Tunely vedoucí skrz celou horu nebo pod mořem jsou ohromující díla stavebního inženýrství. Jak probíhala jejich konstrukce?
Rekordní tunely

Stavbu tunelu skrz horský masiv s neuvěřitelně tvrdou horninou v Mont Cenis v 19. století umožnil vynález pneumatického kladiva. Jeho výkon představoval ohromný pokrok. Avšak po 140 letech musí být tunel rozšířen. Jak ale technici zabrání tomu, aby se stěny tunelu neprobořily? Odpovědí je stroj, který razí s centimetrovou přesností a je naváděn laserem. Dalším úžasným dílem, které dlouho vypadalo jako nemožné, je tunel pod La Manchem. Jak hloubit tunel jen čtyřicet metrů pod mořským dnem, a přesto se vyhnout riziku zaplavení? Řešení je úžasné, není to jeden tunel, ale hned tři. Výsledkem bylo světové prvenství, nejdelší podmořský tunel na Zemi. V roce 1965 byl otevřen tunel pod Mont Blankem jako nejdelší silniční tunel v dějinách. O padesát let později dosáhl dalšího rekordu, stal se technicky nejpokročilejším svého druhu.

Napište nám