Chat

host

PhDr. Magdalena Dostálová

Jak nepřetížit dítě mimoškolními aktivitami

Záznam chatu z pondělí 11. září 2017

Marie: „Dobrý den, kolik by mělo mít dítě zájmových kroužků v 6letech? Syn chodí do Sokola a letos začal do Skautu, myslíte, že mu to stačí nebo ho ještě přihlásit do nějakého kroužku. V družině nabízejí přehršel kroužků, synovi se některé líbí, ale aby toho neměl moc. Děkuji, pěkný den“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Marie! Děkuji za Váš dotaz. Nastoupil-li Váš šestiletý syn právě do první třídy, byla bych s přidáváním dalších kroužků minimálně prvním pololetí opatrná. Zájmové činnosti máte zvolené dobře, v Sokole se syn protáhne, ve Skautu se třeba něco dozví a zároveň utužuje vztahy s vrstevníky. U kroužků nabízených družinou bych rozlišovala mezi kroužky, kde je hlavním tématem spíš hra, a vzdělávacími kroužky (jazyky, výuka hry na hudební nástroj, doučování apod.). U herních, odpočinkových kroužků není důvod, proč jej dítěti postupně (třeba od druhého pololetí 1. třídy) nedopřát, mělo-li by o ně zájem. U vzdělávacích kroužků bych posečkala, až jak se dítě adaptuje na razantní změnu, kterou nástup ke školní docházce bezpochyby je.“

Darina: „Kolik kroužků týdně je vhodné pro dítě, co jde do 1. třídy?“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Darino, díky za Váš dotaz. V prvním pololetí první třídy bych mimoškolní aktivity spíše utlumila tak, aby dítě mělo čas se dobře adaptovat na školu i zátěž, kterou přináší. Dítěti tak zpočátku stačí jeden kroužek s tím, že ve druhém pololetí lze po dohodě s ním uvažovat o další mimoškolní činnosti. Na druhou stranu některé školy nabízejí kroužky hned po vyučování, z nichž některé mohou být odpočinkové, formou hry, pro radost dítěte (Lego kroužek, věda formou hry apod.). Dítěti prospěje, když bude moci se v mimoškolním čase fyzicky vybít, škola přeci jen znamená, že dítko musí poměrně dlouhou dobu vydržet s minimálním pohybem. Nekladla bych však rozhodně důraz na výkon, spíše bych dítěti dopřála možnost odpočinku, odreagování se a třeba i volné hry s kamarády.“

STATEOFMIND: „Je asi nejlepší, když dítě co chodí do školy se věnuje hlavně škole a ne mimoškol. aktivitám, že?“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážený diváku/ divačko! Vnímáme-li mimoškolní činnost jako formu odpočinku, odreagování se po školních povinnostech, něco, co má dítě pro radost a je to do jisté míry jeho volba, nebránila bych se dítěti kroužek dopřát. Povinnosti a "dobíjení baterek" by mělo být v rovnováze nejen u dětí, ale i u nás, dospělých. Určitě bych se řídila věkem dítěte, jeho zaměřením a v neposlední řadě svými možnostmi jako rodiče být schopni dítěti kroužek dopřát.“

brkb: „Jak obecně nepřetížit dítě mimoškol. aktivitami?“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážený diváku/ divačko! Zvláště na začátku školní docházky bych byla s mimoškolními aktivitami velmi opatrná. To platí rovněž při přechodu na druhý stupeň základní školy či na osmileté gymnázium a následně také při přechodu na čtyřletou střední školu. Samotný vstup do školy či přechod na vyšší stupeň může být pro dítě zátěžový, proto bych neváhala třeba na vstupní pololetí mimoškolní činnost utlumit.“

Karolína: „Syn od 1.třídy hraje fotbal, nyní je v 7.třídě. Mají 2xtýdně trénink a o víkendu zápas, většinou od rána do odpoledne. Od května začal mít zdravotní problémy. Myslíte, že v tomhle věku (puberta, zrychlený růst) by měl polevit? Zda nemá tělo moc zátěže. Děkuji za odpověď.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Karolíno! vy, jako rodiče, jste pro dítě nejbližšími a nejdůvěryhodnějšími osobami. Zkuste se synem promluvit o tom, jaké jsou jeho aktuální pocity ohledně fotbalu, jak vnímá trenéra, jak spoluhráče, jak se tam cítí, zda se něco v poslední době změnilo... Dítě v pubertě by zátěž dvou tréninků týdně plus zápas o víkendu zvládnout mohlo, orientovala bych se však podle toho, jak tuto konkrétní situaci prožívá přímo Váš syn. Když by on sám považoval zátěž z jakýchkoliv důvodů za přílišnou, bylo by na místě porozhlédnout se třeba po fotbalovém (sportovním) kroužku, kde není kladena taková váha na výkon, děti se nemusí účastnit turnajů apod.“

Tonda: „Jak poznám, že dítě má moc kroužků - zájmových činností? Ze začátku školního roku chtějí chodit do všeho, kolik kroužků by mělo mít dítě v každém věku? tj. od 1.třídy-9.třídy. S pozdravem Tonda“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážený Tondo, není univerzální pravidlo pro vhodný počet kroužků v závislosti na věku dítěte. Závisí to na více faktorech. Jsou-li rodiče schopni s dítětem smysluplně trávit odpoledne, vyrazit společně za sportem, poznáním či se věnovat tvůrčí činnosti, proč by dítě nutně muselo navštěvovat kroužky? Na druhou stranu jsou-li rodiče zaměstnáni a stojí před volnou, zda bude dítě samo doma či se samotné toulat po sídlišti versus kroužky, jsou mimoškolní aktivity jistě dobrou volbou. Byla bych opatrná s počtem zátěžových, vzdělávacích kroužků (cizí jazyky, výuka hry na nástroj, doučování z různých školních předmětů apod.). Dítě by mělo mít možnost odpočinout si a mít něco také jen tak pro radost, bez akcentu na výkon, aby bylo schopno načerpat další energii nutnou pro školní docházku.“

MARTIN: „Podle čeho vybírat mimoškolní aktivity? Dítě ve škole poměrně vše zvládá, ale nemá v ničem vyhraněný směr, do ničeho nechodí. Co by mělo rozhodovat při výběru?“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážený Martine, dítě především na začátku školní docházky vyhraněné být vůbec nemusí. Naopak - kroužky bychom mu mohli nabízet jako ochutnávku toho, co by jej případně bavit mohlo. Zkuste si s dítětem sednout třeba nad nabídkou kroužků, které má vaše škola či blízký dům dětí a mládeže a nechat jej mluvit do toho, co by rádo zkusilo. Domluvte se s ním na tom, že když si kroužek vybere, dochodí pololetí a když by to nebyl jeho "šálek čaje", vybere si příště něco jiného. Některé děti si rády vyzkoušejí více možností, než někde zakotví.“

Ivana: „Dobrý den. Dcera 5 let je úzkostliva. Rána ve školce poplakava. Těžko si zvyká. Odchází ale s úsměvem. Zeptám se od kdy ž takových děti doporučujeme začít s krouzkem? Tanečky.. tenis.. dekuji“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Ivano, v mateřské škole by se dítě mohlo obejít klidně zcela bez kroužků, samotná návštěva školky pro něj někdy bývá poměrně velký výdej. Úzkostné dítko potřebuje vnímat bezpečí a stabilitu rodinného prostředí a jemu nejbližších, to by mělo mít určitě přednost před jakýmikoliv mimoškolními aktivitami. Až uvidíte, že je dcera ve školce dobře adaptovaná, snáze se od Vás ráno odloučí, těší se tam a našla si tam třeba i kamarádské vazby, uvažovala bych o nějakém kroužku - kam by třeba chodila s kamarádkou, ať nejde do neznámého prostředí mezi neznámé děti.“

georgína: „hezký den,právě s dcerou která chodí do 1 třídy vybíráme kroužek,z finančních i časových důvodů jsme rozhodnuti pro jenom jeden a dcera chce dva,flétnu i keramiku a nemůže se rozhodnout...co byste nám poradila? Předem moc děkuji“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Georgíno, jeden kroužek dítěti v první třídě může určitě stačit. Přizvala bych dceru k rozhodování. Pokusila bych se jí vysvětlit, co obnáší kroužek keramiky (budou tvořit výtvory od jednodušších ke složitějším, mohou je třeba i vystavovat, může je ukázat blízkým z rodiny, nebo jim je i věnovat, apod...) a kroužek flétny (naučí se zahrát jednoduché melodie, může je třeba zahrát i na koncertě, bude potřeba cvičit i během týdne, naučí se noty...). Závěrem bych nechala na ní, ať si zvolí. Měla by následovat domluva s dcerou, že zvolený kroužek po jedno pololetí dochodí. Potom se rozhodne, zda v něm chce pokračovat či zda zkusí jiný kroužek.“

Anna: „Dobry den, ma 14 ti leta dcera ze dne na den nechce chodit na zadne krouzky. Mohu (mam) trvat alespon na jedne aktivite,nebo zcela povolit? Dekuji.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Anno, zajímalo by mne, co Vám dcera uvedla jako důvod, že chce všech mimoškolních aktivit najednou zanechat? Také záleží na to, kolik takových aktivit dcera měla? Jaké jsou její představy, co by ve volném čase dělala? I kdyby byla důvodem zvýšená náročnost školy, neváhala bych dceru podpořit, aby nezanechávala všech aktivit najednou, aby si alespoň část ponechala s tím, že si za půl roku můžete říct, jak to jde. Držím palce!“

Šárka: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat na Váš názor. Mám 16 měsíční dceru,v našem městě je několik možností navštěvovat zájmové kroužky pro rodiče a děti. Myslíte,že je to vhodné pro tak malé dítě? Jedná se o pohybové aktivity,zpívánky,tvoření... Děkuji a hezký den.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Šárko! U tak malého dítěte bych se orientovala, nakolik je nastaveno kontaktu s cizími lidmi mimo rodinu. Některé děti nemusejí být na cizí osoby úplně nastaveny a stačí jim úplně láskyplná péče nejbližších. Tak malé dítě by také rozhodně mělo navštěvovat kroužek se svým rodičem či blízkým. Když bych u batolete uvažovala o kroužku, zkusila bych zpočátku určitě jen jeden - spíše podle Vašeho naladění a vnímání toho, co by dítě mohlo zaujmout.“

Eva: „Krásný den. Stačí pro dceru 5 let. Která chodí do školky. Kroužky které jsou ve školce? Mají plavani,cvičení,angličtinu,kreativní dílnu. Myslím Myslim ze toho mají hodně.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Evo, pro dítě ve věku mateřské školy zcela jistě stačí kroužky nabízené školkou. Rozhodně by takovému dítěti bohatě stačil jeden či dva kroužky, dítě bych určitě nedávala do všech Vámi vyjmenovaných najednou (což zřejmě nezamýšlíte, jen jste vyjmenovala nabídku...), spíše bych jako rodič zkoušela, co dítě zaujme a co jde naopak "mimo ně". Dítě v předškolním věku by určitě nemělo mít kroužek jako povinnost.“

Majda: „Dobrý den, syn chodí do 2.třídy.Hraje florbal,chodí do sokola,zpívá ve sboru a plave.Vše je přizpůsobeno věku.Občas slyším, že je přetěžován, ale jeho to baví.Rád řádí na sokole, ve vodě, zpívá s dětmi, ....Není to dítě, co by sedělo u počítače.Radši s námi pracuje na zahradě, než by např.seděl doma a koukal do počítače.Myslíte si také, že je přetěžován?Hezký den.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Majdo, myslím, že se velmi správně orientujete podle toho, zda je Váš syn šťastný a spokojený. Některé děti zvládnou kroužků více, zvláště vnímají-li je jako formu zábavy, hry, odpočinku. Pro jiné děti stejného věku může být jeden kroužek týdně dostatečnou zátěží, kterou není radno překračovat. Dobře fungující rodič většinou sám vytuší, co je pro jeho dítě vhodné a rozvíjející a co by jej již naopak přehnaně přetěžovalo.“

ivana bravencova: „DOBRÝ DEN ,MĚ BY ZAJÍMALO AKTIVITA MIMOŠKOLNÍ ,DCERA STŘ.TĚŽ.ADHD .... bere stratellu je více unavená ...je lepší je zařadit do kroužků nebo je raději ušetřit .... dotaz beru všeobecně,každé dítko je jiné a je třeba to vyzkoušet jak to bude fungovat. přijde mi to větší zatěž pro dítě a i p.učitelky tyto děti moc nemusí... děkuji a přeji hezký den ...Iva“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Ivano, dítě s takovou zátěží (nepíšete žel, jak je dcera stará) bude jistě vyžadovat dostatek odpočinku, aby "dobila baterky" na zvládání školy a běžných činností. Dceři by stačil třeba i jeden kroužek týdně, měl by však být pro radost, ideálně ji přibrat k výběru, neměl by rozhodně být další zátěží pro dítě. Má toho už tak naloženo dost (a vy s ní). Pomůže také běžný oddechový čas rodičů strávený s dítětem, společný sport, procházka, tvůrčí činnost. Kroužky nemusejí být vždy plošně vhodným řešením.“

Aneta Hanzelková: „Dobrý den paní doktorko, chci se zeptat, zda je třeba dávat dětem domácí úkoly? V čem vidíte Vy osobně pozitiva domácích úkolů? Děkuji za odpověď“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Aneto, určitá míra opakování učiva doma - třeba i formou hry, projektu apod. nemusí být špatná. Problém vidím spíše v přetěžování dětí více domácími úkoly denně, zadáváním úkolů na víkend, prázdniny. I my, dospělí, si přeci potřebujeme odpočinout, když nejsme v práci, proč by děti měly vydržet více než my?“

Jana Kubíková: „Dobrý den, mám ve 4 třídě dceru. Je velmi aktivní ve sportu i ve škole. Výsledky má dobré. V loňském roce jsme však po testech zjistili mírnou poruchu pozornosti. Naučili jsme se s tím pracovat. Později se objevili náznaky únavy a přetížení vždy po vyučování. Přesto se nechceme vzdát kroužků. Nechala jsem výběr na dceři ale ráda bych se poradila zda je to vhodné. Má 1 hodinu týdně AJ, Keramiku, Kytaru a Streetdance. Většinou je to po krátké pauze po obědě a to v rámci školy. Tedy bez složitého přecházení. Dcera je moc spokojená a zvládá i školní přípravu bez známek únavy. Krize byla občas jen právě v době oběda. Ale máme moc milou paní družinářku, která Barunku nechá odpočinou a někdy i krátce poležet a pak je zase čilá. Mám přesto uvažovat o zrušení nějaké aktivity? Děkuji Kubíková“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Jano, díky za Váš dotaz. I dítě s křehčí pozorností může chodit do kroužků. Orientovala bych se podle toho, jak dítko zvládá školu a zda jej kroužky baví. Vámi uvedený počet kroužků bych ponechala, nenavyšovala bych. S tím, že s dcerou můžete uzavřít dohodu, že až půjde na druhý stupeň, je možné, že v některém z kroužků polevíte - měla by si zvolit (po dohodě s Vámi) ona sama, případně ve kterém.“

Pavla: „Dobrý den, ráda bych znala Váš nároz. Dcera (3roky) nastoupila do školky, vypadá, že si celkem rychle zvykla a líbí se jí tam. Velmi ji baví zpívání a tancování, myslíte, že je rozumné, aby již nyní začala navštěvovat nějaký kroužek (např. folklorní) nebo bude lepší ještě rok počkat. Předem děkuji za odpověď“

PhDr. Magdalena Dostálová: „S kroužkem bych u tříletého dítěte, které právě nastoupilo do školky, spíše počkala minimálně až na další pololetí. Někdy probíhá adaptace na mateřskou školu ve vlnách, zpočátku se zdá být vše splavné, ale potom, když si dítě uvědomí, že je školka "napořád", může se dostavit krize. Dítě se potřebuje pořádně sžít se školkou, kamarády i učiteli, a zbytek času by mělo trávit s rodinou. Nepřetěžovala bych jej mimoškolní činností.“

Eva: „Dobrý den, mám 6letou holčičku, která má odklad šk. docházky kvůli logopedii, nesoustředěnosti. Žijeme na kraji Prahy v satelitu, a je tu velká rivalita rodičů, které dítě má kolik má kroužků. Mám pocit, že pokud svoje dítě nenahlásím do všech kroužků v MŠ, co mají spolužáci, tak bude jakoby trpět, že se vymyká ostatním.... pocitově cítím, že by to mělo být tak, že samozřejmě se mám rozhodnout podle sebe, ale stejně je tu takový pocit dluhu vůči dítěti. Dítě by samozřejmě na kroužky chtělo. Jak to pojmout zdravým rozumem a nemít výčitky? Děkuji za odpověď Eva ps. teď máme nastavený denně jeden kroužek flétna, gymnastika, jóga pro děti a keramika, přijde mi to fajn, že se dítě rozvíjí, za mého dětství nic takového nebylo...“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Evo, popisujete, že Vaše šestiletá dcera s odkladem ŠD má už nyní tři kroužky týdně. Je to víc než dost. Má-li dítě odklad, je dobré, aby mělo jeden "seriózní" kroužek - třeba hra na nástroj je výbornou volbou. Učí ji to smyslu pro povinnost a pravidelnosti v přípravě (je třeba cvičit), což je vhodnou průpravou na školu. U dítěte s odkladem kvůli logopedické vadě bych velmi váhala s cizím jazykem, celý proces logopedické nápravy to tak může zkomplikovat. Fyzická aktivita(gymnastika, jóga) je fajn, důraz na výkon (účast na závodech či turnajích) není v předškolním věku vhodná. Tvůrčí keramika, pokud dcerku baví, je určitě vhodným a rozvíjejícím kroužkem pro tenhle věk.“

Markéta Š.: „Dobry den, pani doktorko, muj desetilety syn ma ADHD, neni nikde integrovan, nebere zadnou medikaci a jeho nekonecnou energii a motoricky neklid resime prave krouzky. Syn miluje sport, chodi na fotbal, florbal a kickbox. Ve skole ma same jednicky (nema zadne ulevy) strasne si preje pristi rok na sportovni gymnazium, ale prijimaci didakticke testy, ktere na zkousku delal zcela nezvladl. Nedokazal tu hodinu, po kterou test trva, sedet a soustredit se na test. Vylozene se trapil. Je pro nej vhodne prejit na vicelete vyberove zarizeni? Nebylo by mu lepe na " standardni " zakladni skole? Moc Vam dekuji za laskavou odpoved. Hezky den, Marketa S.“

PhDr. Magdalena Dostálová: „Vážená Markéto, téměř žádné dítě není bez dlouhodobější systematické přípravy udělat zkoušky na osmileté či čtyřleté gymnázium. Tím si hlavu nelamte, kdyby syn na sportovku chtěl, máte rok na to jej na zkoušky připravit. Určitě bych si se sportovním gymnáziem domluvila osobní schůzku, kde bych právě zjišťovala, jaké oni mají konkrétní zkušenosti s dětmi s ADHD. Máte zkušenost, že synovi sport prospívá, má jej rád. Pokud by sportovní gymnázium znamenalo, že by se ke své oblíbené činnosti lépe dostal, proč to nezkusit.“