Proč má být někdo bohatý a někdo chudý? Tragédie cesťáka z pařížského předměstí. Francouzské noirové drama.

Pro svůj čtvrtý film sáhl francouzský režisér Alain Corneau po knize amerického spisovatele Jima Thompsona. Corneau napsal scénář s Georgesem Perecem, který cizeloval dialogy filmu v duchu poesie a humoru noirových detektivek. Corneau chtěl narušit zvyky francouzské kinematografie a vnést do ní svobodu a realitu. Dvě kamery na ramenou nepřetržitě natáčejí herce a každé jejich hnutí, herci mají microporty. Zatímco kamera respektuje hereckou akci, herci do písmene respektují Perecův text.

Černá řada (název je odvozen z ediční řady La Série noire nakladatelství Gallimard) navazuje na určité francouzské noirové tradice v kinematografii (Clouzot, Allégret) a v literatuře (Céline), nezapře vliv Martina Scorseseho a jeho filmů Taxikář (Taxi Driver) a Špinavé ulice (Mean Streets). Hlavní představitel Patrick Dewaere vždy mluvil o Černé řadě jako o filmu svého života a Corneau by se raději filmu vzdal, kdyby Dewaere roli Francka odmítl.

Film je dobře popsán v databázi ČSFD: Franck Poupart, mladý muž s nevyrovnanou psychikou, se živí jako podomní obchodník, v životě se mu ale nedaří. Odejde od něj žena a i zaměstnavatel se k němu nechová dobře. Při jednom obchodu se seznámí se starou ženou, která mu nabídne sexuální služby své neteře Mony. Mona svěří Franckovi, že její teta má schovanou značnou částku peněz a dá mu revolver. Vražda staré tety se pro Francka zdá být východiskem z neutěšeného života…

Podle mínění odborníků je Černá řada jedním z nejlepších francouzských filmů sedmdesátých let. Zatímco ve dvou svých předchozích filmech se úspěšný režisér Alain Corneau věnoval výhradně kriminálnímu žánru, tento film výrazně obohatil o psychologický prvek, pro jehož interpretaci našel výborného představitele, mladého nadějného Patricka Deawere. Především Deawereův strhující výkon byl hlavním kladem filmu; kritici ostatně soudili, že v tomto filmu dal herec nejvíce nahlédnout do své vlastní rozervané duše, která později vedla k jeho sebevraždě. Film byl v pěti kategoriích nominován na francouzského Cézara, uveden byl i na filmovém festivalu v Cannes. Premiéra ve francouzských kinech proběhla 25. dubna 1979.

Napište nám