Tiskové zprávy, archiv novinek — Televizní studio Ostrava — Česká televize

Televizní studio Ostrava

Televizní studio Ostrava

  • je tu s vámi 69 let
  • svou tvorbou pomáhá zajišťovat 20% podíl regionální produkce ve vysílání ČT

23. 3. 2018

Švéd v žigulíku. Příběh o velkých plánech a ještě větší absurditě

Kdysi největší a nejlepší automobilka v bývalém Sovětském svazu, dnes finanční katastrofa. Ostřílený švédský manažer, který má znovu přinést zlaté časy. Setkávají se ve městě Togliatti, hluboko v srdci Ruska. Každý se svou představou o budoucnosti, ze které nechce ustoupit. Dokumentární film Švéd v žigulíku, který vznikl v koprodukci s Českou televizí - Tvůrčí producentskou skupinou Kateřiny Ondřejkové, nyní míří do českých kin.

Švédský krizový manažer má v upadající továrně, která prodělává miliardy rublů ročně a pomalu se rozpadá, předvést zázrak kapitalistického obchodního modelu. Bo Inge Andersson, bývalý voják, který už jednu ruskou automobilku vzkřísil, přichází do Togliatti s malým týmem a velkým cílem. Stát se prvním cizincem, který společnost dovede k zisku. S prvními kroky k záchraně se odhaluje podstata světa kolem. Sovětský sen v nadživotní velikosti za sebou zanechal jen opuštěná letní střediska a provinční vojenské přehlídky. Velké plány pro obyvatele Togliatti nic neznamenají. Co udělají, až jim někdo začne obracet svět vzhůru nohama?

„Jel jsem do Ruska jako novinář českého časopisu, psal jsem o automobilce reportáž. Se spoustou lidí jsem se po návratu bavil o tom, co jsem tam zažil, co jsem viděl. O srážce dvou světů, postsovětského a západního. Pak jsem potkal kamaráda fotografa a nahlas jsem vyslovil myšlenku: „To by byl skvělý film,“ a on na to: „Tak ho pojďme udělat“. Napsali jsme do AvtoVAZu a oni byli pro,“ prozrazuje první impulzy pro vznik dokumentu režisér Petr Horký.

Štáb natáčel celkem 30 dní, materiál pak tvůrci zpracovávali rok a půl. „Podklady jsme měli dobré, jen jsme se museli naučit všechno kolem. Filmařina je jiná než novinařina. Pro mě to byl první film, pro střihače také, kameraman byl vlastně fotograf, pro produkci to bylo také poprvé. Takže by se s nadsázkou dalo říct, že nikdo nevěděl, jak se to vlastně dělá,“ říká Petr Horký a doplňuje: „Záběry jsou de facto fotografie. Všechno je točené ze stativu, většina scén není rozzáběrovaná na detail, polo celek a celek. Měli jsme k dispozici většinou jen polo celky nebo velké celky. Z toho se těžko skládá film. Což je rozhodně omezující, ale zase díky tomu film získal silnou vizuální stránku, identitu. Úlohu hraje i samotná architektura města postaveného kolem automobilky.“

Po předpremiéře dokumentu v rámci festivalu IDFA nebo Jeden svět, Švéd v Žigulíku vstupuje 22. březnem 2018 do českých kin.

23. 3. 2018Švéd v žigulíku. Příběh o velkých plánech a ještě větší absurditě
14. 3. 2018Fénix jménem Libušín
10. 3. 2018Spravedlnost získala Českého lva
9. 3. 2018Pochoduj nebo zemři
8. 3. 2018Exotickým Sečuánem provází Petr Voldán
7. 3. 2018Švéd v žigulíku na přehlídce Jeden svět
5. 3. 2018Obviněni ze zrady, ale nakonec byli sami zrazeni. Česká televize uvede unikátní dokument o zapomenutých Moravských Chorvatech
4. 3. 2018Eduard Ovčáček. Světově proslulému výtvarníkovi nadělila Česká televize dárek k narozeninám
27. 2. 2018Česká televize mediálně vzdělává neziskové subjekty, nadace a fondy. Letos poprvé i v regionech
26. 2. 2018Postřehy odjinud očima televizního štábu aneb jak bylo v Sečuánu

« | | 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | | » (87)