Po legendární železniční trati, která pamatuje rozmach českého trampingu, cestuje Pepa Polášek za poznáním a romantikou. Režie P. Lokaj

Kdo, kdy a proč poprvé nazval Sázavu Zlatou řekou? Víte, kde se nachází nejvýznamnější český kamenný viadukt? Skalnaté údolí Sázavy lákalo k rekreaci zálesáky i bohaté majitele výstavných vil. Který malíř ale zvěčnil zříceniny a vesničky kolem Sázavy vizuálně nezaměnitelným způsobem?


S Papouškem

Výroba lokomotivy řady 477.0 byla dokončena v roce 1955. Svoji přezdívku nese podle výrazného modrého nátěru, díky kterému je v krajině nepřehlédnutelná. Stroj byl určen pro rychlou osobní přepravu a také pro dopravu rychlíků, neboť dosahoval ve své době úctyhodné rychlosti 100 km/h. V době elektrifikací tratí a výrobě nových motorových lokomotiv Papoušek postupně přecházel na méně důležité regionální tratě. Poslední stroje dosluhovaly v roce 1979. Do současnosti se zachovaly tři funkční exempláře, Pepu veze lokomotiva s evidenčním číslem 043.


Na legendární trati

Posázavský Pacifik je původně trampské označení pro dvě navazující tratě 210 (Praha – Čerčany) a 212 (Čerčany – Světlá nad Sázavou). Dolní Pacifik, po kterém se svezl Josef Polášek s Papouškem, vznikl propojením několika různých tratí kolem roku 1900. Vede složitou, členitou krajinou s mnoha tunely. Nejznámější stavbou na trati je Žampašský viadukt, který je druhým nejvyšším kamenným železničním mostem ve střední Evropě (vyšší viadukt mají jen ve Švýcarsku). Trať má momentálně hlavně turistický význam a historické parní lokomotivy zde vyrážejí na trať i několikrát za sezónu.


Navštívíme tato místa


Fotografie z tohoto dílu


Stopáž26 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD
ŽánrDokument