Svatba
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou - to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců - scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 - 20. 10. 2006). Je považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z prostředí korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schémata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět divokého Západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo.
V roce 1978 Robert Altman natočil film Svatba, který v groteskně ironickém tónu vypráví o jedné rádoby honosné oslavě v rodinném sídle Corelliů. Prostřednictvím osmačtyřiceti postav se před námi v průběhu dvaceti čtyř hodin odkrývá složité předivo normálních i pokřivených mezilidských vztahů. Postavy předvádějí své pokrytectví, předstíraný zájem o lidi kolem sebe, hrané přátelství a otevřenost. Stejně se tu objevuje konfrontace městského snobismu s venkovským buranstvím či ukazuje vyprázdněnost řady zaběhlých rituálů v současné americké společnosti. Režisér vsadil na propracovaný scénář (pod nímž jsou podepsáni John Considine, Patricia Resnicková, Allan F. Nicholls a Robert Altman) a velké obsazení, v němž nalezneme řadu známých hereckých osobností. Film však zaujme i zajímavou výtvarnou stránkou.