Chat

konzultant na finanční odškodnění

Roman Mikluš

na co si dát pozor při výběru zimní dovolené

Záznam chatu z pátku 29. listopadu 2013

Grainsofs: „Na co si tedy dát obecně pozor při výběru zimní dovolené?“

Roman Mikluš: „Dobrý den, dnes díky internetu můžete předem prověřit destinaci, kam se chystáte, ubytování a služby v místě zimní dovolené. Je důležité se dívat na hodnocení lidí, kteří tyto služby už využili, ale pouze pokud takové reference poskytují na nezávislých cestovatelských portálech. Tak, aby byla zajištěna objektivita. Samozřejmě si ověřit solventnost CK a to nejdůležitější jsou obchodní podmínky vybrané CK a hlavně a to je nejdůležitější obsah cestovní smlouvy.Co máte písemně nasmlouváno, to pak můžete nekompromisně požadovat.“

Grainsofs: „Odškodní nás třeba majitelé vleků za nějakou škodu? A co podniky co mají na starosti lesy?“

Roman Mikluš: „Majitelé vleků mohou odškodnit v případě, že by škoda vznikla např. v důsledku jejich protiprávního jednání např. škodu na zdraví, která by byla způsobena špatným zabezpečením, závadou na zařízení z důvodu zanedbání údržby a podobně.“

Grainsofs: „Řešíte fin. odškodnění - povodně?“

Roman Mikluš: „ano, i v případě povodně lze uplatnit právo na odškodnění. Je však třeba si uvědomít, že povodeň je v drtivé většině případů skutečnost způsobená počasím nebo podobnými vlivy, tedy vyšší moci. V takovém případě nárok na náhradu škody není. Mohl by však nastat, kdyby někdo porušením svých povinností např. zhoršil následky takové povodně. A pak pokud jste byl pojištěn a domníváte se, že vám pojišťovna neoprávněně krátila pojistné plnění, lze to pro vás vyřešit, tak abyste získal vše na co máte nárok.“

Grainsofs: „Na co si nemusíme dávat pozor při výběru zimní dovolené?“

Roman Mikluš: „Vtipná otázka. Asi na čas a užít si dovolenou naplno.“

Kamila: „jakou máte zkušenost s českými cestovními kancelářemi, při vyřizování reklamací? Děkuji.“

Roman Mikluš: „Máme za sebou hlavní sezónu letních dovolených. A opět to jsou stovky nejrůznějších případů, kdy měli klienti českých CK opravdu zkaženou dovolenou. Bohužel cšeské cestovní kanceláře ve většině případů nepochopily, že klient je to nejdůležitější co mají. Nedostatky nejsou často schopny vyřešit na místě, ale co je snad ještě horší ve více než 90% případů reklamace zcela zamítají. U těch menších jsme zaznamenali respekt vůči kvalitně advokátem napsané předžalobní výzvě k úhradě škody a tyto částky klientům zaplatí. Ty velké, bohužel raději zaplatí drahé právníky, které se je snaží všemožně vyvinit, přesto, že klienti disponují nespornými důkazy. V těchto případech pak rozhodne ve prospěch klientů soud.“

Grainsofs: „Řešíte finanční odškodnění obětí kriminálních činů?g“

Roman Mikluš: „Ano, i tento druh odškodnění se dá řešit v občanskoprávním řízení a v takovém případě jsme schopni pomoci. V prvé řadě bych ale doporučoval uplatnit nárok na náhradu škody v trestním řízení s pachatelem trestného činu.“

Luděk: „Někde jsem se dočetl, že od nového roku je možno taky žádat náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Ke to pravda? Děkuji.“

Roman Mikluš: „V původním znění nového občanského zákoníku od 1.1.2014 byla tato formulace, byla pak změněna na "náhradu za narušení dovolené". Nicméně význam zůstal zachován. Je to novinka a jedná se o nemajetkovou újmu. Podle mě, je to dost zásadní věc, vždyť na dovolené jezdíme především za pohodou a odpočinkem. V novém OZ bohužel není ukotvena žádná závazná tabulka, jako je například www.frankfurtskatabulka.cz, která je respektována a používána v Německu. Takže zase bude muset rozhodvat soud o přiměřenosti odškodnění za tuto nemajetkovou újmu. Ale je to každopádně posun směrem ke spokojenosti klientů.“

Markéta: „v loni se mi stal úraz na sjezdovce, jsem přesvědčena, že to bylo kvůli špatné údržbě - byl tam kámen. Na koho se mám obrátit s nárokem na náhradu škody? Děkuji.“

Roman Mikluš: „Nárok se dá uplatnit vůči provozovateli sjezdovky či areálu. Zde je ale nutné prokázat, že ke škodě došlo v důsledku toho, že úddržba byla opravdu zanedbána, což je po takové době dost problematické. Pokud byste měla přesto nějaké svědky, fotky či písemné potvrzení, můžete se obrátit na specializovanou společnost, která pro vás bez nákladů a dalších finančních rizik může vymoci odškodné na provozovateli sjezdovky. Jsou přece Vaše nároky.“

Luděk: „když už se mi stane úraz na sjezdovce ( nějaká nebezpečná překážka) jak můžu prokázat toto pochybení?“

Roman Mikluš: „Důležité je hned po události vzít si kontakt na přítomné svědky, dané místo natočit na video nebo nafotit, pokud možno s uvedení času a data). Provozovateli hned nahlásit, a pokud je to možné, i písemně, ať o tom existuje písemný doklad. Zní to složitě a zvláště pokud jste zranění, ale jde často o nemalé peníze a je potřeba to udělat. To zdokumentování na video nebo pomocí fotografií je třeba udělat tak, aby bylo zřejmé o jakou sjezdovku se jedná. Pokud totiž po úrazu, provozovatel závadu odstraní, není možné bez těchto důkazů odpovědnost prokázat.“

Sára: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Pokud by nastala situace, že si objednám ubytování v hotelu ze skypasem -po příjezdu zjistím, že hotel je plně obsazen, postačí to řešit reklamací, co všechno mám udělat aby jsem měla dostatek důkazu pro CK, která měla vše zařídit? Již jednou jsem řešila reklamaci s letní dovolenou s CK - a pro nedostatek důkazu mi reklamaci zamítli. Děkuji s pozdravem, Sára.M.“

Roman Mikluš: „CK je odpovědná za každé porušení smlouvy, a to bez ohledu na to, jestli ho způsobila ona sama, nebo např. hotel. Doporučuji si vzít od hotelu potvrzení, že byl plně obsazen, a že jste kvůli tomu nebyla ubytována. Porušení smlouvy spočívající v tom, že zákazník nebyl ubytován v daném hotelu, se prokazuje lépe, než např. kvalita stravy, takže zde by to nemělo být tak složité. Co je potřeba kultivovat, je přístup cestovních kanceláří, které i takto závažné pochybení vyčíslují jako škodu v řádu stokorun, přesto, že zájezd stál několik desítek tisíc korun. V takových případech žádáme adekvátní odškodné soudní cestou.“

Ludmila: „Dobrý den, co cestovní pojištění? Je potřeba se na něco speciálně zaměřit?“

Roman Mikluš: „Dobrý den, u zimních dovolených, kde se provozují zimní sporty s vyšším rizikem úrazu je třeba důkladně vybrat u renomované pojišťovny pojištění pro tyto účely. Pokud byste měl nějaké standardní pojištění léčebných výloh, například jako součást kreditní karty, s vysokou pravděpodobností by v případě úrazu pojišťovna nemusela platit všechny ty drahé léčebné výlohy. Doporučuji přidat i úrazové pojištění a pojištění vybavení v případě odcizení. Jsou to desítky korun denně, zde se nevyplácí šetřit. Pokud by vám i přes kvalitní pojištění pojišťovna krátila pojistné plnění, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.“

Tomáš N.: „Dobrý den, chci se zeptat - kolik času mám na to, abych u cestovky reklamoval špatnou dovolenou? Děkuji“

Roman Mikluš: „Ze zákona je třeba porušení smlouvy reklamovat co nejdříve, maximálně však tři měsíce od skončení dovolené. Doporučuji vždy na vady upozornit na místě, aby mohlo být dosaženo nápravy. Sepsat na místě reklamaci s delegátem CK, i když často nesouhlasí, jeho poviností je jeho nesouhlas vyjádřit písemně a protokol vám podepsat. Cestovní kanceláře často odmítají uznat reklamace s odůvodněním, že nebyla sepsána na místě s delegátem. Pak je to už jen souboj právníků. Ale pozor, dle nového občanského zákoníku se lhůta zkracuje na 1 měsíc.“

Vašek: „Rád bych se zeptal - na co všechno mám právo, když jsem utrpěl škodu na zdraví cizím zaviněním?“

Roman Mikluš: „Máte nárok na jednorázovou náhradu za bolest a stížení společenského uplatnění, na to je třeba posudek od lékaře. Dále máte nárok na ztrátu na výdělku, pokud pracujete jako zaměstnanec, dále pak na náhradu nákladů spojených s léčením. Zde je vždy třeba pečlivě si uschovat všechny doklady ohledně nákladů, které jste vynaložili na protetiky, regulační poplatky, dopravu na rehabilitace atd.“