Steve Backshall zná zvířata, mladým výtvarníkům nechybí nápady ani odvaha. Dohromady dokážou neuvěřitelné věci! Britský cyklus
00:00:01 -Jmenuju se Steve Backshall a tohle je Divoké umění.
00:00:03 Česká televize uvádí britský cyklus DIVOKÉ UMĚNÍ
00:00:07 Mám štěstí, že můžu cestovat po světě
00:00:09 a pozorovat divoká zvířata.
00:00:13 V tomto projektu si vyberu svých dvacet pět nejoblíbenějších.
00:00:20 S týmem výtvarných umělců budeme zachycovat
00:00:23 jejich nejlepší okamžiky.
00:00:26 Vy budete tvořit s námi a v závěrečném dílu
00:00:29 s naším výtvarným týmem vybereme zvířata,
00:00:31 která zaujmou místo v mé galerii divokého umění.
00:00:34 Tohle není obyčejný pořad o výtvarném umění,
00:00:37 tohle je divoké umění.
00:00:43 V dnešním dílu se potopím do moře,
00:00:45 abych našel neobyčejně rychlého predátora.
00:00:48 To je neskutečné! Jsou jich tu stovky!
00:00:51 Můj tým výtvarníků ho znázorní v okamžiku uchvácení kořisti.
00:00:55 -Bude se mu líbit.
-Jo.
00:00:57 -A divoké umění si můžete vytvořit i doma.
00:01:03 Výběr dnešního zvířete vás možná překvapí.
00:01:06 Není jedovaté a nemá ani ostré drápy.
00:01:08 Zato je neobyčejně rychlé.
00:01:10 Jeho štíhlé tělo proudnicovitého tvaru
00:01:13 z něj činí vrcholového mořského predátora.
00:01:16 Je to TUŇÁK.
00:01:19 Dokáže vyvinou neskutečnou rychlost až sedmdesát kilometrů v hodině.
00:01:23 Je desetkrát rychlejší než olympijský vítěz v plavání
00:01:26 a to mu umožňuje s úspěchem lovit kořist.
00:01:29 Seznámíme se s naším týmem výtvarníků,
00:01:32 který už čeká v ateliéru na dnešní úkol.
00:01:34 -Já jsem Nicola, vytvářím sochy z ledu
00:01:37 a jsem královna elektrického nářadí!
00:01:41 -Já jsem Jo, ráda používám lesklé barvy,
00:01:43 lidské vlasy a další materiály, ale nejradši dělám nepořádek.
00:01:49 -Vy se ke mně připojíte na výpravě do Austrálie za tuňáky.
00:01:53 Tohle je okamžik, který by měli naši výtvarníci zachytit.
00:01:58 Měl by obsahovat tyto tři základní prvky.
00:02:01 Tuňákovy stříbřité šupiny, které se při plavání třpytí.
00:02:05 Existuje osm různých druhů tuňáků, jedno ale mají společné.
00:02:10 Nahoře jsou kovově leskle modří a dole jasně stříbřitě bílí,
00:02:13 aby nebyli moc vidět shora ani zdola.
00:02:17 Dalším prvkem je proudnicový tvar. Ve vodě jsou strašně rychlí
00:02:22 a to jim umožňuje jejich tělo podobné torpédu.
00:02:25 Také dokážou neuvěřitelně zrychlit jediným mávnutím ocasu.
00:02:31 Na rozdíl od většiny ryb tuňáci udržují teplotu těla vyšší,
00:02:34 než je v okolí. I kvůli tomu jsou tak rychlí.
00:02:38 Poslední prvek bude obtížný. Chci, aby naši výtvarníci
00:02:42 zachytili jejich rychlost. Jsou opravdu strašně rychlí,
00:02:46 takže jejich kořist nemá šanci uniknout.
00:02:49 Proto jsou tuňáci tak dobří predátoři.
00:02:52 Rychlost je proto třetí základní prvek,
00:02:55 který by měli výtvarníci ve svém díle znázornit.
00:02:58 Jo a Nicolo, hodně štěstí!
00:03:00 -Koukni na tu kovově lesklou kůži, která je v moři maskuje.
00:03:04 -Je krásná.
-A tady plavou všichni v hejnu.
00:03:08 -Můžete vidět, jak jejich tělo připomíná torpédo.
00:03:11 Tady se vrhají na potravu.
00:03:14 -Tisíce rychle plavajících tuňáků!
-Ano. Tak pojďme na to.
00:03:18 -Je čas pustit se do divokého umění.
00:03:21 -Připravím si barvy, které budu rozlévat na podklad,
00:03:24 aby to vypadalo jako oceán.
-Mám tu lesklou barvu,
00:03:27 která se bude hodit na tu třpytivou kůži.
00:03:30 -Jejich obrazy napodobí tyto tři snímky.
00:03:33 -Sem teď nakreslím tuňáka.
00:03:43 -Nastříkám na desku barvu, abych měla hladký podklad,
00:03:46 až budu malovat.
-Jsem zvědav,
00:03:49 jak se z těchto tří desek stane tohle.
00:03:52 To zjistíme za chvíli. Mezitím se u břehů Austrálie
00:03:55 pokusím o poněkud zvláštní vědecký pokus.
00:03:59 Tuňák je snad nejdokonalejším příkladem
00:04:01 ryby proudnicového neboli hydrodynamického tvaru.
00:04:05 Já takový tvar těla určitě nemám.
00:04:08 Takže, když já skočím do vody a budu se v ní rychle pohybovat,
00:04:11 teoreticky bych měl čelit ohromnému odporu vody.
00:04:16 Už víme, že tuňáci můžou plavat rychlostí
00:04:19 až sedmdesát kilometrů v hodině, což je asi třicet osm uzlů.
00:04:24 Jak vidíte, když začínám nabírat rychlost,
00:04:27 voda na mě automaticky stále víc tlačí,
00:04:30 takže mám čím dál větší problémy, abych se udržel na laně.
00:04:36 Bojím se, že mi to stáhne plavky.
00:04:39 -Jakou máme rychlost?
-Šest celých osm.
00:04:46 -Stáhlo mi to plavky.
-Stáhlo mu to plavky.
00:04:50 -A to neplujeme asi desetinovou rychlostí
00:04:53 oproti rychle se pohybujícímu tuňákovi.
00:04:56 Mám pocit, že mi to vytáhlo paže z kloubní jamky.
00:04:59 -Jakou máme rychlost?
-Sedm uzlů.
00:05:02 -Sedm.
00:05:05 VÝKŘIK Pustil se.
00:05:07 Je pryč, Marku. Pustil se.
00:05:10 Jaká byla rychlost, když se pustil?
-Osm a půl.
00:05:13 -Osm a půl. To si vedl dobře.
00:05:16 -Myslím, že to názorně dokázalo, že když nemáte hydrodynamický tvar,
00:05:20 tak to ve vodě daleko nedotáhnete.
00:05:22 A taky už vím, proč ryby nemají plavky.
00:05:27 A jak jsou na tom se svým uměním Jo a Nicola?
00:05:31 -Na tomhle obraze bude portrét tuňáka
00:05:34 a důležitá tu bude jeho nádherná stříbřitá kůže.
00:05:38 Nejdřív na pozadí naliju barvu, kterou rozředím,
00:05:41 a tak vytvořím oceán.
00:05:50 Tyhle lesklé barvy jsou naředěné lihem,
00:05:53 takže se pěkně rozlévají a vytvářejí skvělý podklad.
00:05:58 -Já si vytvářím pozadí jinou technikou než Jo.
00:06:01 Začala jsem bílým podkladem, protože chci,
00:06:04 aby prosvítal pod touhle nádhernou modrou barvou,
00:06:07 kterou budu nanášet hadříkem.
00:06:10 Takhle napodobím vzhled oceánu.
00:06:14 Na něj pak domaluju hejno ryb, které se právě shlukly ke krmení.
00:06:22 -Nechám to uschnout a budu dělat poslední desku.
00:06:26 Tam bude zachycené krmení. Na temný oceán použiju
00:06:29 spoustu černé a tmavomodré, ale nahoře budu malovat bílou,
00:06:33 abych znázornila pronikající světlo.
00:06:35 -To vypadá zajímavě! Zatímco si Jo bude užívat malování,
00:06:40 Nicola se pustí do divokého kreslení.
00:06:43 -Ukážu vám, jak namalovat tuňáka.
00:06:46 Je to opravdu jednoduché.
00:06:48 Nejdřív si nakreslíme obrys ragbyového míče.
00:06:51 Tím získáme potřebný torpédovitý tvar.
00:06:54 Vzadu uděláme půlměsíc a pak tvary spojíme.
00:07:00 Přikreslíme dvě ploutve. Jednu nahoru a jednu dolů.
00:07:04 To je náš základní tvar, ale žádný tuňák se neobejde
00:07:07 bez té nádherné, blýskavé kůže.
00:07:10 Takže použijeme duhově se třpytící inkoust.
00:07:13 Vůbec nevadí, když přetáhnete,
00:07:16 protože celý tvar můžeme obtáhnout později.
00:07:20 Štětec vymácháme. A na břicho použijeme stříbrnou.
00:07:25 Je to nádherná barva a hezky se propojuje s modrou.
00:07:29 Myslím, že takhle to stačí.
00:07:32 Až barva uschne, můžeme tvar obtáhnout fixem.
00:07:38 Teď ocas,
00:07:40 a protože to je bojovný tuňák, uděláme mu hroty.
00:07:45 A teď tlamu,
00:07:48 další hroty a ještě pár detailů.
00:07:51 Oko... a druhou ploutev.
00:07:56 Ještě pár čar a můžeme ho vystřihnout.
00:08:00 S tím vám může někdo pomoct.
00:08:07 A je to! Superrychlý, dravý tuňák!
00:08:11 Zmmm!
-Skvělý obrázek, Nicolo!
00:08:15 -Měly jsme zachytit tyto tři základní prvky,
00:08:17 tak jim musíme namalovat tu třpytivou kůži.
00:08:20 -Na to máme stříbrnou barvu. Pořád vidím svou původní kresbu,
00:08:24 podle ní se budeme řídit.
-Dobře.
00:08:31 -Musíme použít štětec, abychom zase vytvořily tvar ryby.
00:08:40 Nalily jsme tam tolik barvy, že teď si sice
00:08:43 můžeme pomáhat štětcem, ale stejně si to uschne po svém.
00:08:49 -Skoro se mi povedlo vytvořit šupiny.
00:08:51 -To dělá ta stříbrná barva.
-Už se nám ty ryby
00:08:54 začínají rýsovat.
-Vypadá to skoro stejně zábavně,
00:08:58 jako nechat se táhnout mořem bez plavek.
00:09:01 Pojďme se teď přiblížit ke skutečným tuňákům.
00:09:06 To je neuvěřitelné! Jsou jich tu stovky!
00:09:12 Každý z těchto tuňáků váží skoro stejně jako já,
00:09:16 přesto při plavání nevyvíjejí skoro žádné úsilí.
00:09:21 Jako by se kolem mě vznášeli. Skoro se nehýbají.
00:09:25 Připadám si jako rybí potrava. Pořádně se dívejte!
00:09:34 Když je vidím tak zblízka, je mi hned jasné,
00:09:37 proč jsou tak úspěšní predátoři. Mají dokonalý tvar těla.
00:09:42 Nikde jim nevyčnívá nic, co by je zpomalovalo.
00:09:45 Stačí jim jen mrsknout ocasem. Je to úžasné!
00:09:52 Tuňáci se naštěstí živí malými rybami,
00:09:55 jako jsou sardinky.
00:09:57 Kdybych byl sardinka, nepřežil bych ani vteřinu.
00:10:01 Pobyt v moři s tuňáky byl úchvatný.
00:10:03 Jo teď vytvoří tuňákovi od Nicoly mořský domov.
00:10:07 -Vezmeme kus kartonu a polepíme ho lesklým balicím papírem.
00:10:11 Dozadu jsem přilepila dva trojúhelníky,
00:10:13 díky kterým to bude stát.
00:10:16 Tady jsem prořízla vlnovku, a proč, to vám řeknu později.
00:10:20 Teď to bude zábavné. Vyrobíme si chaluhy.
00:10:23 Vezmeme si zelenou barvu naředěnou vodou
00:10:26 a pomocí pipety nakreslíme čáru.
00:10:30 A teď to zábavné.
00:10:41 Vypadá to parádně. Necháme to uschnout,
00:10:44 a jakmile bude barva suchá, chaluhy vystřihneme
00:10:47 a tady dole to musí být pěkně rovné,
00:10:50 aby nám to nespadlo, až to postavíme.
00:10:53 Vystřihneme všechny tvary chaluh.
00:10:57 -S tím vám může někdo pomoct.
00:11:03 -A je to. Vezmeme si tyhle trojúhelníky
00:11:06 a páskou je přilepíme zezadu, kde budou fungovat jako stojánek.
00:11:11 Chaluhy tak budou stát v popředí jako kulisy na jevišti.
00:11:17 Teď přijde na řadu tuňák, kterého vyrobila Nicola.
00:11:20 Zezadu k němu přilepíme proužek tvrdého papíru.
00:11:26 Takhle. A sem ho zastrčíme.
00:11:31 A je to. Nicola byla tak hodná,
00:11:33 že vyrobila i malé tuňáky, protože při krmení se jich
00:11:37 vždycky shlukne spousta. Paráda!
00:11:42 Tenhle tuňák bude s ostatními pátrat po potravě.
00:11:47 -To se ti povedlo, Jo! A teď za Nicolou.
00:11:50 -Pomocí stejné techniky, kterou jsme s Jo použily
00:11:53 na velké tuňáky, teď vytvářím celé rybí hejno.
00:11:57 Naliju na podklad dvě velké kapky barvy
00:12:01 a štětcem z nich vytvořím ten torpédovitý,
00:12:04 hydrodynamický tvar.
00:12:10 A pak přimaluju detaily.
00:12:14 Každý tuňák musí mít obrys....
00:12:19 malé oko...
00:12:22 a dvě ploutve.
00:12:25 Až tohle domaluju na celý obraz, naše hejno tuňáků bude hotové.
00:12:29 -Chci zachytit rychlost, s jakou se vrhají na potravu,
00:12:32 a tohle bude jejich kořist.
00:12:35 Chudinky sardinky! Za chvíli budou spolknuté!
00:12:41 -Naše umělecké dílo je hotové!
00:12:43 -Abychom udělaly třpytivou kůži, použily jsme stříbrnou barvu.
00:12:47 -Tady je dobře vidět ten torpédovitý tvar.
00:12:50 -Ano, a z toho vrhání se po potravě je cítit jejich rychlost.
00:12:54 -To jo. Úplně je vidím, jak se míhají vodou.
00:12:58 -Bude se to Stevovi líbit?
-Doufám, že jo.
00:13:00 -Jo.
00:13:02 -Je tu chvíle pro velké odhalení. Tohle jsou okamžiky,
00:13:06 které měli zachytit naši výtvarníci.
00:13:09 Pojďme se podívat na hotové dílo.
00:13:13 Páni! To je úchvatné!
00:13:16 Úplně vidím, jak se tito tuňáci prohánějí
00:13:19 v australských vodách.
00:13:22 Na prvním obraze se shromažďují a připravují se na lov.
00:13:26 Jsou skvěle zachycení kovově lesklými barvami.
00:13:30 Tato malba je poměrně abstraktní. Nahoře jsou malé sardinky
00:13:34 a okolo jsou tuňáci připravení na ně zaútočit.
00:13:37 A na posledním obraze jsou znázorněny
00:13:40 jejich modré a stříbřité šupiny. Nádherné a divoké!
00:13:44 Dávám plný počet bodů, ale dostane se tohle dílo
00:13:47 do mé galerie? Možná.
00:13:49 Nashle u příštího dílu Divokého umění.
00:13:53 Skryté titulky: Ludmila Stránská
00:13:56 Česká televize 2019
Steva Backshalla znají diváci Déčka jako zasvěceného průvodce světem divoké přírody v cyklech 60 zvířecích zabijáků či Zvířecí zabijáci zblízka. V cyklu Divoké umění ovšem nebudou hrát hlavní roli ani zvířata, ani Steve, ale šikovné ruce mladých umělců. V každé epizodě dostanou výtvarníci od Steva za úkol zobrazit jednoho tvora, kterého známe z předchozích cyklů. Mike, Michelle, Jo či Nicola mohou používat nejrůznější prostředky i techniku, mohou vybudovat sochy, mechanické modely, koláže či monumentální malby. A protože jejich práce občas vypadá pěkně nebezpečně, nemohou jejich díla pochopitelně sloužit jako návody. I pro ty je však v naší přírodně-výtvarné čtvrthodince místo a děti tak získají nejen inspiraci, ale hlavně praktické rady a tipy pro vlastní tvorbu. Dílka budou stejně pestrá jako svět přírody. A na jaké techniky se můžete těšit? Prozraďme jen, že Nicola ráda používá elektrické nářadí, Jo miluje barvy a nepořádek, Mike je autor komiksů a Michelle ráda tvoří ze všech možných i nemožných materiálů.