iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 2. 2009
08:25 na ČT2

1 2 3 4 5

84 hlasů
6486
zhlédnutí

Folklorika

Masopustní a fašankové zvyky v Čechách a na Moravě

22 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Folklorika

  • 00:00:21 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:00:44 Kdybych měla srovnat
    masopustní obchůzky,
  • 00:00:47 Čechy a Morava,
  • 00:00:49 tak v oblasti Čech
  • 00:00:52 mají masopustní obchůzky
    daleko více divadelní charakter.
  • 00:00:57 Jsou zde spousty výstupů,
  • 00:01:00 které se odehrávají
    jako dialog mezi maskami
  • 00:01:03 nebo mezi maskou
    a určitými přihlížejícími.
  • 00:01:08 Na Moravě, především na Slovácku,
  • 00:01:10 masopustní obchůzky
  • 00:01:12 spočívají spíše
    v tanečních a písňových číslech,
  • 00:01:16 kde nejde ani tolik o masky,
    o maskované postavy,
  • 00:01:21 ale skutečně
    o taneční a pěvecké výstupy.
  • 00:01:29 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:01:51 Pokud bychom se chtěli zamyslet
  • 00:01:55 nad nějakou typologií
    masopustních obchůzek,
  • 00:01:58 tak samozřejmě
    zde můžeme rozlišit
  • 00:02:01 několik úhlů pohledu
    na tanec, na hudbu,
  • 00:02:04 na samotné masky.
  • 00:02:13 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:02:21 Máme v ČR lokality, což jsou třeba
    lokality na Hlinecku,
  • 00:02:27 kde je nějaký tradiční tvar masek
    zafixovaný,
  • 00:02:30 a určitě z tohoto hlediska,
    pohledu tradiční lidové kultury,
  • 00:02:34 jsou ty masopustní obchůzky
    asi nejzajímavější tam.
  • 00:02:38 Naopak, přeneseme - li se
    na Uherskobrodsko,
  • 00:02:42 máme zde masopustní šavlové tance,
  • 00:02:44 které se tančí v lokalitách
    jako je Bystřice pod Lopeníkem,
  • 00:02:49 Komňa a Strání
  • 00:02:50 a tady zase vidíme
    tu starou taneční tradici,
  • 00:02:54 která už je někdy popsána
    třeba ze začátku 20. století.
  • 00:03:01 HUDBA.
  • 00:03:12 Kdybych měl určit,
  • 00:03:14 co je pro existenci
    masopustních obyčejů
  • 00:03:16 asi nejdůležitější,
  • 00:03:18 tak je to samotná existence
    jejich iniciátorů, nositelů,
  • 00:03:24 kteří zabezpečí to,
  • 00:03:25 že se v těch daných lokalitách
    konají.
  • 00:03:28 V té vesnické tradici jsou to
    jednotlivá občanská seskupení,
  • 00:03:32 jako jsou třeba hasiči,
  • 00:03:34 dříve Červený kříž
    nebo různé tělovýchovné spolky.
  • 00:03:37 Tito právě způsobí,
    že se ta samotná akce koná.
  • 00:03:42 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:03:47 HUDBA.
  • 00:03:58 Národní ústav lidové kultury
  • 00:04:00 se masopustní tradicí
    zabývá už od 70. let,
  • 00:04:03 v poslední době
    v rámci výzkumného záměru
  • 00:04:07 jsme se zaměřili na některé obyčeje
    na Uherskobrodsku,
  • 00:04:11 taky na Horňácku,
  • 00:04:13 takový větší výzkum probíhal
    v r. 2000 a 2001
  • 00:04:17 v obcích Uherskobrodska,
  • 00:04:19 kdy jsme si vytipovali
    přibližně 30 lokalit
  • 00:04:22 a zjistili jsme,
    že v 21 z nich se masopust
  • 00:04:26 vyskytuje.
  • 00:04:28 Což je opravdu velké číslo,
    když si řekneme,
  • 00:04:31 že ve dvou třetinách obcí
  • 00:04:33 jsme ty masopustní tradice
    zachytili.
  • 00:04:39 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:05:02 Určitě ta zajímavá novodobá
    tradice,
  • 00:05:05 která vznikla v různých městech,
  • 00:05:07 díky folklorním souborům,
  • 00:05:10 které mečové tance dostávají
    do ulic
  • 00:05:14 a ony by se ty mečové tance
    určitě nedochovaly,
  • 00:05:18 ale díky tomu souboru
    mají přihlížející v ulicích města
  • 00:05:24 možnost se s tou tradiční
    lidovou kulturou setkat.
  • 00:05:29 Takže se dá říct,
  • 00:05:30 že i když je ta tradice
    vytržená z kontextu
  • 00:05:33 a nesouvisí s původním prostředím,
  • 00:05:36 tak díky tomu folklornímu souboru
    je ta tradiční lidová kultura
  • 00:05:40 prezentována veřejnosti
  • 00:05:42 a ta se tak má možnost
    s těmi projevy setkat.
  • 00:05:48 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:06:00 Je určitě zajímavé,
    že když přijedete do Strání,
  • 00:06:03 tak se každoročně
    při masopustní obchůzce
  • 00:06:06 setkáváte se stejnými tvářemi
    tanečníků a muzikantů,
  • 00:06:12 u tance,
    který má nějakou ustálenou podobu,
  • 00:06:16 jak taneční, tak i tu hudební.
  • 00:06:20 Je zřejmé,
    že i když tito lidi
  • 00:06:23 nejsou většinou
    v žádném folklorním souboru,
  • 00:06:26 tak jsou nositeli těchto projevů,
  • 00:06:28 které jsou v podstatě autentické,
  • 00:06:31 protože oni se to naučili
    od svých otců, dědů,
  • 00:06:34 a zdá se podle toho,
    že ty tance tančí i děti,
  • 00:06:39 že ta tradice by měla být
    ve Strání zachována dál.
  • 00:06:47 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:07:24 Náš ústav
    se dokumentaci masopustu
  • 00:07:26 věnuje už řadu desetiletí.
  • 00:07:30 Není to žádná novinka,
  • 00:07:32 již v 60., 70. a 80. letech
  • 00:07:34 se jezdilo
    po celém území Československa
  • 00:07:37 a pořizovala se dokumentace,
  • 00:07:39 tehdy bohužel ne filmová,
    většinou fotografická,
  • 00:07:42 písemná apod.
  • 00:07:44 Nevím, jestli v této zemi
    existuje instituce,
  • 00:07:47 která by měla větší,
  • 00:07:49 rozsáhlejší fond
    dokumentů k masopustu
  • 00:07:52 než je náš ústav.
  • 00:07:54 Podařilo se nám už
    např. dosáhnout toho,
  • 00:07:57 že UNESCO zařadilo
    do světového seznamu
  • 00:07:59 nejvýznamnějších památek
    nehmotné kultury
  • 00:08:02 slovácký verbuňk.
  • 00:08:04 Příští rok by se měla předložit
    nominace "jízdy králů? na Slovácku,
  • 00:08:08 pracuje se na nominci
    masopustních obchůzek
  • 00:08:11 a masopustních masek na Hlinecku.
  • 00:08:14 To je úkol tohoto roku,
  • 00:08:15 čili to jsou
    takové praktické dopady
  • 00:08:17 té naší činnosti
  • 00:08:19 a ty výstupy směrem dokonce
    i k reprezentaci tohoto státu
  • 00:08:22 a jeho kuluturního dědictví
    ve světě.
  • 00:08:37 Kdybych měla někoho pozvat
  • 00:08:39 do jižních Čech
    na doudlebský masopust,
  • 00:08:44 tak je to velice složité,
  • 00:08:46 protože vlastně
    od vesnice k vesnici
  • 00:08:49 ten masopust probíhá,
  • 00:08:51 všude je krásný,
    všude je něčím zajímavý.
  • 00:08:54 Čili já se můžu buď řídit srdcem
    anebo duší etnografa.
  • 00:09:01 Ale kdybych měla vyzvednout,
  • 00:09:04 tak samozřejmě
    srdce Doudleb, čili Doudleby.
  • 00:09:08 Velice krásný je masopust
    v Komařicích.
  • 00:09:11 Atrakcí, která už má renomé,
    je Dobrkovská Lhotka,
  • 00:09:15 nádherný masopust
    je v Nových Hradech
  • 00:09:19 a pochopitelně Benešov nad Černou.
  • 00:09:27 Když jsme u masek
  • 00:09:28 a u masopustních figur
    jihočeského regionu,
  • 00:09:32 tak to zase není tak jednoduché.
  • 00:09:34 Třeba v šumavském Podlesí,
    kde není klasická obřadní pochůzka,
  • 00:09:40 s těmi různými průpovídkami,
    dialogy, hrami,
  • 00:09:45 jako je na Doudlebsku,
  • 00:09:47 tak tam patřily neodlučitelně
    mezi masky "charpáci?.
  • 00:09:52 "Charpáci? jsou odvozenina
    od "charpy?,
  • 00:09:55 což byla kukla a nosil ji Žid.
  • 00:10:00 Já si tady vypomáhám
    publikací pana profesora Barana,
  • 00:10:04 který se spolu s dr. Staňkovou
    celoživotně věnoval
  • 00:10:08 obřadovým maskám.
  • 00:10:10 Do oblasti šumavského Podlesí
    patří ještě jedna figura
  • 00:10:14 a to je tzv. "dorka s dítětem?,
  • 00:10:16 která vlastně hledala otce
    a potloukala se
  • 00:10:19 a ještě jedna zajímavost:
  • 00:10:22 jak jsme rybníkářský kraj,
  • 00:10:24 tak se nám zde objevují
    nejenom rybníkáři,
  • 00:10:28 ale dokonce i maska
    nebo figura vodníka,
  • 00:10:32 která možná dnes už je běžná,
  • 00:10:35 ale tady ten vodník
    už patří k těm tradičním.
  • 00:10:43 MODLITBA OTČENÁŠ.
  • 00:10:53 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:11:12 Doudlebští koledníci právě odešli
    od kostela,
  • 00:11:16 kde si byli pro požehnání,
  • 00:11:19 takže mají za sebou
    už i požádání hospodského,
  • 00:11:22 že se můžou vrátit zpátky,
  • 00:11:25 povolení starosty,
  • 00:11:27 že můžou ve vsi koledu prováděti,
  • 00:11:30 ta moučná postava bílá
    má v ruce "cígr?,
  • 00:11:36 od "ziehen?, tahat,
    právě na různé výdobytky,
  • 00:11:40 které koledníci dostávají.
  • 00:11:42 Točí se vždycky kolem své osy
    a po kruhu od východu k západu,
  • 00:11:47 čili neustále pohyb
    jako má Slunce.
  • 00:11:51 Šerpy, které mají koledníci,
    znamenají zem,
  • 00:11:55 po které se pohybují,
  • 00:11:57 a jinak samozřejmě
    všechny atributy,
  • 00:12:00 které jednotlivé figury mají,
    něco znamenají.
  • 00:12:03 Takže k těm růžičkovým čepicím:
    je tam růžiček jako dnů v roce.
  • 00:12:09 Čili v roce přestupném
    o jednu víc.
  • 00:12:16 Nikdo nevíme, jak mečová koleda,
    ženská,
  • 00:12:20 se vůbec dostala
    do jihočeského regionu,
  • 00:12:24 jestli náhodou se ženské doma
    nudily
  • 00:12:27 nebo je pánové naštvali
  • 00:12:29 nebo byli v té době
    pánové oslabeni a oni šli za ně,
  • 00:12:34 takže to za ně vzaly.
  • 00:12:36 Mečovou koledu,
    kterou tady vidíte na fotografii,
  • 00:12:39 jako v ženském provedení,
  • 00:12:41 v současné době
    v jižních Čechách nenajdete.
  • 00:12:46 Já jsem si tady listovala
    dokumentací města Milevska
  • 00:12:50 a nemůžeme ho opomenout,
  • 00:12:53 protože tam zase
    ten charakter masopustu
  • 00:12:56 je úplně jiný.
  • 00:12:59 Tam zase neodmyslitelně patřilo
    topení a pochovávání "bakchuse?,
  • 00:13:04 což se pak zakázalo,
    vysloveně z bezpečnostních důvodů,
  • 00:13:08 ale teď to milevští
    zase obnovili.
  • 00:13:10 Tam je to jiný typ.
  • 00:13:12 Tam je to víceméně průvod,
    býval pověstný tím,
  • 00:13:15 že měl vždycky dáno téma roku,
    kterým se masopust věnoval.
  • 00:13:20 Když se na to tady podívám,
  • 00:13:23 tak r. 1889
    "návrat Američanů do vlasti?.
  • 00:13:26 "Koňské dostihy?.
  • 00:13:27 1890 - "reduta a mlýn na staré
    panny?.
  • 00:13:33 1937 - výprava na severní točnu?.
  • 00:13:36 1952 - "proč bychom se netěšili?.
  • 00:13:41 HUDBA.
  • 00:14:11 Mečová, šavlová koleda,
    tzv. "švértance?,
  • 00:14:15 byla typická koleda,
    provozovaná německým etnikem,
  • 00:14:21 žijícím v jižních Čechách.
  • 00:14:24 Dneska vlastně pro nás,
    jako pro jihočeský region,
  • 00:14:27 je tato koleda unikum,
  • 00:14:29 protože víceméně existuje
    jenom ve 2 podobách,
  • 00:14:33 tj. ve scénické úpravě
    Zory Soukupové
  • 00:14:35 pro soubor "Úsvit?
  • 00:14:37 a živě právě v Nakolicích.
  • 00:14:41 HUDBA.
  • 00:15:01 Pane hospodáři s paní hospodyní,
  • 00:15:03 přichází k vám veselí koledníci,
  • 00:15:05 nejsme žádní loupežníci.
  • 00:15:06 Naši bratři kamarádi
    vás nechávají pěkně pozdravovat.
  • 00:15:09 Přichází mečová koleda
    v Nakolicích,
  • 00:15:12 hejtman představuje
    jednotlivé koledníky.
  • 00:15:19 Pokud přidáte nějký zlatý plech,
  • 00:15:21 za to máte poděkování nás všech.
  • 00:15:23 Za všechny věrné kmarády stojíme...
  • 00:15:25 Takže se dozvíme,
    co tam dělá rychtář,
  • 00:15:28 co tam dělá tancmajstr,
    co tam dělá Kuba,
  • 00:15:32 co tam dělá trumpetář,
    co tam dělá šlechtic,
  • 00:15:35 je jich celkem 7.
  • 00:15:37 Pochopitelně zase doprovází
    nezbytná matka koledy
  • 00:15:40 a rybníkář,
  • 00:15:42 to je taková ta střapatá,
    pomalovaná postava,
  • 00:15:47 tamhle stojící vzadu.
  • 00:15:50 Teď si zavoláme našeho Kubu.
  • 00:15:51 Kubo, pojď dál!
  • 00:15:53 Tak jsem sem vrazil,
    ty jsi mě přerazil.
  • 00:15:54 Boty mám mokrý, kalhoty taky,
  • 00:15:57 jak jsem chodíval přes pole
    za děvčaty.
  • 00:15:59 Teď si zavoláme našeho trumpetáře,
  • 00:16:01 pojď dál.
  • 00:16:04 Na hraní jsem já tady první.
  • 00:16:06 Za první kudlu vytáhnu,
  • 00:16:07 za druhé bodnu tam,
  • 00:16:08 za třetí když selka koblihy peče,
  • 00:16:10 sáhnu po ní a už mi neuteče.
  • 00:16:12 Tento typ obchůzky byl typický
    pro německé etnikum,
  • 00:16:16 ty texty tomu odpovídají,
  • 00:16:19 takže třeba šlechtic, "edelblau?,
    modrá krev
  • 00:16:22 a má to být karikatura
    takových těch nóbl,
  • 00:16:27 urozených společností.
  • 00:16:30 Já se tě, šlechtici, ptám,
  • 00:16:31 proč jsi kamaráda svojí špicí
    zabil?
  • 00:16:33 Já jsem kamaráda proto zabil,
  • 00:16:34 že náš řád přestoupil.
  • 00:16:36 Jedný selce, když koblihy pekla,
  • 00:16:38 tak jí je sněd a omastek vypil,
  • 00:16:40 z korbele troubil na děvčata,
  • 00:16:42 po koňské dráze frajerku si ved,
  • 00:16:43 do lesa zaved a tam ji sved,
  • 00:16:45 neplechu tropil jen všude samou
  • 00:16:46 a proto skončil mojí ranou.
  • 00:16:48 Abys věděl, co teď uděláme:
    masopusta zavoláme.
  • 00:16:51 Dřív, než se masopust ztratí,
    ať mu život vrátí.
  • 00:16:53 Masopuste, pojď dál.
  • 00:16:55 Když jsem šel od Kaplice
    do Nových Hradů,
  • 00:16:57 potkal jsem starou bábu
  • 00:16:58 a ta mi dala tuto radu:
  • 00:17:00 až najdeš na cestě
    starou smradlavou mrtvolu,
  • 00:17:03 nenechej ji ležet
    kamarádům v cestě,
  • 00:17:05 aby mohli koledovat ještě.
  • 00:17:08 Na to musíš nějaký čáry znát,
  • 00:17:09 abys jí moh znovu život dát.
  • 00:17:12 Honzo, pojď dál.
  • 00:17:12 Tady jsem!
  • 00:17:13 Ať dopomůžeš tomu,
  • 00:17:15 aby naši kamarádi
    mohli odejít z tohoto domu.
  • 00:17:18 Tvoje záda, na nich šavle křížem,
  • 00:17:23 rána cepama,
  • 00:17:26 mrtvej ať vyskočí rovnýma nohama.
  • 00:17:28 Na zkřížený šavli stojím,
  • 00:17:30 vrátím tě zas životu,
  • 00:17:31 nesmíš však víc holky svádět,
  • 00:17:33 neprat se a nevyvádět
  • 00:17:35 dělat jenom dobrotu.
  • 00:17:39 HUDBA. ZPĚV.
  • 00:17:57 Charakter masopustních obchůzek
    na Hlinecku
  • 00:18:00 se v posledních letech
    příliš nezměnil.
  • 00:18:03 Stejně tak jako masky.
  • 00:18:06 Můžeme pozorovat
    v delším časovém horizontu
  • 00:18:09 určité změny a proměny
    v podobě masek,
  • 00:18:12 kdy především
    taková nejvýznamnější změna
  • 00:18:16 je u postav čtveřice Turků,
  • 00:18:19 tady máme fotografii,
  • 00:18:21 která je z 50. let 20. století
    a zde si můžeme povšimnout,
  • 00:18:27 že Turek ještě drží v ruce šavli
    a byl to atribut,
  • 00:18:32 který k tomu tanci patřil.
  • 00:18:35 Od počátku 20. století
  • 00:18:38 a především potom
    po 2. světové válce
  • 00:18:41 se začal tento atribut proměňovat
  • 00:18:44 a místo šavle dostali Turci
    do rukou kapesníčky
  • 00:18:48 a celý ten jejich tanec a výraz
    se zjemnil.
  • 00:18:54 Další maska,
  • 00:18:55 která je velmi typická
    pro obchůzky na Hlinecku
  • 00:18:59 je maska "slaměného?.
  • 00:19:02 "Slaměný? patří mezi tradiční masky
    masopustních obchůzek
  • 00:19:06 v tomto regionu,
  • 00:19:08 "slaměný? se plete ze žitné slámy,
  • 00:19:12 tato maska jako jediná
    se připravuje každý rok znovu,
  • 00:19:16 protože se během obchůzky zničí
  • 00:19:19 a maska "slaměného?
    je archaický typ masky,
  • 00:19:23 který představuje
    představy o plodnosti,
  • 00:19:27 o kultu země,
  • 00:19:28 a dodnes z jeho sukně
    hospodyně trhají stébla slámy,
  • 00:19:33 aby je daly do posady husám,
    kvočnám, aby se mladé vyvedly.
  • 00:19:40 Není to tady záležitost
    žádného folklorního souboru
  • 00:19:43 a musím říci, že folkloristé,
    etnologové,
  • 00:19:47 nikdo z nás vlastně
  • 00:19:49 do podoby těchto
    masopustních obchůzek a masek
  • 00:19:52 na Hlinecku nezasahuje.
  • 00:19:56 V poslední době
    při těchto obchůzkách na Hlinecku
  • 00:19:58 můžeme sledovat
    vzrůstající zájem médií
  • 00:20:02 a návštěvníků z jiných lokalit
    než z vesnic na Hlinecku.
  • 00:20:08 Samozřejmě že se nabízí otázka,
    jestli je to v pořádku.
  • 00:20:13 Do jaké míry to udržení
    tohoto zvyku a jeho charakteru
  • 00:20:17 prospívá a do jaké míry
    ho to ohrožuje.
  • 00:20:20 Doposud musíme říci,
  • 00:20:22 že v těch jednotlivých vesnicích
    si všichni aktéři
  • 00:20:26 udrželi spontánnost
  • 00:20:27 a udrželi si radost z toho,
    že se za masky převlékají.
  • 00:20:32 Rozhodně to nevnímají
    jako divadlo,
  • 00:20:34 které hrají někomu cizímu,
    pro pobavení někoho jiného,
  • 00:20:39 který nezná základní funkce.
  • 00:20:42 Musíme si uvědomit,
  • 00:20:43 že masopustní obchůzky
    na Hlinecku
  • 00:20:46 jsou skutečně barevnou
    a dynamickou podívanou,
  • 00:20:49 která je velmi lákavá pro filmaře,
    fotografy.
  • 00:20:54 Právě závěr masopustních obchůzek,
  • 00:20:57 který tady na Hlinecku
    má podobu takovou,
  • 00:21:00 že se poráží jedna z masek,
    nazývaná "kobylka?,
  • 00:21:04 je velkolepé divadlo,
    které má i dramatickou výstavbu.
  • 00:21:10 Protože maska "kobylky?
    je obřadně poražena,
  • 00:21:14 masky kolem ní stojí
    a pohybují se za zvuků
  • 00:21:17 smutné písně a hned vzápětí
  • 00:21:20 je potom maska kobylky
    zase probuzena živou vodou k životu
  • 00:21:25 a v tomto okamžiku
    se vlastně střetávají
  • 00:21:28 ty základní funkce
    masopustních obchůzek.
  • 00:21:32 Něco starého končí,
    končí zima, vše špatné,
  • 00:21:36 vesnice se očistila, něco nového,
    nový život, jaro začíná.
  • 00:21:46 Skryté titulky:
    Hana Svanovská.
  • 00:21:57 .

Související