Karel Čáslavský představuje automobily, kterými cestoval Tomáš Garrigue Masaryk (2005). Režie P. Vantuch

Vezmi všechny filmy s T. G. Masarykem, vyber z nich scény, na kterých jsou zachyceny automobily, pak požádej odborného poradce pana Kožíška, aby ty rozličné automobily určil – a pak už se jen modli, aby diváci vzali tu vzniklou směsici záběrů z let 1918 až 1937 na milost, v lepším případě, aby je zaujala…

Tak nějak by mohl znít recept, podle kterého vznikl tento pořad. Uvidíte v něm, v jakých automobilech dal se president Masaryk vozit po vlastech českých, moravských i slezských a možná budete překvapeni, jak málo značek to vlastně bylo. Nepočítáme-li faeton Laurin a Klement, ve kterém jel Prahou 21. prosince 1918, byly po následujících osm let v autoparku presidentské kanceláře jen různá provedení automobilů Praga Grand – uzavřené limuzíny i otevřené vozy (faetony). K nim v polovině roku 1926 přibyla luxusní limuzína, kterou vyrobily Škodovy závody v Plzni podle licence francouzské továrny Hispano Suiza. Ze stokusové série zakoupil Hrad (snad za 280 tisíc korun) hned první vůz, na jehož výsledném vzhledu se podílela známá plzeňská karosárna Brožík. „Hispánka“ i otevřené „grandky“ bez problémů existovaly vedle sebe až do roku 1935, kdy byl pro presidenta zakoupen nový vůz Tatra 80 z kopřivnické automobilky. Ten si však Masaryk příliš neužil – na konci roku 1935 abdikoval, odstěhoval se do Lán a tam více než nový automobil používal bryčku. Proto záběrů Masarykovy „tatrovky“ je jenom pár.

Stopáž18 minut
Rok výroby 2005
 ST 4:3
ŽánrDokument