovat zákony?
  • 00:04:06 Je to určitá anomálie.
  • 00:04:08 Když se podívat do ústavy.
  • 00:04:10 Tak předkládat mají orgány,
    které rozhoduje ve sboru.
  • 00:04:12 Vláda, Senát, zastupitelstvo krajů.
  • 00:04:15 Musí se vždy najít více lidí.
  • 00:04:18 Pak anomálie, která
    není ve všech státech.
  • 00:04:22 Třeba v EU.
  • 00:04:23 Spíše jich je minimum, že je tady
    samostatný poslanec.
  • 00:04:27 Který může předložit
    konkrétní návrh zákona.
  • 00:04:29 Nebo pozměňovací návrh.
  • 00:04:31 Myslím, že to není úplně dobře.
  • 00:04:33 Máme systém založený na politických
    stranách.
  • 00:04:36 Nikoliv na jednotlivých poslancích.
  • 00:04:38 A samozřejmě je to i určitý způsob
    spjato s tím, co chce regulovat.
  • 00:04:44 Možná se můžeme bavit
    o lobbingu nebo ne.
  • 00:04:47 Spíše to souvisí
  • 00:04:49 s tím
  • 00:04:52 Že to souvisí s tím,
  • 00:04:54 že je jednodušší ovlivnit
    jednoho poslance.
  • 00:04:58 Než ovlivnit například 10.
  • 00:05:02 Jak by se to projevilo konkrétně?
  • 00:05:05 Kde je to škodlivé?
  • 00:05:06 Při schvalování a navrhování
    zákonů?
  • 00:05:09 Jak jsem říkal, zejména
    jde o ty lobbistické tlaky.
  • 00:05:13 Kdybyste měl dát nějaký
    příklad konkrétního zákona?
  • 00:05:18 Tak kde se pohybuje ve sněmovně,
  • 00:05:20 tak se setkává s obchodníky
    s deštěm.
  • 00:05:24 Kteří dávají pozměňovací návrhy.
  • 00:05:28 Někdy je to míněno dobře.
  • 00:05:30 Někdy méně dobře.
  • 00:05:33 Kolikrát tam jsou ne úplně
    hezké věci.
  • 00:05:37 Proto se ptám.
  • 00:05:38 Můžete být konkrétní?
  • 00:05:40 Když se tím zabýváte?
  • 00:05:42 Nechci být.
  • 00:05:43 Když se podíváte do novin,
    tak zjistíte,
  • 00:05:45 že prostě někde byl předložen
    pozměňovací návrh.
  • 00:05:47 Který potom byl kritizován.
  • 00:05:50 Já si to ale nespojuji hned
    se škodlivým lobbistickým tlakem.
  • 00:05:55 Jak si to vyhodnocujete vy?
  • 00:05:58 Na základě nějaké zkušenosti?
  • 00:06:00 Je zkušenost.
  • 00:06:01 Je to určitá prevence rizika.
  • 00:06:05 Ovlivnit pět nebo 10 lidí,
    to je hodně těžší,
  • 00:06:13 než ovlivnit jednoho.
  • 00:06:14 Ale vycházím i z dlouholeté
    zkušenosti, nejen svojí,
  • 00:06:17 ale i ostatních poslanců.
  • 00:06:19 Je to prostě prevence.
  • 00:06:20 Ovlivnit jednoho člověka je vždy
    jednodušší než ovlivnit
  • 00:06:23 pět nebo 10.
  • 00:06:27 Takže nechcete nikoho nařknout?
  • 00:06:30 Jak jsem řekla, není
    to potřeba dělat.
  • 00:06:35 Je to jednodušší než ovlivnit
    pět nebo 10.
  • 00:06:38 Nebudu konkrétní.
  • 00:06:40 Kdo by měl tu zákonodárnou
    iniciativu tedy mít?
  • 00:06:42 Co se týče PS?
  • 00:06:45 To už máte promyšlené?
  • 00:06:48 Skupina poslanců.
  • 00:06:49 Neměl by to být jednotlivec.
  • 00:06:51 Rizika jsme zmínili.
  • 00:06:53 Měla by to být skupina
    pěti nebo 10 poslanců.
  • 00:06:56 Minimálně.
  • 00:06:57 Expert na ústavní právo Aleš
    Gerloch mluvil také například
  • 00:07:00 o tom, že by se dalo
    diskutovat o tom,
  • 00:07:02 že by právo mohla mít také
    skupina občanů.
  • 00:07:07 Opravdu by to něčemu prospělo?
  • 00:07:09 Dovede si představit?
  • 00:07:13 Byl to jeden z návrhů, kde nebylo
    úplně většinového názoru,
  • 00:07:17 aby se to zakotvil ústavy.
  • 00:07:19 Takže to není v 10 bodech,
    které se podle nás měly řešit.
  • 00:07:27 Byl to určitý návrh,
    který jsme dostali.
  • 00:07:31 Bylo to míněno tak,
  • 00:07:32 že lidé by měli mít možnost
    vyvolat zákonodárnou iniciativu.
  • 00:07:37 Vzpomínkami typu, že by jich
    muselo být 100 000.
  • 00:07:42 Samozřejmě by to musel mít návrhy
    standardního návrhu zákona.
  • 00:07:48 Dopady.
  • 00:07:49 Doprovodná zpráva.
  • 00:07:50 Dopady na rozpočet.
  • 00:07:52 Pokud by se našlo dost lidí proto,
    aby podepsali ten návrh zákona,
  • 00:07:55 tak by se tomu musela
    sněmovna věnovat.
  • 00:07:59 Jaký je váš názor?
  • 00:08:01 Já si myslím, že je to asi něco,
    co by ničemu neškodilo.
  • 00:08:06 Na druhou stranu, my tady máme PS.
  • 00:08:09 Zastupuje občany.
  • 00:08:11 V rámci legislativního procesu.
  • 00:08:13 Takže by to bylo určité zdvojování.
  • 00:08:18 Někteří poslanci
    hnutí ANO prosazují a prosazovali
  • 00:08:21 vznik klouzavého mandátu.
  • 00:08:23 Vítězí zatím negativní postoj?
  • 00:08:25 K tomuto návrhu?
  • 00:08:26 Tam byl jednomyslný
    negativní postoj.
  • 00:08:28 Z několika důvodů.
  • 00:08:30 Ten první byl takový praktický.
  • 00:08:32 To říkám já jako ministr.
  • 00:08:34 A také poslanec.
  • 00:08:35 Jsem toho názoru, že kdybychom
    měli klouzavý mandát, ministr,
  • 00:08:41 který by byl poslanec,
    tak by přišel o poslanecký mandát,
  • 00:08:44 tak máme problém.
  • 00:08:46 S některými ministry,
    kteří jsou poslanci,
  • 00:08:49 tak je tam skoro nepotkali
    oprava, nepotkáme ve sněmovně.
  • 00:08:56 Oni odříkají se body, pak zmizí.
  • 00:09:01 Ministr by měl být naopak
    poslancem.
  • 00:09:04 My máme parlamentní systém.
  • 00:09:06 PS kontroluje vládu.
  • 00:09:08 A takto to například je v Británii.
  • 00:09:11 Nejsou to problémy.
  • 00:09:12 Jak jsem říkal řeka, ten poslanecký
    mandát je náročný.
  • 00:09:24 Ohrožovalo by to podle
    vás konstrukci parlamentarismu?
  • 00:09:29 Koncepce jako taková.
  • 00:09:34 Tam jsou takové nuance
    typu, že kdyby se ministr,
  • 00:09:37 který byl poslanec,
    musel vzdát mandátu,
  • 00:09:40 jestli by na něho platila
    imunita, nebo ne.
  • 00:09:43 To je na debatu.
  • 00:09:45 Třeba na půl hodiny.
  • 00:09:47 Po přímé volbě prezidenta se také
    debatovalo o změnách
  • 00:09:51 pravomocí prezidenta.
  • 00:09:53 Tam nedochází k ničemu.
  • 00:09:55 Tady seshora hledá asi nejhorším
    způsobem.
  • 00:09:58 Dojde podle vašeho návrhu
    k nějakým ustanovením,
  • 00:10:03 která byste si vy představoval
    jako do budoucna?
  • 00:10:07 Je potřeba zmínit, že to není
    můj návrh.
  • 00:10:09 Ale já jsem se snažil o to,
  • 00:10:11 aby to byli právě
    názory těch odborníků.
  • 00:10:13 Nikoliv politiků.
  • 00:10:15 Které by byly výstupem
    těch jednání.
  • 00:10:18 Určitě je tam také věc,
  • 00:10:21 že prezident dnes jmenuje
    bez kontrasignace předsedy
  • 00:10:26 Nejvyššího soudu.
  • 00:10:28 Kdežto u předsedy a místopředsedy
    Nejvyššího správního soudu
  • 00:10:31 potřebuje kontrasignaci.
  • 00:10:33 Takže tam je potřeba to nastavit
    aby to bylo stejné.
  • 00:10:35 Nemá to logiku.
  • 00:10:38 Diskutovat také o tom,
  • 00:10:39 to byl určitý podnět
    ministerstva zahraničí.
  • 00:10:44 Že by prezident neměl
    sjednávat mezinárodní smlouvy.
  • 00:10:50 To je také otázka diskuze.
  • 00:10:54 Samozřejmě.
  • 00:10:55 Vy máte jaký názor?
  • 00:10:57 Má právo pověřit člena vlády
    s jednáním v mezinárodní smlouvy.
  • 00:11:01 Pak by mohl být problém ratifikace.
  • 00:11:05 Prezident musí ratifikovat.
  • 00:11:08 Kdyby tam nemohl být,
    tak by to nemohlo ratifikovat.
  • 00:11:13 Takže byste to ponechal?
  • 00:11:16 Ano.
  • 00:11:17 Je to tradice.
  • 00:11:21 A co potřebné hlasy pro schválení
    a jejich snížení?
  • 00:11:27 Tam myslím o něčem jiném.
  • 00:11:30 Ta musí být tři pětiny
    potřebných senátorů.
  • 00:11:33 Pokud se podaří žalobu stanovy.
  • 00:11:36 My k tomu souhlas tří pětin
    všech poslanců.
  • 00:11:40 Jsem proto, že by se to mělo
    změnit.
  • 00:11:44 Protože v dnešním systému když
    jsou takto dvě komory odkázány,
  • 00:11:50 tak se blokují.
  • 00:11:51 Vy zase mluvíte.
  • 00:11:53 V Senátu je to více
    obsazené, než ve sněmovně.
  • 00:12:00 V podstatě nikdy k té ústavní
    žalobě dojít nemůže.
  • 00:12:03 Jsem proto, že každá komora,
    ať už sněmovna, nebo Senát,
  • 00:12:06 tak mohla podat ústavní
    žaloby samo o sobě.
  • 00:12:08 S tím, že by se tam musela
    najít kvalifikovaná většina.
  • 00:12:12 Takže prostor by se otevřel?
  • 00:12:14 To tím chcete říci?
  • 00:12:17 Nevím, jestli by jich
    bylo více těch žalob,
  • 00:12:20 koneckonců nikdy jich moc nebylo.
  • 00:12:22 Ale jak říkám, dnes
    je to spíše teorie.
  • 00:12:26 Protože v tom Senátu je přece
    jen jiná politická situace.
  • 00:12:31 Volby jsou jiné.
  • 00:12:32 Většinou je to jiný
    systém, než ve sněmovně.
  • 00:12:39 Sněmovna sama je proto,
  • 00:12:41 aby potvrdila s tím souhlasem
    to hnutí Senátu.
  • 00:12:44 Když sledujete jako ministr
    české vlády vývoj v Polsku,
  • 00:12:48 i když podle českých právních věcí
    tam dochází k ohrožení nezávislé
  • 00:12:53 soudní moci.
  • 00:12:55 Co s vámi dělá?
  • 00:12:57 Jsi si jistý, že u nás nejsou
    tendence, které by Česko,
  • 00:13:01 limitům po volbách, mohli
    vést podobným směrem?
  • 00:13:06 Já jsem situaci v Polsku
    komentoval.
  • 00:13:08 Myslím, že je nepřijatelné,
  • 00:13:10 aby takto justice
    byla znásilňována.
  • 00:13:13 Momentálně v vládnoucí stranou.
  • 00:13:17 Tady se toho zatím obávat nemusíme.
  • 00:13:21 Myslím, že ani do budoucna.
  • 00:13:23 Vy jako ministr pro lidská práva,
    jaké máte vůbec ještě ambice,
  • 00:13:28 co se týče konce našeho
    volebního období?
  • 00:13:36 Tak já si myslím,
  • 00:13:37 že v oblasti lidských práv
    ať už já nebo můj předchůdce
  • 00:13:41 Dienstbier, tak jsme
    toho udělali hodně.
  • 00:13:43 Jsem rád,
  • 00:13:45 že například se v poslední době
    pohnulo zpráva životně postižených.
  • 00:13:50 Sám nemám ambice veliké.
  • 00:13:52 Chtěl bych dokončit práci na věcném
    záměru zákona o lobbingu.
  • 00:13:57 Pak bych chtěl na vládu předložit
    návrh zákona o sociálním podnikání.
  • 00:14:04 To myslím, že je důležitá věc.
  • 00:14:06 Bylo by to o tom, že podniky,
  • 00:14:11 které zaměstnávají například
    zdravotně postižené, nebo lidi,
  • 00:14:16 kteří mají pár let před
    odchodem do důchodu,
  • 00:14:20 nebo jinak hendikepované,
  • 00:14:22 tak by dostávali benefity
    případě nižších daní.
  • 00:14:31 Nebo dotace od EU.
  • 00:14:34 A co myslíte o kritice,
  • 00:14:36 že se prosazují práva
    menšin na úkor většiny?
  • 00:14:40 Je to model, který obvyklý
    například ve Francii.
  • 00:14:43 Ta pracuje v podnicích, které
    jsou sociální, 12 % obyvatel.
  • 00:14:50 Jsem proto, aby raději
    ten člověk pracoval.
  • 00:14:54 Ať už zdravotně postižený, nebo
    člověk, který na východ do důchodu.
  • 00:14:58 Než aby bral nějaké dávky.
  • 00:15:00 Myslím, že tady je správný směr.
  • 00:15:04 12 % zaměstnaných lidí ve Francii
    je velké číslo.
  • 00:15:07 Je to dobrá věc.
  • 00:15:08 Motivace konkrétně jste
    hovořil o podpoře?
  • 00:15:13 To by mohlo vypadat jak?
  • 00:15:14 České prostředí je tomu
    v vůbec nakloněny?
  • 00:15:20 Samozřejmě jsou tam nižší
    daně pro podnik.
  • 00:15:25 To je podle mě velká motivace.
  • 00:15:27 Při té dotace od EU také.
  • 00:15:30 Takže je lepší být takto zaměstnán,
    než brát sociální dávky.
  • 00:15:36 Před časopisu týden,
  • 00:15:37 že se vám podařilo stáhnout
    novelu o veřejném ochránci práv.
  • 00:15:42 Proč jste rád?
  • 00:15:45 Protože ta novela tam ve sněmovně
    ležel dva nebo tři roky.
  • 00:15:54 Některé věci tam byly dobře míněné.
  • 00:15:58 Že veřejný ochránce práv bude moci
    dávat přednost Ústavnímu soudu
  • 00:16:01 na zrušení zákona nebo části.
  • 00:16:04 Tak tam se vědělo, že v té sněmovně
    to nemá podporu.
  • 00:16:07 Na druhou stranu tam byly ve znělce
    návrhy oprava řeka tam byly
  • 00:16:12 pozměňovací návrhy typu,
  • 00:16:14 že ČR musíme brát
    ohled na šaría právo.
  • 00:16:26 Takto se tam samozřejmě nedostalo.
  • 00:16:29 Proto jsem ten zákon stáhl.
  • 00:16:31 V podstatě jsem ho nahradil
    velmi krátkou novelu.
  • 00:16:37 Která znamená to, že tady
    budeme mít monitorovací orgán.
  • 00:16:41 Který bude sledovat právu
    zdravotně postižených.
  • 00:16:45 A jeho dodržování.
  • 00:16:47 To je ta pasáž, kterou
    se povedlo zachovat?
  • 00:16:54 Ano.
  • 00:16:55 Má veřejný ochránce práv, tedy
    ochránkyni, příliš mnoho pravomocí?
  • 00:16:59 Nebo dost?
  • 00:17:01 Myslím, že jich má dost.
  • 00:17:03 Ten názor na to,
  • 00:17:04 že by Veřejný ochránce práv
    měl mít například možnost podávat
  • 00:17:10 k Ústavnímu soudu žádost na zrušení
    zákona, tak to je dost nadbytečné.
  • 00:17:16 Jak si rozumíte se zavede
    než ombudsmanky,
  • 00:17:23 která přednesla kritiku
    o českém vězeňství.
  • 00:17:27 Nebo chování policie v případě
    zadržených osob.
  • 00:17:30 S tím souhlasíte?
  • 00:17:31 V tomto ohledu?
  • 00:17:33 Já jsem Kancelář
    veřejného ochránce práv
  • 00:17:35 spolupracovala už minulé
    funkční období.
  • 00:17:38 Když tento předchůdce
    paní ombudsmanky tam.
  • 00:17:49 Tady pokud jsem dobře obeznámen,
    tak ty závěry byly správné.
  • 00:17:54 Neměl jsem problém.
  • 00:17:56 Co se s tím potom v realitě
    má podle vás dělat?
  • 00:18:02 Jak na ty závěry paní ochránkyně
    reaguje česká politika?
  • 00:18:07 Ministerstvo?
  • 00:18:08 Policie?
  • 00:18:09 Dost?
  • 00:18:10 Nebo to vždy skončí
    tím závěrem a konec?
  • 00:18:12 Veřejná ochránkyně práv má možnost
    chodit na vládu.
  • 00:18:20 Někdy je to její úsilí
    samozřejmě tomu směřuje.
  • 00:18:24 Nakonec to dopadne tak,
    že se změní zákon.
  • 00:18:27 Obecný institut veřejného ochránce
    práv v české republice je správný.
  • 00:18:32 Také jste se vyjadřoval k tomu,
  • 00:18:33 zdali má vůbec v českém prostředí
    smysl samostatné ministerstvo
  • 00:18:37 pro lidská práva.
  • 00:18:40 Když to není v podstatě
    ministerstvo, nemá svůj rezort.
  • 00:18:45 Říkáte, že by stačila
    obdoba institutu.
  • 00:18:48 Jak si představujete?
  • 00:18:50 Proč jste tu funkci byla?
  • 00:18:52 Pokud není nutná?
  • 00:18:55 Tady šlo o to, ne kdo to dělá,
    zda ministr pro lidská práva,
  • 00:18:59 který svoje ministerstvo nemá, nebo
    někdo jiný, ale aby to někdo dělal.
  • 00:19:04 Tady jsme v podstatě každé
    volební období volbách.
  • 00:19:08 Jsme svědky toho, jak se vyskytuje,
  • 00:19:11 jestli má být ministr pro lidská
    práva, nebude.
  • 00:19:13 Někdy ho máme.
  • 00:19:16 Někdy ne.
  • 00:19:17 To znamená určitou nestabilitu.
  • 00:19:23 Pokud uslyšíme od kolegů některých
    předsedů stran, že to je zbytečné,
  • 00:19:28 tak to svědčí o tom, že ta funkce
    stabilní není.
  • 00:19:31 Že se po volbách může
    stát, že prostě nebude.
  • 00:19:35 A takový institut pro lidská
    práva, jako v Německu,
  • 00:19:39 to jsem zmiňoval v tom rozhovoru,
    to je podle mě správná cesta.
  • 00:19:43 Je to zřízené zákonem.
  • 00:19:45 Tam se mohou podílet různé
    neziskové organizace.
  • 00:19:51 Například financování mají.
  • 00:19:52 Je to stabilnější,
  • 00:19:54 že bychom se tři roky hádali
    jestli tady bude místo, nebo ne.
  • 00:19:57 Je to stabilnější?
  • 00:19:59 Ministr má tu váhu.
  • 00:20:01 Tím, že může prosazovat zákony.
  • 00:20:03 Může se účastnit jednání vlády.
  • 00:20:06 Nebylo by to spíše všechno toto
    nějakou cestou a odklonění
  • 00:20:10 se od pozornosti od lidských
    práv a té problematiky?
  • 00:20:17 Říkal jsem jednu věc.
  • 00:20:18 Na té trvám.
  • 00:20:21 Základní ochranu lidských
    práv poskytují soudy.
  • 00:20:24 Nelze očekávat, že tady bude
    nějaký orgán pro lidská práva,
  • 00:20:28 jako jsem já, nebo někdo
    jiný, že to bude ten hlavní,
  • 00:20:31 kdo bude sledovat dodržování
    lidských práv a jejich garanci.
  • 00:20:37 Základní poskytovatelé jsou soudy.
  • 00:20:39 Ale soudy se tím zabývají.
  • 00:20:44 Jde o to, aby se tomu
    někdo věnoval.
  • 00:20:46 Podle mě je lepší cestou,
  • 00:20:48 když to bude nějaké ne neustále
    zpochybňované místo typu ministra.
  • 00:20:57 Ale aby tady byla stabilita.
  • 00:20:59 Ne, abychom se každé tři roky
    hádali, jestli tedy ministr má být.
  • 00:21:03 Nebo ne.
  • 00:21:05 Teď jste ministr.
  • 00:21:07 V příští vládě byste také bych
    chtěl být ve stejné pozici?
  • 00:21:11 Nebo už by tam lidská
    práva zmizela?
  • 00:21:16 Debatu to vyvolává
  • 00:21:17 už teď
  • 00:21:19 Je to o cestě, kterou zvolíme.
  • 00:21:21 O vítězích voleb.
  • 00:21:25 Můžete být voleny.
  • 00:21:30 Oprava,, můžete být volen.
  • 00:21:32 Proto mě zajímá váš názor.
  • 00:21:35 Předseda dostal ještě ho kompetenci
    ministra pro lidská práva.
  • 00:21:39 Pokud jde o to, aby tady
    byla lidská práva.
  • 00:21:43 Já se nechci opakovat.
  • 00:21:44 Ale pořád mi neodpovídáte.
  • 00:21:46 Chtěl byste být ministrem
    pro legislativu a zároveň
  • 00:21:49 lidská práva?
  • 00:21:50 I potom?
  • 00:21:51 Já s tím problém nemám.
  • 00:21:53 Nejde ale o toto,
    ale o tu stabilitu.
  • 00:21:58 Za měsíc mi volby.
  • 00:22:00 Vy nevíte, jak se vítězové budou
    rozhodovat v koaliční smlouvě.
  • 00:22:07 To rozhodnutí není na mně.
  • 00:22:09 Ale jde o váš postoj.
  • 00:22:11 Já s tím problém nemám.
  • 00:22:14 Jaká byla vaše reakce jako
    ministra, jak pro legislativu,
  • 00:22:18 tak pro lidská práva, na vyjádření
    náměstka Novotného.
  • 00:22:21 Ty na Facebooku napsal, že cikáni
    jsou jako medúzy.
  • 00:22:25 Otravní a ničemu.
  • 00:22:28 Neměl by takový člověk,
    tak to veřejné funkci, skončit?
  • 00:22:34 Mě to mrzelo,
  • 00:22:35 zrovna ten den jsem měl setkání
    se zástupci romské menšiny.
  • 00:22:43 To je platforma, která
    se schází jednou za rok.
  • 00:22:46 Zástupci Romů mají šanci
    říci, co by chtěli změnit.
  • 00:22:51 Zároveň možnost pro mě zeptat
    jich, zda problém je, nebo ne.
  • 00:22:58 Ta schůzka byla produktivní.
  • 00:23:01 Myslím, že jsem z ní odcházel
    v dobré náladě.
  • 00:23:04 Pak se to dozvěděl.
  • 00:23:08 Nesouhlasil jsem.
  • 00:23:10 Nadšený jsem nebyl.
  • 00:23:11 To je jasné.
  • 00:23:13 Neměl by takový člověk,
    který umocňuje stereotyp,
  • 00:23:18 nenávistné rasistické komentáře,
    neměl by v této funkci skončit?
  • 00:23:22 Ve funkci náměstka?
  • 00:23:24 Ano.
  • 00:23:25 Myslím, že časté to není.
  • 00:23:31 Myslím, že ostatní evropské
    státy by už dohlédli na to,
  • 00:23:37 aby tam nebyl.
  • 00:23:38 Proč se to nestane u nás?
  • 00:23:41 To není otázka na mě.
  • 00:23:42 Já jsem ale říkal, že tím,
    jak se to pitvalo,
  • 00:23:47 že se možná mu dělá
    zbytečná reklama.
  • 00:23:51 Otázka není na mně.
  • 00:23:53 Já nejsem nadřízený.
  • 00:23:56 Kdybyste jeho nadřízený byl.
  • 00:23:59 Tak by skončil?
  • 00:24:02 Určitě.
  • 00:24:04 Je to důležité?
  • 00:24:08 Pakliže veřejný komentář
    má takové dopady.
  • 00:24:11 Je to důležité.
  • 00:24:13 Nevím jestli to víte,
    já mám náměstka doma oprava,
  • 00:24:20 já mám náměstka Roma.
  • 00:24:22 Je velmi kompetentní.
  • 00:24:24 Na to se neptám.
  • 00:24:26 Nejde
  • 00:24:27 o to
  • 00:24:28 Jestli by neměl skončit i tady.
  • 00:24:31 Samozřejmě.
  • 00:24:34 Diskriminace v rámci
    škol a romských dětí.
  • 00:24:39 Zpráva uvádí,
  • 00:24:40 že v Česku se děti potýkají
    s vyloučením ze společnosti.
  • 00:24:45 Je to velmi silně cítit.
  • 00:24:47 Pane zprávy z některých krajů,
    víme, jak věci fungují.
  • 00:24:52 Někdy je to bohužel i tak,
  • 00:24:54 že to není jakoby jen odmítání
    většinovou společností,
  • 00:25:00 nebo je to děláno takovým
    zvláštním praktikami,
  • 00:25:03 kdy vlastně se mi třeba
    romští rodiče chodí a říkají,
  • 00:25:07 tam by mu bylo špatně.
  • 00:25:08 My víme.
  • 00:25:10 Říkali nám, že kdyby byl společně
    s ostatními, tak by to bylo špatné.
  • 00:25:19 Chtějí raději takovou
    praktickou školu.
  • 00:25:21 My jsme země, která se v posledních
    letech začala nesmírně uzavírat.
  • 00:25:26 Dostávat do defenzivního postoje.
  • 00:25:28 Takové odmítání jiného cizího.
  • 00:25:32 Odlišného atd.
  • 00:25:34 Souhlasíte s panem ministrem?
  • 00:25:36 Je to problém.
  • 00:25:38 Ale musím říci, že naše
    vláda udělala vše, co mohla.
  • 00:25:41 Proto aby k tomuto nedocházelo.
  • 00:25:43 V rámci inkluze dnes mnoho
    dětí, když romského,
  • 00:25:47 nebo jiného původu už jsou
    vylučovány tak jako byly dříve.
  • 00:25:52 Říká ministr pro lidská práva.
  • 00:25:53 Jan Chvojka.
  • 00:25:58 Díky, že jste přišel.
  • 00:25:59 Díky za pozvání.
  • 00:26:01 Začínají události.
  • 00:26:02 Tak se na ně podívejte.
  • 00:26:04 Hezký večer.

Související