V těchto dnech si připomínáme 100. výročí narození Mistra houslaře, jehož nástroje zpívaly v mnoha zemích světa (1993). Režie M. Erdevički
00:01:07 Říct, které housle mám nejradši, je velice těžké.
00:01:11 Jako jsou různí lidé, a můžete je mít rádi,
00:01:14 tak jsou různé housle.
00:01:16 Každé jsou trošku jiné a všechny jsou krásné.
00:01:20 Třeba Suk má housle typu Stradivari,
00:01:23 které se mi strašně libí,
00:01:25 které mají ten sladký, něžný, krásný tón.
00:01:29 Ivan Ženatý má housle typu Guarneri,
00:01:34 kde ten tón je spíš jednodušší a silnější.
00:01:38 Takže jednomu se líbí to, jednomu to.
00:01:43 Já jsem se schválně po koncertu v Rudolfinu,
00:01:46 kde hráli Suk a Ženatý spolu Bachův dvojkoncert,
00:01:53 dokonce ohlásili před publikem, že hrají oba na mé nástroje,
00:01:59 Suk hrál na kopii Stradivari, Ženatý na kopii Guarneri,
00:02:04 ptal známých, tak jeden řekl,
00:02:09 že se mu líbí ty a druhý řekl, že ty druhé.
00:02:12 Takže opravdu těžko říct, které housle jsou nejlepší.
00:02:17 Tady na té fotografii je můj dědeček,
00:02:20 který tady na mě dozírá, jestli všechno dělám dobře.
00:02:24 To je člověk, kterého jsem neznal, zemřel dřív, než jsem se narodil,
00:02:28 ale nesmírně si ho vážím,
00:02:31 už pro jeho způsob života a pro to, co vytvořil.
00:02:35 Ty jeho nástroje jsou pro mě tak fantastické,
00:02:38 že snad ani lepší nemůžu udělat.
00:02:44 Houslí jsem udělal poměrně málo. Je to necelých tři sta.
00:02:50 Chtěl bych jich do konce života udělat něco přes tři sta.
00:02:55 Pokud budu zdráv, tak se mi to podaří.
00:02:58 Teď jsem to ubral moc. Budu s tím mít starosti.
00:03:06 Je to dobré.
00:03:17 Když jsem byl mladý, tak mně otec nadával,
00:03:21 že jezdím na lyžích, na kole, dělám málo housle.
00:03:25 Já zase nadávám jemu, že jezdí na snowboardu a na surfu,
00:03:30 a dělá málo housle. Takže je to pořád dokola.
00:03:35 Podívej se na hlavu a podívej se hlavně na tohle.
00:03:44 -Vidíš, jak je to hluboké?
-Hm.
00:03:47 Ano, doopravdy.
00:03:51 To je taková specifická věc u houslařiny,
00:03:54 že synové dělají ze dřeva, které kupovali jejich otcové.
00:03:58 Právě proto, že to dřevo musí být staré.
00:04:01 Teď už kupujeme nové, aby měly moje děti z čeho dělat.
00:04:07 Dřevo se musí nakupovat 40 let dopředu.
00:04:12 Nejlepší učitel je vždycky příbuzný, vždycky otec.
00:04:15 To jméno je jednak výhodou ale jednak taky svazuje,
00:04:19 protože laťka je od mého otce zatraceně vysoko
00:04:25 a já ji nesmím snižovat, tak tím je to svazující.
00:04:31 Nesmím být horší než on.
00:04:37 Moje jméno je dneska tak dobré, dá se říct,
00:04:41 že nedávno u Sothebyho v Londýně v aukci jsem zjistil,
00:04:49 když jsem ty housle viděl, že je to dokonalý padělek,
00:04:53 všechno bylo zfalšované i to razítko.
00:04:56 Takže když už se za mého života falšují housle takhle!
00:05:02 Padělků jsem viděl moc, ale dá se říct špatných.
00:05:06 Tohle byl padělek, že jsem koukal jako blázen,
00:05:09 jak je to možné takhle zfalšovat!
00:05:17 Mým takovým celoživotním problémem je houslový lak.
00:05:25 Já sám jsem tomu laku věnoval celý život.
00:05:30 Tisíce zkoušek a vždycky jsem si říkal:
00:05:35 Teď to mám, teď jsem na to přišel. A za 14 dní říkám, že to není ono.
00:05:41 Něco tomu chybí. Nebo za rok se to změnilo.
00:05:45 A už to nebylo takové, jaké to bylo na začátku.
00:05:49 Tenhle problém mě pronásleduje pořád.
00:05:52 Mám spoustu zkoušek. Strkám laky na slunce za okno,
00:06:00 abych viděl, co to teplo a ultrafialové záření s tím dělá.
00:06:07 Tady mám desku, kterou jsem kdysi zkazil.
00:06:11 Tak takových prkének už je snad na tisíce.
00:06:16 Ale musím říct, že v poslední době mám takový dojem,
00:06:22 že jsem našel princip toho cremonského laku.
00:07:37 Po válce pro mě nastaly velice slastné doby.
00:07:42 Mohlo se lyžovat, mohli jsme volně jezdit do Alp.
00:07:46 Když jsme byli s národním týmem trénovat v Sant Antonu
00:07:52 a najednou přijde telegram od mého otce:
00:07:55 "Nechci syna lyzare, ale houslare. Okamzite prijed do Prahy,
00:08:03 v Salcburku kup kalafunu, došla".
00:08:09 Tak jsem se ještě víc věnoval houslím, výzkumům a soutěžím.
00:08:15 Byl jsem soutěživý typ.
00:08:17 Měl jsem soutěžení v krvi, závodil jsem na lyžích.
00:08:21 V 48. roce jsem olympiádou přestal závodit.
00:08:27 Měl jsem velké zranění, takže jsem ani tu olympiádu jet nemohl.
00:08:32 Oženil jsem se za trest a přestal jsem sportovat.
00:08:41 To jsem nebyla já, to byla první žena.
00:08:44 To by si nedovolil.
00:08:47 Když já jsem chodila s tátou, tak mě nutil,
00:08:52 ne nutil, ale neustále inicioval, že jsme zpívali.
00:08:55 Já si vzpomínám, že jsme jednou jeli z lyží z Tater
00:08:59 a že jsme se dohodli, jako z legrace,
00:09:02 že co si chceme říct, zazpíváme jak v opeře.
00:09:06 Kam pojedeme dneska? Pak teprve po letech mi řekl,
00:09:11 že mě testoval, jestli mám hudební sluch.
00:09:15 Protože by si mě nevzal, kdybych neměla hudební sluch.
00:09:19 Protože děti eventuálně... To by mohlo vadit v povolání.
00:09:24 To by mě teda naštvalo.
00:09:27 Když jsi se ty narodil, byl jsi asi týden starý...
00:09:32 Ne, bylo mu asi šest neděl.
00:09:35 Byl jsi asi šest neděl starý, já jsem mu hrál na housle do ucha.
00:09:41 On ležel a vůbec si toho nevšímal.
00:09:43 A já si říkal: Proboha, to dítě je hluché!
00:09:47 Tak jsem přinutil ženu, zavolali jsme známou dětskou lékařku
00:09:55 a říkal jsem jí: Naďo, já mám hluché dítě, pojď sem honem!
00:10:02 Ona říká: Jak je starý? Šest neděl. Ty jsi pitomý, ještě neslyší.
00:10:10 Moje děti by byly hloupé, kdyby nebyly houslaři.
00:10:16 Já si myslím, že tolik rozhodovat o budoucnosti se nedá,
00:10:21 nebo nemůže se předurčovat takhle brzo.
00:10:24 Dá se.
00:10:26 Já si myslím, že pokud by to byly holky, tak je nemůžeme nutit.
00:10:53 Dobrý den. Dobrý den. Ahoj.
00:10:59 -Vítám!
-Děkuji.
00:11:02 -Dobrý den. -Dobré odpoledne.
-Sedni si u nás.
00:11:06 -Jak se tu máte?
-Máme se bezvadně.
00:11:09 -Tady je chládek a venku je vedro.
-Nádherný den.
00:11:15 Pracujeme, papoušek nám pomáhá.
00:11:19 Přátelství mezi rodinou Suků a mezi rodinou Špidlenů
00:11:24 se datuje již od dlouhé doby.
00:11:26 Protože můj dědeček, houslista Josef Suk, člen Českého kvarteta,
00:11:31 hrával na housličky od otce Přemysla, od Otakara Špidlena.
00:11:39 Já jsem znal tatínka Přemysla Špidlena velice dobře.
00:11:44 Pamatuji si na něho. Kupovával jsem u něj struny a žíně.
00:11:48 Nechával jsem si u něj potahovat smyčce.
00:11:51 Přátelství s Přemyslem Špidlenem je něco, co mě opravdu těší.
00:11:56 Já si ho vážím jako člověka
00:11:58 a hlavně si ho vážím jako fantastického houslaře.
00:12:02 Myslím, že je to jeden z nejlepších houslařů na světě.
00:12:06 Mám tu radost a velikou čest hrát na jeho housličky,
00:12:12 které miluji, které se mi osvědčily.
00:12:16 Cestuji s nimi po celém světě. Musím také říct,
00:12:20 že jeho syn Jan Špidlen pokračuje krásně v jeho šlépějích.
00:12:27 Koupil jsem od něho jedny překrásné housle
00:12:30 a že na ně taky velice často hrávám.
00:13:15 -Děkuju.
-Krásný nástroj.
00:13:20 Děkuju.
00:13:24 Teď co dělám ty housle, tak ty si chci nechat.
00:13:28 Když Stradivari zemřel, tak po něm zbylo 18 nástrojů.
00:13:34 Já tady vlastně mám asi dvoje. Tak bych chtěl...
00:13:43 Vy jste říkala: Kdy jsem dělal nejlepší housle.
00:13:47 Já si pořád myslím, že ty nejlepší housle teprve udělám.
00:13:51 Ty, co teď dělám, tak budou ty nejlepší.
00:13:55 Ty si chci schovat, abych měl z něčeho nějaké potěšení.
00:14:31 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.
Před sto lety se narodil Přemysl Otakar Špidlen (*18. 6. 1920 – †6. 1. 2010), třetí pokračovatel významného houslařského rodu. Předané zkušenosti bohatě zúročil a svým řemeslem si vydobyl světové renomé. Zvítězil v řadě houslařských soutěží a byl zván i do jejich porot, cestoval také s odbornými přednáškami. V roce 1958 se stal zakládajícím členem Kruhu umělců houslařů, který dodnes sdružuje významné představitele tohoto stále živého řemesla. Přemysl Otakar Špidlen rovněž dosáhl toho, aby rodinná tradice zdárně pokračovala dále, a jeho rodinný ateliér dnes vede syn Jan Baptista, jenž má za sebou rovněž řadu mezinárodních úspěchů včetně fenomenálního triumfu na italském Triennale v roce 2003.