Úvod » Tagy » dalekohled » Protírání očí dalekohledů

Protírání očí dalekohledů

Přidat do mého PORTu

12. 5. 2010

Protírání očí dalekohledů

Každou noc po celý rok Velmi velký dalekohled Evropské jižní observatoře (ESO) otevírá své obří oči a prohlíží si překrásnou jižní oblohu. Každé oko je tvořeno velkým zrcadlem o poloměru 8,2 metru. Jeho úkolem je shromažďovat světlo a odrážet jej do optického systému, který pak sestaví ultraostrý obraz vesmíru. Udržet tyto oči jasné je však náročný a choulostivý postup.

Když se dalekohled dívá do otevřeného nebe, na jeho povrchu se ukládá prach. A i tato velmi tenká vrstva prachu snižuje kvalitu astronomických pozorování. Proto se musí zrcadlo pravidelně čistit.

Nejdříve se musí dalekohled k vyjmutí zrcadla náležitě připravit. Tým odstraňuje připojené přístroje. Podvozek zkonstruovaný pro vyjmutí zrcadla mezitím zaujímá venku svou pozici. Bude podpírat konstrukci zrcadla a tlumit jakékoli nárazy při přepravě. Tým pracuje velmi opatrně, aby nepoškodil křehké zrcadlo. Observatoř totiž nemá žádné náhradní a výroba nového by trvala několik let.

Povrch zrcadla je nesmírně zranitelný. Než se vytáhne z budovy, musí se přikrýt. Tento kryt ale také brání tomu, aby se paprsky na něm koncentrovaly a spálily cokoli, co se jim dostane do cesty. Než se zrcadlo celé pokryje, musí se odmontovat i menší zrcadlo. To odráží světlo shromážděné hlavním zrcadlem do různých přístrojů v dalekohledu. V nejbližších dnech ho optici prohlédnou a také vyčistí.

Jakmile je hlavní zrcadlo celé pokryto, podvozek pomalu vyklouzne z dómu. Už na něm spočívá celá hmotnost zrcadla a jeho matice, tedy pěkných padesát tun. Tahač přiveze hydraulický přívěsný vůz, který se opatrně umístí tak, aby mohl převzít vzácný náklad. Ten je zajištěn řetězy, aby se zabránilo jeho sklouznutí při zemětřesení nebo náhlém zabrzdění.

Řidič ale nesmí brzdit – jakékoli náhlé zastavení by zrcadlo ohrozilo. A tak se nákladní auto pohybuje pohodlnou rychlostí pěti kilometrů za hodinu. Vědci už také zkontrolovali počasí – musí se vyhnout silný větrům, protože zrcadlo by mohlo poškodit i lehké plesknutí krytu.

Prvním úkolem v cíli je sundat zrcadlo nejdříve z podvozku a poté i z jeho podpůrné konstrukce. Podvozek se umístí pod manipulační zařízení vyrobené na míru. Konstrukce je připojena k zrcadlu zvláštními držáky. Technici je musí uvolnit ručně. Práce vyžaduje veškerou jejich pozornost. Pokud by zapomněli uvolnit třeba i jeden jediný, mohlo by se zrcadlo během zvedání silně poškodit.

Zrcadlo se zvedne až poté, co se všechno třikrát zkontroluje. Háky klesnou a manipulační zařízení zrcadlo vyzvedne. Podpůrná konstrukce se nyní může odvézt. Zrcadlo se pak opět snese, aby se mohlo pracovat na jeho spodní části. Tu musejí vyčistit dřív, než inženýři začnou pracovat na opravě optické části zrcadla. To je nezbytné, protože se tak odstraní oleje, částice a další znečišťující látky, které by mohly poškodit zrcadlo ve vakuové komoře.

Pak se přiveze spodní polovina vakuové komory a zrcadlo se do ní opatrně ponoří. Celé zařízení se pak odveze do superčisté místnosti. Mytí začíná a obří rameno s tryskami, vyrobené speciálně pro tento účel, se otáčí těsně nad povrchem zrcadla. Používá se ultračistá voda i ultračisté chemikálie. Optičtí inženýři kriticky sledují bezvadnou práci stroje. Operace hladce pokračuje.

V další fázi se použije kyselina na odstranění starého hliníkového povlaku. Objevuje se původní barva miskovitého zrcadla, vyrobeného ze speciálního 17 cm tlustého keramického materiálu, který se při změnách teploty nedeformuje. Nyní se zrcadlo opět omyje tak, aby byl jeho povrch absolutně čistý. Ihned poté se kapalina odčerpá a zrcadlo je připraveno k přesunu do vakuové komory.

Ta je umístěna vedle mycí jednotky. Zrcadlo se tam přemístí hned po očištění, aby se znovu neušpinilo. Spodní část nádoby se zvedne a komora se uzavře. Vzduch se vyčerpá, aby se dosáhlo téměř dokonalého vakua. To je pro nanesení nového povlaku metodou pokovení rozprašováním nezbytné.

Na vytvoření nového povlaku se asi na padesáti metrech čtverečních primárního zrcadla použije jen dvanáct gramů hliníku, takže vrstva je asi jen 80 nanometrů tlustá.Nanášení nového povlaku je vždy choulostivá záležitost. První vizuální inspekce ale naznačuje, že nanesení nového povrchu bylo úspěšné. Zrcadlo teď září jako zbrusu nové. Astronomům opět umožní ostrý pohled do vesmíru.

Šárka Speváková

Vstoupit do diskuse

komentářů: 0

Zajímavé odkazy

Nejsledovanější