Loni v Marienbadu
Slavný film Loni v Marienbadu vznikl ze spolupráce režiséra Alaina Resnaise, jednoho ze spoluzakladatelů francouzské nové vlny a Alaina Robbe-Grilleta spisovatele a scenáristy, představitele takzvaného nového románu.
V roce 1961 získal tento snímek na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách Zlatého lva. Ihned po svém uvedení se stal klíčovým dílem kinematografie, naznačujícím další možnosti vývoje filmového jazyka.
Tzv. "ciné-roman" je jakýsi přechod mezi románem a filmovým scénářem. V tomto žánru napsal Robbe-Grillet ještě dvě knihy.
Při práci na scénáři a následném natáčení pracoval současně i na románu, takže film a kniha se téměř shodují. V knize se nacházejí podrobné popisy jednotlivých scén se zvláštním zaměřením na detaily, které mohou uniknout, jako různé změny kostýmu, prostředí atd.
A. je v doprovodu muže, M., pravděpodobně manžela. X. se postupným naléháním snaží A. upomenout na jejich setkání předcházející rok pravděpodobně v Marienbadu. Když A. popře, že by loni v Marienbadu byla, X. připustí, že se možná setkali v Karlstadtu, v Baden-Salsa, či dokonce Frederiksbadu (všechna jména jsou fiktivní, Marienbad nemá žádnou přímou souvislost s českými Mariánskými Lázněmi). Během celého filmu sleduje divák několik setkání X. s A. i s jejím partnerem, se kterým hraje X. podivnou stolní hru na způsob domina, v níž M. vždy vyhraje. X. upomíná A. na její slib, že s ním odejde. Ona to však popírá nebo si nevzpomíná.