iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 4. 2016
19:28 na ČT24

1 2 3 4 5

18 hlasů
3355
zhlédnutí

Interview ČT24

Hana Machková, rektorka, Vysoká škola ekonomická v Praze

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:08 V Česku se rozpoutala
    debata o začleňování žáků.
  • 00:00:12 Proč je kolem toho tolik vášní?
  • 00:00:15 Jaká je současná generace
    žáků a studentů?
  • 00:00:18 Mění se přístup na vysokých
    školách?
  • 00:00:22 Jak jsou na tom oproti
    zemím v Evropě?
  • 00:00:28 Vítám našeho hosta.
  • 00:00:31 Dobrý večer.
  • 00:00:35 Možná se těžce chválí vlastní
    práce, ale řekněte nám,
  • 00:00:39 za co jste obdržela
    řád čestné legie.
  • 00:00:42 Za jakou formu
    vzdělávací spolupráce?
  • 00:00:46 Já se v oblasti Česko francouzské
    spolupráce objevuji už od roku
  • 00:00:53 1990, kdy jsem se vrátila z Francie
    ze studijního pobytu a založila
  • 00:00:59 jsem Česko francouzský institut.
  • 00:01:03 Letos tady oslavíme 26 let tohoto
    jediného projektu,
  • 00:01:07 který se zaměřuje na vzdělávání
    frankofonních manažerů.
  • 00:01:12 Máme více než 600 absolventů,
  • 00:01:14 kteří se uplatňují ve francouzských
    firmách.
  • 00:01:16 Pro francouzskou vládu je důležité
    podporovat své podniky.
  • 00:01:20 Jak jinak podporovat své podniky
    než formu vzdělání.
  • 00:01:24 Tzn. ten hlavní můj přínos spočívá
    právě ve vzdělání odborném
  • 00:01:30 a manažersky zaměřeném.
  • 00:01:33 Začíná mezinárodní
    konference rektorů.
  • 00:01:35 Zabývá se rostoucími nároky
    pracovního trhu a také kariérou
  • 00:01:41 studentů a absolventů.
  • 00:01:43 Jaké postavení má české vysoké
    školství v současné Evropě?
  • 00:01:48 Postavení českého vysokého
    školství je dobré.
  • 00:01:52 Je možná lepší než si řada
    lidí myslí.
  • 00:01:56 Je to dáno tím, že ČR je vnímána
    jako země,
  • 00:02:01 která se hodně zaměřuje
    na oblast vzdělávání.
  • 00:02:05 Vzdělávání má u nás dlouholetou
    tradici.
  • 00:02:07 Je pravda,
  • 00:02:08 že z hlediska počtu přijíždějících
    studentů k nám nemáme
  • 00:02:15 kladnou bilanci.
  • 00:02:16 V ČR studuje více
    studentů než Čechů,
  • 00:02:22 kteří vyjíždí do zahraničí.
  • 00:02:24 Teď mluvím o těch
    dlouhodobých pobytech,
  • 00:02:26 o akreditovaných
    studijních programech.
  • 00:02:28 Je pravda, že těmi nejčastěji
    studujícími studenty jsou Slováci.
  • 00:02:35 Těch je u nás nejvíce.
  • 00:02:37 Dále jsou to Rusové,
    Ukrajinci a Vietnamci.
  • 00:02:40 To jsou nejčastější skupiny.
  • 00:02:44 Ale je potřeba si uvědomit,
  • 00:02:46 že kdyby slovenští
    studenti se domnívali,
  • 00:02:49 že slovenské VŠ jsou kvalitnější,
    tak by k nám studovat nechodili.
  • 00:02:54 I to svědčí o kvalitě
    českého vysokého školství.
  • 00:02:58 Samozřejmě že máme také
    celou řadu problémů.
  • 00:03:00 Ale obecně si myslím,
    že kvalita je dobrá.
  • 00:03:03 Veřejné vysoké školy si chtějí
    udržet svou nezávislost.
  • 00:03:07 Zároveň se objevují
    argumenty o boji s penězi.
  • 00:03:11 Je to velký problém pro české
    vysoké veřejné školství?
  • 00:03:15 Nebo byste jmenovala další?
  • 00:03:18 Je to základní problém.
  • 00:03:19 Asi těžko můžeme být na špici
    Evropy pokud je financování
  • 00:03:25 u nás dlouhodobě podceňována.
  • 00:03:27 Co se týče terciárního vzdělávání,
  • 00:03:30 ČR dává jedno % z HDP na tuto
    oblast.
  • 00:03:34 Finsko dává třeba dvojnásobek.
  • 00:03:36 A Finsko má větší HDP než my.
  • 00:03:39 V letošním roce ta situace
    vypadá úplně tragicky.
  • 00:03:42 Ať máme hospodářský růst,
  • 00:03:45 ač všechny kapitoly financované
    z veřejného rozpočtu byly posíleny,
  • 00:03:52 ten prvotní návrh
    Ministerstva financí bylo
  • 00:03:54 pro vysoké školství - 5,19 %.
  • 00:03:58 To nás šokovalo.
  • 00:03:59 Je pravda, že paní ministryně
    se snažila, našla nějaké rezervy,
  • 00:04:04 udělala nepříliš standardní
    finanční operace,
  • 00:04:07 aby nám ten výpadek dorovnala.
  • 00:04:09 Ale přesto máme období
    ekonomického růstu.
  • 00:04:15 Pro VŠ ekonomickou to ale znamená
    - 1,6 %.
  • 00:04:20 Mohou vysoké školy získávat
    finanční prostředky sami?
  • 00:04:24 Mohou.
  • 00:04:26 Dělají to, umýt a?
  • 00:04:30 Některé ano.
  • 00:04:31 Jsou školy, které jsou úspěšné.
  • 00:04:33 Třeba ČVUT, která dělá hodně
    aplikovaného výzkumu na zakázku.
  • 00:04:38 Z hlediska VŠ ekonomické zhruba
    10 % našeho rozpočtu jsou naše
  • 00:04:42 vlastní příjmy, které získáváme
    z toho, že učíme v cizích jazycích.
  • 00:04:47 Máme akreditované
    studijní programy,
  • 00:04:50 za které můžeme vybírat školné.
  • 00:04:52 Máme vzdělávací programy,
  • 00:04:55 děláme různé studie pro firmy
    nebo státní správu.
  • 00:04:59 Takže ano, školy si mohou
    přivydělat.
  • 00:05:02 Ale stejně důležité je,
  • 00:05:05 aby učitelé se mohli věnovat
    hlavně výuce a výzkumu.
  • 00:05:08 Buď se můžeme rozhodnout,
  • 00:05:10 že budeme vydělávat peníze nebo
    budeme mít kvalitní výuku.
  • 00:05:13 Je z principu bezplatné
    veřejné školství v Česku
  • 00:05:17 tím pádem udržitelné?
  • 00:05:19 Já se domnívám, že je povinnost
    státu,
  • 00:05:23 aby měl veřejné vysoké školství.
  • 00:05:26 Podle mého názoru školné
    nebude řešit velké problémy.
  • 00:05:31 Školné tady máme na soukromých
    školách.
  • 00:05:34 A neznamenalo to vyšší
    kvalitu soukromých škol.
  • 00:05:41 Je potřeba si uvědomit, jaká
    je kupní síla českého obyvatelstva.
  • 00:05:45 Pokud by školné bylo příliš vysoké,
    tak by se opravdu mohlo stát,
  • 00:05:49 že by tam nechodili
    ti nejtalentovanější studenti.
  • 00:05:52 Na druhou stranu podporuje
    to, aby cizinci,
  • 00:05:55 kteří u nás studují v těch
    akreditovaných cizojazyčných
  • 00:05:59 oborech, platili.
  • 00:06:01 To je správné.
  • 00:06:02 Myslím si, že se tak dostáváme
    i na ten trh mezinárodní.
  • 00:06:07 Tam si myslím, že je to v naprostém
    pořádku.
  • 00:06:13 Takže to není nerovný přístup?
  • 00:06:15 To nenaráží na nerovný přístup.
  • 00:06:18 Máme Bc. i navazující studenty,
    máme 3600 euro za rok.
  • 00:06:24 Čeští studenti, kteří si přejí
    studovat anglicky, také platí.
  • 00:06:29 Když se bavíme o tom,
  • 00:06:30 že se setkávají i rektoři
    v těchto dnech a hodinách,
  • 00:06:33 co si myslíte o tom sporu
    jmenování profesorů,
  • 00:06:40 kdy prezident nechce
    některé jmenovat?
  • 00:06:45 To je taková velice
    nešťastná záležitost.
  • 00:06:49 Už se to táhne hodně dlouho.
  • 00:06:52 Těmi postiženými jsou vlastně
    v současné době tři profesoři.
  • 00:06:56 Jsou tu dva profesoři
    z Univerzity Karlovy a jeden
  • 00:06:59 od nás z VŠ ekonomické.
  • 00:07:02 My jsme se nad touto záležitostí
    s prezidentem sešli.
  • 00:07:07 Diskutovali jsme, snažili
    jsme se přesvědčit ho o tom,
  • 00:07:10 že by je měl vyjmenovat, protože
    splnili všechny podmínky,
  • 00:07:14 které zákon ukládá.
  • 00:07:21 Pan prezident nerozporoval
    odborné hledisko,
  • 00:07:24 že prošli vědeckou radou
    celé vysoké školy, fakulty,
  • 00:07:29 prošli kontrolou
    ministerstva školství,
  • 00:07:32 nakonec je doporučila vláda,
  • 00:07:34 protože každého prof. projednává
    vláda.
  • 00:07:37 A pan prezident se rozhodl,
    že to jmenování nepodepíše.
  • 00:07:41 To nás velice mrzí.
  • 00:07:43 Protože jsme se nedohodli,
    podali jsme tedy žalobu.
  • 00:07:50 Rádi bychom byli, kdyby
    soud rozhodl o tom,
  • 00:07:53 že ti lidé mají nárok
    vzhledem k tomu,
  • 00:07:56 že splnili všechny podmínky
    dané zákonem, na jmenování.
  • 00:08:00 Jak to dopadne, to nemohu říkat.
  • 00:08:03 Zatím jsme v té fázi,
    kdy jsme podali žalobu.
  • 00:08:08 Advokátní kancelář pana
    prezidenta se k tomu vyjádřila.
  • 00:08:11 Samozřejmě nesouhlasí
    s naším názorem.
  • 00:08:15 Teď zase na to dáváme repliku,
    konkrétně Univerzita Karlova,
  • 00:08:19 tak uvidíme.
  • 00:08:20 Rozumíte těm motivům, když říkáte,
  • 00:08:22 že ty odborné podmínky
    byly splněny?
  • 00:08:27 Prezident prý nerespektuje
    samosprávu univerzit.
  • 00:08:31 Já musím říci, budu mluvit tedy
    za svého učitele, tím důvodem,
  • 00:08:39 proč není jmenován, je jeho
    činnost v minulosti.
  • 00:08:45 Tzn., že pracoval na ministerstvu
    obrany,
  • 00:08:49 byl vyslán do Paříže
    jako vojenský atašé.
  • 00:08:55 Hrad to nazývá tím,
  • 00:08:57 že pracoval v předlistopadových
    útvarech armády.
  • 00:09:03 On se brání tím, že má lustrační
    osvědčení a všechno v pořádku.
  • 00:09:07 Ano, to má.
  • 00:09:09 To lustrační osvědčení jsem
    viděla na vlastní oči.
  • 00:09:11 Proto mi to není příliš jasné.
  • 00:09:17 Zpochybňovat čisté lustrační
    osvědčení není správné.
  • 00:09:20 Kvůli několika případům soukromých
    vysokých škol se debatuje o úrovni
  • 00:09:25 vysokých škol právě v tom soukromém
    sektoru.
  • 00:09:28 Co si o tom myslíte?
  • 00:09:30 Devalvuje to české vysoké školství,
    nebo to obecně zvedá vzdělanost?
  • 00:09:37 Ten problém soukromých
    vysokých škol spočívá v tom,
  • 00:09:40 že je jich příliš mnoho.
  • 00:09:42 Je jich více než 40.
  • 00:09:44 Ale je potřeba si také uvědomit,
  • 00:09:46 že na těchto školách
    studuje 12 % studentů.
  • 00:09:50 Ta velká masa,
  • 00:09:51 více než 350 000 studentů studuje
    na veřejných vysokých školách.
  • 00:09:56 Soukromá VŠ jsou pod velkým
    konkurenčním tlakem.
  • 00:10:01 Některé ty školy
    začínají také fúzovat,
  • 00:10:04 protože nemají dostatek zájemců.
  • 00:10:06 Já si myslím, že jich opravdu
    vzniklo příliš mnoho.
  • 00:10:13 Na druhou stranu je to prostě
    jejich riziko.
  • 00:10:18 Na těch soukromých
    školách se mi nelíbí to,
  • 00:10:21 že nemají vlastní učitele.
  • 00:10:23 Jsou to takové, některé z nich,
    prázdné skořápky,
  • 00:10:27 které si najímají učitele na dohodu
    o provedení práce.
  • 00:10:31 Jen šetří na nákladech.
  • 00:10:34 Ale co s takovou školou,
    která nemá vlastní učitele?
  • 00:10:37 Jak probíhá ta práce se studenty?
  • 00:10:39 Kdo vede diplomové práce?
  • 00:10:41 Jak moc probíhají konzultace?
  • 00:10:44 Domnívám se, že to by měl vyřešit
    také do značné míry trh.
  • 00:10:49 Že zaměstnavatelé by se měli dívat.
  • 00:10:51 Podle mých zkušeností se opravdu
    dívají na to,
  • 00:10:54 kdo je absolvent jaké vysoké školy.
  • 00:10:56 Já vím o celé řadě
    firem, které mi říkají,
  • 00:11:00 že životopisy našich absolventů
    a absolventů Univerzity Karlovy
  • 00:11:06 mají jednoznačnou prioritu.
  • 00:11:09 Ani ty absolventy z těch soukromých
    vysokých škol nesou nezvou
  • 00:11:14 na pohovory.
  • 00:11:15 Každý by se mělo rozhodnout,
    jakou školu bude studovat.
  • 00:11:18 Musí si být vědom toho,
  • 00:11:20 že některý ten diplom možná nebude
    nejlepší vstup na trh práce.
  • 00:11:25 Děje se něco podobného ve Francii?
  • 00:11:27 Jakou vůbec mají pověst historicky
    prestižní francouzské školy?
  • 00:11:32 Drží se jí stále?
  • 00:11:35 Ano.
  • 00:11:36 Francie je země, která má kvalitní
    vysoké školství.
  • 00:11:38 Francie také investuje opravdu
    mnohem podstatnější částky
  • 00:11:43 do vysokoškolského vzdělání.
  • 00:11:46 Pravda je,
  • 00:11:47 že třeba v oblasti manažerských
    vysokých škol mají naopak lepší
  • 00:11:51 pověst vysoké školy soukromé.
  • 00:11:53 Ale je tam velký rozdíl.
  • 00:11:55 Existují malé soukromé školy,
    které nemají dobrou pověst.
  • 00:12:01 Existují prestižní školy,
    které jsou neuvěřitelně drahé,
  • 00:12:04 kde je mimořádně drahé se dostat.
  • 00:12:07 Je to celonárodní konkurz, dva roky
    se studenti připravují,
  • 00:12:10 aby se tam dostali.
  • 00:12:12 Potom jsou veřejné vysoké školy,
  • 00:12:14 kam se bere každý bez přijímacích
    zkoušek.
  • 00:12:17 Každý ve Francii má právo
    studovat na veřejné VŠ zdarma.
  • 00:12:22 Tam se nesmí vybírat
    žádné poplatky,
  • 00:12:24 jen takový malý administrativní
    poplatek na začátek.
  • 00:12:28 První ročníky jsou velkým sítem.
  • 00:12:31 Po prvním ročníkem vypadne
    celá řada studentů.
  • 00:12:34 Teď je tady velká diskuze,
    jestli je to správně.
  • 00:12:37 Jestli by nebyly lepší
    přijímací zkoušky jako máme my.
  • 00:12:40 Nebo jestli to síto v tom prvním
    ročníku neprokáže tu kvalitu
  • 00:12:43 těch studentů.
  • 00:12:44 Ale myslím si, že veřejné vysoké
    školy mají vysokou úroveň.
  • 00:12:50 Jací vlastně jsou současní
    studenti vysokých škol?
  • 00:12:54 Možná ještě než odpovíte,
  • 00:12:55 odcitovala bych ráda slova
    jednoho muže, který říká,
  • 00:12:59 že se potřebujeme
    přizpůsobit trendu,
  • 00:13:01 který souvisí s prodlužováním
    našeho života.
  • 00:13:04 Když se nám prodlužuje
    lidský život, tak je jasné,
  • 00:13:07 že se neprodlouží nejen jeho vzal
    a a senilita, ale další části.
  • 00:13:18 Souhlasíte?
  • 00:13:19 Už jsem to říkal
    několikrát, nesouhlasím.
  • 00:13:22 Asi záleží na tom, kteří
    studenti a na jaké škole.
  • 00:13:26 U nás na škole, je pravda,
  • 00:13:30 na VŠ ekonomickou do ambiciozní
    studenti,
  • 00:13:34 kteří mají představu o své kariéře.
  • 00:13:36 Možná je to jiné u humanitních
    oborů.
  • 00:13:41 Já si nemyslím, že dnešní generace
    je jiná než jsme byli my.
  • 00:13:46 Studenti se mi zdají
    stejně vyzrálý.
  • 00:13:49 Takže ta debata není ani důležité
    a co se týče těch
  • 00:13:52 generačních rozdílů?
  • 00:13:54 Je to takový ten klasický stesk,
  • 00:13:56 že starší generace
    na tom byla lépe?
  • 00:14:00 Opravdu si myslím, že naši
    studenti jsou dospělí lidé,
  • 00:14:04 nemám s ním žádné problémy.
  • 00:14:07 Nemáme opravdu.
  • 00:14:10 Kdybyste se k nám přišla podívat,
    nejsou tam pomalované stěny.
  • 00:14:17 Byla jsem tam několikrát.
  • 00:14:19 Máme více než 60 organizací,
    které jsou nesmírně aktivní,
  • 00:14:24 organizují přednášky, semináře.
  • 00:14:27 Já prostě na studentech nevidím,
    že by měli infantilní sklony.
  • 00:14:35 Kam by české školství
    mělo směřovat?
  • 00:14:38 Teď se hodně debatuje o přijímacích
    zkouškách na střední školy.
  • 00:14:42 Co si o tom myslíte?
  • 00:14:45 Já si myslím,
  • 00:14:47 že ten systém přijímání na vysoké
    školy v současné době musí
  • 00:14:53 byt záležitostí těch příslušných
    vysokých škol a jejich strategie.
  • 00:14:59 Státní maturita zatím neprokázala,
    nemáme je ale tak dlouho,
  • 00:15:06 zatím nemá takové výsledky,
    jaké se od něj očekávali.
  • 00:15:10 Ale jestli jednoho dne státní
    maturita bude opravdu zkouškou,
  • 00:15:15 která prokáže v našem případě,
  • 00:15:23 že státní maturita přinese
    srovnatelné výsledky,
  • 00:15:26 tak bych vůbec nebyla proti
    přijímat ty nejlepší studenty
  • 00:15:30 na základě státní maturity.
  • 00:15:32 Ale muselo by to být tak,
    že je to garance standardizace,
  • 00:15:41 objektivního opravování.
  • 00:15:43 Nebylo by to tak špatné.
  • 00:15:44 Přijímací zkoušky mají tu nevýhodu,
  • 00:15:47 že jeden den v životě člověka
    rozhodne o jeho budoucím osudu.
  • 00:15:54 A když se podíváme na přijímání
    studentů na střední školy?
  • 00:16:00 Přijímání studentů na střední
    školy, myslím si,
  • 00:16:03 že by mělo být jednotné.
  • 00:16:05 Koneckonců ta maturita
    má garantovat.
  • 00:16:09 Je prostě mít kvalitu na vstupu,
  • 00:16:11 abyste jí mohla garantovat
    také na výstupu.
  • 00:16:14 V Česku se teď hlavně mediálně
    probírá téma začleňování žáků
  • 00:16:21 se speciálními potřebami
    do běžného proudu.
  • 00:16:24 Je to trend, který by ČR měla
    následovat?
  • 00:16:29 Za nějakých jasně daných okolností?
  • 00:16:32 Myslím si, že ano.
  • 00:16:33 Koneckonců u nás na vysoké škole
    máme středisko hendikepovaných.
  • 00:16:39 Snažíme se dělat maximum
    pro integraci studentů
  • 00:16:42 s nějakým postižením.
  • 00:16:44 Máme tam studenty slepé,
    studenty s tělesným hendikepem,
  • 00:16:50 máme tam také studenty, kteří mají
    jiné problémy, třeba dyslektiky.
  • 00:16:58 Je to určitě trend moderní doby.
  • 00:17:00 Já nevím, proč ta debata
    zrovna teď tak vypukla.
  • 00:17:04 Už 10 let to společné
    vzdělávání existuje v ČR.
  • 00:17:08 Myslím si,
  • 00:17:10 že cílem té novely školského zákona
    je poskytnout spíše tu pomoc
  • 00:17:15 a asistenci.
  • 00:17:17 Umožnit těm dětem,
    aby se začlenili.
  • 00:17:20 U dětí s hendikepem, s tělesným
    postižením, není co řešit.
  • 00:17:27 Moje děti jezdily na tábory jako
    vedoucí, tam je naprosto běžné,
  • 00:17:35 že děti spolu tráví prázdniny.
  • 00:17:38 Že mají svého asistenta,
    který jim pomáhá.
  • 00:17:41 To je v pořádku.
  • 00:17:42 Co se týče těch dětí slabších,
    tzn., tam se spíše jedná o to,
  • 00:17:49 aby se nesnížila úroveň vzdělávání
    tím, že tam budou děti,
  • 00:17:54 které na to nebudou stačit, které
    by patřily do speciálních škol.
  • 00:17:59 Tam si myslím, že je to k velké
    diskuzi,
  • 00:18:02 jestli potom by nedocházelo
    ke snížení kvality celé třídy.
  • 00:18:08 Ale myslím si, že rodiče jsou
    zodpovědní, žádní rodič by nechtěl,
  • 00:18:14 aby jeho dítě bylo neúspěšné.
  • 00:18:16 V případě, že by rodiče cítili,
  • 00:18:20 že její děti na běžnou
    školu nestačí,
  • 00:18:23 tak by nešel tak velký tlak,
  • 00:18:25 aby byli mezi těmi dětmi
    pořád jen ti nejhorší.
  • 00:18:29 Předseda ODS říká, že odmítá
    inkluze žáků na ZŠ,
  • 00:18:36 kteří nemají mentální kapacitu.
  • 00:18:37 Kde je podle vás možné
    takto děti kategorizovat?
  • 00:18:47 Co říkáte na tento mechanismus?
  • 00:18:49 Je to opravdu těžké.
  • 00:18:52 Jak poznat, samozřejmě že se měří
    IQ, je to možné s tímto pracovat.
  • 00:19:01 Ale je pravda, že někteří
    dyslektici, nevím,
  • 00:19:05 jestli se na mě nebude
    jeden z mých kolegů zlobit,
  • 00:19:08 ale ona třeba byl dyslektik.
  • 00:19:11 Vyprávěl mi, jak to bylo těžké,
    všichni si mysleli, že není chytrý.
  • 00:19:19 A dnes je to rektor.
  • 00:19:21 Je to o diskuzi kdy to dítě
    vyčlenit a dát tam to dítě mezi
  • 00:19:28 ty horší.
  • 00:19:29 Největším problémem českého
    vysokého školství v současné době
  • 00:19:35 je, kdo chce být vlastně učitel.
  • 00:19:38 Moc záleží na tom, jestli je učitel
    schopen ty děti vést, motivovat,
  • 00:19:43 věnovat se jim.
  • 00:19:45 Když se podíváte na pedagogické
    fakulty,
  • 00:19:48 většina těch studentů pedagogických
    fakult ani nechce učit.
  • 00:19:53 Oni potom odchází a dělají něco
    jiného, protože je to povolání,
  • 00:19:58 které je nesmírně obtížné
    a špatně ohodnocené.
  • 00:20:02 Já bych tu debatu změnila na to,
  • 00:20:04 jak podpořit pedagogické fakulty
    a učitele, jakým zvýšit plat,
  • 00:20:08 jak udělat z toho
    prestižní povolání.
  • 00:20:11 Není možné, aby se stalo
    něco takového,
  • 00:20:15 kdy je šikanována učitelka.
  • 00:20:22 To je přece nemožné
    v českém prostředí,
  • 00:20:25 které tradičně mělo k učitelům
    spíše respekt.
  • 00:20:28 Někde ten problém je.
  • 00:20:30 Ten problém ale musí být řešen vždy
    ve spolupráci se školou a rodinou.
  • 00:20:35 Rodina je určitě základ.
  • 00:20:37 Ještě bych s vámi chtěla probrat
    současné dění ve společnosti.
  • 00:20:42 Často se pohybujete
    mezi ČR a Francií.
  • 00:20:45 Jak se vás dotýkají současné
    výzvy, kterým musí čelit Evropa?
  • 00:20:52 Musím říci,
  • 00:20:53 že pro mě samozřejmě
    je to asi šokující jako
  • 00:20:58 pro každého, že se mohou dít takové
    věci, jako se staly v Bruselu.
  • 00:21:03 Že ta společnost
    je tak frustrovaná,
  • 00:21:06 že je někdo ochoten jít a zabíjet
    lidi, kteří nikomu nic neudělali.
  • 00:21:14 Na druhou stranu byla jsem
    ve Francii zrovna v pondělí
  • 00:21:19 a v úterý.
  • 00:21:20 Měli jsme tam jednání v Paříži.
  • 00:21:22 Jak jsem si všimla, byla jsem
    jediná, kdo tam měla obavy.
  • 00:21:26 Já jsem přiletěla na letiště,
    říkala jsem si, mám jet metrem,
  • 00:21:31 raději pojedu autobusem.
  • 00:21:33 Čím to je?
  • 00:21:35 Já si myslím, že je to taková
    atmosféra tady.
  • 00:21:38 Že mi to prožíváme, pořád vidíme
    v médiích ty strašlivé obrázky.
  • 00:21:45 A máme prostě strach z neznáma.
  • 00:21:47 Já si myslím, že dlouhou dobu jsme
    byli taková uzavřená společnost.
  • 00:21:52 Nejsme příliš zvyklí na cizince.
  • 00:21:55 Máme rádi své jistoty obecně.
  • 00:21:58 Já také mám ráda své jistoty.
  • 00:22:00 Nejsme příliš dobrodružný návrat,
    třeba mobilita Čechů je minimální,
  • 00:22:07 nikdo nechce pracovat v zahraničí,
  • 00:22:09 ani naši studenti se nechtějí
    příliš stěhovat.
  • 00:22:12 Myslím si, že je to kulturně
    podmíněno.
  • 00:22:15 Nejsme tady zvyklí
    přijít do nejistoty.
  • 00:22:19 Ve Francii žije celá
    řada přistěhovalců.
  • 00:22:22 Francie řeší problémy s druhou
    a třetí generací právě narozenou
  • 00:22:26 ve Francii.
  • 00:22:27 Je to v té společnosti znát?
  • 00:22:29 Je to obrovský sociální problém.
  • 00:22:33 Francie tento problém nezvládá.
  • 00:22:36 Nezvládá ho proto, protože
    je to velice bohatá země,
  • 00:22:42 která má založenou svou
    ekonomiku na inovaci,
  • 00:22:45 která se zaměřuje na vyspělé
    technologie a služby.
  • 00:22:49 Po druhé světové válce Francouzi
    řešili obnovu své země tím,
  • 00:22:53 že pozvali do své země
    Maročany, Tunisany, Alžířany,
  • 00:22:57 kteří pracovali v továrnách,
  • 00:23:00 kteří se podíleli jakoby
    na obnově Francie.
  • 00:23:05 Tato generace tam zůstala.
  • 00:23:08 Je potřeba zmínit historické vazby.
  • 00:23:13 Tam to byla vůle Francie,
    aby získala levnou pracovní sílu.
  • 00:23:18 V současné době ty francouzské
    továrny jsou tak sofistikované,
  • 00:23:23 že je tam hodně robotů, jsou
    tam špičkové technologie.
  • 00:23:27 A další věc je globalizace.
  • 00:23:30 Francouzi přenáší svou
    výrobu do zahraničí.
  • 00:23:33 Když se podíváte třeba na tradiční
    průmyslové odvětví,
  • 00:23:38 ve kterém Francie byla silná,
    to je automobilový průmysl,
  • 00:23:42 tak během 10 let počet míst
    v automobilkách klesl o polovinu.
  • 00:23:51 Francie má dnes 12. místo
    z hlediska výroby aut,
  • 00:23:57 my jsme na 13. místě.
  • 00:23:59 A to srovnejme velikost obou zemí.
  • 00:24:03 Lidé přišli o práci,
    nemají žádné uplatnění,
  • 00:24:07 nezaměstnanost je více než 10 %.
  • 00:24:08 A týká se právě této generace
    těch frustrovaných lidí,
  • 00:24:13 kteří mnoho šancí na pracovním
    trhu nemají.
  • 00:24:17 Roste populismus a extremismus
    i v řadách Evropanů.
  • 00:24:23 Všímáte si těchto tendencí?
  • 00:24:24 Máte z toho obavy?
  • 00:24:26 Mám z toho obavy.
  • 00:24:27 Protože je to velice nebezpečná
    věc, která nenabízí žádné řešení.
  • 00:24:33 Vezměte si ženu, která říká ano,
    já být francouzskou prezidentkou,
  • 00:24:42 tak budu deportovat lidi, kteří
    nemají u nás povolení k pobytu.
  • 00:24:46 Těch lidí jsou ale možná miliony.
  • 00:24:49 Pokud chce deportovat
    miliony lidí, tak tam?
  • 00:24:52 To by je musela poslat do země,
  • 00:24:55 ze které přišly a ta země
    je chtít nebude.
  • 00:24:58 Je to obrovský problém.
  • 00:25:00 Tam není jednoduché řešení.
  • 00:25:01 Je to velice složitá věc.
  • 00:25:04 Máte třeba obavy z toho, že se něco
    bude šířit v Česku?
  • 00:25:10 Když třeba zmíním případ, který
    se dotýká Martina Konvičky,
  • 00:25:14 dnes přišel ČRo tím, že půjde před
    soud z podněcování nenávisti.
  • 00:25:20 Co si o tom myslíte?
  • 00:25:25 Jako odborník na hmyz
    je to kompetentní člověk.
  • 00:25:30 Ale je to vysokoškolsky
    vzdělaný doc.
  • 00:25:35 Musí si být vědom, že pokud
    napíše něco někam,
  • 00:25:40 tak každý z nás ručí za to,
    co světu sděluje.
  • 00:25:46 Že se o vysokoškolských
    pedagogů asi očekává,
  • 00:25:50 že budou vážit slova a že jejich
    názory nebudou tak extrémní,
  • 00:25:55 aby mohly vést k obžalobě.
  • 00:25:58 Říká rektorka VŠ ekonomické,
    která přišla do dnešního pořadu.
  • 00:26:04 Děkuji.
  • 00:26:05 Mockrát děkuji za pozvání.
  • 00:26:07 V 19 hodin začínají zprávy.
  • 00:26:09 Hezký večer.
  • 00:26:12 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Mluvčí: Jaroslava Nováková

Související