Střihový pořad složený z archivních materiálů pro vás připravil Karel Čáslavský (2004). Režie P. Vantuch

Klikněte pro větší obrázekHistorie Škodových závodů v Plzni začala v roce 1859 v plzeňské strojírně hraběte Valdštejna, kterou o deset let později koupil sotva třicetiletý ing. Emil Škoda a učinil z ní základ budoucí Škodovky. Tento muž pak přes třicet let stál v čele závodu, který ze skromných počátků přivedl k nebývalému rozmachu a pověsti vskutku světové.

Šťastné rozhodnutí zavést výrobu oceli navedlo podnik k budoucí prosperitě. Zavedení siemens-martinských pecí, výstavba ocelárny, zřízení kovárny se čtyřmi výhněmi, postavení závodní vlečky, vybavení dílen jeřáby, lisy a dmychadly... to byl jen začátek.

Už za patnáct či dvacet let od založení podniku vyráběly Škodovy závody široký sortiment strojů a zařízení pro cukrovary, pekárny, cihelny, pily, plynárny, mlýny, uhelné doly, lihovary, pivovary a papírny. Vyráběly rovněž součásti parních strojů a plynových motorů, dále kotle, vodní pumpy, dílce ocelových mostů... a od roku 1890 také železniční vagónová dvojkolí.

V té době začíná také nová kapitola v historii Škodových závodů – a sice zbrojní výroba. Nejprve to byly pancéřové desky pro lodi, první kulomet, pak lodní dělo ráže 47 mm s ocelovou hlavní. Právě děla – námořní, polní, horská, ale i jiná – stala se na dalších téměř třicet let specialitou plzeňské zbrojní výroby. O Škodových závodech se mluvilo jako o „největší zbrojovce monarchie“.

Výrobu zbraní budeme moci sledovat na vzácném filmu z roku 1916 – uvidíme lodní děla, horské houfnice a polní děla. V muniční továrně v Bolevci byla podrobně natočena výroba dělostřelecké munice od lisování střel po jejich plnění trhavinou a montáž zapalovačů.

Ve druhé části pořadu uvidíme záběry, které filmaři ve venkovních prostorách závodu natočili v roce 1922.

Závěrečná část je věnována konkrétním výrobkům z roku 1930 – parním lokomotivám továrního typu 21Lo4 (řada 387), známým jako „Mikádo“. Lokomotivy byly určeny pro Čínu, pro Mandžuskou dráhu. Film zachycuje náročné vykládání lokomotiv v přístavu Lu-šun (tehdy Port Artur), jejich kompletaci v dílnách a nakonec všestranné zkoušky na horské trati Šenjang-Hailung.

Stopáž18 minut
Rok výroby 2004
 ST HD 4:3
ŽánrDokument