Chat

host

Mgr. Lukáš Zelený

Jak a kdy změnit zdravotní pojišťovnu

Záznam chatu ze čtvrtka 9. března 2017

Vanda: „Dobrý den, vyplatí se řídit podle benefitů které nabízí zdrav. pojišťovny? Děkuji“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, vždy je nutné vycházet z toho, že bonusy nejsou tím nejpodstatnějším, co pojišťovna nabízí. Mnohem důležitější by pro vás vždy měla být dostupnost zdravotní péče – tedy síť lékařů a nemocnic, s nimiž má zdravotní pojišťovna uzavřenou smlouvu.“

Anna: „Mám změnit pojišťovnou když můj lékař nemá s mojí pojišťovnou uzavřenou smlouvu. A já musím každé ošetření platit.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, nejprve je potřeba si u lékaře zjistit, s jakou zdravotní pojišťovnou má smlouvu uzavřena. Lékař je povinen Vám tuto informaci sdělit, obvykle ji naleznete uvedenou i v čekárně jeho ordinace. A poté je vhodné zajít do pojišťovny, se kterou má lékař smlouvu uzavřenou, a případně podepsat přihlášku a pojišťovnu tak změnit. Pokud Vám lékař vyhovuje a nechcete ho měnit, je vhodné změnit zdravotní pojišťovnu. Hezký den“

Jiří K.: „Dobrý den, jaké jsou nejčastější benefity zdravotních pojišťoven? Děkuji“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, mezi nejčastější benefity patří například příspěvek na očkování proti žloutence A/B, příspěvek na pohybové aktivity, příspěvek na preventivní vyšetření kožních znamének, příspěvek na léčebně-ozdravné pobyty pro děti. Vždy je potřeba sledovat webové stránky pojišťovny, u které jste zdravotně pojištěn. Hezký den“

jana: „Mohu ji zmenit a vratit se pak k té stare???“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, zdravotní pojišťovnu je možné změnit pouze jednou ročně, a to ve dvou zákonem stanovených termínech - k 1. lednu a k 1. červenci. O změnu musíte požádat nejméně 3 měsíce předem, tedy nejpozději k 30. září nebo k 31. březnu. Pokud letos změníte zdravotní pojišťovnu, znovu ji změnit můžete až po roce (a to i v případě, že se vracíte k původní zdravotní pojišťovně). Hezký den“

Korcová Oldřiška: „Dobrý den, mam 2 malé děti - 2roky a 2 měsíce. Jsme u VZP, je to dobra volba z hlediska benefitů?? Dekuji“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, dá se říci, že benefity jsou u jednotlivých zdravotních pojišťoven do jisté míry podobné. Ale je potřeba sledovat jejich webové stránky, protože se občas objevují benefity, které jsou poměrně zajímavé. Pokud bychom se třeba podívali na příspěvky týkající se aktivit pro děti, tak v současné době je v nějaké formě nabízí všech sedm zdravotních pojišťoven. Hezký den“

Linda: „Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jestli je nějak zákonem omezené, kolikrát za život může jeden člověk změnit zdravotní pojišťovnu. Děkuji a hezký den! :-)“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, takové omezení zákon nezná. Jediným omezením je, že zdravotní pojišťovnu můžete změnit pouze jednou ročně, a to k zákonem stanoveným termínům - k 1. lednu nebo k 1. červenci. O změnu musíte požádat nejméně 3 měsíce před tímto termínem (tedy do 30. září nebo do 31. března). Hezký den“

a: „a dela se to? Proc meni lide pojistovny ,?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, ano, lidé mění zdravotní pojišťovny (bohužel někdy ne zcela vhodně - například podepíší přihlášku u náboráře na ulici). Mezi hlavní důvody ovšem patří situace, kdy klient chce navštěvovat lékaře nebo zařízení, se kterým nemá jeho stávající zdravotní pojišťovna podepsanou smlouvu. Občas se mezi důvody vyskytují i ony benefity (ty ovšem nesmí být hlavním důvodem ke změně). Hezký den“

Nela: „neni jiny duvod nez benefity. Proč bych mela menit jinak pojistovnu?díky“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, tím hlavním důvodem ke změně bývá situace, že klient chce nebo i potřebuje navštěvovat lékaře či zařízení, se kterým jeho stávající zdravotní pojišťovna nemá uzavřenou smlouvu. Hezký den“

Lenka Palánová: „Dobrý den, poskytují v současné době některé zdravotní pojišťovny příspěvek na pobyt dítěte na letním dětském táboře?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, všech sedm zdravotních pojišťoven v současné době nabízí nějakou formu benefitu v podobě příspěvku na léčebně-ozdravné pobyty pro děti. Ovšem bývají podmíněny i splněním nějakých podmínek. Pro detaily je vhodné navštívit webové stránky pojišťoven, především té, u které jste zdravotně pojištěni. Hezký den“

Lucina: „Je mi 19 let myslíte že si mohu už sama změnit pojišťovnu“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, určitě můžete, jelikož jste dosáhla zletilosti. Hezký den“

Jarka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné změnit pojišťovnu i v případě cizince, žijícího v ČR s trvalým pobytem v ČR. V současné době má Všeobecnou zdr. poj. Děkuji za odpověď.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, je to možné. A to právě z důvodu, že účast na zdravotním pojištění je povinná nejen pro každého občana s trvalým pobytem v České republice, ale také pro osoby, jež jsou zaměstnanci zaměstnavatele se sídlem na našem území. Hezký den“

Veronika: „Dobrý den, říkal jste, že je potřeba hlásit pojišťovně změnu bydliště. Když jsem se před týdnem informovala na VoZP, zda stačí změnu bydliště zaslat na formuláři nebo jej donést osobně, emailem mi bylo sděleno, že změnu hlásit nemusím. Jak to tedy je? Děkuji.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, změnu jména, příjmení, trvalého pobytu nebo rodného čísla je pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo. Pokud Vaše pojišťovna nechce, abyste činila toto oznámení, přinejmenším si uchovejte e-mail, který Vám zaslala. Hezký den“

Jan Löffelmann: „Která zdravotní pojišťovna nabízí nějaké zajímavé benefity pro dárce krve, kteří jsou zdraví? Nepotřebuji lázně, ani slevy na různá ošetření, protože mi nic není. Po dárcích krve se požaduje, aby byli zdraví, ale mám dojem, že benefity jsou jsou jenom pro dárce před totálním rozpadem.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, všech sedm zdravotních pojišťoven nabízí nějakou formu příspěvku na rekondiční aktivity pro dárce krve (např. sauna, masáž). Záleží na Vás, zda je budete chtít využít, či nikoliv. Ale chápu, že klient by mnohdy ocenil jiné formy benefitu. Hezký den“

Lenka O.: „Dobrý den, zajímalo by mě, jestli po porodu bude moje dítě automaticky pojištěno u mé zdr. pojišťovny (211) a já nemusím nic řešit. Popř. Jestli nevíte, zda benefit 800kč pro těhotné a maminky je jednorázový nebo platí 1x ročně. Tzn. Když jsem jej vybrala ještě v roce 2016, mohu letos žádat znovu?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, při narození dítěte se právo na výběr zdravotní pojišťovny nepoužije; dnem narození se dítě stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Není-li matka narozeného dítěte zdravotně pojištěna, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec dítěte v den jeho narození. Ohledně zmiňovaného benefitu bude potřeba podat dotaz přímo zdrav. pojišťovně, nejsem si odpovědí zcela jistý. Hezký den“

Květoslava: „Je důležité aby jsem měli pojišťovnu která nám vyhovuje“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, máte naprostou pravdu, to je klíčové. A i při volbě pojišťovny je potřeba zvažovat své specifické požadavky. Nenechat se ovlivnit třeba pouze benefity. Hezký den“

Soňa: „Je správné, že zdravotní pojišťovny shánějí klienty na ulici?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, zdravotní pojišťovny někdy dělají „nábor klientů“ v obchodních centrech nebo na ulici. Podobné nabídky s sebou ale vždy nesou riziko nepřesných informací podaných „náborářem“ (většinou brigádníkem či brigádnicí) i riziko, že se pod tlakem nerozhodnete správně. Pokud uvažujete o změně, je dobré si nabídku vyslechnout, doma pak zjistit podrobnosti na webových stránkách zdravotní pojišťovny (nebo se optat telefonicky či na pobočce) a hlavně si ověřit, že všichni klíčoví lékaři, jež navštěvujete, mají s danou pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Hezký den“

Zdeněk Buřič: „Dobrý den pane Zelený. Prosím vás ztratil jsem kartičku pojošťovny. Mohu si požádat o novou , i když tam mám dluh? Děkuji zdenekburic30@gmail.co“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, do 8 dnů je nutné mimo jiné oznámit ztrátu nebo poškození průkazu pojištěnce. Pojišťovna Vám vystaví jiný, dluh bude vymáhat nezávisle na vystavení průkazu. Hezký den“

Marek: „Dobry den. Jsem nucen statem mit uzavrenou smluvu s vojenskou zdravotni pojistovnou,i kdyz je to pro mne nevyhodne,protoze jsem vojak.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, ano, u příslušníků ozbrojených sil je dána limitace, která omezuje svobodnou volbu zdravotní pojišťovny. To je ovšem zákonné omezení smluvní volnosti. Hezký den“

milada: „Kdyz jsem sla do duchodu,tak to musim nahlasit pojistivne?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, do 8 dnů je nutné mimo jiné oznámit všechny skutečnosti rozhodné pro vznik a zánik povinnosti státu platit pojistné (např. zahájení/ukončení studia, přiznání/odebrání důchodu, doba pobírání PPM a rodičovského příspěvku, zařazení do/vyřazení z evidence úřadu práce aj.). Hezký den“

Marek: „Dobry den.kazdy si nemuze svobodne vybrat zdravotni pojistovnu. Jako vojak musim mit pojistovnu jen vojenskou. Bohuzel.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, u příslušníků ozbrojených sil je dána limitace, která omezuje svobodnou volbu zdravotní pojišťovny. Hezký den“

Lenka Palánová: „Dobrý den, poskytují v současné době některé zdravotní pojišťovny příspěvek na pobyt dítěte na letním dětském táboře?“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, všechny zdravotní pojišťovny v současné době nabízí nějakou formu benefitu v podobě příspěvku na léčebně-ozdravné pobyty pro děti. Ovšem bývají podmíněny i splněním dalších podmínek. Pro detaily je vhodné navštívit webové stránky pojišťoven, především té, u které jste zdravotně pojištěni. Hezký den“

Markéta Černá: „Dobrý den, do prosince 2016 jsem byla OBZP. Zd. pojištění jsem si platila sama. Od ledna 2017 jsem zaměstnancem na HPP.Teď mě napadlo jestli jsem tuto změnu měla nahlásit na svou pojišťovnu nebo se tak stalo automaticky kdy za mě zaměstnavatel začal platit pojištění? Děkuji za odpověď Markéta Černá“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, do 8 dnů je třeba pojišťovně oznámit zahájení a ukončení samostatné výdělečné činnosti. Pojištěnec podnikající na základě živnostenského oprávnění splní tuto povinnost i tehdy, učiní-li oznámení příslušnému živnostenskému úřadu. Je třeba tedy toto oznámení učinit, byť za Vás již hradí pojistné zaměstnavatel. Hezký den“

Marie Brabcová: „Dobrý den, mám jeden dotaz. Jestliže odejdu do důchodu, musím tuto skutečnost zdravotní pojišťovně nahlásit? Jestli ano, vůbec jsem o tom nevěděla. Děkuji Vám za odpověď. Marie Brabcová“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, do 8 dnů je nutné mimo jiné oznámit všechny skutečnosti rozhodné pro vznik a zánik povinnosti státu platit pojistné (např. zahájení/ukončení studia, přiznání/odebrání důchodu, doba pobírání PPM a rodičovského příspěvku, zařazení do/vyřazení z evidence úřadu práce aj.). Hezký den“

Gábina: „Dobrý den, pane Zelený, mám dotaz, zda-li je možné, aby pojištěnce, který chce přejít ke zdravotní pojišťovně, pojišťovna odmítla /např. z důvodu zdravotního onemocnění / Moc děkuji za odpověď!“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, je zdravotní pojišťovna povinna vyhovět žádosti bez průtahů. Hezký den“

Markéta Černá: „Zdravím ještě jednou...já jsem ale nebyla OSVČ ale osoba bez zdanitelnych příjmů,tudíž jsem si pojištění platila sama.I tak jsem měla změnu pojišťovně nahlásit??Děkuji Černá“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, do osmi dnů je nutné oznámit přechod do kategorie osob bez zdanitelných příjmů (jestliže po celý kalendářní měsíc nejste ani zaměstnancem, ani OSVČ, ani za vás není plátcem pojistného stát). Ovšem opačným směrem, se domnívám, že to nutné není. Hezký den“

Hana Krylová: „Dobrý den, může nás ZP při změně také odmítnout? Děkuji..“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, je zdravotní pojišťovna povinna vyhovět žádosti bez průtahů. Hezký den“

Jana: „Dobrý den, ráda bych sobě a dceři změnila pojišťovnu, ale dceři jsou pouze tři měsíce a nebyla u pojišťovny celý rok. Je to problém? Děkuji“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, domnívám se, že to problém není, zákon omezuje pouze četnost změny. Hezký den“

Zdeňka: „Dobrý den, je možné, že váš lékař odmítne ošetřit, protože máte při nej nesprávnou pojišťovnu? Dá se tohle ošetření zpetně po pojišťovně zadat proplatit? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, situace, kdy je pacientem zvolený poskytovatel lékař oprávněn odmítnout poskytování zdravotní péče, jsou uvedeny v zákoně. Jednou z těchto situací je, že pacient není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má lékař uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění. Hezký den“

Jindra Bartáková: „Dcera 74.ročník se chce po 20ti letech vrátit z Německa domů. Zde pracovala pouze 2 roky. Vnučky s oběma občanstvími - věk 16 a 9 let. Zeť 50 let, občanství německé a slovenské. Pokud by nastoupili do pracovního procesu během 3měsíců, jak s pojištěním, kdy by mohli využít např. VZP. Děkuji Bartáková“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, platbě zdravotního pojištění se ze zákona nevyhne téměř nikdo. Podle zákona platbě podléhají osoby, které mají trvalý pobyt na území České republiky a osoby, které sice na území České republiky nemají trvalý pobyt, ale jsou v zaměstnaneckém poměru u zaměstnavatele, který má sídlo nebo trvalý pobyt na území České republiky. Hezký den“

Magdalena: „Dobrý den, mohu změnit pojišťovnu když jsem dlouhodobě v pracovní neschopnosti? Děkuji“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, domnívám se, že pracovní neschopnost není překážkou pro požádání si o změnu zdravotní pojišťovny. Ovšem musí Vám to zdravotní stav a další okolnosti (třeba vycházky) umožňovat. Hezký den“

Gabriel Pele: „Dobrý den, jsem studentem posledního ročníku teologické fakulty UK v Praze. Díky Bohu brzy vystuduji, a proto mám v plánu si změnit zdravotní pojišťovnu. a Vás, pane Zelený, prosím o radu Boží, a sice, jakou pojišťovnu byste mi, jakožto budoucímu knězi, doporučil. S pánem Bohem, Gabriel Pele“

Mgr. Lukáš Zelený: „Dobrý den, konkrétní pojišťovnu Vám nedoporučím, důvodem je, že nevím, jaké máte specifické požadavky. Ale obecně bych doplnil, že ačkoli fungují zdravotní pojišťovny zcela odlišně než pojišťovny komerčního sektoru, jednu podobnost bychom mezi nimi přece jen našli. Tou je neustálý boj o nové klienty. Zdravotní pojišťovny ve své roli prostředníka nemají mnoho možností, jak množství přijatých i vynaložených financí ovlivnit, snaží se tedy o získání každého pojištěnce. Oblíbeným způsobem bývají různé marketingové nástroje a především takzvané věrnostní programy, jejichž smyslem je získávání bodů za splnění určitých aktivit (například dodržování preventivních prohlídek), které se následně přemění ve finanční příspěvky na očkování, potravinové doplňky či well­ness služby. Zmíněné bonusy bývají také největší motivací ke změně zdravotní pojišťovny. Nezapomínejte však, že bonusy nejsou tím nejpodstatnějším, co pojišťovna nabízí. Mnohem důležitější by pro vás vždy měla být dostupnost zdravotní péče – tedy síť lékařů a nemocnic, s nimiž má zdravotní pojišťovna uzavřenou smlouvu. Hezký den“