Chat

Návrat do školy - co čekat od školy

Ondřej Šteffl

Záznam chatu z pondělí 12. září 2011

Simpsons: „Byl jste členem KSČ?“

Ondřej Šteffl: „nebyl oš“

Tatra President: „Co čekat v dnešní době od české školy, českého školství?“

Ondřej Šteffl: „Jak od které. Nektere skoly jsou stale vzborne. Obecne bych ale od skoly prilis neceka. Hlavne bych necekal zlepseni“

Jaroslav: „Dobrý den, přistěhovali jsme se nově do města a neznám "reference" základních škol od známých. Jak mám dobře vybrat základní školu pro mé dítko? Předpokládám, že návštěva výuky v dotyčné škole není povolena. Hodné lidí vybírá dle vzdálenosti od bydliště, což si nemyslím, že by bylo úplně v pořádku“

Ondřej Šteffl: „Do školy by vas pustit meli. Je to ne rediteli. A je to spatny signal, kdyz vas tam nechteji pustit. A nejlip, kdyz se tam podiva vase dite“

Sapon: „Myslíte si, že je dobře, že už neexistuje seznam učebnic, kdysi existoval?“

Ondřej Šteffl: „myslim, ze to je jedno. Ucebnice to nevytrhnou.“

Sapon: „Bylo dobře, že ministrem školství byl pan Ondřej Liška - který užíval drogy? Já myslím, že to nebylo dobře, když užíval drogy, že byl v takovéto funkci!“

Ondřej Šteffl: „to neni kriterium pro vzber ministra. oš“

Denisa: „Hezký den, jakým způsobem je vhodné probudit v dětech tu správnou zvídavost k učení? Jaký typ hraček byste doporučil. Děkuji“

Ondřej Šteffl: „Zvidave deti jsou, nic neni potrba probouzet :-) Spis sledujte, o co maji zajem, dejte jim prilezitost a dejte jim vybrat. Dobre jsou i mnohe pocitacove hry, deskove hry. Obecen se tezko odpovida, kdy neznam vek. ¨ oš“

Marie: „Dobrý den, bydlíme na vesnici, kde je jednotřídní škola (1. - 4. třída). Škola má dobrou pověst, je zaměřena na ekologii. Zajímalo by mne, jestli je podle Vás pro dítě jednotřídka vhodná nebo je lepší klasická třída. Děkuji za odpověď, Marie.“

Ondřej Šteffl: „často je to lepší, děti mají víc prostoru pro samostnou práci a kontakt se staršími a pak mladšími je také dobrý. Vše ovšem yáleží na učitelce. oš“

Zdeňka: „Dobrý den, právě jsem vidělala Váš rozhovor v paní moderátorkou a velice mě zaujala věta, "Pedagog je ve škole pro žáka". Škola je pro nás doma momentálně téma číslo 1, máme čerstvého prvňáčka. Snažili jsme se vybrat dobrou školu, paní učitelka se nám zatím, dá-li se to tak po týdnu říct, jeví jako kvalitní pedagog. Přesto do budoucna nemůžeme vyloučit, jakého pedagoga ještě potkáme. Chci se zeptat, máte nějakou zkušenost "jak na tyto pedagogy".“

Ondřej Šteffl: „podivejte se na eduin.cz, tam radi rodicum, jak na skolu... OS“

Radka: „Dcera mne upozornila na Vaše názory. Musím Vám napsat, že jsem vděčná za Vaše rozumná slova. Bydlím na malém městě (nevím, jestli je to jinde lepší), a neustále narážím na myšlení typu "takhle to bylo vždycky, proto je to nejlepší..." Naprosto s Vámi souhlasím, že "zájem" je to nejdůležitější - nejspíš nejen ve škole, protože je to vlastně první stupeň lásky:-). A v naší společnosti (nejen v ní) bohužel je velký rozpor mezi mentálním rozvojem (informace) a emocionálním rozvojem (pocity). A zájem je pocit. Proto je to tak, jak to je... Bylo by to dlouhé, kdybych se rozepsla, každopádně díky Bohu, že jsou lidé jako Vy. Moc by mne zajímalo, jestli se Vy sám věnujete pedagogické činnosti, a pokud ano, kde? (Omlouvám se za dotaz, pokud to bylo řečeno, neviděla jsem Vaše představení).“

Ondřej Šteffl: „Ucim, ale jen obcas, abych neztratil kontakt s realitou... myslim, ze takto pomohu vic. OS“

Lucie: „Dobrý den,myslíte,že nástup do školy-do 1.třídy může zklidnit hodně živé dítě?“

Ondřej Šteffl: „A proč potřebujete, aby se zklidnilo? To je dulezita otazka... Až to budet vedet, muzete premyslet jak to udělat.“

anonym: „mam dceru ktera ma stejnou ucitelku jako muj syn.muj syn si na ni stezoval.ze pry meli spatny telocvik.a ptale se na jeho snidani.moje dcera ma stejny problem.muj syn ji odpovedel ze mel kasi.tim se zesmesnil.co mam delat“

Ondřej Šteffl: „to je tezke :-(, ja bych hledal jinou skolu, ale to samozrejme zalezi, jak by to vase dite neslo. Nektere deti takovou zmenu vezmou v pohode, pro jine to je problem. os“

Simona: „Dobrý den pane Šteffl, mám dceru, která navštěvuje druhou třídu. Číst začala v 16ti měsících abecedu, od tří let četla po slabikách ve čtyřech letech víceméně plynule. Podobné to bylo s počítáním a psaní. Tedy do první třídy nastupovala s jistým předstihem. Ovšem škola ji všeobecně zbrzdila. Často se ptá na různá témata, doma nám často nezbyde, než pracovat s internetem a encyklopedií, abychom ji odpověděli tak, aby byla spokojená. Ovšem ve škole ji nic nebaví, nic nezajímá, začíná mít potíže s matematikou, odmítá si něco opakovat s tím, že už vše umí. Jakmile ji něco nejde, doslova se zasekne a odmítá pracovat. Tedy je ochotna se vzdělávat jen tehdy, když je ji problematika známá, jakmile by se měla zamyslet, či nedejbože něco několikrát opakovat a výsledek se nedostavuje dost rychle, odmítá to dělat. Jak na ni? Děkuji Vám a krásný den přeji.“

Ondřej Šteffl: „Ovšem škola ji všeobecně zbrzdila. to je smutne. Radit v konkretnim pripade je tezke. Číst začala v 16ti měsících abecedu, od tří let četla po slabikách ve čtyřech letech víceméně plynule... Ja myslim, ze vase dcera sama dobre vi, co ma delat. Dejte ji prostor a hodne ji chvalte :-), do skoly ji´nenutte OS“

ZUZANA: „Dobry den, rada bych se zeptala na Vas nazor na Montessori alternativni metodu vyuky, ktera se velmi lisi od "normalnich" skol. Me to velmi zaujalo i jako rodice. Bohuzel jsou tyto skolky a skoly velmi drahe, ale jejich metody mi prijdou pro dite velmi vhodne. Nemelo by se zacit spravnym krokem uz od skolek? Dekuji Vam za nazor.“

Ondřej Šteffl: „Ano i mne se montessori libi, mel jsme dite v montessori skolce. OS“

Zuzka: „Co doporučujete? Psát úkoli hned jak dojde dítě ze školy nebo spíš až po hodině dvou, aby si odpočinul? Myslím hlavně u prvňáčků a na prvním stupni, aby stihlo ještě jít ven nebo si pohrát. Zuzka“

Ondřej Šteffl: „ještě jít ven nebo si pohrát... to je dulezitejsi nez úkoly :-)“

Zuzka: „Dobrý den máme doma prvňáčka. Dcerka je moc šikovná už od školky paní učitelky jí hodně chválili i paní učitelka teď jí chválí. Ale mne připadá, že je zatím ve školce sice nadšená, ale připadá mi, že jí to tam zatím moc nebaví. Připadá mi, že když pro ní jdu tak má výraz, už abych byla ze školy a mohla si hrát. I u domácích úkolů mám stejný pocit. Pořádně se na ně nesoustředí. JAk jí zaujmout, aby jí to začlo bavit, aby o to měla zájem. MYslím, že kdyby začli rovnou písmenky a číslicemi bude jí to bavit více, než teď když mají Ty různmé povolovací cviky a další. Paní učitelka je moc hodná, skoro stále usměvavá ( pokaždé když jí vydím ) a s dětmi to opravdu umí. Dcerka zatím nemá ani zájem o přípravu tašky do školy. Připravuji ji já aniž by ona mi pomáhala, to už jí musím říct a poprosit. 2x do týdne chodí do ZUŠ na hudebku na doporučení paní učitelek ze školky, protže talent opravdu má. A jak v ní rozvíjet talent jak hudební tak výtvarný, když není tolik korunek na různé kroužky a nechceme jí brát volný čas na hraní. Děkuji Zuzka“

Ondřej Šteffl: „zeptejte se na strankach www.jdemedoskoly.cz tam jsou odbornici, ja individuální problem žešit neumím :-) OŠ“

Hanzi: „Dobrý den, plně podporuji Vaši snahu o to, aby osobnosti současných dětí nebyly ubíjeny záměrně špatně nastaveným školským systémem stejně tak, jak se tomu děje již mnoho generací nazpět, a aby se z nich tedy nestalo opět pouze stádo hlouběji neuvažující tzv. ovčanů bez jakéhokoli intenzivnějšího poznání světa, tedy i sebe samých. Věřím, že každý máme povinnost postarat se o své děti tak, aby v dospělosti uměly mít život pevně ve svých rukách a aby mohly dělat jen to, co je plně baví a uspokojuje. Chtěl bych Vás poprosit, jestli byste mi nedoporučil nějaké Vaše oblíbené zdroje informací, co se této problematiky týče. Děkuji jv“

Ondřej Šteffl: „www.ted.com hledejte education, ale i jine je dobré www.jdemedoskoly.cz“

Peřinka: „Moc si vážím Vašeho názoru o vztahu učitel-žák-rodič a chci Vám moc poděkovat. Jsem učitelka na RD. Povolání učitelky beru a vždy jsem brala jako poslání - pomoc dětem, ukázat jim cestu, jak se naučit "učit se". Ráda děti chválím a povzbuzuji. Pochvala ale musí být zasloužená! Děti mně respektovali. Učitelům se stejným přístupem přibývá a věřím, že přibude i rodičů, kteří nebudou autoritu učitelů před svými dětmi podkopávat.“

Ondřej Šteffl: „doufejme :-) oš“

Julie Anna Miklová: „Je velmi smutné, že ještě dnes,někteří učitelé neberou ohledy na poruchy učení,dislexie,laterita hemisfér, levá ruka, nedoslíchavost...tohe měla moje dcera v první třídě a učitelka jen řekla, že je nejhorší... Do druhé třídy už chodila do jiné školy a najednou je velmi inteligentní, jen má drobné problémy... Jak mohou být v našem školství takoví kantoři,kteří dokáží tak ubližovat našim dětem které nezapadají do normálu...“

Ondřej Šteffl: „Mnoha rodicum to nevadi atk je maly tlak na vymenu, a taky asi nejsou lepsi... OS“

Zdeňka: „dobrý den, mám syna ve 3. třídě - bohužel synek sice prospívá ve škole výborně, učení ho baví ale má problém v emoční oblasti, chování atd. resp. potřebuje individuální přístup - bohužel paní učitelka to bere tak že by mu nadržovala kdyby mu nepsala poznámky jako ostatním,takže syn má sice výborný prospěch ale každoročně bojujeme aby neměl dvojku s chování (přísný školní řád) kvůli zapomínání a poznámkám. Co s tím,resp.jak podpořit syna či vysvětlit paní učitelce že syn není grázl ale jeho výsledky pramení z diagnozy ADHD. Uvažovali jsme i o změně školy ale to syn naprosto striktně odmítá,paní učitelku má rád ačkoliv ona ho nesnáší...“

Ondřej Šteffl: „z dvojky z chovani si nic nedelejte když má syn paní učitelku má rád, tak to je dobré ačkoliv ona ho nesnáší... a jak to víte, já spíš myslím, že ho má taky ráda... jen se snaží být sprvedlivá Oš“