Karel Loprais a jeho cesta z Kopřivnice do Afriky aneb život za volantem (1998)
00:00:41 Když mám chvilku volna, sednu na kolo a protáhnu si záda.
00:00:48 Mám totiž sedavé zaměstnání.
00:01:13 Narodil jsem se v Ostravě.
00:01:17 Ale dětství jsem prožil ve Frenštátě.
00:01:21 Bydleli jsme v Kunčicích pod Ondřejníkem.
00:01:27 Moje dětství se stále točilo kolem garáží a aut.
00:01:39 Já si to poznačím. Zatím ahoj.
00:01:55 Otec s auty nejen jezdil. Konstruoval tříkolky.
00:02:01 Byla to oblíbená lidová vozítka.
00:02:05 S tímto autem jsem už mohl jezdit.
00:02:11 Otec mi jako chlapci postavil motokáru.
00:02:16 Měla trubkový rám.
00:02:24 Jezdil jsem v ní na Prvního máje. Motokáru táhli za autem.
00:02:32 Nebavil mě fotbal ani jiné sporty.
00:02:38 Čas jsem věnoval autům.
00:02:45 Otec měl východoněmecké auto. S tím jsem vyrostl.
00:02:54 Také jsem v něm prožil první havárii.
00:02:59 Bylo to na podzim. Cesty byly kluzké.
00:03:04 Přeletěli jsme přes cestu a převrátili jsme se.
00:03:09 Probral jsem se na zadním sedadle.
00:03:14 Obešlo se to bez větších zranění.
00:03:19 Ale auto bylo zničené.
00:03:23 I takové věci se v životě stávají.
00:03:36 Na Dakaru se mi líbí jedno:
00:03:41 Když má soupeř malér, ten druhý zastaví a pomůže mu.
00:04:08 Bylo to ve 14 letech. Chtěl jsem být automechanikem.
00:04:15 Tam jsem se však nedostal.
00:04:22 Proto jsem se vyučil strojním zámečníkem.
00:04:26 Jako vyučený jsem odešel do Tatry Kopřivnice.
00:04:33 Do mechanicko-montážního závodu.
00:04:36 Auta jsem poznal z druhého pohledu.
00:04:39 Ne jako hotový výrobek.
00:04:43 Viděl jsem, jak se tvoří z kusu železa.
00:04:48 Auto není jen volant. Skládá se ze spousty součástek.
00:04:51 K tomu je zapotřebí práce mnoha lidí.
00:04:59 Prošel jsem si výrobu.
00:05:06 Pak jsem se chtěl dostat někam, kde se s auty přímo jezdí.
00:05:14 Například na konečnou montáž, do výpravny.
00:05:21 Nebo na úsek technického vývoje.
00:05:24 Z montážního závodu mě však nechtěli pustit.
00:05:27 Málem jsem podal výpověď.
00:05:34 Měl jsem ale štěstí. Právě tam někoho potřebovali.
00:05:46 Vzali 2 lidi.
00:05:56 Moje první jízda proběhla 2. února.
00:06:02 Tatra potřebovala slévárenský písek ze severních Čech.
00:06:11 Rozjel jsem se tam.
00:06:17 Tatra i písek mi už zůstaly napořád.
00:06:35 Roku 1975 jsem vyzkoušel vozidla mimo republiku.
00:06:43 Dostali jsme se do Iráku.
00:06:48 Tam se dodávaly Tatry pro vojenský sektor.
00:06:54 Při konfliktu mezi Íránem a Irákem stály Tatry proti sobě.
00:07:07 Zkoušeli jsme auta na různých terénech.
00:07:14 Se Stachurou jsme se zúčastnili výstavby silnic v Libii.
00:07:25 Tam jsme získali největší zkušenost s pískem.
00:07:34 Naučili jsme se poznávat, jak takový terén zvládnout.
00:07:44 Strávil jsem tam s Lopraisem téměř rok.
00:07:50 Pořád jsme byli spolu.
00:07:57 Sblížili jsme se. Od té doby spolupracujeme.
00:08:05 Víme, co od sebe navzájem můžeme čekat.
00:08:11 Radek je dobrý mechanik. Zná auta.
00:08:16 Jeli jsme všechny ročníky Dakaru.
00:08:22 Jen roku 1995 se mnou jel B. Sklenovský.
00:08:28 O účasti Tatry na Dakaru se rozhodovalo roku 1984.
00:08:36 Tehdy Tatra vyráběla model 148.
00:08:42 Chtěla se však zúčastnit soutěže s novým modelem Tatra 815.
00:08:47 Proto se čekalo rok. Příprava začala roku 1985.
00:08:55 S vozidly měli jet lidé, kteří je dobře znají.
00:09:00 Aby si je mohli sami opravit.
00:09:11 Bylo vybráno 20 lidí. Podrobili se náročným testům.
00:09:19 Polovina lidí neodpovídala po lékařské stránce.
00:09:29 Pak následovaly testy kondice.
00:09:36 Ve hře byli také lidé, kteří už v Africe pobývali.
00:09:45 Do poslední chvíle se nevědělo, kdo pojede.
00:09:52 Měl jsem štěstí. Vybrali mě. Radka také.
00:10:09 Poprvé jsme startovali roku 1986.
00:10:20 V Paříži se jelo po tvrdém terénu.
00:10:25 Pak přišel Alžír.
00:10:33 Nekvalitní vozy v poušti vypadly brzy.
00:10:41 V prvním závodě jsme byli v první pětici kamionů.
00:10:49 To bylo dobré.
00:10:52 Etapu jsme dojeli po limitu.
00:10:58 Cesta byla totiž zablokovaná zapadlými kamiony.
00:11:09 Viděli jsme, jak se jezdí v bahně.
00:11:14 Všechno mělo svůj význam.
00:11:49 Honzu Čermáka jsem poznal roku 1995.
00:11:57 Bylo to na rallye Paříž - Moskva - Peking.
00:12:02 Působil tam jako navigátor s P. Klekardou.
00:12:07 Jeden můj kamarád mě doslova zblbl.
00:12:11 Roku 1995 jsem uspořádal výpravu Paříž - Peking.
00:12:16 Tam jsem poprvé viděl Karla.
00:12:20 Radil mi, dostával mě z největších stresů.
00:12:30 Je to člověk, na kterého se mohu spolehnout. A to je podstatné.
00:13:07 Strach má každý, ale nedá to znát.
00:13:12 Člověk na to nemyslí.
00:13:20 Problémy se ale dají řešit.
00:13:52 Když je člověk v poušti, vidí zvláštní hvězdy.
00:14:04 Pohled na noční oblohu je nádherný.
00:14:09 K civilizaci je odtud daleko.
00:14:12 Když nejsou problémy, je to prima.
00:14:17 Stávají se různé věci. Bývají vtipné, ale zároveň hrozné.
00:14:23 Někdy chybí potřebné nářadí.
00:14:27 Radek svařoval držák na tlumič. Skončili a odložili zvedáky.
00:14:35 Ve tmě jsme však žádný zvedák nemohli najít.
00:14:41 Člověk se zasměje, ale je to problém.
00:14:48 V poušti zvedák nekoupíte.
00:15:06 Snažíme si trochu protáhnout kostru. Ne jenom sedět.
00:15:17 Projdeme se, popovídáme si.
00:15:22 Něco sníme. Podle toho, co je třeba udělat na autě.
00:15:32 Pracují většinou mechanici. Řidič odpočívá na další den.
00:15:37 Navigátor se připravuje, aby se vyrazilo správným směrem.
00:15:45 Musí prostudovat dodané materiály.
00:15:51 Podle nich se jede.
00:16:09 Roku 1988 naše 2 vozy jely těsně za sebou ještě 20 km před cílem.
00:16:19 Nějací lumpové začali střílet. Jedno vozidlo bylo zasažené.
00:16:30 Posádku vytáhli ven. Chtěli ukrást obě vozidla.
00:16:37 Jenže jednomu z nich prostříleli pneumatiky.
00:16:42 Nebyli schopni je opravit.
00:16:46 Naložili všechny věci do jediného vozidla a odjeli.
00:16:52 Ukradli všechno.
00:16:59 Klukům zůstal holý život.
00:17:09 Připravujeme oba náhradní vozy.
00:17:14 Je to komplikované. Přišli jsme o náhradní díly a výbavu.
00:17:21 Nemáme osobní dokumenty.
00:17:25 Vypomáhají nám ostatní týmy.
00:17:35 Situace v poušti se mění.
00:17:42 Dokumenty se zpracují několik měsíců před závodem.
00:17:46 Jenže pak se všechno změní.
00:17:52 Stopy najednou končí pod písečnými dunami.
00:17:59 Pořád se musí improvizovat.
00:18:06 Každý si hledá svou vlastní stopu.
00:18:09 Závodníků je mnoho. Stop také.
00:18:16 Karel je velmi složitý člověk.
00:18:25 Když si něco umane, dokáže to splnit.
00:18:34 Někdy zrychlí v situaci, kdy je už unavený. Nepoleví.
00:18:46 Musím ho brzdit. Aby to nedopadlo špatně.
00:18:53 Snad ani nemá nervy. Já někdy zařvu. Karel je klidný.
00:19:04 Uvnitř ale musí být také nervózní. Působí však stále klidně.
00:19:17 To čtyřnásobné vítězství není podstatou Karla Lopraise.
00:19:26 To je už konečný produkt.
00:19:28 On vítězí bohorovným klidem.
00:19:32 Ostatní se mohou strhnout a předjíždějí nás.
00:19:36 Karel je většinou klidný a přemýšlí.
00:19:43 Jeho největší předností je klid.
00:19:53 V Africe je nejdůležitější dostatek času na rozmyšlenou.
00:19:58 Může to znít nelogicky: V závodě je důležitá rychlost.
00:20:03 Stejně dobře ale musíte vědět, kudy a jak jet.
00:20:09 To platí zejména při překonávání písečných dun.
00:20:13 Karel má příjemné vystupování. Posádka Tatry je velmi oblíbená.
00:20:26 4x jsem vyhrál Dakar. To se zatím nikomu nepodařilo.
00:20:31 Ale hvězdou se být necítím.
00:20:37 Navigátor byl při každém vítězství jiný.
00:20:42 Ale Radek byl při všech vítězstvích.
00:20:48 Hvězdy nejsme. Ty vypadají jinak.
00:20:56 Dobrý večer. Nazdar maminko. Co chystáš dobrého?
00:21:02 Bude večeře.
00:21:06 Syny mám velké. Bez nich si to neumím představit.
00:21:15 Kluci mi však odrostli příliš rychle.
00:21:22 Oba jezdí s auty.
00:21:26 Ten mladší jezdí s kamionem.
00:21:34 Dobrou chuť!
00:21:40 Myslím, že jsem v životě dosáhl dost.
00:21:44 Tatře jsme nikdy neudělali špatné jméno.
00:21:49 Naše působení v soutěžích se dobře projeví v médiích.
00:21:55 Tatra má obrovsku reklamu.
00:22:10 Chceme něco dokázat. Rozvinout naši vlajku.
00:22:15 Chceme ukázat, že jsme Češi a že jsme něco dokázali.
00:22:22 Pocit je to neopakovatelný.
00:22:26 Rozvinout vlajku z okna auta!
00:22:30 To se musí zažít!!
00:22:45 Motorová karavana rallye Paříž - Dakar dospěla do cíle.
00:22:50 Z vítězství se již počtvrté radovala Lopraisova posádka.
00:22:59 Děkujeme posádce Loprais, Stachura, Čermák.
00:23:03 Náročnou rallye dokončila na 3. místě.
00:23:12 Uvidíme, jak dopadne příští Dakar.
00:23:18 Konkurence bude silná.
00:23:28 Budu se účastnit, pokud mi to zdraví dovolí.
00:23:44 Skryté titulky připravili Dagmar Kočí a Josef Batěk.