Tatínek tvým třídním učitelem? Pomoc! To zažívá Riley každý den. Naštěstí je tu kamarádka Maya a další spolužáci. Americký komediální seriál
00:00:04 -Podívej na všechny ty nový lidi!
-Ne.-Proč ne?!
00:00:08 -Protože se zase začínáš o všechny zajímat.
00:00:10 -Co je špatnýho na tom zajímat se o lidi?-Ne!
00:00:13 -Proč ne?!
-Protože bys měla předstírat,
00:00:15 že se zajímáš jenom o ty lidi, co už známe.
00:00:18 -Ty jenom předstíráš, že se o lidi zajímáš?-Jo,
00:00:21 pro všechny je to tak lepší.
00:00:25 Ahojky.
-Ahoj.
00:00:29 -A mrkej. Jak se máš?
-Jak se máš?
00:00:31 -Ne, vážně, jak se máš?
-Neotravuj. -Jo, koukej zmizet.
00:00:35 -Dívám se na tu záplavu nových studentů
00:00:38 a chtěla bych poznat jejich potenciál k přátelství s námi.
00:00:42 Co bys chtěla ty?
-Aby si radši každej hleděl svýho.
00:00:45 -Nemyslíš, že by tady někde mohl být pro nás skvělý kamarád?
00:00:49 -Zase nový jména? Pořád se učím "Zay!"
00:00:52 Je to "Zay," viď?
00:00:55 -S někým se skamarádíme.
00:00:57 Když se každý den v roce s někým skamarádíme, víš, co budeme mít?
00:01:00 -Dostanem vši, to ti garantuju.
-Jsem ráda, že jsi zase Maya.
00:01:05 -Díky. Mám moc dlouhý vlasy na vši.
00:01:08 -Takže, kdo to bude? Kdo je ta šťastná osoba,
00:01:11 která bude poctěna naším speciálním přátelstvím?
00:01:13 -Já bych nikoho nenutila.
-Sleduj mě.
00:01:17 Ahoj, dobré ráno, jmenuju se Riley Matthewsová.
00:01:20 A tohle je moje kamarádka, Maya Hartová.-Čau.
00:01:23 -Chtěla jsem se představit a vyjádřit tím vroucí přání,
00:01:27 abys byla naší kamarádkou. Moc se mi líbí, co máš na sobě.
00:01:32 Skvělý vlasy, hezký oči, bezva kolena. Kamaraďme.
00:01:38 Sleduj, to, Mayo, takhle se rodí nová přátelství.
00:01:42 -Vůbec se mi nelíbí.
00:01:45 -Já... Já se jí nelíbím?
-Koukej, co bude dál.
00:01:55 -Ahoj, Mayo, kdo je to? Tvoje nová kamarádka?
00:01:58 No, každá nová kamarádka Mayi je i moje.
00:02:02 -Wow!
00:02:15 -A žily tady po zbytek života...
00:02:20 RILEY VE VELKÉM SVĚTĚ
00:02:23 (píseň) I've been waiting for a day like this to come.
00:02:28 Struck like lightning my heart's beating like a drum.
00:02:32 On the edge of something wonderful.
00:02:36 Face to face with changes. What's it all about?
00:02:40 Life is crazy, but I know I can work it out.
00:02:44 Cause I got you to live it with me.
00:02:47 I feel all right. I'm gonna take on the world.
00:02:51 Light up the stars, I've got some pages to turn.
00:02:55 I'm singing oh oh oh, oh oh oh oh.
00:02:59 Take on the world, take on the world.
00:03:04 Take on the world, take on the world.
00:03:14 -Ťuk, ťuk.-Kdo tam?
-Nikomu se nelíbím.
00:03:16 -"Nikomu se nelíbím," kdo?-Jaký je v tom rozdíl? Nemám čas na hry!
00:03:20 -Jsi směšná.-No skvělý, díky moc, spravila jsi mě navždy.
00:03:23 -Nereaguj přehnaně, jenom to zhoršíš.
00:03:26 Musíš si zvykat na malý zádrhele. Nemůže být každej jako ty.
00:03:29 -Proč ne?-Protože nemůžeš mít pod kontrolou svět
00:03:32 a nemůžeš mít pod kontrolou všechny lidi.
00:03:35 Jediný, co můžeš mít pod kontrolou, jsou vlastní reakce.-Máš pravdu,
00:03:38 a já si vybrala tuhle reakci: FŇUKÁNÍ
00:03:41 -(prozpěvování) Lí, lí, lů, la, la.
00:03:45 Polož si hlavu, ty blázínku, vzbuď se, až budeš normální...
00:03:51 -Co jsem jí udělala, Mayo.?
-Kdo ví? Koho to zajímá?
00:03:55 Nech to být. Lí, lí, lů, la, la.
00:03:59 ZAZVONĚNÍ Tak jo.
00:04:01 -Mayo? Měla jsem děsnej sen! Ty jsi byla v něm!
00:04:05 -Nesni o mně, nelíbíš se mi!
00:04:07 FŇUKÁNÍ
-Ne, ne, ne.
00:04:10 -Jak vám je?
00:04:12 -Nikdo Riley nemá rád, já mám mrtvý nohy a máme hodinu.
00:04:16 -Tak jo, pojď.
-Ne...
00:04:47 NENÍ SLYŠET
00:04:55 Máš pravdu. Nemůžu ovlivnit, jestli se někomu líbím, nebo ne.
00:04:59 A v životě je toho víc. Třeba zdravověda.
00:05:01 Tak moc se těším na dnešní hodinu.
00:05:06 -"Naše těla, naši kamarádi." Aj!
00:05:08 -A určitě učitelův citlivý přístup k životu
00:05:11 bude skvělý způsob, jak nás naučit, jak těla fungují.
00:05:17 Co je to?!
00:05:19 -Tak jo, vy děsiví děcko-dospěláci.
00:05:21 Na místa a začneme.
00:05:24 Grr, ruku dolů, sluníčko.
00:05:27 Všichni určitě projdete. A víte proč?
00:05:29 Kdybych vás vylil, musel bych se setkat s rodiči.
00:05:33 Nechci se setkat s rodiči. A ani s vámi.
00:05:37 Tak jo...FRKNUTÍ Něco o vašich tělech.
00:05:42 Jo, nezlobím se.
00:05:45 -A jste ten pravý, kdo nás to má učit?
00:05:47 -Proč mi nedáš šanci, abych tě překvapil?
00:05:50 -Chci, aby mě to učili jemným a citlivým způsobem.
00:05:54 -Jo? Tak překvápko!
-Tohle nemáš pod kontrolou.
00:05:58 -Vítej zpátky, drahý.
-Tak jo,
00:06:01 otevřete si zdravovědu na straně 73.
00:06:08 Je jediný, kdo tady ví, co dělá.
00:06:19 -A tohleto nás učil o našich tělech.
00:06:25 -Jsi v pohodě?
-Všem to řeknu!
00:06:28 -Neřekneš to nikomu, soustřeď se na něco jiného.-Nemůžu.
00:06:33 -Je to tělocvikář. Proč nechali tělocvikáře učit zdravovědu?
00:06:37 -A to je další věc: Mohl byste říct Riley,
00:06:39 že nikdo na tomhle světě nemůže mít všechno pod kontrolou?
00:06:42 -Řešení je tu.
00:06:45 -Ahoj, to jsem já!
-No fajn!
00:06:48 Tvoje dcera chce mít všechno pod kontrolou!
00:06:51 Potřebuje, aby jí někdo řekl, že to nejde.
00:06:53 A ty jsi na to ta nejhorší na světě!
00:06:55 Ze všech domů, do kterých mohla vejít, vešla zrovna do toho našeho.
00:06:59 -No, bývala jsem tak trochu mimo kontrolu.HYSTERICKÝ SMÍCH
00:07:03 -Bývala?! Hahaha!
00:07:07 Jen jsem myslel na něco srandovního, co jsem slyšel.
00:07:11 Omluv mě.
00:07:13 -Mám do školy napsat esej, co pro mě znamená život.
00:07:16 -Super, pomůžu ti!
-Proč?!
00:07:18 -Když nemůžu mít pod kontrolou, kdo se mi líbí,
00:07:21 kdo mě učí, nebo vlastní život, můžu mít pod kontrolou ten tvůj.
00:07:24 -Co je nejlepší na tom být nejmladší? Prdlajs!
00:07:28 -Nemůžeš si lámat hlavu s tím, co si ostatní myslí
00:07:30 a ovládat myšlenky druhých. Když se snažíš mít život pod kontrolou,
00:07:34 udělá všechno pro to, aby ti ukázal opak.-Jedna holka mě nemá ráda.
00:07:37 -Cos to řekla?
00:07:40 Tak jo, zlato, jen buď sama sebou. A ona si to rozmyslí.
00:07:44 -Takže se nemám snažit?-Ne.
-Jen to nechat být?-Ano!-Jak?!
00:07:48 -No, teď se jen tak samo od sebe stane, že mi táta dá její číslo.
00:07:52 A pak si možná, co já vím, malinko povídám s její mámou.
00:07:56 A jestli do zítřejších devíti hodin nebudeš mít novou kamarádku,
00:08:01 tak pak mámin daňový poradce udělá malý průzkum v jejich účtech
00:08:06 a uvidíme, jestli nenajde nějaké nesrovnalosti!
00:08:13 -(tichý zpěv) Lí, lí, lů, la, la...
00:08:16 -To je příjemný... -Jo, to je. Teď dáme maminku do postýlky.
00:08:21 -Dobře. Můžu si dělat, co chci.
-Ano, to můžeš.
00:08:24 -Jsem ředitelkou světa!
-Ano, to jsi.
00:08:30 -E... Riley, poslyš. Jsem si jistý, že pan Fanucci ví, co dělá.
00:08:33 -Potřebuji, abys mu řekl, aby nás učil zdravovědu jemně a citlivě.
00:08:37 -Tak jo, ale ze zkušenosti vím,
00:08:39 že když se snažíš mít věci pod kontrolou, jen se to zhorší.
00:08:42 -Slib mi, že mu to řekneš.-Dobře. Slibuju, že s ním promluvím.
00:08:45 -Co může být horšího, než se učit o mém těle od tělocvikáře kluků?
00:08:49 -Nic!
00:09:04 Jo, šťastná?!
00:09:08 -To toho...
-Lí, lí, lů, la, la...
00:09:12 Šššš.
00:09:21 -Tak jsem řekl: "Hele, Fanucci, neberte to špatně," a vzal!
00:09:24 "Nemohl byste být v hodinách zdravovědy citlivější?!" "Nemohl!"
00:09:28 Takže teď tu před vámi stojím
00:09:30 a snažně vás prosím, abyste mi to usnadnili.
00:09:36 (varovně) Koukej dát tu ruku dolů.
00:09:39 -Zodpovězte moje otázky ohledně těla.-Ááá...
00:09:42 -Mayo, to je můj otec. Neví vůbec nic.-Něco vím!
00:09:46 Co je tělo? Co tělo chce? Řeknu vám to.
00:09:51 Polívku. Teď už víte všechno. Dobrou noc!
00:09:56 Copak chcete?
-Čas Smackleový?-Rozhodně!
00:09:59 -Hele, to je čas Farklea.
-Je to čas Farklea.
00:10:02 Vždycky to byl jeho čas, bude to jeho čas!
00:10:05 Je to světový fenomén.
00:10:07 Divize Farkle Enterprises a nesporné esence mé duše.
00:10:10 Odteď je to čas Smackleový.
00:10:13 -Pan Matthews je náš učitel a přítel,
00:10:16 který vždy podporuje pochopení problematiky.
00:10:19 -Tentokrát ne, zlato.
-Tak začnu.
00:10:22 Na straně 73 zdravovědy, se snaží vysvětlit...
00:10:26 VYPÍPÁNÍ VEŠKERÉ PROMLUVY
00:10:31 BEZE ZVUKU
00:10:42 -Neuvěříš, co dneska ten tvůj chlap udělal! -Ale určitě jo.
00:10:47 Ale nejdřív chce Auggie něco říct Riley.-No jo, tvůj úkol.
00:10:51 Jedna věc, nad kterou jsem dokázala mít kontrolu.
00:10:55 Tys nezvládl "Co pro mě znamená život?"-Jo.
00:10:58 Paní Chrochtáková se mě zeptala, jestli jsem ten úkol dělal sám.
00:11:02 -Paní Chrochtáková?
-Jo. Nejsi první, kdo si všiml.
00:11:08 -Poznala, že jsem ti s tím pomohla?
00:11:11 -Řekla, že je to jasná práce páťáka.
00:11:16 -Té se nelíbím, můj otec učí o polívce
00:11:19 a já nemůžu bráchovi pomoct s úkolem?
00:11:21 -Řekneš jí to ty, nebo já?
-Riley, ač jsem se snažila,
00:11:24 není možné mít vždycky všechno pod kontrolou.
00:11:27 -Vím, jak to pro tebe bylo těžký.
-Drásá mě to, směju se.
00:11:31 Auggie, tvoje učitelka chce,
00:11:33 abys napsal, co život znamená pro tebe a ne pro Riley.
00:11:36 -Tak jo. Stejně díky, Riley.
-Rádo se stalo, držím ti palce.
00:11:41 Vzdávám to.-Riley, ať se jakkoli snažím,
00:11:45 není možné mít vždycky všechno pod kontrolou.
00:11:48 Někdy je dobré být lístkem ve větru a dívat se, kde přistanu.
00:11:51 -I když se nám nelíbí, co se děje?
-Hlavně tehdy.
00:11:54 V tu chvíli zjistím, že se mě život snaží něco naučit.
00:11:57 -A co by mohl chtít naučit mě?
-Učí tě to, kým jsi.
00:12:01 Když si myslíme, že všem ukazujeme, kým jsme,
00:12:04 když máme situaci pod kontrolou,
00:12:06 zjistíme, kdo jsme, až když to tak není.
00:12:09 -Dík, že jsi moje máma.
-Rádo se stalo. Taková jsem já.
00:12:24 -Lucasi, co bys dělal, kdyby tě někdo náhodou neměl rád?
00:12:27 -Udělal bych tohle.
-A to by pomohlo?
00:12:35 -Smackleová!
-Teď ty.
00:12:38 I-á!
00:12:41 -Díky, zlato.
00:12:43 -Zayi?-Riley?-Co bys dělal, kdyby tě někdo náhodou neměl rád?
00:12:46 -Odjel do New Yorku.
00:12:49 He-he-he...
00:12:51 -Mayo, co bys dělala ty?
-Mně by to bylo fuk.
00:12:54 -Když jsi byla mnou, tak nebylo.
-Jo, a bylo to vyčerpávající.
00:12:57 Ale teď je mi líp. Má ti být líp? Nestarej se o to.
00:13:00 -Nevím, jak to udělat.
-Mně tohle zajímá. Mají mě rádi?
00:13:04 -Jasně, že tě mají.
-Vážně? Co ty, Lucasi?-Jasně.
00:13:08 Sedí přímo vedle mě!
00:13:11 Riley, neexistuje člověk, který by tě neměl rád, když tě pozná.
00:13:15 -To je hezký. Ale čím víc jsem to byla já, tím rychleji utíkala.
00:13:19 -Co je nám do ní? Pojďme myslet na něco jinýho.
00:13:21 -Jo, třeba, kdyby se nám podařilo myslet na něco jinýho,
00:13:25 mohli bysme něco udělat s našima šílenýma životama.
00:13:29 -Hele, lidi, věděli jste, že astronomové odhadují,
00:13:33 že je jeden bilion trilionů hvězd v pozorovatelném vesmíru?
00:13:38 -Jeden bilion trilionů? To je pecka!
00:13:41 -Myslel jsem, že je to míň.
-To jo, je nad čím se zamyslet.
00:13:46 -Nad něčím jiným, než co se děje v našich životech.
00:13:50 -Jeden bilion trilionů hvězd?
00:13:53 Mohli bysme jim všem dát Rileyina jména.
00:13:55 Já začnu: Třpytivka, Zářivka, Třpytivka... To už jsou tři!
00:14:01 -Vesmír je obrovský a my tak malinký.
00:14:04 -Máš pravdu, jsme jen tečky, nic jinýho.
00:14:08 A ta druhá tečka mě nemá ráda!
00:14:18 -Dodělal jsi ten úkol?
-Jo.
00:14:21 Pořád nevím, co paní Chrochtáková vlastně chtěla.
00:14:24 Tak jsem zkusil odpovědět na její otázku.-Přečteš nám to?
00:14:28 -"Co pro mě znamená život. Napsal Auggie D. Matthews."
00:14:31 -Tvoje prostřední jméno není Doggie.
00:14:34 -"Už jsem tu sedm let a myslím si, že život je dobrý nápad.
00:14:38 Mám rád svoji mámu a tátu, moji sestru Riley,
00:14:41 moji ženu Avu, byt, ve kterém v Americe bydlím
00:14:44 a všechno, co se mi každý den stane!
00:14:47 -Hezká práce. Je hezký, když jsi malý a máš všechno pod kontrolou.
00:14:51 -Nemám pod kontrolou nic. A proto mám život snadnej.-Cože?
00:14:56 -Jo. Když se nad tím zamyslíš, tak nic není moje vina.
00:14:59 Protože jsem roztomilej. O tom se každý ráno přesvědčím.
00:15:04 -Kde jsi získal tak dobrý přístup?
-Každý ráno, když řeknu:
00:15:08 "Dobrý den, paní Chrochtáková," si uvědomím, jaký mám štěstí.
00:15:13 -Kdy začneš chtít mít věci pod kontrolou a kdy tě to pustí?
00:15:17 -Já jsem začal ze všeho být hodně zmatený, když mi bylo asi dvanáct.
00:15:21 -A končí to...?
-Ne!
00:15:24 -Když jsi dítě, nevíš nic. V devíti si začneš věci uvědomovat
00:15:28 a od dvanácti už jsi navždy zmatený?-Jo.
00:15:32 Deset a jedenáct, nejlepší léta. Napsal Cory Matthews.
00:15:37 -Dobré ráno, Matthewsáci!-Auggie nám přečetl svoji esej o životě
00:15:41 a všem se moc líbila.
-Jsem v ní já? -Ano.-Jo!
00:15:45 -Tys mě tam nedal...
-Já se dvanácti nikdy nedožiju!
00:15:49 -To nedožiješ!
00:15:59 -Nejlepší léta mám za sebou,
00:16:01 musím pojmenovat 80 hvězd a na střední mě někdo nemá rád.
00:16:05 -A světlý stránky?
-Světlá stránka! Už jen 79!
00:16:08 -A teď tohle.
00:16:11 -Jednou z nejkomplikovanějších částí lidského těla je...
00:16:16 Ne!
00:16:18 Dneska bych s vámi rád hovořil o lidském chodidle!
00:16:22 Ano?
00:16:35 Otázky?
00:16:38 -Máme tu chlapa, který nám nemá co říct. Smutný.
00:16:45 -Vzdáváte to?
-Tak jo.
00:16:48 -Není jednoduchý vysvětlovat divy lidskýho těla prvákům.
00:16:51 -Komukoliv.-Takže, učil tě jemným a citlivým způsobem,
00:16:56 jak jsi chtěla, sluníčko?-Ani ne. Ale nemám to pod kontrolou.
00:17:00 Jako všechno.
-Hm, chyba!-Chyba?
00:17:04 -Dělám tohle 20 let. Není to úplně elegantní, ale je to důležitý.
00:17:09 Protože potom, co se dostaneme přes ten smích a rozpaky,
00:17:14 dojdeme k jediný věci. Máte jednu mysl a máte jedno tělo.
00:17:20 A to máte naprosto pod kontrolou.
00:17:23 Jak se o ně staráte, naložíte s nimi,
00:17:26 jak je přiživíte, co z nich bude. To je zcela na vás.
00:17:31 Zvláště, když se zdá, že nic jiného není.
00:17:35 -Tohle je ten správný učitel. Tak ví život, co dělá?
00:17:41 Víte, co se s chodidlem ještě dá dělat?
00:17:51 -Jo, to dělají všichni. Takže vám řeknu něco o zdraví.
00:17:55 Co je mít zdraví?
00:17:57 Jakmile se vám zdá, že nic nemáte pod kontrolou,
00:18:00 musíte se dokázat spolehnout na svou mysl a vlastní těla,
00:18:04 abyste byli tím, kým jste.
00:18:06 Protože vědět, kým jste, je ta nejlepší kontrola, jaká je.
00:18:11 Takže se o sobě dobře rozhodněte. Tohle vás můžu naučit.
00:18:17 -Je docela dobrej.
-Jo.
00:18:21 Měla bych mít pod kontrolou sebe. A je to v pořádku.
00:18:24 -A co naše těla, kamarádi?
-A stránka 73?
00:18:32 -No jo, poslouchejte. Jednou, za hodně, hodně dlouho,
00:18:36 prosím, až vás bude víc,
00:18:40 naučte je to samé.
00:18:43 Poděkují vám.
-Díky.
00:18:48 -Prosím, slunce.
00:18:58 -Proč jsme měli nastavit budíky na tak brzy? Měla jsem hezký sen.
00:19:01 Víš, o čem byl?
00:19:04 Jak se máš?
00:19:07 -Držíme balónky, Riley?
-Proč je držíme?
00:19:10 -Vím, že někdy dokážu být číslo.
-(všichni) Ne! -Jo, to jsi!
00:19:15 -Ale něco jsem se naučila a chci se o to podělit.
00:19:18 Tohle je rozlučkový obřad. Rozloučíme se s věcmi,
00:19:20 o kterých jsme si mysleli, že je máme pod kontrolou.
00:19:23 -To já dělat nebudu.
-Nekontroluješ se.
00:19:26 -Kromě nás tady. Spolu se nikdy nerozloučíme.-Vidíš?
00:19:32 -Tak jo, vypusťte balónky.
00:19:38 -Co bude teď?
00:19:40 -Všechno, co nám život přinese, možná nebude pod kontrolou.
00:19:45 Můžeme být tím, kým jsme, a mít pod kontrolou naše reakce.
00:20:04 Ahoj!
00:20:07 -Ech. Jo, pořád se mi nelíbíš.
00:20:11 -Ty se mi líbíš.
00:20:32 HUDBA Z TV
00:20:36 -Zlato, jsem doma!
-Koukáme na Googlyho.
00:20:40 -Zůstanu mladý a roztomilý tak dlouho, dokud to půjde.
00:20:43 -Tohle nemáš pod kontrolou.
-Nikdo nemá nic pod kontrolou.
00:20:46 -Jo, to zjistíš záhy.
00:20:49 -(TV) A nyní z místních zpráv. Jedna rodina z vesnice Greenwich
00:20:52 byla usvědčena ze čtyřnásobného krácení daňové povinnosti.
00:20:56 Když byli požádáni o komentář řekli, že by se na to nepřišlo,
00:20:59 kdyby si jejich dcera nevybrala ve škole špatnou osobu,
00:21:03 kterou si neoblíbila.
00:21:05 Jen další důvod, proč by se všichni měli mít rádi.
00:21:09 -Cos to provedla?-Nic. Nikdo nemáme nic pod kontrolou.
00:21:13 Kdo si dá dezert? Řeknu vám, co si dáte.
00:21:19 Skryté titulky: Stanislav Vyšín Česká televize 2019