Je paradoxní, že hudební otec proslulé a často na světových jevištích uváděné Carmen zemřel s vědomím neúspěšného skladatele. Režie Stéphane Ghez
00:00:02 Římské starověké divadlo v Orange.
00:00:04 Dnes zde hrají nejslavnější operu světa, Carmen.
00:00:08 V roli slavné cikánky vystoupí Beatrice Uria Monzonová,
00:00:12 nejznámější současná představitelka Carmen,
00:00:15 která se na jevišti v této roli objevila více než 250x.
00:00:20 -Někteří se domnívají, že půvab Carmen je čistě fyzický.
00:00:24 V jejích gestech, tanci, ve vlnění boků.
00:00:28 Ale já si myslím, že Bizet skládal tak chytře a rafinovaně,
00:00:32 že veškerá její smyslnost se dá najít v hudbě.
00:00:35 Musíte umět najít její barvu hlasu.
00:00:40 -Ale kdo Georgese Bizeta skutečně zná?
00:00:43 Málokterého umělce tolik zastínilo vlastní dílo.
00:00:48 Za Bizetem se vydáme do zákulisí jeho života
00:00:51 a budeme naslouchat jeho hudbě, i té méně známé.
00:00:54 Bizetova pouť skončila v pouhých 36 letech
00:00:57 a na jejím konci se nachází mistrovské dílo: Carmen!
00:01:02 Česká televize uvádí francouzský dokumentární cyklus
00:01:06 PO STOPÁCH SLAVNÝCH SKLADATELŮ Georges Bizet
00:01:47 -Georges Bizet se narodil 25. října 1838 v Paříži,
00:01:52 v ulici Tour d Auvergne 26 v 9. městském obvodu.
00:01:56 Zde se setkáme s jeho předním životopiscem, Hervem Lacombem.
00:02:00 V současné době se zabývá skladatelovou korespondencí,
00:02:03 díky níž je možné Bizetův život zrekonstruovat.
00:02:09 -Nacházíme se ve čtvrti 9. obvodu, Nové Atény.
00:02:15 Je to úžasné, perfektně zachované místo,
00:02:18 takže si dokážeme představit tehdejší atmosféru.
00:02:24 Žilo zde mnoho umělců, malířů, spisovatelů a herců.
00:02:27 Bizet v Nových Aténách prožil celý život.
00:02:31 Celých 36 a půl roku svého krátkého života.
00:02:38 -Bizetovi rodiče pocházeli ze skromných poměrů.
00:02:41 Jeho otec byl původně kadeřník a vlásenkář,
00:02:44 ale stal se učitelem zpěvu.
00:02:46 Jeho matka pocházela ze zchudlé měšťanské rodiny
00:02:49 a byla také velmi muzikální.
00:02:52 Právě ona dávala malému Georgesovi první hodiny klavíru
00:02:55 a rozvíjela jeho talent.
00:02:58 -U Bizetů vždy vládla myšlenka společenské odplaty.
00:03:03 U matky šlo o finanční úpadek a obrovské rodinné problémy,
00:03:06 které musela v životě překonat.
00:03:10 Skrze talentovaného Georgese si chtěla vynahradit vše,
00:03:13 co jí v životě chybělo: kulturní prostředí,
00:03:17 bohatství a blahobyt.
00:03:21 Do syna investovala obrovské jmění a naději,
00:03:24 a on musel na oplátku přijmout nelehký úkol,
00:03:27 aby naplnil očekávání rodičů.
00:03:36 -Po prvních letech výuky si Bizet přál studovat na konzervatoři.
00:03:40 Podle předpisů museli být uchazeči starší deseti let,
00:03:44 a Georgesovi bylo teprve 9.
00:03:47 Aby se na tuto prestižní instituci dostal, musel uspět u zkoušky.
00:03:51 Jistou výhodou pro jeho rodiče bylo bezplatné studium.
00:04:01 -Toto je koncertní sál konzervatoře, kde se tehdy
00:04:04 pořádala vystoupení.
00:04:06 To místo mě velmi dojímá, protože je to jeden
00:04:08 z nejdůležitějších sálů v historii francouzské
00:04:11 i evropské hudby.
00:04:14 -Trochu ostýchavého Georgese přijal jeden z profesorů,
00:04:17 který měl prověřit jeho hudební dovednosti.
00:04:20 -Usedl ke klavíru, a Bizet stál stranou,
00:04:22 aby neviděl na ruce zkoušejícího.
00:04:25 Ten zahrál pár akordů, například:
00:04:32 Určitě něco velmi jednoduchého.
00:04:34 Ale Bizet mu noty okamžitě popsal:
00:04:41 A určil i tóninu.
00:04:43 Chlapec už v devíti letech ovládal teorii,
00:04:46 měl absolutní sluch a dokázal každý tón okamžitě identifikovat.
00:04:51 Jeho léta na konzervatoři byla léta nepřetržitého úspěchu.
00:04:56 Byl nadaný a vyhrál všechny první ceny:
00:04:59 v hudební teorii, hře na klavír a varhany, v kontrapunktu, fuze.
00:05:04 Byl opravdu vynikající student!
00:05:12 -Bizet, zázračné dítě a příkladný student,
00:05:15 složil své první mistrovské dílo v pouhých 17 letech:
00:05:19 Symfonii v C dur.
00:05:22 Bylo to pro něj pouhé cvičení, zapomenuté v šuplíku
00:05:25 a znovu objevené roku 1930.
00:05:48 V Bizetově Symfonii v C dur je patrný vliv Charlese Gounoda.
00:05:53 Velký francouzský skladatel a autor "Fausta" vzal Bizeta
00:05:56 pod svá křídla. A pro mladého muže byl víc, než jen vzor.
00:06:01 -Gounod pomáhal Bizetovi všemi možnými způsoby.
00:06:04 Například s ním objevoval pařížskou hudební scénu,
00:06:08 představoval ho v salonech a divadlech.
00:06:11 To mělo velký význam pro jeho vzdělání.
00:06:14 Bizet totiž nebyl vzdělaný jen na akademické půdě,
00:06:17 ale pomáhal při zkouškách některých Gounodových děl.
00:06:21 Připravoval mu aranžmá a pracoval po boku jeho vydavatele.
00:06:25 Bizet tak získal praktické znalosti ve skladatelském oboru
00:06:31 i povědomí o divadelní produkci.
00:06:48 -Tohle není Bizetova hudba, ale Offenbachova.
00:06:52 Nacházíme se v jeho Bouffes Parisiens, v sále,
00:06:54 který otevřel roku 1856.
00:06:58 Aby na své divadlo upozornil, uspořádal velkou hudební soutěž
00:07:02 pro mladé skladatele.
00:07:04 Bizet se zúčastnil s operetou na předem vybrané libreto
00:07:07 "Doktor zázrak".
00:07:17 -Offenbach byl mazaný ředitel a zorganizoval soutěž,
00:07:20 aby k nelibosti Opery Comique udělal reklamu svému malému
00:07:24 divadlu. Navzdory tomu, že ve srovnání s Operou,
00:07:28 Operou comique a Théatre lyrique bylo jeho divadélko miniaturní,
00:07:32 měl v úmyslu z něj vybudovat čtvrtou pařížskou scénu.
00:07:36 Pozval si velmi prestižní porotu.
00:07:40 Tehdejší velké skladatele - například Auberta a Gounoda.
00:07:45 Soutěžícím poskytl libreto operety "Doktor zázrak"
00:07:49 a finalisty se stali Charles Lecoq a Georges Bizet.
00:07:52 Ti se podělili o první místo.
00:07:56 -V pouhých 18 letech Bizet umně parodoval Rossiniho styl
00:08:00 ve slavném "Kvartetu pro omeletu".
00:08:38 -Podobnost mezi Offenbachem a Bizetem spočívá
00:08:42 v ironickém pohledu na věc a nastavování zrcadla společnosti.
00:08:47 Pro oba hudebníky je typické, že si při tom,
00:08:51 když se něčemu vysmívají, dělají legraci i sami ze sebe
00:08:55 a svého stylu.
00:08:59 -Offenbach i Rossini Bizeta přijali, ale on pochopil,
00:09:03 že snadný úspěch nebude jeho cíl.
00:09:06 Zúčastnil se další soutěže, tentokrát o mnoho prestižnější
00:09:10 Římské ceny a s kantátou "Chlodvík a Klotilda" ji vyhrál.
00:09:18 21. prosince 1857 nastoupil Georges na nádraží v Lyonu
00:09:23 na vlak, kde začala jeho měsíční cesta do Říma.
00:09:27 V poznámkách z cest a častých dopisech matce
00:09:30 je zřejmý údiv mladíka, který právě objevil svět.
00:09:35 -Odjezd z Paříže v půl deváté večer spěšným vlakem,
00:09:39 příjezd do Lyonu dnes v půl osmé ráno.
00:09:43 Příjezd do Orange ve 2 hodiny ráno, hotel des Princes,
00:09:46 starořímské divadlo a nad ním socha panny Marie
00:09:50 a římský vítězný oblouk.
00:09:53 Taková nádherná země!
00:09:55 Starověké a středověké ruiny, hory, údolí.
00:09:58 Překrásná místa a nadto všechno moře,
00:10:01 které je pro mě úplnou novinkou.
00:10:04 Za poslední týden jsem viděl a přemýšlel víc, než kdy doposud.
00:10:09 Příroda je pro mě věcí tak neznámou,
00:10:11 že nemohu ani vypovědět, jaké ve mně zanechává dojmy!
00:10:19 -27. ledna Bizet konečně dorazil k cíli své cesty.
00:10:24 Villa Medici v Římě je nádherný renesanční palác,
00:10:28 kde se ubytovávali penzisté z francouzské Akademie.
00:10:32 Bizeta zde tehdy uvítal ředitel Schneitz.
00:10:36 Jeho dnešním nástupcem je Frederic Mitterand.
00:10:43 -Dobrý den. Děkujeme, že jste nás přijal.
00:10:45 -Jsem rád, že jste přišli.
00:10:49 Jednou v zimě roku 1858 sem přijel i Georges Bizet,
00:10:54 ale pořád si stěžoval, že si nemůže užít
00:10:57 naši nádhernou zahradu, protože bez přestání pršelo.
00:11:05 -Říká se, že odstíny okrové barvy v římském slunci tančí,
00:11:09 ale to si v zimě neužijete.
00:11:12 -Vila se moc nezměnila.
00:11:15 Bezpochyby však měla jinou barvu, víc do okrova.
00:11:19 Těžko říct, kde přesně Bizet přebýval.
00:11:22 -Vůbec netušíte?
-Nemám ponětí.
00:11:25 Jenom od něj víme, že se probouzel a ukládal ke spánku
00:11:29 za světel Říma.
00:11:32 Tak se domníváme, že jeho pokoj měl okna na panorama města.
00:11:42 Půjdeme nahoru do takzvaného "tureckého pokoje".
00:11:55 Je to vlastně maurský pokoj.
00:11:59 Vyzdobil ho Horace Verne, který byl také jedním z ředitelů
00:12:04 Villy Medici.
00:12:07 -Když Bizet dorazil do Říma, jeho pokoj nebyl volný.
00:12:11 Byl tedy na měsíc ubytován právě zde.
00:12:14 Maurský pokoj je dodnes vyhrazen váženým hostům.
00:12:18 -Jen si to představte!
00:12:20 Když 19-letý Bizet přijel do Villy Medici, byl obklopen
00:12:24 maurskými motivy a měl výhled na věčné město.
00:12:29 -Musel být ohromený. Uchvácený!
00:12:31 -Je jasné, že takový virtuóz, musel mít obrovské nutkání
00:12:35 vyjádřit sílu svých emocí hudbou.
00:12:42 -Je překvapivé, že věci, které mě po příjezdu do Říma
00:12:45 nadmíru rozčilovaly, jsou nyní součástí každého mého dne.
00:12:49 Směšné Madony nad každou pouliční svítilnou, prádlo
00:12:52 visící pod každým oknem, špína před každým palácem, žebráci.
00:12:56 To vše mě těší a baví.
00:12:58 A řval bych jako na lesy, kdyby odtud zmizela
00:13:01 jediná hrouda bláta!
00:13:05 -Bylo to jedinkrát v jeho životě, kdy byl jen sám se sebou.
00:13:08 Jistě se sám sebe ptal: "Jakým typem hudebníka chci být?
00:13:12 Mám jako skladatel co nabídnout?" Muselo to pro něj být velmi těžké,
00:13:16 protože absolutním vzorem doby byl Gounod.
00:13:19 Proto tady napsal krátkou italskou operu buffu,
00:13:22 tedy komickou operu.
00:13:24 Vypůjčil si italský styl od Donizettiho a Rossiniho,
00:13:27 aby se od Gounoddova vlivu oprostil.
00:13:30 -V Paříži mu říkali: "Pošli nám raději mši.
00:13:33 Proč nám dáváš opery?"
00:13:35 -Když pro jednu soutěž napsal Te Deum, řekl matce:
00:13:38 "Myslím, že náboženská hudba není pro mě.
00:13:41 Můj první zdejší projekt měla být mše, ale místo toho
00:13:44 jim pošlu italskou operu."
00:13:47 Ve skutečnosti chtěl říct:
00:13:49 Budu se řídit vlastním stylem a vlastní inspirací!
00:13:53 -Na tomto místě se můžete osvobodit od dřívějších vlivů.
00:13:58 Jste tu sami se sebou a svou budoucností.
00:14:01 A takové osvobození s sebou samozřejmě nese i to,
00:14:05 že si začnete klást důležité osobní otázky.
00:14:12 -Když se Bizet setkal s dalšími studenty z Villy,
00:14:16 začala ho fascinovat i další umění:
00:14:18 malba a literatura.
00:14:20 Hodně času trávil v knihovně Villy Medici.
00:14:24 -Knihovna dřív nebyla tady, ale v nynějším velkém salonu.
00:14:28 Nacházela se zde samozřejmě nejrůznější díla.
00:14:31 Pro Bizeta to bylo velmi důležité místo,
00:14:34 protože právě zde si rozšířil kulturní obzory.
00:14:37 Hltal celé regály knih!
00:14:40 Klasické řecké a římské autory, ale také francouzské spisovatele.
00:14:44 Zvlášť zapálený byl pro Beaumarchaise.
00:14:48 Ve Ville Medici začal skutečně přemýšlet nad dramaturgií,
00:14:52 nad divadlem.
00:14:59 Tohle je Bizetův portrét od Seliéra z doby pobytu
00:15:02 ve Ville Medici, jak zde bylo tradicí.
00:15:12 Je velmi překvapivé, že ho zde vidíme
00:15:14 jako proroka hledícího do dáli a na tvář mu shora dopadá světlo.
00:15:19 Portrét není úplně dokončený.
00:15:22 Je zajímavé ho porovnat s jinými jeho portréty z té doby.
00:15:27 Při pohledu na ně si uvědomíme určitou krizi identity.
00:15:31 Ještě nevěděl, kam bude v životě směřovat.
00:15:35 Tady je jako ničím nevázaný, svobodný muž.
00:15:38 A tady jako budoucí prorok hudby, který zasvětí svůj život umění.
00:15:45 Na tomto portrétu je jako vzor úspěchu,
00:15:49 který by udělal radost rodičům:
00:15:51 dokonale oblečený měšťan s doutníkem a monoklem.
00:15:54 Váhal tehdy mezi všemi těmito rolemi.
00:15:58 A je to zřejmé i z jeho korespondence.
00:16:02 -Bizet zůstal roky rozpolcený mezi touhou po společenském uznání
00:16:06 a uměleckém úspěchu.
00:16:09 -Musíme se rozloučit.
00:16:11 -Jistě, ale stejně bych vám rád položil ještě jednu otázku.
00:16:14 Zmínil jste se o Bizetově zdejším pobytu.
00:16:16 Co pro vás Bizet a jeho hudba představuje?
00:16:20 -Jako většině Francouzů se mi nejdřív vybaví hudba z Carmen,
00:16:24 kterou jsem určitě slyšel nejméně stokrát
00:16:26 a mnohokrát jsem viděl film Francesca Rosiho.
00:16:34 Přemýšlel jsem nad spojením hudby a filmu a všiml jsem si,
00:16:41 že Carmen byla úžasné hudební dílo a zároveň vzor
00:16:47 pro dramatickou stavbu.
00:16:53 Kromě Carmen ale jistě složil i další nesmírně krásná díla.
00:17:07 -Bizet z Říma s lítostí odjel v létě roku 1860.
00:17:11 Opustil tak milenku, přátele a hlavně pocit svobody.
00:17:16 Vrátil se domů poté, co se dozvěděl,
00:17:18 že je jeho matka v nemocnici.
00:17:21 -V Benátkách ho zastihl dopis.
00:17:23 Matčin zdravotní stav se výrazně zhoršil.
00:17:26 Velmi ho to rozrušilo, protože doufal,
00:17:29 že bude moci v Itálii ještě zůstat. Byl rozpolcený.
00:17:33 Chtěl si ještě chvíli užít svobody, ale cítil povinnost
00:17:35 vůči matce.
00:17:37 Je úžasné, že přesně ten samý psychologický a narativní vzor
00:17:41 lze později najít v Carmen.
00:17:48 Vzdálená nemocná matka.
00:17:50 Michaela řekne Donu Josému, že ho matka volá domů.
00:17:54 A na druhé straně je svoboda, touha a smyslnost,
00:17:57 kterou představuje Carmen.
00:18:00 -Jako Don José, který musel opustit Carmen,
00:18:02 nechal i Bizet svou první lásku v Římě a vrátil se domů
00:18:06 k umírající matce.
00:18:08 Zemřela 8. září 1861 ve věku 45 let.
00:18:13 Pro tak mladého muže to byla strašná rána,
00:18:15 hlavně proto, že si byli
- soudě podle jeho dopisů z Říma -
00:18:18 velmi blízcí.
00:18:21 -Podle jednoho přítele měl Bizet po matčině smrti děsivý sen.
00:18:25 Matka prý k němu v noci přišla, položila mu ruku na hruď
00:18:30 a on cítil, jak ho strašnou silou drtí.
00:18:34 Představovala symbol síly, která mu nedovolovala,
00:18:38 aby byl sám sebou a mohl svobodně dýchat.
00:18:52 -Bizetovi bylo 23 let.
00:18:54 Po návratu z Říma a matčině smrti žil s otcem nedaleko Paříže
00:18:58 v Le Vesinet.
00:19:00 Rád se procházel podél Seiny, kde se scházeli umělci
00:19:03 a intelektuálové, včetně impresionistických malířů.
00:19:11 -Projíždíme pod železničním mostem, který byl prvním
00:19:14 vlakovým spojením z Paris St. Lazare.
00:19:17 Vlak jel jenom do Le Pecq, protože lokomotivy nebyly ještě
00:19:20 tak silné, aby překonaly vrchol St. Germain.
00:19:26 Pařížané sem přijížděli v neděli ráno a trávili celý den
00:19:31 na břehu řeky.
00:19:36 -Pro Bizeta začala léta nejistoty. Musel si vydělat na živobytí.
00:19:40 Dával hodiny klavíru a občas psal malá hudební aranžmá.
00:19:44 Potom se pustil do ambiciózních projektů, které později opustil.
00:19:48 Například nedokončenou operu Ivan IV.
00:19:51 Rok 1863 byl skutečným začátkem jeho skladatelské kariéry.
00:19:56 Svůj operní debut zahájil zásadním dílem "Lovci perel".
00:20:02 -Po návratu z Říma měl Bizet málo peněz a žádné zakázky.
00:20:06 A potom přišel neuvěřitelně šťastný zlom.
00:20:09 Ředitel divadla Leon Carvalo si u něj objednal
00:20:12 velmi důležitou hru o třech jednáních,
00:20:15 kterou se okamžitě odlišil od ostatních skladatelů jeho věku.
00:20:19 Ti ještě na svou příležitost čekali.
00:20:22 A pokud byla jejich díla uváděna, byly to jen jednoaktovky.
00:20:27 Tohle bylo dílo o třech aktech s obrovským potenciálem
00:20:30 a slavnými herci. Jediným problémem bylo
00:20:32 poněkud vyumělkované libreto.
00:20:35 Ale Bizetovi se i tak podařilo najít zásadní témata:
00:20:38 exotiku, nostalgii a silné citové konflikty,
00:20:41 které byly v dramatických scénách skvěle podané.
00:20:50 -"Lovci perel" jsou často opomínaným klenotem
00:20:53 francouzského repertoáru.
00:20:56 Děj se odehrává na ostrově Cejlon a vypráví příběh o přátelství
00:20:59 dvou rybářů, které je ohroženo soupeřením o lásku kněžky.
00:21:05 Bizet složil hudbu za pouhé 3 měsíce
00:21:07 a oživil exotická místa, která znal jen z cestopisů.
00:21:51 Úspěch mu dílo bohužel nepřineslo.
00:21:54 Někteří Bizeta kritizovali jako wagneristu,
00:21:57 jiní ho obviňovali ze silného vlivu Gounoda
00:21:59 nebo italské školy.
00:22:01 Mladý skladatel se těchto protikladných vlivů
00:22:04 těžko zbavoval.
00:22:06 -"Jsem Němec přesvědčením, srdcem i duší.
00:22:09 Ale občas sejdu ze správné umělecké cesty.
00:22:12 A tiše přiznávám, že tam nalézám nezměrná potěšení.
00:22:16 Prostě miluji italskou hudbu tak, jako lze milovat kurtizánu!"
00:22:22 -Z portrétů je zřetelné, že byl velmi smyslný.
00:22:26 Ta ústa a držení těla!
00:22:29 Velmi ho přitahovaly ženy, lehké ženy a potřeboval vášeň.
00:22:34 Ale zároveň měl vysoké morální standardy,
00:22:37 a bylo těžké tyto 2 vlastnosti skloubit.
00:22:43 Je to jeden z protikladů umělecky vyjádřený v Carmen.
00:22:49 -Smyslnost nebo nekompromisní morálka?
00:22:53 Bizet se nedokázal rozhodnout, a tento konflikt se odrážel
00:22:56 i v jeho milostném životě.
00:22:58 Ve vlaku mezi Le Vesinet a Paříží potkal Celeste Mogadorovou.
00:23:03 Slavná kurtizána a bývalá tanečnice, která se stala
00:23:06 hraběnkou, ho svedla.
00:23:09 Někteří v ženě, která pobuřovala celou Paříž,
00:23:11 viděli jednu z možných inspirací pro Carmen.
00:23:14 Později se Georges zamiloval do Genevieve,
00:23:17 dcery svého bývalého profesora, Fromentala Halévyho.
00:23:20 Ale jak se říkalo ve vážených měšťanských kruzích,
00:23:22 musel se mladík nejdřív osvědčit, než si ženu svého srdce mohl vzít.
00:23:27 Svatba se konala 3. června 1869 na radnici v 9. pařížském obvodu.
00:23:32 Mladý pár se nastěhoval do Nových Atén, do bytu,
00:23:35 který potřeboval kompletní přestavbu.
00:23:40 -Právě jsme ve dvoře domu číslo 22 v ulici Douai.
00:23:44 Zde Bizet se svou manželkou Genevieve bydlel v letech
00:23:47 1869 až 1875, až do Bizetovy smrti.
00:23:54 Tato přepychová budova v Nových Aténách pro Bizeta
00:23:57 nejspíš představovala vnější znak jeho úspěchu
00:24:00 a společenských ambicí.
00:24:04 Žil zde v poměrně skromném bytě, vedle manželčina bratrance
00:24:10 Ludovica Halévyho.
00:24:14 -Georges se stal členem uznávané rodiny.
00:24:17 Ludovic Halévy mu napsal libreto pro Carmen.
00:24:20 Jediným mráčkem na obzoru byla Genevieve.
00:24:23 Křehkou mladou ženu často sužovala melancholie.
00:24:26 Georges se o ni neustále strachoval.
00:24:37 Roku 1870 zuřilo v ulicích Paříže povstání komuny.
00:24:41 A mladý pár musel město brzy opustit.
00:24:47 Abychom pochopili, jak tyto události Bizeta poznamenaly,
00:24:51 sejdeme se na vrcholu kopce Montmartre s historikem
00:24:53 Marcem Dumontem a Claudine Reyovou ze sdružení přátel Komuny.
00:24:59 Ale nejdříve si připomeňme několik historických událostí.
00:25:02 23. července vypukla válka proti Prusku.
00:25:06 Po porážce v bitvě u Sedanu vyhlásila Thiersova vláda
00:25:09 klid zbraní. Ale Pařížané, kteří statečně vzdorovali
00:25:12 obléhání Prusů, to odmítli.
00:25:15 Vypukla občanská válka mezi versailleskými vojsky
00:25:17 věrnými Thiersově vládě a vzbouřenci Komuny.
00:25:21 -Tehdy stály kanony na místě dnešní baziliky Sacre Coeur.
00:25:27 Pařížané si je sami obstarali, aby zabránili obsazení města
00:25:32 Bismarckem.
00:25:36 Když se Thiers pokusil děla zabavit, Paříž se vzbouřila.
00:25:42 V prvních liniích byly ženy.
00:25:45 Nejdřív se jim všichni smáli, ale nakonec se vojáci vzdali.
00:25:54 -O pár týdnů později už probíhal na barikádách skutečný boj.
00:25:58 Bojovalo se i poblíž Bizeta, v ulici Douai.
00:26:05 V divadle byly uloženy mrtvoly žen.
00:26:09 Kolem se šířil strašný zápach!
00:26:14 Bizet se vrátil do Paříže hned po skončení krvavého týdne.
00:26:20 Prožité události ho pak dlouho pronásledovaly.
00:26:27 Při pohledu na fotografie těch drsných žen s mužskými rysy
00:26:32 nás napadne, že to jsou ty dělnice z továrny.
00:26:41 Na zkouškách Carmen Bizet požadoval, aby se sbor pohyboval
00:26:46 stejně, jako se pohybují dělnice.
00:26:51 To je příznačná paralela mezi Carmen a tím, co se událo
00:26:55 o 4 roky dříve v období Pařížské komuny.
00:27:09 -Všechny ženy z továrny - bývalé i budoucí - představují Carmen.
00:27:16 Jsou mladé, krásné a pašují zboží.
00:27:21 Takové ženy by dnes kouřily, šňupaly koks a jezdily na motorce.
00:27:32 -Bizet rozhodně nebyl komunard.
00:27:34 Ale vpád žen na politickou scénu ho zasáhl stejně
00:27:37 jako jeho současníky.
00:27:42 Když se situace uklidnila, vrátil se k práci.
00:27:45 Dostal novou zakázku, tentokrát pro Operu comique.
00:27:48 Bylo to jedno ze tří hlavních divadel, které z Paříže učinily
00:27:51 světové hlavní město opery.
00:27:58 -Návštěvníky Opery Comique přivítaly 2 symbolické postavy
00:28:02 divadla: Carmen, uvedená roku 1875 a Massenetova Manon z roku 1884.
00:28:10 Na jedné straně galantní úsměv a na druhé provokativní póza.
00:28:15 To je duše a šarm francouzské opery comique.
00:28:20 -V 19. století byla opera comique zavedeným žánrem,
00:28:23 jehož pravidla určil dekret z roku 1807.
00:28:30 -Opera comique neznamená, že se jedná o operu,
00:28:32 kde se lidé smějí. Jde o operu, v níž se vyskytují mluvené
00:28:36 divadelní scény, uvádějící zpívané pasáže.
00:28:42 V opeře comique je tedy mnoho divadelních prvků,
00:28:45 které ji činí srozumitelnější pro veřejnost.
00:28:48 Postavy jsou trochu skromnější a obecenstvo bylo víc měšťanské
00:28:52 než v opeře.
00:28:57 Bizet v Opeře Comique debutoval roku 1872 s jednoaktovou operou
00:29:02 "Džamilé".
00:29:04 Získal důvěru Camille du Locle, který ho pověřil složením hudby
00:29:08 pro první dílo, po němž brzy následovala Carmen.
00:29:17 -Džamilé byla tedy součástí módní vlny exotismu,
00:29:20 která byla mezi diváky velmi populární.
00:29:58 Džamilé byla poprvé uvedena v Opeře Comique 22. května 1872.
00:30:04 Hrála se pouze desetkrát.
00:30:07 Camille Saint-Sa?ns napsal Bizetovi sonet, v němž odsoudil
00:30:10 obecenstvo za neschopnost pochopit krásu této orientální perly.
00:30:15 -Opera Comique byla určena pro pařížské měšťany,
00:30:18 kteří měli potomky k sezdání. A to byl v podstatě její účel.
00:30:23 Polovina diváků v sále pozorovala tu druhou polovinu.
00:30:26 Správný měšťan, který přišel do Opery Comique s manželkou
00:30:30 a dětmi, zralými na svatbu, si našel místo vpředu v lóži,
00:30:34 posadil před sebe manželku s dcerou a pozoroval kukátkem
00:30:37 zpěvačky na scéně i diváky v sále, potenciální partnery potomků.
00:30:46 -Rok 1872. Bizetovi už zbývaly jen 3 roky života.
00:30:51 Kdyby zemřel nyní, nezanechal by v dějinách hudby žádnou stopu.
00:30:56 Přesto neustával v práci a staral se o Genevieve,
00:30:59 která mu porodila syna Jacquese.
00:31:01 Tentokrát si ředitel divadla ThéĐtre du Vaudeville objednal
00:31:04 zhudebnění dramata Alphonse Daudeta "Arlésanka".
00:31:09 Právě v tomto díle zaznamenáme rozhodující okamžik přechodu
00:31:13 od talentu ke géniovi.
00:31:44 -Arlésanka vznikla na motivy povídky "Dopisy z mého mlýna".
00:31:49 Tehdy Bizet poprvé pracoval se slavným a nadaným autorem.
00:31:57 -Toto je výtisk Daudetovy hry, podle níž Bizet složil hudbu
00:32:01 k Arlésance.
00:32:03 Dostal jeden výtisk a v něm si velmi pečlivě vybral místa,
00:32:07 která zhudební.
00:32:11 Je to fascinující podívaná! Jako by hudba tryskala z textu.
00:32:19 Měl neobyčejný smysl pro přesné hudební struktury.
00:32:24 -To je mimořádné! To jsem nikdy neviděl.
00:32:26 Ani se mi nesnilo, že takový dokument existuje.
00:32:29 -Ví o něm jen pár lidí.
00:32:39 Zhudebnit dílo, které se odehrává pouze v Provence,
00:32:42 s venkovany a pseudo provensálskou hudbou, bylo bláznivě exotické.
00:32:47 A také jeden z důvodů, proč hra naprosto propadla.
00:32:50 Byla to katastrofa!
00:32:52 -Podle Daudetových slov byla hra "mimořádný propadák
00:32:55 s nejkrásnější hudbou na světě".
00:32:59 Ale tentokrát byl Bizet přesvědčený o kvalitě své práce.
00:33:02 Přepracoval ji na orchestrální svitu,
00:33:05 která měla později triumfální úspěch.
00:33:10 -Pro mě je Bizet francouzský Mozart. Naprostý génius!
00:33:17 Na každé stránce, každé zkoušce, každém představení
00:33:23 se cítíme jako v rafinovaném a neskutečně citlivém vesmíru.
00:33:46 Pokud dodržujeme jeho pokyny, je hudba ještě neskutečnější.
00:33:51 Jako bychom restaurovali obraz a odkrývali ještě úžasnější barvy,
00:33:56 než jaké jsme dosud znali. V tom je Bizetova genialita.
00:34:03 -Bizet získal sebedůvěru a dospěl.
00:34:06 Vše bylo na svém místě a půda byla připravena pro mistrovské dílo.
00:34:10 V létě 1874 strávil 2 měsíce v izolaci v domě v Bougivalu
00:34:14 na břehu Seiny.
00:34:16 Právě tam napsal celých 1.200 stran partitury Carmen.
00:34:20 Tentokrát libreto vycházelo z díla Prospera Meriméeho.
00:34:24 Příběh se odehrával ve Španělsku.
00:35:01 -Řekla bych, že nejsložitější je v Carmen střídání mluvených
00:35:04 a zpívaných pasáží. To je pro mě nejtěžší.
00:35:09 A samozřejmě, že musíme tančit a vypadat přirozeně.
00:35:13 Jenže vedle profesionálních tanečníků flamenga
00:35:16 si občas připadáme trochu nešikovné.
00:35:19 Ale pracujeme na tom!
00:35:29 -Ještě nemáme úplně vyhráno. Ale už je to velmi dobré.
00:35:33 Celkem přirozené. Skvělé!
00:35:53 -Bizetovo Španělsko je smyšlené. Myslím, že tam nikdy nebyl.
00:36:01 Je to jeho vysněné Španělsko.
00:36:04 Možná jste si všimli, že všechna hudba v Carmen je taneční.
00:36:11 To je zajímavé. Je taneční.
00:36:39 -Inspiraci pro své imaginární Španělsko našel Bizet ve sbírkách
00:36:43 tradiční lidové hudby.
00:36:45 A nejznámější melodii z Carmen, slavnou habaneru, si vypůjčil
00:36:49 z díla španělského skladatele Sebastiena Iradiého.
00:36:54 -Bizet se jím inspiroval k napsání habanery
00:36:58 a v obou najdeme i stejné motivy.
00:37:09 Orchestrace je potom úplně jiná, ale habanera z něj vychází.
00:37:18 -Poznáváte tu melodii?
-Poznávám ten rytmus.
00:37:26 A trioly.
-Takže Bizet ukradl téma habanery?
00:37:32 -Nedá se říct, že přímo ukradl. Půjčovat si populární melodie
00:37:36 bylo běžné. Rozhodl se zachovat určité pasáže.
00:37:39 Jeho génius spočívá v tom, že si ponechal velmi jemné
00:37:42 melodické a rytmické prvky, které sjednotil s vlastní hudbou
00:37:46 a vlastním stylem.
00:37:47 Ale rozhodně to není kopie jako taková.
00:38:25 -O této roli sní spousta zpěvaček.
00:38:28 Všechny sopranistky chtějí být "mezzo", aby mohly roli Carmen
00:38:31 zpívat. Když mi ji nabídli, byla jsem vyděšená.
00:38:36 Vůbec se mi nechtělo tuhle ženu hrát.
00:38:39 Svůdnost, kterou jsem v sobě musela najít, mi naháněla strach.
00:38:43 Odhalit vlastní smyslnost pro mě bylo velmi těžké.
00:38:47 Ale díky Carmen jsem to překonala. Ta role mi pomohla se zlepšit.
00:39:14 Má velmi širokou škálu emocí.
00:39:17 Má velkou chuť k životu, velký smysl pro humor
00:39:20 a je vždycky provokativní. Říká si: Nikdo mě nedostane!
00:39:26 Nikdy mě nikdo nebude do ničeho nutit!
00:39:45 -Carmen hodně dluží své první představitelce
00:39:48 Célestine Galli-Marié, mladé mezzosopranistce
00:39:51 s nezkrotnou povahou.
00:39:53 Její podobizna dnes visí na čestném místě v knihovně
00:39:56 Opery Garnier.
00:39:59 -Tady máme historicky první Carmen, Célestine Galli-Marié,
00:40:03 která sehrála důležitou roli při utváření koncepce
00:40:07 této operní postavy.
00:40:11 Měla skvělé nápady, jak postavu charakterizovat,
00:40:14 a podílela se také na finální verzi habanery.
00:40:21 Říká se, že Bizeta nechala vstupní árii přepsat snad 13x!
00:40:29 -Na žádost Galli-Marié upravoval Bizet habaneru
00:40:32 ještě během zkoušek. A nejen hudbu!
00:40:35 Bizet sám vlastnoručně napsal nejslavnější verše Carmen.
00:40:46 -Potom proběhlo ještě pár změn, ale na těchto verších
00:40:49 skutečně lpěl. Na okraj připsal poznámku pro libretistu:
00:40:54 "Pokud je to možné, nechte beze změny."
00:41:00 Zkoušky Carmen byly dlouhé a z různých důvodů složité.
00:41:05 Máme sbírku úžasných dokumentů, které se dochovaly
00:41:08 v muzejní knihovně Opery.
00:41:11 V první řadě tu máme dokument důležitý pro celou historii
00:41:14 opery comique: evidenční knihu, kam se den po dni zaznamenával
00:41:18 každý detail zkoušek a představení.
00:41:23 Během listování je zřejmé, že se Bizetovo jméno
00:41:26 a jména libretistů Meilhaca a Halévyho objevují
00:41:28 na každé stránce. To znamená, že byl přítomný na každé zkoušce!
00:41:36 Bizet měl v úmyslu vytvořit v Carmen nový druh opery.
00:41:39 Mnohem realističtější, pokud jde o hudbu,
00:41:42 obecné pojetí i život na scéně.
00:41:46 A toho bylo se sborem obzvlášť těžké dosáhnout.
00:41:53 -Bizet chtěl, aby se zpívající sboristé pohybovali po jevišti
00:41:57 a oživili scénu.
00:41:59 Byl to samozřejmě zajímavý nápad, ale jeho provedení
00:42:02 je dodnes náročné, zejména se stovkou sboristů!
00:42:06 -Máme pár drobných problémů, které souvisejí se scénou
00:42:09 a přesuny po ní.
00:42:11 Když se tolik hýbeme, ztrácíme postupně spojení s orchestrem.
00:42:16 Navíc jsou přesuny po scéně poměrně hlučné,
00:42:19 a kvůli tomu ztrácíme orchestr, náš záchytný bod.
00:42:24 Začneme rovnou od "a dos cuertos".
00:42:59 Jako sbormistr si jistě mohu myslet, že sbor je opravdu
00:43:03 to nejdůležitější.
00:43:05 Představuje dav a pomáhá vytvořit atmosféru Španělska.
00:43:08 Už na začátku cítíme ze sboru vojáků na náměstí v Seville horko.
00:43:13 Je to skvěle propracované!
00:43:15 Nesmíme zapomenout, že Bizet ve Španělsku nikdy nebyl!
00:43:18 Promiňte, už musím jít.
00:43:25 -Dnes večer probíhá v Orange generální zkouška Carmen.
00:43:30 V zákulisí se připravuje 250 hudebníků, zpěváků, tanečníků
00:43:34 a komparzistů, aby Bizetovu mistrovskému dílu vdechli život.
00:43:43 -Stupňuje se něco až do premiéry?
-Ano, nadšení!
00:43:50 Všechny přípravy do sebe začnou zapadat.
00:43:57 Vždy jsou tam nějaké těžko zapamatovatelné pasáže,
00:44:01 choulostivá místa.
00:44:04 I po 250 představeních si je musím před vystoupením opakovat.
00:44:08 Tak to je.
00:44:11 A Michel Plasson trvá na tom, abychom každý večer zkoušeli
00:44:14 kvintet. To dirigenti vyžadují často.
00:44:32 -3. března 1875 v 8 hodin 16 minut konečně zazněly v sále
00:44:37 Opery Comique první tóny Carmen.
00:45:08 -"Píseň toreadora" a "Habanera" sice sklidily velký potlesk,
00:45:12 ale když se opona spustila, nemělo představení takový úspěch,
00:45:16 jaký si Bizet představoval.
00:45:20 -Carmen publikum šokovala z několika důvodů.
00:45:23 Tím prvním byla extrémně nízká společenská třída hlavních postav,
00:45:27 tedy obyčejný lid na scéně.
00:45:30 Elegantní měšťanské publikum, které se vydalo
00:45:33 na tak oficiální událost, rovnající se téměř společenskému
00:45:37 ceremoniálu, to nedokázalo přijmout.
00:45:41 Druhým šokujícím prvkem byla samozřejmě výbušnost vztahů
00:45:44 mezi postavami, otázka Carmeniny touhy.
00:45:47 Pro mladé dívky na vdávání a matky s omezeným citovým životem,
00:45:52 bdící nad ctností svých dcer, to bylo jistě šokující drama.
00:45:58 -Patologický stav té nešťastnice, bezmocné zajatkyně vlastních
00:46:02 tělesných vášní, je naštěstí případ velmi vzácný,
00:46:06 který by byl jistě přínosnější pro studium z lékařského hlediska,
00:46:10 a nikoliv jako téma pro vážené publikum.
00:46:15 -Scénu pomalu přebírají kurtizány.
00:46:18 Jakmile vstoupíme do této společenské stoky,
00:46:20 budeme nuceni klesat dál a vybírat si postavy až ze samého dna.
00:46:27 -Je trestuhodné mluvit o Carmen ve spojení se společenskou stokou.
00:46:31 Je znát, nakolik tisk nesouhlasil s její postavou, s obecným záměrem
00:46:36 a zejména s velmi silnou interpretací, kterou považovali
00:46:40 za něco násilného. Přímo za útok!
00:46:44 -Opovážlivá povaha smrti Carmen byla zarážející.
00:46:48 Nezemře z lásky, což je v opeře dobré,
00:46:51 ale protože už nechce milovat.
00:46:54 Zemře, protože chce zůstat svobodná.
00:46:57 A to publikum nesmírně šokovalo!
00:47:03 -Bizet hluboce raněn chladným přijetím Carmen
00:47:06 se uchýlil do svého domu v Bougivalu.
00:47:10 Byl velmi skleslý a naprosto vyčerpaný.
00:47:14 -Stojíme před domem, v němž Bizet Carmen složil
00:47:17 a kde také o rok později zemřel.
00:47:41 Po premiéře Carmen byl Bizet fyzicky zcela vyčerpaný.
00:47:45 Hodně pracoval a práci se zcela obětoval.
00:47:48 Byl zmožený i duševně.
00:47:50 Domníval se, že jeho kariéra nikam nevede
00:47:52 a neúspěch nebo poloviční neúspěch Carmen ho hluboce zasáhl.
00:47:57 Potřeboval si odpočinout a toužil vydat se právě sem,
00:48:01 k vodě, na místo, které měl rád a kde měl klid.
00:48:05 Už se zdálo, že se jeho stav zlepšuje, ale bohužel ho napadlo
00:48:08 zajít si s přítelem zaplavat k Seině.
00:48:11 Bylo to osudové rozhodnutí.
00:48:15 Fyzický stav Bizeta se potom zhoršil.
00:48:18 Dostal těžkou angínu a revma a nakonec ho zřejmě postihlo
00:48:22 srdeční selhání.
00:48:26 -Bizet byl upoután na lůžko.
00:48:28 Genevieve a syn Jacques u něj bděli.
00:48:31 V noci z 2. na 3. června ztratil Bizet vědomí.
00:48:35 Když dorazil lékař, mohl už jen konstatovat smrt.
00:48:45 Týž večer se v Opeře Comique hrála 33. repríza Carmen.
00:48:50 Célestine Galli-Marié byla velmi nervózní a vzlykala v zákulisí.
00:48:55 Její neklid se později vykládal jako předtucha nikoliv fiktivní,
00:48:59 ale velmi skutečná.
00:49:01 Jako by smrt osudy Bizeta a Carmen spojila.
00:49:21 -Je překvapivé, že Carmen měla skoro stejný vztah k lásce
00:49:25 jako ke smrti.
00:49:27 V karetní scéně říká skoro totéž, co v Habaneře, kde mluví o lásce:
00:49:32 "Ať láska nebo smrt, nevybíráme si, kdy se nás zmocní.
00:49:37 Věříme, že je daleko, a najednou se objeví!
00:49:40 Nemůžeme karty obracet do nekonečna.
00:49:43 Když se smrt rozhodne přijít, přijde. A láska jakbysmet.
00:49:47 Těžko bychom hledali lásku, když nám není dána.
00:49:50 A se smrtí je to stejné."
00:50:16 -Po Bizetově smrti se Carmen dál hrála s obrovským úspěchem
00:50:20 v Paříži, později v celé Evropě a nakonec po celém světě.
00:50:24 Přesto však bylo překvapivě nutné vyčkat téměř století,
00:50:28 než Francie oficiálně uznala Bizetova génia.
00:50:32 10. listopadu 1959 byl Georges Bizet za přítomnosti generála
00:50:37 de Gaullea přijat na scénu slavné Opery.
00:50:41 Carmen svému tvůrci nakonec přinesla takové uznání,
00:50:44 po kterém tolik toužil!
00:50:48 -Pane prezidente, dámy a pánové!
00:50:51 Dnes večer máme tu čest vám představit v Národní hudební
00:50:56 a taneční akademii hudbu Georgese Bizeta!
00:51:11 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2019
Francouzský pozdně romantický skladatel Georges Bizet (1838–1875) je světově proslulý svou poslední operou Carmen, třebaže k jeho dalším nesmrtelným úspěchům patří jednoaktovka Džamilé, scénická hudba k Daudetově hře Arlézanka a exotická opera Lovci perel. Pocházel z hudební rodiny, ve skladbě byl žákem Jacquesa Fromentala Halévyho a Charlese Gounoda. V osmnácti letech napsal Symfonii C dur, skládal operety (Don Procopio), písně, chrámové skladby. Roku 1857 získal Římskou cenu, za pobytu ve Věčném městě vytvořil Te Deum. Své nejvýznamnější dílo Carmen složil původně bez recitativů, stylem opéra comique, tj. s mluvenými dialogy. Dodatečně je do partitury přikomponoval Ernest Giraud a v tomto znění se většinou novodobě opera hraje. Carmen je považována za první moderní realistickou operu. Bizet zhudebnil současný námět opery s obdivuhodným divadelním instinktem a smyslem pro psychologii děje a charakter postav. Georges Bizet nebyl nikdy ve Španělsku, přesto však hudba jeho Carmen vystihuje španělský kolorit místa. Její pařížská světová premiéra v březnu 1875 byla naprostým fiaskem a patrně uspíšila skladatelovu předčasnou smrt v Bougivalu o tři měsíce později. Nikdy se totiž nedozvěděl, že jeho Carmen se stala jednou z nejznámějších a nejhranějších oper vůbec.