Ve své vlasti nedoceněný francouzský skladatel byl autorem 25 oper, z nichž nejznámější jsou Werther, Manon a Don Quijote. Režie Franck Chaudemanche
00:00:02 Nejspíš poznáváte tuto překrásnou melodii.
00:00:11 A víte, že tato úchvatná skladba zvaná "Meditace",
00:00:15 je z opery "Thais" francouzského skladatele Julesa Masseneta?
00:00:25 Na přelomu 19. a 20. století byla hudba tohoto skladatele
00:00:29 uváděna častěji než díla Gounoda, Bizeta nebo Saint-Sa?nse,
00:00:34 Massenetových současníků a také dobrých přátel.
00:00:40 Dnes se ve francouzském repertoáru objevují
00:00:43 jen 3 z celkem 25 oper, které složil.
00:00:46 V Německu, a především ve Spojených státech
00:00:49 je Massenet překvapivě mnohem oblíbenější
00:00:52 než ve své nevděčné domovině.
00:01:00 Když se vydáme po jeho stopách a zaposloucháme se do jeho hudby,
00:01:05 pochopíme, proč je i ve Francii nejvyšší čas konečně docenit
00:01:08 dílo skladatele, o němž Gounod prohlásil,
00:01:12 že si ho vyvolilo samo nebe a označilo ho božím znamením.
00:01:19 Česká televize uvádí francouzský dokumentární cyklus
00:01:23 Po stopách slavných skladatelů Jules Massenet
00:01:40 -Debussy popsal Masseneta jako "hudebního kronikáře
00:01:43 ženské duše", jehož hudba je "vášnivá a strhující,
00:01:47 jako věčné objetí.
00:01:54 Harmonie se vinou kolem melodií a vzájemně se proplétají.
00:01:58 Představují nám silné ženské hrdinky a zvou nás objevovat
00:02:02 jejich vnitřní svět."
00:02:05 Massenet je dodnes považován za skladatele, jehož oceňuje
00:02:09 převážně ženské publikum.
00:02:12 A snad právě něžná smyslnost jeho hudby podnítila nový zájem
00:02:16 o dílo tohoto výjimečného umělce.
00:02:52 -V Massenetových operách
00:02:54 mívají hlavní roli ženské hrdinky, ty jsou hvězdami večera.
00:02:58 A proto, můžeme říct, že Massenet skládal hudbu pro ženy.
00:03:06 -Debussy zdůrazňuje, že "láska k Massenetově hudbě
00:03:09 je tradice, kterou si ženy budou předávat ještě mnoho let,
00:03:13 z generace na generaci. To stačí, aby Massenetova sláva
00:03:17 nikdy nezanikla."
00:03:21 -Miloval ženy z celého srdce.
00:03:24 Každá z jeho hrdinek musí projít těžkou zkouškou
00:03:27 a nakonec dojde spásy, i když je to kurtizána,
00:03:30 nebo dokonce prostitutka.
00:03:35 Dobře chápal složitost ženské povahy a to, že se vzpírá
00:03:38 jednoduchým vysvětlením.
00:03:41 To je téma, které rozvíjel ve všech svých operách.
00:04:31 -Vydejme se tedy do minulosti po Massenetových stopách.
00:04:35 Na rozdíl od většiny svých kolegů překvapivě nepocházel
00:04:38 z umělecké rodiny.
00:04:42 -Jeho otec Alexis měl se svou první manželkou 8 dětí.
00:04:46 Roku 1830 však zemřela, a on se oženil
00:04:49 s Adélaide Royer de Marancou, která mu dala ještě 4 potomky.
00:04:54 Nejmladší z nich byl budoucí skladatel Jules.
00:04:58 -Když se Jules Massenet roku 1842 narodil,
00:05:01 táhlo jeho otci na 60.
00:05:04 Byl to úspěšný továrník v oblasti Saint Etienne.
00:05:07 Ale ekonomická krize v roce 1847 postihla především francouzské
00:05:11 zemědělství a průmysl, donutila ho, aby akcie firmy
00:05:14 prodal a odstěhoval se s rodinou do Paříže.
00:05:17 Vzdělávání a umělecké výchovy dětí se ujala Julesova matka Adelaide.
00:05:22 24. února 1848, když bylo Julesovi pouhých 6 let,
00:05:27 mu dala první lekci hry na klavír.
00:05:31 -Rok 1848 se nesl ve znamení revolučních událostí.
00:05:36 Ludvík Filip byl sesazen a v Paříži zuřilo povstání.
00:05:40 Služka Massenetových jednoho dne hodila na stůl mísu s polévkou
00:05:44 a vykřikovala revoluční hesla.
00:05:48 Byla to taková zmenšenina třídního boje v jedné domácnosti.
00:05:52 A právě v tento den 6-letý Jules absolvoval první lekci klavíru.
00:05:58 -Massenet vzpomíná:
00:06:00 "Ten den mě maminka začala učit na klavír.
00:06:04 Byla to nezapomenutelná chvíle, protože naši první lekci
00:06:06 přerušily výstřely, které se pak ozývaly ještě několik hodin.
00:06:10 Začala revoluce a v ulicích se pořád střílelo.
00:06:14 Můj příchod na svět doprovázelo bouchání kladiv v továrně,
00:06:17 a zvuky, které poznamenaly úplný začátek mé pozdější
00:06:21 profesní dráhy, byly podobně "muzikální"."
00:06:25 -Julesova matka byla velmi dobrá klavíristka
00:06:27 a záhy rozpoznala synovo výjimečné hudební nadání.
00:06:31 Hodně se mu věnovala.
00:06:33 Než vstoupil na konzervatoř, byla jeho jediná učitelka hudby.
00:06:40 -Massenet byl výjimečně nadané dítě.
00:06:42 V jedenácti letech úspěšně složil zkoušky na pařížskou konzervatoř.
00:06:47 Zkoušejícím zahrál Beethovenovu Sonátu d-moll,
00:06:50 známou též jako "Bouře".
00:07:01 O rok později však bylo všechno vzhůru nohama.
00:07:04 Celá rodina se musela odstěhovat do Chambéry,
00:07:06 protože otec vážně onemocněl a horský vzduch savojských Alp
00:07:10 prospíval jeho zdraví.
00:07:12 -Z této doby se dochovala historka o tom, jak se chtěl Massenet
00:07:16 vrátit do Paříže, a utekl kvůli tomu z domova.
00:07:20 Bylo mu 12 let.
00:07:22 Ukradl matce frank a tajně se vydal na cestu.
00:07:25 V rodině to vyvolalo obrovské pozdvižení.
00:07:28 V Lyonu ho chytili a přivezli domů.
00:07:31 Nějakou dobu měl domácí vězení a musel pořád cvičit na klavír.
00:07:35 Vlastně mu to velmi prospělo, protože se ten rok věnoval klavíru
00:07:39 tak usilovně, že udělal obrovské pokroky.
00:07:43 A navíc se seznámil se zásadními díly klasického repertoáru.
00:07:50 -Massenetova matka ho ještě v Chambery seznámila s hudbou
00:07:52 Felixe Mendelssohna, která mladému Julesovi otevřela nový svět.
00:07:57 S nadšeným zápalem studoval každou Mendelssohnovu partituru
00:08:01 a po zbytek života k tomu vedl i své žáky.
00:08:04 O rok později rodiče Julesovi dovolili, aby se vrátil
00:08:07 do Paříže, kde bydlel u své sestry a jejího manžela.
00:08:10 Aby jim mohl přispívat na byt a stravu,
00:08:13 hrál v Orchestre Lyrique na tympány. Bylo mu 17 let.
00:08:17 19. března 1859 dostal jedinečnou příležitost hrát v orchestru
00:08:22 při premiéře Gounodova Fausta.
00:08:26 -Jednou po představení za ním přišel Berlioz,
00:08:29 jehož skladbu orchestr hrál, a řekl mu:
00:08:32 "Hrajete naprosto přesně, a to je velká vzácnost."
00:08:41 -Zkušenosti s hraním v orchestru Masseneta nasměrovaly k žánru
00:08:45 lyrické opery.
00:08:48 Byl to člověk s výjimečným hudebním nadáním.
00:08:51 Večer co večer chodil na představení nejnovějších
00:08:54 operních děl, a to ho samozřejmě ovlivnilo.
00:08:57 Hraní v Orchestre Lyrique pro něj bylo velkou školou.
00:09:00 Získal zásadní poznatky týkající se skladatelského
00:09:04 řemesla.
00:09:05 Jak funguje orchestr, jaký by měl mít zvuk,
00:09:08 jak pracovat s hlasovým rozsahem pěvců a hlasovými obory.
00:09:12 -V roce 1859 vyhrál na konzervatoři klavírní soutěž
00:09:16 a zapsal se do dalších oborů: na hru na varhany
00:09:19 a studium harmonie a kompozice.
00:09:21 Skladbě se učil u profesora Ambroise Thomase,
00:09:24 známého skladatele, jehož proslavily například
00:09:26 opery Mignon nebo Hamlet.
00:09:30 -Než začal chodit k Thomasovi, studoval Massenet
00:09:32 u jiných pedagogů.
00:09:34 Například u Rebiera, který ho chtěl vyhodit ze školy,
00:09:38 aby se, jak tvrdil, nejdřív naučil pořádně psát.
00:09:42 Massenetovým učitelem se nakonec stal Ambroise Thomas,
00:09:46 který si k nadanému žákovi vytvořil doslova otcovský vztah.
00:09:50 Thomas byl bezdětný a rád vzal mladého Masseneta
00:09:52 pod ochranná křídla.
00:09:55 Mezi profesorem a jeho studentem brzy vzniklo pevné přátelství.
00:09:59 -Ambroise Thomas ho na konzervatoři vyučoval
00:10:02 skladbě. Nebyl to sice velký tvůrčí génius,
00:10:05 ale řemeslnou stránku svého oboru ovládal dokonale.
00:10:08 Thomassova hudba není tak bezprostřední jako Massenetova,
00:10:12 je spoutaná určitým akademismem, ale nemůžeme mu upírat
00:10:15 výborný smysl pro rytmus, instrumentaci, barvu a melodii.
00:10:21 -Během studií u Ambroise Thomase publikoval Massenet
00:10:24 svou první samostatnou skladbu: "Fantazii pro klavír"
00:10:27 podle "Pouti do Plo?rmel".
00:10:29 Inspiroval se tedy slavnou operou Giacoma Meyerbeera.
00:10:58 -Ve skladbě se vyskytovala spousta nepřijatelných
00:11:01 kompozičních omylů.
00:11:03 Nejdřív se musel naučit, čeho se vyvarovat,
00:11:06 a teprve potom mohl svobodně využít svého tvůrčího ducha.
00:11:09 Takový postup vštěpoval Massenetovi Thomas.
00:11:12 Avšak Massenet si pomalu, ale jistě začal utvářet
00:11:15 vlastní hudební řeč.
00:11:17 Thomas až do smrti sledoval a upřímně obdivoval
00:11:20 Massenetovu tvorbu, na níž oceňoval především
00:11:23 jeho neotřelý přístup k tradici.
00:11:28 -Na Massenetovi mám nejradši, jak mě jeho hudba dokáže
00:11:31 překvapit. V klasických polohách je poměrně předvídatelný.
00:11:35 Ale pak přijde moment, který posluchači nečekají.
00:11:38 Neustále nás něčím udivuje.
00:11:41 Vypůjčuje si například motivy z jiných hudebních stylů
00:11:44 nebo období.
00:11:46 Zčista jasna najednou slyšíte jazz nebo jiný hudební styl.
00:11:49 Myslíte si, že víte, jak se melodie bude vyvíjet,
00:11:52 ale Massenet najednou přehodí výhybku a udělá něco nečekaného.
00:12:45 -V roce 1863 se Massenet zúčastnil velmi prestižní umělecké soutěže,
00:12:49 Římské ceny, v kategorii hudební kompozice.
00:12:53 -Výsledky očekával na mostě Pont des Arts.
00:12:56 Přišel za ním Auber, který byl členem poroty,
00:13:00 a ještě Berlioz a Ambroise Thomas.
00:13:02 A Thomas mu prý řekl: "Vyhrál jste Římskou cenu."
00:13:06 A dodal: "Obejměte Berlioze, hodně mu za tu cenu dlužíte."
00:13:12 -O něco později se Auber svěřil ostatním:
00:13:14 "Ten chlapec to dotáhne daleko, až bude mít o trochu méně
00:13:17 zkušeností." Myslel tím, že Massenet už dokonale ovládá
00:13:21 skladatelské řemeslo, ale musí ještě popustit uzdu
00:13:24 své hudební fantazii.
00:13:26 V prosinci následujícího roku Massenet odjel na vítěznou stáž
00:13:29 do římské Villy Medici.
00:13:33 -Z pobytu v Itálii byl nadšený.
00:13:36 Spřátelil se s ostatními hudebníky, sochaři a rytci.
00:13:40 Po zbytek života s láskou vzpomínal na bratrskou atmosféru
00:13:44 ve Ville Medici, kde všichni jedli u jednoho stolu
00:13:48 a kde ho setkávání s tolika různými umělci velmi obohatilo.
00:13:59 -Když mu bylo 22 let, napsal v jednom dopise:
00:14:02 "Vzpomínky na ta 2 báječná léta, která jsem strávil
00:14:05 v římské Ville Medici, jsou ve mně natolik živé,
00:14:08 že mi dodnes dávají sílu překonávat nepřízeň osudu."
00:14:34 Ve Ville Medici se Massenet seznámil s mnoha zajímavými lidmi,
00:14:38 ale zvlášť jedno setkání mu změnilo život.
00:14:43 -Francouzské "rezidenty" ve vile často navštěvoval Ferenc Liszt.
00:14:47 V roce 1865 tam dával lekce klavíru jedné mladé dámě.
00:14:53 Jmenovala se Louise-Constance a říkalo se jí Ninon.
00:14:59 Rok na to Liszt vstoupil do kláštera
00:15:02 a složil řeholnický slib.
00:15:04 Nebyl sice vysvěcen na kněze, ale každopádně přestal učit slečny
00:15:08 na klavír.
00:15:10 Proto Ninon poslal za jedním studentem ve Ville Medici,
00:15:13 který vyhrál první cenu ve hře na klavír
00:15:16 na pařížské konzervatoři.
00:15:18 -"Za poslední 2 a půl měsíce spolu v jednom kuse hrajeme
00:15:21 čtyřručně na klavír", napsal Massenet v dopise sestře.
00:15:25 Mladá studentka ve svém učiteli probudila zájem,
00:15:27 který zjevně nebyl jen pedagogický.
00:15:39 -Líbezná Constance však s matkou záhy opustila Řím,
00:15:42 přestěhovala se do Paříže a nechala Masseneta na pospas
00:15:45 jeho něžné touze.
00:15:48 -Zkrátil si stipendijní pobyt ve Ville Medici ze 3 let
00:15:51 na 2 roky, což velmi pravděpodobně souviselo s jeho láskou
00:15:55 k Louise-Constance. Svatbu slavili už roku 1866.
00:16:05 -Obřad se konal 8. října 1866, zde, ve vesnickém kostelíčku
00:16:10 v Avonu, kousek od Fontainebleau.
00:16:14 Constanceina matka tu měla venkovskou usedlost
00:16:17 a Massenet si tento kout daleko za Paříží brzy zamiloval
00:16:20 a pravidelně sem dojížděl.
00:16:23 O 2 roky později se manželům narodila dcerka Juliette.
00:16:29 Na Auberovu radu se Massenet intenzivně věnoval výuce klavíru
00:16:33 v rodinách pařížské smetánky, což manželům zajišťovalo
00:16:36 stálý příjem.
00:16:38 Víc ho však zajímala skladatelská tvorba.
00:16:41 Právě v tomto období vytvořil své první operní dílo -
00:16:44 "La Grande Tante", které se dočkalo 17 repríz,
00:16:47 což byl poměrně slušný úspěch.
00:16:50 Bohužel se z něj nezachovala ani nota.
00:16:52 Shořelo při požáru v Opeře Comique.
00:16:55 V roce 1870 oblehli Paříž Prusové a začala válka.
00:17:00 -Na začátku války, v roce 1870, sloužil Massenet u Národní gardy.
00:17:05 Zůstal v Paříži, ale vážná roztržka mezi manželi
00:17:09 tehdy poznamenala jejich soužití na zbytek života.
00:17:13 Massenet hledal útočiště v práci.
00:17:15 Přiznával, že má trápení, dnes bychom řekli deprese,
00:17:19 což je možná trochu silné slovo.
00:17:21 Ale sám si na okraj některých rukopisů třeba poznamenal:
00:17:24 "Jsem osamělý, smutný", nebo něco podobného.
00:17:27 Je v tom cítit určitá prázdnota, zklamaná touha.
00:17:31 -Massenet si pomaličku přiznával, že se jeho soukromý život
00:17:34 nepovedl, a hledal útěchu a rozptýlení v práci.
00:17:38 Věnoval se snad všem hudebním žánrům:
00:17:40 tragédii, komedii, oratoriu i vokálním skladbám,
00:17:44 jako jsou například Erynie, v nichž hlavní hrdinka zpívá:
00:17:47 "Milý můj, tys mě opustil."
00:19:04 -Massenet psal pěvcům opravdu překrásnou hudbu.
00:19:07 To ale neznamená, že se snadno zpívá. Naopak!
00:19:12 Pěvci musejí využít celý svůj hlasový rozsah.
00:19:16 To znamená, že třeba v rámci jedné písně vycházejí
00:19:19 z hlubokého hrudního rejstříku, a dostanou se až k nejvyšším
00:19:23 polohám.
00:19:24 V tom je Massenetova hudba poměrně náročná.
00:19:27 Musíte mít dokonale propracovanou techniku.
00:19:29 To znamená, že Masseneta nemohou zpívat mladí
00:19:32 a začínající pěvci, kteří ještě nedosáhli hlasové zralosti.
00:19:36 Bez ní se jim totiž nepodaří posadit hlas do patřičné hloubky
00:19:40 a rozeznít celé tělo.
00:20:33 -"Máří Magdalena" bylo jedno z prvních děl, které Massenetovi
00:20:36 zajistilo uznání kolegů hudebníků.
00:20:39 Bizet mu tehdy napsal:
00:20:42 "Z naší moderní školy dosud nevzešlo tak vzácné dílo!
00:20:45 Úplně jsi mi vytřel zrak, ty lumpe!
00:20:48 Jsi pan muzikant, to se musí nechat!
00:20:50 Manželka přede mnou Máří Magdalenu musela zavřít na zámek.
00:20:54 Věř mi, prosím, že nemáš upřímnějšího obdivovatele,
00:20:57 než je tvůj Bizet."
00:21:01 Po tomto úspěchu se Massenet nebál pokročit ještě dál
00:21:04 a vytvořil nový a důmyslný orientální styl,
00:21:07 který uplatnil v opeře "Král z Láhauru".
00:21:11 -Operní scéna v Palais Garniere byla otevřena sotva 2 roky,
00:21:14 když na přímluvu Ambroise Thomase v roce 1877 uvedla Massenetova
00:21:19 "Krále z Láhauru".
00:21:23 Dílo se dočkalo vřelého přijetí a slavilo úspěch nejen ve Francii,
00:21:27 ale i v zahraničí.
00:21:29 To bylo v té době pro skladatele Massenetova věku
00:21:32 skutečně neslýchané. Bylo mu kolem 35.
00:21:37 Saint-Sa?ns i Gounod museli jít mnohem trnitější cestou,
00:21:40 než se jim podařilo dostat své opery na jeviště.
00:21:43 Prostě mu přálo štěstí.
00:21:45 Ale podíl na tom mělo i přátelství s Ambroisem Thomasem.
00:22:37 -Úspěch Massenetovy skladatelské dráhy byl zpečetěn.
00:22:40 V 21-ti získal Římskou cenu.
00:22:43 V 25-ti mu uvedli dílo v Opeře Lyrique.
00:22:45 V 35-ti v Opeře Garniere.
00:22:47 A navíc byl o 2 roky dříve vyznamenán Řádem čestné legie.
00:22:51 Upoutal sice pozornost celé francouzské hudební scény,
00:22:55 ale přesto své nadání nerozvinul naplno.
00:22:58 Až po dvou dalších operách, Madoně a Herodiadě,
00:23:01 začal konečně pracovat na Manon.
00:24:03 -Hudba v Manon je velice smyslná. To je zjevné na první poslech.
00:24:09 -Jak se taková role hraje?
00:24:11 -Je napsaná tak, že dokážu text interpretovat
00:24:15 bez nějaké větší námahy, což otevírá prostor
00:24:18 pro svobodné herecké vyjádření.
00:24:23 Mnohem lépe se soustředím na dramatické nuance,
00:24:26 než když musím ve vysoké poloze zpívat text,
00:24:29 který téměř není možné vyslovit.
00:25:44 Říkává se, že by na tuto roli byly potřeba 2 pěvkyně.
00:25:48 A nezbývá mi, než s tím souhlasit.
00:25:51 Na začátku je Manon mladičká dívka s lehkým sopránem.
00:25:54 Ale v posledním jednání, když umírá, musí znít temně
00:25:58 a dramaticky, zapojit hrudní rejstřík
00:26:00 a přezpívat hodně výraznou hru orchestru. Nebylo by tedy od věci,
00:26:05 kdyby mohly Manon zpívat 2 sopranistky.
00:26:53 -Manon si slávu nezískala přes noc.
00:26:55 Pravda, většina diváků si tuto svobodomyslnou hrdinku
00:26:58 okamžitě oblíbila, ale řada kritiků měla
00:27:01 k Massenetově opeře výhrady.
00:27:03 Následující text napsal známý kritik Henri Gauthier-Villars,
00:27:06 přezdívaný "Villy" a proslavený svou nevybíravou upřímností:
00:27:11 "Massenet svá díla komponuje tak, aby potěšil imbecily
00:27:14 a zaujal slabomyslné."
00:27:17 Nehynoucí slávu zajistila Massenetově Manon až sopranistka
00:27:20 Sybile Sandersonová, která v této roli excelovala pěvecky i herecky.
00:27:27 Massenet se dál věnoval skládání oper, což mu přinášelo úspěchy.
00:27:31 Po Manon následoval "Le Cid", "Esclarmonde" či "Mág".
00:27:35 Byl neustále ponořený do práce.
00:27:38 Utíkal tak před svým bezútěšným osobním životem.
00:27:42 -Je znát, že patří ke generaci Emila Zoly,
00:27:45 který si nad krb napsal: "Nula dies sine linea."
00:27:48 "Ani dne bez řádky." I Massenet ustavičně psal.
00:27:57 -Ukážu vám něco moc zajímavého, co vám přiblíží způsob jeho práce.
00:28:07 Vždycky dostal psaný text, který měl za úkol zhudebnit.
00:28:13 Podíváme se třeba na libreto k Popelce.
00:28:17 Ze všeho nejdřív ho upravil.
00:28:20 Něco vyškrtal, vymýšlel jiné názvy, měnil postavy.
00:28:26 A libretisté si prý nemohli na nic stěžovat.
00:28:30 Tak to prostě chodilo. Nikdo mu do toho nesměl mluvit.
00:28:38 "Opera skončila.
00:28:39 Dělali jsme, co jsme mohli, abychom vás aspoň na chvíli
00:28:42 zavedli do světa pohádky." To je finále Popelky.
00:29:21 -Zastavme se třeba u roku 1884.
00:29:24 V lednu dokončil Manon, kterou uvedla Opera Comique.
00:29:27 V únoru zkomponoval "Herodiadu" a ještě ten samý rok "Cida".
00:29:31 Zároveň přepracoval Manon, v níž zhudebnil všechny
00:29:33 mluvené pasáže, a složil kantátu.
00:29:36 Průběžně vyučoval na konzervatoři.
00:29:39 Byl skvělý pedagog, protože 18 jeho žáků
00:29:41 získalo Římskou cenu!
00:29:46 Charles Gounod mu píše:
00:29:48 "Pro všechno na světě, jak to stíháš?
00:29:50 Vždyť s tebou nikdo neudrží krok!"
00:29:52 Následující rok, 1885, začal pracovat na nové opeře
00:29:56 "Werther", která se stala jedním z jeho nejslavnějších děl.
00:30:04 -Na Wertherovi pracoval od roku 1885 do roku 1887,
00:30:10 ale nikde o něj nejevili zájem. Je to hodně intimní dílo.
00:30:14 Formou bylo předurčené pro Operu Comique,
00:30:17 ale tam ho nechtěli uvádět, protože prý bylo příliš vážné
00:30:20 a smutné.
00:30:22 Sebevražda na konci by diváky znechutila.
00:30:25 -Ve Wertherovi se zvlášť věrně odráží stav Massenetovy mysli,
00:30:29 ten hluboký smutek, který ho nikdy neopouštěl.
00:30:33 V ostatních operách zdaleka není tak výrazný.
00:30:36 -Werther měl světovou premiéru v císařské Dvorní opeře ve Vídni
00:30:40 roku 1892 a sice v německém nastudování.
00:30:44 Inscenace slavila mimořádný úspěch a Opera Comique ji musela
00:30:47 zařadit na repertoár.
00:32:10 -Po pařížské premiéře Werthera napsal Massenetovi
00:32:12 architekt Opery Garniere, Charles Garnier, nadšený dopis:
00:32:16 "Vidím jen vás, slyším jen vás, líbám vás na obě tváře,
00:32:20 tleskám vám a skromnými slovy opěvuji vašeho úžasného Werthera.
00:32:24 Jsem na vás pyšný!"
00:32:33 Massenet potřeboval na práci klid.
00:32:35 Většinu Werthera zkomponoval v hotelu Versailles
00:32:38 a orchestraci vytvořil během svého pobytu v Trouville.
00:32:41 Když komponoval, vždycky musel utéct před ruchem velkoměsta.
00:32:47 Na samém počátku skladatelské dráhy koupil od tchýně její dům
00:32:51 v Avonu. V roce 1891 k němu přidal další usedlost v Pont de Larche
00:32:56 a o 8 let později si pořídil zámek D Egreville.
00:33:44 -Miloval přírodu, stromy a také ježky.
00:33:47 Poprosil synovce, aby mu jich pár koupil,
00:33:50 jednoho za 3 a půl franku, a vypustil je na pozemek.
00:33:56 Měl jasnou představu, jak má vypadat zahrada.
00:33:59 V jednom dopise píše:
00:34:01 "Tulipány musíte vysázet těsně vedle sebe,
00:34:03 cibulky od sebe nesmí být moc daleko." Miloval venkov!
00:34:11 -V tuto dobu byl Massenet na vrcholu svých sil
00:34:13 i na vrcholu slávy, což v řadě jeho kolegů a současníků
00:34:16 vyvolávalo žárlivost a závist.
00:34:19 Někteří ho obviňovali, že chce pouze vyhovět všeobecnému vkusu.
00:34:22 Jiným se nelíbilo, že má příliš složitou povahu
00:34:25 a že se vždycky snaží udělat dojem na dámy, zejména na pěvkyně.
00:34:30 Syn Alfonse Daudeta popsal Massenetovo chování
00:34:32 na jednom večírku následovně:
00:34:35 "Přiskočil k ní, padl na všechny 4,
00:34:37 předvedl jakýsi směšný taneček a hromadu dalších šaškáren,
00:34:41 jen aby náležitě pobavil dámu, z níž ten večer nemohl
00:34:44 spustit oči, svou Dulcineu."
00:34:48 -Jestli měl rád ženy?
00:34:51 Je pravda, že ve valné většině jeho děl hrají hlavní roli
00:34:55 ženské hrdinky.
00:34:58 Stačí vzpomenout na Thais, Manon, Esclarmonde a tak dále.
00:35:04 Ale jak jsem už několikrát říkala:
00:35:07 "Nezapomínejte na Dona Quichotta, nezapomínejte na Panurgeho!"
00:35:11 A jestli na veřejnosti vyhledával především ženskou společnost?
00:35:16 Ano, je to možné.
00:35:19 -Myslím, že Massenet byl na rozdíl od mnoha jiných skladatelů
00:35:23 v jádru milý člověk.
00:35:25 Ze všech jeho dopisů a pamětí zaznívá vyloženě kladný přístup
00:35:28 ke světu. Až to někdy mohlo být trochu otravné,
00:35:33 protože všichni jsou vždycky jen skvělí a schopní,
00:35:36 přátelé báječní, skladatelé úžasní a všechno je radost.
00:35:40 Žil zkrátka ve šťastném světě.
00:35:44 Přesto není pochyb o tom, že miloval samotu,
00:35:47 kterou potřeboval ke skladatelské práci.
00:35:50 Často si v dopisech stěžuje, že ho někdo vyrušil.
00:35:54 Píše sice, že chce být sám, ale zároveň má radost z toho,
00:35:58 že je s rodinou. Nevíme, jak to ve skutečnosti bylo,
00:36:03 ale nesporně ho těšila společnost jeho dcery.
00:36:07 -S manželkou si Massenet nerozuměl.
00:36:10 Ale měl velmi rád svou dceru, která ho často doprovázela
00:36:13 na zkoušky nebo na představení.
00:36:15 Byla výtvarně nadaná a pokreslila stohy a stohy skicáků
00:36:18 črtami ze zákulisí.
00:36:21 Kreslila scénu a kostýmy z oper, které viděla na vlastní oči.
00:37:21 Werther ovládl operní scény na celém světě.
00:37:25 Hráli ho v New Yorku, Londýně, Miláně a Chicagu.
00:37:28 Massenet zatím pro Pařížskou operu napsal nové dílo:
00:37:31 "Thais", se slavnou Meditací, jednou z nejmilejších skladeb
00:37:35 všech houslistů.
00:38:14 -Myslím, že je to jedna z mých nejoblíbenějších
00:38:17 francouzských oper.
00:38:18 "Thais" je nádherná role, působivá a skvěle napsaná.
00:38:22 Pořád žádá od pěvkyně víc a víc.
00:38:27 Ve finální melodii jako by ozvěnou zaznívá Meditace
00:38:31 a v úplném závěru musíte zazpívat vysoké D, což vůbec není snadné.
00:38:36 Jenže ona je v tu chvíli v náboženském vytržení.
00:38:42 Její poslední slova jsou: "Vidím Boha!"
00:38:47 Je to náročné, ale zároveň vás to úplně pohltí.
00:38:51 Této roli musíte dát všechno, co ve vás je,
00:38:54 musíte být ochotní riskovat. Ale přesně to mě na opeře baví.
00:40:01 Jednou jsem někde objevila sbírku Massenetových skladeb.
00:40:05 Většinu jsem znala.
00:40:07 Ale bylo tam Ave Maria, které jsem viděla poprvé.
00:40:11 Když jsem si to přehrála na klavír,
00:40:13 s překvapením jsem zjistila, že je to melodie Meditace.
00:40:16 Zaujalo mě to a přemýšlela jsem, jestli Massenet napsal Ave Maria
00:40:20 dřív nebo později.
00:40:22 Znám Meditaci velmi dobře, protože jsem se díky této skladbě
00:40:26 poprvé seznámila s Massenetovou hudbou.
00:40:29 Poprvé jsem Meditaci hrála na housle, když mi bylo 7 nebo 8.
00:40:35 Tehdy jsem nevěděla, že je to hudba z opery.
00:40:39 Nevěděla jsem, že je Massenet operní skladatel.
00:40:43 Ale líbila se mi natolik, že jsem se ji naučila zpaměti.
00:42:15 -Thais je nejlepší a nejpropracovanější
00:42:18 Massenetova opera, a je hřích, že se neuvádí častěji.
00:42:23 V jednu dobu byla téměř zapomenutá,
00:42:25 ale dnes se na jeviště pomalu vrací.
00:42:28 Zaujala několik velkých a slavných pěvkyň,
00:42:30 jako je například René Flamingová, a díky tomu se opět dostává
00:42:33 do popředí.
00:42:35 Naposledy byla Thais uvedena v Opeře Garniere roku 1956
00:42:40 a v hledišti sedělo pouhých 350 diváků.
00:42:45 Pak se tam vrátila až po 56 letech!
00:42:48 Tehdy jí hrozilo úplné zapomnění.
00:42:51 Jedno hudební vydavatelství prý chtělo partituru k této opeře
00:42:54 zničit, protože se podle něj už nebude nikdy hrát.
00:42:57 To by byla obrovská chyba!
00:43:04 -Na počátku 20. století Massenet objevil Monaco.
00:43:08 Začal spolupracovat se zástupci knížectví a navázal dlouholeté
00:43:11 a blízké přátelství s knížetem Albertem I.
00:43:17 -V Monte Carlu byla prestižní operní scéna.
00:43:20 Říkalo se, že prý Pařížská opera ani Opera Comique
00:43:22 už Massenetova díla nechtějí uvádět.
00:43:25 Podle mě to ale bylo jinak, protože každá jeho opera
00:43:28 se v Monte Carlu okamžitě proslavila.
00:44:33 -Kníže Albert Masseneta vřele přivítal.
00:44:36 Vzájemné vztahy snad ani nemohly být lepší.
00:44:40 Kníže Albert se ke skladateli choval velmi přátelsky
00:44:43 a Massenet se v paláci cítil jako doma.
00:44:47 -Mám několik fotografií Masseneta s knížetem, ze kterých je patrné,
00:44:52 že byli blízkými přáteli.
00:44:54 Massenet hraje a kníže se opírá o klavír a poslouchá.
00:45:08 -V roce 1903 dokončil operu "Cherubín" a zanedlouho poté
00:45:12 "Thérese". Všechna jeho díla byla přijata velmi kladně
00:45:16 a po monacké premiéře obvykle následovalo uvedení v Paříži.
00:45:20 Nejdůležitějším dílem těchto let je určitě "Don Quichotte"
00:45:23 z roku 1910, kterého ztvárnil slavný basista Šaljapin.
00:45:28 Je to mistrovské dílo Massenetových pozdních let.
00:46:35 -Byl odjakživa nervózní a často míval strach,
00:46:38 což rozhodně neprospívalo jeho zdraví.
00:46:42 Ve střevech se mu vytvořil zhoubný nádor.
00:46:45 Poslední 2 roky života musel při práci ležet na břiše.
00:46:51 -Když za ním přišli známí a přátelé, obvykle ho zastihli,
00:46:54 jak leží v pracovně na zemi a komponuje.
00:46:57 Nikdy nepřestal. Horečnatě pracoval až do samého konce.
00:47:01 Nezemřel nijak zvlášť starý, bylo mu 70 let.
00:47:05 -"Kleopatru" dokončil necelých 15 dní před smrtí,
00:47:08 vlastně 10 dní před smrtí.
00:47:11 -"Monsieur Massenet", jak si nechával říkat,
00:47:14 protože své křestní jméno nesnášel, zemřel v Paříži
00:47:17 13. srpna 1912 úplně sám.
00:47:21 S největší pravděpodobností umíral s hlavou plnou hudby
00:47:24 a líbezných melodií, které by vdechly život
00:47:27 výjimečným operním hrdinkám.
00:47:29 Je pohřben na hřbitově v Egreville.
00:48:18 Camille Saint-Sa?ns vzdal kdysi Massenetovi poctu,
00:48:21 z níž dodnes platí každé slovo:
00:48:23 "I kdyby se to snažili vyvrátit sebevíc,
00:48:26 Massenet navždycky zůstane jedním z nejzářivějších skvostů
00:48:30 našeho hudebního dědictví."
00:48:32 Přesto jen pár let po skladatelově smrti
00:48:34 vymizela jeho díla z repertoáru operních scén.
00:48:40 -Nezapomínejme, že zemřel roku 1912, kdy měl premiéru
00:48:43 Ravelův balet "Dafnis a Chloé" a o rok později Stravinského
00:48:47 "Svěcení jara".
00:48:49 To byl úplně jiný hudební svět. A pak vypukla válka.
00:48:53 Po ní se hudba začala ubírat úplně jiným směrem.
00:48:56 Hudba není jako obraz nebo kniha.
00:48:59 Dokud obraz někde visí a kniha je v knihkupectví,
00:49:02 jsou dostupné každému, kdo o ně projeví zájem.
00:49:05 Ale s operou je to něco jiného.
00:49:08 Dočká se 4,5 uvedení, klidně i 10,
00:49:10 ale když ji pak 20 let žádné divadlo neuvede,
00:49:13 lidé na ni zapomenou.
00:49:15 Ve Francii se operní vkus opět proměňuje.
00:49:18 Massenetovu hudbu už nikdo nepovažuje za zastaralou.
00:49:21 Patří zkrátka do jiné doby.
00:49:24 Už to není oblíbený skladatel našich dědečků.
00:49:26 Tato generace vymřela, a proto teď jeho hudbu vnímáme
00:49:29 s novým zaujetím.
00:49:32 O Masseneta začínají zajímat současní mladí pěvci,
00:49:34 jako je Nathalie Manfrino, Nathalie Dessay
00:49:37 nebo Roberto Alagna.
00:49:39 Dobře totiž chápou, že Massenetova hudba jejich hlas ukazuje
00:49:43 v těch nejkrásnějších polohách a že měl výjimečný cit
00:49:46 pro divadlo.
00:49:50 -Massenetovo dílo je mnohem obsáhlejší než jeho 3 nejznámější
00:49:53 opery: Manon, Werther a Thais.
00:49:56 Celkem složil více než 25 operních titulů,
00:49:59 k tomu přes 280 písní, řadu sakrálních skladeb, baletů
00:50:03 nebo děl pro orchestr či pro klavír.
00:50:06 Je s podivem, že jeho hudba zůstává veřejnosti neznámá,
00:50:10 ačkoli má vše, o čem se posluchačům může jen zdát.
00:50:13 V zahraničí se Massenetova díla uvádějí výrazně častěji
00:50:16 a třeba Britové ho považují za jednoho z největších tvůrců
00:50:19 lyrické opery všech dob.
00:50:22 Snad Francouzi trpí jakousi formou vlastizrádného masochismu,
00:50:26 a proto k těmto jímavě křehkým a zároveň lahodně smyslným
00:50:29 melodiím zůstávají hluší.
00:50:31 Anebo - což zní pravděpodobněji - je nikdy ani neslyšeli.
00:50:39 -Nechápu, proč je téměř pravidlem, že Francouzi nedokážou ocenit
00:50:42 své vlastní skladatele.
00:50:45 Až si říkám, že asi nebudeme zrovna muzikální národ.
00:50:52 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2019
Na přelomu 19. a 20. století byla hudba Julesa Masseneta (1842–1912) uváděna častěji než díla Charlese Gounoda, Georgese Bizeta nebo Camilla Saint-Saënse, skladatelových současníků a také dobrých přátel. Dnes se ve francouzském repertoáru objevují jen tři z celkem pětadvaceti oper, které složil. V Německu, a především ve Spojených státech amerických, je překvapivě mnohem oblíbenější než ve své nevděčné domovině – Francii.
Debussy popsal Masseneta jako „hudebního kronikáře ženské duše“, jehož hudba je „vášnivá a strhující jako věčné objetí. Harmonie se vinou kolem melodií a vzájemně se proplétají. Představují nám silné ženské hrdinky a vyzývají nás objevovat jejich vnitřní svět.“
Massenet miloval ženy z celého srdce. Každá z jeho hrdinek musí projít těžkou zkouškou a nakonec dojde spásy, i když je to kurtizána nebo dokonce prostitutka (Thais). Dobře chápal složitost ženské povahy a toto téma rozvíjel ve všech svých operách. V jeho opeře Král z Láhauru sleduje ještě vzor velké opery Giacoma Meyerbeera. Po návštěvě Bayreuthu se v jeho zpěvohrách projevují stopy vlivu Richarda Wagnera, například v opeře Werther podle slavného Goethova románu. Massenetovým operním hitem je Manon, kladoucí mimořádné pěvecké nároky na hlavní představitelku, kde vedle lehkých koloraturních pasáží musí též rozvinout svůj dramatický talent.