Dokument k 150. výročí narození Adolfa Loose v Brně připomene dílo a pohnutý životní příběh jednoho z nejvýraznějších a nejradikálnějších architektů všech dob
00:00:06 *Strhl z fasád ornamenty.*
00:00:09 -Vždy to muselo být radikální.
00:00:12 Proti tomu, co dělal establishment.
00:00:15 Vlastně je to vždycky nějaký protest.
00:00:22 *Radikálně přehodnotil vnitřní prostor.*
00:00:27 -Byl to skutečný génius tvorby interiérů.
00:00:32 *Své teze výmluvně komunikoval světu.*
00:00:36 -Byl to světoobčan, Evropan, Čechoslovák a vášnivý Vídeňan.
00:00:41 -Nadšený, bezohledný a nebojácný bojovník za své myšlenky.
00:00:46 A jeho myšlenky měly velmi široký záběr.
00:00:50 CITÁT:"Osvobodil jsem lidstvo od zbytečných ornamentů."
00:00:56 Česká televize uvádí koprodukční dokument
00:01:00 ADOLF LOOS VIZIONÁŘ A PROVOKATÉR
00:01:18 *Měl se stát kameníkem, a ne architektem.*
00:01:22 -Loos pocházel z tradiční brněnské kamenosochařské rodiny.
00:01:27 A už od útlého věku otci pomáhal v dílně,
00:01:31 kde všechno zvědavě prozkoumával.
00:01:35 Takže se už odmalička učil vážit si tradičního řemesla.
00:01:42 *Přesto je to nakonec jinak. Otec zcela nečekaně umírá.*
00:01:48 -Pro Adolfa Loose to byla hluboká osobní rána.
00:01:52 Bylo mu teprve devět let,
00:01:55 když otec v roce 1879 zemřel.
00:01:58 Už pak dál nemohl přihlížet a pomáhat v otcově firmě.
00:02:03 Matka a jeden vzdálený příbuzný převzali jeho opatrovnictví.
00:02:08 Po obecné škole musel několikrát změnit gymnázium.
00:02:12 Školní neúspěchy byly jen dalším důsledkem jeho osobní tragédie.
00:02:17 *Svou matku Loos popisuje jako přísnou a rezervovanou.
00:02:21 Celý život o ní neprohodí dobré slovo. Zničí všechny fotky.
00:02:25 Toužebně očekává, kdy bude moci odejít z domova.
00:02:30 Ve dvaceti má konečně příležitost: odchází k armádě do Vídně.
00:02:34 Ve volném čase si užívá zábavních podniků tohoto města.
00:02:38 Patřily sem i návštěvy nevěstinců.*
00:02:42 -Do jednoho nevěstince zašel se svým strýcem.
00:02:47 Tehdy se nakazil syfilidou, následky si nesl po zbytek života.
00:02:52 Byl neplodný, nezůstaly po něm tedy žádné děti.
00:02:56 Vedlo to i k jistému otupění mozku a nakonec až k výpadkům paměti.
00:03:01 Když mu bylo kolem šedesáti, jeho stav se už rychle zhoršoval.
00:03:09 *Rok 1893 je zlomový: Adolfu Loosovi je 23 let,
00:03:13 když se odstřihne od svého dosavadního života.
00:03:17 Nechá studia architektury a odjede do USA.
00:03:21 Cílem jeho cesty je Světová výstava v Chicagu.*
00:03:25 -Od matky dostal lístek na parník a padesát dolarů.
00:03:30 A to bylo vlastně vše, co z otcova dědictví kdy spatřil.
00:03:38 *V New Yorku Loos obdivuje první mrakodrapy světa.
00:03:42 Americký způsob života jej fascinuje.*
00:03:47 BOCK:Na Loose zapůsobila americká kultura
00:03:51 i moderní přístup k výrobě užitkových věcí. Bez ornamentů.
00:03:56 Zaujal ho fakt, že všechny domy byly vybaveny koupelnami.
00:04:00 Že vlastně obecně celá hygiena
00:04:03 byla na mnohem lepší úrovni než v tehdejší Vídni.
00:04:08 -Aby se udržel nad vodou, musel vykonávat pomocné práce.
00:04:12 Pracoval například jako zedník nebo kreslíř nábytku,
00:04:17 což se ukázalo být velmi důležité pro jeho pozdější profesní dráhu.
00:04:23 *Tvořivost ale nebývá dobře zaplacena,
00:04:26 a proto je dlouhou dobu závislý na charitativních organizacích.*
00:04:31 BOCK:Neustále dostával dopisy od matky,
00:04:35 aby se co nejdřív vrátil a převzal kamenictví po otci.
00:04:42 *Protože nespolupracuje, vydědí ho a zbaví ho práv.
00:04:47 Po třech letech se Adolf Loos vrací přes Londýn zpátky do Evropy.
00:04:52 V USA se z něj stal jiný člověk, a to chce dát také najevo.
00:04:57 U nejlepších anglických krejčích si nechá ušít kvalitní oblečení.
00:05:03 Od této chvíle vystupuje jako dandy.*
00:05:07 BOCK:Loos říkal: "Dobrý člověk je bohatý,
00:05:10 když má rozum v hlavě a oblek ve skříni".
00:05:14 Anglickou módou zkrátka Vídeňanům přibližuje to, co je moderní.
00:05:18 Je elegantní, korektní, ale navenek skromná.
00:05:22 Kromě módy velmi oceňoval styl anglického venkovského domu
00:05:27 a anglické kultury bydlení vůbec.
00:05:30 Tyto vlivy také uplatnil v tvorbě svých vídeňských vil.
00:05:35 *Po návratu do Vídně
00:05:37 dva roky usiloval o opětovné nabytí svých práv.
00:05:42 Monarchie na něj působí úzkoprse. Vyhledává podobně smýšlející lidi.*
00:05:47 -Když po roce 1896 přijíždí do Vídně,
00:05:51 samozřejmě tu navštěvuje kavárny. V Café Griensteidl se seznámí
00:05:56 se všemi autory vídeňské kavárenské literatury,
00:06:00 především Karlem Krausem a Peterem Altenbergem.
00:06:04 Od nadaných spisovatelů leccos okouká,
00:06:08 sám totiž také disponuje velkým talentem.
00:06:12 Říká například: "Podívejte se na ten dům
00:06:16 a sami poznáte, jestli vypadá dobře, nebo ne."
00:06:20 Je vlastně jako cestující kazatel a jeho styl má úspěch.
00:06:24 *Ve svých fejetonech se Loos oslavuje jako guru dobrého vkusu.
00:06:28 Vídeňanům vysvětluje, jak se moderní lidé stravují,
00:06:33 oblékají, jak funguje stavitelství a život vůbec.*
00:06:37 CITÁT LOOSE: "Zůstali jsme pozadu.
00:06:41 Byt bez koupelny! V Americe nemožné.
00:06:45 Kéž by nás vídeňští instalatéři přiblížili tomu velkému cíli
00:06:50 dosáhnout stejné kulturní úrovně jako zbytek západního světa."
00:06:55 *Píše vše malými písmeny jako v angličtině.*
00:06:59 -V jeho prvních zápisech ve vídeňském adresáři stojí:
00:07:04 poručík v záloze, architekt, autor knih o umění.
00:07:08 *Roku 1897 se propojila skupina mladých, progresivních umělců,
00:07:13 aby pod názvem "Vídeňská secese" inovovala architekturu.
00:07:18 Zapojit se chce i Adolf Loos. Nabízí navrhnout klubovou místnost.
00:07:22 Ale pohádá se s důležitým členem
00:07:26 architektem a designérem Josephem Hoffmannem.*
00:07:30 -S Hoffmannem ho nejprve pojí přátelství,
00:07:34 nakonec se z nich však stanou celoživotní nepřátelé.
00:07:38 Není totiž členem "Secese",
00:07:41 a podle Hofmanna proto tedy nejde, aby jim zařizoval klubovnu.
00:07:45 Tím Loose urazil a Loos ho pak trestal, kde to jen šlo.
00:07:50 *Ještě na smrtelné posteli zvolal: "Varuji vás před Hofmannem."
00:07:56 Je ironické, že jako architekt se Adolf Loos poprvé představil
00:08:01 právě přesně naproti Secesi.
00:08:04 Roku 1899 zařídil interiér kavárny Café Museum.
00:08:08 Bez plyše a bez okázalostí. Loos šokuje svým purismem.*
00:08:13 -Vezmete-li celkový interiér Café Museum, vidíte,
00:08:17 že se Adolf Loos pro inspiraci velmi analyticky rozhlédl
00:08:22 po klasické kavárně na Ringstraße, ponechal tam všechny funkční prvky
00:08:27 a odstranil veškerý zbytečný dekor.
00:08:30 Takže když člověk vstoupil do Café Museum,
00:08:34 měl proti sobě velký bar s pokladnou z mahagonu a mosazi.
00:08:39 Pěkně nablýskaný.
00:08:43 K sezení pro hosty sloužily velmi lehké židle
00:08:47 z ohýbaného dřeva, které sám navrhl.
00:08:50 Byly natřeny červeně, aby tak v prostoru vznikl barevný akcent.
00:08:55 Zelený odstín zdí tvořil neutrální pozadí,
00:08:59 které korespondovalo s mahagonem na straně jedné
00:09:03 a červenou barvou na straně druhé.
00:09:10 *Ve stejném roce Loos zařizuje i svůj první byt.
00:09:15 Během kariéry jich udělá přes šedesát. Židle navrhuje sám.
00:09:19 Vzorem mu je anglická windsorská židle.*
00:09:23 -Už v otcově kamenické dílně
00:09:27 poznal přirozenou krásu přírodních materiálů.
00:09:31 Ve svých interiérech proto často používá kámen.
00:09:37 Toto know-how se mu podařilo přenést i na dřevo.
00:09:41 I tam uplatňuje přirozenou krásu samotného materiálu.
00:09:46 Pobyt v Americe byl pro Loose něco jako etnologický průzkum,
00:09:51 odkud si přivezl vlastně zcela nový přístup k životu.
00:09:55 Například, že si člověk pohodlné bydlení zařizuje pro sebe.
00:10:01 Od svých zákazníků chtěl vždy nejdřív zjistit,
00:10:05 co od bydlení očekávají, jaké mají staré věci,
00:10:09 které jsou jim drahé a které si chtějí ponechat.
00:10:13 Na základě dialogu s klienty pak vytváří prostory,
00:10:17 které jsou z jejich pohledu skutečně kvalitní a dokonalé
00:10:22 a kde se jim poté dlouho dobře bydlí.
00:10:26 *Loosův soukromý život:
00:10:29 V 32 letech se seznámí se svou první ženou Linou Obertimpflerovou.
00:10:34 Vezmou se roku 1902.*
00:10:37 FISCHEROVÁ: Správné společenské kruhy
00:10:40 ho zavedou k těm správným ženám, dívčím ženám.
00:10:44 Myslím tím androgynní dívčí bytosti bez zkušeností,
00:10:48 které jsou oslavovány a uctívány jako bohyně.
00:10:52 Zamiluje se do mladičké studentky herectví.
00:10:56 Rychle se ukáže, že to pro něj je velmi dobrá partie.
00:10:59 Architekt bez bytu tak získá vlastní domov.
00:11:03 *Za peníze svého tchána Loos v prostoru vlastních čtyř stěn
00:11:08 realizuje své představy o stylovém bydlení.
00:11:12 Toto je extravagantní ložnice jeho ženy.*
00:11:17 FISCHEROVÁ:Lina jejich vztah později už jako spisovatelka
00:11:22 zcela jasně vystihne ve své knize "Jak se člověk stane tím, čím je".
00:11:27 Jistě cituje Loose, když ho nechá s odkazem na sebe říci:
00:11:32 "Ona je jen ryzí materiál.
00:11:35 Vezmu si to dobré a to špatné nechám ležet ladem.
00:11:39 Udělám z ní umělecké dílo."
00:11:45 Trvalo jenom dva roky, než se z toho vztahu vymanila,
00:11:49 a to způsobem vlastním spíše mužům. Našla si milence.
00:11:55 *Tato aféra ale končí tragicky. Její milenec si bere život.
00:11:59 Krátce nato Lina Loosová žádá o rozvod.*
00:12:03 -Loos však bez žen být nemůže, takže to jde velmi rychle.
00:12:07 Existuje záznam, kde tuhle touhu popisuje:
00:12:11 "jako nemocní potřebují chinin, tak on hledá ženy",
00:12:15 a opět velmi rychle nachází zase mladou herečku,
00:12:19 Angličanku Bessie Bruceovou.
00:12:22 Je s ní delší dobu, ona však nepochází ze zámožnějších poměrů
00:12:26 a Adolf Loos tento vztah poté ukončuje.
00:12:30 *Roku 1913 zařizuje Loos byt vídeňskému průmyslníkovi
00:12:35 Emilu Löwenbachovi.*
00:12:37 -Toto jsou původní fotografie, které Loos nechal zhotovit.
00:12:42 Na zdech je dýha zarámovaná cenným kararským mramorem.
00:12:47 Nad ním je tmavá textilní tapeta. Vidíme tu fotografie bez rámů,
00:12:52 tři Velasqueze, které si zadavatel vybral sám.
00:12:56 Ty pak byly čistě integrovány za sklem do zdi.
00:13:04 *V jídelně Loos propojuje klasický kazetový strop
00:13:09 s tehdy moderním vynálezem žárovky.*
00:13:14 -Na původní fotografii jídelny je vidět dodnes zachované
00:13:19 obložení stěn, nad kterým bývala textilní tapeta a kazetový strop,
00:13:23 který, jak se nám podařilo odkrýt, býval natřen tmavě zeleně.
00:13:28 Díky tomu působí prostor o dost intimněji
00:13:32 a jídelna se stává středem rodinného života.
00:13:45 -Byl velkým přítelem bydlení a někdy k sobě zval přátele větou:
00:13:51 "No tak, pojďme pobydlet."
00:13:56 *Vídeňské noční podniky vidí Loos jako rozšíření obývacího pokoje.
00:14:01 Roku 1908 jeden sám zařídí.
00:14:04 S Americkým barem dosáhne mezinárodního věhlasu.*
00:14:09 -Byl to prostě "americký bar", takové ve Vídni ještě nebyly.
00:14:13 Loos s sebou do Vídně prostě přivezl mnoho amerikanismů.
00:14:18 Typický americký bar nemá barové židle.
00:14:22 Člověk stojí u baru, totiž u tyče, bar znamená anglicky tyč,
00:14:26 a baví se a pije.
00:14:29 Vídeňanům už v roce 1927 připadalo to neustálé stání dost únavné,
00:14:35 a proto tam přidali barové židle. Ty po zrenovování zase zmizely.
00:14:39 *Bar je velmi malý. Má pouhých 27 m2.
00:14:55 Loos tu pracuje s těmi nejlepšími materiály,
00:14:58 jako jsou onyx a mramor, a hraje si s nepřímým světlem.*
00:15:04 -Loos používal zrcadla, která opticky zvětšovala prostor.
00:15:08 Takže i když je Loosův bar extrémně malý,
00:15:12 člověk se v něm díky těm zrcadlům necítí stísněně.
00:15:17 Máte pocit, že stojíte ve velké místnosti,
00:15:20 ve které jsou malá oddělení přehrazená paravány,
00:15:25 kde se můžete bavit o soukromých a osobních záležitostech.
00:15:39 CITÁT LOOSE: "Portál je vizitkou obchodu."
00:15:45 *V centru Vídně Loos vytváří několik portálů.
00:15:49 Například vchod do salonu s pánskými oděvy Knize
00:15:53 na vídeňských Příkopech.
00:15:56 Kvůli vysokému nájmu v přízemí, je tento prostor skromný.
00:16:01 Vlastní módní salon se nachází v mezipatře.*
00:16:07 BOCK:Až tady člověk vkročí do velkého módního salonu,
00:16:11 kde se braly míry a zkoušelo oblečení.
00:16:19 Na jedné straně vytváří velkorysé, vznešené a luxusní místnosti,
00:16:24 zároveň je v nich ale schopen vykouzlit intimní atmosféru.
00:16:30 Na zemi vidíme perské koberce. Je tu několik zákoutí k posezení,
00:16:35 aby mezi krejčím a zákazníkem mohl vzniknout pocit důvěry.
00:16:52 *Různé výšky místností umožňují zefektivnit pracovní postupy.
00:16:57 Například na galerii nad salonem se nachází účetnictví.*
00:17:01 -Paní Wirglová?-Ano?
-Mám tu pro vás účet, prosím.
00:17:07 BOCK:Loos si nechal vždy část svého honoráře
00:17:10 proplatit v oblecích na míru.
00:17:13 Byl jedním z nejlépe oblékaných Vídeňanů.
00:17:17 Mohli byste mu klidně říkat dandy.
00:17:21 I modernu vysvětlil pomocí anglického obleku:
00:17:24 "Moderní není módní, nýbrž elegantní a nadčasové".
00:17:29 *Michaelerplatz v centru Vídně. V roce 1910 tu vzniká Looshaus.
00:17:34 Se svou obnaženou fasádou
00:17:38 patří k těm nejznámějším skandálům architektury.
00:17:42 CITÁT LOOSE: "Můj první dům!
00:17:45 Po všech mých zkušenostech jsem si uvědomoval,
00:17:48 že se těžko najde takový blázen, který by si u mě objednal dům.
00:17:52 A že by bylo nemožné mé plány protlačit u té stavební policie.*
00:17:56 -Dalo se předjímat, že se stavba tohoto domu setká s odporem.
00:18:01 Loos proto do oficiálních plánů
00:18:04 nakreslil trochu přizdobenou fasádu.
00:18:08 Když byla v roce 1910 hotová hrubá stavba,
00:18:12 Vídeňané se začali skepticky ptát,
00:18:16 jestli to takhle už zůstane.
00:18:22 *Vídeňané včetně císaře Franze Josefa
00:18:26 to cítí jako provokaci
00:18:29 a přirovnávají fasádu bez ozdob k poklopu na kanalizaci.
00:18:33 Stavbě začínají říkat "Dům bez obočí, "Dům obluda".
00:18:38 Loos ho svými přednáškami plamenně brání.*
00:18:42 -Hádky s půlkou Vídně a polovinou vídeňského tisku
00:18:46 nejsou nic příjemného. Ze všeho toho rozčilování
00:18:50 dostal těžké žaludeční vředy, a tak si vymyslel vlastní dietu.
00:18:54 Ve svých dvou příšerně drahých oblecích značky Goldmann a Salatsch
00:18:58 měl vždy v jedné kapse lahvinku s tučnou smetanou
00:19:02 a v druhé kapse ve voskovaném papíru kousek šunky.
00:19:06 A to pak střídavě jedl.
00:19:10 -Nakonec se prolomily ledy ve prospěch Loose,
00:19:15 když se svým mohutným hlasem do diskuze vmísil Otto Wagner.
00:19:20 Řekl: "V krvi stavitele tohoto domu proudí více umělecké krve
00:19:25 než v krvi většiny architektů."
00:19:28 A podařilo se mu tak názor Vídeňanů změnit.
00:19:37 *Loos svůj dům na Michaelerplatzu navrhl v citlivém souladu s okolím.
00:19:42 Sloupy odkazují na portikus kostela Michaelerkirche.
00:19:48 Fasáda je obložena mramorem Cippolino z řeckého ostrova Euboia.
00:19:56 Klientem je Leopold Goldmann,
00:19:59 majitel luxusní pánské oděvní firmy,
00:20:03 pro nějž Loos již zařídil jeden obchod.*
00:20:07 -Se svým prvním lokálem musel zaznamenat obrovský úspěch,
00:20:11 protože už o deset let později si mohla firma Goldmann a Salatsch
00:20:16 dovolit koupi pozemku naproti Hofburgu.
00:20:20 Jedno z nejprestižnějších míst, která tehdy ještě byla k dispozici.
00:20:25 Portál měl působit velmi reprezentativně
00:20:29 a musel tak trochu představovat také určitou protiváhu k Hofburgu.
00:20:34 Goldmann a Salatsch byli krejčí,
00:20:38 kteří velmi dbali na společenské postavení.
00:20:42 A pak samozřejmě tento motiv rozcházejícího se schodiště.
00:20:47 Tento motiv se objevoval v USA už na konci 19. století.
00:20:51 Ve všech velkých obchodních domech už to bylo.
00:20:55 Ale v tomhle případě to schodiště bylo také výrazem:
00:20:59 "Jsi tady v tomhle velkolepém prostředí,
00:21:04 a ne jen v nějakém krejčovství, toto je nejlepší obchod ve Vídni."
00:21:09 Zákazník sem vcházel zleva i zprava,
00:21:12 ale už se o něm dávno vědělo, vchod totiž střežila zrcadla.
00:21:22 *V tomto elegantním pánském salonu si podávaly kliku
00:21:26 důležité osobnosti tehdejší vídeňské společnosti,
00:21:31 pánové s ušlechtilým rodokmenem i bohatí občané.*
00:21:35 -U Loose je vždy patrné,
00:21:38 že přikládá velký význam pohledovým osám. Průhledům.
00:21:43 Pohledy rámuje. Svádí lidi k určitému směru pohledu.
00:21:47 Například tady v recepci,
00:21:50 kde tyto malé tabulky probíhají odshora až k podlaze.
00:21:54 Jsou to jen malé čtverce,
00:21:57 aby v lidech nezpůsobovaly obavy, že se mohou zřítit.
00:22:02 Doprostřed přesto nechal zabudovat jedno větší sklo.
00:22:06 Dalo by se říct televizi tehdejší doby,
00:22:10 která lákala klienty k pohledu na Hofburg a na náměstí.
00:22:24 *Tyto dveře, zvenku z mahagonu a uvnitř bílé,
00:22:28 oddělují luxusní část od dílny.
00:22:31 Loos daný prostor virtuózně využil.
00:22:35 Z konstrukce galerie se stává obrovská šatna
00:22:38 s polotovary i hotovým oblečením.
00:22:46 Zadní část dílny patří žehlířům,
00:22:49 kteří tu pracují za optimálních světelných podmínek.*
00:22:53 -Byla to v mnoha ohledech revoluční stavba.
00:22:57 Už samotná konstrukce.
00:23:00 Byla to jedna z nejranějších železobetonových konstrukcí.
00:23:05 Byla to velice odvážná stavba, z části proto,
00:23:09 že tehdy ještě neexistovaly normy pro železobetonové konstrukce.
00:23:13 A navíc v tak provokativním architektonickém provedení.
00:23:17 Nakonec se ale samozřejmě prosadily.
00:23:23 -Tohle je vlastně už tak, jak to bylo provedeno.
00:23:27 Je tu velmi pěkný dvůr, úplně jako Chicagu,
00:23:30 kompletně obložen bílými kachličkami.
00:23:34 A s krásnou větrací šachtou.
00:23:37 -Koncem 20. let byl Goldmann nucen vyhlásit bankrot.
00:23:42 V přízemí si ještě udržel malou kancelář,
00:23:46 kde pokračoval v obchodu s látkami,
00:23:50 aby si tak vydělal alespoň na živobytí.
00:23:54 Hlavní budova pak byla rozdělena na různé menší celky,
00:23:59 ale až do obsazení Rakouska v ní provoz pokračoval
00:24:04 bez nějakých větších škod.
00:24:10 Katastrofa nastala zřízením prodejny automobilů.
00:24:15 Celá přední část byla vyklizena,
00:24:18 aby se umožnila instalace rovné skleněné výlohy pro automobily.
00:24:24 Takže poté, co padl za oběť tento klenot celého domu,
00:24:29 dalším změnám už nestálo vůbec nic v cestě.
00:24:36 *Roku 1989 dostal Burkhardt Rukschcio od nového majitele
00:24:40 zakázku na obnovu Loosova domu.
00:24:44 Při restaurování Loosových staveb a interiérů
00:24:48 jsou kromě architektů žádaní i řemeslníci
00:24:51 s bohatými znalostmi historie.*
00:24:55 -V budově Loosova domu byla provedena základní konstrukce,
00:24:59 následovala stará technologie,
00:25:03 kdy se navlhčila dýha, předepnula se
00:25:07 a pak se za mokra pomocí žehličky nebo žehlicího kladívka
00:25:12 natáhla na vrstvu kostního klihu.
00:25:15 Říkalo se, že se tam to dřevo vlastně nažehlilo.
00:25:20 Tyto techniky už dnes nejsou cenově dostupné.
00:25:24 A dalším problémem je, že to řemeslo vymírá.
00:25:28 Je to nesmírně cenné mistrovské dílo,
00:25:32 které se už dnes vlastně nedá vyrobit.
00:25:36 Loss říkal, že je to jako s kamenem. Takhle narostl.
00:25:40 A to je tedy ve skutečnosti jeho vzor a ornament.
00:25:45 A tohle je, dá se říct,
00:25:48 poznávacím znamením pyramidového mahagonu,
00:25:53 který Loos ve svých interiérech tak hojně používal.
00:25:58 *Ze svislých a vodorovných pruhů vytváří Loos své logo.*
00:26:03 -Jde o vzor, který nejčastěji používal pro povrchové úpravy,
00:26:08 na obložení stěn nebo nábytku.
00:26:11 Je také jakousi Loosovou značkou, nejsnáze ho podle toho poznáte.
00:26:17 *Loos vždy lační po nových možnostech,
00:26:21 a proto celý život neúnavně cestuje.*
00:26:25 -Svými současníky byl vždy považován za někoho,
00:26:29 kdo je "zase náhodou ve Vídni".
00:26:33 Podněty sbíral po celém světě
00:26:36 a pak je ve Vídni nekompromisně používal.
00:26:43 *Ani pokud šlo o životní styl, nedělal Loos žádné kompromisy.*
00:26:48 BOCK:Jakmile vydělal peníze, byl velkorysý
00:26:52 a podporoval své přátele.
00:26:55 Dal peníze Schönbergovi, zval lidi na večeři.
00:26:59 Když byly peníze, utrácely se, a když došly, netrápilo ho to,
00:27:03 protože s tím uměl žít. Peníze pro něj nic neznamenaly.
00:27:09 *Z finančních nesnází mu pomáhají jeho přátelé i jeho ženy.
00:27:14 Roku 1918 se seznamuje s Elsie Altmannovou, druhou manželkou.*
00:27:19 -Pochází ze zámožného židovského prostředí, otec je právník.
00:27:24 Proti vůli rodičů si dokáže prosadit svou
00:27:28 a Adolfa Loose si vezme.
00:27:31 Tentokrát je věkový rozdíl už 29 let.
00:27:35 Elsie je tanečnice,
00:27:38 přes svůj ještě křehký mladý věk už velmi úspěšná.
00:27:42 Cestují proto po mnoha evropských zemích,
00:27:46 ona tančí a Loos dále pracuje na svých zakázkách,
00:27:50 zároveň se však zas a znovu dostává do finančních problémů.
00:27:54 Takže situace se opakuje, i Elsie vydělává peníze pro sebe,
00:27:59 a k tomu musí ještě splácet manželovy dluhy.
00:28:05 CITÁT ELSIE:"Můj nejdražší, můj drahý sladký Dolfili,
00:28:09 předně tisíc tisíc polibků na tvou milou tvář, milovaný."
00:28:14 FISCHEROVÁ: Elsie ho má ráda, miluje ho.
00:28:17 Popisuje ho jako kouzelníka a díky této lásce toho hodně snese.
00:28:22 I vztah s Elsie se ale nakonec rozpadne,
00:28:26 když se do toho vloží strýc, protože vidí, jak je zoufalá.
00:28:30 Měla pravděpodobně nějakou formu těžké deprese,
00:28:35 která ji přivedla téměř až k sebevraždě.
00:28:39 V roce 1926, sedm let po svatbě, se i toto manželství rozpadá.
00:28:46 *Navzdory soukromým turbulencím
00:28:49 je jeho profesní dráha i nadále úspěšná.
00:28:53 V roce 1923 realizuje Loos první venkovský obytný projekt,
00:28:57 venkovský dům Spanner
00:29:00 v Gumpoldskirchenu v Dolním Rakousku.
00:29:04 Loos tento dům navrhl s plochou střechou.
00:29:08 Ta je později přestavěna na taškovou.
00:29:12 *Masivními přestavbami projde i střecha vily,
00:29:15 kterou postavil pro průmyslníky Steinerovy ve Vídni Hietzingu.*
00:29:20 -Toto je původní plán od Adolfa Loose z roku 1910,
00:29:25 i s jeho podpisem.
00:29:28 Je tu vidět, jak se mu podařilo dostat povolení
00:29:31 na čtyřpodlažní dům ve stavební zóně,
00:29:35 kde byly povoleny jen přízemní domy.
00:29:38 Ze strany do ulice navrhl sudovou střechu s podkrovním bytem
00:29:43 a vzadu, směrem do zahrady, už stavební zákon nebyl tak přísný.
00:29:48 Přestavba budovy v 50. letech se řadí k typickým škodám
00:29:52 způsobených Loosovým stavbám v poválečných letech,
00:29:57 kdy přes sudovou střechu byla položena střecha pultová
00:30:02 a římsa měla simulovat střechu sedlovou.
00:30:12 *Tento dům je považován za jednu z klíčových budov moderny.
00:30:17 Se sudovou střechou vytyčuje Loos novou cestu,
00:30:21 navíc tak maskuje skutečnou velikost domu.
00:30:25 Zadní strana je na tehdejší dobu radikálně moderní.
00:30:30 V roce 1913 staví Loos první dům
00:30:33 s terasovitou plochou střechou ve střední Evropě.
00:30:37 CITÁT LOOSE:"Lidé si mysleli,
00:30:41 že takový stavební styl se hodí do Alžíru, ne do Vídně."
00:30:45 -Procestoval jistě celé pobřeží severní Afriky,
00:30:49 Alžír, Tunisko a tak dále, a měl tak dostatek příležitostí
00:30:53 poznat anonymní architekturu severoafrických soukromých sídel.
00:30:59 Pro vídeňskou architekturu to byl provokativní exemplář
00:31:03 a Loos se kvůli němu setkal s velkým odporem.
00:31:11 *I když Loos staví radikálně moderně,
00:31:15 nevyhýbá se ani práci na starších budovách.
00:31:19 V roce 1914 přepracoval interiér domu
00:31:22 v biedermeierovském stylu ve Vídni Hietzingu.
00:31:29 Původní nábytek se ještě dochoval.
00:31:33 Loos ho nechává zhotovit podle anglického vzoru.
00:31:37 Váží si tradice a je proti neustálému vymýšlení nových návrhů.
00:31:42 Raději zdokonaluje to, co má k dispozici.
00:31:48 Po 1. světové válce vyvstávají pro Adolfa Loose nové úkoly.
00:31:53 Ve Vídni panuje hlad a bída.
00:31:56 Ztráta zemědělských ploch v bývalých zemích koruny
00:32:00 vede k problémům se zásobováním. Nedostává se prostoru k bydlení.
00:32:05 Vídeňané si proto svépomocí staví na okraji města osady
00:32:09 srovnatelné s dnešními slumy.*
00:32:13 BOCK: A Loos těmto lidem pomáhal.
00:32:16 Velmi mu na nich záleželo, protože to byl humanista.
00:32:21 V těchto letech nastala změna k demokracii a k naději,
00:32:26 že společnost poskytne všem lidem stejné příležitosti
00:32:30 a Loos si přál, aby z nich byli svobodní občané.
00:32:36 *V roce 1921 město Vídeň budování divokých osad usměrňuje
00:32:41 a zřizuje pro ně zvláštní úřad. Šéfarchitektem se stává Loos.*
00:32:46 BOCK:Navrhl domy se zahradami, důraz kladl právě na zahrady.
00:32:51 A na to, že lidé mohou být soběstační.
00:32:54 CITÁT LOOSE: "Každé sídlo vychází ze zahrady.
00:32:58 Zahrada je primární, byt je sekundární."
00:33:02 -Už samotné plány zastavění, které udělal,
00:33:06 ukazují jeho citlivost k lidským potřebám při bydlení.
00:33:13 BOCK: Domy byly uspořádány tak,
00:33:16 aby se například na fasádách mohly popínat ovocné stromy.
00:33:21 Byly tam malé skleněné arkýře, kde bylo možné udělat jarní záhony.
00:33:25 Vše bylo jaksi podřízeno propojení domu se zahradou.
00:33:30 Členové museli do družstva vložit malou částku vlastního kapitálu,
00:33:34 což si všichni mohli dovolit, pak dostali kredit od města,
00:33:39 hlavně však museli přispět vlastní prací.
00:33:43 A protože si neměl každý stavět dům sám pro sebe,
00:33:47 postavila se vždy jedna řada a nakonec se losovalo,
00:33:51 která rodina dostane který dům.
00:33:55 *Loos navrhuje domy s dvěma podlažími.
00:33:59 Aby ušetřil místo, staví obzvlášť strmá schodiště
00:34:03 a snižuje zákonem dovolenou výšku stropů.
00:34:08 Jeho pobyt v USA ho inspiroval
00:34:12 k propojení kuchyně a jídelny do obytné kuchyně.*
00:34:16 -Každý dobrý architekt mívá nejlepší výsledky,
00:34:20 když nemá k dispozici moc peněz.
00:34:24 Pak svůj talent totiž musí optimálně využít,
00:34:28 což se Loosovi v těchto malých sídlištích skvěle podařilo.
00:34:32 Jsou to vesměs klenoty ekonomie prostoru a kvality bydlení,
00:34:37 jakou si vůbec nedokážeme představit,
00:34:41 když na tyto nenápadné fasády pohlédneme zvenčí.
00:34:45 *V roce 1924 se město Vídeň v sociálním bydlení
00:34:49 vydalo novým směrem a vsadilo na několikapatrové obytné bloky.
00:34:53 Loosův úřad je zrušen.
00:34:56 Zklamaný Loos se odvrací od Vídně
00:34:59 a přemísťuje těžiště svého života do Paříže.*
00:35:03 -Loos tam měl velké potíže. Jako většina z mnoha emigrantů.
00:35:08 Kdo neuměl řeč, tomu zůstala francouzská společnost uzavřená.
00:35:13 A finančníci byli také Francouzi.
00:35:17 -Prostě se mu velmi líbil francouzský styl života.
00:35:21 Byl mimo jiné také vášnivým tanečníkem
00:35:25 a v tamních klubech vídal vystupovat Josephine Bakerovou,
00:35:29 což byla slavná striptérka.
00:35:33 Jeden projekt navrhl jen tak, bez zakázky, na svůj účet.
00:35:39 Byla tam jedna zvláštnost, kterou na modelu není vidět,
00:35:44 a tou bylo, že budova měla uprostřed bazén přes dvě podlaží
00:35:48 a například u jídelního stolu bylo okno,
00:35:52 kterým by člověk mohl hledět do vody
00:35:55 a pozorovat Josephine Bakerovou, jak plave kolem.
00:36:00 *Tento dům zrealizován nebyl. Pro Tristana Tzaru,
00:36:05 spoluzakladatele dadaismu, ale Loos skutečně dům postaví.
00:36:11 Bude to Maison Tristan Tzara v pařížské čtvrti Montmartre.
00:36:16 V roce 1928 se otvírá v životě tohoto architekta
00:36:20 ta nejtemnější kapitola.*
00:36:25 FISCHEROVÁ:V roce 1928 tedy dochází k velkému skandálu,
00:36:30 kdy byl nejprve obviněn a následně postaven před soud
00:36:35 za údajné zneužití třech dívek ve věku od devíti do deseti let.
00:36:40 Dochází tedy k soudnímu procesu a je zajímavé,
00:36:44 jak je s tímto soudním procesem ve skutečnosti naloženo.
00:36:48 Koná se s vyloučením veřejnosti. Adolf Loos je vyslýchán,
00:36:53 v této době už je téměř hluchý, takže je těžké mu klást otázky.
00:36:59 Má dobré advokáty, všichni jsou z okruhu jeho známých a přátel.
00:37:05 Výpovědi dívek se liší:
00:37:08 Pozval si je k sobě do bytu jako modelky,
00:37:12 kreslil je nahé, ukázal jim pornografické fotografie
00:37:16 a pak chtěl, aby zaujaly obscénní pozice.
00:37:20 Chtěl je učit tančit, včetně provazu,
00:37:24 přitom jim sahal mezi nohy.
00:37:28 Také však vypověděly, že u nich masturboval.
00:37:32 Soud samozřejmě musel nakonec řešit, komu věřit.
00:37:36 Dívkám, jež pocházejí z nižších tříd,
00:37:40 nebo Adolfu Loosovi,
00:37:43 který byl velmi dobře zastoupen silnou střední třídou.
00:37:49 *Tisk očernil děti.*
00:37:52 FISCHEROVÁ:Rozsudek se nakonec obrátil proti dívkám
00:37:56 a ve prospěch Adolfa Loose, takže by se tu jistě dalo hovořit
00:38:00 o soudnictví zcela pod vlivem společenských tříd
00:38:04 a patriarchálního mužského spojenectví.
00:38:09 *Rozsudek čtyři měsíce podmíněně působí jako výsměch obětem.
00:38:14 Architekt do vězení ani nevkročí.*
00:38:17 FISCHEROVÁ: A právě v tomto období
00:38:21 se poznává s pětadvacetiletou Claire Beckovou.
00:38:25 Je to dcera jednoho jeho dřívějšího klienta.
00:38:29 A i ona chce uprchnout z domu rodičů.
00:38:32 Navzdory skandálu, který kolem Loose panuje,
00:38:36 se rozhodne, že si ho vezme.
00:38:39 Je jí dvacet pět a jemu je padesát devět.
00:38:43 Takže věkový rozdíl je 34 let.
00:38:46 Tou dobou je jeho zdravotní stav už značně problematický.
00:38:51 Máme tu jeden základní princip, který všechny ženy spojuje.
00:38:56 Jejich rodiče byli zámožní, vždycky jim finančně pomáhali,
00:39:01 ženy byly sekretářkami, manažerkami, asistentkami,
00:39:06 byly zdravotními sestrami a v souladu s ideálem ženství
00:39:11 vždy podporovaly mužovu kariéru a samy sebe upozadily.
00:39:19 *Rodiče Claire jsou proti svazku.
00:39:23 Přesto však zetě podporují, získávají pro něj zakázky v Plzni,
00:39:28 která patří k nejdůležitějším průmyslovým centrům.
00:39:32 Do roku 1930 tu Loos navrhne třináct bytů.
00:39:36 Jeho klientelou jsou židovští průmyslníci.
00:39:40 Patří mezi ně i manželský pár Jan a Jana Brummelovi.
00:39:44 Roku 1927 Loose pověřili přestavbou a zařízením domu,
00:39:48 který obývali společně s Janinou matkou Ludovikou.
00:39:52 Loos zrealizuje dvougenerační byt. Skříně integruje do zdi.
00:39:56 Nábytek lze v prostoru libovolně uspořádat.
00:40:01 Architekt k jeho výběru přistupuje s velkou citlivostí.
00:40:05 Na rozdíl od svého oblíbeného konkurenta Josepha Hofmanna
00:40:09 odmítá myšlenku celkového uměleckého díla.
00:40:13 Loos klade důraz na vysokou kvalitu,
00:40:16 místnosti by přitom ale měly zůstat útulné
00:40:20 a zároveň odpovídat vkusu klienta.
00:40:27 -Ten dům vypadal takto.
00:40:30 Loos zachoval základní dispozici
00:40:34 a k tomu dostavěl tento kubus
00:40:38 a tuto atiku.
00:40:40 A to celé, co si tehdejší úřady nepřály, zamaskoval.
00:40:53 Jan a Jana byli velmi anglofilní a frankofilní,
00:40:58 což se Loosovi pravděpodobně líbilo.
00:41:03 Rakousko, Maďarsko, Čechy vnímal jako velmi konzervativní.
00:41:11 Pracoval podle jejich přání a zašel až tak daleko,
00:41:16 že tam nechal postavit tento velký krb,
00:41:19 což je vlastně dost nesmysl.
00:41:28 *Pro Loose jsou typické místnosti orientované dovnitř.
00:41:32 Okna zakrývá závěsy.*
00:41:37 -Říkal, že džentlmen se z okna nedívá, protože není zvědavý.
00:41:42 Ten obraz namaloval Aigner.
00:41:48 To byl mladý malíř z Vídně,
00:41:52 který tuto italskou, jižní scenérii
00:41:55 namaloval přímo na zeď.
00:42:01 *Jídelnu chce Loos obložit mramorem Cipollino.
00:42:05 Když firma tohoto materiálu přivezla příliš velké množství,
00:42:10 Jan Brummel kámen prodá hned dál. Loos jako alternativu zvolí dřevo.*
00:42:16 -Jan byl rád, protože miloval dřevo.
00:42:20 Takže to udělal ze dřeva,
00:42:23 i když se to tam vůbec nehodí, měl to být mramor.
00:42:31 *Pro Paula Khunera, v jehož továrně se vyrábí majonéza a tuk,
00:42:36 postaví Loos letní vilu v dolnorakouském Payerbachu.
00:42:48 Semmering, místo, které si kolem roku 1900 žádá vídeňská smetánka.
00:42:53 Uchyluje se sem každé léto před horkem rozpáleného města.
00:42:58 Loos má na stavby v horách zcela jiný pohled.
00:43:02 CITÁT:"Nebojte se, že vás budou peskovat, že jste nemoderní.
00:43:07 Změny starých stavebních postupů jsou dovoleny jen tehdy,
00:43:11 znamenají-li změnu k lepšímu. Jinak se ale držte těch starých."
00:43:16 *V tomto duchu Loos roku 1929
00:43:19 realizuje svůj jediný dům se sedlovou střechou.
00:43:23 Je vyroben výhradně ze dřeva. Dnes je z něj hotel s restaurací.
00:43:29 Khuner si přál dům s otevřenou architekturou,
00:43:33 ve kterém by mohl přijímat hosty.
00:43:37 Loos nachází inspiraci v anglickém venkovském stylu.
00:43:42 Navrhne prostornou centrální halu, která sahá přes dvě podlaží.
00:43:48 Kolem ní plánuje malé pokoje, které jsou přístupné z galerie.
00:44:05 Roku 1930 stavební podnikatel Müller
00:44:08 pověřuje Loose navržením vily v Praze.
00:44:12 Bude to jeho nejdůležitější dílo.
00:44:15 Tento dům má strohou, až odpudivou fasádu.
00:44:19 CITÁT:"Dům by neměl promlouvat zvenčí,
00:44:22 celé své bohatství by měl odhalit až uvnitř.
00:44:26 Nenavrhuji půdorysy, fasády, řezy, navrhuji prostor.
00:44:32 Vlastně u mě neexistuje ani přízemí, patro nebo sklep.
00:44:36 Jsou tu jen propojené prostory a terasy."*
00:44:43 -Základní ideou Loosových návrhů byla ekonomie.
00:44:47 Pracoval se vzácnými, cennými materiály,
00:44:51 které byly přirozeně také drahé, a proto se s nimi nemělo plýtvat.
00:44:56 To samé platilo i o jeho "Raumplanu", prostorovém plánu,
00:45:00 kdy chtěl se stejným objemem docílit většího počtu m2.
00:45:04 Neboť tvrdil, že vedlejší místnost nemusí být vysoká tři a půl metru,
00:45:09 působilo by to nevhodně,
00:45:12 a že větší prostor zase naopak potřebuje větší výšku.
00:45:16 To znamená vzájemné propojení různých objemů,
00:45:20 velmi komplexní způsob navrhování.
00:45:24 *Rozpočet vily je velkorysý. Loos může předvést celé své umění.*
00:45:30 SZADKOWSKÁ :František Müller neměl problém s penězi,
00:45:35 ale samozřejmě nechtěl Loosovi
00:45:38 otevírat úplně celý svůj majetek. Loos totiž utrácel, co se dalo,
00:45:43 a když dostal honorář, tak byly peníze hned pryč.
00:45:47 Ale konflikt s Müllerem nikdy neměl.
00:45:51 Müller ho respektoval, platil mu vše,
00:45:54 od jízdenek do Paříže, po konzultace.
00:45:59 A dokonce mu po několika letech zaplatil zase stejný honorář.
00:46:05 Takže tento dům byl zaplacený dvakrát.
00:46:11 *Předpokoj navrhl Adolf Loos záměrně puristicky a funkčně.
00:46:18 Hlavní podívanou si tu šetřil na obývací pokoj.
00:46:22 Údiv návštěvníka je tady o to větší.
00:46:27 -Komponenty tohoto interiéru jsou velice zvláštní.
00:46:32 Nábytek, který Loos zakoupil, doplňoval historickým nábytkem.
00:46:37 Například orientálním stolkem nebo barokní komodou,
00:46:42 kterou přivezli Müllerovi z Plzně.
00:46:48 *I v Müllerově vile Loos používá cenný mramor Cipollino.*
00:46:53 -Tento mramor je velice složitě skládán formou mozaiky.
00:46:59 Je to impresionistická struktura žilkování,
00:47:03 která vytváří ornament v tomto domě.
00:47:06 Světlou část mramoru Loos umístil dopředu,
00:47:11 naopak tmavší části mramoru
00:47:14 jsou komponovány v zadní části.
00:47:17 Vytváří se tak určitá iluze většího prostoru.
00:47:27 *Sousední jídelna leží o úroveň výš
00:47:30 a díky své menší prostorové výšce působí intimněji.*
00:47:34 -V těchto kubusech se skrývají dvě tajemství.
00:47:39 První dveře vedou... do kuchyně.
00:47:47 Podíváme se, kam vedou ty druhé dveře.
00:47:54 Není to vchod, je tam jen skříň.
00:48:00 CITÁT:"Po duševní práci si člověk potřebuje odpočinout
00:48:05 v jiné pozici než po pohybu venku.
00:48:08 Copak jste nikdy nezatoužili
00:48:11 jen tak si pověsit nohu přes opěrku křesla?
00:48:15 Ta pozice je sice dost nepohodlná, ale někdy je opravdu blahodárná."*
00:48:20 -Jsme v dámském budoáru, kde Loos použil zajímavý motiv.
00:48:25 Je to ta nika, posezení pro dámy,
00:48:29 inspirovaná vlakovým kupé Orient Expressu.
00:48:33 Je tu stahovací okno,
00:48:36 dámy tak mohly sledovat, dění v reprezentačním prostoru.
00:48:41 -V jeho domech vedle společných reprezentativních prostor
00:48:46 vždy najdeme i prostory velmi intimní,
00:48:50 vždy šité na míru určitým zákazníkům.
00:49:03 *Přívětivé místnosti pro dceru manželů Müllerových.
00:49:11 Šatna Milady Müllerové.
00:49:18 V ložnici je francouzská tapeta
00:49:21 s historizujícími impresemi pobřeží.
00:49:25 Motiv prochází celou místností.
00:49:40 Letní jídelna v japonském stylu je orientována na střešní terasu.
00:49:45 Rodina tu s přáteli tráví letní měsíce.
00:49:48 Müllerova vila je posledním domem, který Loos zrealizoval.
00:49:53 Během výstavby spěje i jeho třetí manželství k rozpadu.
00:49:57 Roku 1931, po třech letech společného života,
00:50:01 podává Claire žádost o rozvod.
00:50:05 Architekta navíc trápí zdravotní problémy.
00:50:09 Jeho špatný nervový stav způsobený syfilidou se zhoršuje.
00:50:13 Je hluchý a může komunikovat jen písemně.
00:50:17 V srpnu roku 1933 ve věku šedesáti dvou let umírá.*
00:50:21 -Toto je pohlednice z jara roku 1933.
00:50:25 A na písmu už je vidět, jak špatně na tom už musel být,
00:50:30 protože je to téměř nečitelné.
00:50:33 "Nejstrašnější japonská sebevražda." A tohle už nepřečtu.
00:50:38 A pod tím je pak načmáráno: "Harakiri".
00:50:42 Takže to je dost trýznivý obraz,
00:50:46 jak tento dynamický muž na konci strádal.
00:50:50 -Byl už tedy opravdu velmi nemocný a finančně absolutně na dně.
00:50:56 Neměl žádný majetek.
00:50:59 I na pohřeb se mu museli složit jeho přátelé.
00:51:03 SZADKOWSKÁ:Adolf Loos sám určil postavení toho díla,
00:51:08 když napsal do pamětní knihy Müllerovy vily,
00:51:12 že je to jeho nejdůležitější dům, nejkrásnější dům.
00:51:16 Bylo to na oslavě jeho šedesátin. A proč je tak důležitý?
00:51:21 Protože zrealizoval v plném rozsahu prostorový koncept Raumplanu.
00:51:26 Právě tato vila nese ten Raumplan
00:51:30 v naprosto kompletním významu toho slova, prostorového plánu.
00:51:35 Skryté titulky: Markéta Venclíková Česká televize, 2020
Adolf Loos byl architektem, designérem a provokativním intelektuálem, který zásadně přispěl k vzestupu modernismu. Byl – a stále zůstává – jedním z nejdůležitějších přímluvců za racionalitu v architektuře, jehož můžeme směle označit za praotce moderní architektury a designu. Dokumentární film k 150. výročí jeho narození v Brně představí jedinečnost tvorby, vzniknuvší na pozadí Loosových snad spíše společenských než uměnovědných teorií. Jeho odpor k ornamentalitě byl jednak estetický, současně ale bezmála ideologický – ornament se pro něj stal symbolem zmaru a zatuchlosti, skrývající se za okázalou slupkou Vídně s jejími operami, pentličkami a knedlíčky. Ostatně právě pentličky na rakousko-uherské uniformě jej rozčilovaly do té míry, že si navrhl vlastní vojenskou uniformu, v níž narukoval do první světové války.
Poprvé na sebe upozornil v roce 1909 návrhem dnešního Looshausu naproti Hofburgu, kde sídlil císař Franz Josef I. Ten byl stavbou tak znechucen, že nechal zakrýt okna na straně, která sousedila s domem, aby „ohyzdnou“ budovu neměl na očích. Dnes je dům považován za klíčové dílo vídeňské moderny. Ač i jeho další, dnes tolik populární tvorba typicky vzbuzovala odpor a kontroverze, v Rakousku i Čechách Loos naštěstí zanechal výraznou stopu.
Vedle pozoruhodné cesty Loosovy tvorby a jejích ohlasů dokument sleduje i linii jeho komplikovaného osobního života. Ta divákům představí bohémský svět první poloviny 20. století i Loosovy drastické životní zvraty a probublávající temnější rysy jeho osobnosti – které v roce 1928 vyústily až v odsouzení za zneužívání dětí.