Okno do dvora nabízí výhled na Hitchcocka

„Mistr napětí“ vybaví se snad téměř každému při vyslovení jména Alfred Hitchcock. Slavné Psycho nebo Ptáky jen málokdo nezná, britsko-americký režisér má ovšem ve své filmotéce přes padesát filmů. Dva tituly z 50. let připomene v rámci cyklu Velikáni filmu druhý program ČT. Jako první dnes ve 21:00 thriller Okno do dvora.

Snímek z roku 1954 vychází z o osm let starší povídky Cornela Woolriche It Had to Be Murder (Musela to být vražda), kterou Hitchcock doplnil o detaily z existujících případů. Do hlavních rolí obsadil charismatického Jamese Stewarta a Grace Kellyovou, která v té době ještě nebyla monackou kněžnou, ale rozhodně už známou herečkou. Ani u jednoho z nich nešlo o jednorázovou spolupráci.

Stewart se objevil ve třech Hitchcockových filmech z 50. let – v Muži, který věděl příliš mnoho (1956), režisérově remaku vlastního filmu, a jako soukromý detektiv v dramatu Vertigo (1958), které si bezpochyby zaslouží aspiraci na nejpovedenější Hitchcockův film. Česká televize tento snímek uvede v pátek 20. 1.

Grace Kellyová a Raymond Burr (vpravo)
Zdroj: ČT24/ČT

Grace Kellyová se s Hitchcockem na režijní židli poprvé setkala při Vraždě na objednávku (1954), v níž jí role nevěrné ženy, kterou se její manžel rozhodne zavraždit, vynesla nominaci na cenu BAFTA. Kvůli následujícímu snímku – Okno do dvora – odmítla nabídku zahrát si v dramatu V přístavu. Počin Elii Kazana si z udílení Oscarů odnesl osm sošek, včetně té pro nejlepší režii, zatímco Hitchcockův thriller zůstal jen u čtyř nominací.

Režisér, který ovlivnil mnohé tvůrce, se Oscara za režii nikdy nedočkal, o trochu méně „smolařská“ je jeho oscarová bilance v kategorii nejlepší film. Prestižní cenu přiřkli akademici jednomu jedinému – dramatu Mrtvá a živá z roku 1940. Okno do dvora – v originále Rear Window – vzniklo o čtrnáct let později v produkci společnosti Universal. Ta letos slaví sto let existence a jako dárek pro sebe i diváky se rozhodla zrestaurovat třináct filmových klasik, mezi nimi také Hitchcockovy Ptáky.

Zná-li někdo „mistra napětí“ především z už zmíněných a zřejmě nejznámějších filmů Ptáci nebo Psycho či z mysteriózních televizních povídek, bude možná v Oknu do dvora očekávat hororový nádech, ovšem marně. Žádné „krve by se nedořezal“ se nekoná, Okno je spíše dramatickým detektivním příběhem, v němž nechybí ironický humor, jehož si Hitchcock ve svých počinech rád dopřával, a dokonce ani milostná linka.

Zápletka se točí kolem (jen domnělé?) vraždy, ze které fotograf Jeff podezřívá souseda (Raymond Burr) odnaproti. Celý film se odehrává v prostoru vnitrobloku a divák nevidí víc než Jeff z okna svého pokoje, v němž se zasádrovanou nohou tráví celé dny. Dlouhé chvíle si krátí pozorováním protějších bytů, díky nepříliš rozlehlému dvorku nijak vzdálených, takže jejich obyvatelům vidí doslova do talíře.

Všímá si tak i věcí, které by mu jinak nejspíš unikly, a je mu proto nápadné podezřelé chování obchodního cestujícího, jenž má okno přímo proti němu. Jeffova přítelkyně Lisa (Grace Kellyová), ošetřovatelka Stella (Thelma Ritterová) i kamarád a detektiv Doyle (Wendel Corey) považují nejprve jeho podezření za utkvělou představu z celodenního voyeurství, ale postupně přesvědčí i je, že tady něco nehraje.

Okno do dvora natáčel Hitchcock v ateliérech, což oko divákovo na první pohled rozezná, omezený prostor ohraničený Jeffovým výhledem a stěnami jeho pokoje ale dovedl vyplnit gradujícím příběhem, přičemž zároveň sledujeme další indicie v případu vraždy i posuny ve vztahu Jeffa a Lisy.

Ukázka z filmu Okno do dvora (zdroj: ČT24)

Z pohledu současného diváka působí Okno do dvora vizuálně kvůli příliš zjevným kulisám spíš divadelně než filmově. Ale ani pamětnický „look“ (jakkoli nemusí být na škodu) neubírá nic na dobrém scénáři – koneckonců John Michael Hayes za něj byl nominován na Oscara – a jeho dobrém převedení na filmové plátno, kdy si tvůrci v poměrně jednoduché příběhové lince a okleštěném prostoru pohráli s každou postavou a situací.

Svědčí o tom i snímky, v nichž se dají odkazy na Okno do dvora vystopovat. V roce 1987 natočil Curtis Hanson film, který sice vznikl na motivy románu Anne Holdenové, ovšem režisér se nijak netajil tím, že má být holdem Hitchcockovu snímku. Což naznačil už názvem - Okno z ložnice. Podobnost ne čistě náhodná by se našla i v „teenagerovském“ thrilleru Disturbia z roku 2007 (režie: D. J. Caruso), který dokonce čelil obvinění z plagiátorství.

Okno do dvora (Rear Window) - 1954; režie: Alfred Hitchcock; kamera: Robert Burks; hrají:
James Stewart, Grace Kellyová, Wendell Corey, Thelma Ritterová, Raymond Burr, Judith Evelynová, Ross Bagdasarian, Georgine Darcyová aj.