Chat

Ing. Jan Zapletal
Reklamace přes internet
Záznam chatu z úterý 24. listopadu 2015
NECROS: „Jsou v ČR reklamace přes internet v současnosti dobře upraveny legislativně?“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, reklamace přes internet upravuje obecně občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele, speciální úprava pro reklamaci přes internet kromě ustanovení výše uvedených zákonů není třeba, vystačíme si s touto úpravou. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
SHZL: „Jak často se realizují v ČR v současnosti reklamace přes internet?“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel na otázku nedokážu přesně odpovědět, potřeboval bych oficiální data. Nicméně si dovolím tvrdit, že podíl reklamací přes internet vzhledem k rostoucímu podílu nákupů poroste. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
KREVEL: „Výhody a nevýhody reklamací přes internet?“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, nevýhodou je určitá neosobnost takové reklamace, dále také trochu složitější proces při reklamaci, určitou nevýhodou je také prvotní platba poštovného (které však máme právo v případě oprávněné reklamace po prodávajícím požadovat), další nevýhodou může být délka takového řízení, kdy se proces prodlužuje o dny, kdy dochází k přepravě zboží na reklamaci k prodávajícímu, výhodu spatřuji v tom, že není třeba osobně navštívit prodávajícího. Přeji hezký den. Škola spotřebitele“
Jana: „Dobrý den, mám dotaz, jak reklamovat "použité věci" - např. oblečení (Secondhand) od živnostníka přes internet - máme nárok při neuvedení vad na vrácení zboží i na druhé poštovné? (první je placeno při objednávce) - děkuji a přeji hezký den Jana“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, pokud by Vás prodávající neupozornil na vadu zboží a zboží takto vědomě prodal, teoreticky byste mohla požadovat i odstoupení od kupní smlouvy pro podstatné porušení smluvní povinnosti, v tom případě byste mohla požadovat poštovné za dopravu od prodávajícího k vám a dalo by se také uvažovat o poštovném od vás k prodávajícímu, pokud byste prokázala, že porušením povinnosti prodávajícího vám byla způsobena škoda (například ve výši poštovného). Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Rita Hanzlíková: „Vracela jsem zimní bundu, protože mi byla velká. Dostala jsem zpět peníze. Chci se ale zeptat, jestli mám nárok na poštovné, které mi vznikne posláním balíku zpět na e-shop?Děkuji“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, při odstoupení od kupní smlouvy hradí poštovné zpět prodávajícímu kupující. Kupující má právo na úhradu poštovného při nákupu (od prodávajícího ke spotřebiteli). Přeji hezký den. Škola spotřebitele“
Kristýna: „Dobrý den, mám nárok na vrácení poštovného včetně dobírky? Prodávající má pouze jednu dopravu včetně dobírky 95Kč. Bankovní převod nemá. Ani nevím kolik z té částky je dobírka. Děkuji za opověď.“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, máte nárok na vrácení poštovného ve výši nejlevnějšího způsobu nabízené dopravy prodávajícím. Pokud nemá levnější způsob dopravy než Vámi zmíněných 95 korun, máte právo požadovat částku, kterou jste zaplatila při nákupu. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Alena Kingham: „Dobrý den, právě jste zmínil, že je možné zboží vyzkoušet v kamenném obchodě a pak si je koupit přes internet. Nezlobte se prosím, ale mně tato varianta přijde nemorální vůči kamennému obchodu. Co o tom soudíte? Děkuji, s pozdravem A. Kingham“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, pravda, tento postup není úplně optimální, ale vidím to pouze jako možnost, kterou má kupující. Vzhledem ke zkušenostem spotřebitelů s některými internetovými obchody to vidím jako východisko v některých případech, kdy si spotřebitel není jistý, zda by zboží zakoupil či nikoliv a chce si jej vyzkoušet. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Jarmila Hánová: „A co když převezme poškozenou zásilku třeba soused ? To se v paneláku často stává, že se zásilky rád zbaví, když nezastihne adresáta doma. Děkuji“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, platí pořád to, že kupující může od kupní smlouvy odstoupit ve 14 denní lhůtě od převzetí. V tomto případě se tak jeví jako výhodnější od smlouvy odstoupit, než reklamovat její poškození a žádat nápravu. Převzetím poškozené zásilky práva kupujícího nezanikají, bude však mít trochu ztíženou pozici. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Pavel Makalouš: „Jsem na opačné straně , vyrábím a prodávám broušené sklo (většinou na objednávku ) vztahuje se na tyto výrobky zákonná lhůta na vrácení . Myslím že například džbán s věnováním pro tatínka pokud na výrobku ani věnování není žádná chyba , tak by se tato lhůta neměla uplatňovat ). Děkuji za odpověď PM“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, u práva pro odstoupení od kupní smlouvy ve 14 denní lhůtě jsou určité výjimky. Jednou z nich je i zhotovení věcí na míru, kde kupující nemá právo od kupní smlouvy bezdůvodně odstoupit. To je právě z toho důvodu, že prodávající by věc, kterou na míru zhotovil, nemohl dále prodat a vznikla by mu škoda. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Pavla: „Dobrý den, koupila jsem nový telefon na aukčním portálu. Telefon byl odeslán z Číny. Po měsíci přestal fungovat displey, prodávající (fyzická osoba - Čr) reklamaci neuznal a nekomunikuje. Mám nějaké možnosti nápravy?“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, přiznám se, že k zodpovězení dotazu nemám dostatek informací. Zkusím však obecně - pokud byla prodávajícím fyzická osoba a ta reklamaci zamítla, musela byste svůj nárok uplatnit u příslušného soudu. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Hana Pomikálková: „Dobrý den - zrovna dnes jsem dostala zboží nakoupené přes internet, předem zaplacené z účtu. E-mailem jsem obdržela dodací list, kde je uvedeno, abych si zaslala záruční list k potvrzení. Záruční list jsem bohužel u tohoto zboží nenašla. Co dál? Děkuji za odpověď.“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, doporučím o tomto informovat prodávajícího se žádostí o vysvětlení. Další postup by závisel na vyjádření prodávajícího. Mohlo jít pouze o nedorozumění. Přeji hezký den Škola spotřebitele“
Olga: „Dobrý den, prosím , jaký postup a možnosti jsou při reklamaci nového automobilu-koupeno hotově na ičo. Stáří 2 měsíce. Děkuji Olga“
Ing. Jan Zapletal: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel velmi složitá otázka a to vzhledem k tomu, že jak uvádíte, zakoupila jste automobil na IČO. Zde bude záležet především na smluvních podmínkách, které jste při smlouvě akceptovala. Ve vztazích mezi podnikateli je ponechána smluvní volnost a úprava se neřídí úpravou, která je platná pro vztah spotřebitele a podnikatele. Doporučím tedy prostudovat podmínky smlouvy a případně kontaktovat právníka. Přeji hezký den Škola spotřebitele“