Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Nový tým a stroj. Šonka chce ale útočit na bednu a těší se na duely s Kopfsteinem

Abú Zabí – První z nich již patří ke zkušeným závodníkům letecké série Red Bull Air Race a měl by být jedním z hlavních adeptů na medailová umístění. Druhý je nováček a bude chtít překvapit. Obhájce loňského čtvrtého místa Martina Šonku a Petra Kopfsteina přesto před startem nového ročníku spousta věcí spojuje, ať už je to letadlo, nebo nedostatek času na testování. Oba se však startu v Abú Zabí nemohou dočkat.

Martin Šonka (vlevo) a Petr Kopfstein
zdroj: ČTK autor: Šimánek Vít

Co mají společného Francie, USA a Česká republika? Od letoška jsou to jediné tři země, které mají v elitní kategorii leteckého seriálu Red Bull Air Race dva zástupce. K stálici Šonkovi před startem nové sezony přibyl ve čtrnáctičlenném startovním poli Kopfstein, jenž doposud létal v nižší soutěži Challenger Class a využil odchodu dvou legend, Maďara Petera Besenyeie a obhájce titulu Paula Bonhomma z Velké Británie.

"Byť jsem v to doufal, tak jsem překvapený, že jsem v tom výběru nakonec byl," přiznal Kopfstein. Radost z příchodu dalšího Čecha měl i Šonka. "Když jste sledovali Petra, jak létal v Challenger Class, v té konkurenci, kterou tam měl, tak si to rozhodně zaslouží," zhodnotil pro Český rozhlas.

Ač jsou oba v rozdílných pozicích, do sezony budou vstupovat s řešením stejných obtíží. Jak Šonka, tak i Kopfstein nastoupí do ročníku s novým strojem, na jehož testování neměli příliš mnoho času.

Je nám líto, video expirovalo.
Šonka v nové sezoně chce na bednu, Kopfstein sní o desítce

Sedmatřicetiletý obhájce čtvrtého místa přešel nově do elitního týmu Red Bull, kde bude mít možnost pracovat s jedním z nejlepších letadel v seriálu. "Je to velký závazek, být v takovém týmu a vystřídat Petera Besenyeie, jenž je obrovská legenda. Budeme mít téměř nové letadlo, což je pro nás velká neznámá," řekl Šonka, jenž se měl v plánu připravovat s USA, jenže kvůli papírování nemohl a musel letadlo převézt do Evropy.

"Letadlo jsme tady měli dva měsíce, ale kvůli papírování a převozům jsme měli na jeho úpravy pouze pět týdnů. To je strašně málo na to, že musíte něco vyvinout, vyrobit a instalovat na letadlo."

Nováček Kopfstein díky přechodu Šonky do nového týmu mohl koupit jeho starý stroj, s nímž létal v minulém roce a útočil na celkové stupně vítězů. "Byli jsme s letadlem kamarádi velmi rychle. Vyhovuje mi. Přenastavili jsme síly v řízení, udělali jsme drobné úpravy, aby to odpovídalo mému stylu létání, ale je to velmi dobrý stroj. Pevně věřím, že se s ním budu moci pohybovat vepředu," prozradil sedmatřicetiletý pilot, jenž se také potýká s krátkým časem na testování.

"Neměli jsme mnoho času se s letounem tolik sžít. Máme za sebou sedm nebo osm letů za tři dny testování. Hlavní část zkoušení tak proběhne před závodem v Abú Zabí, kde budeme mít pět dní, abychom vyladili detaily," dodal.

Nové bodování, nový formát závodu

Změny čekají i samostatný seriál. První úprava se dotkla bodování. Doposud získávalo body pouze osm pilotů, kteří prošli první části závodu. Od letoška si body na své konto připíší i devátý a desátý závodník v pořadí. "Je to rozhodně krok kupředu. Jsem rád, že se to změnilo, jelikož to zpřesní výsledkovou listinu," řekl Šonka.

Další změna se promítne v průběhu samotného závodu. Stejně jako v letech minulých se do dvojic pro první kolo rozdělí piloti podle časů v kvalifikaci. Vítěz se tak utká se čtrnáctým, druhý se třináctým atd. Po postupu mezi nejlepších osm se ale výsledky z kvalifikace přestanou řešit a dvojice nově utvoří letci podle časů z první části.

Plány do sezony? Bedna a překvapení

Start letošní sezony je naplánován na 11.-12. března v Abú Zabí a oba čeští zástupci se již úvodního podniku nemohou dočkat. Kopfstein ale přiznává, že trať ve Spojených arabských emirátech nepatří k jeho nejoblíbenějším. "Ta trať je hodně rychlá. Těšíme se spíše na komplexnější a složitější tratě, jelikož s letounem bez dalších úprav nám budou vyhovovat spíše techničtější trati," prohlásil.

Do ročníku český reprezentant nejde s přehnanými plány a chce se především učit. "Naším cílem je první desítka, tu bychom považovali za velký úspěch, a jakýkoliv další posun by byl excelentní. Ale samozřejmě - abychom porazili čtyři zkušené borce, to není vůbec jednoduché. Tam totiž není nikdo vysloveně špatný," vysvětlil Kopfstein.

Petr Kopfstein
zdroj: ČT sport

To Šonka po loňském čtvrtém místu, kdy nebyl daleko od celkového bronzu, míří výš. Rád by zaútočil na některé dílčí vítězství a v konečném pořadí se postavil na stupně vítězů. "Nebudeme chtít být na tom samém místě, cíle jsou na bednu," řekl.

Oba čeští piloti, které v datu narození dělí jen osm dní, se při svých cílech hodlají podporovat. Na trati se ale šetřit nebudou, a pokud se střetnou ve vzájemném souboji, budou ho brát jako kterýkoliv jiný. "Jsme rozhodně kámoši, ale na trati si nic nedarujeme," uzavřel Šonka.

Zdroj
ČT sport, rozhlas.cz, ČRo

Hlavní zprávy

Nejčtenější články