Chat

Povinné ručení

Lenka Vichnarová

Záznam chatu z úterý 12. listopadu 2013

M: „Bude se povinné ručení v budoucnu - blízkém - podle Vás zdražovat či zlevňovat?“

Lenka Vichnarová : „dobrý den, povinné ručení bude dražší, důvodů je několik, nové stanovení odškodného ( škody na zdraví, zdravotní nezpůsobilost atd) či povinnost pojišťoven platit do Fondu zábran škod či hasičům, kteří k likvidaci nehod přijíždějí. V budoucnu čekám ještě další zdražení- škody na autech jsou čím dál vyšší, lidé budou žádat vyšší odškodnění- tlak konkurence sice bude vyšší sazby trochu paralyzovat, nicméně čekám zvýšení“

M: „Víte přesně kolik pojišťoven nabízí povinné ručení?“

Lenka Vichnarová : „Pojišťoven je celkem dvanáct“

M: „Co si myslíte o tom, že by povinné ručení nebylo povinné?“

Lenka Vichnarová : „Myslím, že by to bylo nerozumné, obdobné pojištění je ve všech zemích okolo nás a zpravidla dražší“

Petra: „Dobrý den, partner zdědí auto po otci. Bude psané na něj, ale on nemá ŘP. Auto budu využívat já. Jak je to s povinn. ručením? Bude ho platit partner, i když nemá řp a je pouze majitelem vozidla? Děkuji.“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, myslím, že povinné ručení musí platit váš partner jako majitel auta- pojistka je spojená s autem....pokud by se stala nějaká nehoda stejně se do protokolu uvádí, kdo auto řídil“

Hana Jioruošová: „Dobrý den ,chtěla jsem se zeptat máme ve firmě několik vozu a nemáme je sloučené v jedné pojištovně ,chtěli bychom to sloučit ,ale je pravd ,že změny musíme dělat ve výroční den té smlouvy? Chtěla bych se zeptt jestli máme právo udělat změnu v termín ,který si nám bude vyhovovat. děkuji s přáním hezkého dne“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, termíny vypovězení smluv je opravdu pevně daná: výpověď je potřeba doručit pojišťovně nejpozději 6 týdnů před výročím smlouvy, jsou ale i další možností - výpověď z důvody změny pojistného(když sazbu mění pojišťovna), tam je možnost se ze smlouvy dostat rychleji, a to měsíc od oznámení změny pojistného.. Další možností je pojistná událost- pak je možné odejít též k jiné pojišťovně.“

Kateřina Roušalová: „Dobrý den,děkuji za Vaše informace,jsou velice přínosné,ale čas v pořadu je krátký.Chtěla sem se zeptat jak je možné,že "konkrétně"u ČSOB mi budou počítat celý měsíc i když sem ho měla od Pát 8.11. do dnešního dne.Bylo mi to řečeno makléřkou u které jsem změnila pojišťovnu a zároveň uzavřela i havarijní.U většiny ústavů se platí 8dní.....je možné se odvolat.Děkuji“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, obávám se, že tu možnost banka má, byť jste byla pojištěná krátce....na druhou stranu naštěstí alikvotní část pojistného za měsíc nebude snad příliš vysoká Zdravím“

Karel: „Dobrý den, před 10 dny před víkendem jsem byl nabourán v Praze, jsem Čech, pracuji v zahraničí, auto má cizí SPZ. Pán neubrzdil na červernou. Přivolal jsem policii, udělala protokokl, jsem poškozený. Nicméně sice auto bylo pojízdné, potřeboval jsem následný den odjet zpět do zahraničí, nicméně pojišťovna viníka mi řekla, že s náhradní autem souhlasí ode dne, kdy půjde mé pojízdné do servisu. Ale komunikovali se mnou až po 4 dnech. Mohu nehcat auto opravit v zahraničí? Jak je to s náhradním autem? Kdy na něj mám nárok a s kým to mám řešit? Na co mám právo? Má asistenční služba toto poskytuje na území beneluxu. Děkuji za odpověď.“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, moc ráda bych vám detailně odpověděla, ale není to možné. Každá pojišťovna má podmínky asistence ( tedy i poskytnutí náhradního vozu) jiné, předpis na to není. Bohužel je pak důležité, ne jak kvalitní máte vy pojistku, ale pán, který do vás vrazil. Doporučuji se ještě obrátit o radu vaši pojišťovnu, minimálně proto, že vám řeknou druhý názor a možná poradí, co by se ve vaší věci dalo dělat.“

Martina Mezlíková: „Přišla mi výzva na zaplacení povin.ručení z České kanceláře pojistitelů za dobu,kdy přívěsný vozík po smrti majitele-mého otce,jsem byla majitelkou v dědickém řízením měla až za cca 7.měsíců.Byla mi vyměřena pokuta za dobu od konce pojistky ného otce do doby něž jsem si sjednala pov.ručení na sebe ! Musím platit tuto pokutu?“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, je to nemilé, ale zákon říká, že je potřeba povinné ručení zaplatit.... kdybyste to asi bývala věděla, mohla jste SPZ vozíku uložit do depozita ( pokud jste s ním nejezdila), pak byste byla povinnosti platit povinné ručení na čas, kdy se s vozíkem nejezdilo zbavena. Udivuje mě, že pojišťovna neurgovala platby. Jediné, co mě napadá, je zkusit požádat ČKP o prominutí pokuty s vysvětlením, proč se to stalo.“

Renata Půdová: „Dobrý den,během 14 dní budu kupovat své první auto.Do ted jsem 7 let jezdila bez nehody autem psaným na manžela.Mohla by jste mi doporučit nějakou pojištovnu?“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, doporučila bych vám buď využít pojišťovnu, kde má auto pojištěné manžel(sleva za druhé auto) nebo přejít oba tam, kde by bonus, který vyjezdil manžel přešel i na vás - myslím, že tuto možnost nabízí třeba Česká pojišťovna, možná i nějaká další. Vás totiž jinak budou pojišťovny brát jako"nového" řidiče, takže slevu vám automaticky nepřiznají, byť už jezdíte 7 let bez nehody.“

Ivana: „Dobrý den, co mohu dělat s tím, že soused jezdí s traktorem a s několika přívěsnými vozíky bez registrační značky a tím pádem zřejmě i bez povinného ručení - mám možnost tuto okolnost někde ohlásit? Obecní policie to neřeší - sousedovi řekla, aby s tím moc neprovokoval a rychle zajel kam potřebuje a česká policie než stihne přijet, tak soused odjede, děkuji za odpověď, přeji hezký den“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, máte možnost se obrátit na Česko kancelář pojistitelů a oznámit to tam.“

Dlouhý Karel: „Dobrý den. Pojišťovcny opět zvyšují pojistky pov. ručení. Jejich argument je, že jim stoupají náklady a výše vyplacených pojistek. Co mi řeknete na to, že pojišťovny mají tento produkt(zákonn. pojištění) jen jako jeden z mnoha a je pro ně nepovinný. Nikdo je nenutí, aby tento produkt nabízeli. To dle mého znamená, že zisk z těchto pojistek je tak enormně vysoký(řádově stovky milionů korun), že se jim to stále vyplatí. A promiňte za výraz, svědčí to dle mého o nenažranosti pojišťoven, které chtějí mít zisk neustále co největší. jedním z takových pojištění je pojištění přívěsných vozíků. Dle statistiky je škoda vyplacena za provoz a nehodovost těchto vozíků řádově ve sta tisících, ale zisk ze zákonného pojištění je víc jek 140 milionů korun. Můžete vysvětlit tento nepoměr k proglamovanému zvyšování pojistek děkuji.“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, určitě máte pravdu, že kdyby bylo povinné ručení trvale ztrátové, asi ho pojišťovny nenabízejí - zatím se k tomu ale nechystají, takže asi se ztráta úplně nekoná... a u těch přívěsných vozíků je nepoměr tedy dost alarmující. Na druhou stranu v okolních zemích je povinné ručení o dost dražší. Je fakt, že v uplynulých letech šly sazby spíš dolů a že nový občanský zákoník jim určitě přinese vyšší výdaje+ ty povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení zásahů hasičů“

Jaroslava: „Dobrý den, syn byl nabourán pánem ze Slovenska,nacouval do něj na křižovatce, policie k tomu jet nechtěla, pán podepsal že vinu uznává a že vše nahlásí na svoji pojišťovnu. Nemáte zkušenost, jaká je spolupráce v této oblasti mezi námi a Slovenskem? Jak dlouho by vše mohlo trvat? Auto je nové, nehledě na to, že je potřebné.“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, ráda bych vám pomohla, ale vše záleží na podmínkách smlouvy u slovenské pojišťovny.... možná by bylo dobré zavolat na jejich asistenční službu a ověřit si podmínky pojištění i to, zda není možné je požádat o náhradní auto“

Tunkova: „Dobry den, Proplati mi pojistovna nabourane pate dvere nebo mam narok pouze na proplaceni jejich opravy?jedna se o skodu octavii,r.v.2004.kufr je znacne poskozen a tzv.vyklepani neni mozne.mam tedy narok na proplaceni cele hodnoty patych dveri?pojistovna se brani,ze je auto jiz zastarale a podle jejich tabulek nechce proplatit celou hodotu dveri. Dekuji za odpoved“

Lenka Vichnarová : „Pojišťovny takto postupují běžně, nechtějí platit nové díly u starších aut. Cestou je požádat pojišťovnu o vyplacení částky, která odpovídá odstranění škody a nenechat auto opravit ve značkovém servisu. S hotovostí pak asi najdete servis, který vyřeší vaši škodu levněji, tak, že páté dveře obstará za méně peněz, třeba neporušený díl z vrakoviště“

M.Mančíková: „Dobrý den, prodali jsme auto, bohužel jsme doložili na pojišťovnu prodejní smlouvu později. Místo přeplatku za povin. ruč., který jsme měli dostat, protože už jsme auto neměli, tak nám ještě naúčtovali za celé období, než jim přišla ta prodejní smlouva. Je možné, že musíme platit povinné ručení i v případě, že už auto nemáme, jen jsme opožděně doložili? Bylo nám řečeno, že je to ve smlouvě uvedeno. Můžeme se nějak bránit, reklamovat????? Strašně moc děkuju za odpověď Mančíková“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, pojišťovna má žel pravdu, vaší povinnosti bylo oznámit ji prodej auta neprodleně. Naúčtovat vám měli jen ten čas, než se o prodeji dozvěděli, což podle vašeho mailu tak bylo Zdravím“

Ivana: „Dobrý den,pojistnou událost mám hlásit jen na pojišťovně toho kdo mě poškodil, z jehož pov.ručení se bude vůz opravovat?A bude mi z opravy vozu odečítána amortizace? A kdo platí náhradní vůz, mám na něj nárok?Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.Ivana“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, ano hlásí se pojišťovně viníka, zda bude odečtena amortizace záleží na smlouvě viníka, stejně jako to, zda a v jakém rozsahu je poskytnuta asistence, čili i zapůjčení náhradního vozu. Doporučuji se optat na klientské lince viníkovy pojišťovny.“

Iva: „Dobrý den, neslyšela jsem část rozhovoru, nicméně - velmi stručně na citlivé téma. Chystáme se na pojišťovnu ohledně vyplacení peněz po úmrtí naší dcery ... je lhůta 4 roky. Stalo se tak v srpnu letos. Částka je zákonem stanovená ... bude se něco měnit? Máme čekat? Je to velmi nepříjemné a citlivé téma ... co byste prosím poradila?“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, je mi líto, co vás potkalo. Pokud mohu doporučit, asi bych počkala až na nový občanský zákoník, který škodu na zdraví bude řešit dohodou mezi poškozenými a pojišťovnou, nikoliv tabulkami, ve kterých bylo odškodnění velmi nízké. Vím, že to je pro vás hodně obtížné období, ale možná by bylo dobré předem konzultovat s některým z právníků, jaké odškodnění můžete očekávat a podle toho posoudit postoj pojišťovny. Přeji vám hodně sil“

Simona K.: „Dobrý den, z jakého důvodu zdraží kvůli novému občanskému zákoníku povinné ručení - jaká je tam souvislost? Děkuji“

Lenka Vichnarová : „dobrý den, mění se výpočet škod na zdraví- už nebudou fixně dané tabulky, ale půjde se na dohodu mezi poškozenými a pojišťovnou, škody budou určitě vyšší“

Dlouhý Karel: „V odpovědi pro pani Tunkovou píšete něco o dílech z vrakoviště. Ale tento postup je ze strany pojišťovny nezákonný. Rozhodnutí (nález) Nejvyššího soudu jasně stanoví, že pojišťovna je POVINNA proplatit plnou výši cen náhradních - vyměněných dílů. Pravě minulý týden ve Zprávách ČT popsali takovýto případ, kde pan podal na pojišťovnu trestní oznámení za porušení zákona, protože mu nechtěla vyplatit plnou cenu náhradních dílů. Cena auta se opravou(i když třeba 12 let starého auta) nezvyšuje. Je dokázáno, že cena aut po bouračkách klesá, a nikdy nedosáhne stejné ceny jako těsně před ní.“

Lenka Vichnarová : „Děkuji za informaci, tento nález Nejvyššího soudu jsem nezaznamenala, nicméně znám postoje některých pojišťoven a velmi svízelnou pozici poškozených, kteří chtějí odškodné v ceně nových dílů. Možná že se to teď naštěstí zlepší.“

Michala: „Hezký den, moji rodiče zrušili své PR u České pojišťovny a chtějí zařídit PR na e-pojišťovna, které je až o polovinu levnější, než současné. Jezdí již od r. 2000 a bez nehod. Nehrozí nějaká rizika s těmito levnými P ručeními? Děkuji“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, e-pojišťovna nebude pojišťovna v pravém slova smyslu, ale spíš nějaký portál, který nabízí produkty několika pojišťoven. Rizika levných pojistek mohou spočívat v doplňkových službách- asistenci, likvidaci škod apodobně. Doporučuji bedlivě prostudovat podmínky pojištění. Píšete, že rodiče už PR zrušili, to znamená, že jezdí nepojištěným autem??? To se nesmí, je to nebezpečné a také by za to mohli platit pokutu.“

zdenek nejedly: „Pani Lenko Vichnarova, musim velmi pochvalit Vas uces a jeho barvu. Skvely strih a styl. Moc Vam to slusi, divam se pomerne casto na Sama doma kdyz nemam denni sluzbu a Vy se mi velice libite. Preji hezky den. Mgr. Zdenek Nejedly, P5 Stodulky“

Lenka Vichnarová : „Děkuji za pochvalu, hezký den“

Radka: „Dobrý den,moje auto naboural pán,nacouval do něj.vše jsme nafotili,auto odvezli do servisu,kam přijel i likvidátor,vše nafotil.servis mi auto opravil a pojišťovna servisu neproplatila celou částku s tím,že tam mohli dát levnější díl a ne originál,ale já tam měla před tím originál a já nehodu nezavinila.servis chce zbývající peníze po mě.prosím,co mám udělat pro to,aby pojišťovna peníze doplatila.předem moc děkuji a přeji pěkný den Radka Kubásková“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, toho jak situaci popisujete, byste na to neměla doplácet vy, ale je to věc likvidátora, který vše odsouhlasil- pojišťovna by se navíc neměla točit na tom, že měl servis použít levnější neoriginální díly, když jste v autě měla originální“

TR: „je pravda že pojištovny zvyšují své pojistné dle počtu nehod??“

Lenka Vichnarová : „Nevím, zda zcela rozumím otázce- pojišťovny zvýší konkrétní pojistné člověku, který opoakovaně bourá ( systém malusů)“

Pavel: „Dobrý den.Pojištovna AXA mě zdražila povinné ručení o 421 kč tj. 26 %.Neměl jsem žádnou nehodu a mám nevyšší bonus. Myslíte,že je normální takto zdražit ? Kamarád má také povinné r. u AXY,stejný obsah,stejé KW a též plný bonus a bez nehody a má zdražení ze 1716 kč na 1717 kč. Po dotazu na pojištovnu mě bylo řečeno,že to je normální.Já to tedy za normální nepovažuji.Děkuji Pavel.“

Lenka Vichnarová : „Dobrý den, pokud máte stejné vstupní podmínky jako kamarád čili i bonusy, nechápu proč se tak sazby liší...“

Jan Šlosar: „Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na mou neuvážlivost. Za automobil jsem nezaplatil poviné ručení a přišel mi dopis v němž jsem musel zaplatit pokutu za neuhrazení PR. Tento dopis jsem bohužel ztratil. Nevíte na koho se mohu obrátit? Děkuji“

Lenka Vichnarová : „Obraťte se prosím na českou kancelář pojistitelů, vše vám řeknou“

Edita Hejná: „dobrý den, musím zavolat policii k nehodě, pokud způsobím škodu třetí osobě (firemní vozidlo), nebo mi stačí záznam o nehodě.“

Lenka Vichnarová : „myslím, že je to nezbytné“

Petra N.: „Dobrý den, bude i dle nového občanského zákoníku možné, aby pojišťovny u starších vozidel u POV prováděly v případě pojistného plnění "amortizaci" se zdůvodněním, že opravou došlo ke zhodnocení vozu? Jak bude možné se proti tomu event. bránit? Mám za to, že i když není vozidlo úplně nové, opravou si ho nezhodnotím, protože bourané auto nikdo již nepovažuje za "nové" a při jeho prodeji určitě nedostanu víc jak za nebourané a tudíž dle pojišťovny "zhodnocené". Děkuji“

Lenka Vichnarová : „podle jednoho informovaného diváka, prý ustavní soud rozhodl, že takto pojišťovny nemohou postupovat“