Datoví novináři se stali nedílnou součástí snad všech redakcí. Na jakých principech funguje jejich práce?
Rybáři informací

Datoví novináři se stali nedílnou součástí snad všech redakcí. Vyhledávají ve veřejně dostupných digitálních zdrojích a spojují pak ulovené informace do uceleného příběhu. Nemusí při tom ani opustit kancelář.

Dvě přední postavy české datové žurnalistiky Jan Cibulka a Jan Žabka nám přiblíží svou práci na konkrétních kauzách. Jan Cibulka se svým týmem pracuje na sérii investigativních článků „Tady je Bakalovo“, které hlouběji, než kdy dříve rozkrývají skutečné vlastnické poměry v kauze OKD. Využívají k tomu průkopnickou metodu propojení bankovních databází s katastrem nemovitostí. Díky této datové analýze sledujeme vznik článků, které dokazují, jak spekulace s cca 15 tisíci pozemky Bakalovy dceřiné firmy Asental Group dodnes brzdí rozvoj Moravskoslezského kraje.

S Janem Žabkou se vypravujeme na osvětovou kampaň za seniory, kteří se běžně stávají obětmi konspiračních emailů. Jak ale seniorům srozumitelně vysvětlit rozdíl mezi „boty“ a „elfy“? Na základě příběhu údajného zavlečení Andreje Babiše mladšího na Krym Žabka ukazuje, jak může datová žurnalistika propojit jednotlivé dílky složitého příběhu a verifikovat, nebo vyvracet různá tvrzení zainteresovaných stran.

S Cibulkovým přítelem, uznávaným právníkem Tomášem Němečkem, řešíme základní úskalí nových možností novinařiny: Lze datařinou suplovat práci soudů, policie a přispět tak ke společenské změně? A jak je v době všudypřítomných clickbaitů a tlaku inzerentů na čtenost možné prorazit s tak sofistikovanou metodou, jakou datová žurnalistika bezpochyby je?

Napište nám