Marie Glázrová prožívá v manželství nekonečné hodiny samoty, její muž Karel Höger se zatím dobře baví.
Dále hrají: V. Leraus, Z. Baldová, M. Rosůlková, J. Plachta a další. Scénář: V. Neff, M. J. Krňanský. Kamera: V. Hanuš. Režie: Miroslav Josef Krňanský.

Po svém úspěšném scenáristickém debutu (Minulost Jany Kosinové - 1940) přichází nadějný spisovatel Vladimír Neff o dva roky později s dalším původním námětem. Realita okupované země většinou nedovolovala tvůrcům, aby současnost zobrazovali jinak než formou ne příliš náročných psychologických dramat, odehrávajících se v jakémsi časovém a prostorovém vzduchoprázdnu. Přesto v Neffově scénáři k filmu Gabriela dodnes můžeme cítit autorovu nespokojenost i skrytý protest proti pasivnímu přijímání nepřízně osudu. Nositelkou těchto pocitů je ženská hrdinka jinak banálního trojúhelníku, mladá manželka Gabriela, trpící bezohlednou ctižádostí a sobectvím svého manžela a milující jeho bratra, úspěšného dirigenta, citlivého a vnímavého člověka. Film natočil režisér Miroslav Josef Krňanský, ambiciózní realizátor lidových filmů, který se zaměřil především na adaptace oblíbených literárních děl - především Ignáta Herrmanna. S tvorbou Miroslava Josefa Krňanského se budete setkávat v květnu v cyklu Film pro pamětníky. Krňanský pochopil specifiku psychologického dramatu Gabriela a vsadil na mladé, ale již zkušené divadelní herce. V titulní roli se zaskvěla Marie Glázrová, nejen atraktivním zjevem, ale i hlubokým pochopením nitra nešťastné ženy. Jejími partnery byli Karel Höger v nečekaně záporné roli záletníka a defraudanta a Vladimír Leraus jako jeho nadaný bratr. Nefalšovanou lidskostí zavoněly postavy ztělesněné Jindřichem Plachtou (starý učitel hudby) a Zdenkou Baldovou (hospodyně Žofka). Svým civilním projevem velmi zaujala i Marie Rosůlková v roli manželovy milenky. Režisér s mimořádnou pečlivostí vedl i vedlejší role, obsazené vesměs herci zvučných jmen - Theodorem Pištěkem, Josefem Grussem, Františkem Filipovským a Bohumilem Záhorským. A přestože v případě Gabriely nevznikl film převratných uměleckých hodnot, jeho neschematický pohled na problematiku manželského soužití a dobré herecké výkony zaujaly obecenstvo nejen tří předních pražských premiérových kin, v nichž se film udržel nečekaně dlouho, ale i publikum mimopražské.

Napište nám