Před osmdesáti lety se narodil náš významný spisovatel a scenárista. Jeho výročí připomínáme portrétem z roku 1993.
00:00:41 Vy máte dobrou náladu.
00:00:43 Za chvíli ji všichni kolem mne ztratí.
00:00:49 Mahler!
00:00:54 Má pocit, že jsem se v tomhle cyklu ocitl proto,
00:00:58 že jsem se ve své práci
00:01:01 zabýval celou řadou mimořádně talentovaných osobností.
00:01:05 Týká se to toho, jak se v Čechách zacházelo s talenty
00:01:10 nebo s geniálními postavami.
00:01:12 Ta historie začíná symbolicky, to jest Komenským.
00:01:16 Protože hned po Bílé hoře
00:01:18 došlo k vypuzení 120 tisíc elitních rodin z této země.
00:01:23 Mezi nimi byl Komenský, Hollar a jiní.
00:01:26 Celá tato vypuzovací akce byla teprve začátek.
00:01:30 V následujícím století to již známe v té variantě,
00:01:34 kdy Čechy zásobují svými muzikálními talenty celou Evropu.
00:01:39 V 19. stol. dochází k tomu, že po porážce revoluce v r. 48,
00:01:44 obrovská spousta lidí odchází do Ameriky.
00:01:47 Ten obrovský odliv lidí v 19. století vyvrcholil ve 20. století.
00:01:53 Tehdy došlo ke 3 strašlivým odlivovým vlnám v r. 38, 48 a 68.
00:01:58 Odtud tehdy odcházely statisíce kvalifikovaných lidí.
00:02:02 A když k tomu připočítáme vývoj posledních 50 let,
00:02:07 to znamená za totality nacistů.
00:02:09 Jejich obrovská snaha zbavit národa hlavy.
00:02:13 Pak za rudé totality.
00:02:15 Ta obrovská snaha nastolit jakýsi kult průměru. Vláda plebejců.
00:02:20 Kdy určovali tón v této společnosti polovzdělaní tajemníci,
00:02:25 zakomplexovaní kádrováci, fízlové a domovnice.
00:02:32 Ten kult průměrnosti vedl k tomu,
00:02:35 že se u nás vytvořila po dlouhá léta koncepce antielitářství.
00:02:40 Jakási falešná koncepce rovnosti.
00:02:44 Docházelo k záměrně živené deformaci v tom smyslu,
00:02:48 že se vytvářela zášť proti intelektuálům.
00:02:54 Není to všechno, ale psal jsem to celých 40 let.
00:02:58 Dá se tomu říkat Every day, to jest deníky psané každý den.
00:03:05 Všechno, co mě nějak oslovilo.
00:03:08 Bylo to samozřejmě v dobách, kdy se spousta věcí nepublikovala.
00:03:13 Tak jsem je zapisoval i s tím,
00:03:16 že jednou z toho třeba vznikne nějaký dobový doklad,
00:03:21 který může být někomu užitečný.
00:03:24 Jsou to deníky psané od r. 1973 až do dneška.
00:03:28 Protože je to necenzurované,
00:03:30 tak jsou tam často věci živé, často až choulostivé.
00:03:35 Kdyby náhodou někdo dával dohromady dokument o tom,
00:03:41 co to byla naše doba.
00:03:44 To je jen taková kuriozita.
00:03:51 Jestliže se zabýváme výskytem geniality,
00:03:55 vstupujeme do území, kde je víc otazníků než odpovědí.
00:03:59 Je to území obestřené do dneška množstvím tajemství a záhad.
00:04:04 Nedovedeme např. vysvětlit,
00:04:07 že se v některých dějinných údobích a v oblastech,
00:04:11 vyskytla genialita, týkající se celých kolektivů.
00:04:15 Já jsem si vždy pomáhal metaforickým příměrem.
00:04:19 Jakoby Bůh měl reflektor,
00:04:21 který zamíří na určitou oblast a osvítí potencionalitu,
00:04:26 kterou si tamější lidé nosí pod lebkou.
00:04:29 A oni podle svých znalostí začnou vyvíjet neuvěřitelnou činnost.
00:04:35 Třeba v Indii se najednou vynořily plejády sochařů,
00:04:39 které posochaly desítky a sta chrámů. A najednou se ztratily.
00:04:44 Jakoby Bůh odklonil to světlo a ten mimořádný dar se vytratil.
00:04:49 Nebo se to světlo soustředilo na oblast Vikingů
00:04:53 a oni se podle svých znalostí pustili na ty objevitelské plavby.
00:04:58 Nebo vznikly kolem Mrtvého moře skupiny Starozákonních proroků
00:05:04 a ti potom koncipovali náboženské systémy. Pak se to všechno vytratí,
00:05:09 jakoby Bůh ten boďák soustředil zas někam jinam.
00:05:17 Skutečně dochází často k tomu,
00:05:19 že si mimořádný talent proráží cestu jak projektil.
00:05:24 Ale velmi často k tomu nedochází.
00:05:27 Protože ten talent se vyznačuje tím, že je křehký jako krystal.
00:05:32 Bez ohledu na to, zda jsou směšní, jdou často nesobecky,
00:05:37 schopni platit si za to, aby vlastní činnost mohli vyvíjet.
00:05:42 A navíc někteří z nich se vyznačují tím, že jsou nezřetelní.
00:05:48 Že se projevují naprosto neodlišeně od ostatních.
00:05:53 Jsou stejní jako my, až na to, že jsou třeba geniální.
00:05:59 Na nejdůležitější rovnici moderního světa přišel Einstein pod sprchou.
00:06:05 To jsou ty momenty, kdy se ten mozek dlouho připravuje
00:06:09 a pak v nečekané chvíli, kdy na to vůbec nemyslí.
00:06:14 To jde spontánně, sprchoval se... Bim... a už to věděl.
00:06:23 Tohle je místo dortu.
00:06:25 Já když jsem mluvil o talentu, tak jsem nemyslel jen to,
00:06:30 že by se talent zužoval jen v tom pojetí intelektuálním.
00:06:35 Já znám strašnou spoustu lidí,
00:06:38 kteří se vyznačují takovou manuální zručností,
00:06:41 že mám někdy dojem, že když se dívám na to jak pracují,
00:06:46 tak mám dojem, že jim to rukama myslí.
00:06:50 Takový pocit jsem měl,
00:06:52 když jsem se díval na to, jak pracoval můj táta.
00:06:56 Celý život pracoval jako dělník a také v dílně umřel.
00:07:03 Já jsem se mu nepovedl.
00:07:06 Třeba tenhle parní stroj, on mi ho udělal, když mi bylo pět let.
00:07:12 On si myslel,
00:07:15 že mě ten stroj bude tak fascinovat,
00:07:21 že se pak vydám v jeho stopách. Mě ale spíš lákaly knihy.
00:07:29 Takže v jeho pojetí si myslel, že se vlastně flákám.
00:07:34 Takže to improvizujeme tímto způsobem...
00:07:48 Tady jste, přátelé, svědky, jak se znovu rozbíhá mé dětství.
00:07:55 Tímhle hadrem si normálně utírám slzy.
00:08:03 Vrátíme se do reality, viďte?
00:08:10 Narodil jsem se na Českomoravské vysočině.
00:08:14 Je to nádherný zamyšlený kraj s hlubokými lesy.
00:08:18 Ale vyrůstal jsem tady ve Vysočanech.
00:08:21 Tady tatínek dostal práci a my jsme se sem přestěhovali.
00:08:26 Tady v tomhle zvláštním úseku,
00:08:29 kde už to vlastně nebylo město a ještě to nebyl venkov.
00:08:34 Tady jsem prožil dětství obklopen zvláštní drsnou poetikou,
00:08:39 kterou mi bohužel už vyfouknul Bohumil Hrabal,
00:08:43 protože to tady všechno krásně popsal ve svých knihách.
00:08:49 Když jsem skončil na Filosofické fakultě,
00:08:52 učil jsem na AMU. To už jsme se znali s M. Formanem.
00:08:58 Dokonce jsme spolu i bydleli, támhle ve 3. patře.
00:09:02 Tam Miloš psal Lásky jedné plavovlásky a Černého Petra
00:09:07 a já jsem psal Nebeské jezdce a Svatbu jako řemen.
00:09:11 Někdy když nám to nešlo, ta jsme svolali kamarády
00:09:15 nakoupili jsem spoustu jídla a odjeli jsme do Lánské obory.
00:09:20 Tam jsme měli takovou maličkou paseku.
00:09:23 Děvčata na pařezech prostřela víno, sýry, sladkosti...
00:09:28 Měli jsme dva ohníčky.
00:09:30 Na jednom se peklo maso, na druhém Svíťa vařil polévku.
00:09:35 Pak jsme 3-4 hodiny nádherně jedli a pak jsme funěli v listí.
00:09:40 Pamatuji si, jak jednou z blízké hájovny vyběhl fořt a křičel:
00:09:45 Tohle by měl vidět soudruh prezident.
00:09:51 Už při prvním filmovém pokusu jsem přišel na to,
00:09:55 že tady je to oblast, kde řádí cenzoři.
00:09:58 Natolik gramotní, aby rozuměli slovům.
00:10:01 Ale přišel jsem zároveň na to, že je hájemství,
00:10:05 kde se tak neomaleně nevyjadřují. A to je hudba.
00:10:09 Tak jsem postupně začal psát o hudbě a o hudebních skladatelích.
00:10:15 Ty pasáže, které se týkaly hudebníků nebo hudby
00:10:19 byly vyjadřovány samoznaky, a oni jim nerozuměli.
00:10:23 Takže byli konfrontováni až s hotovým filmem,
00:10:26 což je samozřejmě drahé dílo a to se obtížně zakazuje.
00:10:31 Takže jsme jisté věci realizovali k nelibosti cenzorů,
00:10:35 ale snad o to větší přízní veřejnosti.
00:10:39 Pokud jde o ty mimořádné talenty o kterých jsem často psal,
00:10:44 tak většina z nich se zabývala hudbou.
00:10:51 Magická moc hudby spočívá v tom, že se vás zmocní naráz.
00:10:56 Obejme vás hned prvním akordem.
00:10:59 A vy pak můžete sledovat,
00:11:01 jak se odvíjí citová krajka nebo tónová struktura.
00:11:06 Když si vyberete správně,
00:11:08 můžete sledovat nejen tu časovou dimenzi horizontální,
00:11:12 ale zjeví se vám i dimenze vertikální.
00:11:16 Protože každá veliká hudba vychází ze základu lidské bytosti.
00:11:21 Mluví z ní vaše duše. Ozvuk vašeho srdce.
00:11:24 A současně v ní doléhá k nám shůry to co nás přesahuje,
00:11:29 to je něco, co nazýváme zákony vesmírných sfér.
00:11:39 My všichni nosíme pod lebeční klenbou mozek,
00:11:44 To jest vesmírný zázrak.
00:11:47 Protože neexistuje ve vesmíru nic tak dokonalého
00:11:51 jako je tato struktura.
00:11:53 Mozek jako sídlo rozumu, fantazie, emocí.
00:11:58 A také spousty vloh.
00:12:00 Proto také ten rejstřík mimořádně talentovaných je strašně široký.
00:12:06 Jestli dnes existuje sféra, ve které se odehrávají zázraky,
00:12:11 pak je to tato sféra. Ta sféra duchovní.
00:12:14 Jde o to, abychom my nebyli jejími svědky, ale jejími strůjci.
00:12:22 Mezi ty moudré pány, ke kterým rád chodím na radu,
00:12:27 patří malíř Jakub Šikanedr. Na těchto obrazech je patrné,
00:12:33 že by člověk měl taky přemýšlet o tom,
00:12:39 co všechno vlastně nepotřebuje.
00:12:45 Že omezení a pokora asi patří k tomu,
00:12:50 co nám chtěl Šikanedr do moderního věku sdělit.
00:12:56 Domnívám se, že je to sdělení moudré, právě proto,
00:13:00 že budoucnost tohoto světa
00:13:03 podle mého názoru právě na tom paradoxu závisí.
00:13:08 Na oproštění, na pokoře, na znalosti míry.
00:13:18 Pokud jde o příbuzenskou vazbu ke Gustavu Mahlerovi....
00:13:23 Všichni Mahleři pochází z Vysočiny. Gustav i já. Ta vazba je nepřímá.
00:13:31 Je to vazba přes jeho otce a mého pradědečka.
00:13:37 Samozřejmě tenhle velikán,
00:13:40 kterého mám neustále před očima, je ten, kterým sám sebe poměřuji.
00:13:46 Není to pocit příjemný,
00:13:50 protože při tom poměřování nevycházím dobře.
00:13:54 To se shledává člověk lehkým a nedostatečným.
00:14:00 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.