Chat

Česká obchodní inspekce

Ing. Boris Stabryn

Záznam chatu z pátku 4. dubna 2014

dm: „Co si myslíte o filmu Šmejdi?“

Ing. Boris Stabryn: „výborná osvěta pro spotřebitele“

dm: „Už zanikla společnost TPO Consult?“

Ing. Boris Stabryn: „to v tuto chvíli nejsem schopen zodpovědět :-(“

dm: „Kdysi jste řekl, že by bylo by dobré promítnout postup proti přetáčení tachometrů také do úpravy zákona o České obchodní inspekci. Už se v tomto ohledu něco pohlo k lepšímu?“

Ing. Boris Stabryn: „bohužel, ne :-(“

Luke: „Koupili jsme synovi (2 roky) poměrně drahé boty. Po čtyřech dnech používání jsou okopané tak, že na špičkách nemají žádnou kůži. Máme nárok na reklamaci?“

Ing. Boris Stabryn: „nárok na reklamaci máte vždy, otázkou je, jak se k reklamaci postaví prodejce. Zde bych upozornil na skutečnost, že i zamítnutá reklamace se považuje za reklamaci vyřízenou. Lhůta pro vyřízení reklamace je 30 dnů.....“

lubomira: „Dobrý den, koho nejčastěji kontrolujete?“

Ing. Boris Stabryn: „kontrolujeme všechny subjekty, na které dostaneme stížnost a jinak plošně, nikdo nemá výsadní právo na naši kontrolu :-)“

Sylva: „Dobré ráno,kontrolujete české supermarkety?prodávají i snhile ovoce.“

Ing. Boris Stabryn: „kontroly ovoce provádí Státní zemědělská a potravinářská inspekce“

tereza: „Dobrý den, můžu poslat podnět na to,aby inspekce zkontrolovala obchod,kde prodávají kuřecí maso. Zda je z ČR? Prodavač řekl,že ano. Nemusí to tak byt.dekuji“

Ing. Boris Stabryn: „podnět podejte na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci“

jana: „Dobrý den, co kontroly eshopu. Podvodníku na internetu?“

Ing. Boris Stabryn: „kontroly e-shopů provádíme ve velkém množství. v případě podezření na podvodné jednání doporučuji obrátit se na policii ČR“

Linda: „Dobrý den,v jednom OC v Praze se podle me děje neco nekalého. A dva muži v obleku lákají starší spoluobcany k sobě ke stánku a prodávají jim cosi. Muzete toto zkontrolovat neměla jsem z toho dobrý pocit.díky“

Ing. Boris Stabryn: „upřesněte, prosím, Váš podnět a zašlete na inspektorát ČOI v Praze“

David: „Dobrý dem,kontrolujete restaurace?“

Ing. Boris Stabryn: „kontrolujeme my a hygienické stanice“

Adam: „Kdo hradí dopravné při vracení zboží zpět do e-shopu v zákonné lhůtě? Zásilka mi byla doručena s dopravou zdarma.“

Ing. Boris Stabryn: „obávám se, že Vy“

Vanesa: „Dobrý den,na vaší epodatelnu že se musí napsat ulice jak je to myšleno ulice objektu nebo ulice stěžovatele?“

Ing. Boris Stabryn: „ulice stěžovatele - objekt, na který si stěžujete, specifikujte do textu“

Michal K: „Dobré ráno pane inženýre, poradíte co dělat, pokud prodejce nevyřídí reklamaci během 30 dnů? Vím, že má právo tuto lhůtu prodloužit, jen nevím v jakých případech a o jak dlouhou dobu. Hezký den přeji...“

Ing. Boris Stabryn: „může ji prodloužit o libovolnou dobu, ale POUZE s Vaším souhlasem“

Tereza: „Dobrý den, kdyz mi obchod odmítl vyreklamovat obuv,ale ja s tím nesouhlasím,mohu se obrátit na vas?“

Ing. Boris Stabryn: „bohužel, toto již spadá do občasko právní roviny a zde se ČOI angažovat nemůže“

Vanesa: „dobrý den,proč se musí napsat ulice?“

Ing. Boris Stabryn: „aby byla zřemá identifikace stěžovatele“

Zuzana Vítková: „Dobrý den, v obchodním řetězci pro kutily jsem zakoupila výrobek, doma jsem si nákup rozmyslela a nepoškozený, spolu s účtenkou chtěla vrátit zpět. Bylo mi řečeno, že pokud nejsem členem jakéhosi "věrnostního klubu" daného řetězce, nemám nárok na vrácení pěněz, byl mi předán pouze poukaz na danou částku s tím, že své peníze tak jako tak musím v daném obchodě utratit. Je takový postup ze strany obchodu v pořádku? Děkuji a přeji pěkný den.“

Ing. Boris Stabryn: „právo vrátit výrobek ze zákona je pouze u nákupu v e-shopu“

David: „Dobrý den,když jsem zjistil že zimní boty mám zničené chtěl jsem je rekamovat a prodavačka mi to neuznala podle smlouvy kterou jsem při nákupu nedostal.Co mám dělat?“

Ing. Boris Stabryn: „trošku nerozumím "neuznala podle smlouvy". Reklamaci s Vámi musí sepsat a pak je jedním z jejich práv reklamaci zamítnout (z pohledu zákona je to jeden ze způsobů vyřízení reklamace)“

Michal K: „Rád bych jen navázal na prodloužení reklamace: Pokud mne prodejce ani neosloví, ani nesouhlasím s prodloužením doby a přesto není reklamace vyřízena do 30 dnů, znamená to, že reklamace je brána za oprávněnou? Má pak obchodník také nějakou lhůtu, do kdy mi musí zboží/službu opravit/vrátit peníze?“

Ing. Boris Stabryn: „můžete podat podnět na příslušný inspektorát ČOI, ten v případě prokázání překročení zákonné lhůty uloží prodejci pokutu, nicméně nemůže prodejce přinutit k vrácení peněz.“

anna h.: „dobrý den, chci se zeptat. Včera mi přišla obývací stěna, stála 10000kč. Zjistili jsme ale ,že nedodali jednu komodu v ceně 3000kč. Jak se mohu dožadovat vrácení peněz nebo dodání komody? když dodavatel již nekomunikuje? děkuji. Prý jsem zboží převzala,podepsala fakturu a tím to končí.“

Ing. Boris Stabryn: „Zkusil bych reklamaci doporučenou poštou - každopádně na ni musí reagovat. Jinak soudní cesta :-(“

anna h.: „Pane Stabryne, to myslíte,jako stěnu reklamovat zpátky? a co když se stane že už neuvidím ani tu stěnu? Nebo jde reklamace nějak písemně?“

Ing. Boris Stabryn: „samozřejmě, pouze písemně“

Marcela Gojová: „Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jak je to s hygienou s obchodech s potravinami, konkrétně se jedná o prodejnu Kaufland v Ostravě - Karolíně. Včera jsem při nákupu lahůdek požádala slečnu která mi prodávala pochoutkový salát, zda by si nemohla stáhnout vlasy které ji splývali až pod ramena, včetně přední části hlavy, tudíž jsem jen trnula, kdy budou vlasy i v salátech. Odezva však byla pouze pokrčením rameny. Myslím, že ty čepičky které mají na hlavách jsou naprosto zbytečné, když nesplňují svůj účel. Děkuji za odpověď. Hezký den.“

Ing. Boris Stabryn: „zašlete podnět na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci“

anna h.: „děkuji! pěkný den.“

Ing. Boris Stabryn: „Vám taky :-)“

Lenka: „Dobré ráno, je možné reklamovat nefungující zip u kabely, koupené před 2 měsíci? Dále se ptám, zda u vietnamských obchodníků provádíte také kontroly. Jejich počet rychle narůstá a jak jsem si všimla, jsou pomalu v každém obchodě, který zkrachuje. Děkuji“

Ing. Boris Stabryn: „samozřejmě, neváhejte a reklamujte. Kontroly provádíme u všech, bez rozdílu“

Iveta Kovářová: „Krásné sluníčkové ránko Vám Všem ve studiu :-)chci se zeptat jak mám postupovat a zda-li jsem v právu ?V prosinci 2012 jsem zakoupila od fy Gigacomputer notebok a minulí měsíc jsem ho chtěla reklamovat protože baterka funguje tak 15 min,nejde načítačka karet a začal hrčet větráček tak že se přístroj nechladí a tímž ho nemohu používat a vstupy na USB nejdou připojit . .Firma nám odpověděla že vše je zaviněno námi že ve větráčku je prach že když se bere přístroj do postele tak jsme si to zavinili sami nevím kde byli na tom že jsem měla NB v posteli :-) a tím že nefunguje. baterie nejde protože je to způsobeno tím že používáním kapacita prostě klesla ,a na karty jsme si smazali ovladač to chápu že je naše vina ,vstup jeden spravili protože byl zasunutý ale druhý že je vylomené nějaké packy a to že je neodbornou manipulací nepamatuji se že bych nějak neodborně manipulovala ale budiž je uchyty jsou zřejmě z umělé hmoty a tím že NB používám denně ?přístroj by opravili ale musela bych opravu zaplatit tak jsem si ho bez opravi nechala zaslat zpět prtože si myslím že se na něj vztahuje záruka ,mužete poradit jak se mám zachovat?“

Ing. Boris Stabryn: „z Vaší otázky lze dovodit, že Vám prodejce reklamaci zamítl - a tedy ve smyslu zákona vyřídil a tím se dostal "z dosahu" ČOI. Lze si nechat zpracovat odborné posouzení (např. soudním znalcem v oboru) a pakliže posudek vyzní ve Váš prospěch pokusit se znovu jednat s prodávajícím. Bohužel, posudek nebude zdarma. Poslední možností je řešit soudní cestou a uplatnit i náhradu za posudek“

katzova: „Kdo kontroluje kantiny v napravne vychovnych ustavech,nejhorsi je ve strazi pod ralskem,ta spinava baba co tam obsluhuje,krade tak ze ani poledne nedrzi,drza,neochotna,nikde ceny,na nic ani z te mistnosti nevidite,teda na ceny a kasu,chlebicky domaci vyroba,jak na silvestra,s pozdravem berticka“

Ing. Boris Stabryn: „předpokládám,že hygienické stanice, co se týká cen, tak ČOI. Doporučoval bych v prvé řadě vznést stížnost adresovanou vedení výchovného ústavu“

Martina: „Dobrý den,mohu se zeptat ?Kontrulujete i tattoo a pircingová studia?Děkuji“

Ing. Boris Stabryn: „pouze v rámci pravomocí ČOI, nekontrolujeme jakost těchto služeb“

LENKA: „Dobrý den.Ve středu na čt1 ve zprávách ukazovali kousek z předváděčky NICAL jak obalhávali lidi a v úterý 8.4.2014 mají být v Otrokovicích na Batˇově.Budou to určitě ti samí.Jen vás chci o tom informovat.Klidně mě napište.Hezký den“

Ing. Boris Stabryn: „Prosím, zašlete tuto informaci na místně příslušný inspektorát ČOI v Brně“

Dana: „Dobry den, chtela bych vedet, jestli kontrolujete, zda odpovida odebrane mnozstvi pohonnych hmot s deklarovanym. Dekuji.“

Ing. Boris Stabryn: „každý výdejní stojan musí být opatřen úředně ověřeným měřidlem. V případě podezření, že nenaměřilo správně, je možné podat podnět na Český metrologický institut“

Jarda: „ČOI někdy uvádí výši pokuty. Ale už se nikdo nedoví jestli tyto pokuty byly zaplaceny a na co byly použity.Za opakované porušení zákona bych zakázal živnost. Prosím o odpověď“

Ing. Boris Stabryn: „pokud hříšník nezaplatí "dobrovolně", nastává proces vymáhání. Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu. Zakázání živnosti je v kompetenci živnostenských úřadů“

Daniela: „Krásné dobré ráno, v srpnu 2013 jsem koupila fotoaparát - digitální zdrcadlovku (tedy docela drahá záležitost). Do dvou měsíců se objevily skvrny na snímači a tak jsem je nechala vyčistit na kopon, který jsem dostala při koupi. V prosinci se tato vada vyskytla znovu a tentkorát jsem již neváhala a fotoaparát reklamovala s požadavkem opravy - přišel zpět pouze vyčištěn. Brzy na to se tato vada dvakrát opakovala prošla jsem si dvěma reklamacemi (v odstupu asi týdne jsem reklamovala potřetí) a já jsem tedy žádala odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Prodejce poslal fotoaparát výrobci, ale mám pocit že mi nebude vyhověno. Vymlouvají se, že je to prach (prý se tam dostal sundáváním objektivu - nesudávám mám jen jeden) a ne olejové skvrny a zároveň se výrobce problémem s olejovými skvrnami u tohoto typu fotoaparátu veřejně netají. Můžu se proti tomuto případně nějak brátit? Prodejce se stále odvolává na výrobce, ale já mám dojem že by mě vůbec výrobce neměl zajímat, reklamaci přece uplatňuji u prodejce. Je to tak? Jsem přesvědčena že po třikrát se opakující vadě mám na odstoupení od smlouvy nárok. Moc děkuji za odpověď a přeji krásný den“

Ing. Boris Stabryn: „O reklamaci rozhoduje prodávající. Nárok na odstoupení teoreticky máte, ale s vymahatelností to je horší. Soud :-( .... Reklamujte prokazatelným způsobem a hlídejte si zákonnou lhůtu 30 dnů. I Vám krásný den“

lenka: „Psala jsem o NICAL.NYKAL jsem už slyšela.ale NICAL ne.Musí to být pěkní... .Poradíte kam na jakou adresu napsat nebo volat do Brna na inspektorát?Díky moc.Asi před dvěma měsíci tam taky byly nějaký problémy.“

Ing. Boris Stabryn: „Doporučuji nalézt na webových stránkách www.coi.cz (ze studia nejsem schopen Vám přesný kontakt zjistit :-( )“