Chat

tiskový mluvčí ČOI

Mgr. Jiří Fröhlich

Záznam chatu z pondělí 9. října 2017

Šebestová: „Dobrý den. Stačí vaši zaměstnanci šetřit všechny nešvary v potravinářském průmyslu (přebalování potravin, dodržování data spotřeby, apod.) a prodejce na trzích? Děkuji, Šebestová“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobré ráno, zaměstnanci ČOI toto neřeší, je to v dozorové kompetenci Státní zemědělské a potravinářské inspekce. :-)“

ANTIMONY: „Má ČOI dostatek pravomocí i zaměstnanců?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Vždy by bylo lepší mít více zaměstnanců. Jen v loňském roce provedla Česká obchodí inspekce 33 255 kontrol a při víc než 22 000 podání spotřebitelů je v počtu cca 450 zaměstnanců (z toho cca 300 inspektorů, kteří vyrážejí do terénu) práce dost. Inspektoři se rozhodně nenudí, spíš naopak je někdy poměrně náročné zvládat tak velké množství kontrol a podnětů.“

SK: „Co vztahy ČOI a České zem. a potr. inspekce?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Vztahy jsou standardní, je to jeden z dozorových orgánů, který má svým charakterem kontrol k ČOI nejblíže.“

Viky: „Dobrý den. Mám dotaz reklamovala jsem telefon 30.8. vzhledem k tomu že se nic nedělo navštívila jsem prodejnu 29.9. kde mě pán zdělil že vzhledem k tomu že posílá telefon do nějaké opravny má na vyřízení reklamace 32 dní. Nakonec po dalších telefonátech mne vrátil 3.10. peníze. Měl pravdu že na vyřízení má 32 dnů? Děkuji za odpověd Viky.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, neměl pravdu. Vyřizování reklamace nesmí bez dohody s vámi trvat déle než 30 kalendářních dnů. Prodávající, ale i jím určený servis, u kterého žádáte opravu, musí o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu zboží a potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. Dohodnete-li se s prodávajícím na lhůtě delší, pak musí být reklamace vyřízena do konce prodloužené lhůty. Lhůta běží od okamžiku uplatnění reklamace. Následující den potom, co jste reklamaci uplatnili, je prvním dnem 30denní lhůty. Pokud její konec připadá na sobotu, neděli či svátek, pak lhůta skončí nejbližší následující pracovní den. Reklamace se považuje za vyřízenou, když vás prodávající či servis informují, že je reklamace vyřízena a jakým způsobem se tak stalo, nejpozději 30. den od uplatnění reklamace, nebyla-li lhůta prodloužena. Současně musí být zboží předané do reklamace, ať už opravené či vyměněné v případě jejího uznání, nebo neopravené při zamítnutí, k dispozici v provozovně, kde byla reklamace uplatněna. Pokud nedodrží lhůtu 30 dní, považuje se to za hrubé porušení kupní smlouvy a doporučuji pak písemně odstoupit od kupní smlouvy pro hrubé porušení (nevyřízení reklamace v zákonné lhůtě) a žádat zpět celou částku za koupené zboží. Což se tedy ve Vašem případě stalo automaticky.“

InnerS: „Je práce ČOI někdy boj s větrnými mlýny?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Některé segmenty trhu jsou svým charakterem pro kontroly poněkud náročnější, ale i takové problémové a medializované věci, jako byly například předváděcí akce (tzv. "Šmejdi"), se podařilo pomocí několika novel zákona o ochraně spotřebitele (i za přispění České obchodní inspekce) zpřísnit a zásadně změnit pravidla pro pořádání těchto prodejních akcí, aby nebylo tak jednoduché zmanipulovat seniora a připravit ho o peníze lákáním na údajně výhodné zboží, které rozhodně nemělo vlastnosti a hodnotu, jak prodejci na těchto akcích často tvrdili.“

Viky: „Děkuji za odpověd a přeji hezký den Viky.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Nemáte zač, hezké ráno :-)“

tomas vitek: „Dobrý den. Vážený pane,já zrovna minulý týden dostal pokutu za měrné jednotky a to dost velikou,6tis kč. Ale já jsem nikoho neokradl,nikoho neošidil,nikomu nezpůsobil škodu.25 roků stojím za pultem a nikdy se mě nikdo nezeptal kolik stojí 1kg žvejkaček. Připadám si,jako největší podvodník pod sluncem. Pro vaši představu. Provozuji trafiku a to s marží není žádná hitparáda. Abych si vydělal na tu Vaši pokutu,musím prodat 150 kartonů cigaret. Ach jo.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Povinnost označovat zboží měrnou cenou současně s prodejní cenou platí pouze pro potravinářské balené zboží. Zákon, který je z roku 2003, umožnil výjimku 10 let pro malé provozovny (pod 200m2), aby měli podnikatelé čas se na to připravit. Desetiletá výjimka přestala platit a jestliže je dán tak velký čas podnikatelům připravit se na tuto povinnost a nemá-li podnikatel ani v roce 2017 v pořádku měrné ceny (navíc dlouhé 4 roky po konce výjimky), je to porušení zákona a zdá se mi to úplně zbytečné, že podnikatelé takto ignorují své povinnosti a vystavují se naprosto zbytečně hrozbě pokuty.“

Traiko Truhlar: „Dobry den, koupil jsem krovinorez se zarukou 3 roky, k oprave jsem byl vyzvan zaplatit 500 kc, tak nevim, k cemu jsem mel stroj v zaruce. Za Vasi odpoved dekuji,TT“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Občanský zákoník z roku 2012 pozměnil minimálně označení. Výrazy „záruka“ a „záruční doba“ se užívají jen v souvislosti s dobrovolně poskytnutou zárukou za jakost zboží. V případě prodeje zboží v obchodě se hovoří o zákonné odpovědnosti prodávajícího za jakost při převzetí a právech spotřebitele z vadného plnění. Tato zákonná povinnost (po dobu 24 měsíců) musí být poskytnuta zdarma a doporučuji nenechat se v rámci této lhůty "přesvědčit" k uplatnění jejich "prodloužené záruky" či "pojistky" nebo jak to nazývají, ale právě v rámci té zákonné lhůty (24 měsíců na uplatnění práv z vadného plnění), kdy prodávající nese odpovědnost za vady zboží a musí vyřídit vaši reklamaci v rámci 30 dnů, písemně a hlavně zdarma. Nenechte se tedy v rámci této lhůty "dotlačit" k užití prodloužené záruky či pojistky, nefunguje-li zboží, prostě ho tedy reklamujte pro vadu klasickou cestou a požadujte potvrzení o přijetí reklamace, nárok na to máte tedy zadarmo.“

Zuzana Václavíková: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s uzavřením provozoven heren a kasín ve dnech státních svátků? Tyto provozovny mohou milt otevřeno? Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, je zakázán prodej ve státní svátky a týká se maloobchodu a velkoobchodu. Na herny a kasína se zákaz nevztahuje.“

klára: „Byl jste zaměstnán, nemyslím studentskou brigádu, jako prodavač - obsluha, více jak půl roku?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Nemám takovou zkušenost.“

Jiří: „Dobrý den. Zúčastnil jsem se s cestovní kanceláří výletu "Železnicí UNESCO do Semmeringu". Hlavním lákadlem byla jízda vlakem po této železnici. Po cestě autobusem na místo nám bylo delegátem oznámeno, že vlak má výluku - jízdu jsme absolvovali autobusem rakouských drah. Je možno tento zájezd reklamovat, když je zřejmé, že výluka byla dlouhodobě plánovaná a trvala asi 14 dnů? Děkuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Reklamaci určitě neodkládejte. Podejte ji co nejdříve. Nejzazší lhůta pro její uplatnění činí jeden měsíc po skončení zájezdu. Po návratu lze s úspěchem reklamovat vady, které nebylo možné odstranit v místě konání zájezdu nebo se vyskytly až na konci pobytu. Cestovní kancelář vás musí informovat o vašich právech z vad zájezdu, mimo jiné o tom, kdy můžete reklamaci uplatnit. Na vyřízení má pak cestovní kancelář lhůtu 30 dnů.“

Edita Orlíková: „Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, jestli je možno nějak řešit Mountfield. Velká reklama v televizi na 50% slevy, a v prodejnách to nebylo. Slíbeno, že po naskladnění přijde informace. Akce skončila. Samozřejmě, že se nyní zboží objeví, ale v plné ceně. Je možno se nějak dožadovat nákup za tyto akční ceny? děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Spotřebitel má nárok na cenu, s jakou byl seznámen například v letáku a podobně. Pokud prodejce klame a neprodává v rámci platnosti akce zboží za slibovanou cenu, případně není na prodejně po celou dobu platnosti akčního letáku zboží vůbec zastoupeno, obraťte se se svým podnětem na Českou obchodní inspekci, která v rámci kontrol slev a akčních cen může tento podnět prověřit. Adresa pro podání podnětu je www.coi.cz/podatelna“

Ema: „Dobrý den,do své prodejny jsem si loni v květnu koupila platební terminál- minulý týden se vylomil spouštěcí čudlík.Bylo mi řečeno,ze nemám nárok na opravu zdarma v rámci reklamace, protože to je na Ičo a tam je doba jen 1 rok a ne 2roky..poslat to mohu ale budu platit..je to tak u osob na ičo? Děkuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Na vztahy mezi dvěma podnikateli se zásadně nepoužije zákon o ochraně spotřebitele, ten se týká pouze spotřebitelů (je to v zákoně přímo definováno). Typickým příkladem je právě reklamace, například i vyřizování reklamace v 30denní lhůtě. Toto platí pouze pro spotřebitele. Kupující, který je podnikatelem, si může s prodávajícím nad rámec zákonné odpovědnosti za vady při převzetí sjednat záruku za jakost po dohodě s podnikatelem. Spotřebitelem může být pouze člověk (fyzická osoba), který s podnikatelem uzavírá smlouvu mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání. Taková společnost s ručením omezeným (právnická osoba) tedy spotřebitelem být za žádných okolností nemůže. Uvedení identifikačního čísla osoby (IČO), daňového identifikačního čísla (DIČ), místa podnikání jako fakturační adresy na objednávce či ve smlouvě naznačuje prodávajícímu, že nejedná se spotřebitelem, ale s podnikatelem.“

Jana: „Dobrý den, má zaměstnanec právo k nahlédnutí do zprávy o provedené kontrole ČOI a pokud mu to zaměstnavatel neumožní , může si opis vyžádat ve Vašem úřadě? Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Máte na mysli zaměstnance ČOI nebo Vaší firmy? Zaměstnanci ČOI mají přístup jen ke spisům, ke kterým jsou příslušni ze své pozice přistupovat. Každý přístup ke spisu je zaznamenán, aby nemohlo dojít k zneužití. Zaměstnanec firmy k protokolu běžnou cestou přístup také nemá, protože správní řízení se vede s podnikatelem. Může však zažádat o informaci dle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.“

Roubalova to: „Po reklamaci mobilu se již nevyrábí stejný typ musím přijmout náhradní model?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Nemusíte, pokud se již model nevyrábí a nelze zajistit opravu stávajícího modelu v rámci reklamace, trvejte na vrácení celé částky, pokud nesouhlasíte s výměnou zboží za zcela jiné.“

Lucie: „Dobry den, dotaz na reklamaci. Mam mesic novy vysavac. Nejen,ze prestal luxovat, tak se na hubici zlomily jedine dve uchytky, ktere ji drzi pohromade - jsou z plastu. Reklamovali jsme vysavac,ale tu hubici nam nevzali, ze pry je to manualni poskozeni. Meli na to pravo? Ja si myslim, kdyz to je jedna z hlavnich soucastek vysavace,tak by to melo vydrzet dele nez mesic. Poradite mi co s tim? Dekuju“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Prodávající odpovídá ze bezvadnost zboží, zejména, že má dohodnuté vlastnosti, nebo minimálně takové, které jste mohli důvodně očekávat, že bude sloužit svému účelu, bude v odpovídajícím množství a kvalitě a, v neposlední řadě, že bude v souladu s právními předpisy. Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad zboží. Je-li možné vadu snadno a rychle odstranit, je vaším právem žádat opravu, nebo výměnu vadné části. Máte i právo na dodání zcela nového zboží, pokud to ovšem není k povaze vady nepřiměřené. Odstoupení od smlouvy přichází v úvahu teprve, není-li možné reklamaci vyřídit jedním z výše uvedených způsobů. Právo na slevu z kupní ceny vám náleží vždy, ale ne u každé vady půjde o vhodný způsob řešení. Trvejte na vyřízení reklamace, pokud vám ji nepřijmou vůbec, obraťte se na Českou obchodní inspekci www.coi.cz/podatelna a pokud přijmou a vyřídí v rámci 30 dní, nicméně zamítnou, obrátit se můžete ještě na mimosoudní řešení sporů při ČOI zdarma na adr.coi.cz“

Roman: „DD jak je to se záručními lhůtami a způsobem řešení? A) Říkal jste, že je 24M. Jak to, že když nakupuji na firmu tak prý nic neplatí. Ani délka záruky, ani doba 30D, za kterou musí vyřešit reklamaci. B) Je pravda, že jako občan mohu při reklamaci do 6M určit způsob výměny? Např. nechci opravovat, chci výměnu. Děkuji a přeji hezký den.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „A) Nejste totiž spotřebitel (při nákupu na IČO), ale podnikatelem. A přímo v zákoně o ochraně spotřebitele je definováno, kdo spotřebitelem je. Více najdete případně zde: https://www.coi.cz/faq/e-kdyz-nakoupim-na-ico-jsem-spotrebitelem/ A pak odpověď B) Můžete v rámci uplatnění práv z vadného plnění při reklamaci vyjádřit, jaký způsob vyřízení reklamace si jako spotřebitel přejete. Toto Vám musí ze zákona prodejce písemně potvrdit, ale povinnost dodržet toto přání nemá. Má povinnost postarat se o to, aby zboží mělo deklarované vlastnosti po dobu 24 měsíců od prodeje spotřebiteli. A toho spotřebitele opět zdůrazňuji. (Opět jde o zákon o ochraně spotřebitele, nesouvisí to s nákupem zboží v rámci vztahu podnikatel - podnikatel.)“

Ludmila Šimáčková: „Dobrý den, prosím o sdělení, zda je možno odstoupit od kupní smlouvy z důvodu neprovedení opravy v záruční době ve lhůtě jednoho měsíce. Jedná se o auto, které má od výrobce záruku stanovenou na 5 let, která končí v začátkem roku 2018. Děkuji, L. Šimáčková“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Větší práva máte v rámci uplatnění práv z vadného plnění (tj. reklamace) v rámci zákonné lhůty 24 měsíců od nákupu zboží, kde po 30 dnech nevyřízení reklamace se považuje marné uplynutí třicetidenní lhůty za hrubé porušení kupní smlouvy, od které pak doporučuji odstoupit písemně a žádat vrátit celou částku. 5 let je ale prodloužená záruka stanovená prodejcem a je potřeba si prostudovat jejich podmínky této prodloužené záruky. Většinou však ze zkušeností vyplývá, že tyto prodloužené záruky, které si stanovuje právě prodejce, nejsou až tak přísné a výhodné, jako klasická dvouletá možnost ze zákona na uplatnění práv z vadného plnění.“

Ludmila: „Dobrý den,na jaře jsem koupila snaše nějaké kuchyňské potřeby.Ale doma jsem zjistila,že už si je koupila taky. Na druhý den jsem je šla teda vrátit a požadovala zpátky peníze,ale neuspěla jsem. Prý to nelze,musela jsem si namísto vráceného zboží vybrat jiné ve stejné hodnotě. Bylo to správné ?. Děkuji“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Odstoupit od nákupu do 14 dnů bez udání důvodu lze pouze u zboží pořízeného na dálku, nejčastěji přes internet, případně po telefonu a nebo mimo prostory obvyklé k podnikání (běžně předváděcí akce například). Kamenná provozovna tuto povinnost přijmout zpět zboží skutečně nemá. Pokud to udělá, nebo jen umožní výměnu zboží za jiné, je to jejich dobrá vůle k spokojenosti zákazníků.“

Karel Hrabák: „Dobrý den, proč reklamace ceny za vytápění bytů neřeší ČOI, jak bylo avizováno. Od r 1982 bydlím ve čtvrtém bytě a ani v jednom nedošlo ke stanovení správné ceny za topení. ČEI mi potvrdila chybný výpočet a odkázala mne na soud. Poskytovatelé vytápění ví že se lidé nebudou soudit, tak např. mně okradou ročně o 10tis. Kč.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Jedná se o energie, proto neřeší tuto problematiku ČOI. Dozor nad dodržováním povinností v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství vykonává Energetický regulační úřad. V případě zjištěného porušení uvedených povinností můžete podat podnět k prošetření. Ten vám ovšem nemůže pomoci vyřešit váš spor s podnikatelem. Pokud mezi vámi a podnikatelem vznikl spor ohledně práv a povinností ze smlouvy o dodávce energií, můžete podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (ADR) u Energetického regulačního úřadu.“

Petr Kaštyl: „Dobrý den, mám dotaz ohledně reklamace dětské obuvi v A3 Sport. Po necelých dvou měsících se synovi u obou bot úplně prošoupala pata. Jelikož se jedná o obuv Adidas za asi 900 Kč, předpokládal jsem delší výdrž. Reklamace byla zamítnuta. Je nějaká možnost znovu obuv reklamovat a požadovat opravu nebo výměnu? Velice děkuji za odpověď. Přeji Vám hezký den“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Pokud dospějete do slepého bodu s prodejcem, zkusit můžete bránit se ještě občanskoprávní cestou, tedy soudně, ale i mimosoudně například tak, že podáte žádost o zahájení mimosoudního řešení sporu u České obchodní inspekce přes stránky adr.coi.cz“

PAZDEROVA: „Dobrý den, zajímal by mě poplatek v restauraci při platbě kartou. Je oprávněný? Musím být předem informovaná?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pokud jde o platbu bankovní kartou, přirážku si účtovat obchodník může, tato přirážka však nesmí přesahovat náklady, které mu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají. Zjednodušeně řečeno tedy smí účtovat navíc pouze to, co mu strhává příslušná karetní společnost (VISA/Mastercard), případně banka. Od 1. 1. 2014 toto výslovně řeší zákon o ochraně spotřebitele, a to v § 3 odst. 2: „Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají“. Důvodem, proč si takovou přirážku při platbě kartou obchodníci účtovat mohou, je fakt, že existuje pouze zákonná povinnost přijímat Kč - bankovky a mince, žádná povinnost umožnit platbu kartou není. Pokud tedy obchodník platbu kartou umožní a vznikají mu s tím určité náklady, může (ale samozřejmě nemusí) tyto náklady přenést na spotřebitele. Musí ho o tom pochopitelně předem informovat. V opačném případě se obraťte na Českou obchodní inspekci a podejte podnět ke kontrole: www.coi.cz/podatelna“

Aneta: „Dobry den, v zime jsme byli v prazske Vytopne v Palladiu, nemeli jsme rezervaci, ale misto bylo, tak nas usadili, pri placeni mel kazdy z nas (bylo nas pet) nauctovanych 20 kc, z toho duvodu, ze jsme rezervaci nemeli. Pak jsme si vsimli, ze jsou vsude opravdu male samolepky, s touto informaci, ktera ale byla lehce zavadejici, vyplivalo z ni, ze je to 20 kc na stul. Je mozne si toto uctovat? Pivo nas misto na 35 vyslo na 55 kc. Dekuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Rozhodně bych podal podnět ke kontrole. "Trestat" spotřebitele za to, že neprovedl rezervaci poplatkem na místě (pokud to tedy nebylo "vstupné" pro všechny) se mi zdá i eticky hodně "mimo". Není to přeci žádná služba, kterou vám podnikatel poskytuje tím, že nemáte rezervaci. Jako zákazník bych za to odmítl zaplatit. Přinutit vás zaplatit tuto částku mohou pak případně soudně a obávám se, že tady by "tahali za kratší stranu provazu". Otázkou je, zda to stále dělají. Je možné, že už od této praktiky ustoupili a při případné kontrole se takové jednání neprokáže.“

Lukašova: „Dobrý den, zajímalo by mne, jest-li je ještě nutny na paragonu podpis a razítko. Dekuji Lukašova“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Není především nutný "paragon". Povinností je na vyžádání spotřebitele vystavit doklad o koupit (ať již faktura, paragon, či jakákoli jiná forma dokladu). Součástí musí být identifikace prodejce, datum nákupu a zboží, které jste zakoupila.“

Jenda: „Dobrý den , koupil jsem náhradní díl k bojleru (termostat) a prodejce mě upozornil že je na to záruka jen půl roku. Je to možné?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Není to možné, na zboží máte zákonnou lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění v rámci 24 měsíců (výjimkou jsou samozřejmě potraviny atd., kde je logicky určité datum spotřeby či minimální trvanlivost). I u zboží použitého platí stejná lhůta, kterou však může prodejce po dohodě zkrátit na polovinu (tedy 12 měsíců), ale musí to jasně vyznačit v dokladu o koupil. Lze podat podnět České obchodní inspekci, která by za takové jednání mohla uložit sankci www.coi.cz/podatelna“