Tatínek tvým třídním učitelem? Pomoc! To zažívá Riley každý den. Naštěstí je tu kamarádka Maya a další spolužáci. Americký komediální seriál
00:00:08 Teď jsem lepší než ty.
00:00:11 Jsem umělkyně Riley a ty Maya, nejlepší kámoška umělkyně.
00:00:17 -Díky, že pracujete se světlem a stínem, Mayo.
00:00:20 -Jo, rozhlížím se venku a sleduju, jak se světlo mění.
00:00:24 Vy jste mě to naučila, slečno.
00:00:27 Jste v pořádku?
-Přítomnost talentu mě vždy dojme.
00:00:35 Á, už je to dobrý!
-No tak!
00:00:39 -Co jsem vám říkala o používání jen fialové?
00:00:43 -Budeme to zas probírat?
-Proč je všechno fialové?
00:00:46 -Protože jste přede mnou fialovou schovala, a já ji našla!
00:00:49 -Vy malujete prstama?
00:00:51 -Myslím, že máte Mayiu radši než mě.-Vážně?
00:00:54 Tak si to projdeme.
00:00:56 Zjistíme, jestli jsem vás ohodnotila nespravedlivě.
00:00:59 Dnešním úkolem byly dveře New Yorku.
00:01:01 Měli jste se soustředit na...
-Jedinečné dveřní kliky.
00:01:05 -A namalovat je zpaměti.
-Tak jo.-Namalovala jste kočku.
00:01:08 -Jsou to dveře.-Je to kočka.
-To celé jsou dveře.
00:01:11 Je někdo doma? Dobře, přijdu později.
00:01:14 Ať neuteče kočka!
00:01:17 -Maya má něco velmi výjimečného.
00:01:20 Začíná z místa, kterého málokdo z nás dosáhne.
00:01:24 -To proto, že má hrozný život.
-Miluju, když se o mně mluví.
00:01:28 -Podívejte na Mayinu práci.
00:01:31 -Chci vědět, co je za dveřmi.
-To chce i umělkyně.
00:01:34 A myslím, že její až doteď zůstaly zavřeny.
00:01:38 -Já tě za ty dveře dostanu.
-Já vím, že jo.
00:01:40 -Fajn, to je Mayin poslední obraz.
00:01:43 -Proč můj poslední?
00:01:46 -Je to tvůj poslední pro mě, ty šikulko.
00:01:49 -O co tu jde?
00:01:51 -Škole docházejí peníze.
00:01:53 Ruší výtvarné a hudební hodiny do další schůze školní rady.
00:01:58 -Jak se Maya dozví, co následuje po světle a stínu?
00:02:02 -A co ty, Riley?
-To je mi fuk, jsem na nic.
00:02:05 Ale co Maya?
-A co divadlo?
00:02:06 Můj roční zákaz předstoupit před publikum končí tohle úterý.
00:02:10 Budu hrát Pipina.
-Pipina nehrajou.
00:02:13 -Budu Pipin, ať hrajou, co chtějí.
-Hlavně ať mi nerušej balet.
00:02:17 Jo, přesně tak, balet. Proto jsem svalnatý.
00:02:20 -Svalnatý?
-Ty trávíš čas mlácením do míčku,
00:02:24 já zvedáním krásnejch holek. Slečno Hartová, zatančíme si?
00:02:31 Tak asi ne.
-Balet končí.
00:02:34 Malování, hudba, divadlo, tanec, to všechno... končí.
00:02:48 -Mayo?-To je dobrý. Jen si zavřeli další dveře.
00:02:57 RILEY VE VELKÉM SVĚTĚ
00:03:00 (písnička) I've been waiting for a day like this to come.
00:03:04 Struck like lightning my heart's beating like a drum.
00:03:08 On the edge of something wonderful.
00:03:12 Face to face with changes. What's it all about?
00:03:16 Life is crazy, but I know I can work it out.
00:03:20 Cause I got you to live it with me.
00:03:24 I feel all right. I'm gonna take on the world.
00:03:28 Light up the stars, I've got some pages to turn.
00:03:32 I'm singing oh oh oh, oh oh oh oh.
00:03:36 Take on the world, take on the world.
00:03:40 Take on the world, take on the world.
00:03:50 -Doba temna.
00:03:52 -Ruší nám hodinu umění, a vy mluvíte o době temna?
00:03:54 -Doba temna byla obdobím kulturního úpadku.
00:03:57 -Co s tím mám dělat?
00:03:58 -V době temna slábnul kreativní duch na celém kontinentě.
00:04:02 -Ale co já?
00:04:05 -Doba temna je, když zruší hodiny kreslení na téhle škole právě teď.
00:04:09 A ty, Maya Hartová, na kterou se dívám, už nemůže malovat.
00:04:13 -Dobrý učitel nechá studenty, aby na to přišli sami.
00:04:19 -Tati!
00:04:21 -Jestli dáš na lednici další fialovou kočku,
00:04:24 stěhuju se do Brooklynu.
-Podrbej mě na nose.
00:04:27 Neuschnu dřív jak do matiky
00:04:29 a slečna Gravesová mě škrábe na nose, jako by se jí nechtělo.
00:04:33 -Dobře.
00:04:36 -To je jak od tatínka.
-Proč byla doba temna temná?
00:04:41 -Lidi ztratili zájem o umění, protože je o ně připravili.
00:04:45 -To se Maye stát nesmí. Chci, aby byla šťastná.
00:04:48 -Mayo, vypadá to, že se Lucas rozohnil ve tvůj prospěch.
00:04:52 -Děkuju, ale je to jen výtvarka.
-Mrzí mě to.
00:04:56 Ruší tu něco, v čem jsi dobrá.
-Tos mi ještě neřekl.-Ale řekl.
00:05:01 -Jo, ale ne přímo do obličeje. Nepamatuju se, že...
00:05:05 -Jsi skvělá malířka.
-No, teď se na tebe dívá.
00:05:09 -Máš velký talent. A já chci, abys měla možnost se zdokonalovat.
00:05:15 -Teď se na sebe oba dívaj a nic neříkají.
00:05:19 Říkají něco? Ne. Zajímá mě, na co myslej.
00:05:23 -Nechci, aby tě o výtvarku připravili.
00:05:27 -Naše okno. Naše okno hned za 5 hodin.
00:05:33 -Dobře.
00:05:35 -Kdo s tou výtvarkou něco udělá?
-Řekla bych, že Riley.-Ne.
00:05:38 -Vím, že byste chtěli, abych do toho vstoupil.-Ne.
00:05:42 To je větší než ty.
-Jasně, to je.
00:05:44 Tohle rozhodnutí přišlo přímo z Newyorské školní rady.
00:05:48 -O tom tady nemluvím.
00:05:50 Když nás pošlou do doby temna, kdo nás z ní vyvede?-Aha!
00:05:54 To je paradox. Kdo nás z ní vyvedl? Umělci.
00:05:58 Michelangelo, Da Vinci.
00:06:01 Došlo k explozi kreativity v renesanci.
00:06:05 Mayo, mohla bys k tomu něco říct?
-Zrušte výtvarku, nebo nerušte.
00:06:10 Co jsem kdy se svým životem dokázala?
00:06:13 A teď moje fialová kámoška začne šílet.-Tentokrát ne.
00:06:17 Ty jsi umělkyně a já její nejlepší kamarádka.
00:06:30 -Myslíš, že mě udyndáš? Že něco udělám?
00:06:33 Že mi vážně na něčem záleží?
-Je mi fuk, co říkáš.
00:06:39 -Ty to vzdáš první. A ty to celý napravíš,
00:06:43 protože si nedokážeš pomoct.
-Na někoho, komu na tom nezáleží,
00:06:47 se vyjadřuješ dost emocionálně.
-Nikdy ze mě nebude malířka.
00:06:51 -Máš asi pravdu.
00:06:53 -Ty ve mě nevěříš?
-Ne, když ty ne.
00:06:56 -Já nemůžu. Když nevěřím, tolik mi to neublíží.
00:07:01 -Jo, máš pravdu. Neriskuj. Máš pravdu, já se mýlím.
00:07:05 Můžeme jít do kina nebo si přečíst knihu nebo poslouchat muziku.
00:07:09 -Chceš jít za uměním nebo si číst umění nebo poslouchat umění?
00:07:13 Filmy a hudba a knihy jsou umění. Já chodím ven.
00:07:16 Koukám, jak se světlo ve dne mění. Víš, co se stane v 5:30? Zezlátne.
00:07:20 Všechno je krásnější na začátku a na konci dne.
00:07:23 Chci, aby to lidi viděli, chci to zachytit.
00:07:27 Nechtěla jsem v něco věřit.
-Já vím, že ne, srdíčko.
00:07:32 -Ale věřím. A tys to věděla. Tys věděla, že to ve mně je!
00:07:37 Dokázalas to, zlomilas mě. To je poprvý, co se stalo.
00:07:41 Jak moc chybělo, abys to vzdala?
-Málem jsem umřela!
00:07:47 -Jsem na tebe tak hrdá!
-Já taky. Konečně je něco důležitý.
00:07:52 -Jo.-Jak to?-Nechci žít ve světě fialovejch koček.
00:07:56 -Co?
-Potřebujeme plán. Máš plán?
00:08:01 -Jestli já mám plán? Mám jich asi jen 9.
00:08:04 A každý plán má podplán a každý podplán mám pidiplán.
00:08:10 Jestli já mám plán?
-Jakej máš plán?
00:08:15 -Mami, jakej je plán?
00:08:18 -Je mi líto, holky, nemůžu mávnout svou kouzelnou hůlkou.
00:08:22 Škola dostává určitý obnos, není to právnický problém.
00:08:25 Můžou utrácet, za co chtějí.
-Chceš říct, abychom to vzdali?
00:08:29 -Už jsem vám to někdy řekla?
-Ne. Tak co nám řekneš?
00:08:33 -Máte oponenta, ten přemýšlí logicky.
00:08:36 Když budete myslet logicky, přijdete o tvůrčí hodiny.
00:08:40 -Mají pravdu? Jsou ostatní předměty důležitější?
00:08:44 -Líbí se vám to?
-Líbí, Auggie, je to krása.
00:08:47 -Nikdo by ti to neměl brát.
-On mi to někdo chce vzít?
00:08:54 -Ne. Jdeme na ně!
-Jdeme na ně! Ááá!
00:09:04 -Mayo, jsem na tebe hrdá,
00:09:07 že ses rozhodla udělat něco pro budoucnost.
00:09:11 -Klidně byste mě nechali umřít.
00:09:23 -Přivedli jste mě sem kvůli tomu? Užij si to, strejdo Jonathane.
00:09:27 -Ne, to ne. Matthewsi, proč jsem tady.
00:09:30 -To byl můj nápad. Když to chcete zlikvidovat, tak sledujte.
00:09:32 -Cory, proč jsi jim řekl, že za to můžu?
00:09:35 -Protože jste zlej, zlej, zlej.
00:09:37 A já miluju, když za to může někdo jinej.
00:09:39 -Co bude v učebně výtvarky důležitějšího?
00:09:42 -Bude tu hodina psaní testů.
00:09:44 -Potřebujem testovat, jak psát testy?-Testujeme to.
00:09:47 -Proč nesnášíte umění?
-Matthewsi!
00:09:49 Holky, to není moje práce.
-Co?-Mám svázané ruce.
00:09:53 Jsem vrchní inspektor škol,
00:09:55 odpovídám Výboru pro školskou politiku.
00:09:58 To všechno pochází od nich. Já nejsem nepřítel!-Ale jo.
00:10:03 -Matthewsi!
-Turnere!
00:10:07 -Tohle chcete zahodit?
-To bych zahodil hned.
00:10:14 Ale toho je škoda.
00:10:27 -Dneska se na vás kouká hůř než obvykle.
00:10:30 Jste celý zlomený a mrzutý.
00:10:32 Lucas mi volával do Texasu a vyprávěl mi o vás.
00:10:36 Byly jste legendy. Ta geniální, co je tak milá.
00:10:39 A ta blond kráska.
-Tak Lucas sám sebe nazývá?
00:10:44 -To mluvil o tobě.
-Ou...
00:10:48 Ou!
-Říkal, že jsi jako oheň.
00:10:51 A ta pěkná brunetka, která nikdy, nic a nikoho nevzdá,
00:10:55 a žádná oběť pro přítele není dost veliká?
00:10:59 Ale teď to vzdáváte? Kde je oheň? Protože ho nevidím.
00:11:03 Víš co, Lucasi? To nejsou lidi, o kterých jsi vyprávěl.
00:11:06 -Ale jsi tu dost dlouho, abys věděl, že jsou.
00:11:09 -Einstein řekl, problémy nelze vyřešit stejným myšlením,
00:11:13 jakým jsme je vytvořili.
-Musíme začít myslet jinak.
00:11:16 -Jak jinak můžeme myslet?
-Chceme zachránit hodiny umění.
00:11:20 Proč nemyslet kreativně?
-Moje malá umělkyně.
00:11:30 -Žádám vás, abyste konečné rozhodnutí neuspěchali.
00:11:34 Jak budou ty škrty oficiální,
00:11:37 malování, hudba, divadlo a tanec zmizí.
00:11:40 Je to skutečně přijatelné?
00:11:43 Ještě není pozdě udělat správnou věc.
00:11:46 Děkuji, paní Sanchezová.
-Děkuji, vrchní inspektore.
00:11:49 To byla krásná a působivá řeč.
00:11:52 Jen se podívám, jestli udělala i něco s čísly.
00:11:56 Ne, neudělala.
00:11:59 Našim další řečníkem je pan Isaiah Babineaux.
00:12:02 Pane Babineaux.
00:12:04 -Zdravím, předsedkyně. Díky za pozvání.
00:12:10 -Prosím, pane Babineaux.
00:12:13 Rádi tu vidíme mladého zástupce naší školní komunity,
00:12:15 který, jak věřím,
00:12:18 k nám přistoupí s respektem odpovídajícím tomuto slyšení.
00:12:22 -Ne, tak to vypadat nebude.
00:12:25 Logikou jsme se k vám nedostali,
00:12:28 tak jsme se rozhodli myslet odlišně.
00:12:31 -Ou... super.
00:12:39 Okamžik. Co přesně máte v plánu?
00:12:43 -Bum, bum, bum.
00:12:45 -Ram, pam, pamparára, ram, pam, pamparára,
00:12:48 ram, pam, pamparára, ram, pam, pamparára...
00:12:52 -Pane Friare?
-Ano, pane Babineaux?
00:12:55 -Moc hezká místnost.
-I mně se líbí.
00:12:59 -Co provedeme s místností, když chceme zabít... -Naše umění?
00:13:03 -Uděláme tohle.
00:13:07 -Pánové, co to děláte?
-To samé, co děláte nám.
00:13:11 -Už to tu tak dobře nevypadá. Už chápete?
00:13:15 -Máte moc hezky barevnou šálku.
-Děkuju.-Mohu?
00:13:21 Tanec o ztrátě fialové.
00:13:46 -Jmenuji se Maya Hartová.
00:13:48 Tato komise spoléhá na tabulky a grafy.
00:13:50 Přidám pár informací.
-Podělte se s námi, slečno.
00:13:53 -Chcete čísla? Výsledky Spojených států v matematice, vědách a čtení
00:13:57 za posledních 50 let klesají.
-Vaše návrhy?-Zrušte je.
00:14:00 -Matematiku, vědy a čtení?
-Proč ne? Nestojíme za nic.
00:14:04 Ale víte, v čem jsme číslo jedna? Ve filmech a hudbě.
00:14:07 Lidé po celém světě inspiruje naše kreativita.
00:14:10 Ale já nic rušit nechci, vy jste začali.
00:14:14 -Mám svázané ruce.
-To je vtipný, tohle všichni říkaj.
00:14:17 Ale není to tak, máte je volný, jen myslíte, že ne.
00:14:20 -Obávám se, že vám vypršel čas. Máme dlouhý list řečníků
00:14:24 a musíme s k nim vrátit. Topanga Matthewsová.
00:14:33 -Dávám svůj čas těmto dětem.
-Cory Matthews.
00:14:39 -Předávám.
-Gabriela Kossalová. -Předávám.
00:14:44 -Jo, super, dobře.
00:14:46 Nehodil by se nám teď nějaký dospělý pohled na věc?
00:14:49 -Předávám.
-Ale no tak!
00:14:52 -Dospělí neuspěli, zvlášť hlavní inspektor Turner.
00:14:56 -Matthewsi!
00:14:59 -Pam, pam, pampárára, pam, pam, pampárára.
00:15:03 Pane Farkle!
-Ano, pane Hezounku?
00:15:06 -Ačkoli jste muž vědy, slyšeli jsme, že jste velmi kreativní.
00:15:10 -Ach ano, tančím a zpívám a jsem nejlepší Pipin, co znáte.
00:15:14 -Miluju Pipina.
-Můžeme něco z toho vidět?
00:15:18 -Nemůžete. V naší škole už žádná představení nejsou.
00:15:22 Místo toho vám přednesu seznam prvočísel.
00:15:25 -To je ale škoda.
00:15:27 -Pam pam, pampárára ram, pam pam, pampárára ram.
00:15:31 -Dva. Tři.
00:15:35 Pět. Sedm, jedenáct,
00:15:39 třináct...
-Dobře, dobře.
00:15:42 Pochopili jsme to, pane Farkle.
00:15:45 -Se vší úctou, paní Sanchezová, myslím, že ne.
00:15:48 A jak jsem říkal, umím taky tohle.
00:15:53 Sedmnáct,
00:15:55 devatenáct, dvacettři.
00:15:59 -Já nesnáším dvacettrojku. Hrr na ně! -Auggie!
00:16:10 -Kreativita živí vědu a věda živí kreativitu.
00:16:13 To vám uniká, nepřemýšlíte kreativně. Děkuji.
00:16:22 -Sundal jsem všechny svý obrázky z ledničky. Máte děti?
00:16:26 Až přijdete domů, taky sundejte jejich obrázky z ledničky.
00:16:31 Jinak jste totiž pěknej pokrývač.
-Pokrytec? -Prosím, nerušte čtení.
00:16:38 -Tanec, ve kterém se pokrývač vrací domů a zjistí,
00:16:43 že mu někdo sundal obrázky z lednice.
00:17:04 -Slečno Hartová, slyšel jsem, že umíte zpívat.
00:17:07 -Něco málo bych svedla.
-Prokázala byste nám tu čest?
00:17:22 -Once I had a dream, that you...
00:17:27 -Pink!
00:17:29 -Pardon, hudba nebude.
-Předsedkyně Sanchezová,
00:17:33 se vší úctou, zdáte se nesvá. Nemá to co dělat s vaší minulostí?
00:17:38 -Opravdu netuším, o čem mluvíte.
-To trochu upřesním.
00:17:42 Kde jste získala titul?
-Na Princetonu. -Á, dobrá škola.
00:17:47 Co jste studovala?
00:17:49 -Nechápu, jak otázky souvisí s dnešním slyšením.
00:17:53 -Studovala jste umění!
-Co?
00:17:55 -Ano, pane Babineaux, mám titul ze svobodných umění.
00:17:58 -Tanec, ve kterém jsem vystudovala
00:18:01 svobodná umění na princetonské univerzitě,
00:18:05 ale teď mám svázané ruce.
-Na to se nemusím koukat, žiju to.
00:18:09 -Nemrzí vás to?
-Mrzí.
00:18:12 Zvlášť když jeden z obrazů, co jste sundali, byl můj.
00:18:16 -Předsedkyně Sanchezová, oblíbená kniha?
00:18:18 -Most do Terabithii.
-Nepřečteno.
00:18:21 -Oblíbený film?
-Čaroděj ze země Oz.-Neviděno.
00:18:24 -Teď jste mi vymazali celé moje dětství.
00:18:26 -Kdy se to stalo?
-Co?
00:18:28 -Kdy jste přestala myslet kreativně?
00:18:31 -Od kdy máte svázané ruce?
-Nechceme, aby se nám to stalo.
00:18:34 -Studovala jste skvělou školu, určitě vy všichni.
00:18:37 -Jste chytrá. Víte, že takhle se neuvažuje.
00:18:44 -Nezeptali jste se na nejmilejšího malíře.
00:18:48 Je to Picasso.
00:18:50 A váš malíř?
-Všichni. Každý, kdo to zkusil.
00:18:55 Včetně vás.
00:18:59 -Picasso namaloval mistrovské dílo Guernica.
00:19:03 Muži jdou do války na koních se šavlemi.
00:19:06 Až na jednoho koně, který je zděšen z toho, co ti muži dělají.
00:19:10 Je zděšený, protože ví, že je to špatně.
00:19:13 Miluju toho koně.
00:19:16 Když jsem byla mladá jako vy, přísahala jsem si,
00:19:19 že jestli půjdu do války, nikdy nezapomenu na Guerniku
00:19:23 a na koně, který věděl.
00:19:26 Děkuji vám, slečno, že jste mi to připomněla.
00:19:29 -Ne, já děkuju. Mám ráda umění.
00:19:32 Nevěděla bych o Guernice, kdyby mě to někdo nechtěl naučit.
00:19:38 -Vrchní inspektore Turnere,
00:19:40 žádal jste nás, abychom byli trpěliví.
00:19:43 -Jsme tu všichni učitelé.
00:19:45 Dokážeme ocenit hodnotu dobré hodiny.
00:19:48 -Turner, můj člověk!
-Může toho nechat?
00:19:52 -Nemůžu vám slíbit okamžité řešení, ale mohu slíbit,
00:19:55 že se pokusíme myslet jinak.
00:19:58 Natolik kreativně, jako tito studenti.
00:20:01 Děkuji, že jste přišli. Tato schůze končí.
00:20:04 Ale naše další schůze rovnou začne.
00:20:07 A zůstaneme tu, dokud nevymyslíme něco, co nám uvolní ruce,
00:20:11 a mohli jsme přemýšlet jinak. Slečno Hartová?-Ano, madam?
00:20:15 -Pověste můj obraz.
-Ano, madam.
00:20:42 -Velmi nadějné, Mayo. Jak jsi to nazvala?
00:20:45 -Renesance.
00:20:49 Ó, mé oči...
00:20:52 -Chcete vědět, jak jsem to nazvala?
-Ani ne.
00:20:55 -50 milionů fialových koček. Není to nadějné?-To je.
00:21:01 Maluj dál, Riley. Činí tě to šťastnou,
00:21:05 vyvolává to v tobě cit a o tom umění je.
00:21:13 -Jsem šťastná.
00:21:15 Jsem šťastná malířka, proto jsem tak špatná.
00:21:20 -Nezapomeňte, že za úkol máte návštěvu
00:21:23 jakéhokoli muzea umění ve městě. Najděte něco, co vás inspiruje.
00:21:28 A nezapomeňte to až do konce svých kreativních životů.
00:21:39 -Bum bum, bum párára.
-Pum, pum, pum párára,
00:21:43 rum pum, pumpárára...
00:21:47 Skryté titulky: Matěj Hodr Česká televize 2019