Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch

Ve dvacátých a třicátých letech minulého století bylo celkem běžné, že si různé prozíravé firmy nechávaly pořizovat důkladnou filmovou dokumentaci různých výrobních postupů a montáží. Díky této prozíravosti mohli jsme už v našem cyklu řadu takových pohledů do naší technické minulosti shlédnout. V plzeňské Škodovce jsme sledovali výrobu lokomotivy, v Bondyho továrně montáž letadla Avia BH 21, a v Michli výrobu svítiplynu – mimo jiné. V tomto pořadu si promítneme části filmu z roku 1927, na kterém je zachycena výroba a montáž osobního automobilu Laurin & Klement - Škoda 110. Obchodně úspěšný čtyřválec se čtyřdobým motorem o výkonu 20, později 25 HP, se vyráběl v mladoboleslavské automobilce v letech 1925–1929. Celkový počet vozů tohoto typu (v různých provedeních) přesáhl tři tisíce kusů.

Film zachytil nejen montáž vozu, tehdy ještě zcela manuální, ale také výrobu jednotlivých součástek, např. hnacích soukolí zadní nápravy, vačkových a klikových hřídelí, pístů, ozubených koleček pro rychlostní skříň... atd.

V další části filmu v rychlém sledu uvidíme montáž motorů a jejich zkoušení, sestavování rychlostní skříně, výrobu chladičů a kompletaci podvozků, které po montáži kol a nasazení lehké zajížděcí karosérie vyjíždějí ke zkušebním jízdám. Odstrojené podvozky putují pak do karosárny, kde dostanou dřevěnou kostru, která se oplechuje a nalakuje. Pak už zbývá jen navštívit výpravnu, kde se na vozy montuje příslušenství a další výbava. Nový elegantní automobil L&K – Škoda 110 může se vydat do světa.

Stopáž18 minut
Rok výroby 2006
 ST 4:3
ŽánrDokument