Slavnostní díl diskusního pořadu, který se bude tentokrát věnovat objevu stroje času (1992). Připravili RNDr. Petr Lébl a další
00:00:21 Vážení přátelé, století pomalu končí.
00:00:24 Je celkem pochopitelné, že mnozí disponovaní jedinci
00:00:29 objevují dosud neobjevené a neobjevitelné.
00:00:33 Studio Kroměříž si získalo pověst jakéhosi kolbiště, semeniště,
00:00:38 chcete-li pařeniště, překladiště všeho zajímavého,
00:00:43 co se šustne kolem nás.
00:00:45 Ne náhodou se objevil v minulých vysíláních Studia Kroměříž
00:00:52 slavný ostravský lidový léčitel,
00:00:55 sympatický doktor Mirko Mirko,
00:01:03 který většinu diváků zaujal a strhl svou prostotou, nevtíravostí
00:01:10 a výjimečnou fabulační vynalézavostí.
00:01:15 Se stejnou prostotou a intenzitou,
00:01:18 s jakou dovede vytvořit z holé věty rozvinuté souvětí,
00:01:24 se dal v poslední době, v nedávné minulosti,
00:01:28 do vynalézání stroje času,
00:01:31 který vynalézal a sestrojoval už od svých dob gymnaziálních.
00:01:37 Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat.
00:01:40 Stroj času je na světě a doktor Mirko mezi námi ve Studiu Kroměříž.
00:01:56 Ó čase,
00:02:01 ty proměnlivá,
00:02:05 neznámá,
00:02:09 dobrodružná množino.
00:02:18 Ó čase,
00:02:21 ty proměnlivá, neznámá krasavice.
00:02:34 Přátelé, dnešní studio výjimečně nebude odborné a badatelské,
00:02:40 nýbrž naopak neskromné a slavnostní,
00:02:43 jak se na objevení stroje času sluší.
00:02:47 Vítejte mezi námi, pane doktore Mirko.
00:02:50 Gratulujeme k vašemu geniálnímu vynálezu.
00:02:59 Slavnostní událost přicházejí pozdravit tyto populární osobnosti.
00:03:06 Nezávislá spisovatelka, docentka Tamara Kunětická-Mirko.
00:03:15 Miláček diváků, chytrý společník,
00:03:18 ale především architekt Vilém Kaufmann.
00:03:24 Cestovatel, vědec a novátor, profesor Alexander Pittermann.
00:03:33 Plzeňský kabinet Tobiáše Míchy posílá opět paní Růženu Mirko.
00:03:42 Z Akademie věd nikdo jiný, než doktor Svatopluk Bergmann.
00:03:50 Ústav teorie hmoty znovu zastupuje doktor Lubor Jiřík.
00:03:59 Pracovnice strakonického vlastivědného muzea
00:04:03 zastupuje paní Jarka Veselá.
00:04:08 Studio Kroměříž Ulrik v Norsku
00:04:10 nechává na pozorování pana Henryka Borkeho.
00:04:17 Ze Spojených států,
00:04:19 respektive ze svého současného evropského turné
00:04:23 odskočil populární zpěvák, poprvé v Československu, Michael Jackson.
00:04:32 Z Českých Budějovic našla vzácnou chvilku k návštěvě Gita Kučerová.
00:04:44 Centrum volného času v Karviné reprezentuje pan Dušan Severka.
00:04:51 A z Prahy přijala naše pozvání zpěvačka Helena Vondráčková.
00:05:04 -Pane doktore, jak se cítíte?
-Krásně.
00:05:10 Jsem trochu dojat, ale především mám neobyčejný pocit štěstí.
00:05:16 Těžko to slovy mohu popsat.
00:05:18 Napadlo vás někdy, že nastane chvíle ve vašem životě,
00:05:23 kdy budete obklopen kapacitami, vědeckými osobnostmi
00:05:27 společenského života nad svým strojem času?
00:05:31 Já jsem to tušil.
00:05:34 Víte, říká se, že náhoda postihuje duchy připravené.
00:05:39 A já na tom pracuji tak dlouho,
00:05:42 že jsem měl vnitřní hlubokou jistotu, že se to dílo povede.
00:05:47 Protože vím, že je to dílo svým způsobem převratné,
00:05:52 věděl jsem, že to vzbudí velkou pozornost
00:05:55 ve všech možných vědeckých i nevědeckých spolcích.
00:05:59 Jak vás napadla ta myšlenka poprvé? Ta jiskřička, ten ohýnek.
00:06:05 To je strašně dávno. Já jsem tak jednou vyšel ven,
00:06:11 to jsem byl ještě gymnazista, tuším, že to bylo v sextě.
00:06:16 Opakoval jsem si nějaké verše.
00:06:23 Jak jsem tak kráčel, díval jsem se na oblohu a padala hvězda.
00:06:29 A já jsem si říkal, co kdyby se ta hvězda dala vrátit zpátky?
00:06:34 -A tam někde, hvězdné nebe nade mnou, tam to začalo. -Bravo.
00:06:41 Pane doktore, dotaz ode mne. Minule jsme ukazovali vaši skvělou,
00:06:47 velmi účinnou a užitečnou publikaci Masáže z pasáže,
00:06:53 kde se prezentujete jako vynikající lidový léčitel.
00:06:58 Jak tyto dvě mohutné disciplíny dáváte dohromady?
00:07:03 Nezradíte trochu nás, kteří vaše masážní léčitelství potřebujeme?
00:07:09 Naopak. To je právě ten vtip.
00:07:12 Ta myšlenka zůstala ve mně zasunuta a já jsem se vrhl na léčitelství.
00:07:18 Cestou jsem začal objevovat některé,
00:07:24 nestydím se říci magické principy, které jsem vtělil do stroje času.
00:07:32 Jako zajímavý vedlejší produkt, mohl bych říci odpadek,
00:07:37 vznikly některé zajímavé léčebné postupy.
00:07:41 Znamená to, že když máte tímto strojem v moci
00:07:46 ten pustošivý lidský čas, že můžete léčit také pomocí toho,
00:07:52 že pacientovi převrátíte chod času a vrátíte stav, kdy byl zdráv?
00:08:01 Řekl jste to velmi přesně.
00:08:03 Mohu se vrátit do okamžiku, kdy choroba začíná.
00:08:07 Na to rozhraní. Odtamtud můžeme začít léčebnou kůru.
00:08:12 Čili dochází k propojení vašich obou životních poslání.
00:08:16 I dnes dochází ke vzácnému propojení, skutečnému sympoziu
00:08:21 v antických sloupech a sochách, k hostině těla a ducha.
00:08:26 Za všechny vás zvu ke stolu. Pokračujme v debatě,
00:08:30 ale neostýchejme se pozvednout sklenky a talířky
00:08:35 na oslavu velkého vynálezu pana profesora.
00:08:39 Děkuji, přátelé.
00:08:42 Já bych ještě vrátil jednu malou společenskou skutečnost,
00:08:47 která se týká pana doktora Mirka Mirka velmi intenzivně.
00:08:52 Abychom nepřehlédli, že se uvnitř té intenzivní vědecké práce
00:08:57 stačil s naší přítelkyní docentkou Tamarou Kunětickou oženit.
00:09:05 -Takže mu blahopřejeme trojnásobně.
-Bravo.
00:09:18 Teď bych poprosil první otázky pro našeho vzácného hosta.
00:09:23 Ten stroj času je vlastně duševní radium.
00:09:29 Dalo by se to tak říci.
00:09:32 -Ale pojmově to stejně nemůžete postihnout. -Aha, aha.
00:09:38 To je trochu mimo naše racionální uvažování.
00:09:45 Další dotaz k panu doktorovi.
00:09:48 -Probíhala u vás nějaká inspirace Jakubem Arbesem? -Samozřejmě.
00:09:56 Dokonce jsem šel ještě dál.
00:10:00 I některé verše, které jako by k tomu nepatřily,
00:10:04 třeba Máchův Máj, mě svým způsobem inspiroval.
00:10:09 Hluboké ticho, z mokrých stěn kapka za kapkou... Chápete?
00:10:14 Jakoby čas byl rozložen. Ty věci ve mně pracovaly.
00:10:19 -Fantastické spojení vědy a umění.
-Tím se jistě budeme zabývat.
00:10:25 Co teorie hmoty říká na stroj času?
00:10:28 Mě zajímá, na jakém principu stroj času pracuje.
00:10:32 V ústavu jsme probírali otázku hmoty, prostoru.
00:10:37 Fungování člověka v mezičase. Nás zajímá, jak jste na to šel.
00:10:44 Jak ten stroj vypadá uvnitř?
00:10:47 Alespoň rámcově nám prozraďte, jak ten stroj pracuje.
00:10:51 To ovšem není tajemství.
00:10:54 -Já se přimlouvám za Akademii věd.
-Pánové, co vám budu vykládat,
00:11:00 to možná přesahuje i teorie akademiků. To je otázka antihmoty.
00:11:08 -Není to anginogram k rozdělování energie? -Tak bych to nejmenoval.
00:11:18 To je příliš zjednodušující. Znovu opakuji, jde o antihmotu.
00:11:27 Konec konců, pan architekt není v tomto odborník. Pane doktore,
00:11:32 aniž byste prozradil výrobní tajemství, jak proces probíhá?
00:11:38 Představte si, že tady je něco, jako černá díra.
00:11:43 Pánové to jistě chápou. Černá díra.
00:11:47 Tato černá díra je vlastně vsunuta do tohoto přístroje a zmnožuje se.
00:11:55 Pánové, vy vstupujete v to, jež nic se nazývá.
00:11:59 Chápete? Vstupujete v to, jež nic se nazývá.
00:12:04 To znamená, že můžeme být znicovatěni?
00:12:08 Můžete být znicovatěni. A pozor, tady je ta magie.
00:12:12 Tam jsou i subjektivní momenty. Tím jsem překonal dosavadní teorie.
00:12:17 To je vaše představa času, která začne fungovat.
00:12:21 -Čili subjektivní záležitost?
-Vy se objektivně rozplynete
00:12:26 a pak si subjektivně vytváříte svůj čas a prostor.
00:12:32 Lidstvo vám bude vděčné. Ještě jedna otázka na toto téma.
00:12:37 Znal jsem pyšného matematika, který mi ukazoval tlustý notes.
00:12:42 -Říkal, že vypočítává Boha.
-To byl doktor Cohorna.
00:12:46 -Ano, něco jsem o něm slyšel.
-Jak tento stroj času,
00:12:51 to mávání nebo hýbání s časem, se může dotknout této otázky?
00:13:00 Ta otázka je vlastně v tuto chvíli otevřená. Řekl bych,
00:13:08 že může zásadně přispět k základním metafyzickým problémům lidstva.
00:13:14 -Toho se bojím a na to se těším.
-Ale co se objeví pak, pánové?
00:13:19 Nesahejte na to, ta metafyzika má děsivé výsledky.
00:13:23 Nesahejte na to!
00:13:26 Kdybyste to spustili, neberu odpovědnost za to, co se stane.
00:13:31 -Je to zaprášené.
-Máme rozumět, že to není model?
00:13:35 Samozřejmě, je to zmenšenina.
00:13:38 To je miniaturizace. Klasická japonizace, vyrobená na koleně,
00:13:43 ale nicméně dokonalá, takže ono to funguje.
00:13:47 My na zahradě to máme větší, ale tohle by tu fungovalo.
00:13:52 Ta kapacita je taková, že by to působilo na všechny, co tu jsme?
00:13:58 -Jak jsme tady, v tomto prostoru, dokonale. -Na Prahu už ne? -Ne.
00:14:03 -Ale na nás dokonale. -Bylo to vystavené, že je to zaprášené?
00:14:09 Manžel je velmi skromný a proto se nechlubí příhodou z dnešního rána.
00:14:14 Cestovali jsme z Ostravy.
00:14:17 Sice nám nabízeli kočár, nabízeli nám soukromý vůz,
00:14:21 ale doktor je tak skromný, že jsme si koupili místenky.
00:14:26 Bez ochranky a se zavazadly jsme šli po perónu.
00:14:30 Davy lidí se kolem nás shlukly a přirozeně, lidé jsou zvědaví.
00:14:36 Chtěli si vyzkoušet tento model.
00:14:41 Doktor se bránil, ale pak na zlomek sekundy ten model,
00:14:48 opakuji, je to jen model, tak ho spustil a hned vypnul.
00:14:53 -Ten perón byl celý jako vymetený.
-Nejhorší je, že byl pryč výpravčí.
00:15:00 Hlavně, že jste dojeli. Přátelé, znovu pobízím, jezte, pijte.
00:15:06 Začněte to antické sympozium se vším, co k němu náleží.
00:15:11 -Já si dám paštičku.
-Dámy, ujměte se servírování.
00:15:16 Já se skláním na technickým umem pana doktora Mirko,
00:15:20 ale vrátím se k subjektivním jevům. Znamená to, že pomocí přístroje
00:15:26 se může každý jedinec přenést do doby dřívější, ano?
00:15:31 Já bych protestovala proti tomuto způsobu použití.
00:15:37 Někteří nezodpovědní jedinci, kteří něco v životě zbabrali,
00:15:44 mají možnost prostřednictvím stroje času se vrátit do období
00:15:51 před tím zbabráním a začít žít znovu.
00:15:56 Měli bychom podporovat spíše zodpovědné jedince,
00:16:01 kteří se cítí zodpovědní za své činy a jednání
00:16:05 a nemusejí se vracet takovýmto způsobem.
00:16:08 Vymínila bych si způsob použití, aby nenahrával nezodpovědným.
00:16:15 Nezlobte se, vás nefascinuje možnost, že znovu rozkvetete?
00:16:21 Že znovu nastoupíte, poučíte se a znovu se vrhnete vpřed?
00:16:27 Mě to přímo fascinuje.
00:16:30 Já myslím, že musíme dát člověku šanci.
00:16:34 Člověk musí mít možnost zlepšit se. I na tom musíme pracovat.
00:16:46 Kdysi, v prababiččině truhle,
00:16:49 byl předpis na přístroj, o kterém se hovořilo u nás v rodině.
00:16:54 To jsem se ještě s panem doktorem samozřejmě neznala.
00:16:59 -Ten přístroj se nazýval Mezulánec.
-Jak? -Mezulánec.
00:17:03 Tradovala se v rodině taková legenda,
00:17:06 že Mezulánci, kteří kdysi ohrožovali naše území,
00:17:10 prahli právě po receptu na stroj času.
00:17:14 -Jaké byli barvy pleti, promiňte?
-Proměnlivé, duhové.
00:17:21 Kdo se zabývá tímto problémem, ví to. Nemají určitou barvu pleti.
00:17:26 -Jsou velmi přizpůsobiví.
-Sourozenci chameleónů.
00:17:31 Takže pomocí přístroje lze vyvolat Mezulánce a uspokojit je,
00:17:36 -že ten stroj času už tady je.
-Riziko je jinde.
00:17:40 Tady jde o spojení dvou věcí.
00:17:43 Mezulánec hmotně a materiálně znamená spojení těchto dvou rour.
00:17:49 Mezulánec je u parního stroje.
00:17:51 Navenek vypadá podobně, ale pouze lidová slovesnost
00:17:56 spojuje toto primitivní mechanické spojení s Newtonovskou mechanikou,
00:18:02 na které je parní stroj založen, se strojem času
00:18:07 a tedy také s lidovými pověrami. O tom to je.
00:18:11 -Chcete vidět Mezulánce?
-Ne.
00:18:20 Neřekl bych, že jde o omlazení.
00:18:24 Musíme si uvědomit,
00:18:27 že z hlediska našeho fyzického trvání tady na zemi
00:18:31 je tváří v tvář tomuto stroji snad miliardová část vteřiny.
00:18:39 Tento stroj nás nese časem trochu jinak, víte?
00:18:44 V tom je jeho jisté nebezpečí.
00:18:46 To je ohromná energie, něco jako atomová bomba,
00:18:51 která může nebezpečně vybuchnout, když s ní nebudeme umět zacházet.
00:18:57 Působí do minulosti i budoucnosti, jestli dobře rozumím.
00:19:02 -Je možno cestovat proti času i po čase? -Je to možné, ano.
00:19:07 Ale přiznám se, že s budoucností jsem zatím příliš nepočítal.
00:19:12 Zajímalo mě léčitelské hledisko.
00:19:15 Směřoval jsem k minulosti, abychom se mohli vrátit.
00:19:20 -Takže je to omezeno?
-Není to omezeno.
00:19:23 Ale některé věci jsou propracovány teoreticky.
00:19:27 Prakticky si nejsem jist detaily, aby budoucnost přiblížily přesně.
00:19:33 Když slyším otázky mnohých dam,
00:19:40 kolik kosmetických salónů vám volalo?
00:19:44 Já jsem byl samozřejmě připraven na četné dotazy.
00:19:50 Kosmetické salóny se ozvaly,
00:19:53 ale nehodlám se pouštět do takového triviálního a laciného problému.
00:20:01 Jaká je popularita a publicita stroje u nás a v zahraničí?
00:20:06 Zatím to prosáklo jen do některých odborných kruhů v zahraničí.
00:20:12 Doma je stroj celkem málo známý, v tuto chvíli se poprvé prezentuje.
00:20:19 To je velmi zvláštní.
00:20:24 Ještě ho nikdo neviděl, kromě vás.
00:20:33 Já již připravuji odbornou publikaci,
00:20:36 která nás seznámí s výzkumem stroje a jeho postupnou konstrukcí.
00:20:42 Pátrá i po pramenech na našem území i jinde. Musím říci,
00:20:48 že v neznámých částech pozůstalosti třeba Tychona de Brahe jsou úvahy,
00:20:55 které se velmi blíží a je tam varování před posunem do budoucna.
00:21:00 Proto je doktor Mirko v tomto směru velmi obezřetný.
00:21:05 -Vaše paní je roztomilá.
-V tomto spolupracovala se mnou.
00:21:10 Dovede to také lépe napsat pro veřejnost.
00:21:14 -Já přece jen nedovedu tak...
-To je přílišná skromnost.
00:21:19 Je to vynikající esej. Co je napsáno, je vynikající, brilantní.
00:21:25 -Pane doktore, ještě maličkost...
-Já bych to vyzkoušela v praxi.
00:21:30 Znovu říkám, nemůžeme to zkoušet.
00:21:33 Neponesu odpovědnost, vidím stále to prázdné nádraží bez výpravčího.
00:21:39 A to byla setina vteřiny, co jsme to zapnuli.
00:21:43 Je krásné o tom povídat, ale na zkoušku v praxi není vhodná chvíle.
00:21:50 Ale objekty by byly vhodné.
00:21:54 Musíme respektovat, že jsme v televizním studiu.
00:21:59 Na to musí být speciální bezpečnostní předpisy.
00:22:03 Co řeknou diváci? Můžeme zmizet, ale můžeme se i nesmírně proměnit.
00:22:10 Co když z nás budou orangutani a gorily?
00:22:15 Pane doktore, kdo vám pomáhal s tím zajímavým designem?
00:22:21 To je tvarově tak bohaté a přitom jednoduché.
00:22:26 Odpověď je velmi jednoduchá. To je výtvarná inspirace, to je secese.
00:22:32 Já miluji secesi a vidím v té dekorativnosti cosi symbolického.
00:22:38 -Nechal jste se inspirovat Muchou.
-Mucha, pánové, Mucha.
00:22:48 Mám otázku. Jde o proces reverzibilní, nebo ireverzibilní?
00:22:53 Myslím, že se tu generuje energie, kterou se zakřivuje časoprostor.
00:22:59 -Ano, to je právě to. Vy jste napsal práci o spirále času. -Ano.
00:23:05 Pokuste se vysvětlit tento přístroj, pane kolego.
00:23:09 -Mám pocit, že jste to líčil jako problém multiplicitní. -Ano.
00:23:15 Ale nechť se pan kolega pokusí o tom něco teoreticky říci.
00:23:21 -Já myslím, že časoprostor funguje jako... -Pozor!
00:23:27 -Nespusťte to!
-Je to dobré.
00:23:29 -V tomto válci... -Nesahat!
-V tomto válci se generuje energie,
00:23:35 která zakřivuje subjektivní časoprostor.
00:23:38 To znamená, že se můžeme zakřivením dostat do jiné dimenze.
00:23:44 -Ten čas je pružný.
-Ten čas nám pruží.
00:23:48 Přesně tak.
00:23:51 Elastický čas.
00:23:53 Přirovnejme to ke gumové hadici.
00:23:56 Ohneme ji a ona se zase vrátí do výchozí polohy, že?
00:24:01 -Takhle se to pouští, pane doktore? -Ne!
00:24:04 Důrazně a naposled prosím, abyste na to nesahali.
00:24:10 -Co se může stát, za to já neručím.
-Na něco to musí fungovat.
00:24:15 -Paní je z muzea.
-To musí jít na nějakou energii.
00:24:19 -Nikoliv. Tu právě nasává.
-Ze vzduchu to přece nefunguje.
00:24:24 Tu čerpá tady, nasává ji.
00:24:32 Přátelé, jestli mohu, přeruším debatu a požádám o příspěvek
00:24:38 k naší hostině těla i ducha našeho hosta, Helenu Vondráčkovou.
00:24:51 PÍSEŇ.
00:25:16 Vím, jak působivé je vzít plášť a zmizet,
00:25:25 když dojde k hádce.
00:25:28 Já vím, že můžeme žít každý zvlášť,
00:25:37 věc řešit rázně a krátce.
00:25:41 Spor, kdo z nás pravdu má,
00:25:47 spor, co sporný je dán.
00:25:54 Spor, co bůhví, proč vzplál.
00:26:00 Víš, jak skončí a vím to i já.
00:26:07 Co zmůže tvé good-bye,
00:26:13 dnes dveřmi si prásk a zítra jsi zpátky.
00:26:20 Co zmůže tvé good-bye,
00:26:26 přejde tě vzdor
00:26:29 a rád pak řekneš hallo, hi.
00:26:58 Vím, jak důležité je hrát fér,
00:27:06 ne věčně ústupky žádat.
00:27:10 Já vím, jsi stejně jak já solitér,
00:27:19 však ve dvou líp se vše zvládá.
00:27:23 Spor, kdo z nás pravdu má,
00:27:29 spor, co sporný je dán.
00:27:36 Spor, co bůhví, proč vzplál.
00:27:42 Víš, jak skončí a vím to i já.
00:27:49 Co zmůže tvé good-bye,
00:27:55 dnes dveřmi si prásk a zítra jsi zpátky.
00:28:01 Co zmůže tvé good-bye,
00:28:08 přejde tě vzdor a rád zas řekneš hallo, hi.
00:28:27 Co zmůže tvé good-bye,
00:28:33 dnes dveřmi si prásk a zítra jsi zpátky.
00:28:40 Co zmůže tvé good-bye,
00:28:46 přejde tě vzdor
00:28:49 a rád zas řekneš hallo, hi.
00:29:02 A rád zas řekneš hallo, hi.
00:29:18 Pomoc!
00:31:17 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.
Studio Kroměříž je cyklus netradičních diskusních pořadů, na jehož vzniku se podílel Petr Lébl a celá řada osobností kulturního života, které se ve studiu ujaly i rolí „profesionálních diskutérů“. Témata jejich diskusí byla velice rozmanitá a stejně pestré byly i názorové postoje diskutujících. Studio Kroměříž si klade zcela nečekané otázky napříč veškerými oblastmi lidské existence – a na své otázky získává ještě nečekanější odpovědi. Tentokrát oslavíme s diskutujícími výjimečnou událost objevení stroje času, které se bude účastnit i řada známých osobností.